Kolmiyhteinen Jumala

Mormonit ei usko kolmiyhteiseen Jumalaan vaan kolmeen eri Jumalaan

Sanaa kolmiyhteinen Jumala ei ole suoraan Raamatussa, mutta kuitenkin Raamattu sanoo Isä Jumalan ja Poika Jumalan ja Pyhän Hengen olevan Jumalia eli Jahve/Jehova. Ja Raamattu kertoo koko ajan vain yhdestä Jumalasta ei Jumalista.

Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Ei nimiin vaan nimeen (yksikössä) Ja nimi on JHWH Eli Isä on JHWH Poika on JHWH ja Pyhä Henki on JHWH.

65

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeyttä

      Mitkä ovat perusteet kolminaisuusopille?

      Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)

      • samarin

        "jotka Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, ääretön ja iankaikkinen, vailla loppua. Aamen." OL 20:28


      • samarin

        "Ja nyt Abinadi sanoi heille: Minä tahdon teidän ymmärtävän, että Jumala itse on tuleva alas ihmislasten keskuuteen ja lunastava kansansa.

        Ja koska hän asuu lihassa, häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi, ja koska hän alistaa lihan Isän tahtoon, hän on Isä ja Poika —

        Isä, koska hän sikisi Jumalan voimasta, ja Poika lihan tähden; näin hänestä tuli Isä ja Poika —

        ja he ovat yksi Jumala, eli taivaan ja maan todellinen iankaikkinen Isä." Moosia 15:1-4


      • samarin

        " Ja hän on saanut aikaan maailman lunastuksen, jonka kautta sen, joka havaitaan syyttömäksi hänen edessään tuomiopäivänä, annetaan asua Jumalan edessä hänen valtakunnassaan laulamassa lakkaamatonta ylistystä ylhäisten kuorojen kanssa Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, jotka ovat yksi Jumala, onnen tilassa, jolla ei ole loppua." Mormon 7:7


      • samarin

        "Ja nyt, katso, rakkaat veljeni, tämä on se keino; eikä ole muuta keinoa eikä nimeä taivaan alla annettu, jonka avulla ihminen voi pelastua Jumalan valtakuntaan. Ja nyt, katso, tämä on Kristuksen oppi ja ainoa ja tosi oppi Isältä ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä, jotka ovat yksi Jumala, ilman loppua. Aamen." 2. Nefi 31:21


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        "Ja nyt, katso, rakkaat veljeni, tämä on se keino; eikä ole muuta keinoa eikä nimeä taivaan alla annettu, jonka avulla ihminen voi pelastua Jumalan valtakuntaan. Ja nyt, katso, tämä on Kristuksen oppi ja ainoa ja tosi oppi Isältä ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä, jotka ovat yksi Jumala, ilman loppua. Aamen." 2. Nefi 31:21

        Aivan niin: yksi Jumala, mutta tarkempaa olisi sanoa yksi Jumaluus. Ison alkukirjaimen käyttäminen tässä yhteydessä ei ole ole yleistä. Se korvataan yksikkomuodolla. He ovat täysin yksimielisiä ja yhtä, mutta eivät yksi ja sama.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan niin: yksi Jumala, mutta tarkempaa olisi sanoa yksi Jumaluus. Ison alkukirjaimen käyttäminen tässä yhteydessä ei ole ole yleistä. Se korvataan yksikkomuodolla. He ovat täysin yksimielisiä ja yhtä, mutta eivät yksi ja sama.

        " Ja minä, Jeesus Kristus, teidän Herranne ja teidän Jumalanne,.."
        OL 17:9


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aivan niin: yksi Jumala, mutta tarkempaa olisi sanoa yksi Jumaluus. Ison alkukirjaimen käyttäminen tässä yhteydessä ei ole ole yleistä. Se korvataan yksikkomuodolla. He ovat täysin yksimielisiä ja yhtä, mutta eivät yksi ja sama.

        Esim. 2. Nefi 31:21 on englanniksi näin:
        "And now, behold, this is the doctrine of Christ, and the only and true doctrine of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost, which is one God, without end. Amen." eli oikein suomennettuna kuuluisi olla "joka ON yksi Jumala". Ja tuonhan sanotaan olevan Nefin kirjoittama ja hänhän rakasti selkeyttä.

        MK:ssa on selvät viitteet kolmiyhteiseen Jumalaan.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Esim. 2. Nefi 31:21 on englanniksi näin:
        "And now, behold, this is the doctrine of Christ, and the only and true doctrine of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost, which is one God, without end. Amen." eli oikein suomennettuna kuuluisi olla "joka ON yksi Jumala". Ja tuonhan sanotaan olevan Nefin kirjoittama ja hänhän rakasti selkeyttä.

        MK:ssa on selvät viitteet kolmiyhteiseen Jumalaan.

        On Hän ja He kolmiyhteinen, mutta toisella tavalla, kuin kolminaisuusopin mukaan ajatellaan. On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi. Sitä ei nähdäkseni kolminaisuusopikaan sano.


      • kaksipisteto

        Islamhan on yhtä ehdottoman yksijumalainen uskonto kuin juutalaisuuskin, jolta se muuten on monoteisminsa saanutkin, ei se kavereikseen polyteistejä ota, ja sehän on Räisäsenkin pointti.
        Kristinusko, joka on suoraan monoteistisen juutalaisuuden ja sen kirjoitusten pohjalta syntynyt, alkoi joutua vaikeuksiin kun Jeesuksesta alettiin tehdä jumalaa. Jeesuksen oma opetus oli ollut, että hän on Jahven lupaama messias ja hän piti lain tärkeimpänä kohtana sitä jossa sanotaan että Jahve on yksi ja ainoa. Kristinuskon siirtyminen polyteismiin estettiin kolminaisuusopilla, kristinusko ei olisi voinut enää vedota Israelin profeettoihin eikä kirjoituksiin, jos olisi muuttunut polyteistiseksi ja koko ilmoituksellinen pohja olisi siltä silloin kadonnut.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Islamhan on yhtä ehdottoman yksijumalainen uskonto kuin juutalaisuuskin, jolta se muuten on monoteisminsa saanutkin, ei se kavereikseen polyteistejä ota, ja sehän on Räisäsenkin pointti.
        Kristinusko, joka on suoraan monoteistisen juutalaisuuden ja sen kirjoitusten pohjalta syntynyt, alkoi joutua vaikeuksiin kun Jeesuksesta alettiin tehdä jumalaa. Jeesuksen oma opetus oli ollut, että hän on Jahven lupaama messias ja hän piti lain tärkeimpänä kohtana sitä jossa sanotaan että Jahve on yksi ja ainoa. Kristinuskon siirtyminen polyteismiin estettiin kolminaisuusopilla, kristinusko ei olisi voinut enää vedota Israelin profeettoihin eikä kirjoituksiin, jos olisi muuttunut polyteistiseksi ja koko ilmoituksellinen pohja olisi siltä silloin kadonnut.

        Joo, näin oli. Piti väen väkisen keksiä kolminaisuusoppi, mutta siitä huolimatta muslimit pitävät tietääkseni polyteistisenä. Entä sinä?


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Joo, näin oli. Piti väen väkisen keksiä kolminaisuusoppi, mutta siitä huolimatta muslimit pitävät tietääkseni polyteistisenä. Entä sinä?

        Mutta mormonismi on selkeästi polyteistinen koska siinä on kolme erillistä Jumalaa.
        Mormonin kirjassa vielä näkyy kolmiyhteinen Jumala, siis yksi Jumala, mutta myöhemmin Smith kehitteli oppiaan Jumalasta kolmeksi erilliseksi Jumalaksi.
        En ole muslimi, mutta epäilen ettei dialogia mormonismin kanssa helpota se, että Jeesus onkin Aabrahamin Jumala ja lisäksi on vielä kaksi muuta Jumalaa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        On Hän ja He kolmiyhteinen, mutta toisella tavalla, kuin kolminaisuusopin mukaan ajatellaan. On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi. Sitä ei nähdäkseni kolminaisuusopikaan sano.

        Kolminaisuusoppi nimenomaan sanoo, että on vain yksi Jumala, jonka persoonat ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki. Vaikka tämä olisikin kuinka mieletöntä niin se on kristinuskon oppi ja kukin uskontohan saa itse määrittää oppinsa.
        Kristinukson mukaan Jumals on suurempi kuin ihminen joten kristityille ei liene ihan mahdotonta uskoa Jumalaan jota eivät täysin käsitä.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        On Hän ja He kolmiyhteinen, mutta toisella tavalla, kuin kolminaisuusopin mukaan ajatellaan. On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi. Sitä ei nähdäkseni kolminaisuusopikaan sano.

        > On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi.

        Yksi mikä? Jätät aina laueen kesken.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        > On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi.

        Yksi mikä? Jätät aina laueen kesken.

        En minäkään osaa sanoa "Yksi mikä?" Siinähän se järjettömyys on, ettei voida sanoa mikä se sellainen kummajainen olisi. Kuitenkin olisi uskottava kuten Athansioksen uskontunnustus sanoo:

        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!

        Edellä sanotaan mm.:
        Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        En minäkään osaa sanoa "Yksi mikä?" Siinähän se järjettömyys on, ettei voida sanoa mikä se sellainen kummajainen olisi. Kuitenkin olisi uskottava kuten Athansioksen uskontunnustus sanoo:

        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!

        Edellä sanotaan mm.:
        Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

        Kolminaisuusoppi sanoo kyllä selväti, että yksi mikä. SINÄ olet se, joka jättää olennaisimman asian virkkeesi lopusta pois.


      • Josephinopetus
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi sanoo kyllä selväti, että yksi mikä. SINÄ olet se, joka jättää olennaisimman asian virkkeesi lopusta pois.

        Joseph Smith opetti että Pyhällä Hengelläkin, joka on henkipersoona, voi olla lihaa ja luuta oleva ruumis.

        18.6.1844 Joseph väitti myös, että

        "Pyhä Henki on vielä eräs hengellisistä ruumiista, ja odottaa aikaansa ottaakseen itselleen ruumiin samoin kuin Vapahtaja teki, tai niin kuin Jumala teki, ja kuten jumalat ennen heitä ottivat itselleen ruumiit ..."
        The Words of Joseph Smith, s. 382


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi sanoo kyllä selväti, että yksi mikä. SINÄ olet se, joka jättää olennaisimman asian virkkeesi lopusta pois.

        Sano sinä selvästi mikä ja millainen on se "yksi"? Opeta minua, koska sinulle on selvää! Sanotaan pitkästi sinne tänne, että on ja ei ole eikä valmista tule.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sano sinä selvästi mikä ja millainen on se "yksi"? Opeta minua, koska sinulle on selvää! Sanotaan pitkästi sinne tänne, että on ja ei ole eikä valmista tule.

        Jumaluus ja Jumala. Sinä olet tarjonnut täällä mm. sanaa olento tai sitten jätät kokonaan sanomatta.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Jumaluus ja Jumala. Sinä olet tarjonnut täällä mm. sanaa olento tai sitten jätät kokonaan sanomatta.

        Aha. alamme olla samaa mieltä: "Jumaluus ja Jumala." Juuri näin: kun puhutaan yhdestä Jumalasta, on selkeää ajatella, että tarkoitetaan kolmen olennon muodostamaa yhteyttä eli Jumaluutta. Kukin on siis oma olentonsa. persoonallinen omatahtoinen mutta täysin yksimielinen toisten kanssa. Siis: Jumalauus ei ole olento, mutta kukin sen jäsen on olento erikseen. En ole tarjonnut Jumaluutta kuvamaan olento -sanaa.


      • 1tode
        samarin kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi nimenomaan sanoo, että on vain yksi Jumala, jonka persoonat ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki. Vaikka tämä olisikin kuinka mieletöntä niin se on kristinuskon oppi ja kukin uskontohan saa itse määrittää oppinsa.
        Kristinukson mukaan Jumals on suurempi kuin ihminen joten kristityille ei liene ihan mahdotonta uskoa Jumalaan jota eivät täysin käsitä.

        Ethän sinä, Tapani, ole koskään pystynyt selittämään mormonismin pyhää henkeä. Mistä tämä olento putkahti Jumalaksi, jä milloin.


      • Selkeyttä
        1tode kirjoitti:

        Ethän sinä, Tapani, ole koskään pystynyt selittämään mormonismin pyhää henkeä. Mistä tämä olento putkahti Jumalaksi, jä milloin.

        Pyhän Hengen alkuperää ei ole ilmoitettu. Hän esiintyy Jumaluuden kolmantena jäsenenä näissä:
        Luuk. 3:22

        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Ap. t. 7:55

        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aha. alamme olla samaa mieltä: "Jumaluus ja Jumala." Juuri näin: kun puhutaan yhdestä Jumalasta, on selkeää ajatella, että tarkoitetaan kolmen olennon muodostamaa yhteyttä eli Jumaluutta. Kukin on siis oma olentonsa. persoonallinen omatahtoinen mutta täysin yksimielinen toisten kanssa. Siis: Jumalauus ei ole olento, mutta kukin sen jäsen on olento erikseen. En ole tarjonnut Jumaluutta kuvamaan olento -sanaa.

        Emme me ala olla samaa mieltä, koska minä en usko yhteenkään Jumalaan, mutta sinä alat ymmärtää kolminaisuusoppia.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Emme me ala olla samaa mieltä, koska minä en usko yhteenkään Jumalaan, mutta sinä alat ymmärtää kolminaisuusoppia.

        Olen ymmärtänyt sen järjettömyyden jo kauan.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt sen järjettömyyden jo kauan.

        No ymmärsin sitten edellisen viestisi väärin, siis että olisit ymmärtänyt mitä kolminaisuusoppi sanoo. Smithän opetti aluksi ihan selvää kolminaisuusoppia, mutta kääntyi sittemmin polyteistiksi.


      • samarin kirjoitti:

        "jotka Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, ääretön ja iankaikkinen, vailla loppua. Aamen." OL 20:28

        "jotka Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, ääretön ja iankaikkinen, vailla loppua. Aamen." OL 20:28

        Silloin myös Mormonit uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan


      • Selkeyttä kirjoitti:

        Joo, näin oli. Piti väen väkisen keksiä kolminaisuusoppi, mutta siitä huolimatta muslimit pitävät tietääkseni polyteistisenä. Entä sinä?

        Joo, näin oli. Piti väen väkisen keksiä kolminaisuusoppi, mutta siitä huolimatta muslimit pitävät tietääkseni polyteistisenä. Entä sinä?

        Muslimit ei usko että Jumalalla on Poika


      • Selkeyttä
        totuusonvoittaja kirjoitti:

        Joo, näin oli. Piti väen väkisen keksiä kolminaisuusoppi, mutta siitä huolimatta muslimit pitävät tietääkseni polyteistisenä. Entä sinä?

        Muslimit ei usko että Jumalalla on Poika

        Uskon yhteen Jumaluuteen, jossa Isä-Jumala eli Elohim on toimeksiantaja ja Poika ja Pyhä Henki toimeenpanijoita. Jokaista sanotaan Jumalaksi, koska He ovat Jumaluuden jäseniä, mutta on vain yksi Jumala, joka johtaa.

        Monijumaluus tarkoittaa nähdäkseni sitä, että palvellaan useita jumalia. Mormonit palvelevat ja rukoilevat vain Isää, kuten Kristus neuvoi: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Kristus antoi kaiken kunnian Isälleen. Meidän on syytä kunnioittaa jokaista Heistä, mutta me rukoilemme ja pyydämme kaiken Isältä. Toimitukset tehdään kaikkien kolmen nimeen.

        Kristityissä on monijumalisuuden piirrettä se, että he rukoilevat myös Kristusta.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Uskon yhteen Jumaluuteen, jossa Isä-Jumala eli Elohim on toimeksiantaja ja Poika ja Pyhä Henki toimeenpanijoita. Jokaista sanotaan Jumalaksi, koska He ovat Jumaluuden jäseniä, mutta on vain yksi Jumala, joka johtaa.

        Monijumaluus tarkoittaa nähdäkseni sitä, että palvellaan useita jumalia. Mormonit palvelevat ja rukoilevat vain Isää, kuten Kristus neuvoi: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Kristus antoi kaiken kunnian Isälleen. Meidän on syytä kunnioittaa jokaista Heistä, mutta me rukoilemme ja pyydämme kaiken Isältä. Toimitukset tehdään kaikkien kolmen nimeen.

        Kristityissä on monijumalisuuden piirrettä se, että he rukoilevat myös Kristusta.

        Nefiläiset rukoilivat Jeesusta. Smithikin välillä rukoili Jehovaa eli siis mormonismin mukaan Jeesusta.
        Kirkossa opetetaan että vanhurskaan laulu on rukous ja monet kirkon laulut on osoitettu Jeesukselle ja niissä suoraan puhutellaan Jeesusta eli rukoillaan siis Kristusta.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        On Hän ja He kolmiyhteinen, mutta toisella tavalla, kuin kolminaisuusopin mukaan ajatellaan. On mieletöntä ajatella, että kolme erillistä persoonaa olisivat konkreettisesti yksi. Sitä ei nähdäkseni kolminaisuusopikaan sano.

        Miten mielestäsi kominaisuusoppi sen sanoo?


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Miten mielestäsi kominaisuusoppi sen sanoo?

        Se sanoo sen niin kuin sen voi lukea tästä eli täysin käsittämättömällä tavalla:

        Athanasioksen tunnustus

        areiolaisuutta vastaan

        Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

        Yhteinen kristillinen usko on tämä:

        Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

        Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:

        Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

        Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

        Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

        Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

        Oikea oppi on tämä:

        Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

        Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Nefiläiset rukoilivat Jeesusta. Smithikin välillä rukoili Jehovaa eli siis mormonismin mukaan Jeesusta.
        Kirkossa opetetaan että vanhurskaan laulu on rukous ja monet kirkon laulut on osoitettu Jeesukselle ja niissä suoraan puhutellaan Jeesusta eli rukoillaan siis Kristusta.

        Nefiläisille ei ollut ennen Kristuksen ilmestymistä Isän ja Pojan erillisyys -vai oliko mielestäsi?
        Mihin viittaat kun sanot: "Smithikin välillä rukoili Jehovaa."
        Tämä ei merkitse, että olisi rukoiltu Jeesusta: "Kirkossa opetetaan että vanhurskaan laulu on rukous ja monet kirkon laulut on osoitettu Jeesukselle ja niissä suoraan puhutellaan Jeesusta eli rukoillaan siis Kristusta." Ylistys ei ole samaa kuin rukoilu.


      • Selkeyttä kirjoitti:

        Uskon yhteen Jumaluuteen, jossa Isä-Jumala eli Elohim on toimeksiantaja ja Poika ja Pyhä Henki toimeenpanijoita. Jokaista sanotaan Jumalaksi, koska He ovat Jumaluuden jäseniä, mutta on vain yksi Jumala, joka johtaa.

        Monijumaluus tarkoittaa nähdäkseni sitä, että palvellaan useita jumalia. Mormonit palvelevat ja rukoilevat vain Isää, kuten Kristus neuvoi: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Kristus antoi kaiken kunnian Isälleen. Meidän on syytä kunnioittaa jokaista Heistä, mutta me rukoilemme ja pyydämme kaiken Isältä. Toimitukset tehdään kaikkien kolmen nimeen.

        Kristityissä on monijumalisuuden piirrettä se, että he rukoilevat myös Kristusta.

        Koska mormonit rukoilevat Isä meidän rukouksen. Ainakaan minä en ole sitä nähnyt. Toisin on luterilaisella puolella siellä joka jumalanpalveluksessa rukoillaan Isä meidän.

        Myös Jeesusta rukoiltiin. APT. 7: 59. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!"


      • Selkeyttä
        totuusonvoittaja kirjoitti:

        Koska mormonit rukoilevat Isä meidän rukouksen. Ainakaan minä en ole sitä nähnyt. Toisin on luterilaisella puolella siellä joka jumalanpalveluksessa rukoillaan Isä meidän.

        Myös Jeesusta rukoiltiin. APT. 7: 59. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!"

        Isämeidän -rukous ei ollut tarkoitettu kaavamaisesti toteutettavaksi vaan esimerkiksi siitä, ettei tule käyttää turhia sanoja eikä rukouksen tule olla monisanainen.

        Onko tämä varsinainen rukous:
        Ap. t. 7:59
        59 Kun he kivittivät Stefanosta, tämä rukoili Herraa ja sanoi: "Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni." [Ps. 31:6; Luuk. 23:46; 1. Piet. 4:19]

        Minusta siinä Stefanos antoi henkensä eikä pääasiana ollut rukous.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Se sanoo sen niin kuin sen voi lukea tästä eli täysin käsittämättömällä tavalla:

        Athanasioksen tunnustus

        areiolaisuutta vastaan

        Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

        Yhteinen kristillinen usko on tämä:

        Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

        Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:

        Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

        Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

        Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

        Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

        Oikea oppi on tämä:

        Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

        Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!

        Toisin sanoen kolminaisuusoppi sanoo selkeästi, että kolme erillistä persoonaa ovat konkreettisesti yksi Jumala: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."

        Kolminaisuus ei ole ollenkaan niin käsittämätöntä kuin kuvittelet. Mietipä tätä:
        Oletetaanpa, että on kolme vesipisaraa, joista kukin kuvaa yhtä Jumalan persoonaa. Kun lasikulhon reunoilla on kolme vesipisaraa ja ne valuvat kulhon pohjalle samaan keskipisteeseen, muodostuu yksi isompi pisara, yksi Jumala. Ihmiselle Jumala on näyttäytynyt kolmessa eri persoonassa, kuten voimme Raamatusta lukea, mutta Hän on yksi Jumala. Kristinuskossa ei ole olemassa kolmea erillistä Jumalaa.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Isämeidän -rukous ei ollut tarkoitettu kaavamaisesti toteutettavaksi vaan esimerkiksi siitä, ettei tule käyttää turhia sanoja eikä rukouksen tule olla monisanainen.

        Onko tämä varsinainen rukous:
        Ap. t. 7:59
        59 Kun he kivittivät Stefanosta, tämä rukoili Herraa ja sanoi: "Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni." [Ps. 31:6; Luuk. 23:46; 1. Piet. 4:19]

        Minusta siinä Stefanos antoi henkensä eikä pääasiana ollut rukous.

        //"Isämeidän -rukous ei ollut tarkoitettu kaavamaisesti toteutettavaksi vaan esimerkiksi siitä, ettei tule käyttää turhia sanoja eikä rukouksen tule olla monisanainen."//

        Isä meidän -rukous on jokaisen kristityn rukouksen peruskallio. Sen saa rukoilla joko kaavamaisesti tai syvällisesti. Koska pidät sitä vain esimerkkinä, mielestäni et ole löytänyt ko. rukouksen syvällisintä merkitystä. Se nimittäin de facto pureutuu niin syvälle Raamatun sanaan, että Mormonin kirjakin on sen rinnalla pelkkä varjo.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Toisin sanoen kolminaisuusoppi sanoo selkeästi, että kolme erillistä persoonaa ovat konkreettisesti yksi Jumala: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."

        Kolminaisuus ei ole ollenkaan niin käsittämätöntä kuin kuvittelet. Mietipä tätä:
        Oletetaanpa, että on kolme vesipisaraa, joista kukin kuvaa yhtä Jumalan persoonaa. Kun lasikulhon reunoilla on kolme vesipisaraa ja ne valuvat kulhon pohjalle samaan keskipisteeseen, muodostuu yksi isompi pisara, yksi Jumala. Ihmiselle Jumala on näyttäytynyt kolmessa eri persoonassa, kuten voimme Raamatusta lukea, mutta Hän on yksi Jumala. Kristinuskossa ei ole olemassa kolmea erillistä Jumalaa.

        Ihmiset ovat yksiöitä. Niin ovat Isä, Poika ja Pyhä Henkikin. He muodostavat yhdessä jumaluuden, mutta eivät yhtä yksilöä kuten vertauksesi mukaan veteen olisi ajateltava.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ihmiset ovat yksiöitä. Niin ovat Isä, Poika ja Pyhä Henkikin. He muodostavat yhdessä jumaluuden, mutta eivät yhtä yksilöä kuten vertauksesi mukaan veteen olisi ajateltava.

        Niin, tuo kertomasi yksilöistä on MAP-kirkon uskomus. Kristinuskoa se ei ole.

        Sinunkin olisi syytä jo ottaa vakavasti se realiteetti, että Athanasioksen tunnustus laadittiin aikanaan harhaoppista suuntausta - areiolaisuutta - vastaan. Käytännössä sitä voidaan käyttää kaikkia niitä harhaoppisia suuntauksia vastaan, jotka väittävät kristinuskon Jumalasta jotain muuta kuin mitä Hän todellisuudessa on.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Niin, tuo kertomasi yksilöistä on MAP-kirkon uskomus. Kristinuskoa se ei ole.

        Sinunkin olisi syytä jo ottaa vakavasti se realiteetti, että Athanasioksen tunnustus laadittiin aikanaan harhaoppista suuntausta - areiolaisuutta - vastaan. Käytännössä sitä voidaan käyttää kaikkia niitä harhaoppisia suuntauksia vastaan, jotka väittävät kristinuskon Jumalasta jotain muuta kuin mitä Hän todellisuudessa on.

        Onko Jumala sinusta Athanasiuksen uskontunnustuksen mukainen? - Jos on niin miten?


      • Tuomas_Mesk kirjoitti:

        //"Isämeidän -rukous ei ollut tarkoitettu kaavamaisesti toteutettavaksi vaan esimerkiksi siitä, ettei tule käyttää turhia sanoja eikä rukouksen tule olla monisanainen."//

        Isä meidän -rukous on jokaisen kristityn rukouksen peruskallio. Sen saa rukoilla joko kaavamaisesti tai syvällisesti. Koska pidät sitä vain esimerkkinä, mielestäni et ole löytänyt ko. rukouksen syvällisintä merkitystä. Se nimittäin de facto pureutuu niin syvälle Raamatun sanaan, että Mormonin kirjakin on sen rinnalla pelkkä varjo.

        Isä meidän rukous on monikko muodossa, joten sitä pitäisi rukoilla seurakunnan kokouksissa. Helluntalaisetkin on alkanut rukoilla Isä meidän rukousta


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Onko Jumala sinusta Athanasiuksen uskontunnustuksen mukainen? - Jos on niin miten?

        Kolmessa varhaiskirkon ajoilta peräisin olevassa uskontunnustuksessa - Apostolinen, Nikean ja Athanasiuksen - ilmaistaan lyhyesti kristillisen uskon ja opin keskeisin sisältö. Ne kuvaavat sitä, mikä kristilliselle uskolle on yhteistä ja opettavat meitä tuntemaan Jumalan täydellisesti. Ja tämä tuntemus puolestaan auttaa meitä tekemään sen, mihin kymmenen käskyä meitä velvoittavat.

        Uskontunnustusten olennaisin sisältö voitaisiin muotoilla lyhyesti vaikka näin: "Uskon Jumalaan, Isään, joka on minut luonut, uskon Poikaan, joka on minut lunastanut, ja uskon Pyhään Henkeen, joka pyhittää minut." Yksi on Jumala ja usko, mutta Jumalassa on kolme persoonaa, ja siksi on myös kolme uskonkohtaa eli tunnustusta.


      • Selkeyttä kirjoitti:

        Uskon yhteen Jumaluuteen, jossa Isä-Jumala eli Elohim on toimeksiantaja ja Poika ja Pyhä Henki toimeenpanijoita. Jokaista sanotaan Jumalaksi, koska He ovat Jumaluuden jäseniä, mutta on vain yksi Jumala, joka johtaa.

        Monijumaluus tarkoittaa nähdäkseni sitä, että palvellaan useita jumalia. Mormonit palvelevat ja rukoilevat vain Isää, kuten Kristus neuvoi: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Kristus antoi kaiken kunnian Isälleen. Meidän on syytä kunnioittaa jokaista Heistä, mutta me rukoilemme ja pyydämme kaiken Isältä. Toimitukset tehdään kaikkien kolmen nimeen.

        Kristityissä on monijumalisuuden piirrettä se, että he rukoilevat myös Kristusta.

        "Mormonit palvelevat ja rukoilevat vain Isää, kuten Kristus neuvoi: "Isä meidän, joka olet taivaassa..."

        Koska mormonit ovat rukoilleet Isä meidän rukouksen???? Huomioikaa se on Herran rukous.


    • kaksipisteto

      Isä meidän -ei myöskään ole Korotettu ihminen. Kristityt sen tietävät ja ovat tienneet uskontonsa synnystä alkaen muun uskoiset voivat tietenkin luulla että kristinuskon jumala voi olla ihan mikä, vaan minkä joku keksii tarjota.

    • 765plus345

      ...lausahti sika Pohjantähdestä! :-D

      Naurettavaa höpinää!

      JOS Jumala on, niin hän on jotakin täysin käsityskykymme ulkopuolella. Hölmöimmät suunnilleen jo arpovat täällä Jumalan kalsareiden väriä...

      • Selkeyttä

      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä.
        http://www.mormonit.fi/

        Tässä Smithin ilmoitusta Jumalasta:
        "taivaassa on Jumala, joka on ääretön ja iankaikkinen, ikuisuudesta ikuisuuteen sama muuttumaton Jumala, taivaan ja maan ja kaiken niissä olevan Luoja," OL 20:17

        "Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen." Moronin kirja 8:18

        Jumala on Smithin ilmoitusten perusteella ääretön, ikuisuudesta ikuisuuteen sama ja muuttumaton Luoja.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä.
        http://www.mormonit.fi/

        "Ja Jumala puhui Moosekselle sanoen: Katso, minä olen Herra Jumala Kaikkivaltias, ja Loputon on minun nimeni, sillä minä olen vailla päivien alkua ja vuosien loppua; ja eikö tämä ole loputonta?"
        KH Mooses 1:3 ("Ote raamatunkäännöksestä, sellaisena kuin se ilmoitettiin profeetta Joseph Smithille kesäkuusta 1830 helmikuuhun 1831.")

        Vailla päivien alkua.


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Tässä Smithin ilmoitusta Jumalasta:
        "taivaassa on Jumala, joka on ääretön ja iankaikkinen, ikuisuudesta ikuisuuteen sama muuttumaton Jumala, taivaan ja maan ja kaiken niissä olevan Luoja," OL 20:17

        "Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen." Moronin kirja 8:18

        Jumala on Smithin ilmoitusten perusteella ääretön, ikuisuudesta ikuisuuteen sama ja muuttumaton Luoja.

        Olet varsin hullunkurinen tyyppi:"Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä." Minkä ymmärryksen saammekaan tästä ilmoituksesta :"Näin sanoo jahve , Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi.

        Kun on kyseessä oikein tärkeä asia niin mormonit vetoavat oitis Raamattuun silloin he tietävät mitkä ilmoitukset eivät ole valhetta, väärennettyjä tai muuten viallisia , vaan pitää ottaa kirjamellisesti .Kymmenykset on kirjamellisesti otettava ilmoitus johon voi vedota jos joku vaikka ihmettelee mormonien maksullista kultapossukerhoa .


      • kaksipisteto
        kaksipisteto kirjoitti:

        Olet varsin hullunkurinen tyyppi:"Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä." Minkä ymmärryksen saammekaan tästä ilmoituksesta :"Näin sanoo jahve , Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi.

        Kun on kyseessä oikein tärkeä asia niin mormonit vetoavat oitis Raamattuun silloin he tietävät mitkä ilmoitukset eivät ole valhetta, väärennettyjä tai muuten viallisia , vaan pitää ottaa kirjamellisesti .Kymmenykset on kirjamellisesti otettava ilmoitus johon voi vedota jos joku vaikka ihmettelee mormonien maksullista kultapossukerhoa .

        Siis nimimerkille Selkeyttä tuo.


      • 567plus321
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä.
        http://www.mormonit.fi/

        Luetaan: Mormonien ITSEKEKSIMIÄ hupsutuksia!

        Mistään oikeista ilmoituksista ei ole pienintäkään näyttöä.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Olet varsin hullunkurinen tyyppi:"Ilmoitusten perusteella saamme Jumalasta ymmärrystä." Minkä ymmärryksen saammekaan tästä ilmoituksesta :"Näin sanoo jahve , Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi.

        Kun on kyseessä oikein tärkeä asia niin mormonit vetoavat oitis Raamattuun silloin he tietävät mitkä ilmoitukset eivät ole valhetta, väärennettyjä tai muuten viallisia , vaan pitää ottaa kirjamellisesti .Kymmenykset on kirjamellisesti otettava ilmoitus johon voi vedota jos joku vaikka ihmettelee mormonien maksullista kultapossukerhoa .

        Kun Raamatun ottaa kirjaimellisesti sieltä täältä kopsaten ja luullen, että se on kaikki, mitä voidaan sanoa, niin joudutaan tuollaisiin tulkintoihin kuten:"Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi."
        Silloin täytyy hylätä monta muuta kohtaa, jotka osoittavat muuta kuten:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        ---
        Näissä on selvästi kolme Jumalaa saman aikaisesti paikalla:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]
        ...
        Näitä kohtia on koetettu mitätöidä, mutta ne pätevät. Jokaista jumaluuden jäsentä voidaan sanoa Jumalaksi. Kun mainitaan vain yksi Jumala, niin tarkoitetaan Heidän yhteistä ja yhtä jumaluuttaan. He ovat kaikessa KUIN yksi Jumala, mutta kolme itsenäistä ja erillistä Jumalaa.


      • Selkeyttä
        567plus321 kirjoitti:

        Luetaan: Mormonien ITSEKEKSIMIÄ hupsutuksia!

        Mistään oikeista ilmoituksista ei ole pienintäkään näyttöä.

        Jospa koettaisit saada aikaa vastaavaa tekstiä!


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kun Raamatun ottaa kirjaimellisesti sieltä täältä kopsaten ja luullen, että se on kaikki, mitä voidaan sanoa, niin joudutaan tuollaisiin tulkintoihin kuten:"Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi."
        Silloin täytyy hylätä monta muuta kohtaa, jotka osoittavat muuta kuten:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        ---
        Näissä on selvästi kolme Jumalaa saman aikaisesti paikalla:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]
        ...
        Näitä kohtia on koetettu mitätöidä, mutta ne pätevät. Jokaista jumaluuden jäsentä voidaan sanoa Jumalaksi. Kun mainitaan vain yksi Jumala, niin tarkoitetaan Heidän yhteistä ja yhtä jumaluuttaan. He ovat kaikessa KUIN yksi Jumala, mutta kolme itsenäistä ja erillistä Jumalaa.

        Mikä tässä on tulkintaa sehän on Jahven oma ilmoitus: ."Näin sanoo jahve , Israelin kuningas, ja sen lunastaja, jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa."Jes 44.6
        Sinä se tulkitset, mahdollisuuksia kuitenkin on vain kaksi : joko Jahve on keksitty jumala, kuten jumalat yleensäkin, jolloin kristinuskoltakin putoaa pohja, tai Jahve on olemassa ja on mitä ilmoitti.

        Kristinuskohan syntyi sen perusteella että oli olemassa Israelin kansa, sen uskonto juutalaisuus ja sen kirjoitukset, ja että ne olisivat tosia, isien Jumalan Jahven ilmoituksia. Kristinuskolla ei ollut mahdollisuutta enää muuttaa sitä pohjaa johon se vetosi, silloin se olisi seissyt tyhjän päällä eikä uskomiensa "lupausten"ja "profetioiden" .

        Israelin uskonto ajatuksineen ja odotuksineen puolestaan oli syntynyt koska se uskoi että sen esi-isää oli lähestynyt aiemmin tuntematon jumala, Jahve , joka oli ilmoittanut että on ainoa jumala ja syntyvän kansan tehtävänä oli olla sen todistajana että muut jumalat olivat vääriä, vain yksi oli tosi .
        Kaikki oli sidottu tuohon ilmoitukseen, liitto, laki ja lupaus messiaasta jonka Jahve lähettäisi, samoin koko Israelin kansan elämä, tavat ja kiellot, kustakin oli tarkka ilmoitus . Sapattia piti kunnioittaa koska se oli merkkinä siitä että Jahve oli luonut koko maailman ja levännyt seitsemäntenä päivänä. Ei siis saanut pähkäillä että ehkä on tarkoitus että pyhittääkin viikon kolmas päivä tai ei tarvitse pyhittää mitään koska on saanut sellaisen "tunnun".

        Kristinsusko ei ole polyteistinen, ei ole ollut eikä voi olla koska se silloin tunnustaisi että perustuukin valheelle tai pelkälle sepitteelle. Sinusta, jonka oma uskonto on polyteistinen eikä ole juutalaisperäinen, kristinuskossa on kolme jumalaa, Jumala, Jumalan kirkkaus ja messias. Kukaan ei noin UT:ssa sano, ei Jeesus ei Paavali eikä kukaan muukaan.Mikä on lain tärkein käsky? Jahve on yksi ja ainoa jumala (Kuule Israel) Mikä on messias? "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen kristus Jeesus". Missään Ut ei sano että jumalia on monia kaksi, kolme tai enemmän vaan sanoo että on vain yksi. Missä UT sanoo että pyhä henki on jumala? Ei missään. Konstantinopolissa kyllä sanottiin


      • 543plus876
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jospa koettaisit saada aikaa vastaavaa tekstiä!

        Hölynpölyä kuten Smith? Ei ole vaikeaa:

        MAP-temppelin torneissa asuu Quasimodon sukulaisia... Et voi todistaa etteikö heitä voisi olla olemassa ja etteivät he mahdollisesti asuisi MAP-temppeleiden torneissa. Tutkimalla asiaa hengellisesti ja tekemällä osasi saat tästä eittämättä sen lämpimän totuuden tunnun!

        Tämä on yhtä totta kuin Smithin jutut. Takuuvarmasti!


      • Selkeyttä
        543plus876 kirjoitti:

        Hölynpölyä kuten Smith? Ei ole vaikeaa:

        MAP-temppelin torneissa asuu Quasimodon sukulaisia... Et voi todistaa etteikö heitä voisi olla olemassa ja etteivät he mahdollisesti asuisi MAP-temppeleiden torneissa. Tutkimalla asiaa hengellisesti ja tekemällä osasi saat tästä eittämättä sen lämpimän totuuden tunnun!

        Tämä on yhtä totta kuin Smithin jutut. Takuuvarmasti!

        Enpä saa minkäänlaista totuuden tuntua kuten Mormonin kirjan jakeista. ´Tässä on ote kohdasta 2. Nefi 9
        40 Oi rakkaat veljeni, kallistakaa korvanne minun sanoilleni. Muistakaa Israelin Pyhän suuruus. Älkää sanoko, että minä olen puhunut kovia asioita teitä vastaan, sillä jos niin teette, te herjaatte totuutta vastaan; sillä minä olen puhunut teidän Luojanne sanoja. Minä tiedän, että totuuden sanat ovat kovia kaikkea epäpuhtautta vastaan, mutta vanhurskaat eivät pelkää niitä, sillä he rakastavat totuutta eivätkä järky.

        41 Oi siis rakkaat veljeni, tulkaa Herran, Pyhän, luokse. Muistakaa, että hänen polkunsa ovat vanhurskaat. Katso, ihmisen tie on kaita, mutta se on suorana reittinä hänen edessään, ja portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä.

        42 Ja jokaiselle, joka kolkuttaa, hän avaa; ja viisaat ja oppineet ja ne, jotka ovat rikkaita, jotka pöyhkeilevät tietämyksensä ja viisautensa ja rikkauksiensa tähden — niin, he ovat niitä, joita hän halveksii; ja elleivät he luovu näistä ja pidä itseänsä mielettöminä Jumalan edessä ja alennu nöyryyden syvyyksiin, hän ei aukaise heille.

        43 Mutta se, mikä on viisaiden ja ymmärtäväisten, pysyy heiltä ikuisesti salassa — nimittäin se onni, joka on pyhille valmistettu.
        :


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Enpä saa minkäänlaista totuuden tuntua kuten Mormonin kirjan jakeista. ´Tässä on ote kohdasta 2. Nefi 9
        40 Oi rakkaat veljeni, kallistakaa korvanne minun sanoilleni. Muistakaa Israelin Pyhän suuruus. Älkää sanoko, että minä olen puhunut kovia asioita teitä vastaan, sillä jos niin teette, te herjaatte totuutta vastaan; sillä minä olen puhunut teidän Luojanne sanoja. Minä tiedän, että totuuden sanat ovat kovia kaikkea epäpuhtautta vastaan, mutta vanhurskaat eivät pelkää niitä, sillä he rakastavat totuutta eivätkä järky.

        41 Oi siis rakkaat veljeni, tulkaa Herran, Pyhän, luokse. Muistakaa, että hänen polkunsa ovat vanhurskaat. Katso, ihmisen tie on kaita, mutta se on suorana reittinä hänen edessään, ja portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä.

        42 Ja jokaiselle, joka kolkuttaa, hän avaa; ja viisaat ja oppineet ja ne, jotka ovat rikkaita, jotka pöyhkeilevät tietämyksensä ja viisautensa ja rikkauksiensa tähden — niin, he ovat niitä, joita hän halveksii; ja elleivät he luovu näistä ja pidä itseänsä mielettöminä Jumalan edessä ja alennu nöyryyden syvyyksiin, hän ei aukaise heille.

        43 Mutta se, mikä on viisaiden ja ymmärtäväisten, pysyy heiltä ikuisesti salassa — nimittäin se onni, joka on pyhille valmistettu.
        :

        Tuossa on yhdistetty israelilaisten Jahvesta käyttämiä nimiä eripuolilta raamattua ja pantu välin omia vipellyksiä. Tulos on tolkuton, kirjoittaja ei ole älynnyt että kyse Raamatussa on koko ajan samasta henkilöstä vaikka sitä ei näe jos käyttää huonoa käännöstä. Smith ei ole myöskään ymmärtänyt mitä pyhyys Raamatussa tarkoittaa, ei voi olla pyhä jos valehtelee, ei vaikka tekisisi sen jonkun muun, käskystä. Väärä teko tekee tekijästä syntisen.

        Se mikä suomalaiseen raamattuun on käännetty vanhurskaudeksi, on hepreaksi oikeudenmukaisuus ja jälleen ollaan siinä ettei Jahve siedä vääryyttä.
        Samaa sekasotkua on koko mormonismi enkä ymmärrä miksi joku joka haluaa seurata Jeesusta ei hae aitoa Jeesusta jonka ainoa lähde on Raamattu - tosin siinä mormonien kannalta on se virhe, että heidän oma jumalansa siellä kielletään.


      • 123plus876
        Selkeyttä kirjoitti:

        Enpä saa minkäänlaista totuuden tuntua kuten Mormonin kirjan jakeista. ´Tässä on ote kohdasta 2. Nefi 9
        40 Oi rakkaat veljeni, kallistakaa korvanne minun sanoilleni. Muistakaa Israelin Pyhän suuruus. Älkää sanoko, että minä olen puhunut kovia asioita teitä vastaan, sillä jos niin teette, te herjaatte totuutta vastaan; sillä minä olen puhunut teidän Luojanne sanoja. Minä tiedän, että totuuden sanat ovat kovia kaikkea epäpuhtautta vastaan, mutta vanhurskaat eivät pelkää niitä, sillä he rakastavat totuutta eivätkä järky.

        41 Oi siis rakkaat veljeni, tulkaa Herran, Pyhän, luokse. Muistakaa, että hänen polkunsa ovat vanhurskaat. Katso, ihmisen tie on kaita, mutta se on suorana reittinä hänen edessään, ja portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä.

        42 Ja jokaiselle, joka kolkuttaa, hän avaa; ja viisaat ja oppineet ja ne, jotka ovat rikkaita, jotka pöyhkeilevät tietämyksensä ja viisautensa ja rikkauksiensa tähden — niin, he ovat niitä, joita hän halveksii; ja elleivät he luovu näistä ja pidä itseänsä mielettöminä Jumalan edessä ja alennu nöyryyden syvyyksiin, hän ei aukaise heille.

        43 Mutta se, mikä on viisaiden ja ymmärtäväisten, pysyy heiltä ikuisesti salassa — nimittäin se onni, joka on pyhille valmistettu.
        :

        TÄYTTÄ ROSKAA!


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kun Raamatun ottaa kirjaimellisesti sieltä täältä kopsaten ja luullen, että se on kaikki, mitä voidaan sanoa, niin joudutaan tuollaisiin tulkintoihin kuten:"Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa" Nyt pitääkin ymmärtää että Jahve valehtelee jonkun toisen jumalan käskystä, sillä muutoin mormonismi oppeineen osoittautuu vääräksi."
        Silloin täytyy hylätä monta muuta kohtaa, jotka osoittavat muuta kuten:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
        ---
        Näissä on selvästi kolme Jumalaa saman aikaisesti paikalla:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]
        ...
        Näitä kohtia on koetettu mitätöidä, mutta ne pätevät. Jokaista jumaluuden jäsentä voidaan sanoa Jumalaksi. Kun mainitaan vain yksi Jumala, niin tarkoitetaan Heidän yhteistä ja yhtä jumaluuttaan. He ovat kaikessa KUIN yksi Jumala, mutta kolme itsenäistä ja erillistä Jumalaa.

        //"Näitä kohtia on koetettu mitätöidä, mutta ne pätevät. Jokaista jumaluuden jäsentä voidaan sanoa Jumalaksi. Kun mainitaan vain yksi Jumala, niin tarkoitetaan Heidän yhteistä ja yhtä jumaluuttaan. He ovat kaikessa KUIN yksi Jumala, mutta kolme itsenäistä ja erillistä Jumalaa."//

        Kuten edellä jo totesin, kolme varhaiskirkon ajoilta peräisin olevaa uskontunnustusta kuvaavat sitä, mikä kristilliselle uskolle on yhteistä. Se mitä nyt koetat tuossa jälleen kerran väittää, ei ole yhteistä kristilliselle uskolle. Mitä voimmekaan siitä päätellä?

        Kun esim. Joh. 1 luvun alkujakeet, Luuk. 3:22 ja Ap. t. 7:55 käsitellään MAP-kirkon tapaan Raamatun kokonaiskontekstista irrallaan, lopputulos on kommentissasi selkeästi nähtävillä: kolme erillistä jumalaa.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        //"Näitä kohtia on koetettu mitätöidä, mutta ne pätevät. Jokaista jumaluuden jäsentä voidaan sanoa Jumalaksi. Kun mainitaan vain yksi Jumala, niin tarkoitetaan Heidän yhteistä ja yhtä jumaluuttaan. He ovat kaikessa KUIN yksi Jumala, mutta kolme itsenäistä ja erillistä Jumalaa."//

        Kuten edellä jo totesin, kolme varhaiskirkon ajoilta peräisin olevaa uskontunnustusta kuvaavat sitä, mikä kristilliselle uskolle on yhteistä. Se mitä nyt koetat tuossa jälleen kerran väittää, ei ole yhteistä kristilliselle uskolle. Mitä voimmekaan siitä päätellä?

        Kun esim. Joh. 1 luvun alkujakeet, Luuk. 3:22 ja Ap. t. 7:55 käsitellään MAP-kirkon tapaan Raamatun kokonaiskontekstista irrallaan, lopputulos on kommentissasi selkeästi nähtävillä: kolme erillistä jumalaa.

        Kolme uskontunnustusta eivät ole aidon Kristuksen kirkon ajalta. Kun ne laadittiin, apostolien johtamasta kirkosta oli jo luovuttu. Se ei ollut enää Kristuksen kirkko vaan Rooman keisarin johtama kirkko.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kolme uskontunnustusta eivät ole aidon Kristuksen kirkon ajalta. Kun ne laadittiin, apostolien johtamasta kirkosta oli jo luovuttu. Se ei ollut enää Kristuksen kirkko vaan Rooman keisarin johtama kirkko.

        Mielenkiintoista, ohitat tällä MAP-kirkon keinotekoisella väittämällä sekä Raamatun kokonaiskontekstin että historialliset perustotuudet. Apostolit eivät ole koskaan johtaneet kirkkoa, sillä Kristus on seurakuntansa pää. Toiseksi, Kristuksen kirkko on säilynyt vuosisatojen melskeestä huolimatta muuttumattomana näihin päiviin asti. Valitettavasti MAP-kirkon jäsenet on harhautettu uskomaan aivan muuta.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        Mielenkiintoista, ohitat tällä MAP-kirkon keinotekoisella väittämällä sekä Raamatun kokonaiskontekstin että historialliset perustotuudet. Apostolit eivät ole koskaan johtaneet kirkkoa, sillä Kristus on seurakuntansa pää. Toiseksi, Kristuksen kirkko on säilynyt vuosisatojen melskeestä huolimatta muuttumattomana näihin päiviin asti. Valitettavasti MAP-kirkon jäsenet on harhautettu uskomaan aivan muuta.

        Kenelle Kristus antoi taivaan valtakunnan avaimet? Avainten hallussapito tarkoittaa johtamisvaltuutta.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kenelle Kristus antoi taivaan valtakunnan avaimet? Avainten hallussapito tarkoittaa johtamisvaltuutta.

        Avaimia tärkeämpää on, kuka messias on ja kuka lähettää tuon voidellun. Tässä Jeesus ja Ut vetoavat israelin profeettojen kirjoituksiin joissa Jahve lupaa lähettää voideltunsa.
        "Hän on pitänyt mielessään pyhän liittonsa, valan, jonka hän isällemme Abrahamille vannoi" väärä vala, väärä lupaus, ja koko tarina on valhetta .


      • kaksipisteto
        kaksipisteto kirjoitti:

        Avaimia tärkeämpää on, kuka messias on ja kuka lähettää tuon voidellun. Tässä Jeesus ja Ut vetoavat israelin profeettojen kirjoituksiin joissa Jahve lupaa lähettää voideltunsa.
        "Hän on pitänyt mielessään pyhän liittonsa, valan, jonka hän isällemme Abrahamille vannoi" väärä vala, väärä lupaus, ja koko tarina on valhetta .

        "Muista palvelijoitasi Abrahamia, Iisakia ja Jaakobia, joille vannoit oman itsesi kautta: 'Minä annan sinulle jälkeläisiä niin paljon, että heitä on kuin taivaan tähtiä, ja annan heille ikuiseksi omaisuudeksi sen maan, jonka olen heille luvannut.'" 2.Moos.32:13

        "Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa" Hepr. 6.13


    • Ierikk

      Terve ihminen ei usko yleensäkään satuolentoihin.

      • kaksipisteto

        Itse asiassa uskoo, tosin nykyään ehkä aiempaa harvempi ihminen, ainakin länsimaissa, mutta on lajityppillinen ominaisuus että voimme kuvitella olemattomia ja jopa uskoa kuvitelmiimme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe