Itsemurha nuorena?!

Emiliaku

No joo. Oon liian nuori tyttö kuolemaan muiden mielestä, mutta omasta mielestä olen arvoton pala roskaa. Olen viillellyt jo useita kertoja ja haavat syvenee. Millä tavalla saisin itseni pois päiväjärjestyksestä ilman kipua? Tai heikolla kivulla. Haluisin vaan pois. Eikä ketään kenelle puhua. Kaverini yrittää hankkia mua psykalle mutta en halua. Sitä ennen pitää tehdä jotain en vaan jaksa eli kertokaa miten päiväni voisi olla luetut.. kiitos. Vastatkaa ja jos joku haluaa tarkemmin tietoa kysykööt..

29

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritäjaksa

      Yritä saada itsesi mielenterveyspolille tai laita vaikka ystäväsi soittamaan sinulle sinne aika.. Et sinä halua kuolla nuorena, usko pois! Tulet olemaan vielä onnellinen, vaikka nyt oletkin todella surullinen ja väsynyt.

      • Avun hankkiminen olisi helpompaa jos itse pitäisin tätä "varmana" ja toiveekkaalta idealta. Ja avun hankkimista eniten pelkään.


    • mitähaluatsitten

      Haluat puhua, mutta et sittenkään halua ottaa vastaan sitä apua ammattilaiselta. Mene nyt sitten puhumaan sinne psykologille.

      • Sehän siinä on. En uskalla puhua ongelmistani aivan avoimesti luotettaville kavereillenikaan. Vaan tyhmällä nimimerkillä netissä..


    • Voi rakas Emiliaku

      Sinusta tuntuu nyt toivottoman pahalta. Niin kurjalta, että haluaisit kaiken päättyvän. Koet olevasi arvoton roska ja olet jo satuttanut itseäsi viiltelemällä.
      Tarvitset nyt pikaista apua. Onko vanhemmillasi aavistustakaan siitä, kuinka huono olosi on? Koeta puhua heille, mutta jos se on mahdotonta, niin anna ystäväsi auttaa sinua. Psykan luona käyminen on alku sille, että asiasi alkavat parantua. Apua on siis saatavilla kun vaan annat muoden auttaa itseäsi. En tiedä ikääsi, mutta olet vielä tosi nuori. Olet elänyt vasta vähän aikaa. Vaikka nyt tuntuisi kamalalta, ei se tarkoita, että loppu ikäsi olisi yhtä tuskaa. Asioista pääsee eteenpäin, elämällesi löytyy suunta ja tarkoitus.
      Ole siis rohkea ja tee itsellesi hyvä teko. Anna kaverisi auttaa sinua psykan juttusille tai puhu vanhemmillesi jo tänään.

      Kirjoittele myös tänne, mekin tahdomme auttaa sinua.
      Olet hieno nuori ihminen, jonka elämä on mittaamattoman arvokas. Tulet vielä kokemaan onnellisuutta ja hyvää oloa. Ethän luovuta?

      Lämmöllä,
      pappi Elisabet

      • Ystäväni on minulle sanonnut että jos teen sen vielä kerrankin hän hoitaa minut pskyalle mutta koko asia kauhistuttaa minua. Ja kaiken kukkuraksi olen vielä tehnyt sitä sopimuksemme jälkeen. Ja en pysty kertomaan hänelle.. ja vanhemmillani ei ole aavistustakaan ongelmistani, onneksi..


      • Hei
        Olen huolissani sinusta. Olet saanut täällä hyviä neuvoja, mutta sinun on itse otettava ensimmäinen askel. Tuntuuko vanhemmille puhuminen ihan mahdottomalta? Jos, niin miksi?
        Jospa menisit vaikka kouluterkkarille nyt ihan ensiksi. Näytä vaikka nämä kirjoitukset niin ei tarvitse niin paljon puhua.
        Usko pois, kun otat sen askeleen niin asiat lähtevät paranemaan ja elämä hymyilee yhtä aikaa tulevan kevään kanssa.

        Pappi Elisabet


      • No miten sen nyt ottaa. Pelkään puhua siitä kenellekään, koska pelkään että he tuomitsevat minut hulluksi. Ja siksi se on vaikeaa, paitsi yhden kaverin kanssa siitä on helppo puhua koska hän on kokenut saman, haluaa auttaa eikä kerro asioitani eteenpäin. Ja mun frendi on mua fyysisest ja henkisest vanhempi ja kokenu tän saman helvetin mut silti elossa vieläkin. Ja nii


    • nistiksikÖ

      Elämä huutolaispoikana n. 80 vuotta sitten oli lievästi ilmaisten 'tvelvettiä'. Äiditön - isätön - kukaan ei auttanut . - Läpi olen tullut , kuten tulet sinänkin .- Nyt helpottaa - ainakin välillä ,kun aatostelen , että maan alla olen turvassa .
      Sitä on PAKKO tulla esiin itsenään , eikä miettiä mielessään aina samaa rataa: OLEN ROSKA - OLEN ROSKA. --- MITÄS NE MUUT OVAT -- 'KULISSIEN' TAKANA KAIKKI TUNTUU KAATUVAN PÄÄLLE. --- MINÄKIN OLIN MUIDEN SEURASSA TOSI HUPIVEIKKO ,VAIKKA SISÄLMYKSIÄ RAASTOI .
      NEUVONI ASTU ESIIN "ROSKA" MUIDEN ROSKIEN SEKAAN. - EIVÄT NE KULISSIEN TAKANA OLE SEN ONNELLISEMPIA - TUNTEVAT SAMALLA TAVALLA OLEVANSA "PELKÄÄ ROSKAA" -- MEITÄ ON TÄÄLLÄ VÄKEÄ JO YLI 7 MILJARDIA ' ROSKAA' . LUULEN , ETTÄ SINULLA ON JONKINLAISTA RUOKAA JOKA PÄIVÄ - JA JONKINLAINEN LÄMMIN YÖSIJA.
      MINÄ AIKOINAAN LÄHES TOTTA :" SIISTI KOTI - EI LEIVÄN MURUAKAAN ." - RUISLEIVÄN PALASIA PURESKELIN - JOSKUS OLI KEITETYT PERUNUT -- JA VOITA -- AJATTELE SAA LAITTAA LEIVÄN PÄÄLLE VOITA . - UUDET PERUNAT KEITTELIN ITSE - EIKÄ SIINÄ TARVITTU MITÄÄN VOITA (EI OLLUT) - JA PERUNAT OLIVAT HYVIÄ.
      ELO HUUTOLAISPOJAN OLI "JONKINLAISTA HERKKUA".- EI LIHAVUUSKAAN VAIVANNUT.
      KUN SINULLA ON RUOKAA LAUTASELLA JA PIIMÄÄ LASISSA. OLETKO SINÄ "ROSKA" ?

    • Feeniksin_kyynel

      Hei aloittaja
      Sanoit, että et oikein uskalla puhua ongelmistasi avoimesti oikein kenellekään.

      Se, että uskallat puhua ongelmistasi "tyhmällä nimimerkillä netissä", ei ole ollenkaan huono asia. On olemassa sellainen kuin www.tukinet.net
      Siellä on mahdollista kirjoitella anonyymisti vapaaehtoisen tukihenkilön kanssa. Tämä tukihenkilö osaa auttaa sinua missä ikinä apua tarvitsetkin. Tai jos ei osaa, niin ainakin hän osaa ohjata sinut oikeaan paikkaan.

      Vaikka tukinet ei ole mikään virallinen hoito, jo keskustelu voi auttaa jonkin verran. Lisäksi jos vaikka huomaisit, että pystyt avautumaan netissä ongelmistasi, ei siitä ole pitkä matka siihen, että voi kirjoittaa lopulta jollekin ammattilaisellekin.

      Nykyään on niin monia masennuksen hoitomuotoja, että löydät varmasti sellaisen hoidon, joka sopii juuri sinulle. Jos keskustelu esimerkiksi psykologin kanssa tuntuu vaikealta, osaa psykologi tai lääkäri ehdottaa sinulle jotain muuta.

    • knklas

      Hae apua paikoista mitkä nuo muut mainitsivatkin jo.
      Lisäksi terveellinen ruokavalio on erittäin tärkeä. Jätä pois karkki, pullamössöt, vehnä, kahvit ja sokerit. Tilalle kasviksia, kala, kanaa, tummaa riisiä, lihaa(tai maksalaatikkoa puolukkahillolla silloin tällöin. Siitä saa tärkeätä mielenterveys vitamiinia)
      Mieliala kohenee kun saat jutteluapua ja syöt hyvin. Uni ja liikuntakin on tärkeitä.

      • Ei tuu onnistumaan..


      • Edellinen
        Emiliaku kirjoitti:

        Ei tuu onnistumaan..

        Miksi ei onnistu?
        Valitettavan moni väheksyy ruokavalion tärkeyttä.

        Ei autokaan kulje väätällä bensalla...


    • Umpikujassa96

      Kaikki lässyttää että asiat järjestyy yms. mutta itse olen kärsinyt masennuksesta jo 12-vuotiaana ja nyt olen jo 20 enkä koe että asiat olisivat menneet parempaan päin vaan päinvastoin. Olen nykyään aivan erakko ja kaupassa pystyn juuri ja juuri käymään vaikka ahdistaa niin paljon että tunnen kuinka sydän hakkaa rinnassa, avuista huolimatta. Pitääkö tälläistä "elämää" vielä pitkäänkin kestää? Ei tätä voi kutsua elämäksi missään nimessä.

      • Olet oikeassa. Ja mäkii olen tällä hetkellä 12.v


      • Ja jos tekee miel tulla juttelee nii kysyppä jtn somee jos sellasta löytyy


    • Gfr43ertt

      Joo mutta elämäsi voi joskus olla paremmin. Saat talon, koiran ja jonku ukon katsomaan perääsi. Jumalan mielestä et ole arvoton vaa tärkeä. Koita matkii ystäviäsi että miten he selviävät. Piirrä esim pelkosi paperille ja lähetä kuva vaikka hevoshullu lehteen tai johonki vastaavaan. En usko että vanhempasi inhoovat sua he vain ovat väsyneitä. Keksi sulle joku hauska tekeminen missä voit olla omassa maailmassa välillä esim kirjojen luku. Älä liikaa käytä nettiä kun se voi lisätä ahdistusta. Monet täällä ovat ajattelemattomia eikä tajuu et lapsetki lukee näitä palstoja. Sun ei tarvi kaikest huolehtii yksin.

      • Mä vaan itse pelkään et mut leimataan hulluks..


    • Aika-

      Nuoren sitä ei tajuu, et kaikki menee ohi. Tai se on ainoo, joka pelastaa aina. Aika. Ku kenenkää elämäs ei voi olla pelkkää schaissee, ku pää ei toimi nii. Se on heiluri ja siihe ei vaikuta hirvee paljoo se, et mite sul reaalisestiottae menee, koska sama tilanne voi olla toiselle aivan epätoivonen ja toiselle jokapäiväinen.

      Jos ajattelet mitä tahansa tunnetilaa, joka sul oli vuos sit, ni se meni ohi. Samal taval tää tunnetila, joka sul nyt on, menee ohi. Kipu menee ohi, ahdistus menee ohi ja suru menee ohi. Viiltelyki menee ohi. Itsemurha on tavallaa hassu ajatus, ku yhtähyvi voi vaa makaa tekemät mitää, jos pysyy hengis. Ain on se mahollisuus, et yhtenä aamuna vaa heräät ja sua ei enää ahdista. Yhten aamun vaa heräät ja suhu ei enää satu. Se vaa katoo. Se voi ain tapahtuu ja et ikinä tiedä huomisesta. Jos me nähtäis ajan läpi ni kaikki näyttäis nii erilaiselt. On niit ihme pitkäl aikavälil vaikuttavii juttui, et kaikkee tottuu ja mikää ei sit enää ahista. Se luku, jotka oikeesti tekee sen itsarin sitä joskus ajattelevist on todella pieni. Taitaa olla alle 1/1000, jote kaikki tilastot on sun puolel, et elät ja selviit tästä. Aika menee eteenpäin, totut ja sun pää mukautuu. Mikään yksittäinen tunnetila kute ahdistus tai surullisuus ei kestä loputtomii. Ei voi kestää. Kaikki menee ohi ja yhten aamun heräät ilma sun murheit

      • Jos itte uskoisin näin pystyisin hakee apuu


      • Hei
        Mitä jos et nyt miettisi enää mihin uskot tai mihin et. Hakisit nyt vain apua nopeasti. Mielestäni vanhempiesi tulisi tietää asioistasi, olet vielä lapsi. Jostain syystä et tahdo uskoutua heille ja sinulla on varmasti syysi siihen. Mutta tee itsellesi nyt hyvä teko ja marssi kouluterkkarille tai psykalle vaikka ystäväsi kanssa. Mitään hulluksi leimautumista ei kyllä ainakaan kannata pelätä. Hullumpaa kai se on, jos jatkat viiltelyä ja itsetuhoisia ajatuksia etkä edes yritä saada apua.

        Tsemppiä ja voimia rakastaa itseäsi!

        Pappi Elisabet


    • Feeniksin_kyynel

      Olet 12 vuotias. En halua sanoa, että kyllä se elämä siitä paremmaksi muuttuu. Ei se noin vain muutu. Mutta en halua sanoa myöskään, ettei se muutu mihinkään. Vähän niin kuin urheilijat kehittyvät vain harjoittelun kautta, myös masennuksesta ja itsemurha-ajatuksista voi päästä irti "harjoittelemalla".

      Masennuksesta ei parannuta vain ja ainoastaan lääkärin, lääkkeen, psykologin tai jonkun hoidon tuloksena. Tarkoitan sitä, että ammattilaisten apu on monesti ensiarvoisen tärkeää, mutta se ei ole ainoa vaikuttava tekijä. Kaikki se mitä tapahtuu 24 tunnin aikana vaikuttaa.

      Masennuksesta paranemista ei oikeastaan kannata ajatella tahdonvoimalla tapahtuvaksi. Masentuneella ei kauheasti tahdonvoimaa ole, joten tämän yrittäminen on oikeastaan turhaa. Ylipäätänsä kun ajatukset on negatiivisiin, niin se ei paljoa motivoi tekemään mitään järkevää. Vaikka masennus näkyy nimenomaan ajatuksen tasolla, ei se tarkoita sitä, että ajatuksia pitäisi muuttaa heti. Se, että ei itse jaksa, ei haittaa. Siksi on toiset ihmiset, jotka voivat auttaa.

      Ihminen on kliseisesti sanottuna kokonaisuus. Siksi on mahdollista saada ihminen tuntemaan parempaa oloa vaikka ei edes pohdittaisi ajatuksia sen kummemmin. Kaikki mikä on terveydelle hyväksi on hyväksi myös mielenterveydelle. Toisin sanoen liikunta, uni, ruoka, toisten ihmisten seura ja mielekäs tekeminen. Näihin pystyy panostamaan ilmankin ammattiapua.

      Tätä kokonaisuutta hoidettaessa keskitytään usein vain yhteen kohteeseen. Jos murtaa jalkansa, niin jalka hoidetaan. Jos pää särkee niin otetaan kipulääkettä joka vaikuttaa päässä. Mutta masennuksessa ei tarvitse hoitaa vain suoraan aivoja ja ajatuksia, jotta hyvään lopputulokseen päästään. Mitä masentunut ihminen sitten saattaisi kaivata?
      -kosketusta, halauksia,
      -tunteen siitä, että joku välittää,
      -sen pienen hetken kun ei tarvitse ajatella omaa surkeaa oloaan (esimerkiksi liikkuminen ja kiinnostavat harrasteet kuten musiikin soittaminen tai kuuntelu vievät ajatukset muualle)
      -kamalien muistojen ja suuren surun unohtamista (sitä varten on psykoterapeutit)
      -onnistumisen kokemuksia
      -hyödyllisyyden tunnetta (masentunut voi esimerkiksi ruveta auttamaan toisia ihmisiä, vaikka arkijärjellä ajateltuna se pitäisi olla niin päin, että masentunutta autetaan. Muiden auttaminen on kuitenkin erittäin tehokasta mielenterveyden edistämisen kannalta)
      -tiedon siitä, että itsellä on mahdollisuuksia elää tulevaisuudessa (ammattilaiset ja vertaisryhmät)

      Tietysti kaikkein tärkein on huomata se, mistä juuri oma masennus on saanut alkunsa. Onko taustalla ehkä joitain vaikeita kokemuksia tai tapahtumia elämässä, jotka kaivelevat mieltä vai onko elämässä niin paljon painetta ettei vain jaksa? Mikä ikinä se sitten onkin, niin se on hyvä selvittää. Tehokkain masennuslääkityskin on hyödytön ja taitavin psykoterapeutti on arvoton, jos ei huomata sitä mistä masennus kumpuaa. Vaikka potilasta kuinka hoidettaisiin ja hän itse tekisi kaikkensa, voi olla, että pitäisi muuttaa jotain myös normaalissa arjessa ja lähiympäristössä.

      Haluan vielä sanoa, ettö masennus ei ole mikään kummallinen sairaus tai poikkeama aivoissa. Se on ihmisen tapa reagoida kohtaamiinsa asioihin elämässä. Kun jatkuvasti altistuu paineille, surulle, epätoivolle ja muille, niin ei oke ihmekään, että keho ja aivot muuttavat toimintaansa ja muuttuvat fyysisesti. Sehän on oppimisen ja ihmisen selvitymisen ydin. Ihminen sopeutuu siihen ympäristöön missä kasvaa. Ja jos on muuttunut tiettyyn suuntaan joidenkin asioiden vuoksi, niin tietysti myös toiseen, siihen parempaan suuntaan voi kulkea.

      Tästä tuli pitkä. Mutta toivottavasti tää selkeyttää jotain.

      • Selkeytti, mut mä vaan joskus haluisin juosta viellä kerran topissa ja minishortseissa vapaana ulkona ja unohtaa murheet, kunnes joku koputtaa takaraivoo ja muistuttaa sun arvista


    • PaskaRoska

      Joo itsekkin haluan pois täältä paskalta planeetalta!!!!

    • Tota jos jotaa kiinnostaa tulkaa kikkii juttelee emiliaku_

    • gygyi

      Et helvetissä tapa itteees!!Etkö ymmärrä, että se että lopetat itses, on tuskaa kaikille muille!! Sä pääset pois, mutta kaikki muut kärsii, sulla on helvetti elämä edessäs!! Usko pois, mä tiedän miltä tuntuu, kun läheinen taappaa itsensä, siinä ei oo vaan surullinen, siinä tulee vihaseksi ja katkeraksi!!

      Jos muu ei auta, ni mä ryhdyn sun ystäväksi, koita ymmärtää että itsensä tappaminen, on itsekäs ja epätoivoinen teko, sä ET halua sun läheistes kokevan sitä paskaa, minkä oman käden kautta tuva kuolema aiheuttaa!!!

      • Mulla ei oo kaverieta, kuuntelevaa perhette eikä mitään. Pitäiskö mun joka sa**anan päivä kestää yksin, ilman ketään. Olo saattas parantua, jos en olis näin helvetin yksin


      • Feeniksin_kyynel

        Nimenomaan. Ihmistä ei oo tarkoitettu elämään yksin. Me ollaan yhteisöllisiä eläimiä, jotka haluaa kuulua ryhmään ja jotka tarttee läheisyyttä ja mielellään kosketustakin. Sun ei todellakaan pidä jaksaa elää yksin. Ei kukaan jaksa. Mut niin kuin tiedät, on Suomessakin monia, jotka vois antaa mitä vaan siitä, että saisivat ystävän, ettei tarttis olla yksin. Yksinäisen löytäminen netistä tai sen ulkopuolelta ei ole kovinkaan vaikeaa.

        Ystävyys voi pelastaa yksinäisen elämän. No okei, mutta sehän vaatii sen että pitäisi jaksaa löytää jostain ystäviä. Ja se voi olla vaikeaa, jos näkee itsensä hyödyttömänä ja arvottomana. Ei silloin välttämättä jaksa tehdä mitään.

        Siksi Emiliaku. Ehdotan sulle, että harkitset sitä mitä sun ystäväs sulle ehdotti. Hyvinvointi ja elämänhalu on lähtöisin kovin paljon siitä, että vierellä on tukevia ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä mukavia asioita. Mutta aina ystävyys ei riitä tai aina ei ole keinoja saada ystäviä, ennen kuin on ratkaissut elämänsä ja terveytensä joiltain osin. Psykologi osaa auttaa tässä. Loppujen lopuksi ystävät voi todellakin olla ne jotka se elämänhalun vasta palauttaa. Ei ne lääkkeet, ei ne psykoterapiat ja keskustelut psykologin kanssa. Mutta jotta voisi päästä siihen asti kun voi toipua ystävien tuella, voi ennen sitä olla paikallaan käydä moikkaamassa psykologia. Siinä ei ole mitään hävettävää tai edes ihmeellistä. Psykologit on olemassa sen takia, että ihmiset, jotka heidän palvelujaan tarttee, voisivat heitä käyttää.

        Elämänhalun saaminen, hyödyttömyyden tunteen voittaminen ja alituisten negatiivisten tunteiden ja epätoivon selättäminen vaatii työtä, kuten sairaudesta parantuminen tai uuden asian oppiminen. Sulla vaan on se, että et ehkä näe mitään hyvää syytä nähdä sitä vaivaa. Se johtuu siitä, että sitä se masennus nimenomaan teettää. Kuolema näyttää houkuttelevalta ratkaisulta, vaikka pahan olon hoitaminen, on yhtä hyvä ratkaisu myöskin. Yksin selviäminen ja tilanteelle jotan tekeminen on siksi sulle vaikeaa. Siksi sä tarttet muiden tukea ja apua.

        Alla olevasta linkistä sä saat halutessasi aina tukea ja apua samaan tapaan kuin täältä suomi24:stäkin eli kirjoittamalla nettiin. Näissä on vain se ero, että sekasin-chatissa tiedetään näistä asioista paljon ja osataa todellakin auttaa, koska siellä olevat ihmiset törmäävät kymmeniin vastaaviin ihmisiin ongelmineen päivittäin.

        https://sekasin247.fi/


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe