ALV:tä ei enää ilmoittaa paperilomakkeella. Vi-tu

Aivan-raivona-tästä

Huomasin juuri että Arvonlisäveroa ei enää 2017 vuoden alusta lähtien voi ilmoittaa paperilomakkeella.

Voi vi-tu, sanon tästäkin uudistuksesta. Millä hitossa saan jatkossa ilmoituksia enää minnekään annettua??

Verottajan Katso-tunnistautuminen ei ole toiminut minulla ikinä. Kahdesti olen avaimet ladannut, mutta ei niillä pääse minnekään. Tulee aina umpikuja vastaan, näyttö josta ei pääse eteenpäin eikä minekään, vaan jotakin outoa lisätunnusta kysytään, ja sitä minulla ei ole..

Pelkillä pankkitunnisteilla taas pieni Oy ei saa ALV:eja ilmoittaa, vaan tuo KATSO-palvelu on ainoa vaihtoehto.

Miten noin moska Katso-palvelu voi olla käytössä Verohallinnolla. En vaan vi-tu saa Katso-yhteyttä toimimaan, ja that's it.

Meinaan laittaa vanhaan malliin ALV-ilmoituksen menemään paperikaavakkeella. Tulkoot tänne sitten Verohallinto verotarkastajineen hakkaamaan minut, jos se asia on sillä autettu.

30

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perheyrittäjä

      Sinnehän kirjaudutaan ensin sillä pysyvällä (vaikka haluaakin vaihtamista, jonka voi ohittaa) salasanalla, ja vasta sen jälkeen kertakäyttöisellä. Muutenhan liittymä on yksinkertainen, joskin sitä on hiottu viime aikoina vähän kerrassaan. Jos nyt sitten tämän vuoden alusta se on ainoa tie ilmoitukseen, mitään muutoksia ei liene enää tulossa.

    • paperilla
    • Aivan-raivona-tästä

      Aikaisemmin joka vuosi tuli uudella vuosiluvulla varustettu 4001 PDF-lomake.
      "VEROH 4001/1 1.2015"
      "VEROH 4001/1 4.2016"
      jne.

      Nyt tulevalle 2017 vuodelle vastaavaa uutta lomaketta ei enää verottajan sivulta löydy. Siellä on kuitenkin tällainen ohjeteksti:

      "Vuoden 2017 tiedot on annettava verkossa: arvonlisäveron,
      työnantajasuoritusten sekä muiden oma-aloitteisten verojen
      tiedot voi antaa paperilomakkeella vain erityisestä syystä
      (jos sähköinen ilmoittaminen on esimerkiksi teknisen esteen
      vuoksi mahdotonta)."
      https://www.vero.fi/oma-aloitteiset

      Tulkitsen tuon asian niin, että minulla on olemassa sellainen tekninen este. Koska en yksinkertaisesti vain saa Verottajan Katso-tunnistautumispalvelun kautta mitään yhteyttä läpi. Kolmen vuoden aikana olen yrittänyt, ja aina sama juttu.

      Ei vaan onnistu, vaan Katso-avainten kanssa asia menee aina umpikujaan. Eikä sielä umpikujasivuilla edes ole mitään opastavaa tekstiä, että mitä tehdä seuravaksi. Ihan kuin joku keskikoululainen tumpelo olisi tuon palvelun tehnyt.

      Sinne ei vaan vitsitä, eikä voida eikä vaivauduta kirjoittaa niitä ohjetekstejä sivuille, vaikka ruutu ammottaa valkoista tyhää tilaa täynnänsä

      Eivät viitsi Verottajalla korjata vaikka olen monesti antanut heidän suuntaan asiasta palautetta, että eikö tuota Katso-systeemiä nyt lopulta voisi laittaa jo kuntoon. Paperilomakkeisiin olen aina joutunut ALV:ieni kanssa palaamaan.

      Nyt ei sitten enää kelpaa paperiset ALV-lomakkeet ollenkaan. Sillä muka on asia Verottajan puolelta tullut nyt korjattua. Täysin per-seestä tällainen.

      Meinaan käyttää ja postitella niitä 2016 vuoden lomakkeita edelleenkin. Katsotaan sitten että millaista vittuilua ja lisäselvitysten pyyntökirjeitä Verotoimistolta alkaa tulla.

    • Perheyrittäjä

      Olethan rekisteröitynyt Katso-käyttäjäksi?
      Jos olet, ota ensin:
      http://www.vero.fi/fi-FI/Verotili

      Siitä sitten valinta Kirjaudu palveluun:
      https://www.tunnistus.fi/ubitp/authn/*/view?_id=8c4efb06-5f23-4ca6-92e0-e8df4c7c883e&entityID=urn:uuid:b1976050-8963-623c-dd81-aa5fd1752569&locale=fi

      Alimmaisena on Katso OTP, klikkaa sitä, ja pääset sivulle
      https://yritys.tunnistus.fi/uas/authn/*/view?_id=6c7f33e7-66ed-44a2-a69e-629f210cd9af&entityID=https://www.tunnistus.fi/ubitp/saml2/names/ac/otp.katso.1&locale=fi

      Syötä käyttäjätunnuksesi, jonka olet saanut rekisteröitymisen yhteydessä. Se on pysyvä, ja pidä sitä sellaisessa tallessa, ettei huku. Jos olet jo aikaisemmin kirjautunut, tunnus on valmiina.
      Kiinteän salasanan olet joutunut itse määrittelemään rekisteröitymisessä. Siinä pitää olla vähintään yksi ISO kirjainmerkki tai muu erikoismerkki.
      Syötä se, jolloin kysytään, vaihdatko sen. Sitä ei tarvitse tehdä, vaan jatka ohitusvaihtoehdolla.
      Nyt en voi laittaa linkkiä, koska se veisi meidän yhtiön syöttöön, mutta seuraavaksi kysytään samalle käyttäjätunnukselle kertakäyttölukua, joita olet listausmuodossa ladannut esim. kirjautumisen yhteydessä. Toimenpide on samanlainen kuin pankkiin kirjautumisessa.
      Lopun pitäisi olla jo selkeämpää.

      Jos et ole rekisteröitynyt, ensimmäisellä tunnistussivulla on pääsy rekisteröitymiseen ja ohjeet, miten se tehdään. Siellä kysytään mm. pankkitiliä, mihin palautukset tulee ohjata. Ja paljon muutakin tarvittavaa.

    • Tää-ei-vaan-toimi

      > Olethan rekisteröitynyt Katso-käyttäjäksi?
      > Jos olet, ota ensin:
      > http://www.vero.fi/fi-FI/Verotili

      Olen vuosia sitten rekisteröitynyt, mutta en päässyt niillä tunnuksilla kovallakaan yrittämällä minnekään.

      Nyt kun koetan päästä pankkitunnuksilla päästä sisään ja hakea uudet KATSO-avaimet, jään juntturaan tällaiseen näyttöön.
      http://tinyurl.com/zczvsa2

      Raivostuttaa että tällä(kään) näytöllä ei voi olla mitään opastekstiä, että mitä tehdä seuraavaksi. Näkyy vain punainen teksti "lukittu", josta päättelen että ilmeisesti koko Katso-tilini on sitten lukittu. Enkä pääse sinne lainkaan, ennen kuin soitan jonnekin (minne??) ja pyydän avaamaan lukituksen.

      Mitenkä hitsin vaikeata on saada tehtyä ohjeet näille KATSO-sivuille?? Olen 3 vuoden aikana pyytänyt useita kertoja yhtedenottolomakkeilla että korjatkaa ohjeenne, please.

      Mutta edelleenkään ei ole Verottajan suunnalta mitään tehty asian eteen. Samanlainen täysin hankala ja pas-ka, keskikoululaisten tekemä palvelu on tämä koko KATSO-kirjautuminen edelleenkin.

      • Perheyrittäjä

        Kyllä minä lähtisin selvittämään, miksi tuo lukitus on tapahtunut. Selvästikin tiedot ovat tietokannassa oikein, mutta jokin on mennyt pieleen tuon tunnistuksen kanssa. Silloin alussa, kun minäkin aloitin netti-ilmoitusten antamisen, sivut muuttuivat yhtenään. Silloin on voinut joku mennä huomaamattasi vikaan.
        Aloittaisin puhelimella ja varustautuisin pitkään odotukseen. Viimeksi minulla pelkkä odotus oli yli 50 minuuttia, mutta asia oli niin tärkeä, että odotin.
        Voisit aloittaa tuolta: http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Yhteystiedot/Palvelunumerot


      • keka.tietaako

        Enpä usko että ne avaavat lukituksen. Yritys.tunnisteen pääsivulla pääset hallitsemään esim lukittua tiliäsi. Pystyt hakemaan vain yhden katsotunnisteen.


      • Perheyrittäjä

        Tarkoitat varmaankin tätä sivua: https://yritys.tunnistus.fi/, mistä edetään erilaisiin tunnistusmenetelmiin. Kun Katso-tunniste on lukkiintunut, pankkitunniste lienee silloin ainoa mahdollinen.
        Tietysti paljon voi riippua siitä, miksi tunniste on lukittu.


    • Kaufmann

      Kun kerran ongelma on tunnistautumisessa, niin oikea kohde on Katso-tuki, jonne ei ole edes pitkät jonot.

    • Hermotmeneejamenikin

      Jos haluatte menettää hermot yrittäkää tayttää vuosi-ilmoituslomakkeet 7801 e ja y
      usemman askkaan tiedot kun haluaa ilmoittaa niin hermo menee, 5 asiakkaan tiedot kun ilmoittaa niin menee 10 salasanat, lisäksi verottaja on hyväntahoitesti lisännyt sinne muitakin firmoja, niitä ei voikkaan ilmoittaa kun koko ajan pyytää uusia tunnuksia.. voi vide mikä sekasotku koko suomi palvelu.
      Teen nyt paperisia 7801 ja perkele jos joku virkailia soittaa ja alkaa kertomaan ettei noi kelpaa, saa tulla ihan itse sitten naputtelemaan niitä tänne, itse ostan votkapotun ja ja nauran partaani !

    • Yksi.toivoton.kans

      Minäkin olen tehnyt paperisia ilmoituksia, koska tiedän että ne toimii, eikä tarvitse koko ajan taistella hankalaa Verottajan ATK_systeemiä vastaan. Joskus yritin alkaa lähettää ilmoituksia sähköisesti kun tiesin että paperinen menisi postissa päivän tai pari myöhässä. Mutta en minäkään ymmärtänyt noista ohjeista juuri mitään, että miten sinne pitää kirjautua.

      Mukava kuulla että tilitoimistona ammatikseen tuota työtä tekevillä, teilläkin on samoja hankaluuksia olemassa tuonne. Pidin itseäni vähän tyhmänä, kun en ymmärrä noita ohjeita. Itse olen tehnyt Osakeyhtiön veroilmoitukset jo yli 10 vuotta, ja ihan hyvin ovat sinne kelvanneet, joten kyllä minä jotakin jostakin ymmärrän.

    • Uusi-jumipaikka

      > Tarkoitat varmaankin tätä sivua: https://yritys.tunnistus.fi/, mistä edetään
      > erilaisiin tunnistusmenetelmiin. Kun Katso-tunniste on lukkiintunut,
      > pankkitunniste lienee silloin ainoa mahdollinen.

      Sain tuota kautta pankkitunnuksilla uudelleen haettuia Katso-tunnisteet. Mutta ei tämä silti edelleenkään aukene, sillä Katso-tunnusten hakemisten jälkeen ne pitää Aktivoida.

      Siihen juttu tyssää nyt. Tällaiseen "Katso tunnistetta ei löydy" näyttöön jäädään tällä kertaa kiinni.
      http://tinyurl.com/j2n6l4c

      Olen täysin kyllästynyt koko tähän Verottajan sekavaan sähköiseen ilmoitteluun. Koskaan en ole saanut vielä ainoatakaan lappua ilmoitettu noiden palveluiden kautta. Tein tällaisen yhteenvetosivun siitä että mikä tässä hannaa vastaan, ja mihin kohtaan jään kiinni.
      http://tinyurl.com/gu4fx5h

      Ehkä joku keksii, että mitä teen väärin. Ja myös siihenkin, että miksi en ymmärrä tai löydä noista avuksi tarjotuista kymmenistä Katso-ohjeista tähän nyt päällä olevaan ongelmaan mitään ratkaisua tai apuja.

      • keka.tietaako

        mitäs ne on chatissä neuvonut ?


      • Perheyrittäjä

        Oletpa urakoinut! Ei ne sieltä vastaile viesteihin. Itse esitin taannoin korjausta veroilmoitukseen siten, että verotilin negatiivisen summan (=palautus) voisi jotenkuten merkitä vastattavaan. Eipä sieltä ole kuulunut mitään, eikä muutostakaan ole tapahtunut. Siispä kyseinen summa on merkittävä vastaavan siirtosaamisiin.
        Ilmeisesti nyt on soiteltava tuonne: http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Yhteystiedot/Palvelunumerot
        Jos sieltä et saa suoraan apua, he antavat uuden numeron, joka on minun tapauksessa ollut jokin ohivalinta, jota ei löydy mistään luettelosta.
        Kun itse kerran sössin ilmoituksessa, sieltä löytyi parin puhelun jälkeen jopa niin terve kaveri, että teki korjauksen minun puolestani puhelun aikana. Ilmeisesti nuo ongelmat tiedostetaan, ja on sitten siitä henkilöstä kiinni, jonka kanssa sattuu juttusille.
        Mutta kyllähän tuollaiseen ongelmaan pitää saada ratkaisu Verohallinnolta. Tuohan voisi olla jo julkistuksen arvoinen keisi. Vinkki jollekin taloustoimittajalle, joka sitten tutustuu verottajan ilmoitusongelmiin syvemminkin. Enkäpä siinä sivussa tulee apu sinullekin.


      • keka.tietaako

        niin no saatavat on kirjattava tilinpäätöksessä saataviin eikä velkoihin.

        kyllä ne sieltä chatistä neuvoo.


      • Perheyrittäjä

        Normaalitilanteessa verotilin saldo on maksettavaa, mutta kalliin hankinnan yhteydessä alvipalautus tulee suuremmaksi kuin maksettava. Ja tilikauden vaihtuessa tämä tilanne heijastuu sitten veroilmoitukseen.
        Kysymyshän ei siis ollut tilikartan saatavasta vaan negatiivisesta velasta. Se on vastaavanlainen kuin negatiivinen voitto eli tappio, joka sekin merkitään Vastattavaan.
        Kun miinussaldo Audit Trail -periaatteen vastaisesti merkitään Vastaaviin, se myös muuttaa Taseen loppusummia.
        Saldon voisi tietenkin siirtää ennen tilipäätöstä Vastaaviin, mutta se täytyisi uuden tilikauden alussa palauttaa takaisin Vastattaviin, että se vastaisi verottajan verotilin saldoa. Siksi olisi loogista, että veroilmoituksessa verotilin saldo voisi olla myös negatiivinen.


      • keka.tietaako

        Kun audit trailia ajatellaan niin millaiset sanktiot tuloo luotollisella. Pitäisikö pitkin kuukautta kirjata saldo velaksi kun saldo tippuu miinukselle ja kun saldo nousee plussalle -> takaisin pankkitilille.


      • Perheyrittäjä

        Sama asia. Saldo on seurausta. Sehän antaa oikean kuvan firman tilanteesta. Ei sitä pitäisi joutua kirjaamaan mihinkään.


    • Ne-Karmeet-työmäärät

      >> Oletpa urakoinut!

      Siis olen tuhrannut ja urakoinut jo 3 vuoden ajan noiden Katso-tunnisteiden ja muun siihen liittyvän kanssa, enkä saa toimimaan.
      Tuohon verrattuna yhden 1-sivuisen Web-sivun tekeminen on aika lailla pieni vakiojuttu.

      Jää ainakin jotakin dokumenttia, että asian hankaluudet pitäis olla vastapuolellekin riittävän selkeästi kerrottuna ja tiedossa. Olisi Verottajan puolen syytä alkaa korjata ja siivota tuota omaa roskatunkiotansa.

    • Yrittäjä_5-v

      Nuo verottajan sähköiset ilmoituspalvelut on ihan syvältä saat***sta! Verotili-palvelua sentään käytin kuukausittain, eikä siinä nyt hirveän isoa ongelmaa ollut, käyttöönotossa oli aikanaan jotain rasittavaa minullakin. Mutta nyt sitten totuttua kohtuu selkeä palvelu taas muutetaan ja pitää käyttää Omavero-palvelua. On muuten sekavan näköinen käyttöliittymä. Puolen vuoden siirtymäajalla pitää (ehkä) ilmoitukset jättää Omaveroon, mutta verotiliotteet hakea Verotilistä. Tai ainakaan mulla ei Omaverossä näy vielä viimeiset verotiliotteet, tosin enpä juuri tuollaista kohtaa sieltä sekasotkusta löytänytkään. Pitikö tämän uuden ja mahtavan Omaveron nyt jotenkin yksinkertaistaa jotain? Vai jääkö taas yksi rinnakkainen ilmoittelu voimaan ja työmäärä vaan lisääntyy?

      Ihan oma lukunsa on vuosi-ilmoituksen tekeminen. Kerran vuodessa käytettävä palvelu, niin kyllähän se aina puolen tunnin googlaamisella löytyy se juuri oikea palvelu niistä miljoonista vaihtoehdoista. Että pääsee ilmoittamaan samoja asioita toistamiseen. Olis ihan hauska tietää, että miksi v**ussa? Siis joku todellinen perustelu, eikä virastosyy, eli joku sääntö, joka on voimassa vain siksi, ettei kukaan ole viitsinyt miettiä sen mielettömyyttä.

      Ja onko some jotenkin sotkenut nykyihmisten aivot tippaleivälle? Tulee vaan mieleen, kun katsoo kosketusnäyttöaikakaudelle päivitettyjä Omaveron ja vaikkapa OP:n verkkopankin käyttöliittymiä. Kaikki vaan oksennettu näytölle, jota sitten täppäilemään... f-king great! Varmaan se tiliotekin Omaverossa pitää koota itse yksittäisistä tapahtumista. Sellaisen vaikutelman tuo uusi ja mahtava palvelu antoi.

      No ehkä mä jätän vaan verot ilmoittamatta ja maksamatta, kun noin vaikeaksi tehdään. On muutakin tekemistä kuin laatia vain päivät pitkät ilmoituksia pikkufirmasta. Hirveä vaiva, että voivat sitten käyttää ihan typeryyksiin niitä rahoja. Ei ihme, että joku Snackyn Nieminenkin sai tarpeekseen tästä hölmöilystä.

    • Verotiliotekin-muussiksi

      Meille on tullut (kirjallisen pyytelyn perästä) edelleen Verotiliote paperilla kerran kuussa. Aikaisemmin tuo oli nimeltään "VEROTILIOTE, ja sen ulkoasu ja sarakemalli muistutti pankkien käyttämiä tiliotteita.

      -TILIN ALKUSALDO: 9999,99 €
      -Tilin tapahtuma 99,90 €
      -Tilin tapahtuma 12,23 €
      -Tilin tapahtuma -89,88 €
      -Tilin tapahtuma -18,76 €
      -TILIN LOPPUSALDO: 876,88 €

      Siis suht luettavan näköinen paperi. Nyt helmikuussa Verotiliotteen sijaan alkaakin tulla verotoimistolta paperi joka on otsikoitu "YHTENVETO VEROJEN MAKSUTILANTEESTA".
      Tuo on vedetty aivan sotkuksi aikaisempaan verrattuna!

      Selkeästä Tilioteformaatista ei ole enää mitään jäljellä. Tekstiä on paperin molemmin puolin. Olen käännellyt tuota paperia moneen otteeseen, ja koettanut saada selvää että mitä siinä oikein koetetaan raportoida, mutta ei selviä.

      Maksoimme ennenaikaisesti, jo tammikuun puolivälissä myös Jouluuun 2016 ALV:it. Mutta tämä 31.1.2017 päivätty paperi ei mainitse koko maksusta mitään. Minne hittoon se on voinut kadota, ettei näkyisi vielä tässä.

      Tältä uudelta paperilta ei enää näe *mikä on tilin Verotilin loppusaldo 31.1.2017*. Aikaisemmin tällaisen perustiedon näki lomakkeelta vaivatta.

      Ikään kuin tämän lomakkeen tekijä Verotoimistolla ei ymmärtäisi yhtään mitään kirjanpidosta.

      Miksi ihmeessä tämäkin aikaisemmin selkeä paperi piti muuttaa tällaiseksi käyttökelvottomaksi sekasotkuksi??

      • Perheyrittäjä

        Muistelen lukeneeni joskus aiemmin, että alvin maksu pitää laittaa tapahtumaan juuri eräpäivänä, jotta homma hoituisi kitkatta. En tiedä, vieläkö sellainen tapa on voimassa, mutta jos on, odottele helmikuun tietoja, ehkä maksu on silloin lähtenyt.


      • Huonompaa-ruutia

        Kyllähän tuonne verotilille on voinut maksaa maksuja, vaikka ALV:eja, milloin tahansa. Vaikka puoli vuottakin ennakkoon maksaisi, varastoon olemaan. Rahat lähtevät tililtä vasta kun verottaja saa paperisen KK-ilmoituksen tai muun sähköisen ilmoituksen, joka kertoo verojen, alvien, sotujen ym. tilitysten kohteet.

        Kaikki tilille maksetut rahasummat myös näkyivät eriteltyinä aikaisemmin kuukausittaisessa Verotiliotteessa.

        Uusi sotkuinen "YHTENVETO VEROJEN MAKSUTILANTEESTA" ei tällaista erittelyä tee. Tai sitten en ymmärrä mitä tuossa eritellään. Ainakaan yli 2 vkoa aikaisemmin Verotilille maksettua rahasummaa ei tuolla paperilla näkynyt. Eikä sitä, että mikä oli Verotilin loppusaldo kuun lopussa.

        Mikä hitto siinä on, että pankki- ja tilimaailmasta tuttu käsite TILIOTE piti Verotoimistolla hävittää. Ja korvata tällaisella sekavalla Yhteenvedolla, jonka tekijä ei ymmärrä normaalista kirjanpidosta mitään.

        En käsitä, että mitenkä monta miljoonaa rahaa saatiin säästymään tällä Verottajan IT-järjestelmämuutoksella. Uudelleen keksityllä, mutta huonompilaatuisella ruudilla.


      • Vaktaa

        Jou. Itse olen tuon verottajan palkkalistoilla. Ihmiset/firmat yritetään ajaa (pakottaa) tuohon sähköiseen ilmoittamiseen, ja mahdollisimman pian. Vuodelta 2016 voi ilmoituksia tehdä paperilla ja maksaa vanhoilla viitteillä ihan "luvallisesti", mutta löydäpä siitä mainintoja verottajan sivuilta.
        Jos annat v. 2017 paperilla, sinulle tulee parin ilmoituksen jälkeen kysely, että miksi annat paperilla? Siihen joku hyvä syy, ja kyselyt loppuvat - ja saat edelleen toimia paperilomakkeilla. Ja OmaVero - katastrofi, systeemi joka työllistää ihan turhaan niin asiakkaita kuin virkailijoitakin.


    • Jenkkisofta-syynä

      Täältä tulee Kauppalehden kautta tasan yhtä murskaavaa kritiikkiä Verohallinnon "uudistaman" IT-järjestelmien käytettävyydestä.

      ”- Pienyrittäjille OmaVero on täysi susi. Vanhassa Verotilissä
      yhden miehen yritykselle selvisi nopealla silmäyksellä, missä
      rahavirrat kulkevat. Uudessa systeemissä olen aivan pihalla
      tapahtumien kulusta”, yrittäjä Rinkinen summaa.

      - Rinkisen mukaan vanhassa Verotilissä oli tapahtumista selkeä
      tiliote: siltä näki alv-maksut ja -palautukset sekä
      sosiaalikustannukset. Toimivat tiliotteet on korvattu
      yhteenvedoilla, jotka ilmestyvät vain kerran kuukaudessa.”

      Sanamuodot ovat yllättävän samansisältöiset, kuin itsekin edellä jo esitin. Aikaisempaa selkeää Verotiliotetta kaipailee myös Rinkinen.
      ___
      Kauppalehdestä näin ensimmäistä kertaa syyn tähän hankaluuteen. Syynä on uusi GenTax-ohjelmisto, joka otettiin käyttöön 1.1.2017 alkaen.
      http://tinyurl.com/hjrhnrl

      Verohallinto on siis kuopannut aikaisemmat, kotimaista tekoa olevat verotuksen ohjelmistonsa, ja korvannyt ne amerikkalaisen Fast Enterprises yhtiön ohjelmilla. Ne eivät tällä hetkellä oikein taivu normaaliin arkikäyttöön.

      • VerottajaVeera

        Täysin susi koko uudistus, entisillä ohjelmilla pystyi asiakkaiden ongelmat, kysymykset yms. selvittämään. Mutta nyt se on tehty mahdottomaksi. Esimerkki. Ennen pystyin auttamaan ja neuvomaan asiakkaita noin 50kpl, nyt voi sanoa että hyvä jos 5kpl. Joten voitte päätellä siitä...


      • Hampaat-kireällä

        Oletko sinä VerottajaVeera siis Verohallinnon puolella töissä vai? Kestämisiä vaan sinne, jos olet joku kuraportaan toteuttajatason verotuksen tekijä.

        Itse olen täysin raivona joka kuukausi kun saan tuon täysin sotkuisen ALV-verotulosteen. Se näyttää siltä kuin se olisi tulostettu Excel-taulukkolaskennasta, sellaisena että Excel-taustaruudukko tulostataan mukaan.

        Jo ensisilmäyksellä tuo on sekava. Ja mitä enemmän ja tarkemmin sieltä koettaa löytää omista maksuistaan kk-tasolla tapahtuneita maksamisia, niin sitä sekavempaa se sisältö on. Minkäänlaiset täsmäyttämiset ovat mahdottomia.

        Siis veetuttaa joka kerta, millä alalla tahansa, kun valmis ja toimiva IT-järjestelmä "päivitetään uudeksi", ja kaikki vuosia toimineet käytännöt heitetään tietämättömien tekijöiden toimesta romukoppaan.

        Noidenkaan IT-jannujen ei olisi tarvinnut muuta kuin katsoa vanhoista raporteista mallit, ja tulostaa uudesta järjestelmästä samanlaiset, saman sisällön antavat selkeät tulosteet ulos.
        Mutta Verohallinnon tilaajapuolella oleva ja asioista vastaava väki ei älyä tällaista yksinkertaista perushommaa järjestelmätoimittajalta pyytää ja vaatia.

        Miksi sellaista asiaa ei vaadita Verottajalla edelleenkään, miksi lammastelun annetaan jatkua?

        Kyse on sentään vain raporteista, raporteista saa-keli. Sellaiset pystyy toteutuspuolella pari SQL-hemmoa muuttamaan ja korjaamaan yhden viikon tekemisellä.


    • Verottaja-sekona

      Mitähän helvatan hyötyä millekään taholle on näiden verotuksessa käytettävien sanojen ja ilmaisujen jatkuvassa muuttamisessa:

      1.) "-Uusi termi verokausi korvaa aiemmin käytetyt termit kohdekausi sekä
      ilmoitus- ja maksujakso. Verokausiin liittyvä sääntely on uudistettu.
      Lue lisää: Hakeutuminen valinnaiseen verokauteen"

      2.) "-Työnantajan sosiaaliturvamaksu muuttuu työnantajan sairausvakuutusmaksuksi."

      3.) "-Paperilomakkeesta käytetään nimeä Veroilmoitus oma-aloitteisista veroista
      (aikaisemmin kausiveroilmoitus)."

      4.) "-OmaVero korvaa Verotilin. Voit ilmoittaa ja maksaa oma-aloitteiset verot OmaVerossa."

      ---
      Pari vuotta sitten pääministeriä myöten kehuttiin että Verohallinnon järjestelmät ovat selkeitäa ja toimivat hyvin. Tässä tuli hirveä hätä Verohallinnon IT-toimittajille, että mitäs me nyt tolel Verohallinnolle myytäisiin, kun kaikki toimii noin hyvin.

      Ratkaisuksi on valittu, että Verohallintyo on suostuteltu purkamaan ja somuttamaan niitä hyvin toimivia jörjestelmiä. Tilalle kehitellään uudella sanastolla kuorrutettuja, mutta paljon paskempia ja heikommin toimivia systeemejä.

      Aivan silkkaa, tuottamatonta kynänpyöritystä nyt tuolla Verohallinnon IT-johtoryhmässä. Systeemejä heikennetään ja sotketaan aivan tarkoituksella, tuodaan sekaannusta. Sillä voidaan perustella oman IT-jakkaran tarpeellisuutta myös jatkossa.

    • Hapoille-vetää

      Minua ihmetyttää että mitenkä kummassa yhden A4-kokoisen ALV-veroilmoituskaavakkeen täyttöön tarvitaan 32 sivua ohjeistusta.
      http://tinyurl.com/kuge2rz

      Mitään parisivuista pikaohjetta ei ole olemassa, vaan vain tuo 32 sivua sekavaa lässytystä. Silti ei ole saatu mukaan yhden ainoatakaan valmiiksi täytettyä ALV-.veroilmotuskaavaketta malliksi.

      Tuollaisen mallin perusteella peruskoulun 9-luokkalainenkin osaisi tehdä ALV-ilmoituksen. Ei vaan järki leikkaa verottajalla nyt yhtään.

      Aikaisemmin kuukausittaisen ALV-lomakkeen täyttöohjeet olivat itse lomakkeen takasivulla, ja hyvin mahtui ohjeistukset sanomaan siinä.

    • tamppikaula

      Kyllä ne osaa sakottaa vaikka ei toimikkaan ja eivätkä itsekkään toimimaan Kokenut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe