Lapsuutesi musiikki?

OpeTyttö

Hei!

Teen opettajan koulutuksessani tehtävää yli 60v lapsuuden musiikista. Lähipiirissäni ei ole ketään sen ikäistä, joten käännyn teidän puoleenne.

Olisi mahtavaa, jos joku jaksaisi vastata kysymyksiini.

Mitä lastenlauluja muistat laulaneesi?
Oletko soittanut jotakin soitinta? Soittiko perheessä joku muu?
Miten musiikkia kuunneltiin ja kulutettiin muuten?
Mikä on ikäsi?

Kiitos valtavasti!

26

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YLE lähettää aikamme roskaa.
      Katselehan siellä.

      H.

      • Ja, täällä on jo musiikki-aloitus.
        Käy siellä, vältyt näyttelemiseltä.


        H.


    • ootellaan

      Älä lannistu H:n, palstan mädättäjän , kommenteista.

    • Tiritiriteijaa

      Mikä on ensinnäkin "lapsuus"? En ole ollut tarhassa, eskarissa enkä liioin iltapäiväkerhossa. Kansakoulussa laulettiin kansakoulun laulukirja kannesta kanteen. Alkuopetuksesta on jäänyt mieleen vaikkapa "Peiponpesä" ja ylemmiltä luokilta "Oolannin sota". Oppikoulussakin olin iältäni vasta vähän alkuun toisella kymmenellä. Mieleen ovat jääneet ainakin kaikki maakuntalaulut.

      Kyselehän myös 7- ja 8- kymppisten palstalta. Ehkä heillä ei ole ollut näin totista torvensoittelua.

      Varsinaisesta musiikillisesta irrottelusta voi puhua aikaisintaan (silloisessa) esi-puberteetti-iässä. Varmaan löytyy jostain vanhoja Toivelauluvihkojakin, joista lauloimme iskelmiä vapaa-aikanamme ihan vain me naapuruston lapset keskenämme. Meillä oli esiintymislava ja hyppynarulla varustettu shampoopullo mikrofonina.

      • Aikansa-ykkösartistit

        "Meillä oli esiintymislava ja hyppynarulla varustettu shampoopullo mikrofonina. "

        JA jotkut paheiset väittää, että karaoke olisi keksitty vasta 90 luvun alussa suomeen.

        Kyllä jo 60-luvulla oli milloin kuusenkäpy milloin muitakin mikrofoneja liitettynä ongensiimalla tai sinivalkoisilla paperinaru"piuhoilla". Biisilistoihin sisältyi kaikki sen ajan hitit, ulkomuistista ilman, että olisi tarvinnut ta-vail-la näyttöruuduista.

        Lastenlauluja emme laulaneet. Ne olisi vienyt imagon ja käpypolku- tai hiekkatie-. uskottavuuden. Olimme 13 vuotiaita dannyja ja irwineitä sun muita, suuhumme ei olisi sopinut hämähäkkejä. Englanniksikaan emme suostuneet esiintymään. Se olisi rikkonut savo-karjala aksentin.


      • "Aikansa-ykkösartistit"

        Hei, tämä on 80 aloitus.

        Hippi
        H.


      • hämähämähäkki
        hunksz kirjoitti:

        "Aikansa-ykkösartistit"

        Hei, tämä on 80 aloitus.

        Hippi
        H.

        Sinun oireesi pahenee koko ajan, koitapa vähän aikaa hengittää syvään ja rauhoittua.


    • Hämä-hämä-häkki kiipes langalle
      Joulupukki, joulupukki, valkoparta vanha ukki
      Joulupuu on rakennettu, joulu on jo ovella
      Jo joutui armas aika ja suvi suloinen
      Mä oksalla ylimmällä

      https://m.youtube.com/watch?v=gpu4NB1WRsc



      Osta divarista Olavi Pesosen Laulukirja, sen lauluja lauloimme ja opettelimme soittamaankin viimeistään oppikoulun musiikkitunneilla. 10-12-vuotiaina. Googlaamalla "Olavi Pesonen Laulukirja" totesin, että niitä näkyy olevan paljonkin myynnissä, jotkut divarit ovat linkittäneet kuvineen ja hintatietoineen. 12 - 14 eurolla näkyy niitä olevan myynnissä.
      Vastaa melko tyhjentävästi kysymykseesi. Lauloimme kaikkia kirjassa esiintyviä lauluja.


      JÄNIS ISTUI MAASSA
      Jänis istui maassa torkkuen, torkkuen. Mikä sul on jänönen, kun et enää
      hyppele? Hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.

      Varo metsäkoiraa jänönen, jänönen. Koira siit on iloinen, kun et enää
      hyppele. Hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois.

      Jänikselle tuli tohtori, tohtori. Antoi sille lääkettä sekä kylmää
      käärettä, käärettä, käärettä, käärettä.


      METSAMÖKIN IKKUNA
      Kas, metsämökin ikkuna, sielt´ tonttu ulos kurkistaa
      ja jänö laukkaa laputtaa ja oveen kolkuttaa.
      Auta, auta, pyydän sua, metsämies kun vaanii mua.
      Sulle suojan tarjoan, siis kätes ojenna.


      HÄMÄ-HÄMÄHÄKKI
      Hämä-hämähäkki kiipes langalle.
      Tuli sade rankka hämähäkin vei.
      Aurinko armas kuivas satehen.
      Hämä-hämähäkki kiipes uudelleen.

      Muura-muurahainen kortta kuljettaa.
      Ahkerasti aina työssä ahertaa.
      Kohta on valmis keko komea.
      Muura-muurahainen kortta kuljettaa.

      Heinä-heinäsirkka soittaa viuluaan.
      Heinikossa hyppii sinne, tänne vaan.
      Pieni sinikello käypi nukkumaan.
      Heinä-heinäsirkka soittaa viuluaan.

      Sääski, sääski pieni surraa parvessaan
      suvipäivä kuluu siinä touhussaan
      illan varjot saapuu, siivet kimaltaa
      sääski sääski pieni surraa parvessaan.

      Hämä-hämähäkki kutoo verkkojaan.
      Lintu pieni lensi siihen katsomaan.
      Aurinko armas laski vuorten taa.
      Hämä-hämähäkki kutoo verkkojaan.

      • EnpäMuistakkaan

        1, 2, 3, 4, 5, Kello löi jo viisi,
        Lapset herätkää...
        Juhani ja Liisi,
        Muuten matka jää...

        ja miten se sitten jatkuukaan?


      • eppu2

    • Oppikoulun alaluokilla 10 - 12-vuotiaina kaikki opettelivat soittamaan nokkahuilua ja alkeita myös pianolla. Moni opetteli myös muilla soittimilla soittamista oman valintansa mukaan.

      Nuottien lukeminen ja vähintään kaksiääninen laulu kuuluivat kaikkien opinto-ohjelmaan. Myöhemmin niistä tuli valinnaisia aineita ja harrastustoimintaa myös.

      Kaikki maakuntalaulut opettelimme myös alaluokilla ja eri maiden kansallislaulut. Koska musiikinopettajamme Jorma Väänänen oli innostunut kansanlauluista ja oli kerännyt niistä kirjan, tai ehkä useampiakin, lauloimme, soitimme ja tanssimmekin myös kansanlaulujen mukaan.

      Minulla oli pieni kannel, jolla opettelin soittamaan muutamia lauluja vanhempieni opastuksella pikku-tyttönä. Isäni toivoi, että olisin kiinnostunut hanurilla soittamisesta.

      Vanhempani tanssivat mielellään kotonakin, kun radiosta tuli sopivaa musiikkia, erityisesti tiettyjä valsseja.

    • Ei-ollut-lapsuutta

      Meillä karjalassa ei ollut kuin kantele ja itkuvirret oi oi oi, voi voi voi, kauheata kamalata...jne.
      Eihän meillä lastenlauluja. Vain pelottelu virsiä mummojen loitsimina.

    • eppu2

      Varhaislapsuudesta ei ole mielikuvaa. Sitä vaan maatilalla siinä sivussa kasvettiin ja itse leikit keksittiin, ei kai paljon lauleltu.
      Koulussa laulettiin, samat varmaan laulut kaikilla siinä iässä. Virsiä myös veisattiin.
      Voisit varmaan kirjastosta saada, sen ajan koululaulukirjoja.
      Tuli mieleen jo mainittujen lisäksi ´pieni nokipoika´, iske iske iske seinään vuoren, oravanpesä.
      Isäni soitteli haitaria. Sisareni sai jossain vaiheessa kitaran ja soitteli sillä.
      Itse rämpyttelin niitä kanssa korvakuulolta.

    • suvenelli1

      Radiosta kuunneltiin "Hännänhuipun levysoitin".
      Koulussa meillä piti olla melodika. Isäni soitti haitaria ja mandolinia sekä huuliharppua, äiti urkuharmonia.
      Seurojentalo oli aikuisten kovassa käytössä, joten kaiketi jokainen aikuinen soitti tai oli soittavinaan jotakin. Iltamia ja näytelmiä heillä oli. Lapsille ei ollut koulun ulkopuolella mitään kerhoja, ainoastaan pyhäkoulu.

      • eppu2

        Olin jo vähän isompi lapsi, kun isä toi Neuvostoliiton reissulta veivattavan grammarin ja savikiekkoja.
        Tuli mieleen enoni, joka soitti sahalla, muistan ukkonooan. Enon huuliharppu on mulla jossain laatikossa, sitäkin hän soitteli komeasti.
        Pätkiä muistikuvat.


    • Paljonvielälaulamatta

      Varhaislapsuuden lauluja en muista vaikka melko varmasti olen laulanut kun kerran olin aina äänessä. Tätieni kanssa muistan jotain luikuttaneeni. Varhaisimmat muistot lapsuudesta liittyvät myös mummon virsien veisaamiseen sunnuntaina radiosta tulleen Jumalanpalveluksen mukana.

      Sen aikaisen kansakoulun laulut tulivat lauletuiksi ja myös esitetyiksi, koska innokas opettaja kuljetti kirkoissa, vanhainkodeissa yms. paikoissa esiintymässä. Kilpailinkin koulujen välisissä tapahtumissa, laulut voitin, hiihdossa olin viimeinen; 'vähäiset' välineet.

      Jos joku tahtoo tietää mitä lauloin miltei aina ja kaiken aikaa, niin pitää tutustua 60-luvun kevyeeseen musiikkiin. Osasin jo alakoululaisena äidin keräämän lauluvihkon kannesta kanteen: vanhoja valsseja, tangoja ja kaikkea muuta mahdollista mitä voi myös tanssia. Hieman myöhemmin tulivat mukaan iskelmät, sekä käännös- että suomalaiset joita hoilasin sydämen kyllyydestä niin että metsä ja pelto raikuivat.

    • Enpäkerro

      Yleensä opiskelijat laittavat reilusti nimensä, sähköpostiosoitteensa ja opinahjonsa. Anonyymitiedonkeruut eivät oikein ole luotettavan tuntoisia.

      • Tiritiriteijaa

        Mutta hän osasi ottaa yleisönsä, koskapa minäkin täällä vielä pörrään lueskelemassa.

        Kiitoksia hyvästä aloituksesta!


    • SSORT
      • talou

        SINULLE Paloma.


      • talou kirjoitti:

        SINULLE Paloma.

        kiitos :)


    • ihanat.muistot

      Mitä lastenlauluja muistat laulaneesi?
      En millään pysty luettelemaan, mutta en paljon valehtele jos sanon että kaikkia, sekä hengellisiä että koululauluja. Perheessä vietettiin yhteislauluiltoja.
      Oletko soittanut jotakin soitinta? Soittiko perheessä joku muu?
      Kitaraa, huuliharppua, nokkahuilua, ksylofonia, ne ainakin olivat kotona. Sisarukset soittivat myös.
      Miten musiikkia kuunneltiin ja kulutettiin muuten?
      Radio usein auki, nuorten sävellahja, Metsäradio, Lauantain toivotut levyt. Muistaakseni oli myös joku hengellinen musiikkiohjelma. Laulettiin ja veisattiin paljon.
      Mikä on ikäsi? 65

    • reppuriika

      Ihan pienenä ennen kouluikää: Hämähäkki, hämähäkki kiipes langalle, Jänis istuu maassa torkkuen, torkkuen, Suutarin emännän kehtolaulu. suutari on mennyt koko viikoksi, piupali, paupali ...
      Kansanlauluja laulettiin: Mä oksalla ylimmällä..., Yksi ruusu oli kasvanut laaksossa, ...

      Myös lastenvirret olivat suosittuja.

      Itse soitin korvakuulolta melodikaa, isän viisirivistä haitaria isompana.
      Isä soitteli ja lauleli säestäen itseään mandoliinilla ja haitarilla. Äiti lauloi virsiä ja kansanlauluja tehdessä kotiaskareita.
      Nuorena yli 10-vuotiaana ja teini-iässä musisoimme ja äänitimme tuotoksia kasettinauhurilla. Radio oli päivittäin auki ja sieltä tuli iskelmät tutuiksi. 60- 70-luvuilla.
      Olen 60-vuotias nainen.

    • Garrida

      Harmi, kun en huomannut tätä aikaisemmin. Olisin vastannut kunnolla, koska kuuntelin 1960-luvulla innokkaana radiosta lastenohjelmia ja lastenlauluja. Vanhat lastenlaulut ovat vieläkin niin rakkaita, että olen ostanut niistä digi-versioita ja tehnyt muutamia videoita YouTubeen. Koulussa lauletut laulut ovat myös kirkkaassa muistissa.
      On se kummallista, kun ihmiset eivät voi asialliseen pyyntööni vastata asiallisesti. Aina on noita koiranleukoja joka palstalla!
      Olet jo varmaan tehnyt opintotehtäväsi, joten en viitsi enää kirjoitella enempää.

      • O-Orvokki

        Miksi ihmeessä kaivat tällaisen yli puoli vuotta vanhan ketjun uudelleen esille? - Eihän kukaan opiskelija tutkimuksen tehtyään näitä enää tänne tule katsomaan.

        Minäkin meinasin alkaa vastata uudelleen, mutta onneksi huomasin, että oli vanha viesti ja olin jo vastannut siihen.


      • Garrida
        O-Orvokki kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kaivat tällaisen yli puoli vuotta vanhan ketjun uudelleen esille? - Eihän kukaan opiskelija tutkimuksen tehtyään näitä enää tänne tule katsomaan.

        Minäkin meinasin alkaa vastata uudelleen, mutta onneksi huomasin, että oli vanha viesti ja olin jo vastannut siihen.

        Sivusto tuli sattumalta esiin, kun etsin jotain muuta vähän tähän aiheeseen liittyvää. Niinpä ihan vain mielenkiinnosta avasin sivuston ja luin kommentit. Ihan huvikseni "raapustin" muutaman rivin, koska aihe oli niin mielenkiintoinen. en odottanutkaan mitään vastausta. Joskus on kiva lukea vanhoja keskusteluja. Olen huomannut, että vanhojakin ketjuja luetaan aina silloin tällöin. Luithan sinäkin! Toivottavasti opiskelija sai hyödyllistä aineistoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe