Päivän ilouutinen

Tänään, 2 pvä helmikuuta on groundhog day (metsämurmelin päivä) USA:ssa ja jossain muuallakin. Jos murmeli yulee maanpinnalle kolostaan ja näkee oman varjonsa se vetäytyy takaisin pesäänsä ja nukkuu kuusi viikkoa lisää ja kevät tulee myöhään. Jos varjoa ei näy ja on pilvistä, se jää maan pinnalle koska tietää että kevät ei ole enää kaukana.
Meille on näköjään tulossa aikainen kevät.
Pitäisköhän alkaa katseleen siemenpusseja kun toi Lutukainen haluaa kasvatella taas jotain. Minä tykkään kanssa, mutta taidan laittaa esikasvateltavista vain kuroitsaa ja butternut squashia.
Innostuin demeter1:n eilisestä kommentista niin että liityin lähikauppalan eläkeläisten kerhoon: niillä on eläkeläisjumppaa tarjolla maanantaiaamuisin. Sitten kaikkee mutakin "vanhojen ihmisten" harrastuksia, joihin en ole koskaan katsonut olevani riittävän vanha osallistumaan, kuten boulea, bingoa, bussireissuja. Minua jäi kuitenkin kiinnostamaan heidän mahdolliset opintopiirinsä: oman elämän kirjoittamista, espanjaa, sukututkimusta jne. Katsotaan sitten ensi viikolla josko alkaisin saamaan itseäni vähän enemmän aktivoitua.

64

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä ei nouse koloistaan murmelit, on vain harmaanhiiren päivä, juoksentelee vaan hangenkuorella kun välillä sataa vettä ja öisin pakastaa, vaan siitäkin sen kevään ennustaa jos varjon ehtisi vilkaista, aikas vikkelä on.

      Onnea vaan aktiviteetteihisi, ehkäpä kuulemme niistä lisää ja itsekin saattaa innostua kun innostuneesti kerrot uusista kuvioistasi.

      Kevään lisääntyvä valokin innostaa... monenmoiseen.

    • Korvessa harmaa aamu, lunta satas. Sopiva päivä pyykinpesuun.

      Kevätsipulit jää tältä keväältä multaamatta. Josko sitten toukokuun puolella ostaisin valmiit taimet. Viimekesältä on vielä chilipaprikoita säilöttynä. Kurpitsaa aijon myös ostaa valmiina taimina. Tein ihanaa kurpitsasalaattia, en tosin omasta kasvimaani sadosta, en saanut yhtään kurpitsaa vaan ostin halloween jälkeen alesta yhden 0.05 e/kurpitsa.

      Kävelen joka päivä lenkin. Jos selkä sallii ja salliihan se kun on hyvät kengät teen pidempiä kävelylenkkejä varsinkin kun auinko paistaa.

      Tänä iltana on taas keramiikkailta. Viimeksi näpertelin viinipullon sulkijakorkkeja.

      Liikuntaryhmiin en enää osallistu.

      Olen osallistunut erilaisiin taideharrastuksiin mm. kirjoittajapiiriin.
      Kivaa toimintaa. Samanhenkisiä ihmisiä erilaisissa harrastusryhmissä.

      Suosittelen.

      • Minä olen katsellut myös erillaisia harrastelijapiirejä, mutta savenpyöritystä ei ole lähellä tarjolla, lähinpaikka on kaupungissa jonne meiltä on hieman alle puoli tuntia. Löysin lähitaajamasta eläkeläisyhdistyksen joka tarjoaa myös opintopiirejä, mutta ajattelin ottaa ensteks jumpparyhmään: mulla on kotona kyllä härveleitä ja puntteja, mutta jos ryhmässä motivoituisi enemmän. Kävelyllä me käydään kanssa viimeiksi joen jäällä tai siis kävellään rantapolkua n. kilometri ja sitten oikastaan lahden yli jäätä pitkin ja tullaan toisesta suunnasta takaisin, yhteensä n. 45 minuuttia ja osa siitä aikamoista tasapainon treenaamista lumettomalla jäällä.
        Luin jostain miten tärkeää on kun vuodet kertyvät pitää lihaskuntoa ja tasapainoa yllä ja siihen auttaa pienikin säännöllinen treenaus, ei tarvi rehkiä salilla hiki hatussa nuorempien jaloissa tien tukkona.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä olen katsellut myös erillaisia harrastelijapiirejä, mutta savenpyöritystä ei ole lähellä tarjolla, lähinpaikka on kaupungissa jonne meiltä on hieman alle puoli tuntia. Löysin lähitaajamasta eläkeläisyhdistyksen joka tarjoaa myös opintopiirejä, mutta ajattelin ottaa ensteks jumpparyhmään: mulla on kotona kyllä härveleitä ja puntteja, mutta jos ryhmässä motivoituisi enemmän. Kävelyllä me käydään kanssa viimeiksi joen jäällä tai siis kävellään rantapolkua n. kilometri ja sitten oikastaan lahden yli jäätä pitkin ja tullaan toisesta suunnasta takaisin, yhteensä n. 45 minuuttia ja osa siitä aikamoista tasapainon treenaamista lumettomalla jäällä.
        Luin jostain miten tärkeää on kun vuodet kertyvät pitää lihaskuntoa ja tasapainoa yllä ja siihen auttaa pienikin säännöllinen treenaus, ei tarvi rehkiä salilla hiki hatussa nuorempien jaloissa tien tukkona.

        "Luin jostain miten tärkeää on kun vuodet kertyvät pitää lihaskuntoa ja tasapainoa yllä ..."

        Varmaan jostain mun aloituksesta.


    • Heikunkeikku

      Jahaa vai murmelin päivä. Tuosta juohlahti mieleen, että onkohan murmelin päivän johdosta keksitty se elokuva, jonka nimeä en nyt saa mieleen. Oho, paitsi joo, se putkahtikin mieleen :) Siis "Päiväni murmelina". Se sen nimi oli.
      Tuossa elokuvassa päähenkilö uutisporukan kanssa on tekemässä ohjelmaa murmelista. Tää päähenkilö herää joka aamu samaan päivään. Yhä uuestaan yhä uuestaan. Koko ajan sama aamu. Muut on samaa, paitsi tän päähenkilön oma käytös muuttuu. Onkohan kukaan katsonut?
      Siirrän nyt syrjään ton murmelijutun. Mutta on tänään joku muukin päivä.
      Ei ole kyse eläimestä, vaan nyt on Valtakunnallinen kaksosten päivä.
      Onko palstalla kaksosia?
      .
      Kattele vaan siemenpusseja, mutta älä nyt näin varhain rupea niitä multaan tökkimään. Monet alkaa innosta purskuen ryytimaata värkkäämään, vaikka maa on vielä liian kylmä. Valokaan ei riitä kunnolla, jos esikasvatusta ajattelee.
      .
      En tosiaan osaisi kuvitella sinun istuvan bingossa:)
      Mutta tuo kirjan kirjoittamisen kyllä voin kuvitella. Taitosi kirjoittamisessa on todella hyvää. Että ollos hyvä vaan kehuista:)

      • Kiittää ja niijaa syvään! Nyt tulin todella iloiseksi


      • Päivä murmelina.


      • Niin siitä filmistä, se on juuri se Groundhog Day, elikkä täällä Ruotsissa käännetty Måndag hela veckan'iksi.
        Kirjoittamiselleni on suurin vaikeus ollut aina kielen valinta. Suomenkieli pikkasen ruostunut, ruotsi hieman epävarmaa, englannista unohtanut jo paljon ja espanjasta samoin. Joku sanoi että aloita nyt vaikka suomeksi, käännät sitten tarpeen mukaan itse muille kielille, mutta kuulostaa suurtöiseltä.


      • Heikunkeikku
        Ancelina kirjoitti:

        Päivä murmelina.

        Ai niinkukö (hauska sana:), että sen elokuvan nimi olis Päivä murmelina?
        Nou nou, kaheksan kertaa nou, kyllä sen elokuvan nimi on Päiväni murmelina.
        Täytyy myöntää, että jouduin tarkistamaan tuon elokuvan nimen. En olis muuten tiennyt:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Ai niinkukö (hauska sana:), että sen elokuvan nimi olis Päivä murmelina?
        Nou nou, kaheksan kertaa nou, kyllä sen elokuvan nimi on Päiväni murmelina.
        Täytyy myöntää, että jouduin tarkistamaan tuon elokuvan nimen. En olis muuten tiennyt:)

        Aika lähelle kuitenkin osuin, ihan ulkomuistista :)
        Miten minusta tuntuu, että omatkin päiväni muistuttavat murmelin päiviä.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Niin siitä filmistä, se on juuri se Groundhog Day, elikkä täällä Ruotsissa käännetty Måndag hela veckan'iksi.
        Kirjoittamiselleni on suurin vaikeus ollut aina kielen valinta. Suomenkieli pikkasen ruostunut, ruotsi hieman epävarmaa, englannista unohtanut jo paljon ja espanjasta samoin. Joku sanoi että aloita nyt vaikka suomeksi, käännät sitten tarpeen mukaan itse muille kielille, mutta kuulostaa suurtöiseltä.

        Hyvähän sun on sielä pröystäillä, että vaikea valita millä kielellä kirjaa alkaisit kirjoittamaan. Minä oon lukenut vain sinun suomen kieltäsi ja sitä kieltä kirjoitat vallan hyvin.
        Sanotaan, että oma äidinkieli on sydäntä lähinnä. Esim. omalla äidinkielellä sanottu "minä rakastan sinua" on enemmän merkityksellinen, kuin jos sanoisi saman lemmenlurituksen vieraalla kielellä.
        Jos omasta elämästä kirjan kirjotat, niin ehkä suomenkieli saattaisi olla paras kieli.
        Kyllähän kirja oikoluetaan ja virheet korjaillaan, sikälimikälisikäli niitä viljasti sinne vahingossa änkee.


      • Heikunkeikku
        Ancelina kirjoitti:

        Aika lähelle kuitenkin osuin, ihan ulkomuistista :)
        Miten minusta tuntuu, että omatkin päiväni muistuttavat murmelin päiviä.

        Joo, aika lähelle meni. Minä en ensteks muistanut elokuvan nimeä laisinkaan, mutta takaraivon takaa se sitten yhtäkkiä ponnahtikin esiin. Oon perin huono muistamaan elokuvien nimiä ja kirjojen nimet ovat yleensä järjestään kateissa.
        Kirjastosta lainattujen kirjojen nimet kirjoitan tätä nykyä muistivihkooni. Sieltä voin tarkistaa kirjailijan nimen ja kirjan nimen, jos tekee mieli vaikkapa suositella jollekin.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Joo, aika lähelle meni. Minä en ensteks muistanut elokuvan nimeä laisinkaan, mutta takaraivon takaa se sitten yhtäkkiä ponnahtikin esiin. Oon perin huono muistamaan elokuvien nimiä ja kirjojen nimet ovat yleensä järjestään kateissa.
        Kirjastosta lainattujen kirjojen nimet kirjoitan tätä nykyä muistivihkooni. Sieltä voin tarkistaa kirjailijan nimen ja kirjan nimen, jos tekee mieli vaikkapa suositella jollekin.

        Ystäväni pitää myös kirjaa lukemistaan teoksista.
        Niin olisi minunkin pitänyt tehdä, haluaisin lukea yhden kirjan uudelleen, mutta en muista sen nimeä, enkä edes kirjailijan nimeä.
        Taidankin pyytää ystiksen vihkon katsottavakseni, jospa se sieltä löytyisi ja muistuisi mieleen.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Hyvähän sun on sielä pröystäillä, että vaikea valita millä kielellä kirjaa alkaisit kirjoittamaan. Minä oon lukenut vain sinun suomen kieltäsi ja sitä kieltä kirjoitat vallan hyvin.
        Sanotaan, että oma äidinkieli on sydäntä lähinnä. Esim. omalla äidinkielellä sanottu "minä rakastan sinua" on enemmän merkityksellinen, kuin jos sanoisi saman lemmenlurituksen vieraalla kielellä.
        Jos omasta elämästä kirjan kirjotat, niin ehkä suomenkieli saattaisi olla paras kieli.
        Kyllähän kirja oikoluetaan ja virheet korjaillaan, sikälimikälisikäli niitä viljasti sinne vahingossa änkee.

        Minä koen tämän kielenvalinnan ongelmana, en pröystäilynä :) Tavallaan kuin handicappina. Kaikkein mieluiten kirjoittaisin suomeksi, mutta sitten en voi toivoa tai odottaa että edes omat lapseni pystyvät lukemaan kirjoituksiani.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä koen tämän kielenvalinnan ongelmana, en pröystäilynä :) Tavallaan kuin handicappina. Kaikkein mieluiten kirjoittaisin suomeksi, mutta sitten en voi toivoa tai odottaa että edes omat lapseni pystyvät lukemaan kirjoituksiani.

        Tuo pröystäilysana oli niinku huulenheitto:)
        Okei, nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään, kun kirjoitit, ettei sun lapset osaa suomea lukea.
        Koska oon tyyppi, jolle vähän väliä tulee jostakin asiasta mieleen, että miks ja miks ja kuinka ja miten jne.... niin tuli ihmetys päälleni siinä asiassa, että kuinka et lapsillesi ole omaa äidinkieltäsi huulillas pulputellut?
        Harmittaako koskaan, kun eivät osaa suomenkieltä, vai osaavatko puhua, mutta ei sujuvasti lukea?


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Tuo pröystäilysana oli niinku huulenheitto:)
        Okei, nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään, kun kirjoitit, ettei sun lapset osaa suomea lukea.
        Koska oon tyyppi, jolle vähän väliä tulee jostakin asiasta mieleen, että miks ja miks ja kuinka ja miten jne.... niin tuli ihmetys päälleni siinä asiassa, että kuinka et lapsillesi ole omaa äidinkieltäsi huulillas pulputellut?
        Harmittaako koskaan, kun eivät osaa suomenkieltä, vai osaavatko puhua, mutta ei sujuvasti lukea?

        Njaa, en ollut puhunut suomea kotikielenä sitten vuodesta 1970 kun tapasin Lutusen 2012; lapset syntyivät E-Amerikassa ja puhumme kotona espanjaa. Olin alunperin ajatellut että pari kieltä he saisivat saada ja me satsasimme mieheni kanssa espanjaan ja englantiin. En siinä vaiheessa elämääni osannut edes kuvitella että tulisin takaisin tänne Pohjolaan tai yleensäkään Eurooppaan asumaan enää koskaan ja suomenkielen opettaminen tai siis puhuminen heille tuntui turhalta. Jälkikäteen sanoisin kyllä että se oli virhe, mutta niissä olosuhteissa se tuntui käytännölliseltä.
        Lapseni eivät siis puhu suomea.


    • Kropsu
    • Meillä ei ole murmeleita mutta hiiriä on. Mökillä olivat järsineet tyroksiseen kylmälaukkuun reiän ja syöneet leipiä kun laitoin leipiä eteisen komeroon kylmälaukkuun juuri siitä syystä että ei hiiret pääse sotkemaan. Kissakaan ei ehdi kaikkia pyydystämään.
      Olen muutaman kerran yrittänyt käydä jossain kerhoissa ja jumpallakin. Eipä ole minun juttuni. Taloyhtiön kerhohuoneessa kokoontui kerran viikossa naisporukka, kävin pari kertaa kuuntelemassa muutamaa puhekonetta.
      Minulla on kuntoiluvälineitä kotona, tykkään kuntoilla itsekseni silloin kun huvittaa. Pärjään ihan hyvin ihmisten kanssa mutta viihdyn parhaiten yksin tai yhden ihmisen kans kerrallaan.

      • Yhteen puhekoneeseen törmäsin kirjoittajakurssilla. Ei me muut osallistujat mitään tiedetty saati osattu. Kirjoittajapiiri jäi yhteen talveen. Osallistuin talven aikana kahteen kirjailijoiden vetämään viikonloppukurssiin. Kursseilla käsiteltiin kirjoitustekniikkaa, perehdyimme runouden eri muotoihin, novelleihin. Niistä jäi hyviä muistoja ja vinkkejä takataskuun


    • Tiritiriteijaa

      Kävelytiet ovat liukkaat, joten täytyy välillä vaihtaa kaistaa. Mutta pyöräilijöitäkin on jo liikenteessä. Tästä johtuen katson aina taakseni, kun siirryn vähemmän liukkaalle puolelle. Toivottavasti ei kukaan luule, että katselen miesten perään.

    • suvenelli1

      Tämähän on varsin merkityksellinen päivä. Murmeli ja kaksoset, sekä laspsenlapseni ja vävyni syntymäpäivät.
      Itselläni ei ole puutarhaa, mutta ostin aamuisella kauppareissullani kimpun punaisia tulppaaneita, kevätmielellä :) Parvekekasvimaan teen, koska tässä ei ole vieressä autotietä ja on otollinen valolle.
      Itselläni ei ole tällä hetkellä mitään kimppaharrastuksia. Itsekseni käyn vesijumpassa ja kävelen pitkiä sauvakävelylenkkejä. Pajaosuudestani luovuin muuton myötä. Täytyy katsella jos lähempää löytyisi polttouuni ensisyksyllä.
      Toivon, että jos/kun Sinä tai kuka tahansa palstalainen julkaisee jonkin kirjallisen teoksen, että siitä saisi vinkkiä :)

      • tuohivaaneituohus

        Tänään on minunkin syntympäivä 64 täyteen. Sauvakävellen laihutin 10 kiloa toissa vuonna. Nikkaroinnu olen aina millon mitäkin ,vasujakin tehny joka talvi.nyt nivelet ei taivu pieniin töihi.


      • @suvenelli1:
        me palstalaiset joilla on kirjoittaminen myös harrastuksena olemme kyllä niin paljon kissanhännännostajia että varmastikin saatte kaikki tietää jos joskus julkaisemme jotain :)) (minun kohdaltani hyvin epätodennäköistä); blogia vaan pukkaa.....


      • tuohivaaneituohus kirjoitti:

        Tänään on minunkin syntympäivä 64 täyteen. Sauvakävellen laihutin 10 kiloa toissa vuonna. Nikkaroinnu olen aina millon mitäkin ,vasujakin tehny joka talvi.nyt nivelet ei taivu pieniin töihi.

        hyvää syntymäpäivää
        vasujen tekeminen voisi olla kivaa
        sauvakävelemisenkin aika varmaan tulee nyt otan liukkaalla tiellä lutusesta kiinni


      • suvenelli1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        @suvenelli1:
        me palstalaiset joilla on kirjoittaminen myös harrastuksena olemme kyllä niin paljon kissanhännännostajia että varmastikin saatte kaikki tietää jos joskus julkaisemme jotain :)) (minun kohdaltani hyvin epätodennäköistä); blogia vaan pukkaa.....

        Hyvä se on kissanhäntä nostaa, me eläkeläiset kun häviämme näkymättömiin muutoin :) Blogeja on hauska lukea harvakseltaan, mutta ei päivätyökseen (joitakuita seuraan).

        Palsta tyrehtyisi jos täällä ei oman elämän kuulumisia vaihdettaisi, luulen.


      • suvenelli1
        tuohivaaneituohus kirjoitti:

        Tänään on minunkin syntympäivä 64 täyteen. Sauvakävellen laihutin 10 kiloa toissa vuonna. Nikkaroinnu olen aina millon mitäkin ,vasujakin tehny joka talvi.nyt nivelet ei taivu pieniin töihi.

        Onnea vesimiehelle!


    • Olipa kiva tarina! Mä jo ajattelin, että mistä sen murmelin bongasit, jos oli minä niin pakosta mun pää näkyy, jos saisin valita niin tyyny peittäisi sen. Sitten mä vasta hokasin. Pilvistä.

      Se onkin ollut viime vuosien (n. 10?) trendi, että jo huhtikuun lopulla on 20 astetta lämmintä, toukokuussa kaikki minkä piilottaa maahan meinaa kuivua, ja kesäkuu on kylmä.

    • Kerrohan sitten Paloma, miten viihdyt eläkeläisten seurassa. En voi kuvitella sinua sinne..)) Siis eläväisyytesi vuoksi.
      Itse en ole vieläkään löytänyt "eläkeläisidentiteettiäni", vaikka en ole sitä tietoisesti torjunutkaan. Vapaaehtoistyö, yhdistysaktiviteetit ja tietysti lastenlapset ovat pitäneet sen verran "kiireisenä". että asia ei vielä ole tullut ajankohtaiseksi.
      Tietysti vanhuus tuntuu siinä, että väsyy helpommin. Yritän myös tietoisesti torjua kangistumista ja tehdä tasapainoharjoituksia. Epäsäännöllinen kotijumppa ja päivittäiset kävelylenkit eivät ainakaan minulle riitä entisen toimintakyvyn ylläpitoon. Ja vaikka ryhmäliikunta ei muuten ole minun juttuni, se kyllä motivoi, antaa potkua.
      Kuntosali ja pilates ovat nyt listalla tällä hetkellä. Lattaritanssit piti jättää. Ne olivat liian nopeita minulle ja pilateksessakin huomaan, että muut ryhmäläiset ovat minua paljon nuorempia, heidän liikkumisensa on jouheampaa. Olisin mennyt senioriryhmään, jos sellainen olisi ollut tarjolla.

      Tsemppiä treeneihin ja muuallekin, sinulle ja muillekin harrastaville...

      Olisi kiva kuulla muidenkin harrastuksista. Saatan olla hiukan ennakkoluuloinen noiden eläkeläisryhmien kohdalla (kun olen niitä itse joskus ohjannut). Ehkä ne ovat erilaisia nyt - kunnon ohjaajan hoteissa..))

      • Vastustaa edelleenkin mennä johonkin eläkeläisryhmään, mutta juuri nimenomaan kubn on voimistelusta tai treenauksesta kysymys niin en halua olla olla nuorempien jaloissa.
        Zumbaa olin ajatellut, mutta pitäisi käydä kaupungissa saakka ja sinne on melkein puoli tuntia autolla. Nyt kun olemme myyneet toisen auton pois tarpeettomana niin en ole ajanut ainakaan vuoteen....sitäkin pitäisi alkaa uudestaan tekemään jos kesällä ajamme Haaparannan kautta Suomeen, niin hyvä jos kaksi kuskia.


    • eppu2
      • Hyvä testi, tarvii kopioida talteen. ei meillä noin suuria sisätiloja ole minne voisi jonkun radan rakentaa, ellei sitten kävele ympyrää keittiö-ruokasali-olohuone-halli-keittiö mutta tehdä tänne sisälle rata voi olla hankalaa. Keväämmällä saantollasen radan pihalle ja sitten testaan kyllä kuntoni.


    • Huomenta murmelimummot ja varaanivaarit.
      :)
      Ihan vain huvikseni nostattelen tätä iloluontoista aloitustani ennenkuin se lipsahtaa auttamattomasti unohduksen syvään kaivoon.
      ***
      Med vänlig hälsning/P

      • Heikunkeikku

        Hyvä kun huviksesi nostit iloketjusi ylläälle :). Huvikseni minäkin täs alan vastaamaan.
        Heti aamusta alkoi vilu putkauttamaan itseään iholleni. On kuin joku kylmillä käpälöillään kutittelis kehoa. Täällä on liikkeellä taas vaihteeksi flunssaa, oppilaita paljon pois kouluista. Eipä olis kivaa jos äityisin sairaaksi.
        Lapsenlapsi täyttää tänään vuosia. Hän putkahtaa täysikäisen kuoreen. Nopiaa tää aika menee, kun tuntuu niin lyhykäiseltä ajalta, kun oli vasta pieni vauva.
        Töiden jälkeen ajan suoraan heille lahjaa viemään ja kaffetta ryystämään.


      • Huomenta, vai päiväkö nyt jo on ?
        Mistähän sitä iloa tänään repisi ? Olemme täällä kotona todenneet, että hidas herääminen on etuoikeus ja myös välttämättömyys tässä elämänvaiheessa.
        Eilen jouduin "heräämään" rivakasti ja käppäilemään jo kahdeksaksi työmaalle, kierrätyspisteeseen. Koko päivä meni ylikierroksille ja siitä seurasi kevyt ja lyhyt yöuni. Ei hyvä.
        Olen vapaaehtoistyössäni normaalisti suopea ja kiinnostunut, nyt olin jäykkä ja totinen. En jaksanut kysellä kuulumisia, jätin sen muiden tehtäväksi ja yrmyilin kulisseissa. Mietin jäänköhän tällaiseksi, onko vanhuus tätä ? Vai onko tämä peräti todellinen luontoni kun naamiot on riisuttu ?..))
        Olisikohan jo aika esittää se klassinen kysymys: kuka minä olen ?
        Tämän päivän pilates on peruttu, nyt täytyy hoitaa minua muilla tavoin...

        Mutta parempaa päivää kaikille, Kyllä se tästä. Tai sitten ei.


      • demeter1 kirjoitti:

        Huomenta, vai päiväkö nyt jo on ?
        Mistähän sitä iloa tänään repisi ? Olemme täällä kotona todenneet, että hidas herääminen on etuoikeus ja myös välttämättömyys tässä elämänvaiheessa.
        Eilen jouduin "heräämään" rivakasti ja käppäilemään jo kahdeksaksi työmaalle, kierrätyspisteeseen. Koko päivä meni ylikierroksille ja siitä seurasi kevyt ja lyhyt yöuni. Ei hyvä.
        Olen vapaaehtoistyössäni normaalisti suopea ja kiinnostunut, nyt olin jäykkä ja totinen. En jaksanut kysellä kuulumisia, jätin sen muiden tehtäväksi ja yrmyilin kulisseissa. Mietin jäänköhän tällaiseksi, onko vanhuus tätä ? Vai onko tämä peräti todellinen luontoni kun naamiot on riisuttu ?..))
        Olisikohan jo aika esittää se klassinen kysymys: kuka minä olen ?
        Tämän päivän pilates on peruttu, nyt täytyy hoitaa minua muilla tavoin...

        Mutta parempaa päivää kaikille, Kyllä se tästä. Tai sitten ei.

        "demeter1"

        SInulla on varmaan "erityinen" syy suosia ulko-maisten ihmisten blogeja koti-maisten sijaan?
        Tunnetko nyt ilahtuneesi? :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        SInulla on varmaan "erityinen" syy suosia ulko-maisten ihmisten blogeja koti-maisten sijaan?
        Tunnetko nyt ilahtuneesi? :)

        H.

        On. Minulla erityinen syy suosia "ulkomaisten" ihmisten blogeja, hunksi.
        Ne ovat selväkielisempiä kuin kotimaiset..))


      • demeter1 kirjoitti:

        On. Minulla erityinen syy suosia "ulkomaisten" ihmisten blogeja, hunksi.
        Ne ovat selväkielisempiä kuin kotimaiset..))

        "demeter1"

        Mutta alku-peräisenkin ilo-aloituksen sanassa Ilo on vain kolme kirjainta?
        Tule pois täältä.
        Jos et sitten tosissaan halua antaa Palomalle aihetta irvistellä minulle.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Mutta alku-peräisenkin ilo-aloituksen sanassa Ilo on vain kolme kirjainta?
        Tule pois täältä.
        Jos et sitten tosissaan halua antaa Palomalle aihetta irvistellä minulle.

        H.

        Läl-läl-läl-läl-lääää
        Demeter1 kirjoitti mulle, ei sinulle :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Läl-läl-läl-läl-lääää
        Demeter1 kirjoitti mulle, ei sinulle :)

        "Paloma.se.co"

        Yhy!
        Demeter sai siis tahtonsa perille.
        Miksei se vanha nainen ala jo kiinnostumaan virsiin ja jumaluuksiin.
        Eikä tällaiseen jumalattomaan elämään.
        Mitä ihmettä hän saa irti siitä että on minulle kiusaaja.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yhy!
        Demeter sai siis tahtonsa perille.
        Miksei se vanha nainen ala jo kiinnostumaan virsiin ja jumaluuksiin.
        Eikä tällaiseen jumalattomaan elämään.
        Mitä ihmettä hän saa irti siitä että on minulle kiusaaja.

        H.

        Tämä vanha nainenhan oli nuorenakin kiinnostunut jumaluuksista ja virsistä, hunksi..))
        Ehkä hän on näitä, jotka ovat "vanhana syntyneet ja nuoreksi jääneet". Tämä sitaatti on muuten Donnerin määritelmä Jyrki Kataisesta.
        Kuten hunksi huomaa, häntä pidetään silmällä...)) Viittaan tuohon Donnerin fanittamiseen.


    • :) en viitsinyt tehdä uutta aloitusta samasta aiheesta. Mietin että jos tekisi esim. otsikolla riemuriihen uusin puintisessio perjantaipäivän iloksi, mutta antaa olla.
      Blogataan tähän vanhaan.
      Minäkin suunnittelin pistäytyä tänään moikkaamassa lapsenlapsia samalla kun Lutukainen on pelaamassa lentopalloa samalla hollilla. Saa autossa matkaseuraa ja mä saan halta mormorin pieniä mussukoita. Nyt kun vielä saan halata ja pussailla ja jopa rutistaakin. Kohta tulee se aika kun saan kävellä'kadulla kymmenen metriä perässä ettei kukaan vain kuvittelisi että toi vanha kääpä tuntee heidät.

      • suvenelli1

        Huomentapäivää!
        Aamuvarhaisesta kipittelin kaupoille hakemaan suodatinpusseja. Kumma, että ne aina unohtuvat vaikka olin kännykän muistioon kauppalistalle kirjannut. Jahkailen tässä, että menisinkö vesijuoksemaan vai en. Minulla on ollut 2-3 viikon aikana toinen korva ajoittain "lukossa". Apteekin sumutteella koettanut aukaista. Kaikenlaista kummajaista sitä ilmaantuu :)

        Noista lapsenlasten halauksista. Isompi, joka eilen täytti 7 v., on jo alkanut etääntyä. Ei kävele käsikädessä mummon kanssa jos kavereitaan on lähettyvillä. Halauksen saan tavatessamme ja erotessamme. Ja joskus hilaa itsensä hissukseen viereeni, kun katsomme telkkaria.
        3-vuotiaalta saa vielä yllätyssuukkojakin :)


      • Heikunkeikku

        Kyllä minä ainakin meinaan rutistaa poikaa oikein kunnolla täysikäisyyden johdosta.
        Oon ostanut aivan ihastuttavan onnittelukortin. Suorastaan riemuitsin, kun löysin kortin korttihyllystä.
        Kortti on turkoosin värinen, jossa on kolme nuottiviivastoa G-avain viivaston alussa.
        Ylimmässä viivastossa on normaaleja nuotteja sillä erolla, että nuotin pää-osan tilalla on erilaisia värikkäitä lintuja. Alimmassa viivastossa myös nuotteja, mutta päiden tilalla ervärisiä kukkia. JA tradaa nyt tulee kuvaus keskimmäisestä viivastosta.
        Keskimmäisellä viivastolla on viinilaseja, joissa hieman erisävyistä "viiniä" kussakin.
        Nyt tulee se paras osa: Kun kortin avaa, niin viinilasien viinit alkavat vilkkua (valo) musiikin rytmissä ja samalla kajahtaa onnittelulaulu. Kortti on "musiikki ja valoefekti"-kortti.
        Eiks ookin makee. Tekee vähän väliä mieli avata se kortti, mutta nyt en enää uskalla, ettei patterit kulu.
        Kortin sisälle laitan paperirahhhaa, niin voi jotakin itse itselleen ostaa. Jotain pientä lisukelahjaa oon kyllä ostanut.
        Buranan napostelin kitaani. Jos noi kylmätväreet häipyis. Lasissa on sulamassa aimo kasa tyrnimarjamehua. Muikia makuelämys kohta tiedossa. Vitamiinit suorastaan paukahtelee poskissa, kun sitä juon.
        Jos ei tällä lähe flunssanalku veks, niin sitten alan sairaaksi. Mitäpä muuta voisin.


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Huomentapäivää!
        Aamuvarhaisesta kipittelin kaupoille hakemaan suodatinpusseja. Kumma, että ne aina unohtuvat vaikka olin kännykän muistioon kauppalistalle kirjannut. Jahkailen tässä, että menisinkö vesijuoksemaan vai en. Minulla on ollut 2-3 viikon aikana toinen korva ajoittain "lukossa". Apteekin sumutteella koettanut aukaista. Kaikenlaista kummajaista sitä ilmaantuu :)

        Noista lapsenlasten halauksista. Isompi, joka eilen täytti 7 v., on jo alkanut etääntyä. Ei kävele käsikädessä mummon kanssa jos kavereitaan on lähettyvillä. Halauksen saan tavatessamme ja erotessamme. Ja joskus hilaa itsensä hissukseen viereeni, kun katsomme telkkaria.
        3-vuotiaalta saa vielä yllätyssuukkojakin :)

        Etääntyminen on alkanut meilläkin jo, suvenelli. Pikkumies on kohta kuusi vuotta ja käyttäytyy juuri noin.
        Sisko täyttää kolme ja hänen "heikkitoverikseen" kelpaan vielä, seuraava on sitten vielä vauveli, ja ihan näinä päivinä syntyy taas uusi tyttövauva, tytärpuolelle. Ehkä kysyntää vielä ilmaantuu..)) Oikein päätä huimaa...


      • suvenelli1
        demeter1 kirjoitti:

        Etääntyminen on alkanut meilläkin jo, suvenelli. Pikkumies on kohta kuusi vuotta ja käyttäytyy juuri noin.
        Sisko täyttää kolme ja hänen "heikkitoverikseen" kelpaan vielä, seuraava on sitten vielä vauveli, ja ihan näinä päivinä syntyy taas uusi tyttövauva, tytärpuolelle. Ehkä kysyntää vielä ilmaantuu..)) Oikein päätä huimaa...

        Ei ihme, että huimaa :)) Kohta Sinun täytyy kalenteria käyttää, että saat jaettua tasapuolisesti aikaasi kaikille.
        Ihanaa seurata vierestä noiden pienten kehittymistä. Omien lasten kehitys on jo hamassa menneisyydessä ja ruuhkavuosien sumussa. Nauttikaamme näistä uusista :)


      • eppu2
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin meinaan rutistaa poikaa oikein kunnolla täysikäisyyden johdosta.
        Oon ostanut aivan ihastuttavan onnittelukortin. Suorastaan riemuitsin, kun löysin kortin korttihyllystä.
        Kortti on turkoosin värinen, jossa on kolme nuottiviivastoa G-avain viivaston alussa.
        Ylimmässä viivastossa on normaaleja nuotteja sillä erolla, että nuotin pää-osan tilalla on erilaisia värikkäitä lintuja. Alimmassa viivastossa myös nuotteja, mutta päiden tilalla ervärisiä kukkia. JA tradaa nyt tulee kuvaus keskimmäisestä viivastosta.
        Keskimmäisellä viivastolla on viinilaseja, joissa hieman erisävyistä "viiniä" kussakin.
        Nyt tulee se paras osa: Kun kortin avaa, niin viinilasien viinit alkavat vilkkua (valo) musiikin rytmissä ja samalla kajahtaa onnittelulaulu. Kortti on "musiikki ja valoefekti"-kortti.
        Eiks ookin makee. Tekee vähän väliä mieli avata se kortti, mutta nyt en enää uskalla, ettei patterit kulu.
        Kortin sisälle laitan paperirahhhaa, niin voi jotakin itse itselleen ostaa. Jotain pientä lisukelahjaa oon kyllä ostanut.
        Buranan napostelin kitaani. Jos noi kylmätväreet häipyis. Lasissa on sulamassa aimo kasa tyrnimarjamehua. Muikia makuelämys kohta tiedossa. Vitamiinit suorastaan paukahtelee poskissa, kun sitä juon.
        Jos ei tällä lähe flunssanalku veks, niin sitten alan sairaaksi. Mitäpä muuta voisin.

        Tuollainen kortti-idea onkin hyvä.
        Poikani täyttää tänä vuonna 50v, en sitten millään jaksa sitä ymmärtää.
        Mihin on kaikki vuodet kadonneet.
        Nuorempi pojanpoika valmistui ammattikoulusta puoli vuotta etuajassa, keväällä vasta piti kaavan mukaan.
        Viimeisessä harjoittelupaikassa sanottiin, että kun saat paperit käteen, täällä on työpaikka heti.
        Siellä hän nyt on hommissa kunnes vuoden päästä menee armeijaan.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin meinaan rutistaa poikaa oikein kunnolla täysikäisyyden johdosta.
        Oon ostanut aivan ihastuttavan onnittelukortin. Suorastaan riemuitsin, kun löysin kortin korttihyllystä.
        Kortti on turkoosin värinen, jossa on kolme nuottiviivastoa G-avain viivaston alussa.
        Ylimmässä viivastossa on normaaleja nuotteja sillä erolla, että nuotin pää-osan tilalla on erilaisia värikkäitä lintuja. Alimmassa viivastossa myös nuotteja, mutta päiden tilalla ervärisiä kukkia. JA tradaa nyt tulee kuvaus keskimmäisestä viivastosta.
        Keskimmäisellä viivastolla on viinilaseja, joissa hieman erisävyistä "viiniä" kussakin.
        Nyt tulee se paras osa: Kun kortin avaa, niin viinilasien viinit alkavat vilkkua (valo) musiikin rytmissä ja samalla kajahtaa onnittelulaulu. Kortti on "musiikki ja valoefekti"-kortti.
        Eiks ookin makee. Tekee vähän väliä mieli avata se kortti, mutta nyt en enää uskalla, ettei patterit kulu.
        Kortin sisälle laitan paperirahhhaa, niin voi jotakin itse itselleen ostaa. Jotain pientä lisukelahjaa oon kyllä ostanut.
        Buranan napostelin kitaani. Jos noi kylmätväreet häipyis. Lasissa on sulamassa aimo kasa tyrnimarjamehua. Muikia makuelämys kohta tiedossa. Vitamiinit suorastaan paukahtelee poskissa, kun sitä juon.
        Jos ei tällä lähe flunssanalku veks, niin sitten alan sairaaksi. Mitäpä muuta voisin.

        Yritä välttää tämä (?) tauti, heikku. Sitkas ja pitkäpiimäinen se on ja buranaa joudut syömään nappikaupalla jos sille linjalle lähdet. Puoliso sitä söi, minä en, ja minä lopulta selätin taudin nopeammin kuin hän.

        Tuosta kortista: mistä löysit ? Poikiani ajattelin. Kun heilläkin on niitä synttäreitä ihan joka vuosi. Toisin kuin meikäläisellä, joka ei edes muista milloin ja mitä täytti viimeksi..))


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuollainen kortti-idea onkin hyvä.
        Poikani täyttää tänä vuonna 50v, en sitten millään jaksa sitä ymmärtää.
        Mihin on kaikki vuodet kadonneet.
        Nuorempi pojanpoika valmistui ammattikoulusta puoli vuotta etuajassa, keväällä vasta piti kaavan mukaan.
        Viimeisessä harjoittelupaikassa sanottiin, että kun saat paperit käteen, täällä on työpaikka heti.
        Siellä hän nyt on hommissa kunnes vuoden päästä menee armeijaan.

        Teitä onnellisia, jotka olette saaneet seurata lastenlastenne elämää noin pitkään. Minulta se jää kesken.
        Ammattikoulu on hyvä valinta tänä päivänä, eppu2. Ja tarvittaessa siitä voi jatkaa, kuten meidän tuttu nuori, joka lähti "kirveslinjalle", teki vähän aikaa töitä ja pääsi sitten ammattikorkeaan.
        On se vaan hienoa, että meillä satsataan koulutukseen. Minunkin vanhin poika pätevöityy aikuisopintotuen turvin, nuorempi tekin saman ja valmistui kolmanteen ammattiinsa joulun aikaan.


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Teitä onnellisia, jotka olette saaneet seurata lastenlastenne elämää noin pitkään. Minulta se jää kesken.
        Ammattikoulu on hyvä valinta tänä päivänä, eppu2. Ja tarvittaessa siitä voi jatkaa, kuten meidän tuttu nuori, joka lähti "kirveslinjalle", teki vähän aikaa töitä ja pääsi sitten ammattikorkeaan.
        On se vaan hienoa, että meillä satsataan koulutukseen. Minunkin vanhin poika pätevöityy aikuisopintotuen turvin, nuorempi tekin saman ja valmistui kolmanteen ammattiinsa joulun aikaan.

        Kolme on jo aikuisia ja iltatähti meni peruskouluun syksyllä.
        Seuraavaksi tässä kuulostellaan, josko niitä lapsenlapsenlapsia rupeaisi ilmaantumaan.
        Nykyään ei ilman koulutusta tule elämästä mitään.
        Tämä nuorempi pojanpoikani on kuulemma sen suuntaisia äitilleen puhunut, että voi jatkaakin opiskelua, mutta se armeija siinä nyt sitten kuitenkin on välissä. Saa nähdä.


    • Minähän tunnen itseni oikein etuoikeutetuksi sitten kun kymmenvuotias poika tulee mielellään halimaan ja pussaakin ja sanoo mormar jag älskar dig också....pienempi, 8-vuotias juoksee vastaan ovelle kädet levällään; kumpikaan ei vielä häpeä meitä ja Lutu on vieläkin suositumpi. bonus morfariksi ne sitä sanoo ja ainoa isoisä joka on elossa. Sille ne kiipee polvelle ja kyhnyttää vieressä sohvalla ja Lutu opettaa niille pelejä.

      • suvenelli1

        Heh, ensin mietin, että olenkohan antanut itsestäni yliannoksen läsnäoloa noille vesseleille. Onneksi demeterillä on vähän samansuuntaiset kokemukset, joten ehkä se on noiden poikien ikäero. 7 v on niiin isoveljeä tuolle pienemmälle :)


      • mimmimum-..mi

        Minä taidan saada lauantaina yökylään pojan 3v.....huvitti taas hänen juttunsa kun olimme viimeviikolla syömässä ravintolassa.....hän sanoi tarjoilijalle ensimmäisenä....minä en sitten syö vesimeloonia....sitten kun istuimme pöytään...katseli ympärilleen ja sanoi.....kyllä on ruma seinä...maalilla sotkettu....ihan pelottava...


      • Eka puolison suvussa on kolumbialainen puoliso, jolla oli valmiiksi pieni poika. Oli ihana katsella hänen spontaania tunneilmaisuaan. Vain kerran hänet näin, mutta muistan aina..))
        Eikö ole luonnollista, että sinunkin lapsenlapsesi ovat tätä lajia, Paloma ?
        Etelän veri virtaa runsaana ja vapaana ?


      • suvenelli1 kirjoitti:

        Heh, ensin mietin, että olenkohan antanut itsestäni yliannoksen läsnäoloa noille vesseleille. Onneksi demeterillä on vähän samansuuntaiset kokemukset, joten ehkä se on noiden poikien ikäero. 7 v on niiin isoveljeä tuolle pienemmälle :)

        Eikös se "liikaa rakastaminen" ole meidän isoäitien etuoikeus, suvenelli ?
        Kunhan ei astuta vanhempien varpaille. Heillä on kuitenkin se kasvatusvastuu, me ollaan vain "hiljaisia todistajia"...))


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Minä taidan saada lauantaina yökylään pojan 3v.....huvitti taas hänen juttunsa kun olimme viimeviikolla syömässä ravintolassa.....hän sanoi tarjoilijalle ensimmäisenä....minä en sitten syö vesimeloonia....sitten kun istuimme pöytään...katseli ympärilleen ja sanoi.....kyllä on ruma seinä...maalilla sotkettu....ihan pelottava...

        Heh, onpa siinä laatutietoinen ravintolan asiakas, mimmimummi..))
        Mitäpä tuota sanojaan säästelemään... (ruma seinä).
        Ei ole tainnut vielä kuulla Lauri Tähkää, joka väittää että "ruma on kaunista"..))


      • mimmimum-..mi

        Juu...ei seinä minustakaan ollut oikein onnistunut....punainen tiiliseinä johon oli pensselillä sudittu valkoisia kohtia sinne tänne....Aikuiset vaan ei sano sitä ääneen


      • demeter1 kirjoitti:

        Eka puolison suvussa on kolumbialainen puoliso, jolla oli valmiiksi pieni poika. Oli ihana katsella hänen spontaania tunneilmaisuaan. Vain kerran hänet näin, mutta muistan aina..))
        Eikö ole luonnollista, että sinunkin lapsenlapsesi ovat tätä lajia, Paloma ?
        Etelän veri virtaa runsaana ja vapaana ?

        Hyvin sosiaalisia ovat molemmat pojat, mormorin silmäterät ;) Karjalaista vilkkautta yhdistettynä etelämaiseen tunteellisuuteen...mutta ulkonäöltään eivät erotu massasta. Vanhemmalla on häivähdys oliivia ihossa, etenkin kesällä, kun on ruskettunut. Pienempi on kuin kuka tahansa hämäläinen liinatukka.
        Kolumbialaiset naiset joilla on lapsia menevät mielellään naimisiin ulkomaalaisten miesten kanssa ja vanhemmatkin sedät kelpaa. Kolumbialaiset miehet eivät ole useinkaan kovin hanakoita elättämään muiden miesten lapsia.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Minä taidan saada lauantaina yökylään pojan 3v.....huvitti taas hänen juttunsa kun olimme viimeviikolla syömässä ravintolassa.....hän sanoi tarjoilijalle ensimmäisenä....minä en sitten syö vesimeloonia....sitten kun istuimme pöytään...katseli ympärilleen ja sanoi.....kyllä on ruma seinä...maalilla sotkettu....ihan pelottava...

        Hahaa lapset ovat hyvin suorasukaisia. Serkuntyttö oli meillä käymässä pienokaistensa kanssa ja poika, 5 v. hyvin nirso ruuan suhteen. Minä tarjosin kotonatehtyä puolukkamehua (ihan riittävästi sokeria) ja hän maistoi,, napitti sitten silmiin ja sanoi : PAHAA.


      • suvenelli1

        Ihanaa lukea muiden isovanhempien tunnelmia. Jännää miten meillä on lapsissa ja lastenlapsissa iso ikähaitari. Mun vanhempi tytär täyttää maaliskuussa 28 v ja epun just' sillään 50 v. Mun vanhin lapsenlapseni on tuo 7 v. Nuoremmalla tyttärelläni ei ole lapsia.

        Niinkuin demeter sanoi, saamme rakastaa, mutta kasvatusvastuu on vanhemmillaan. Miten höveliksi sitä onkaan tullut :) Niin usein ihmettelen ajatuksissani, että miksi tuo äiti tuollalailla ojentaa, noin vähäpätöisestä asiasta. Niin on muisti lyhyt ja ikä pehmentää.


      • suvenelli1
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Minä taidan saada lauantaina yökylään pojan 3v.....huvitti taas hänen juttunsa kun olimme viimeviikolla syömässä ravintolassa.....hän sanoi tarjoilijalle ensimmäisenä....minä en sitten syö vesimeloonia....sitten kun istuimme pöytään...katseli ympärilleen ja sanoi.....kyllä on ruma seinä...maalilla sotkettu....ihan pelottava...

        :)) Kysyin 7 v. pojalta, että onko pikkuveli, 3 v, käynyt katsomassa hänen futistreenejä tai matseja. Poika vastasi, että "oli se yhen kerran, mutta se rakastui heti yhteen tyttöön ja leikki sen kanssa koko matsin ajan". Oli hetki etten tiennyt nauranko vai olenko osaaottavainen :)


    • Asunto siivottu viimeisen päälle.

      Nyt vois lähteä lenkille, vaihteeksi ei sada lunta. Viime yönä satoi kymmenisen senttiä uutta lunta joten talvessa vielä eletään.

    • Tavallaan tämän pitäisi olla surun päivä, mutta me tyttären kanssa päätettiin ottaa ilon päivänä.
      Aina on parempi, kun asiaan tulee selvyys.
      Nyt pääsee taas eteenpäin ja tietää mihin suuntaan mennään.

    • Bumpsi bump!
      Ylös ulos ja lenkille tai sitten ei.
      Mitähän hauskaa tänään keksisi?
      Mummonmannaa on taas saatu ja mussukat olivat jopa unissa.
      ***
      Ei talvi, ei kesä, ei kevät. ei syksy. Odotellaan....

      • eppu2

        Se on sillai, että vähän siivoilin ja pyykkäsin.
        Pitäisi tästä lähteä asioille.
        Kissaa harmitti, kun ei saanut valoja eteiseen piti kamalan kosertin tuolilla.
        Molemmissa päissä kytkimet ja kytkimen asento oli sellainen, että olisi pitänyt toisesta laittaa.
        Harmaata on ulkona. Nollan vaiheilla. Ensi viikoksi povasivat pakkasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe