Aika ulalla olen

ajatustenpurkua

Tilanne se, että avioeroa olen pohtinut pidempään ja lapsetkin eroa ovat jo ehdotelleet, miehen äkkipikaisen käytöksen ym.vuoksi. Itse mietin lähinnä, että miten jaksan näiden jo murkkujen kanssa eron jälkeen, miten talousasiat ym. Olen kaiken muun lisäksi yrittänyt heidän keskinäisiä suhteitakin korjata, sillä pitäisihän minun eron jälkeen luottaa siihen, että lapset ovat hoidossa kunnossa myös hänen luonaan. Itse miettinyt sitäkin, että ylireagoinko toisen käytökseen. Apua hakiessakin mies ollut kovin katuva ja toisaalta asiaa pehmennellyt. Enpä tiedä miten jaksaa.

21

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roksi

      Jos olet jo pitkään eroa harkinnut ja mies on äkkipikainen ja muuta, ( karjuu, ärjyy, suuttuu helposti, uhkailee? ) siis syykin on selvillä, ja jopa lapset ovat ehdotelleet eroa, niin eikö asia ole selvä?
      Pohdit että miten jaksat eron jälkeen lasten kanssa. Miten olet jaksanut tähän saakka? Sinullahan on ollut lisätaakkana huoli isän ja lasten väleistä - ilmeisesti lapset myös kärsivät isän käytöksen takia. Eron jälkeen tilanne selkiytyy ja kaikkien - eritoten lasten - mieli rauhoittuu.
      Nyt lapset joutuvat katselemaan ja kuuntelemaan isän ''äkkipikaisuutta'' ja kaikilla on paha olo. Onko isän nyrkki myös heilunut?

      Tuo tunne ylireagoinnista on tuossa tilanteessa yleinen. Silloin kun ''tilanne on päällä'', on aivan satavarma että tätä en enää kauaa kestä, mutta kun vähänkin aikaa kuluu, alkaa epäillä itseään että ylireagoinko, onko se mies sittenkään niin paha...
      Totuus on että niin on miltä tuntuu, ja jos pitkään on tuntunut niin varmasti on! Sinun on luotettava itseesi. Älä petä itseäsi epäilemällä että''ylireagoit''. Joudut täysin harhateille ja eksyksiin jos valehtelet itsellesi.

      Ja tottakai mies on ollut apua hakiessa katuva. Tietää itsekin että perhe kärsii. Mutta jos syy on luonteessa, ei hän itsekään itselleen mitään mahda. Jonkin aikaa voi kulua kun hillitsee itseään hammasta purren, mutta sitten vanha, jo opittu käytöskaava ja taipumus räjähtää esiin.
      Juttu on vain niin, että kärsivillä läheisillä on täysi oikeus ''poistua paikalta''. Nyt joudut lasten kanssa koko ajan pelkäämään että koska räjähtää. Ja räjähtäähän se niinkuin tiedät.

    • Oppeliini1

      Hyvä vastaus paitsi yhdessä kohtaa " Mutta jos syy on luonteessa, ei hän itsekään itselleen mitään mahda. Jonkin aikaa voi kulua kun hillitsee itseään hammasta purren, mutta sitten vanha, jo opittu käytöskaava ja taipumus räjähtää esiin. " - ei pidä paikkaansa.

      JOKAINEN, SIIS JOKIKINEN IHMINEN voi ja kykynee halutessaan muuttamaan käytöstään. Ainoa mitä se vaatii on henkistä työtä, harjoittelua ja itsekuria tehdä harjoituksia joka päivä. Aivojen ja ajatusten toimintaa voi harjoittaa kuten muutakin kehoa, se vain vaatii enemmän paljon työtä.

      Ketään ihmistä ei ole luotu pahaksi eikä huonosti käyttäytyväksi. Tuo on omista valinnoista kehitetty käytösmuoto. Sen voi muuttaa jos haluaa!

      AP.n mies ei ole muutokseen valmis, ehkä ei koskaan. Ei riitä että yhden päivän katuu, lupaa 9 hyvää ja 10 kaunista. Se ei ole tarpeeksi.

      AP.n on valittava kaunko vielä haluaa pitä itseään ja lapsiaan pelossa ja räjähdystä odottavassa ilmapiirissä.

      • Tuttuajuttua

        Ei se vaan noin aina ole että jokikinen kykenee hallitsemaan itseään. On ihmisiä jotka ei todellakaan pysty hillitsemään käytöstään ja itseään. He on niitä joilla vaan päässä jotakin "naksahtaa" kun ja jos jotakin tapahtuu tai sanoo jota he ei pysty käsittelemään. Saattaa olla kysymys sairaudestakin. Puoliso tietää parhaiten jos on jo kauemmin joutunut näitä tapauksia näkemään. Hän voi alkaa kunnioittamaan itseään ja vaatimaan muutosta. Ellei sitä tapahdu, on parempi elää erossa.


      • aloittajalta

        Sorry, mutta minulla sai niskakarvat pystyyn lausahduksesi: toinen voi vaatia kunnioittamaan itseään ja vaatimaan muutosta. Et taida ymmärtää aloituksessa kuvaamisistani ihmisistä mitään. On ihmisiä, jotka eivät pahuuttaan ja ilkeyttään toimi noin vaan heillä on oikeasti joku henkinen häiriö tai osaamattomuus asiaan. Ei siinä silloin auta toisen vaatimiset kunnioittamisesta mitään. He eivät osaa toimia toisin vaikka haluaisivatkin. Kusipäiset ja ilkeät ihmiset on eri asia, mutta miksi suhteessa olisikaan sellaisen ihmisen kanssa. Minusta terveen ihmisen ei tarvitse koetella rajoja niin että toisen pitäisi vaatia kunnioitusta toiselta, senhän pitäisi olla automaattista on sitten kyseessä kuka tahansa ihminen.
        Vastaukset ketjussa ovat monet hienoja ja varmaan tuo mitä monet on kirjoittaneet, että ei ihminen tuosta helpolla muutu ja on vain ajankysymys, koska kyllästyä lopullisesti ja jättää suhde.


      • shee
        aloittajalta kirjoitti:

        Sorry, mutta minulla sai niskakarvat pystyyn lausahduksesi: toinen voi vaatia kunnioittamaan itseään ja vaatimaan muutosta. Et taida ymmärtää aloituksessa kuvaamisistani ihmisistä mitään. On ihmisiä, jotka eivät pahuuttaan ja ilkeyttään toimi noin vaan heillä on oikeasti joku henkinen häiriö tai osaamattomuus asiaan. Ei siinä silloin auta toisen vaatimiset kunnioittamisesta mitään. He eivät osaa toimia toisin vaikka haluaisivatkin. Kusipäiset ja ilkeät ihmiset on eri asia, mutta miksi suhteessa olisikaan sellaisen ihmisen kanssa. Minusta terveen ihmisen ei tarvitse koetella rajoja niin että toisen pitäisi vaatia kunnioitusta toiselta, senhän pitäisi olla automaattista on sitten kyseessä kuka tahansa ihminen.
        Vastaukset ketjussa ovat monet hienoja ja varmaan tuo mitä monet on kirjoittaneet, että ei ihminen tuosta helpolla muutu ja on vain ajankysymys, koska kyllästyä lopullisesti ja jättää suhde.

        Juuri noin. Kumppanin kunnioituksen pitää olla automaattista. Mikäli se puuttuu, ollaan suurissa vaikeuksissa. Normaalissa parisuhteessa ongelmat selvitetään ja vaikeuksista päästään yhteisymmärryksellä yli. Mutta jos parisuhde ei toimi toisen haitallisen käytöksen vuoksi, niin ongelmissa jäädään jumiin paikalleen, ja ne paisuvat yli äyräiden, ellei toinen millään tajua käytöksensä ja toimintansa haitallisuutta läheisille.

        Usein ajatellaan (kuten myös Oppeliini1), että kaikki mahdolliset parisuhteen ongelmat ovat ratkaistavissa ja asiat sovittavissa, kunhan on siihen halua. Näin ei kuitenkaan ole. Tarvitaan halun lisäksi konkreettisia keinoja ja toimintaa. Ja tätä nimenomaan tarvitaan siltä, joka räyhää.


      • aloittajalta

        Minusta opeliini kirjoitti hyvin ja herätti ajatuksia ja oli oikeassakin. On totta varmaankin, että suurin osa pystyy toimintaa muuttamaan, mutta tahto täytyy olla kova ja voi viedä aika älyttömän kauan aikaa jota ei oikeasti vuosikausia jaksa odottaa.


      • llala
        aloittajalta kirjoitti:

        Minusta opeliini kirjoitti hyvin ja herätti ajatuksia ja oli oikeassakin. On totta varmaankin, että suurin osa pystyy toimintaa muuttamaan, mutta tahto täytyy olla kova ja voi viedä aika älyttömän kauan aikaa jota ei oikeasti vuosikausia jaksa odottaa.

        Minä puolestani olen pannut merkille, että suurin osa EI pysty muuttamaan toimintaansa, ei mitään sinnepäinkään. Haitalliset käyttäytymismallit piintyvät ihmiseen kuin täi tervaan. Vaikka ihminen tiedostaisikin ongelmansa, niin muutosten toteuttaminen on aivan liian hidasta. Tyyliin yksi askel eteenpäin, kaksi taaksepäin. Vuosien kuluttua ollaan paljon huonommassa tilanteessa kuin siinä mistä lähdettiin "parantamaan".

        Usein ihmisen jatkuva äkkipikainen ja hyökkäävä/aggressiivinen käytös johtuu mielenterveysongelmista. Valitettavasti juuri niistä ei pääse oikein millään eroon. Ehkä pitkä terapia auttaisi, ehkä ei. Mielenterveysongelmat myös kulkevat aikamoisen käsikädessä riippuvuuksien kanssa. Vasta kun jo pitkään toinen on puhunut erosta, niin kumppani "herää". Ja silloin on jo liian myöhäistä. Juna meni jo.


    • PuhPlääh

      Hyviä vastauksia. Ja sitten kommentti -> ei murrosikäisiä tarvitse enää viedä hoitoon. He käyvät isällään, mutta ei kai se isän luona oleminen ole hoidossa olemista.....

    • fhkjh

      Ryhdy tuumasta toimeen. Ihan satavarmasti ero on paras ratkaisu, koska jopa murkut ovat sitä mieltä. Sinä sekä he jaksavat paremmin eron jälkeen. Miehelläsi tietysti voi olla vaikeaa, koska ei ole ketään, jolle ärjyä ja kiukutella. Mutta se on hänen ongelmansa.

      "pitäisihän minun eron jälkeen luottaa siihen, että lapset ovat hoidossa kunnossa myös hänen luonaan"

      Murkkujen kanssa tämäkin on helppoa. He pystyvät jo itsenäisesti liikkumaan ja myös päättämään miten kauan aikaa ovat isällään.

    • kasvata_oikein

      Samaa mieltä tuossa hoidossa olemisesta.
      Jos lapset ovat jo murrosikäisiä, niin ei heitä enää "hoideta". Heitä rakastetaan ja kasvatetaan, opetetaan asioita. Myös sitä miten toisia ihmisiä kohdellaan ja miten kukin meistä antaa itseään kohdella. Siinä sinulle miettimistä.

    • Onni.voi.tulla.erosta

      Ap olet saanut harvinaisen viisaita kommentteja!

      Niin täyttä asiaa ja laittaa itsenikin pohtimaan mennyttä suhdettani mieheen, joka oli ailahtelevainen ja negatiivinen/agressiivinen. Eroon päätyminen vei aikaa vuosia, koska hän niin luontevasti osasi syyllistää minut asiasta kuin asiasta. Siinä helposti totuuden näkökyky hämärtyy.

      Tsemppiä!

      • ajatustenpurkua

        Olen samaa mieltä hyvistä kommenteista, kiitos todellakin. Hyvin järkeviä kommentteja. Itseäni on hieman suivaannuttanutkin mutta enemmän ehkä ihmetyttänyt se, että läheiset aikuiset eivät ole mitn neuvoneet eivätkä ylipäätn sanoneet. Kaikki ei toki tiedäkään, ei näistä helpolla puhuta vaan mielummin vaietaan ja itsekin jopa vähätellään. Mutta tarkoitan niitä joille edes varovaisesti on puhuttu. Eikö ihmiset oikeasti välitä enää kuin omista asioistaan ja vaikka näkisikin asioita niin ei puhuta vaan jotkut jopa vitsailee tai sitten uskoo, että ne tuosta itsestn ratkeaa. Aika yksin tällaisten asioiden kanss kyllä saa olla, olen pettynyt.


      • Onni.voi.tulla.erosta
        ajatustenpurkua kirjoitti:

        Olen samaa mieltä hyvistä kommenteista, kiitos todellakin. Hyvin järkeviä kommentteja. Itseäni on hieman suivaannuttanutkin mutta enemmän ehkä ihmetyttänyt se, että läheiset aikuiset eivät ole mitn neuvoneet eivätkä ylipäätn sanoneet. Kaikki ei toki tiedäkään, ei näistä helpolla puhuta vaan mielummin vaietaan ja itsekin jopa vähätellään. Mutta tarkoitan niitä joille edes varovaisesti on puhuttu. Eikö ihmiset oikeasti välitä enää kuin omista asioistaan ja vaikka näkisikin asioita niin ei puhuta vaan jotkut jopa vitsailee tai sitten uskoo, että ne tuosta itsestn ratkeaa. Aika yksin tällaisten asioiden kanss kyllä saa olla, olen pettynyt.

        Ehkä ihmiset todellakin uskovat, että osaat itse arvioda tilanteen ja ratkaista ongelmat joita parisuhteessasi kohtaat. Ehkä olet vaikuttanut heidän silmissään tarpeeksi vahvalta siihen.

        Ja toisaalta, jos et ole suoraan kysynyt neuvoa tai mielipidettä ulkopuolisilta, useimpien voi olla vaikea jaella ohjeita niinkin yksityiseen asiaan kuin toisten parisuhde.

        Vaikean tilanteen avaaminen on haastavaa jopa ihan läheisille ihmisille. Tiedän kokemuksesta. Mutta jos sinulla on paha olla miehen käytöksen takia, niin miksipä sinun tulisi hänen käytöstään piilotella ja häntä sillä tavalla suojella, ja vielä omalla kustannuksellasi.


      • ajatustenpurkua

        On tietysti selvää etteivät kaikki lähellä olevat ihmiset tämmöisestä tiedä eivätkä mielellään ota edes puheeksi, mutta tarkoitin sellaisia jopa sukuun tai perhepiiriin kuuluvia, jotka huomaakin asioita. Lisäksi harva meistä on aina vahva ja minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla välillä heikko. Minulla kun aiemmin rämmin todella alhaalla totesi asiantuntija, että kuulut siihen ihmisryhmään ettei todellakaan pysty ulospäin näkemään kuinka huonolta tuntuu. Itse kyllä muutenkin ihmettelen ihmisiä, jotka purkaa pahanolonsa esimerkiksi työpaikoilla muille.


      • fhjskyhs
        ajatustenpurkua kirjoitti:

        On tietysti selvää etteivät kaikki lähellä olevat ihmiset tämmöisestä tiedä eivätkä mielellään ota edes puheeksi, mutta tarkoitin sellaisia jopa sukuun tai perhepiiriin kuuluvia, jotka huomaakin asioita. Lisäksi harva meistä on aina vahva ja minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla välillä heikko. Minulla kun aiemmin rämmin todella alhaalla totesi asiantuntija, että kuulut siihen ihmisryhmään ettei todellakaan pysty ulospäin näkemään kuinka huonolta tuntuu. Itse kyllä muutenkin ihmettelen ihmisiä, jotka purkaa pahanolonsa esimerkiksi työpaikoilla muille.

        Sinun pitää tehdä ratkaisusi luottaen tunteisiisi ja järkeesi. Ja mielestäni juuri alireagoit omiin tunteisiisi miettimällä ylireagoitko miehesi käytökseen. Eikö menekin niin, että vaikka mies sanoisi mitä tahansa, mikä sinusta tuntuu kurjalta, sinä otat sen vastaan, ja vain siedät/sopeudut. Välillä mietit miksi on niin vaikea sietää sellaista mitä et siedä ja ahdistut ;). Hautaat ikävän tilanteen maton alle, taputtelet ja toivot sen pysyvän siellä..., kunnes tulee seuraava tilanne, jolle suoritat saman prosessin. Eikö näin? Kun näin on tapahtunut tarpeeksi pitkään, suhde on pystyyn kuollut, aitoa henkistä yhteyttä ei ole. Eikä siinä auta enää mikään. Ero olisi varmasti paras ratkaisu.


    • Khjhgfvisu

      Ei täältä apua saa. Jatkat samassa tilanteessa, niinkuin aina. Eikä sitä onnea sinulle valitettavasti muualtakaan löydy. Mikset suoraan sano, että kyse on nimen omaan miehesi sairaudesta? Siitähän se kiikastaa.

      • aloittajalta

        Miksi kysyisin mitään, jos en miettisi muuta. Mistä ihmeen sairaudesta höpiset ja miksi tarve ilkeillä?


    • Juakkima66

      Milloin viimeksi sait äijältäsi munaa niin että pidit siitä?
      Tuo ajankohta on merkki milloin sinun olisi pitänyt dumpata kaveri.
      Itselläni meni noin viisi vuotta elämästäni hukkaan kunnes tajusin erota, ei toiminut seksit ei telkkarit. Armoton vitutus tuota ämmää kohtaan ainoa tunne.
      Haluutko kuulla hassunhauskan jutun? Kerron vaikket haluaisikaan: Hoblaa, los satsumatsos, uusi nainen, uusi himo, uusi elämä! Ei oo vituttanut päivääkään eron jälkeen. Tosin väliin jääny muutamakin mieleltään köyhä femakko, mutta siltikin kannatti.
      Joka muuta väittää, puhuu paskaa. Tulihan tää nyt selväksi?

      • aloittajalta

        Ei panemisen tai panemisen puutteen vuoksi tarvitse erota eli en kirjoittanut aloitusta sillä. Sitäpaitsi miten sinä voit määritellä kunnolla munaa. Tarkoitatko ettei liian pientä eikä liian suurta, ei erektio-ongelmia tai toisaalta liian nopeaa tulemista? Vai mitä tarkoitat? Jos yhdessä ollaan pelkän panemisen takia niin aika moni äijä voidaan lempata esimerkiksi noiden syiden vuoksi. Itse olen sitä mieltä, että jos seksi ei toimi tai sitä ei suhteessa ole niin toisella pitää olla oikeus pettää, tai eihän se silloin pettämistä edes ole (olen muuten kumppaninikin kanssa tästä puhunut). Itselläni tosin ajatukset vielä sellaisia etten pystyisi, mutta ehkä siihenkin kypsyy. Minun mielestä suhteessa pitää siis toiselle ainakin välillä antaa, jos kimpassa on muutoin pitää olla oikeus muihin kumppaneihin. Naisten on tietysti helpompi antaa vaikkei huvittaisikaan, mutta eiköhän miehetkin tarvittaessa pysty tai antaa sitten homman jollekin muulle.
        Mutta niin itselleni suhde on muutakin kuin panemista aina. Eron jälkeen myöskään tinderit ja muut pisteytys ja panosovellukse ei tunnu omilta.


    • oppeliini1

      Hei Ajatustenpurkua -aloittaja,
      Oletko edennyt päätoksessäsi aloittaa rauhallisen ja turvallisen kodissa elämisen lastesi kanssa?
      Ovat he vapautuneeempia, nyt saadessaan tulla koulusta kotiin jossa ei tarvitse pelätä "räjähdyspesän" aiheuttamaa riitaisuutta? Huomaatko miten paljon oma olosi on kohentunut kun ei tarvitse koko ajan pelätä? Huomaatko miten paljon enemmän saat tyopaikallasi aikaan ilman jatkuvaa pelontaakkaa harteillasi?
      Huomaatko miten helpottunut (x?)miehesikin on kun sen ei tarvitse riehua muille kotonaan, se saa rauhassa käsitellä ajatuksiaan?

      Vai junnatko vielä samoissa kuopissa ja jatkat valittelua ja sallit lastenne henkistä rääkkäystä?
      Sinulla aikuisena on kaikki valinnat, valta ja voima toimia lastenne parhaaksi. HE ovat sinusta riippuvaisia. EI sinua ja lapsia kiusaava, peloitteleva ja henkisessä painostuksessa pitävä mies!!

      • yhteiskunnankinetu

        Onnistuneen eron jälkeen ihminen on yhteiskunnalle ja työyhteisölle taloudellisesti kannattavampi. Ylipäätään suuret tunteet voivat estää tehokasta työskentelyä tai voihan ne boostata energiaa, mutta hillitysti vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe