Paljonko ehditte ajaa mp ennen veroa?

vanhamotoristiukko

Paljonko ehditte ajaa mp:llä ennen kuin vero lopetti harrastuksen? Itsellä toki vakava sairaus vaikutti myös päätökseen vaikkei se estäkään ajamista.

Itse ajelin eri pyörillä 43 kesän aikana n.15000km vuodessa eli on sitä muutama takarengas menny noilla 450000km ajoilla.

Nykyisellä kertyi 2006-2016 161000km. Jääköön talliin muistoksi entisestä elämästä.

30

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onmeillähallitus

      Aloitin vuonna 1971 satapiikin Yamahalla motoristiurani.

      Koko ajan olen prätkän omistanut, vaikka joskus 1980-luvulla saattoi tulla vain 200 km vuodessa, kun oli kalusto päässyt aika huonokuntoiseksi ja vanhaksi.

      1998 hankin uuden prätkän ja sen jälkeen olen ajanut 7000 -8000 km vuodessa noin keskimäärin.

      Ehkä mä reilut 200 000 km olen ajanut prätkällä elämäni aikana. Autolla ehkä hieman enemmän, mutta kesäajot olen kyllä tehnyt enimmäkseen prätkällä.

      Ei ajamiset 150 euron vuosimaksuun vielä kaadu. Ongelmani on se, että minulla on monta vanhaa pyörää, joilla en nyt sitten voisikaan ollenkaan ajaa. Siis jos jokaisesta joutuisi maksamaan erikseen sen 150 euroa. Näinhän se lakiehdotus on.

      ON MUUTEN HUONO LAKIEHDOTUS!!

    • Virsut

      Kyllä moottoripyörävero pitäisi olla kuten kalastuskortti. Kortti taskuun ja menoksi. Millä omalla tai lainatulla pyörällä tahansa.

      • hjklkjhbjkjghjkl

        Voithan sinä tehdä itsellesi sellaisen kortin taskuun ja maksaa valtiolle ylimääräistä, kyllä sen joku vastaan ottaa, kun niin kova hinku on maksaa lisää veroja.


    • Veteraanipyöräilijä

      45 vuotta olisi tullut täyteen tänä keväänä, kaikki pyörät myyty pois...

    • Hhjhkkhhkbkj

      Niin ...eikä ne verot kää diihen mp veroon kun moottoripyörätkin halutaan tieverolle ja maksut autojen mukaan....

      Aikamoinen kroisos pitää olla että varaa maksaa nämä kaikki kulut

    • PakkoMaksutSeis

      Itse en aio maksaa näitä matu veroja.

      En osallistu matujen ylläpitoon, esim mp veron ja vene veron kautta.
      Muutenkin tässä pakko monikulttuuri idealismissa äänestän, ja äänestän myös jaloillani !

      • ei-kiitos-enään

        sama täällä. ihme lisämaksuja yhtä-äkkiä ilmestyi kun kansaa alkoi maahamme vaeltaa. en maksa enkä myös tollaisia päättäjiä äänestä! ajan vaikka ilman kilpiä mielummin ajoni. ei täällä muutkaan tienkäytöstä maksa, miksi siis minä maksaisin?


    • Vn900

      Kovasti ootte ajaneet. Nyt voi sitten kysyä mikä on ollut paras moottori pyörä taipaleella?

    • Näätässä

      Parhaat nämä kaksi Suzuki Dr 650 VM 1995. Tykkään edelleen ajella vaikka onkin vanha ja tehoton?
      Ajopyöränä kuudetta vuotta Yamaha wildstar 1600. Menee kun juna.

      9 pyörää ollut omistuksessa ja koeajanut varmaan 20-25kpl.

    • montanoitaonollutkin

      Minun mielestäni paras pyöräni on ollut Triumph Speed Triple 1050. Hyvänä kakkosena Honda CBR600F joka on hiukan vingutettava mutta hyvä yleispyörä joka kulkikin paljon odotuksia paremmin.

      • MikästuossaHondassa

        cbr600f on sellaista että kulki odotuksia paremmin? Luulit sen olevan 60 heppaisen? Luulit sen painavan 250kg? Luulit kuutioita olevan 60cc? Aina puhutaan tota samaa;liikkuu hyvin ollakseen pienikuutioinen. Pää perseestä ja faktat on faktoja ei mitään salatiedettä!


      • montanoitaonollutkin

        Katos vaan. Se oli muistaakseni 2005 vai 2006 kun ajoin sellaisella pari kesää ja kyllä se 250 keräs mittariin joten kulki todennäköisesti yli 200 todellistakin. Kierroksiahan se vaati kun tehot lähti vasta 11-14000 kierroksen kohdalla. Mulla oli samaan aikaan upouusi ZRX1200R Kawa ja 2003 Hondan 600RR eikä se 600F mitenkään hävennyt noille. 600F on ihan yhtä hyvä ja tukeva ajaa kuin RR. Ensimmäisessä mutkassa noilla jokaisella piti jarruttaa...


    • Onmeillähallitus

      Vaikea on sanoa, mikä olisi ollut paras pyöristäni.
      Se riippuu aika paljon iästäkin -- nuorena urheilullisuus oli valttia. Nyttemmin enempi mukavuuspainotteinen tuo arvioperuste.

      Mutta jos on vain yksi pyörä mahdollista pitää, minusta paras valinta on mikä tahansa nelipyttyinen noin litrainen japanilaispyörä. Sen pitäisi olla katettu (koska Suomessa on kylmä ) ja ajoasennoltaan lempeä. Esimerkkinä vaikkapa Honda Blackbird.

      Amerikkalainen on lähinnä fiilistelypyörä. Ne eivät ole kovin käyttökelpoisia Suomessa niinkuin mielestäni eivät muutkaan customit.

      Seikkailupyörät eli matkaendurot ovat kanssa hyviä Suomessa, mutta ehkä vähän liian suurikokoisia rohjakkeita. Mutta aika hyviä täällä kummiskin tommoiset V -Strommit.

      Nakupyörät on kylmiä muulloin kuin aivan keskikesällä. Ajokausi jää niillä minulle liian lyhyeksi.
      Supersportit on nättejä, mutta ajoasennon vuoksi vain nuorille ja notkeille.

      Bemarit on hyviä myös käyttöpyörinä. Ei niin huolettomia kuin japsit ja aika raskaita, mutta silti olen niistä pitänyt.

      Parhaat fiilikset on irronnut Ducateista ja Moto Guzzeista...siis italialaisista. Mutta, mutta...sopivat vaan aika harvoille ja osaaville ruuvaajille. Joilla on pitkä pinna..

    • Eihittobläkkäri

      ole ajoasennoltaan mikään lempeä! Naapurin rouva on lempeä! Bläkkäri on hieman vähemmän kyykky kuin gsxr,mutta pitemmän akselivälin takia yhtä makaava masokistimopo kuin Hayabusa tai kilosetkin.

    • hat...ttaa

      Jollain pitäisi herättää päättäjät yms. itse jätän mp-messut väliin juurikin verokysymyksen vuoksi , tuo vero on mulle liian kallis pienituloisena ja mp-kulujen päälle, ja tuommoinen harrastuksien eriarvoistaminen eli suomeksi päähänpotkinta ei sovi mulle , kaikki moottoripelit verolle olisi ok, , silloin olisi kyseessä murto-osa kaavaillusta laskusta.

      • MatuVerot

        Ja muista se, että nämä mp vero, ja vene vero, ja trafi tasa verot on oikealta nimeltään matu veroja.

        PakolaisTurismi ja Kotoutus Turismi tulee niin kalliiksi, että suomalaiset laitetaan lisä maksujen alle !!!


      • jyrkkäeimatuverolle

        Sotarikollisille ja rintamakarkureille irakista ei pitäisi antaa Sipilän tavoin yhtään vetovoimatekijöitä eikä ilmaista rahaa. Nythän ne rakentaa jo vankiloissakin verkostojaan. Vantaan vankilassa on jo todettu asia ja siitä uutisoidaan jo julkisesti. Sen takiakin vastustan minäkin tollasta matuveroa.


    • tuontikaput

      Messut jää käymättä ja rahat bensaan eli veroihin, mahtipyörätkin taitaa loistaa poissaolollaan saastemääräysten takia tuonti lopetettu kaipa.

    • Mitä_väliä

      Museopyörällä mennään, 2-3 tkm vuodessa. Ei taida maksua tulla ja vakuutuskin on halpa.

      • Lainahöyhenellä

        Pojalla on satapiikki Yamaha.
        Täytyy iskän ruveta sitä lainaamaan, siihen ei tule omistusveroa.

        Omilla pyörillä ei taida enää olla järkevä ajaa, kun tulee suhteettoman kalliiksi ajomäärään nähden.

        Näin meillä, jos vero tulee.


      • onsilläväliä

        ei tässä montaa vuotta oo kun museoikää nostettiin ja kohtahan sekin on taas ajankohtainen, älä nuolaise ennen kuin tipahtaa.Toivottavasti oon väärässä ...


    • Yamaha750

      Moni vinkuu et ajot jää nii vähiin ettei kannata pitää ajossa. Ajakaa niillä laitteillane! Aikaa löytyy varmasti.
      Minä hoidan työmatkat jammulla eli 4500km kesässä tulee jo siitä.
      Jammun kulutus 5litraa kait ja käyttöauto vie 7-8litraa. Taidan säästää veron jo tuossa
      Ajoon vaan kaikki

      • Kalliitkilometrit

        Mutta kun tilanteita on niin monta kuin on miestäkin.
        Mulla on kiinalainen 250 kuutioinen moottoripyörä. Kesällä heinäkuussa sillä mökkipaikkakunnalla ajelen, kun ei kaupungissa ole säilytyspaikkaa.
        Ei silti kerkeä kuukaudessa ajamaan kuin semmoiset muutama sata kilometriä, niin onhan se paljon maksaa siitä ilosta 150 euroa pelkkää veroa.


    • Suzuki1200

      Paljonkohan on sellanen keskimääräinen kilometrimäärä mitä harrastaja vuodessa ajaa? Riippuu tietty vähän keleistä mut arvioita..... Joku päästelee 20tkm ja joku 200km.
      Jos arvaan et 3000-5000km?

      Ite ajanut monena vuotena 3000-7500km väliin

    • PakkoKuntoutus

      Kuntoutus Marssi. 2017 suomi traditio.
      kuntouttavaan, kuntouttavaan kuntouttavaan marssimme näin.
      Sankarit työn nyt kuntouttavaan kuntouttavaan.

      filatov ihalainen meille mallin näyttää, kuntouttavaan kuntouttavaan !
      massimme näin, kohti kuntouttavaa.
      Juhlavasti Kepulit kokoomus uljaan paraatin vastaan ottaa,
      Suuret kuntouttavat joukot astuvat voimalla leipäjonoon, mars mars,
      Eespäin eespäin käy askel voimakas.
      Kuntouttavaan kuntouttavaan, on tiemme kuntouttavaan,
      vie tiemme kuntouttavaan näin. mars mars väki voimakas, tie on kuntouttavaan.

    • Ehdin pari kautta ajella abot 1000km yhteensä . Omistan kolme vanhaa pyörää. talvella laittelen kesällä vähän ajelen. Onneksi yks on piikki. Ei sillä kyllä reissuun mamman kanssa mennä. Jenkkiautoilun lopetin juuri kasvaneiden kulujen takia. Nyt loppuu tämäkin.Aloitan sitten taas ulkomaanmatkailun säästyneillä rahoilla. Kivaa sekin mutta rahat menee sitten ulkomaille joka ei ole hyvä asia suuremmassa mittakaavassa.

      • Jutustelija1

        Ei se ole joo hyvä suomen kannalta että kaikki hyvä valuu muille maille, mutta kun tätä menoa suomessa katsoo niin voi perustellusti kysyä että onko tämä tilanne ansaittu omalla toiminnalla?

        Ei siinä paljoa ole ihmeteltävää kun MP-veroja ynnä muita puuhaillaan.


    • Viinaamaantielle

      Yleensä tuli 7000-10000km kesässä eli puolessa vuodessa. Nuorempana enemmänkin, eli kyllä sitä on tullut jonniiverran kohta 40 vuodessa. Tästä lähin koetetaan sitten hoidella pyörän selässä murentunutta terveyttä kuntoon, veroja on maksettu kylläkin jo aivan tarpeeksi.

    • AjanHitaastiPitkälle

      Aloitin motskareilla ajon 16-vuotiaana veljen Jawalla. 17-vuotiaana sain sakot kortitta ajosta. Vuoden päästä sain ajokortin ja aloitin autoilun. Jouduin naimisiin ja vaimo teki lapsia.Tein talon. Meni vuosia. 40-vuotiaana ostin pienen (500) kuutioisen customin.
      Myhemmin vähän isomman, 1100-kuutioisen. Niillä olen ajellut. Kun pääsin eläkkeelle 65-vuotiaana, niin olen ajellut aika paljon näinä viitenä vuotena. Vaimokin on ollut kyydissä jopa 3000 km:n kesäreissuilla. Kuvitelkaa! Vanha ukko ja akka ajavat vanhalla Viragolla hitonmoiset kuormat laukuissa ja tarakalla ja etuputkissa.
      Maksan sen sataviisikymppiä, jos on pakko ja ajan ensi kesänäkin Pykeijään ja Riikaan, koska ajovuodet alkavat olla vähissä. Verojen maksun aloitin 17-vuotiaana amiksen jälkeen, ja intti oli välissä, jolloin en maksanut niitä. Nyt veroprosenttini on edelleen kolmisen kymmentä. Tuo suunniteltu mp-vero on nöyryytystä ja kansan loukkaamista, mutta siitä ruikuttaminen ei ole tosimotoristin arvolle sopivaa. Maristiinhan niistä autokäyttömaksuistakin, kun liimattiin tuulilaseihin tarrroja. Nyt niistä ei edes mainita, vaikka maksetaan samojan käyttömaksuja veron ja käyttövoimaveron nimillä. Minäkin vanhasta diiseliZafirsta yhteensä yli kuusisataa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe