Multikopteri/Drone purjeveneeseen

Digiaikaa

Terve!

Ens kesänä olisi tarkoitus ottaa vähän parempaa kuvamateriaalia harrastuksesta.

Onko kokemusta veneeseen sopivista droneista? Saisi kestää keliä hieman ja toiminta-aikaa sais olla runsaasti.

Suosituksia?

137

4158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HRomistaja

      Hyvää ilta, käy S/Y Dolphin Dance kotisivuilla, sen sivuston omistaja Antti Laine on kuvannut sellaisella kopterilla monta hienoa videota mitkä sivustolla voi katsella. Muistaakseni sen kopterin malli on jossakin siellä mainittuna. Täysin ammattimaisesti kuvattu. Suosittelen lämpimästi.

      • Kunhan et ala muita häiritsemään sillä rasittavalla pörinällä.


    • kuhha

      Tee niin kuin yksi kippari Vendee Globessa ja vedä veneen perässä leijaa, johon kiinnität kameran. Huomattavasti yksinkertaisempaa ja kuvastakin tulee hyvän näköistä.

    • vitunSomeääliöt

      Älä kuvaa muita sillä, jos tuut häiritsemään kopterillasi, niin tiedä vaikka kopteri...

      • drone_gps_ais_auto

        Olen testannut lähettää dronen gps-trackerin tietojen perustella viiden kilometrin päähän kuvaamaan saatuani automaattisesti kaverini veneen gps-pisteen ais-tietojen perusteella.
        Kehitys kehittyy...


    • etv3tvq3v

      Tee kopteriin styrox ponttoonit, kuitenkin se jossakin vaiheessa putoaa veteen.

      • djipilotti

      • gyfegyuw

      • 2rvwhdnhndh

    • Stanan

      Saako semmosen pudottaa jos pörrää niin lähellä että voi vaikka äyskärillä heittää? Viime kesänä teki mieli yhdessä satamassa viskata?! Eikä lennättäjää näkynyt missään, ohjasi varmaan kameran kautta jostain piilosta, ja pörisi ties miten pitkään..

      • just__

        Saa napata haaviin ja vetää kölin ali.


      • ilmataistelu

      • Olofsen

        Heitin viime kesänä satamassa haavin verkolla yhtä dronea. Tippui satama-altaaseen saman tien. Muutaman minuutin päästä tuli joku jannu katselemaan vähän sen näköisenä että jotain olis hukassa :D


      • Hitsinongelma

        Mikä hitsin ongelma teillä on.?


      • Anonyymi

        Kuinkahan moni mainitun laisista dronelennättäjistä on oikeasti veneen omistajia? Aloittajakin haluaa kuvata omaa purjehdustaan eikä naapuriveneen hyttiä satamassa.


    • syDD

      Mm. täältä löyty ehdotuksia vedenpitävistä droneista: http://www.dronesglobe.com/guide/waterproof/

      Itse satsaisin kuitenkin ensisijaisesti siihen, että drone ei joudu veden kanssa tekemisiin eli se on luotettava ja helposti hallittava ja toimintasäde on riittävän pitkä. Itsellä kokemusta DJI:n Phantom 2:sta, joka on toiminut pääasiassa erittäin luotettavasti myös kovemmassa tuulessa. Toki netistä löytyy paljon kokemuksia, jossa ko. drone on menetetty esim. signaalin katoamisen tai muun laitevirheen takia. Eli mitään 100 % varmoja eivät nämä DJI:n dronetkaan ole. Liikkuvasta veneestä dronella operoitaessa on toki myös suuremmat riskinsä "human errorille".

    • galileogalilei

      Dronen gyroa ei pysty kalibroimaan enään veneessä,se on tehtävä kiinteällä maalla.

    • Kivoja.pelejä.ovat

      Aika passelisti löytyy kuvauskopteria esim. Motonet, Clas Olsson jne. Osta sellainen jossa näet koko ajan kännykästä missä lennät. Itse viime kesänä otin makeeta kuvaa kaikista satamista kun voi kuvata veneistä laitureihin päin. Oli kiva kajuutasta lennättää ja kattoa sitloorissa reaktioita kun ihmiset vilkuttavat sieltä. Aika läheltä voi vetää ja ihmeen tarkkaa kuvaa.
      Älä välitä kun kateelliset räksyttää.
      Olen kans miettinyt miten vois kopteriin lisätä kajakin ja vastaanottimen etä vois huudella sillä. Facebookiin ja Teitteriin olen laittanut paljon peukutettuja videoita satsmamanöövereistä kun veneet tulee ja menee.

      • yksityisyydensuoja

        Kummalla kädellä tumputit, kun "katselit" veneisiin ja samalla syyllistyit mahdollisesti kotirauhana rikkomiseen ja mahdollisesti muihinkin rikkeisiin tai rikokseen.

        Kyllä voi ihminen olla sairas, kun tuollaista himoaa!


    • H-kopteri

      Sydämellistä porukkaa nää purjehtijat. Joistakin voisi luonnehtia, että
      jos olisi lasipää, niin kaikki näkis kuinka k-usi virtaa ja p-aska tekee patoa.

      Kannattaa tsekata optiikan laatuun. DJI Phantom 4 Pro löytyy 1" CMOS kenno. Kamera on aivan omaa luokkaansa verrattuna kilpailijaansa Yuneec Typhoon H Professional.

      Molemmat lähtevät reilulla 1,5 k€

      • nolltoleranshäiriköinti

        Hyvä H-kopteri, taidat puhua ihan omasta päästäsi, jonka myös parhaiten tunnet.


      • Todellinen_maakrapu

        Miten kuvauskopterikysymykseen suhtautuminen liittyy millään tavalla purjehtijoiden sielunmaailmaan mitenkään yleistettävällä tasolla? Samanlaisia tunteita nämä kopterit herättävät ihan kuivalla maallakin, ihmisissä joita ei minkään lajin veneily voisi vähempää kiinnostaa. Tässäkin ketjussa jotkut tykäävät ja toiset vihaavat.


      • Katsokaas, kun yhden ihmisen huvi haittaa koko satamaa. Yleensä ihmiset haluaa nauttia luonnon rauhasta, eikä kuunnella pörinää ja pelätä, mitä se nyt kuvaa. Olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä. Muuten on itse kusipää.


      • VihaanSomeVideoita
        Bossu kirjoitti:

        Katsokaas, kun yhden ihmisen huvi haittaa koko satamaa. Yleensä ihmiset haluaa nauttia luonnon rauhasta, eikä kuunnella pörinää ja pelätä, mitä se nyt kuvaa. Olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä. Muuten on itse kusipää.

        Ajattelin uutena harrastuksena hommata ilmapistoolin ja aina kun kamera lähtee lentelemään, alkaa uusi harrastukseni. Muistan poikasena mulla oli tuollainen ilmakivääri ja oli rentouttavaa ja hauskaa naksutella kesäpäivän ratoksi, tosi maalit ei ollut liikkuvia joten on varmasti mielenkiintoisempaa...


      • Phantom2
        Bossu kirjoitti:

        Katsokaas, kun yhden ihmisen huvi haittaa koko satamaa. Yleensä ihmiset haluaa nauttia luonnon rauhasta, eikä kuunnella pörinää ja pelätä, mitä se nyt kuvaa. Olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä. Muuten on itse kusipää.

        Jos olet joskus katsonut tällaisia videoita, niin huomaat, että aika läheltä pitää kuvata, jotta yksittäiset henkilöt erottuisivat kuvissa. Jostain useamman kymmenen metrin korkeudella pörräävästä perusdronesta ei saa sellaista kuvaa, että kenenkään yksityisyys siinä vaarantuisi.

        Toinen juttu on lentoaika, jossa puhutaan enemminkin minuuteista kuin kymmenistä minuuteista. Normaalisti yhdellä akulla lentää noin 10-20 minuuttia, mutta harvemmin on tarvetta näin pitkään lentelyyn. Itse pyrin minimoimaan lentoajan sekä häiriön välttämiseksi, että akun säästämiseksi. Yksittäisen lennon kesto on muutaman minuutin ja kopteri nostetaan kuvauskorkeuteen mahdollisimman nopeasti. Lentokertoja saattaa olla pari, jos ottaa sekä kuvia että videoita. Häiriö on rinnastettavissa siihen, että satamassa joku lähtee tai tulee pienemmällä perämoottoriveneellä satamaan. Esim. lasten kumiveneajelut satamassa aiheuttavat todennäköisesti huomattavasti enemmän häiriötä ajallisesti.


      • EITrondeille
        Phantom2 kirjoitti:

        Jos olet joskus katsonut tällaisia videoita, niin huomaat, että aika läheltä pitää kuvata, jotta yksittäiset henkilöt erottuisivat kuvissa. Jostain useamman kymmenen metrin korkeudella pörräävästä perusdronesta ei saa sellaista kuvaa, että kenenkään yksityisyys siinä vaarantuisi.

        Toinen juttu on lentoaika, jossa puhutaan enemminkin minuuteista kuin kymmenistä minuuteista. Normaalisti yhdellä akulla lentää noin 10-20 minuuttia, mutta harvemmin on tarvetta näin pitkään lentelyyn. Itse pyrin minimoimaan lentoajan sekä häiriön välttämiseksi, että akun säästämiseksi. Yksittäisen lennon kesto on muutaman minuutin ja kopteri nostetaan kuvauskorkeuteen mahdollisimman nopeasti. Lentokertoja saattaa olla pari, jos ottaa sekä kuvia että videoita. Häiriö on rinnastettavissa siihen, että satamassa joku lähtee tai tulee pienemmällä perämoottoriveneellä satamaan. Esim. lasten kumiveneajelut satamassa aiheuttavat todennäköisesti huomattavasti enemmän häiriötä ajallisesti.

        Entä sitten kun nuo härvelit yleistyvät. Joka jeppellä on trondi taivaalla satamassa, on siinä sitten kivaa kaikilla ja osa on varmasti viellä melkoisessa maistissa, kun lelu taivaalla, voi kait siinä jotain vahinkoakin sattua.

        Jätkä katsoo taas maailmaa vaan omasta perspektiivistä, tyypillistä tässä ajassa!

        Ja se ei ole lasten vika jos vanhemmat ovat, niin itsekeskeisiä, että antavat jälkikasvu terrorisoida perämoottorilla satama aluetta.


      • Helkkarilentäjä
        EITrondeille kirjoitti:

        Entä sitten kun nuo härvelit yleistyvät. Joka jeppellä on trondi taivaalla satamassa, on siinä sitten kivaa kaikilla ja osa on varmasti viellä melkoisessa maistissa, kun lelu taivaalla, voi kait siinä jotain vahinkoakin sattua.

        Jätkä katsoo taas maailmaa vaan omasta perspektiivistä, tyypillistä tässä ajassa!

        Ja se ei ole lasten vika jos vanhemmat ovat, niin itsekeskeisiä, että antavat jälkikasvu terrorisoida perämoottorilla satama aluetta.

        Olet sitten kieltämässä sellaista ongelmaa mitä ei edes ole olemassa, hyvää loppuelämää vaan sinne omaan harhaiseen kuplaasi.
        Mistä ihmeestä näitä oikein sikää?


      • Voi.jumalauta
        Bossu kirjoitti:

        Katsokaas, kun yhden ihmisen huvi haittaa koko satamaa. Yleensä ihmiset haluaa nauttia luonnon rauhasta, eikä kuunnella pörinää ja pelätä, mitä se nyt kuvaa. Olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä. Muuten on itse kusipää.

        Minäkään en halua pelätä sitä että mitä ne naapuriveneilijät kuvaavat. Sen takia aina kameran tullessa esille käyn repimässä sen kuvaajan kädestä ja heittämässä mereen. Varmuuden vuoksi teen saman aina kun joku ottaa puhelimen esille.

        Vähintään olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä ennen kuin kuvaa sillä kameralla tai kännykällä. Muuten on itse kusipää.


      • annamennävaan
        Bossu kirjoitti:

        Katsokaas, kun yhden ihmisen huvi haittaa koko satamaa. Yleensä ihmiset haluaa nauttia luonnon rauhasta, eikä kuunnella pörinää ja pelätä, mitä se nyt kuvaa. Olisi kohteliasta edes käydä kysymässä lupaa kaikista veneistä. Muuten on itse kusipää.

        Jos olet jossain palvelusatamassa niin tuo Dronen ääni ei paljon erotu stereoiden, kumpparien prutkujen ja sataman ravintolametelin alta. Varsinkin, jos kuvaa tarpeeksi korkealta. Anna mennä vaan ja laita tulosta verkkoon myös muille jaettavaksi.


      • Impressyhgrhj
        VihaanSomeVideoita kirjoitti:

        Ajattelin uutena harrastuksena hommata ilmapistoolin ja aina kun kamera lähtee lentelemään, alkaa uusi harrastukseni. Muistan poikasena mulla oli tuollainen ilmakivääri ja oli rentouttavaa ja hauskaa naksutella kesäpäivän ratoksi, tosi maalit ei ollut liikkuvia joten on varmasti mielenkiintoisempaa...

        Ainakaan haulikolla niitä ei sovi pudottaa:

        https://yle.fi/uutiset/3-9673827


    • halpa-olis

      Onko joku jo ostanut Bilteman kopterin? kokemuksia?

    • vipterikohaaja

      Minulla kohtuullisen tehokan ilmakivääri veneessä noiden kopterien varalle.

      • LäskiTummuuKesällä

        Hommaa vielä isompi mutka "lentokapteeni" elokuvaohjaaja varten, kun tulee tirisemään leuka vapisten muoviosat kainalossa.


      • vai_miten_on

        Taitaa olla ainoa laukeava siinä veneessä?


    • einevalita

      Joo, mun 12cal Leijona karjahtaa aina kun drone pörrää alle 50m etäisyydellä. Kivasti leviää palasina, eikä kukaan ole tullut valittamaan, ehkä tuo jellona toppuuttelee.

    • H-kopteri

      Kyllä saamassa järjestys olla pitää! Eritoten kaikkimuotoinen valokuvaus, jossa esiintyy veneitä tai jopa ihmisiä, raskauttavaa. Ja ne kalkattavat fallit, itsensä laiturivastaavaksi olkoon oikeutettu ne poikki leikkaamaan. Entäpä tämä alkoholia maistellut päivän reissusta iloisesti soriseva miehistö, erityisen raskauttavaa on että heillä on oikeasti hauskaa ja joku voi tahtomattaan havahtua naapurinsa hilpeyteen! Nämä komennettakoon heti kannen alle pöydän ääreen ja suut supussa, kossua toki lupa silloin nauttia, mutta ääntä ei saa syntyä.
      Mutta se kopteri, jota harva on edes eläessään nähnyt, sen rinnalla sinnikkäimmätkin keulpotkurin jurraavatkin saavat synninpäästön.
      Neuvoisin näitä veneliöitä pysymään ihan kotosatamassa mikäli yleisillä paikoilla näyttäytyminen alkaa noin kovin ahdistamaan.
      Jotkut näkivät jopa asiakseen alkaa ammuskelemaan satamasatama-alueella tai muutoin tuhoamaan toisen omaisuutta. Se on laitonta ja hyvien tapojen vastaista toimintaa, jopa terrorismiin verrattavaa.
      Kummaa porukkaa, mutta ehkäpä ne ovatkin moottoriveneiliöitä?

    • Kerpeleenpörisijät

      Nuo dromet halpenee ja kameroiden laatu paranee koko ajan, joten pörinä kyllä lisääntyy tulevaisuudessa. Eikö nyt s-tana löydy muuta paikkaa kuvata ja pöristä kuin joku vierassatama ja lomalaisten vene-elämä?! Ajais lennättäjä oman paattinsa (jos omistaa veneen) jonnekin missä ei ole muita ja sitten eikun kuvaamaan niin paljon kuin pattereita riittää!! Jos sama lähi-pörinä toistuu kuin viime kesänä, niin jollain heitän varmasti, onko hyviä vinkkejä (virveli painava viehe siima, heittoliina, bumerangi..)?

      • Kunkkupurjehtija

        Luettuani tämän säikeen muistan taas miksen käy niissä viarassatamia. Niin ahdistunutta porukkaa, kun eivät siedä yhtään mitään ja valittavat koko ajan muiden toiminnasta. Onneksi on luonnonsatamat ja oma rauha.

        Oho, oliko tuossa joku ristiriiita muka...


      • Koettua

        Samaa mieltä. Viime kesänä heinäkuussa oltiin poikaporukalla Nauvossa. Oikeasti puhuttiin hiljaa avotilassa kellon ollessa noin 22.30.Ei viereisestä vaan siitä seuraavasta veneestä aukiolevasta keulaluukusta ilmestyi noin 60 vuotisen äijän pää. Vihaisena alkaa huutamaan että pienempää ääntä, kun yritetään nukkua. Välissämme olevan veneen kaveri oli myös kannella ja tokaisi että "jos tuo puhe häiritsee niin ensin kannattaa laittaa luukut kiinni". Kysyimme vielä kaverilta että puhuttiinko kovaa. " ette todellakaan " oli vastaus. ...


    • Ketjua lukiessani olin ensin harkinnut ostavani dronen ensi kesäksi. Nyt olen täysin varma siitä. Ostan ja ison, sellaisen vähintään ruohonleikkurin tqi puutarhajyrsimen kokoisen.

      Yhden 79,90 maksaneen ostin kaupasta ja lennäteltiin sitä pojan kanssa, se oli ihan paska. Viimeisin lento päätyi jumalattoman männyn latvaan pienen tuulenvireen saattelemana. Asiallisia ssa kai jo viiteen kuuteen sataan. Kunnon kamaa puolella toista tonnilla. Pitää zoomailla tilannetta.

    • Ilmakivääri

      Veneen oleskelutilat ovat lain mukaan kotirauhan piirissä ja siten niiden kuvaaminen on laitonta. Aivan kuten naapurin pihaakaan ei saa varta vasten kuvata. Asia on aivan päivänselvä.

      • Kaikkia.idiootteja

        Miten ajattelit todistaa veneesi oleskelutiloja kuvatun?

        Varaa ensi lomabudjettiin kopterirahat. Joudut nimittäin ostamaan uuden naapurillesi, jos ammut sen alas...


      • Voi.jumalauta

        On melko narsistista porukkaa liikkeellä. Minä ymmärsin AP:n niin että kuvaa omaa venettään ja omaa purjehdustaan eikä tarkoituksena ole tirkistellä toisten veneisiin. Ei hän ainakaan sanonut että kuvaisi nimenomaan satamissa, mitä kaikki urputtajat olettavat. Mitä kuvattavaa siellä satamassa edes on, purjeet alhaalla ja vene laiturissa, hyvin kiinnostavaa?

        Olen minäkin tuollaista kopteria harkinnut mutta en ole hankkinut. Kyllä minulle ainakin tulisi mieleen kuvata nimenomaan sitä purjehdusta eikä mitään satamassa notkumista.

        Ja mitä tulee noihin jotka uhkaavat ampua kopterin alas, niin saatatte joutua vastaamaan teostanne:

        http://www.laki24.fi/riri-rikokset-aserikokset-vaarallisen_esineen_hallussapito/

        http://www.laki24.fi/riri-rikokset-aserikokset-toisen_vahingoittamiseen_soveltuvan_esineen_aineen_hallussapito/


      • VaarallisiaOvat
        Voi.jumalauta kirjoitti:

        On melko narsistista porukkaa liikkeellä. Minä ymmärsin AP:n niin että kuvaa omaa venettään ja omaa purjehdustaan eikä tarkoituksena ole tirkistellä toisten veneisiin. Ei hän ainakaan sanonut että kuvaisi nimenomaan satamissa, mitä kaikki urputtajat olettavat. Mitä kuvattavaa siellä satamassa edes on, purjeet alhaalla ja vene laiturissa, hyvin kiinnostavaa?

        Olen minäkin tuollaista kopteria harkinnut mutta en ole hankkinut. Kyllä minulle ainakin tulisi mieleen kuvata nimenomaan sitä purjehdusta eikä mitään satamassa notkumista.

        Ja mitä tulee noihin jotka uhkaavat ampua kopterin alas, niin saatatte joutua vastaamaan teostanne:

        http://www.laki24.fi/riri-rikokset-aserikokset-vaarallisen_esineen_hallussapito/

        http://www.laki24.fi/riri-rikokset-aserikokset-toisen_vahingoittamiseen_soveltuvan_esineen_aineen_hallussapito/

        Eikös tuo kopteri täytä vaarallisen esineen määritelmää? Se voi pudota hallitsemattomasti jonkun päälle ja voi sillä tahallaankin sen tehdä.


      • Phantom2

        Suosituissa vierassatamissa kävelee päivän aikana satoja ihmisiä laitureilla. Monet myös ottavat kuvia kauniina kesäpäivänä ja useimmilla on mukana älypuhelin (nuoremmilla usein jopa kädessä), jolla saa nopeasti ja huomaamattomasti otettua todella tarkkoja kuvia veneistä. Toisaalta moni veneilijä on myös valokuvauksen harrastaja ja järjestelmäkamerassa voi olla kiinni pitkiäkin teleobjektiiveja. Itse pitäisin näitä paljon suurempana riskinä yksityisyyden suojan kannalta kuin jotain taivaalla pörräävää dronea. Toisin sanoen, pitäisikö kamerat kieltää laitureilta? Entä puhelimet? Jos kuvaa venesatamassa millä tahansa laitteella, niin kuvaan saattaa päätyä myös veneissä olevia ihmisiä. Mahdollista yksityisyydensuojaa aletaan tarkastella siinä vaiheessa, kun tällaisen kuvan julkaisee. Silloinkin siinä pitäisi olla jotain raskauttavaa ja tuottamuksellista, jotta yksityisyydensuojan rajasta edes alettaisiin keskustella. Yhdenkään ilmakuvan kohdalla tämä raja ei ylity.


      • Juuri näin, järki käteen. Oma kuvauskiinnostus olisi lähinnä maisema, fiilis, tunnelma jne. Kuvailen paljon loman aikana ja juu, on pitkä putki mukana, jolla kyllä saisi tarkkoja kuvia kanssaveneilijöistä, jos kiinnostaisi. Ei kiinnosta. Sensijaan aamuiset lähdöt, auringonnousut ja laskut, vene lipuu rauhallisesti rasvatyynessä meressä. Satamapaikka kuvattuna ylhäältä korkealta ja linnunperspektiivi.

        Se, että joku kuvaa kopterilla, se todennäköisesti ei ole kiinnostunut v*tun vertaa sinun röllöttämisestä veneesi kannella.


      • Noenolerobotti
        Phantom2 kirjoitti:

        Suosituissa vierassatamissa kävelee päivän aikana satoja ihmisiä laitureilla. Monet myös ottavat kuvia kauniina kesäpäivänä ja useimmilla on mukana älypuhelin (nuoremmilla usein jopa kädessä), jolla saa nopeasti ja huomaamattomasti otettua todella tarkkoja kuvia veneistä. Toisaalta moni veneilijä on myös valokuvauksen harrastaja ja järjestelmäkamerassa voi olla kiinni pitkiäkin teleobjektiiveja. Itse pitäisin näitä paljon suurempana riskinä yksityisyyden suojan kannalta kuin jotain taivaalla pörräävää dronea. Toisin sanoen, pitäisikö kamerat kieltää laitureilta? Entä puhelimet? Jos kuvaa venesatamassa millä tahansa laitteella, niin kuvaan saattaa päätyä myös veneissä olevia ihmisiä. Mahdollista yksityisyydensuojaa aletaan tarkastella siinä vaiheessa, kun tällaisen kuvan julkaisee. Silloinkin siinä pitäisi olla jotain raskauttavaa ja tuottamuksellista, jotta yksityisyydensuojan rajasta edes alettaisiin keskustella. Yhdenkään ilmakuvan kohdalla tämä raja ei ylity.

        Salakatselu on rikos, vaikka otoksiaan ei julkaisisi. Se on rikos, vaikka mitään ei edes tallentaisi - siis esimerkiksi kotirauhan piiriin tunkeutuva kiikarointi.

        Sitä en väitä, että satamassa kuvaaminen kopterilla tai jollain muulla menetelmällä olisi salakatselua aina, kun istumalaatikko näkyy.


      • qqeee
        vanhami kirjoitti:

        Juuri näin, järki käteen. Oma kuvauskiinnostus olisi lähinnä maisema, fiilis, tunnelma jne. Kuvailen paljon loman aikana ja juu, on pitkä putki mukana, jolla kyllä saisi tarkkoja kuvia kanssaveneilijöistä, jos kiinnostaisi. Ei kiinnosta. Sensijaan aamuiset lähdöt, auringonnousut ja laskut, vene lipuu rauhallisesti rasvatyynessä meressä. Satamapaikka kuvattuna ylhäältä korkealta ja linnunperspektiivi.

        Se, että joku kuvaa kopterilla, se todennäköisesti ei ole kiinnostunut v*tun vertaa sinun röllöttämisestä veneesi kannella.

        Ei varmaankaan kannattaisi vanhamin provosoitua täällä kirjoituksista, voi vaikuttaa negatiivisesti liikevaihtoon, näin niin kuin neuvona.


      • vanhami kirjoitti:

        Juuri näin, järki käteen. Oma kuvauskiinnostus olisi lähinnä maisema, fiilis, tunnelma jne. Kuvailen paljon loman aikana ja juu, on pitkä putki mukana, jolla kyllä saisi tarkkoja kuvia kanssaveneilijöistä, jos kiinnostaisi. Ei kiinnosta. Sensijaan aamuiset lähdöt, auringonnousut ja laskut, vene lipuu rauhallisesti rasvatyynessä meressä. Satamapaikka kuvattuna ylhäältä korkealta ja linnunperspektiivi.

        Se, että joku kuvaa kopterilla, se todennäköisesti ei ole kiinnostunut v*tun vertaa sinun röllöttämisestä veneesi kannella.

        Ei se ehkä mulle olekaan suurin asia, että päädynkö jonkun kuvaan, jonka hän ottaa satamasta. Se nyt on vaan paljon häiritsevämpää, kun se tehdään pörisevällä kopterilla. Kesäillat saariston poukamissa on yleensä rauhallisia ja hiljaisia. En itse toivo, että ne pilataan kumiveneiden perämoottoreilla tai koptereilla. Se nyt vaan on epäkohteliasta. Lapset on lapsia, mutta kopterimiehet on aikuisia.


      • nolltoleranshäiriköinti
        Bossu kirjoitti:

        Ei se ehkä mulle olekaan suurin asia, että päädynkö jonkun kuvaan, jonka hän ottaa satamasta. Se nyt on vaan paljon häiritsevämpää, kun se tehdään pörisevällä kopterilla. Kesäillat saariston poukamissa on yleensä rauhallisia ja hiljaisia. En itse toivo, että ne pilataan kumiveneiden perämoottoreilla tai koptereilla. Se nyt vaan on epäkohteliasta. Lapset on lapsia, mutta kopterimiehet on aikuisia.

        Juurikin näin.

        Jos sitten joku näiden kanssaveneilijöiden tuntemuksien lukemisen seurauksena antaa pöristimen hankinnan vaa'an kallistua hankinnan puolelle, saattaa kanssaveneilijät tarvikkeiden ostopäätöksiä tehdessään kallistua vaihtoehtoisten myyjien taholle.


      • nolltoleranshäiriköinti kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Jos sitten joku näiden kanssaveneilijöiden tuntemuksien lukemisen seurauksena antaa pöristimen hankinnan vaa'an kallistua hankinnan puolelle, saattaa kanssaveneilijät tarvikkeiden ostopäätöksiä tehdessään kallistua vaihtoehtoisten myyjien taholle.

        Mistä sitä tietää sitä paitsi, onko ne jotain trafin tai tullin verokoptereita. Alas vaan kaikki varmuuden vuoksi.


      • Tämä on aina se aika vuodesta, kun jengi vetää skitsoa ihan ihmeellisistä asioista. Turhautumista, pimeää ja nurkan takana odottava kesä ja loskaa kumminkin sataa tuutista.

        Onneksi suurin osa ihmisistä osaa ajatella omilla aivoillaan ja omalla järjellään ja ymmärtää sen, että nämä provosoitujat on niitä, joilla ei koskaan oikein mikään mene putkeen tai sitten ne on ns. vastapalloon trollaajia vaan, että saadaan ilmanaikuista keskustelua aikaan.

        Jos joku jättää minulta ostamatta jotankin sen vuoksi, että sanon täällä ostavani ruohonleikkurin kokoisen Dronen, hän sitten jättää ostamatta. Onneksi täällä vielä toistaiseksi on huumoritajuttomiakin yrittäjiä, jotka pitävät siveellisesti turpansa kiinni, ja istuvat niiden muiden jurojen kanssa sitlådassa ilmakiväärien kanssa silmä kovana jahdaten, lentääkö siellä kakarat kuvauskopterilla, vai ajaako ne kumiveneellä. Mun pitää nyt valmistella venemessuja. Pitäkäähän tytöt keskustelun taso ylhäällä.


      • kukaottiherneetnenäänsä
        vanhami kirjoitti:

        Tämä on aina se aika vuodesta, kun jengi vetää skitsoa ihan ihmeellisistä asioista. Turhautumista, pimeää ja nurkan takana odottava kesä ja loskaa kumminkin sataa tuutista.

        Onneksi suurin osa ihmisistä osaa ajatella omilla aivoillaan ja omalla järjellään ja ymmärtää sen, että nämä provosoitujat on niitä, joilla ei koskaan oikein mikään mene putkeen tai sitten ne on ns. vastapalloon trollaajia vaan, että saadaan ilmanaikuista keskustelua aikaan.

        Jos joku jättää minulta ostamatta jotankin sen vuoksi, että sanon täällä ostavani ruohonleikkurin kokoisen Dronen, hän sitten jättää ostamatta. Onneksi täällä vielä toistaiseksi on huumoritajuttomiakin yrittäjiä, jotka pitävät siveellisesti turpansa kiinni, ja istuvat niiden muiden jurojen kanssa sitlådassa ilmakiväärien kanssa silmä kovana jahdaten, lentääkö siellä kakarat kuvauskopterilla, vai ajaako ne kumiveneellä. Mun pitää nyt valmistella venemessuja. Pitäkäähän tytöt keskustelun taso ylhäällä.

        Tytöt keskustelevat pöristimillä kuvaamisesta ja niiden aiheuttamasta häiriöstä. Neitiveneilijät taas lennättelevät tai vähintäänkin haaveilevat multikoptereiden lennätyksestä.

        Ja pyydän samantien anteeksi neideiltä, ei ole tarkoitus loukata heitä.


      • tuppaa

      • Ilmakivääri
        Phantom2 kirjoitti:

        Suosituissa vierassatamissa kävelee päivän aikana satoja ihmisiä laitureilla. Monet myös ottavat kuvia kauniina kesäpäivänä ja useimmilla on mukana älypuhelin (nuoremmilla usein jopa kädessä), jolla saa nopeasti ja huomaamattomasti otettua todella tarkkoja kuvia veneistä. Toisaalta moni veneilijä on myös valokuvauksen harrastaja ja järjestelmäkamerassa voi olla kiinni pitkiäkin teleobjektiiveja. Itse pitäisin näitä paljon suurempana riskinä yksityisyyden suojan kannalta kuin jotain taivaalla pörräävää dronea. Toisin sanoen, pitäisikö kamerat kieltää laitureilta? Entä puhelimet? Jos kuvaa venesatamassa millä tahansa laitteella, niin kuvaan saattaa päätyä myös veneissä olevia ihmisiä. Mahdollista yksityisyydensuojaa aletaan tarkastella siinä vaiheessa, kun tällaisen kuvan julkaisee. Silloinkin siinä pitäisi olla jotain raskauttavaa ja tuottamuksellista, jotta yksityisyydensuojan rajasta edes alettaisiin keskustella. Yhdenkään ilmakuvan kohdalla tämä raja ei ylity.

        Roskaa. Jos et ymmärrä mikä ero on ilmakuvauksella ja laiturilla kuvaamisessa, heikot on sun eväät. Ja laki kieltää muuten dronejen lennättämisen ihmisten päällä.


      • nytjoskoskaantaisittenei
        Noenolerobotti kirjoitti:

        Salakatselu on rikos, vaikka otoksiaan ei julkaisisi. Se on rikos, vaikka mitään ei edes tallentaisi - siis esimerkiksi kotirauhan piiriin tunkeutuva kiikarointi.

        Sitä en väitä, että satamassa kuvaaminen kopterilla tai jollain muulla menetelmällä olisi salakatselua aina, kun istumalaatikko näkyy.

        Oletteko muuten huomanneet , että salakuuntelu ei ole rikos? Miksiköhän?


      • Noenole

        Kyllähän se on. RL 24:5.


      • Teenrahaadroneilla
        Ilmakivääri kirjoitti:

        Roskaa. Jos et ymmärrä mikä ero on ilmakuvauksella ja laiturilla kuvaamisessa, heikot on sun eväät. Ja laki kieltää muuten dronejen lennättämisen ihmisten päällä.

        Laki ei kiellä dronella ihmisten päällä lentämistä. Itse olen trafin rekisterissä ja minulla on vastuuvakuutus. Saan lentää ihmisten päällä. Droneni on siihen hyväksytty. Jos drone rekisterissä niin saa lentää. Faktat kuntoon!


    • koneasentaja

      Ostin joskus ruotsin armeijan ylijäämävarastosta heidän salaisen aseensa, eli tosi hyvät tritsat, niihin olen panoksiksi purkanut vanhoja kuulalaakereita, on meinaan tarkat ja tehokkaat vehkeet. Kyllä tuollaisella 10 millin kuulalla saa hyvin sorsankin ammuttua, on äänetön peli suosittelen.

    • Kopterikuvaus

      Mielenkiitoista tässäkin keskustelussa on ihmisten erilainen suhtautuminen uusiin asioihin. Kautta aikojen uuden keksinnön yleistyessä osa ihmisistä näkee sen hyödyt / hauskuuden. Osa taas vetää neliraajajarrut päälle ja kuittaa koko asian turhuutena ja hömppänä jota ilman ennenkin on pärjätty. Esimerkkeinä
      - höyrylaiva
      - auto
      - vesisukset
      - mikroaaltouuni
      - matkapuhelin
      - internet
      Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

      • zfhki

        Noista nyt turhia on ainakin.
        -auto
        -vesisukset
        -mikroaaltouuni
        -internet
        Eikä tuo höyrylaivakaan kovin tarpeellinen nykyään ole.


      • Enpä ihmettelisi, vaikka ne vekottimet kiellettäisiin joissain satamissa, samoin kuin aggregaattien pärisyttäminen laiturilla tai kovaääninen musiikki illalla. Droonit on hauskoja vehkeitä sinänsä, ja voin sellaisen itsekin hankkia, mutta vanha kunnon huomaavaisuus erottaa ihmiset apinoista.


      • yksityisyydensuojaa

        Ruotsissa edellytetään lääninhallituksen lupaa, jota hupikäyttöön on melkein mahdoton saada. Rangaistus luvattomasta lennätyksestä oli aika kova, en nyt sitä muista. Tuo luvanvaraisuus koskee myös etsintäpartioita (eli suomeksi dronen käyttö kielletty myös etsinnöissä). Näistä pelastustoimen luvista syntyi pieni kohu, mutta hupikäytön rajoitukset otettiin ihan tyynesti ainakin mediassa.


      • yksityisyydensuojaa kirjoitti:

        Ruotsissa edellytetään lääninhallituksen lupaa, jota hupikäyttöön on melkein mahdoton saada. Rangaistus luvattomasta lennätyksestä oli aika kova, en nyt sitä muista. Tuo luvanvaraisuus koskee myös etsintäpartioita (eli suomeksi dronen käyttö kielletty myös etsinnöissä). Näistä pelastustoimen luvista syntyi pieni kohu, mutta hupikäytön rajoitukset otettiin ihan tyynesti ainakin mediassa.

        Joo, siltä näyttää. Ne rinnastetaan siellä valvontakameroihin. Aika raju päätös. Uskon kuitenkin, että jo hyvä tapa saa suomalaiset välttämään muiden häirintää tarpeettomalla kuvaamisella. Useimmista satamista jo on riittävästi kuvamateriaalia, eikä se oma parin minuutin pätkä kehnolla kopterilla tuo lisäarvoa. Varmaan Suomessakin tähän joudutaan puuttumaan, jos niiden määrä liikaa nousee.


      • Teknologiaviemiestä
        Bossu kirjoitti:

        Enpä ihmettelisi, vaikka ne vekottimet kiellettäisiin joissain satamissa, samoin kuin aggregaattien pärisyttäminen laiturilla tai kovaääninen musiikki illalla. Droonit on hauskoja vehkeitä sinänsä, ja voin sellaisen itsekin hankkia, mutta vanha kunnon huomaavaisuus erottaa ihmiset apinoista.

        Juuri näin. Fiksu ei huudata kesäillassa satamassa konettaan, aggregaattiaan, muksujen kumpparia, vaimoaan, droneaan.... ihan mitä tahansa. Aika iso osa jengistä haluaa satamissa kokea jotain muuta kuin arkielämässä kaupungissa, siinä on oikeastaan koko homman idea. Droneista ei nyt kummoista melua lähde, mutta harva varmaan haluaa esiintyä noissa otoksissa, varsinkin kun niitä on nykyään niin helppo jakaa maailmalle sosiaalisen median kautta. En minä ainakaan haluaisi mainostaa työpaikalleni, että taas piti vetää Kaunissaaressa iso jallupullo napaan, että sai nollattua viikon työstressin edes suunilleen.


      • Omaa.rauhaako.haussa
        Teknologiaviemiestä kirjoitti:

        Juuri näin. Fiksu ei huudata kesäillassa satamassa konettaan, aggregaattiaan, muksujen kumpparia, vaimoaan, droneaan.... ihan mitä tahansa. Aika iso osa jengistä haluaa satamissa kokea jotain muuta kuin arkielämässä kaupungissa, siinä on oikeastaan koko homman idea. Droneista ei nyt kummoista melua lähde, mutta harva varmaan haluaa esiintyä noissa otoksissa, varsinkin kun niitä on nykyään niin helppo jakaa maailmalle sosiaalisen median kautta. En minä ainakaan haluaisi mainostaa työpaikalleni, että taas piti vetää Kaunissaaressa iso jallupullo napaan, että sai nollattua viikon työstressin edes suunilleen.

        Pikkasen ihmetyttää, että jos haluaa noin totaalista rauhaa, niin miksi hakeutua paikkaan, jossa on muita ihmisiä harrastusten ja aktiviteettien parissa??? Ja sitten käkitään siellä ja edellytetään hiljaisuutta???

        Ei ymmärrä ei...


      • SirErkkiBBLihas
        Teknologiaviemiestä kirjoitti:

        Juuri näin. Fiksu ei huudata kesäillassa satamassa konettaan, aggregaattiaan, muksujen kumpparia, vaimoaan, droneaan.... ihan mitä tahansa. Aika iso osa jengistä haluaa satamissa kokea jotain muuta kuin arkielämässä kaupungissa, siinä on oikeastaan koko homman idea. Droneista ei nyt kummoista melua lähde, mutta harva varmaan haluaa esiintyä noissa otoksissa, varsinkin kun niitä on nykyään niin helppo jakaa maailmalle sosiaalisen median kautta. En minä ainakaan haluaisi mainostaa työpaikalleni, että taas piti vetää Kaunissaaressa iso jallupullo napaan, että sai nollattua viikon työstressin edes suunilleen.

        Viksu huudattaa botskissaan hehkuvan kuumaksi vain pannuaan , heittää broikut pannulle, avaa Orvieto classicon ja sitten naapuriveneen emännän haarat. Isäntä on mukuloiden kanssa Stokiksessa ja vetää laivalla nakit ja muusit.
        Eiks je?
        Kohta metrilakua venenäyttelyssä, lakritsi-kola on suosikkini.


    • Kryssari

      Laiturilta tapahtuvaa tirkistelykuvausta vastaan voi kukin suojautua melko hyvin kiinnittämällä vene keula edellä laituriin. Mutta kuvausdronella pääsee vapaasti kuvaamaan myös veneen peräosassa oleskelevia. Tilanne on siis kotirauhan kannalta hyvin erilainen.

      Tiedän toki, että teleobjektiivillä voi tirkistellä rannasta kauempaa, ja myös että toiset kiinnittyvät perä edellä vähät välittämättä kotirauhastaan. Mutta se ei muuta yllä sanottua.

      Viime vuosina on tuntunut siltä, että satamalahtien kumivenepäristelijät ovat vähentyneet. Kiitokset siitä. Toivottavasti tilalle ei tule dronepäristelijöitä.

    • H-kopteri

      Vetäkää nyt välillä henkeä ja huomioikaa sillä välin, että alemman hintaluokan kopterin lennätysaika on n. 10 min ja tyyriimmän lennätysaika n. 20 min.

      Sataman kuvaus lintuperspektiivistä pariin kertaan kiertäen vie aikaa kaikkiaan n. 5 min. Kun näiden äänikin on melko vaatimaton, niin veikkaamapa että ennen kuin nämä känniset pyssysankarit ehtivät edes tussariaan kaivaa, sessio onkin jo ohi. Mikä lieneekin se suurin mielipaha. :D

      Ja satamien tulisi määrätä keulapotkurille täyskiellon, koska mulla sellaista ei ole.

      Itse innostuin koptereista Vårt land kopterikuvista, mitä telkkarisa pyöri. Yhtenä ajatuksena on ollut kuvata omaa seilausta ja totta kai – satamaelämää!
      Odottelen tällä hetkellä muutaman kympin harjoittelu kopteria lennätystreeniä varten ja myöhemmin tarkoitus investoida hintaluokan 1500 € kopteriin. Halusittepa sitä sitten tai ette.
      Jos alkaa ahdistaa, satamaa voi aina vaihtaa.

      Surrailemisiin!

      • Se vårt land oli hieno. Sama vika innosti itsenikin selailemaan koptereita.


      • Tolkkua

        Jos se oiskin 5 min, niin ok, mutta viime kesänä 3 x 15 min mastoja kierrellen! Jos ihmisillä olisikin joku tolkku mukana, mutta kun kaikki haluaa vuorollaan lennättää! Muutama yritti käydä huomauttamassa, mutta oli pullisteleva bodari mukana. Ai että ne lähtee satamasta pois ketä häiritsee, ja yhden urpo-porukan takia! Eikö se olisi kätevämpää kun kopteriporukka lähtisi luonnonsatamaan?! Onhan se kyllä kotona kiva kattoo kolmen vartin tallennus per satama..


      • H-kopteri
        Tolkkua kirjoitti:

        Jos se oiskin 5 min, niin ok, mutta viime kesänä 3 x 15 min mastoja kierrellen! Jos ihmisillä olisikin joku tolkku mukana, mutta kun kaikki haluaa vuorollaan lennättää! Muutama yritti käydä huomauttamassa, mutta oli pullisteleva bodari mukana. Ai että ne lähtee satamasta pois ketä häiritsee, ja yhden urpo-porukan takia! Eikö se olisi kätevämpää kun kopteriporukka lähtisi luonnonsatamaan?! Onhan se kyllä kotona kiva kattoo kolmen vartin tallennus per satama..

        Samalla logiikalla täyskielto kumpparin käyttämiselle satamassa, kun on joskus jossain ipanat pärtsänneet tankillisen yhteen soittoon?

        Mietis nyt vähän itsekin: Kerran jossakin 15 minuuttia kolmessa erässä - ja äijä aivan hiilenä?

        Jos jollakin hieman hauskaa, niin heti on joku mieltänsä pahoittamassa.


      • 12-1
        H-kopteri kirjoitti:

        Samalla logiikalla täyskielto kumpparin käyttämiselle satamassa, kun on joskus jossain ipanat pärtsänneet tankillisen yhteen soittoon?

        Mietis nyt vähän itsekin: Kerran jossakin 15 minuuttia kolmessa erässä - ja äijä aivan hiilenä?

        Jos jollakin hieman hauskaa, niin heti on joku mieltänsä pahoittamassa.

        Vaikka et itse häiriinny 45 min lennätyksestä, niin ei tarkoita etteikö se häiritsisi suurinta osaa satamassa olijoista. Tuo lasten kumiveneajelu on minusta nykyään valistuksen avulla selvästi vähentynyt. Vanhemmat ymmärtävät sen aiheuttaman häiriön satama-altaassa.
        Satamiin toivoisin luvan varaista lennätysmahdollisuutta. Satamakapteenille tehtäisiin anomus lentosuunnitelmineen. Tällöin valittajat voisivat kääntyä satamanpitäjän puoleen, joka päättää millaista imagoa satamaan halutaan.


    • näkökulmaa-
    • Hohhoija

      Ketjun avaaja tais tarkottaa muuta kuin drone vierassatama -yhdistelmää? Ehkä väärä palsta ja foorumi tälle teemalle..

      • Voi.jumalauta

        Ihan oikea palsta tämä on mutta meni monella näemmä liikaa tunteisiin että itse asiasta olisi päästy keskustelemaan. Oikea palsta siksi että maalennättäjillä lienee vähän eri ongelmat kun veneestä lennättäjillä.

        Itsekin olen tällaista nelikopteria miettinyt, ja nimenomaan purjehdusta kuvaten, joten ensimmäinen huoli tulee siitä että mitä jos kopteri putoaa veteen. Toisena oli sitten ohjattavuus, kun vene kuitenkin liikkuu koko ajan. Edellä mainitty gyrojen kalibrointi ei tullut edes mieleen.


    • H-kopteri
    • freewind

      Kuvauskopterin omistajana huvittaa nämä kommentit. Siellä foliohatun alla on näemmä aina vaan vaikea olla. No meillä kopteri lähtee ensikesänä mukaan lomareissulle ja kyllä tulen sillä kuvailemaan myös vierassatamissa. Ihmiset ja heidän tekemisensä ei kiinnosta pätkääkään vaan satama lintuvinkkelistä ja maisemat... Voipa kopteria hyödyntää vaikkapa rantautumis paikkaa etsiessäänkin, ilmasta kun näkee kivikot ja matalikot paremmin.

    • The_master_Captain

      Viime kesänä Nauvon "kanavassa" joku kuvauskopteri pörräsi yläpuolellani muutaman minuutin. Ottaa päähän tuollainen, kun kuvauskopetria lennättänyt ei käynyt tipauttamassa yhteystietojaan jotta olisi voinut ottaa yhteyttä ja saada tuota videokuvaa itsellenikin. Nyt piti omahyväisenä sen itsellään.

      Kuvasukopterin hankintaa myös mitettinyt ja juuri luonnonsatamien, väylien yms. kartoitukseen sen soveltuvuutta miettinyt. Myös metsä ja sieniretkien etukäteistiedusteluun. Liikummeluonnosatamissa paljon aina siinä saaressa, jonka rannassa olemme.

    • Lacimies

      Lennokin (esim. drone) lennättäminen ihmisten päällä on yksiselitteisesti kielletty. Ammattilainen voi tietyin ehdoin lennättää myös yleisön päällä, mutta veneiden kuvaaminen ylhäältä päin voi olla kotirauhan rikkomista. Aivan kuten naapurin pihojen päälle ei saa lentää kuvaamaan, ei myöskään veneiden näkösuojassa olevia kansitiloja saa kuvata. Vene on kotirauhan piirissä, kannella tulee voida ottaa vaikka alasti aurinkoa ilman pelkoa että joku kuvaa yläilmoista. Vene ei ole julkinen tila.

      • Nakupelle

        Naturistina peippailu ja itsensä paljastelu ei ole sallittua satamissa.


    • TärkeintäOnOsanotto

      Itse olen pahasti sekaantunut seuran kilpapurjehdustoimintaan ja mielessä on ollut jos saisi videoita viikkokisoista ja muistakin isommista kisoistamme .

      Ongelma vain on se että kaikki haluaa kisata ja erillistä tuomariveneitä ei ole joten kuvauksen pitäisi olla automaattista. Ilmeisesti näissä droneissa on ominaisuuksia, joiden avulla drone seuraa automaattisesti ohjausyksikköä.

      Olisi varsin hienoa laittaa seuran sivuille videoita millaistä sähläystä viikkokisaaminen todellisuudessa on jolloin se innostaisi muitakin mukaan.

    • Kameramis

      Harrastan veneellä naturismia kun ei ole muita siitä häiriityviä ympäillä. Se on maailman luonnollisin asia. Syntyessämme ei meillä mitää vaatteita ole päällä. Se on inulle se ja sama lentääkö joku Dorne lähiställä kun otan rajatonta. Jos tietäsitte kuinka tarkkaan nuo viranomaisten kamerat näkee, niin olisitte niistä enempi huolissanne yksityisyyksienne kanssa veneillessä. Ne on helvetin tarkkoja ja zoomaukset on todella pitkälle. Näkevät kulkusenne keskellä aavaa merta.

    • olenrobotti

      """Lennokin (esim. drone) lennättäminen ihmisten päällä on yksiselitteisesti kielletty. """

      Yleisön päällä lentäminen on kielletty, mutta ei ihmisten päällä lentäminen, huomaatko eron?

      • 12-1

        Trafin sivuilta:
        Dronejen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua.
        Vierassatama on tällainen paikka, joten siellä ei saa lennättää. Luulisi sen olevan muutenkin täysin selvää, ettei ihmisiä saa vaarantaa putoavilla esineillä.


      • Otappa.selvää
        12-1 kirjoitti:

        Trafin sivuilta:
        Dronejen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua.
        Vierassatama on tällainen paikka, joten siellä ei saa lennättää. Luulisi sen olevan muutenkin täysin selvää, ettei ihmisiä saa vaarantaa putoavilla esineillä.

        Lopeta lässytys. Pykälä koskee yleisötapahtumia jne. Satama ei ole sellainen sen enempää kuin S-marketin parkkipaikkaa.


    • Ehkäkohtadroneko

      On kyllä ollut mielessä, että merellä olisi kiva kuvata mutta toistaiseksi olen pitänyt riskiä laskeutumista veneeseen niin isona riskinä ettei ole tullut hankittua kopteria. Jos jollain on kokemuksia niin kertokaapa.

    • EnHaluaOllaÄäliö

      mihin tämä mailma menee noiden some apinoiden voimalla, ei osata elää hetkessä vaan elävät menneisyydessä ikuistaen itseään ja ns. elämyksiään. Ei mikään kuva tai video pätkä tuo takaisin sitä hetkeä joten mitä järkeä tuollaisia kerätä ja kuvata.

      Nuo vitun kuvat sessiot on ollut aina ihmisten riesana, kun joku haluaa "jakka" koettuja loma matkoja yms, vänäkö on tylsää katsella jotain latteita kuvaltaan vääristyneitä kamera pörräyksiä taivaalta ja urpoja kaukosäätimensä kanssa ikään, kuin "tredikkäänä" veneen kannella. Ja jolet siitä häirinnästä pidä, niin olet outo, vanhanaikainen, epä sosiaalinen yms. Kun et salli ääliön pilata iltaasi...

    • Kmaarapu

      Maakrapu näkisi mieluiten pätkiä, joita on tuossa videossa viiteen minuuttiin saakka. Mieluiten kuvaamista yläviistosta niin että maisemat tulevat mukaan. Hienoja kallioluotoja, joiden editse vene kulkee.

      Sellainen on tilauksessa.

      Satamassa kuvaaminen on maakravun mielestä suomalaista junttikulttuuria, jossa ei huomioida muita. Saksassa siitä ehkä joutuisi vankilaan.

      https://youtu.be/uesJkTnGMvs?t=3m24s

    • Kannattaa huomioida tämä. Tallentavalla kameralla ei saa kuvata muiden kotirauhan piiriin kuuluvia asioita, eli esimerkiksi ihmisiä veneiden istumalaatikossa.

      http://yle.fi/uutiset/3-7807804

      Jos joku kuvaa droonilla muita veneitä, voi hänestä tehdä rikosilmoituksen, minkä jälkeen poliisi tai oikeus ottaa kantaa, onko kyse salakatselusta. En tiedä, mihin kategoriaan tuo osuisi, mutta Ruotsissahan droonikuvaus todettiin laittomaksi ja Suomessakin laki taitaa tuon tulkinnan mahdollistaa.

      • Voi.jumalauta

        Kyseessä on aivan eri asiat. Jatkuvaan kameravalvontaan (kuten riistakameraan) liittyy ylimääräisiä sääntöjä, mitä ei varsinaiseen käsin kuvaamiseen liity. Drone on käsin kuvaamista, ei jatkuvaa kameravalvontaa. Jos se olisi automatisoitu ilman että kukaan ohjaa, niin sitten voisi olla kyse kameravalvonnasta, mutta tästähän ei ole venesatamissa kuvaamisesta kyse.

        Jos joku kuvaa venettä ihan omalla kameralla tai kännykällä noin käsivaralta, hänestä voidaan yhtä lailla tehdä rikosilmoitus salakatselusta ja poliisin on tutkittava onko näin tapahtunut.

        "Mikäli henkilö oikeudettomasti katselee tai kuvaa teknisellä laitteella kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä; taikka, yleisöltä suljetussa julkisessa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten, katsotaan hänen syyllistyvän salakatseluun."

        Kamera, kiikarit ovat katselemiseen tai kuvaamisen sopivia teknisiä laitteita siinä missä dronekin. Kysymykseksi siis jää enää se, onko veneen kansi kotirauhan suojaama paikka.

        "Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen."

        Jos kerran asuntojen pihat ovat kotirauhan piirissä ja asuttavat alukset samoin, voidaan olettaa että aluksienkin "pihat" ovat. Joten kuvata ei siis saisi, MILLÄÄN TEKNISELLÄ LAITTEELLA.

        Joten summa summarum: pidetään ne kiikarit, kamerat ja kännykät poissa satamissa. Ei oteta kuvan kuvaa, ellei sitten halua joutua syytetyksi kotirauhan rikkomisesta.


      • Voi.jumalauta kirjoitti:

        Kyseessä on aivan eri asiat. Jatkuvaan kameravalvontaan (kuten riistakameraan) liittyy ylimääräisiä sääntöjä, mitä ei varsinaiseen käsin kuvaamiseen liity. Drone on käsin kuvaamista, ei jatkuvaa kameravalvontaa. Jos se olisi automatisoitu ilman että kukaan ohjaa, niin sitten voisi olla kyse kameravalvonnasta, mutta tästähän ei ole venesatamissa kuvaamisesta kyse.

        Jos joku kuvaa venettä ihan omalla kameralla tai kännykällä noin käsivaralta, hänestä voidaan yhtä lailla tehdä rikosilmoitus salakatselusta ja poliisin on tutkittava onko näin tapahtunut.

        "Mikäli henkilö oikeudettomasti katselee tai kuvaa teknisellä laitteella kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä; taikka, yleisöltä suljetussa julkisessa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten, katsotaan hänen syyllistyvän salakatseluun."

        Kamera, kiikarit ovat katselemiseen tai kuvaamisen sopivia teknisiä laitteita siinä missä dronekin. Kysymykseksi siis jää enää se, onko veneen kansi kotirauhan suojaama paikka.

        "Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen."

        Jos kerran asuntojen pihat ovat kotirauhan piirissä ja asuttavat alukset samoin, voidaan olettaa että aluksienkin "pihat" ovat. Joten kuvata ei siis saisi, MILLÄÄN TEKNISELLÄ LAITTEELLA.

        Joten summa summarum: pidetään ne kiikarit, kamerat ja kännykät poissa satamissa. Ei oteta kuvan kuvaa, ellei sitten halua joutua syytetyksi kotirauhan rikkomisesta.

        Voi olla, että drooni rinnastetaan kameraan, voi olla, ettei. Se ratkeaa vasta ennakkotapauksen myötä. Ruotsissa sellainen oli, kuka haluaa olla Suomessa eka?


      • nettipurjehtija

        Laki sanoo, että ei ole väliä katsellaanko, kuvataanko vai vain yritetäänkö sitä. Kaikki ovat rangaistavia. Pohdintaan tulee lähinnä homman oikeutus, koska vain oikeudeton kuvaaminen ja katselu on sanktioitu. Veneen avotila lienee kotirauhan piirissä ja siellä oleskelvan henkilön kuvaaminen on siis kielletty.

        Rikoslaki 24 luku, 6 §
        "Salakatselu

        Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

        1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

        2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

        on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava."


      • Voi.jumalauta
        Bossu kirjoitti:

        Voi olla, että drooni rinnastetaan kameraan, voi olla, ettei. Se ratkeaa vasta ennakkotapauksen myötä. Ruotsissa sellainen oli, kuka haluaa olla Suomessa eka?

        Drone rinnastetaan jo nyt kameraan, jos niissä on kamera. Kaikissa taitaa olla, sen takia niitä käsittääkseni lennätetään. Ilman sitä kameraa se ei olisi, jos siitä kerran puuttuu se laite millä voidaan teknistä seurantaa suorittaa.

        Mutta sinä Bossu nyt itsepäisesti kieltäydyt näkemästä että tämä toimii molempiin suuntiin. Lainsäädäännön puolesta drone ja kamera ovat sama asia, jos yksi on kielletty, toinenkin on. Joten dronen lennättäminen satamassa ei ole sen enempää väärin kun tavallisen kameran tai kiikarien käyttökään, siitä kännykkäkamerasta nyt puhumattakaan. Kielletäänkö sitten kerralla niiden kaikkien käyttö?


      • 12-1
        Voi.jumalauta kirjoitti:

        Drone rinnastetaan jo nyt kameraan, jos niissä on kamera. Kaikissa taitaa olla, sen takia niitä käsittääkseni lennätetään. Ilman sitä kameraa se ei olisi, jos siitä kerran puuttuu se laite millä voidaan teknistä seurantaa suorittaa.

        Mutta sinä Bossu nyt itsepäisesti kieltäydyt näkemästä että tämä toimii molempiin suuntiin. Lainsäädäännön puolesta drone ja kamera ovat sama asia, jos yksi on kielletty, toinenkin on. Joten dronen lennättäminen satamassa ei ole sen enempää väärin kun tavallisen kameran tai kiikarien käyttökään, siitä kännykkäkamerasta nyt puhumattakaan. Kielletäänkö sitten kerralla niiden kaikkien käyttö?

        Dronella on kylläkin ihan oma kamerasta poikkeava lainsäädäntö koskien esityksiä seuraavaa yleisöä. Jos joku lennättää dronea vierassatamassa, ovat sitä esitystä seuraavat yleisöä, joiden yläpuolella ei saa lennättää. Ei tarvitse edes kotirauhasta puhua.


      • Luulet.niin.vitun.paljon
        12-1 kirjoitti:

        Dronella on kylläkin ihan oma kamerasta poikkeava lainsäädäntö koskien esityksiä seuraavaa yleisöä. Jos joku lennättää dronea vierassatamassa, ovat sitä esitystä seuraavat yleisöä, joiden yläpuolella ei saa lennättää. Ei tarvitse edes kotirauhasta puhua.

        Satamat ihmisineen ei normaalitilanteissa ole yleisötapahtumia, joita lainsäädännössä tarkoitetaan. Joten voit lopetta tuon harhaan johtamisen täällä.

        Sama koskee lentämistä lentokoneella, jolloin minimikorkeudet ovat arilaiset kun lennetään yleisötapahtumien yllä.

        Satama ei ole rajoitusaluetta, paitsi merivoimien alueet.


      • Voi.jumalauta kirjoitti:

        Drone rinnastetaan jo nyt kameraan, jos niissä on kamera. Kaikissa taitaa olla, sen takia niitä käsittääkseni lennätetään. Ilman sitä kameraa se ei olisi, jos siitä kerran puuttuu se laite millä voidaan teknistä seurantaa suorittaa.

        Mutta sinä Bossu nyt itsepäisesti kieltäydyt näkemästä että tämä toimii molempiin suuntiin. Lainsäädäännön puolesta drone ja kamera ovat sama asia, jos yksi on kielletty, toinenkin on. Joten dronen lennättäminen satamassa ei ole sen enempää väärin kun tavallisen kameran tai kiikarien käyttökään, siitä kännykkäkamerasta nyt puhumattakaan. Kielletäänkö sitten kerralla niiden kaikkien käyttö?

        Ai, missä laissa tai laintulkinnassa drone rinnastetaan kameraan? Tuossa linkissänihän sitä paitsi (riista)kamerakin rinnastettiin valvontakameraan, kun sillä kuvattiin naapurin pihaa. Ei siinä mitään, miksen voisi sellaista itsekin joskus venereissulla kokeilla, mutta en kyllä kehtaisi lennättää sitä paikassa, jossa ihmiset istuskelee veneissään ja nauttii luonnonrauhasta.


      • Voi.jumalauta
        Bossu kirjoitti:

        Ai, missä laissa tai laintulkinnassa drone rinnastetaan kameraan? Tuossa linkissänihän sitä paitsi (riista)kamerakin rinnastettiin valvontakameraan, kun sillä kuvattiin naapurin pihaa. Ei siinä mitään, miksen voisi sellaista itsekin joskus venereissulla kokeilla, mutta en kyllä kehtaisi lennättää sitä paikassa, jossa ihmiset istuskelee veneissään ja nauttii luonnonrauhasta.

        Missään SUOMEN laissa ei dronea määritellä taikka eritellä, mutta ominaisuuksiensa puolesta se on samanlainen tekniseen valvontuvaan soveltuva kuin kamera. Laki ei tee eroa sille onko se kuvausväline kädessä vai pörrääkö se ilmassa.

        Se ei kuitenkaan ole kameravalvontalaite, toisin kuin riistakamera, koska sen riistakameran puikoissa ei todellakaan ole ihmistä aina kun se kuvaa. Drone ei ole kameravalvontaa, jos sitä ohjailee ihminen. Jos se kulkisi automatisoidusti ja kuvaisi samalla, niin sitten se olisi.

        Kameravalvontaa ja hands-on kuvaamista koskevat eri lainsäädännöt. Molemmissa tapauksissa sovelletaan salakatselusta säädettyjä pykäliä, ja ne kotirauhan piiriin kuuluvat alueet määritellään nimenomaan sen salakatselun puitteissa, joten siis sen perusteella drone olisi yhtä kielletty tai sallittu kuin kamera tai kiikarikin. Kameravalvonnassa sovelletaan sen lisäksi henkilötietolakia mikä luo lisävelvoitteita.

        Ihan oikeasti, moni lakiasia voi olla vaikeasti ymmärrettävä, mutta nämä asiat eivät ole, ja jos sinä vaivautuisit hakemaan omaa mielipidettäsi tukevien tietojen sijaan sitä puolueetonta tietoa niin päätyisit ihan samoihin johtopäätöksiin kuin mitä minä olen tässä esittänyt.


    • potemik

      Hienoa "bossu", että löysit faktaa näihin häirikkö lentäjien luvattomuuteen. Toivottavasti saadaan ennakkotapaus oikeudesta pian, niin on muidenkin helpompi saatta lento häiriköt edes vastuuseen sivistyneemin, kuin tiputtaa ne alas taistelualuksen varustein :D

      • tuijottaja

        Joo , nää on aika jänniä juttuja , oppilas kun kuvaa luokassa opettajaa ja laittaa sitten Facebokeen ja vielä häpäisy tarkoituksessa niin kukaan ei noteeraa mitenkään paitsi että opettaja saa kenkää.


      • Ei_kotirauhaa
        tuijottaja kirjoitti:

        Joo , nää on aika jänniä juttuja , oppilas kun kuvaa luokassa opettajaa ja laittaa sitten Facebokeen ja vielä häpäisy tarkoituksessa niin kukaan ei noteeraa mitenkään paitsi että opettaja saa kenkää.

        Luokassa kuvaaminen ei olekaan laissa kieletty, joten ei siitä älämölöä olisi voinut noustakkaan. Teeppä toi YLE uutisten testi (Bossun linkki) niin sielä on juuri tämä kysymys.


      • tuijottaja
        Ei_kotirauhaa kirjoitti:

        Luokassa kuvaaminen ei olekaan laissa kieletty, joten ei siitä älämölöä olisi voinut noustakkaan. Teeppä toi YLE uutisten testi (Bossun linkki) niin sielä on juuri tämä kysymys.

        Häpäisy tarkoituksessa julkaisu ? Ihmettelen ja kummastelen jos sallittua kun kuvankaan julkaisu siinä tarkoituksessa (yleiseltä paikalta) ei ole laillista.


    • ÄläSalakatsele

      Kotirauha on ehdoton Luvattomalta kuvaamiselta ehdottomasti rauhoitettu paikka on ihmisen koti, jonka asukkaat ja heidän vieraansa nauttivat kotirauhan ja yksityisyyden suojaa. Kotirauhan piiriin kuuluvat asunto pihoineen, hotellihuoneet, asuntoautot, vanhainkodit yms. yöpymiseen tarkoitetut paikat. Erityisessä suojelussa ovat ns. intiimit paikat, kuten vessat, kylpy- tai makuuhuoneet. Sen sijaan tavallinen
      auto – ei edes oma – ei kuulu kotirauhan piiriin. Kotirauhan piirissä olevaa ihmistä ei saa ilman lupaa katsella edes filmittömän kameran avulla, kiikareista ja varsinaisesta valokuvaamisesta ja kuvien julkaisemisesta puhumattakaan. Lain rikkomusta pidetään salakatseluna.

      Tässä linkki jossa henkilö oli saanut viranomaisilta kanna, että JO VENEEN ULKO KANSI nauttii kotirauhan suoja!!!

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/6225277/kotirauha-aluksissa

      • Lässyttäkää.lisää

        Paskahousut täällä herkuttelee nussimalla lakipykäliä.

        Teoriassa kaikki on selvää ja helppoa, mutta yrittäkääpäs todistaa jotakin!

        Pieni muistikortti "katoaa" käden käänteessä jos sinivuokot tallustavat kannelle "kotirauhaa" rikkomaan...

        Urpot!


      • 12xglass

        Voi jummijammi. Kohta nämä urpot kieltää kiikareiden käytön satamassa kotirauhan perusteella?!?!


      • Vähätonilot
        Lässyttäkää.lisää kirjoitti:

        Paskahousut täällä herkuttelee nussimalla lakipykäliä.

        Teoriassa kaikki on selvää ja helppoa, mutta yrittäkääpäs todistaa jotakin!

        Pieni muistikortti "katoaa" käden käänteessä jos sinivuokot tallustavat kannelle "kotirauhaa" rikkomaan...

        Urpot!

        Niin, vaikka nielaisee sen lastun ja sit kotona oksentaa tai pskoo ja onnanoi sitten hihitellen kun satamassa Marjatalla oli pikkarit väärin päin..


    • laatukuvaa_tulossa

      Drone on nyt hommattu, laitan myös 300 Ah lisää akkuja jahtiin niin saa pidettyä vehkeet ilmassa.

      Nyt kesää odottelemaan!

    • OtaVarmanPäälle

      koska olemma suomessa, niin Ihan peruslähtökohtana kantsii pitää et kaikenlainen kuvaaminen on kielettyä, eli lähtee siitä että suomessa kaikenlainen kuvaaminen on kielettyä olipa kyse mistä tahansa, niin ei tule ongelmia.. eli jos otat omalla kamerallasi kuvan omassa asunnossasi omistamastasi sokeripalasta, niin kannattaa lähtökohtaisesti olettaa että et omista oikeuksia kuvaan ja esim kuvan julkaisu saattaa johtaa syytteisiin ;D

    • Hojohojoy

      Ota ite varman päälle...

      "JULKISELLA PAIKALLA SAA AINA KUVATA!
      Kuvausoikeus perustuu Suomen perustuslakiin, jonka mukaan: ”Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisälty oikeus ilmaista, julkaista ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.” (Toinen luku, 12. §)

      Julkinen paikka on sellainen, johon on vapaa pääsy.
      Myös yksittäisten ihmisten kuvaaminen on sallittua.
      Vartija tai poliisi ei voi kieltää kuvaamista julkisella paikalla.
      Jos joku yrittää kieltää kuvaamista, voit aina tiedustella syytä.
      Saat kuvata esim. juna-, metro- ja linja-autoasemilla sekä lentoasemien yleisölle avoimilla alueilla, kaduilla ja puistoissa, toreilla, kirjastoissa, kouluissa ja muissa vastaavissa julkisen palvelun laitoksissa, kauppakeskusten yleisillä alueilla, sairaaloiden ja terveyskeskusten auloissa ja virastojen yleisölle avoimilla alueilla."

    • Trafislta

      Viranoaminen (Trafi) on tehnyt sivuston Dronen käytöstä ja sielllä on hyviä ohjeita. Yksityisyydestä:

      http://www.droneinfo.fi/fi/kunnioita_yksityisyytta

      "Muista kunnioittaa muiden ihmisten yksityisyyttä ja kotirauhaa. Ethän lennä toisten ihmisten kotien yläpuolella häiritsevästi tai julkaise kuvia ihmisistä ilman heidän suostumustaan..

      Rikoslain salakatselusäännös suojaa laissa määritellyllä alueella oleskelevaa ihmistä teknisellä laitteella tapahtuvalta katselulta tai kuvaamiselta. Kuvattavan lupaa ei tarvita ns. yleisillä paikoilla – muualla lupa pitää yleensä olla. Jos syyllistyy kuvaamiseen ilman tarvittavaa lupaa, laki nimittää tekoa salakatseluksi.

      Salakatselun rajat ovat tiukat. Rikos on tapahtunut, vaikka kuvia ei julkaistaisi tai tallennettaisi kameralle.

      Jotta voisi tietää, milloin kuvaaminen on sallittu ilman lupaa, täytyy erottaa yleiset paikat luvanvaraisista.

      Rikos toteutuu silloinkin, kun kameralla, kiikarilla – tai millä tahansa apuvälineellä – vain tarkkaillaan luvatonta kohdetta."


      Lentämistä ja kuvaamista ei siis ole täysin kielletty, mutta rajoitteita on.


      "Julkisilla paikoilla kuvaaminen

      Kuvaaminen on sallittua kaduilla, teillä, toreilla, metsissä ja muilla vastaavilla yleisillä paikoilla, yleisölle avoimissa julkisissa tiloissa, kuten esim. virastojen, laitosten, myymälöiden ja ostoskeskusten yleisötiloissa sekä rautatieasemien, lentoasemien ja metroasemien yleisölle avoimissa tiloissa."

      Varmaan yleisiä alueita on myös venesataman laitorit?

      • H-Kopteri

        No voe helkkari sentään!


    • AsiaVilpitön

      Ilmapistooli hankittu.
      Ampumataito on jo ennestään olemassa.

      • siksienpurjehdi

        ilmapistooli...ahahahaha...no jos se tulee niin lähelle että osut sillä niin eikö olis helpompi tipauttaa vaikka nyrkillä?


    • MINÄetSinä
    • Idioottienpursiseura

      Kummankohan se poliisi-setä käy sieltä vieravenesatamasta koppiin hakemassa, sen dronen lennäjän vai punanenäisen suomalaisen joka vierasvenesatamassa ammuskelee ilmapistoolilla, -kiväärillä tai jopa näköjään sillä 12cal Leijonalla? Kyllä tätä palstaa taas lukiessa sai todeta että kyllä iso osa jopa purjehtivista suomalaisista on täysiä idiootteja... Nämä rutisija-sankarit voisivat perustaa jonkun oman klubin, jonka viirin voisivat veneeseensä laittaa. Tietäisivät muut kiertää kyseisten olentojen paatit kaukaa eikä kukaan vahingossakaan eksyisi viereen!

    • Hain tuossa viime viikolla dji mavic pro dronen. Todella kompakti. Taittuu nippuun ja menee reppuun. Lentää vakaasti ja paniikkinapilla palautuu lähtöpisteeseen takaisin. Yhdellä akulla lentää puolisen tuntia, joskin tuuli verottaa lentoaikaa. Maksimissaan lentää kuuttakymppiä. Kone on yllättävänkin hiljainen, ja 30-50m korkeudesta ei kuulu enää mitään. Kuvailin mökillä rantaa ja maisemia ja mökit tietenkin. Videon ja stillien laatu on todella hyvä. Vaikuttaa todella hyvältä hankinnalta ts. Voisi olla ketjun aloittajan speksien mukainen laite.

      Ajelin kierrokset rannassa ja istuskeltiin siinä kallioilla. Kyllä niistä kuvista toki tunnisti ketä siinä istuu, kun tiesi ketä siinä oli, mutta kun kone vetää 50metrissä, se on ihan sama mitä ja ketä siinä istuu. Kyllä ne objektit on niin pieniä.

      • Kyllänaamanäkyy

        Oletko koskaan kuullut kuvien zoomauksesta?


      • KylläKohinaaNäkyy
        Kyllänaamanäkyy kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut kuvien zoomauksesta?

        Oletko kuullut kuvien resoluutiosta?


      • Kappas vain, olen kuullut.


      • KylläNaamaNäkyy
        KylläKohinaaNäkyy kirjoitti:

        Oletko kuullut kuvien resoluutiosta?

        Oletko koskaan kuullut että riittävän korkealaatuista kuvaa voi zoomata ilman että se vielä pikselöityy?


      • KylläKohinaaNäkyy
        KylläNaamaNäkyy kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut että riittävän korkealaatuista kuvaa voi zoomata ilman että se vielä pikselöityy?

        Olen kuullut. Mutta mitä se tähän asiaan vaikuttaa?


      • riittaakohanpikselit

        Olisikohan haettu sitä, että yli mastojen korkeudella lentävän drone ei välttämättä uhkaa ns. yksityisyydensuojaa, jota ei kylläkään julkisilla paikoilla muutenkaan ole. Vähän reilun tonnin dronessa ei ole vielä kameraa, jonka pikselimäärällä ja tarkkuudella voidaan zoomata linkkimastonkorkeudesta kissan perseen kokoiseen pisteeseen.


      • Tsuumi

        Roskaa. Tuossakin vehkeessä on 12 megapikselin 4K kamera. Oletko koskaan zoomannut esim. 20 metrin etäisyydeltä otettua 12MP digikuvaa? Sieltä näkyy todellakin se kissan perse, ja siten myös muutakin intiimiä joka sinua voi kiinnostaa.


      • Drrroon

        Se kissan perse kiinnostaa varmaan drone harrastajaa ihan tasan tarkkaan yhtä paljon, kuin se kaljamahainen ja selluliittireisinen suomalainen sikaniskajurpopariskunta juomassa vironkaljaa homeisen skandinsa, tai kuselta haisevan kokolattiakasarijenkkiveneen kannella ja päivittelemässä, että "taas meitä kuvataan" - kun tasan tarkkaan justiin ei kuvata. Jos asia kiinnostaa, sen voi tehdä elegantimmin soutelemalla ihan viereen jollalla ja olla räpläävinään kännykkää ja ottaa sen kännyn 12mpix kameralla se kuva, ja jurpot ei tajuu koko hommasta hevon v!ttua, että taas meitä vedettiin kuin pässiä narussa.

        Jännä juttu vielä, että droneilijoiden julkaisemat videot on yleensä maisemia, taloja, actionjuttuja ja urheilua. Harvoin kannella makoilevia suomalaisurpoja.


      • KylläKohinaaNäkyy
        Tsuumi kirjoitti:

        Roskaa. Tuossakin vehkeessä on 12 megapikselin 4K kamera. Oletko koskaan zoomannut esim. 20 metrin etäisyydeltä otettua 12MP digikuvaa? Sieltä näkyy todellakin se kissan perse, ja siten myös muutakin intiimiä joka sinua voi kiinnostaa.

        Et taida tajuta kuvaamisesta ja kameratekniikasta oikeastaan mitään. Pikselimäärällä ei ole kovin paljon tekemistä tämä kanssa, kyseessä kunon laajakulma, ei mikän teleobjektiivi. Lisäksi kyseisen kameran kennon koko on pieni. Kunnon kuvia joita voi zoomailla saa vasta kun laittaa dornen hintaan nollan perään.


    • Q56

      Tsekkaa www.vertical.fi. Siellä paras valikoima ja asiantuntevaa apua...

    • UlapallaOk

      Reissun päällähän tuo on kätevä. Jos siis haluaa kuvata ajamistaan sen sijaan että nauttisi siitä vähin äänin.

      On selvää että noita ei käytetä satamissa. Riski laitteen ja omistajan joutumisesta veteen olisi suurehko.

      • splashdrone

    • Hölynpölynlelu

      Drone on yhden kesän lelu. Sitten se löytyy veneen lootassa pölyttymästä ja parin vuoden kuluttua se myydään kirpparilla h-veneen omistajalle. Hän toistaa saman ja lopulta myy sen pikkupojille 20€:lla. Sitten asia unohtuu kun laite menee rikki.

      • Karpaa-aasi

        Niinpä, kerran kun sillä on joku satama kuvattu ja laitettu video nettiin, niin eihän ne seuraavat kuvauskerrat tuo mitään lisäarvoa. Yhtä hyvin se kuvaaja voi katsoa youtubista sen videon kuin omasta laitteestaan. Turhakkeiden aatelia.


    • Blockeri

      Millä taajuusalueella nuo muuten toimii? Ihan mielenkiinnosta.

    • Jännätiedeprojekti

      Tässä opettavainen projekti dronekäyttäjille. Kuten tekstissä todetaan, tällaisella ei missään tapauksessa sovi häiritä aurinkoa ottavan vaimon yläpuolella surraavaa väkkärää sen paremmin kuin muutakaan Wi-fi- signaalia vaan tämä on puhtaasti opetukseksi siitä että Wi-fi- signaalia voidaan häiritä. https://makezine.com/projects/build-wi-fi-drone-disabler-with-raspberry-pi/

      • Kiinnostaisikokeilla

        Mielenkiintoinen projekti. Sääli että vaikka omistankin peltipurkin ja tuollaisen parinkympin raspberryn, ei ole dronea jolla voisi kokeilla.

        On olemassa myös fm-blokkereita joita voi laillisesti kokeilla omaan radioonsa, kunhan varmistaa että ei tule blokanneeksi esimerkiksi naapurin huutavaa radiota.


    • niinsemeneevaan

      """Jos kuvaa venesatamassa millä tahansa laitteella, niin kuvaan saattaa päätyä myös veneissä olevia ihmisiä. """

      Joo, näin on, mutta ei haittaa, julkisella paikalla saa kuvata niin paljon kun haluaa ja kuvissa saa olla vaikka kuinka paljon ihmisiä.

      • Mun mielestä olis kuitenkin korrektia käytöstä, ettei julkaise niitä videoita missään, missä näkyy veneitä ja ihmisiä tunnistettavalta etäisyydeltä. Muutenkin droneajelut pitäisi lopettaa viimeistään seitsemältä, kun alkaa kyläsataman meno hiljentyä.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Dronella kiva katsella satamaa ,löytää vapaan paikan jos niitä sattuu olemaan.

    • Anonyymi

      Kannatta hakeaa englannin kielellä
      following floating drone
      sumen kielelä tulos on vain tåhän vittuilu ketjuun

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe