Mitä haittaa mäntysuovasta marjapensaille

Mäntysuopaa

Käytän mäntysuopaa aika reilusti ensisijaisesti mustaherukkaa vaivaavan äkämäpunkin, mutta myös muiden tuholaisten torjuntaan. Käsittelen myös kasvualustan runsaalla mäntysuovalla äkämäpunkin talvehtimisen estämiseksi maaperässä.

Onko mäntysuovalla todettu olevan mitään haittaa marjapensaille ???

Pensaat ainakin näyttää kasvavan aika hyvän näköisinä ja ovat terveemmän näköisiä kuin ne pensaat mitkä ei ole saaneet mäntysuopakäsittelyä.

Onko tutkittu ???

30

5148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsestäänselvyys

      Ei mitään haittaa.

      • Eimitäänhaittaa

        En ole huomannut olevan mitään haittaa. Jos kasvua rehevöittävää vaikutusta ei pidetä haitallisena.


    • SamaaMyrkkyä

      Mäntysuopapaketeissa ja pulloissa on ollut ohjeita torjunta-ainekäyttöön. Mäntysuopa on niin kuin mikä tahansa muukin torjunta-aineena käytetty myrkky.

      • Spriitäöljyäym

        Netistä löytyy useitakin ohjeita mitkä perustuu mäntysuopaliuoksen käyttöön erilaisten tuholaisten torjuntaan.


    • Marjasuopa

      Maistuuko marjat mäntysuovalle jos sitä käyttää raakilevaiheessa punkin torjuntaaan.

      • Onttomukulakiurunkannus

        Minkähän vuoksi viestini on poistettu? Kertokaa ihmiset rakkaat, mikä siinä rikkoi sääntöjä, niin opettelen vastaisuudessa toimimaan säännöstön rajoissa.


      • Enehtinyt
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Minkähän vuoksi viestini on poistettu? Kertokaa ihmiset rakkaat, mikä siinä rikkoi sääntöjä, niin opettelen vastaisuudessa toimimaan säännöstön rajoissa.

        Mitä mahdoit niissä kirjoittaa? En ehtinyt niitä lukemaan.


      • Onttomukulakiurunkannus

        Vastasin nimimerkille "Enehtinyt" ja vastaukseni poistettiin sääntöjen vastaisena. En ilkeillyt kenellekään, puhuin ihan vain tavallisia asioita. Olen edelleen ihan ymmälläni. Onko kenellekään muulle käynyt tällaista?


      • Onttomukulakiurunkannus

        Ihan silkkaa jääräpäisyyttäni laitan vielä uudestaan eri viesteihin kaikki asiat, joista olen puhunut, jotta minulle ja mahdollisesti jollekulle muullekin valkenisi, mitä ei saa sanoa.

        Mäntysuopa tappaa valikoimatta. Siinä menevät siis samalla sekä maasta että kasvista myös ne ötökät, jotka söisivät tuhohyönteisiä.


      • Onttomukulakiurunkannus

        Mäntysuopa tappaa maasta ne öttiäiset, jotka kuohkeuttaisivat maata ja muuttaisivat kasvijätettä mullaksi.


      • Onttomukulakiurunkannus

        Mäntysuopa ei ole torjunta-aineeksi hyväksytty. Sitä ei ole tutkittu tarpeeksi.


      • Luomuakin
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Ihan silkkaa jääräpäisyyttäni laitan vielä uudestaan eri viesteihin kaikki asiat, joista olen puhunut, jotta minulle ja mahdollisesti jollekulle muullekin valkenisi, mitä ei saa sanoa.

        Mäntysuopa tappaa valikoimatta. Siinä menevät siis samalla sekä maasta että kasvista myös ne ötökät, jotka söisivät tuhohyönteisiä.

        Samoin tappaa muutkin torjunta-aineet - ja vieläkin tehokkaammin kuin mäntysuopa.


      • Äkämäpnkkiin
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Mäntysuopa ei ole torjunta-aineeksi hyväksytty. Sitä ei ole tutkittu tarpeeksi.

        Ei se olekaan torjunta-aine. Se on kuitenkin käytännössä ainoa aine millä kotitarvepuutarhuri pystyy torjumaan mustaherukan äkämäpunkkia. Se on myös käyttäjälle turvallinen.


      • Toimiilannoitteena
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Ihan silkkaa jääräpäisyyttäni laitan vielä uudestaan eri viesteihin kaikki asiat, joista olen puhunut, jotta minulle ja mahdollisesti jollekulle muullekin valkenisi, mitä ei saa sanoa.

        Mäntysuopa tappaa valikoimatta. Siinä menevät siis samalla sekä maasta että kasvista myös ne ötökät, jotka söisivät tuhohyönteisiä.

        Mitä haittaa mäntysuovasta on herukkapensaille?

        Ei se kasvua haittaa - lannoitteena tuntuu toimivan.


      • Onttomukulakiurunkannus

        Tässäpä linkki sivustoon, josta löytyy erinomaisen paljon erinomaisen täsmällistä tietoa: http://www.xn--tkktieto-2za0pb.fi/species?id=486 eli www.ötökkätieto.fi

        Kiitos minulle vastanneelle fiksulle puutarhaihmiselle! Minun käsittääkseni mikään noista minulle kirjoitetuista vastauksista ei todellakaan ole sellainen, että sen takia viestini pitäisi poistaa. Lisäksi mainitsin minäkin aikaisemmissa poistetuissa viesteissäni, että melkein kaikki torjunta-aineet todellakin tappavat valikoimatta.

        Saako mäntysuopakäsittelyllä todellakin mustaherukanäkämäpunkin häipymään? Kuinka usein ja millä tavoin (suihkuttamalla?) sitä pitää käyttää? Maailmassa - ja erityisesti puutarhamaailmassa - liikkuu erittäin paljon sellaista tietoa, joka todellisuudessa ei ole tietoa lainkaan. Aloittaja kyllä kertoo pensaidensa voivan hyvin, mutta jos vuodesta toiseen joutuu samaa öttiäistä samoista pensaista torjumaan, herää epäilys, tehoaako käytetty torjuntakeino laisinkaan.


      • Mäntysuopaa

        Ei niitä pahaa vahinkoa aiheuttavia tuholaisia kovin montaa ole. Niitä muutamaa samaa tuholaista torjutaan vuosittain. Äkämäpunkki ei tässä suhteessa ole poikkeus ja naapurissa on useitakin äkämäpunkin pahoin saastuttamia pensaita mistä varsin nopeasti leviää naapureiden pensaisiin. Mäntysuopakäsittely näyttää toimivan äkämäpunkkitartuntaa vastaan enaltaehkäisevästi.


      • Tehostamalla
        Mäntysuopaa kirjoitti:

        Ei niitä pahaa vahinkoa aiheuttavia tuholaisia kovin montaa ole. Niitä muutamaa samaa tuholaista torjutaan vuosittain. Äkämäpunkki ei tässä suhteessa ole poikkeus ja naapurissa on useitakin äkämäpunkin pahoin saastuttamia pensaita mistä varsin nopeasti leviää naapureiden pensaisiin. Mäntysuopakäsittely näyttää toimivan äkämäpunkkitartuntaa vastaan enaltaehkäisevästi.

        Ei ole tarvetta niin moneen käsittelyyn kun mäntysuopaliuosta tehostaa ruokaöljyllä ja alkoholilla.


      • Mäntysuopavalikoi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Ihan silkkaa jääräpäisyyttäni laitan vielä uudestaan eri viesteihin kaikki asiat, joista olen puhunut, jotta minulle ja mahdollisesti jollekulle muullekin valkenisi, mitä ei saa sanoa.

        Mäntysuopa tappaa valikoimatta. Siinä menevät siis samalla sekä maasta että kasvista myös ne ötökät, jotka söisivät tuhohyönteisiä.

        Mäntysuopa tehoaa pehmeäihoisiin toukkiin. Eli juurikin niihin pehmeisiin äkämäpunkin toukkiin. Mäntysuopa tehoaa valikoivasti.


      • Kymmeniävuosia
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Mäntysuopa ei ole torjunta-aineeksi hyväksytty. Sitä ei ole tutkittu tarpeeksi.

        Sitä on perinteisesti käytetty jo vuosikymmeniä torjunta-aineena.


      • Eitietoa
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Tässäpä linkki sivustoon, josta löytyy erinomaisen paljon erinomaisen täsmällistä tietoa: http://www.xn--tkktieto-2za0pb.fi/species?id=486 eli www.ötökkätieto.fi

        Kiitos minulle vastanneelle fiksulle puutarhaihmiselle! Minun käsittääkseni mikään noista minulle kirjoitetuista vastauksista ei todellakaan ole sellainen, että sen takia viestini pitäisi poistaa. Lisäksi mainitsin minäkin aikaisemmissa poistetuissa viesteissäni, että melkein kaikki torjunta-aineet todellakin tappavat valikoimatta.

        Saako mäntysuopakäsittelyllä todellakin mustaherukanäkämäpunkin häipymään? Kuinka usein ja millä tavoin (suihkuttamalla?) sitä pitää käyttää? Maailmassa - ja erityisesti puutarhamaailmassa - liikkuu erittäin paljon sellaista tietoa, joka todellisuudessa ei ole tietoa lainkaan. Aloittaja kyllä kertoo pensaidensa voivan hyvin, mutta jos vuodesta toiseen joutuu samaa öttiäistä samoista pensaista torjumaan, herää epäilys, tehoaako käytetty torjuntakeino laisinkaan.

        Ei ollut pätkääkään tietoa äkämäpunkkiin tehoavista torjunta-aineista.


      • Vääriäasioita
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Minkähän vuoksi viestini on poistettu? Kertokaa ihmiset rakkaat, mikä siinä rikkoi sääntöjä, niin opettelen vastaisuudessa toimimaan säännöstön rajoissa.

        Jos kirjoitit selvästi vääriä asioita!


      • Äkämäpunkintorjunta
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Tässäpä linkki sivustoon, josta löytyy erinomaisen paljon erinomaisen täsmällistä tietoa: http://www.xn--tkktieto-2za0pb.fi/species?id=486 eli www.ötökkätieto.fi

        Kiitos minulle vastanneelle fiksulle puutarhaihmiselle! Minun käsittääkseni mikään noista minulle kirjoitetuista vastauksista ei todellakaan ole sellainen, että sen takia viestini pitäisi poistaa. Lisäksi mainitsin minäkin aikaisemmissa poistetuissa viesteissäni, että melkein kaikki torjunta-aineet todellakin tappavat valikoimatta.

        Saako mäntysuopakäsittelyllä todellakin mustaherukanäkämäpunkin häipymään? Kuinka usein ja millä tavoin (suihkuttamalla?) sitä pitää käyttää? Maailmassa - ja erityisesti puutarhamaailmassa - liikkuu erittäin paljon sellaista tietoa, joka todellisuudessa ei ole tietoa lainkaan. Aloittaja kyllä kertoo pensaidensa voivan hyvin, mutta jos vuodesta toiseen joutuu samaa öttiäistä samoista pensaista torjumaan, herää epäilys, tehoaako käytetty torjuntakeino laisinkaan.

        Ei ole sivulla äkämäpunkin torjuntaan hyvää ohjetta.


      • Anonyymi

        Äkämäpunkin saastuttamat mustaherukan pensaat tulee sumuttaa ensimmäisen kerran juuri kun kasvun merkkejä on havaittavissa ja toisen kerran viikon tai parin kuluttua. Kolmannen kerran sumutetaan juuri ennen kukkimista. Kun äkämäpunkkia ei enää esiinny, niin kevään mäntysuopasumutuksia voi vähentää.

        Lisäksi reilu maan käsittely mäntysuovalla.

        Sadon korjuun jälkeen yksi pensaiden sumutus ja maan käsittely mäntysuovalla.


      • Anonyymi

        Kyllä maistuu. Kukkimisvaiheessa eikä raakilevaiheessa mustaherukan pensaita ei saa sumuttaa mäntysupaliuoksella.

        Kun mustaherukka on raakilevaiheessa, mustaherukan äkämäpunkit ovat "tuulen viemää" eli lentäneet tuulen mukana lähistön pensaisiin ja maahan.

        Osa mustaherukan äkämäpunkeista putoaa maahan ja nousevat pikkuhiljaa takaisin pensaisiin. Kasvukauden alun torjunta tehostuu, kun mustaherukan äkämäpunkkia torjutaan sumuttamalla mäntysuopaliuoksella mustaherukkapensaita loppukesällä sadonkorjuun jälkeen ja myös maa tulee käsitellä mäntysuopaliuoksella.


      • Anonyymi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Tässäpä linkki sivustoon, josta löytyy erinomaisen paljon erinomaisen täsmällistä tietoa: http://www.xn--tkktieto-2za0pb.fi/species?id=486 eli www.ötökkätieto.fi

        Kiitos minulle vastanneelle fiksulle puutarhaihmiselle! Minun käsittääkseni mikään noista minulle kirjoitetuista vastauksista ei todellakaan ole sellainen, että sen takia viestini pitäisi poistaa. Lisäksi mainitsin minäkin aikaisemmissa poistetuissa viesteissäni, että melkein kaikki torjunta-aineet todellakin tappavat valikoimatta.

        Saako mäntysuopakäsittelyllä todellakin mustaherukanäkämäpunkin häipymään? Kuinka usein ja millä tavoin (suihkuttamalla?) sitä pitää käyttää? Maailmassa - ja erityisesti puutarhamaailmassa - liikkuu erittäin paljon sellaista tietoa, joka todellisuudessa ei ole tietoa lainkaan. Aloittaja kyllä kertoo pensaidensa voivan hyvin, mutta jos vuodesta toiseen joutuu samaa öttiäistä samoista pensaista torjumaan, herää epäilys, tehoaako käytetty torjuntakeino laisinkaan.

        Monet tuholaiset esiintyy kerran vuodessa, tai muutamat useammankin kerran, mikä aiheuttaa sen että myös turjunta joudutaan tekemään näiden tuholaisten esiintymisen mukaan. Onneksi useimmille tuholaisille riittää yksi torjuntakäsittely ja usein torjunta on yhden tuholaisen vuosittaista vakiotorjuntaa.

        Yleensä tuholaisia ei saada torjuttua lopullisesti, vaan vuosituho saadaan torjuttua vuosittaisella torjunnalla. On vakio että samaa öttiäistä joutuu torjumaan vuosittain samoista kasvustoista.


      • Anonyymi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Tässäpä linkki sivustoon, josta löytyy erinomaisen paljon erinomaisen täsmällistä tietoa: http://www.xn--tkktieto-2za0pb.fi/species?id=486 eli www.ötökkätieto.fi

        Kiitos minulle vastanneelle fiksulle puutarhaihmiselle! Minun käsittääkseni mikään noista minulle kirjoitetuista vastauksista ei todellakaan ole sellainen, että sen takia viestini pitäisi poistaa. Lisäksi mainitsin minäkin aikaisemmissa poistetuissa viesteissäni, että melkein kaikki torjunta-aineet todellakin tappavat valikoimatta.

        Saako mäntysuopakäsittelyllä todellakin mustaherukanäkämäpunkin häipymään? Kuinka usein ja millä tavoin (suihkuttamalla?) sitä pitää käyttää? Maailmassa - ja erityisesti puutarhamaailmassa - liikkuu erittäin paljon sellaista tietoa, joka todellisuudessa ei ole tietoa lainkaan. Aloittaja kyllä kertoo pensaidensa voivan hyvin, mutta jos vuodesta toiseen joutuu samaa öttiäistä samoista pensaista torjumaan, herää epäilys, tehoaako käytetty torjuntakeino laisinkaan.

        Äkämäpunkki kiertää pensaista tuulenmukana naapurien puutarhoihin ja nousee maasta pensaisiin. Vain pieni osa punkeista tarttuu tuulesta pensaisiin, suurin osa päätyy maahan ja nousee maasta myöhemmin loppukesällä pensaisiin ja asettuu silmuihin talvehtimaan ja lisääntymään. Äkämäpunkkien torjunta maassa usein unohdetaan !!!

        Äkämäpunkki lähtee keväällä silmuista liikkeelle ja suurin osa punkeista varisee maaperään - käytännössä pensaiden alle , mistä ne nousee myöhemmin kesällä ja syksyllä takaisin pensaisiin ja asettuvat silmuihin talvehtimaan ja lisääntymään.

        Äkämäpunkin saastuttamien silmujen kerääminen ja pensaiden sumuttaminen keväällä ja loppukesällä sadonkorjuun jälkeen ei riitä. Äkämäpunkki tulee torjua myös maassa. Maa kastellaan mäntysuopaliuoksella keväällä äkämäpunkkien liikkeellelähdön aikaan ainakin 2 kertaa - näin torjutaan maahan varisseet äkämäpunkit ja tuulen mukana maahan päätyneet äkämäpunkit. Jos pensaat on pahoin saastuneet, niin mäntysuopaliuoksella kastelu voi olla tarpeen myös kesällä.

        Loppukesällä ja syksyn alussa maa kastellaan ja pensaat sumutetaan 1-2 kertaa - näin estetään äkämäpunkkien nousu maasta pensaisiin ja asettumasta silmuihin ja estetään punkkien talvehtimista ja kisääntymistä silmuissa.


      • Anonyymi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Ihan silkkaa jääräpäisyyttäni laitan vielä uudestaan eri viesteihin kaikki asiat, joista olen puhunut, jotta minulle ja mahdollisesti jollekulle muullekin valkenisi, mitä ei saa sanoa.

        Mäntysuopa tappaa valikoimatta. Siinä menevät siis samalla sekä maasta että kasvista myös ne ötökät, jotka söisivät tuhohyönteisiä.

        Suopaliuoksia käytetään muualla maailmassa varsin yleisesti. Liuoksiin lisätään varsin yleisesti jotain tehoste ja tartunta-aineeksi esimerkiksi polttoöljyä tai kuumakäsiteltyä vaikkapa pellavansiemenöljyä.

        Ulkomailla suopaliuosten turvallisuuden takia sitä käytetään myös isojen puden tuholaisten torjuntaan kaduilla ja puistoissa - ei sumuna vaan reilusti isopisaraisena ruiskutuksena, niin se ei leviä tuulen mukana ympäristöön.


      • Anonyymi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Mäntysuopa ei ole torjunta-aineeksi hyväksytty. Sitä ei ole tutkittu tarpeeksi.

        Varsinaiset torjunta-aineina käytetyt myrkyt tappaa maaperän eliöstöä mäntysuopaa monin verroin tehokkaammin.

        Myrkkyihin ei ole ollut tarvetta sinä aikana kun mäntysuopaliuosta olen käyttänyt äkämäpunkin torjuntaan.


      • Anonyymi

        Käsittele maa kesällä mäntysuopaliuoksella, niin vältyt makuhaitoilta.


    • Pellavasiemenöljy

      Mätysuopa-vesi liuos tehoaa ainoastaan ns pehmeisiin toukkiin. Äkämäpunkin toukat ovat pehmeitä ja siihen teho perustuu. Torjunta vaatii kuitenkin ennen kukintaa useita käsittelyjä noin kuukauden aikana. Liuoksen tehoa voi lisätä kuumakäsitellyllä pellavansiemenöljyllä mikä toimii tartunta-aineena.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe