Tesla toimi oikein, kuski kuoli

voihantesla

Mitäs virkaa tuollaisella jos kuskin pitää joka tapauksessa olla tarkkana koko ajan, parempi ajaa kokonaan itse. En todellakaan halua että tiellä tulee vastaan tuollaisia joista ei tiedä mitä ne tekee, saati olla kyydissä. Jos minä saisin päättää niin nuo liikkuisi vain omilla reiteillään, silti niitä kolareita sattuisi. Ellei olisi amerikkalainen, olisivat vaatineet miljoonakorvaukset ja mennyt myyntikieltoon.

"NHTSA selvitti, oliko Teslan Autopilot- tai hätäjarrutusjärjestelmässä vikaa. Se kuitenkin toteaa raportissaan, että vaikka järjestelmä ei kyennyt havaitsemaan eteen kääntynyttä suurikokoista ajoneuvoa, on Teslan Autopilotin ja hätäjarrutusjärjestelmän toiminta standardien rajoissa."
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/raportti-traagisesti-menehtynyt-tesla-kuski-itse-syypaa-autopilotti-vahentanyt-onnettomuuksia-40-prosenttia/6277050

49

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijakkaa

      Siis kysyt mitä virkaa on laitteistolla joka on estänyt 40% onnettomuuksista? Ei kai sitten mitään.

      • aiestänyt

        Olisiko niitä onnettomuuksia meinannut tapahtua/tapahtunut jos autopilotia ei olisi ollut, tuskinpa sen enempää tai senkään vertaa. Tuo kuski sen sijaan olisi melko varmasti hengissä ja jos nuo yleistyy niin kuolee pian sivullisiakin.


      • hohhoijakkaa
        aiestänyt kirjoitti:

        Olisiko niitä onnettomuuksia meinannut tapahtua/tapahtunut jos autopilotia ei olisi ollut, tuskinpa sen enempää tai senkään vertaa. Tuo kuski sen sijaan olisi melko varmasti hengissä ja jos nuo yleistyy niin kuolee pian sivullisiakin.

        "Syypää onnettomuuteen oli raportin mukaan Teslan kuljettaja, joka valmistajan ohjeistuksesta huolimatta irrotti kätensä ohjauspyörältä ja huomionsa muusta liikenteestä."
        Tyhmyydestä sakotetaan, joskus rajusti.
        Tuossa autossa oli tabletissa pyörinyt onnettomuuden jälkeen Harry Potter video, eli kuski katseli elokuvia ajaessaan.


      • hohhoijakkaa
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        "Syypää onnettomuuteen oli raportin mukaan Teslan kuljettaja, joka valmistajan ohjeistuksesta huolimatta irrotti kätensä ohjauspyörältä ja huomionsa muusta liikenteestä."
        Tyhmyydestä sakotetaan, joskus rajusti.
        Tuossa autossa oli tabletissa pyörinyt onnettomuuden jälkeen Harry Potter video, eli kuski katseli elokuvia ajaessaan.

        Linkki unohtu..
        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001212404.html


      • lopullinenuni
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Linkki unohtu..
        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001212404.html

        Ja sehän sinua lohduttaa kun jäät jonkun yliajamaksi, että kuskin olisi pitänyt ohjata autopilotista huolimatta. Ei tässä ole merkitystä muulla kuin että nuo onnettomuudet tulee yleistymään samaa tahtia kuin autopilotitkin. Mihin sitä tarvitaan kun kuskin pitää joka tapauksessa ohjata, hätäjarru on asia erikseen ja (toivottavasti) hyödyllinen. Lopullisena tavoitteena ettei kuskia tarvita ollenkaan, mutta ei tule onnistumaan kuin raiteilla.


      • hohhoijakkaa
        lopullinenuni kirjoitti:

        Ja sehän sinua lohduttaa kun jäät jonkun yliajamaksi, että kuskin olisi pitänyt ohjata autopilotista huolimatta. Ei tässä ole merkitystä muulla kuin että nuo onnettomuudet tulee yleistymään samaa tahtia kuin autopilotitkin. Mihin sitä tarvitaan kun kuskin pitää joka tapauksessa ohjata, hätäjarru on asia erikseen ja (toivottavasti) hyödyllinen. Lopullisena tavoitteena ettei kuskia tarvita ollenkaan, mutta ei tule onnistumaan kuin raiteilla.

        Aina tulee tiellä ja muuallakin olemaan idiootteja. Kun vakionopeussäätimet tuli autoihin tuli onnettomuuksia, abs-jarrujen kanssa tuli onnettomuuksia, idiootit itse aiheuttavat käytöksellään onnettomuuksia ym.
        Olen ajanut Teslalla helsingin läpi autopilotin avustuksella, on mainio apu varsinkin ruuhkaliikenteessä.


    • keslaton

      Löytykö edes jarrutus jälkiä, mälli paikalta? Aivot jääny narikkaan tässäkin tapauksessa!

    • EnOleRobottiEdes

      Kyllä tuollaiset vaillinaisesti toimivat semiautomaatit ovat enemmän kuin pahoja juttuja. Ihminen alkaa luottamaan niihin väkisinkin liikaa. Itse en missään tapauksessa haluaisi tuollaista autooni ajoa sotkemaan.

      "Datan mukaan rekka-auto, jonka kanssa Tesla törmäsi, oli kuljettajan näkyvissä jo seitsemän sekuntia ennen kohtalokasta törmäystä, mutta kuljettaja ei reagoinut tilanteeseen millään tavoin."

      Järjestelmällä itsellään on ollut sama 7 sekuntia aikaa reagoida eteen tulleeseen esteeseen. Eli, vaikka sille olisi annettu aikaa vuosi, olisi törmäys tapahtunut silti. Asia on aivan selvä, tuollaista EI saa tapahtua liikenteessä, selitti viranomaiset kieli ruskeana mitä vain. Tilanne on ollut jopa täysin arkipäiväinen, eikä automaatti ole siitäkään selvinnyt. Se, että vauhtia on ollut tapahtumahetkellä laittomasti, ei muuta tätä tosiasiaa.

      • hohhoijakkaa

        Aikoinaan asuntoauto suistui tieltä ja romuttui. Asiaa selvitellessä oli todettu että kuski oli laittanut vakionopeuden säätimen päälle ja mennyt takaosaan keittämään kahvia. Tästä kuski oli saanut huimat korvaukset, amerikassa kun oltiin ,koska asiakkaalle ei oltu kerrottu että autoa pitää ohjata.

        Tässä Teslan tapauksessa ei voi syyttää kuin omaa tyhmyyttään.
        Tesla ei missään ole maininnut että se on automaattisesti ajava auto ja erikseen varoittanut näin luulemasta.

        Viestin aloittaja ja mahdolliset muutkin päätöstä arvostelevat kuuluvat tuohon onnettomuudessa olleen Teslakuskin joukkoon.


      • heheheheheheheh
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Aikoinaan asuntoauto suistui tieltä ja romuttui. Asiaa selvitellessä oli todettu että kuski oli laittanut vakionopeuden säätimen päälle ja mennyt takaosaan keittämään kahvia. Tästä kuski oli saanut huimat korvaukset, amerikassa kun oltiin ,koska asiakkaalle ei oltu kerrottu että autoa pitää ohjata.

        Tässä Teslan tapauksessa ei voi syyttää kuin omaa tyhmyyttään.
        Tesla ei missään ole maininnut että se on automaattisesti ajava auto ja erikseen varoittanut näin luulemasta.

        Viestin aloittaja ja mahdolliset muutkin päätöstä arvostelevat kuuluvat tuohon onnettomuudessa olleen Teslakuskin joukkoon.

        Ja mihinkähän joukkoon sinä kuulut kun uskot tuollaisia kahvinkeittojuttuja ))
        Laitapa faktaa tapauksesta.


      • hohhoijakkaa
        heheheheheheheh kirjoitti:

        Ja mihinkähän joukkoon sinä kuulut kun uskot tuollaisia kahvinkeittojuttuja ))
        Laitapa faktaa tapauksesta.

        Tuo tapahtui joskus 80-luvulla kun kruiserit olivat uutta ja ihmeellistä. Iltasanomat tai -lehti tuosta uutisoi eli enpä pysty linkillä todistamaan. Mutta ei ole pakko uskoa.
        Mutta aivan sama tilanne autopilotin kanssa, uusi ja ihmeellinen asia aikaansaa mitä ihmeellisempiä tyhmyyksiä kun joidenkin ihmisen aivot ei vaan ymmärrä, sama ilmiö paistaa kirjoituksissasi.
        Mutta tuo tekniikka etenee, kymmenen vuoden kuluttua kaikki uudet autot kulkee automaattisesti ja liikenneonnettomuudet ovat harvinaisia.


      • hehehehhehehe
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Tuo tapahtui joskus 80-luvulla kun kruiserit olivat uutta ja ihmeellistä. Iltasanomat tai -lehti tuosta uutisoi eli enpä pysty linkillä todistamaan. Mutta ei ole pakko uskoa.
        Mutta aivan sama tilanne autopilotin kanssa, uusi ja ihmeellinen asia aikaansaa mitä ihmeellisempiä tyhmyyksiä kun joidenkin ihmisen aivot ei vaan ymmärrä, sama ilmiö paistaa kirjoituksissasi.
        Mutta tuo tekniikka etenee, kymmenen vuoden kuluttua kaikki uudet autot kulkee automaattisesti ja liikenneonnettomuudet ovat harvinaisia.

        Kuka muka uskoo että vakionopeudensäädin ohjaisikin ja tietäisi liikennesäännöt. Noita vastaavia juttuja on liikkunut aina, fiksumpi tajuaa mikä on perätöntä vaikka kuinka lehdessä lukisi.


    • dollarmyass

      On ne urpoja ameriikas!

    • EnOleRobottiEdes

      "Tesla ei missään ole maininnut että se on automaattisesti ajava auto ja erikseen varoittanut näin luulemasta."

      Jaa ei ole vai? Katsopa tämä. "Full Self-Driving Capability":
      https://www.tesla.com/autopilot

      Ja kun mietitään asiaa auton kuljettajan kannalta, niin mitä tapahtuu oikeasti? Luotto automatiikkaa kohtaan lisääntyy tietenkin koko ajan. Ja niin tälle esimerkkikuskille on juuri käynyt. Väkisinkin tarkkaavaisuus herpaantuu jo silloin, kun olet riittävän huolellisen kuljettajan kyydissä, vaikka se ei olisikaan mikään fitun robotti.

      • hohhoijakkaa

        Tuo linkkisi koskee uusia vm. 2017 autoja, ja lisäksi jos viitsit lukea tuon kokonaan niin täysin itsestään ajava tuosta tulee vasta muutaman vuoden päästä jos myyntimaan viranomaiset antavat sen käyttöön luvan.
        Tuo linkissäsi oleva uusi autopilotin kakkosversio vähentää onnettomuuksia 90%.
        Tuossa "onnettomuusautossa" oli autopilotin ykkösversio.


      • hohhoijakkaa
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Tuo linkkisi koskee uusia vm. 2017 autoja, ja lisäksi jos viitsit lukea tuon kokonaan niin täysin itsestään ajava tuosta tulee vasta muutaman vuoden päästä jos myyntimaan viranomaiset antavat sen käyttöön luvan.
        Tuo linkissäsi oleva uusi autopilotin kakkosversio vähentää onnettomuuksia 90%.
        Tuossa "onnettomuusautossa" oli autopilotin ykkösversio.

        "Ja kun mietitään asiaa auton kuljettajan kannalta, niin mitä tapahtuu oikeasti? Luotto automatiikkaa kohtaan lisääntyy tietenkin koko ajan. Ja niin tälle esimerkkikuskille on juuri käynyt."

        Jaa niin että alkaa katselemaan elokuvaa!? Täytyy todellakin olla päästään vialla ko. kuski.


      • kaikkeauskotkin
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Tuo linkkisi koskee uusia vm. 2017 autoja, ja lisäksi jos viitsit lukea tuon kokonaan niin täysin itsestään ajava tuosta tulee vasta muutaman vuoden päästä jos myyntimaan viranomaiset antavat sen käyttöön luvan.
        Tuo linkissäsi oleva uusi autopilotin kakkosversio vähentää onnettomuuksia 90%.
        Tuossa "onnettomuusautossa" oli autopilotin ykkösversio.

        Että kun autopilotti jarruttaa niin sekö esti onnettomuuden, eikö ihminen muka olisi varmasti jarruttanut samassa tilanteessa? Ihminen osaa jopa ennakoida toisen auton liikkeitä, autopilotti ei. Tuskin estänyt vielä yhtään ainutta onnettomuutta mikä olisi tapahtunut ihmisen ajaessa, mutta aiheuttanut varmasti monta ja ainakin yksi kuollut. Missään tapauksessa täysin itsenäisiä tai edes ihmisen valvomia ei pitäisi laskea muun liikenteen joukkoon.


      • Hohhoijakkaa
        kaikkeauskotkin kirjoitti:

        Että kun autopilotti jarruttaa niin sekö esti onnettomuuden, eikö ihminen muka olisi varmasti jarruttanut samassa tilanteessa? Ihminen osaa jopa ennakoida toisen auton liikkeitä, autopilotti ei. Tuskin estänyt vielä yhtään ainutta onnettomuutta mikä olisi tapahtunut ihmisen ajaessa, mutta aiheuttanut varmasti monta ja ainakin yksi kuollut. Missään tapauksessa täysin itsenäisiä tai edes ihmisen valvomia ei pitäisi laskea muun liikenteen joukkoon.

        Tesla jopa ennakoi onnettomuuden ja jarruttaa ja hälyttää sekunteja ennen kuin ihmisellä on edes näköhavainto. Tuossa linkin tapauksessa olisi teslakuski ilman autopilottia mennyt samaan kasaan.

        https://www.stara.fi/2016/12/29/tesla-havaitsi-onnettomuuden-sekunteja-ennen-kuljettajaa/


      • 7sekuntia
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

        Tesla jopa ennakoi onnettomuuden ja jarruttaa ja hälyttää sekunteja ennen kuin ihmisellä on edes näköhavainto. Tuossa linkin tapauksessa olisi teslakuski ilman autopilottia mennyt samaan kasaan.

        https://www.stara.fi/2016/12/29/tesla-havaitsi-onnettomuuden-sekunteja-ennen-kuljettajaa/

        No kun kerran aloit viisastelemaan niin, mitä sanot tästä:

        "Datan mukaan rekka-auto, jonka kanssa Tesla törmäsi, oli kuljettajan näkyvissä jo seitsemän sekuntia ennen kohtalokasta törmäystä, mutta kuljettaja ei reagoinut tilanteeseen millään tavoin"

        Oli siis kuljettajan näkyvissä mutta ei Teslan maan mainion automaatin?


      • hohhoijakkaa
        7sekuntia kirjoitti:

        No kun kerran aloit viisastelemaan niin, mitä sanot tästä:

        "Datan mukaan rekka-auto, jonka kanssa Tesla törmäsi, oli kuljettajan näkyvissä jo seitsemän sekuntia ennen kohtalokasta törmäystä, mutta kuljettaja ei reagoinut tilanteeseen millään tavoin"

        Oli siis kuljettajan näkyvissä mutta ei Teslan maan mainion automaatin?

        En viisastele, kerron faktaa.
        Kolariautossa oli autopilotin ykkösversio yhdellä kameralla. Se on tarkoitettu vain avustajaksi ja toimiikin sellaisena hienosti esim. kaupunkiliikenteessä.
        Kakkosversiossa kahdeksan kameraa tutkia.
        Kun rekka oli seitsemän sekuntia näkyvissä miksei kuski jarruta?? Itsemurhaksi minä tuon lasken.


      • HohhoijaaIttellesi
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        En viisastele, kerron faktaa.
        Kolariautossa oli autopilotin ykkösversio yhdellä kameralla. Se on tarkoitettu vain avustajaksi ja toimiikin sellaisena hienosti esim. kaupunkiliikenteessä.
        Kakkosversiossa kahdeksan kameraa tutkia.
        Kun rekka oli seitsemän sekuntia näkyvissä miksei kuski jarruta?? Itsemurhaksi minä tuon lasken.

        Okei. Palataan siis oikeastaan alkupisteeseen. Mitä tuollaisella laitteella tekee, jos se ei pysty edes yksinkertaisinpaankaan jarrutus- tai väistötapahtumaan? Laitteistolla itsellään on ollut se 7 sekuntia aivan kuten siihen luottavalla kuskillakin. Kuskilla, joka oli jo tietoinen ongelmistakin, mutta luotti järjestelmään silti. Siitä hän maksoi hengellään. Ehkä jopa onneksi, koska vakava vammautuminen on vielä pahempi juttu.

        "Kolariautossa oli autopilotin ykkösversio yhdellä kameralla. "
        Mitä tarkoitat tuolla? Autossa oli järjestelmä joka kuitenkin on "täydelliseen itsestään ajamiseen tarvittava laitteisto." Ja tämä maan mainio tylsistyttävä ja vaarallinen turhake on ollu näissä kapineissa jo vuodesta 2014 sellaisenaan.

        Eli olet viisastelija, jolla on jokin ihmeellinen halu olla vääntelemässä asioita joksikin muuksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Täydellisen turvalliseksi kuvattu, typerä ja ihmisen vaaraksi rakennettu autopilotti petti ja sillä siisti. Eikä siihen faktaan ole oikeasti paljoakaan parannusta tullut. Montako lisäkameraa olisi tarvittu sen 7 sekunnin arvioimiseen? Ei yhtäkään, koska tieto asiasta on jo nyt.

        Vasta kun tällä laitteistolla on ajettu 10 vuotta ilman yhtäkään sen aiheuttamaa vaaratilannetta, niin silloin voidaan alkaa väittää sen olevan sellainen kuin Tesla julistaa sen olevan jo nyt. Itse en tuollaista paskaa autooni ottaisi mistään hinnasta.


      • hohhoijakkaa
        HohhoijaaIttellesi kirjoitti:

        Okei. Palataan siis oikeastaan alkupisteeseen. Mitä tuollaisella laitteella tekee, jos se ei pysty edes yksinkertaisinpaankaan jarrutus- tai väistötapahtumaan? Laitteistolla itsellään on ollut se 7 sekuntia aivan kuten siihen luottavalla kuskillakin. Kuskilla, joka oli jo tietoinen ongelmistakin, mutta luotti järjestelmään silti. Siitä hän maksoi hengellään. Ehkä jopa onneksi, koska vakava vammautuminen on vielä pahempi juttu.

        "Kolariautossa oli autopilotin ykkösversio yhdellä kameralla. "
        Mitä tarkoitat tuolla? Autossa oli järjestelmä joka kuitenkin on "täydelliseen itsestään ajamiseen tarvittava laitteisto." Ja tämä maan mainio tylsistyttävä ja vaarallinen turhake on ollu näissä kapineissa jo vuodesta 2014 sellaisenaan.

        Eli olet viisastelija, jolla on jokin ihmeellinen halu olla vääntelemässä asioita joksikin muuksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Täydellisen turvalliseksi kuvattu, typerä ja ihmisen vaaraksi rakennettu autopilotti petti ja sillä siisti. Eikä siihen faktaan ole oikeasti paljoakaan parannusta tullut. Montako lisäkameraa olisi tarvittu sen 7 sekunnin arvioimiseen? Ei yhtäkään, koska tieto asiasta on jo nyt.

        Vasta kun tällä laitteistolla on ajettu 10 vuotta ilman yhtäkään sen aiheuttamaa vaaratilannetta, niin silloin voidaan alkaa väittää sen olevan sellainen kuin Tesla julistaa sen olevan jo nyt. Itse en tuollaista paskaa autooni ottaisi mistään hinnasta.

        "Kolariautossa oli autopilotin ykkösversio yhdellä kameralla. "
        Mitä tarkoitat tuolla? Autossa oli järjestelmä joka kuitenkin on "täydelliseen itsestään ajamiseen tarvittava laitteisto."

        Usko nyt ettei kolariautossa ollut täydelliseen itsestään ajamiseen tarvittavaa laitteistoa. Tuo laitteisto on vasta 2017 myynnissä olevissa autoissa.

        "Täydellisen turvalliseksi kuvattu"
        Missä noin on julistettu kyseisen kolariauton tapauksessa eli AP1 versiossa? Ei missään!
        Noin on sanottu AP2 versiosta joka laitteiston osalta on 2017 myynnissä olevissa autoissa, mutta itsestään ajo tulee käyttöön vasta vuosien päästä ja myyntimaan viranomaisten luvalla. Itsekään en usko tuon itsestään ajon täydelliseen toimivuuteen suomen talvessa jolloin ajoratamerkinnät ovat lumen ja jään alla.
        Olen AP1 (siis vanhan mallin Teslalla) ajanut Helsingissä, on erinomainen ja toimiva AVUSTIN ruuhkaliikenteessä.

        "Mitä tuollaisella laitteella tekee, jos se ei pysty edes yksinkertaisinpaankaan jarrutus- tai väistötapahtumaan?"
        Tuo tilanne on ollut autopilot 1.lle liian haasteellinen (eli tilanne josta Tesla on varoittanut) eli vasta-aurinko ja rekan korkeus, jenkeissä ei ole rekan perävaunussa sivusuojia kuten Euroopassa.

        Joillekin saa rautalangasta vääntää...turhaan.


      • kaikkkeesitä
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

        Tesla jopa ennakoi onnettomuuden ja jarruttaa ja hälyttää sekunteja ennen kuin ihmisellä on edes näköhavainto. Tuossa linkin tapauksessa olisi teslakuski ilman autopilottia mennyt samaan kasaan.

        https://www.stara.fi/2016/12/29/tesla-havaitsi-onnettomuuden-sekunteja-ennen-kuljettajaa/

        Näkeehän tuon pysähtyneen auton videollakin, miksei sitten muka luonnossa.
        Pitäisikö sokeille edes antaa oikeutta ajaa muun liikenteen seassa autopilotillakaan, jos estää yhden onnettomuuden ja aiheuttaa kaksi(kymmentä) niin hyötysuhde aika huono.

        Rekkoihin on näyttötauluja taakse, yhtä hyvin voisi kehittää sensorit jotka mittaa välimatkaa ja lähettää tiedot takana olevaankin autoon. Paljon luotettavampaa kuin mahdollisesti jollain tavalla reagoiva autopilotti.


      • hohhoijakkaa
        kaikkkeesitä kirjoitti:

        Näkeehän tuon pysähtyneen auton videollakin, miksei sitten muka luonnossa.
        Pitäisikö sokeille edes antaa oikeutta ajaa muun liikenteen seassa autopilotillakaan, jos estää yhden onnettomuuden ja aiheuttaa kaksi(kymmentä) niin hyötysuhde aika huono.

        Rekkoihin on näyttötauluja taakse, yhtä hyvin voisi kehittää sensorit jotka mittaa välimatkaa ja lähettää tiedot takana olevaankin autoon. Paljon luotettavampaa kuin mahdollisesti jollain tavalla reagoiva autopilotti.

        Kas kun autovalmistajat eivät ole huomanneet Suomi24.n sivuilla kirjoittavien ihmisten huimaa alan asiantuntemusta ja yli-inhimillisiä ihmisiä huimine reaktionopeuksineen.


      • syytäolisi
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Kas kun autovalmistajat eivät ole huomanneet Suomi24.n sivuilla kirjoittavien ihmisten huimaa alan asiantuntemusta ja yli-inhimillisiä ihmisiä huimine reaktionopeuksineen.

        Vastaavat lentokoneissa ja laivoissa, miksei autoissa joissa törmäysriski paljon suurempi. Jos vastaantulija lähellä, estäisi ohittamisen, ei laskisi ajamaan liian lähellä jne, ei olisi kovinkaan vaikea toteuttaa. Kaiteet kaistojen välissä helpoin tapa estää onnettomuuksia, mutta ei voi pikkuteille rakentaa.


    • vakoilutärkeintä

      Kun on kameroita joka suuntaan, voidaan jokaisen liikkeitä seurata sekunti sekuntilta ja metri metriltä. Ikinä en ottaisi tuollaisia valvontalaitteita omaan autooni, oma kamera ilman yhteyksiä ulkopuolelle on eri asia.

      • hohhoijakkaa

        Vainoharhaisuus on vakavaksi luokiteltava tauti.


      • varmaanjoo
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Vainoharhaisuus on vakavaksi luokiteltava tauti.

        Pitäiskiköhän tyhmyyskin luokitella sairaudeksi vai tuntisitko itsesi syrjityksi? Olisiko älyrajoitteinen hyvä nimitys, vammaiseksi kun ei saa sanoa?


      • hohhoijakkaa
        varmaanjoo kirjoitti:

        Pitäiskiköhän tyhmyyskin luokitella sairaudeksi vai tuntisitko itsesi syrjityksi? Olisiko älyrajoitteinen hyvä nimitys, vammaiseksi kun ei saa sanoa?

        Yli-ihminen taas asialla... Teslan tuhannet insinöörit ja Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen NHTSA.n asiantuntijat ovat mielestäsi tyhmiä...
        Asia selvä.


      • täsmennä
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Yli-ihminen taas asialla... Teslan tuhannet insinöörit ja Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen NHTSA.n asiantuntijat ovat mielestäsi tyhmiä...
        Asia selvä.

        Montako tuhatta insinööriä siellä on? Ovathan ne pätevämpiä kuin vaikkapa sukkulan suunnittelijat, niillekin kun sattui virhearviointeja, taviskin olisi voinut tajuta ettei yksinkertainen tiiviste välttämättä kestä, mutta insinööri ei. Voisiko ahneudella ja oman edun tavoittelullakin olla tekemistä päätöksissä? Jos kaikki olisi samanlaisia kuin sinä niin päättäjät ja yritysjohtajat olisivat erittäin tyytyväisiä.


      • hohhoijakkaa

        >Kun on kameroita joka suuntaan, voidaan jokaisen liikkeitä seurata sekunti sekuntilta ja metri metriltä. Ikinä en ottaisi tuollaisia valvontalaitteita omaan autooni, oma kamera ilman yhteyksiä ulkopuolelle on eri asia. <

        Sinulla siis ei ole nykyaikaista kännykkää joka on jatkuvassa seurannassa halusit tai et, et ajele autollasi yleisillä teillä koska liikennekameroita on tuhansia, et kävele kaupungeissa etkä ostoskeskuksissa koska ne ovat valvontakameroita täynnä, sinulla ei ole julkisen liikenteen maksukorttia eikä mitään bonuskortteja.
        Vaikka yllä olevat asiat sinulla toteutuisikin pystytään sinua seuraamaan jatkuvasti jos jollakin on siihen aihetta.


      • jatsatkonaijakkaa
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        >Kun on kameroita joka suuntaan, voidaan jokaisen liikkeitä seurata sekunti sekuntilta ja metri metriltä. Ikinä en ottaisi tuollaisia valvontalaitteita omaan autooni, oma kamera ilman yhteyksiä ulkopuolelle on eri asia. <

        Sinulla siis ei ole nykyaikaista kännykkää joka on jatkuvassa seurannassa halusit tai et, et ajele autollasi yleisillä teillä koska liikennekameroita on tuhansia, et kävele kaupungeissa etkä ostoskeskuksissa koska ne ovat valvontakameroita täynnä, sinulla ei ole julkisen liikenteen maksukorttia eikä mitään bonuskortteja.
        Vaikka yllä olevat asiat sinulla toteutuisikin pystytään sinua seuraamaan jatkuvasti jos jollakin on siihen aihetta.

        Kännykässä ei oikeuksia kameralle ohjelmille jotka ei sitä tarvitse, läppä päällä mutenkin, enkä pidä edes toiminnassa matkalla ellen tarvitse. Kukaan ei seuraa yleisistä kameroista jatkuvasti missä liikun, semminkään kun auton tai minun liikkeitä ei pysty seuraamaan millään muulla laitteella. Jos haluan salata jonkun ostoksen, valitsen muun maksutavan.

        Joko sait selville niiden insinöörien määrän ja pätevyyden?


      • hohhoijakkaa
        täsmennä kirjoitti:

        Montako tuhatta insinööriä siellä on? Ovathan ne pätevämpiä kuin vaikkapa sukkulan suunnittelijat, niillekin kun sattui virhearviointeja, taviskin olisi voinut tajuta ettei yksinkertainen tiiviste välttämättä kestä, mutta insinööri ei. Voisiko ahneudella ja oman edun tavoittelullakin olla tekemistä päätöksissä? Jos kaikki olisi samanlaisia kuin sinä niin päättäjät ja yritysjohtajat olisivat erittäin tyytyväisiä.

        Mikään milloinkaan ei ole, eikä tule olemaan täydellistä.
        Mutta ajattelutavallasi ei mikään myöskään maailmassa edisty.
        Kyseessä olevassa kolarissa kuitenkin vain ja ainoastaan kuskissa oli vika koska hän ei huomioinut valmistajan antamia ohjeita ja varoituksia.
        Taas kerran! Tyhmä oli ko. onnettomuuden kuski ja tyhmyydestä sakotettiin ikävä kyllä rajulla tavalla.


      • tosityhmä
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Mikään milloinkaan ei ole, eikä tule olemaan täydellistä.
        Mutta ajattelutavallasi ei mikään myöskään maailmassa edisty.
        Kyseessä olevassa kolarissa kuitenkin vain ja ainoastaan kuskissa oli vika koska hän ei huomioinut valmistajan antamia ohjeita ja varoituksia.
        Taas kerran! Tyhmä oli ko. onnettomuuden kuski ja tyhmyydestä sakotettiin ikävä kyllä rajulla tavalla.

        Ei koskaan pitäisi luottaa tuollaisiin autopilotteihin, kolareja syntyy jopa kiskoilla automaattiohjauksella, vaikka pitäisi olla helpompi välttää.


      • hohhoijakkaa
        jatsatkonaijakkaa kirjoitti:

        Kännykässä ei oikeuksia kameralle ohjelmille jotka ei sitä tarvitse, läppä päällä mutenkin, enkä pidä edes toiminnassa matkalla ellen tarvitse. Kukaan ei seuraa yleisistä kameroista jatkuvasti missä liikun, semminkään kun auton tai minun liikkeitä ei pysty seuraamaan millään muulla laitteella. Jos haluan salata jonkun ostoksen, valitsen muun maksutavan.

        Joko sait selville niiden insinöörien määrän ja pätevyyden?

        Jos seuraamisellesi jollain on jotain tarvetta on takuulla helpompiakin tapoja kuin teslan autopilottikamerat.


      • hohhoijakkaa
        tosityhmä kirjoitti:

        Ei koskaan pitäisi luottaa tuollaisiin autopilotteihin, kolareja syntyy jopa kiskoilla automaattiohjauksella, vaikka pitäisi olla helpompi välttää.

        Niin...onnettomuuksiahan ei tapahdu ihmisen ajamana. Tietokoneen reaktioaika on mikrosekunteja, ihmisen sekunteja...


      • naijakkaa
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Jos seuraamisellesi jollain on jotain tarvetta on takuulla helpompiakin tapoja kuin teslan autopilottikamerat.

        Ihan tosiko, mikä olisi vielä helpompi tapa seurata autolla liikkumista kuin kamerat, GPS, jatkuva tiedonsiirto... Joko selvitit ne insinöörien määrät ja pätevyydet?

        Ne tietokoneet pitää ihmisen ohjelmoida, eikä se onnistu moitteettomasti kun vastapuolena ihminen, kolareita sattuu jopa kiskoilla, eihän sen pitäisi olla mahdollista.


      • ohjeidenmukaan
        naijakkaa kirjoitti:

        Ihan tosiko, mikä olisi vielä helpompi tapa seurata autolla liikkumista kuin kamerat, GPS, jatkuva tiedonsiirto... Joko selvitit ne insinöörien määrät ja pätevyydet?

        Ne tietokoneet pitää ihmisen ohjelmoida, eikä se onnistu moitteettomasti kun vastapuolena ihminen, kolareita sattuu jopa kiskoilla, eihän sen pitäisi olla mahdollista.

        Jokseenkin aina ihminen on kuitenkin kiskoturmissakin se onnettomuuden aiheuttaja, eli laitteistoa on käytetty väärin.


    • AutoPelle

      Nuo itseajavat Teslat kuitenkin aiheuttaa vähämmän onnettomuuksia kuin itse ajavat ihmiset.

      Valtava poru jos kone tekee virheen mutta tiellä ihmiset tekee jatkuvasti virheitä ja ihmisiä vammautuu ja kuolee jatkuvasti.

      • oletpafiksu

        Jos muutama autopilotti aiheuttaisi yhtä paljon onnettomuuksia kuin muutama miljardi ihmistä niin olisihan se kumma.


      • ohjeidenmukaan
        oletpafiksu kirjoitti:

        Jos muutama autopilotti aiheuttaisi yhtä paljon onnettomuuksia kuin muutama miljardi ihmistä niin olisihan se kumma.

        Tuo 40% turvallisuuden parannus on verrattu Tesla vm. 2014-15 vs. 2016 välillä.
        2014-15 teslassa ei ollut autopilottia, 2016 mallissa oli autopilot 1 versio.
        Kyllähän nuo selvää mitattua faktaa ovat, siitä ei pääse mihinkään.
        Olen myös sitä mieltä että jos käyttäjä ei toimi laitteen valmistajan ohjeiden mukaan, vastuu siirtyy käyttäjälle, oli laite mikä tahansa, joten ko. kolarissa on menty yleisten hyväksyttyjen toimintamallien mukaan.


      • valmistajanvastuu
        ohjeidenmukaan kirjoitti:

        Tuo 40% turvallisuuden parannus on verrattu Tesla vm. 2014-15 vs. 2016 välillä.
        2014-15 teslassa ei ollut autopilottia, 2016 mallissa oli autopilot 1 versio.
        Kyllähän nuo selvää mitattua faktaa ovat, siitä ei pääse mihinkään.
        Olen myös sitä mieltä että jos käyttäjä ei toimi laitteen valmistajan ohjeiden mukaan, vastuu siirtyy käyttäjälle, oli laite mikä tahansa, joten ko. kolarissa on menty yleisten hyväksyttyjen toimintamallien mukaan.

        Vaarallisia ominaisuuksia mitkä mahdollistavat vaarallisen ajamisen, ei pidä edes tuoda autoon. Jos kerrotaan autopilotin osaavan ajaa itsekseen niin tottakai monet antavat sen ajaa, vaikka kuinka pitäisi valvoa. Nukahtaakin helposti jos ei tarvitse itse hoitaa kaikkea.


      • ootkoaivoton
        valmistajanvastuu kirjoitti:

        Vaarallisia ominaisuuksia mitkä mahdollistavat vaarallisen ajamisen, ei pidä edes tuoda autoon. Jos kerrotaan autopilotin osaavan ajaa itsekseen niin tottakai monet antavat sen ajaa, vaikka kuinka pitäisi valvoa. Nukahtaakin helposti jos ei tarvitse itse hoitaa kaikkea.

        Ihme jänkkäri! oo jo tyhmä hiljaa! Sun korvien välinen mössö mahdollistaa vaarallisen ajamisen.


      • taidatolla
        ootkoaivoton kirjoitti:

        Ihme jänkkäri! oo jo tyhmä hiljaa! Sun korvien välinen mössö mahdollistaa vaarallisen ajamisen.

        Varmaan monikin jos ajaa tuollaisella tai kun aivot lentää pellolle tuollaisen törmättyä omaan autoon. Siinähän mietit kun vaikka oma lapsesi kuolisi "kuskina" tai uhrina. Kätevä "taksi" juopoille, laittaa vaan ajamaan kotiin, voi ottaa itse torkut.


      • 423423
        valmistajanvastuu kirjoitti:

        Vaarallisia ominaisuuksia mitkä mahdollistavat vaarallisen ajamisen, ei pidä edes tuoda autoon. Jos kerrotaan autopilotin osaavan ajaa itsekseen niin tottakai monet antavat sen ajaa, vaikka kuinka pitäisi valvoa. Nukahtaakin helposti jos ei tarvitse itse hoitaa kaikkea.

        Eli yli 40hp suuremmat tehot pitäisi kieltää koska ne sallii vaarallisen ajamisen.

        Oma lapsi voi kuolla ihan tavallisen känykkää räpläävän finninaaman yliajamana todennäköisemmin kuin Teslan.

        Ajatko itse kännykkä poskella? Se varantaa vähintään kymmenkertaisesti kanssaliikkujien hengen verrattuna teslaan.


      • jahöpöhöpö
        423423 kirjoitti:

        Eli yli 40hp suuremmat tehot pitäisi kieltää koska ne sallii vaarallisen ajamisen.

        Oma lapsi voi kuolla ihan tavallisen känykkää räpläävän finninaaman yliajamana todennäköisemmin kuin Teslan.

        Ajatko itse kännykkä poskella? Se varantaa vähintään kymmenkertaisesti kanssaliikkujien hengen verrattuna teslaan.

        Silloin on todellakin oma vika jos tekee tyhmää, kuten luottaa autopilottiin, mutta sivulliset ei voi siihen vaikuttaa ja voivat myös joutua uhriksi.


    • Sontiaismolottaja

      Tesla painottanut, että kyseessä BETA-testimalli, johon ei pidä luottaa 100%, vaan ihmisen tulee olla aina vastuussa ohjaamisesta.

      • betaksijääkin

        Miksi edes tehdä laitetta joka muka kykenee ajamaan yksin kun ei kykene aiheuttamatta järjetöntä vaaraa. Pelkät turvalaitteet paras, varoitukset, hätäjarrutus jne.


      • Sontiaismolottaja
        betaksijääkin kirjoitti:

        Miksi edes tehdä laitetta joka muka kykenee ajamaan yksin kun ei kykene aiheuttamatta järjetöntä vaaraa. Pelkät turvalaitteet paras, varoitukset, hätäjarrutus jne.

        Kaikista teknisistä softista tai vimpaimista on olemassa aluksi beta-versiot, siis kehitysversiot, ei lopulliset. Hölmöä on kuitenkin, että näin riskkialtis on annettu julkisesti käytettäväksi beta-vaiheessa, beta-testit yleensä suljettuja ja rajattuja testejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe