Mikä on vihapuhetta?

46vuskossa

Luin uskontojen uhrien sivuilta Kaisa Klapurin kirjoituksen elämästään eräässä helluntaiseurakunnassa lapsena, ja en ihmettele että on elämä mennyt silloin rikki, kun ei ole hoidettu tällaisia hyväksikäyttäjiä raastupaan.

Mutta toinen puoli tässä koko herätysliikkeen syyttämisessä, johon kuuluu, jos luetaan koko perheet alle satatuhatta. Ja nämä yleistykset joita kirjoituksissa on, ainakin minulle ja muille tavallisille helluntaiseurakuntalaisille, jotka olemme täysin syyttömiä siihen mistä syytetään, tuottaa ahdistusta, ja lapsien kohdalla vielä enemmän, kun muutenkin on koulukiusaamisia vaikka mistä aiheesta nykyään.

Jos joku yksilö on suomessa hyväksikäyttäjä, tai väkivaltainen, hänet pitää siitä rangaista, lain edessä, miksi sitten leimataan koko herätysliike, jos joku yksittäinen ihminen tekee rikoksia, tai niin kuin kirjoittaja sanoo uhkaa väkivallalla, helvetillä.. Tosiasia on, että joka päivä telkkarin kanavilta tulee kiroilua ja vaikka mitä murhia ja väkivalta uutisia. Itse en ole nykyään näitä helvetti pelottelu saarnoja kuullut enkä jotain maailmanloppu juttuja, netti on se foorumi jossa pyörii enimmäkseen pelottelut.

Sebastian Tynkkynen sai sakot kansanryhmää vastan kiihottamisesta , kun oli puhe islamista, mutta helluntalaisuudesta saa vapaasti kertoa vaikka mitä, oli totta tai tarua, puhua saa tietenkin epäkohdista, onhan sananvapaus, mutta mielestäni pitäisi yksittäisistä tapauksista arvostella, mutta muiden, koko joukon, asiaan osattomien tavallisten seurakuntalaisten tuomitseminen sivuaa jo mielestäni sitä nykyään paljonpuhuttua vihapuhetta.

Totta on sekin kyllä 25v sitten oli opillisesti aivan toista ja auktoriteettista julistus ja käytäntö, mutta nykyään on mielestäni julistus armokeskeistä, mutta poikkeuksia yksilöissä löytyy aina, ja sooloilijoita jotka ei kaikki edes kuulu seurakuntiin

Lasten kanssa toimivien pitää olla koulutettuja nykyisten lakien mukaan toimimaan.
Kaikkea hyvää, siunausta kaikille, ateisteille ja uskoville!

10

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkäänhellari

      Hienosti kirjoitit. Minä olen ollut pitkään uskossa, yli 45 vuotta ja siitä ajasta 31 vuotta helluntaiseurakunnan jäsenenä. Tosin tulen perheestä, jossa ei oltu edes uskonnollisia. Äiti jopa lievästi pilkallinen, kun nuorena kävimme uskovien teini-illoissa Kansanlähetyksen piirissä.
      Uskovilla lapsilla koulussa on suurempi risti joutua kiusatuksi ja voi kokea yksinäisyyttä, mutta uskovien perheongelmia liioitellaan. Kyllä se hyväksikäyttö, insesti on paljon yleisempää uskomattomissa piireissä. Ja jos rikoksia tapahtuu, niin asioihin kyllä puututaan.

    • se-on-kirosana

      Teukka.on.äijä
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14706815/hakkarainen-laukoo-totuuksia-sananvapudesta
      Hakkarainen huomioi, kuinka islaminuskoa ja kristinuskoa koskevaa kirjoittelua punnitaan julkisuudessa erilaisella vaa’alla. Hän tuki myös näkemyksiä, joiden mukaan lain määräykset kahlitsevat sananvapautta ja niitä olisi syytä höllentää.

      – Ei tuo mitään rasistista puhetta ollut. Jos olisin samassa tilanteessa arvostellut kristittyjä tai haukkunut Jeesusta, ei kukaan olisi syytettä nostanut. Mutta jos muslimeja arvostelen heidän pahoista töistään niin minua syytetään varmasti ja tuomio tulee ja lappu käteen, Hakkarainen moitti ja toivoi lakeihin asiaan sopivia muutoksia.

      – Jos minä laitan tuohon Raamatun lattialle. Ja Koraanin. Ja seison niiden päällä. Niin kukaan ei puhu siitä Raamatun päällä seisomisesta. Mutta Koraanin päällä seisomisesta tulisi varmasti seuraava uskonrahan loukkaamissyyte. Enhän minä sitä tee, mutta annan esimerkin, Hakkarainen kuvasi tilanteen epätasapainoisuutta.

      – Näillä mennään, täytyy vähän tarkentaa sanamuotoja. Jos olisin kirjoittanut siihen, että ”melkein” muslimi, ei olisi tullut mitään. Täytyy vähän tarkentaa – mutta mielipiteet eivät ole muuttuneet, Hakkarainen totesi.

      Erikoisessa Suomessa siis eletään nykyään.

    • oimpnbuhgvytxdr

      46vuskossa aloittava kirjoitus antaa oikein hyvän selityksen siitä, miksi uskonnon uhria ahdistaa.
      46vuskossa ei halua että hänen mukavaksi kokemaansa herätysliikettä syyllistetään "yhden yksittäisen" rikoksista. Hän pitää "tavallisia helluntaiseurakuntalaisia" täysin syyttöminä. Hän haluaa, että yhteisössä tapahtuvat ikävät asiat lakaistaan maton alle ja uhrit vaiennetaan. Hän ei tunnusta yhteisön kollektiivista vastuuta sellaisen järjestelmän luomisesta, jossa ikäviä asioita on helppo tapahtua, jossa uhrit jäävät puolustuskyvyttömiksi kun sivustakatsojat sulkevat silmänsä ja kietoutuvat tietämättömyyteen.

      Suosittelen luettavaksi Janne Villan kirjan Hengellinen väkivalta. Jospa se opettaisi näkemään asioita oman mukavuusalueen ulkopuoleltakin.

      • 46vuskossa

        En ole sitä mieltä että yhteisöissä olevat ikävät asiat vaiennetaan, vaan käsitellään ja kohdellaan asia asiana.
        Kollektiivista vastuuta en allekirjoita, koska olen yksilö suomalaisessa yhteiskunnassa, ja tottunut että jokainen, minäkin, olen vastuussa vain omista virheistäni.
        Silloinhan se kollektiivinen rikos voitaisiin käsittää mihin tahansa urheiluseuraan tai yhdistykseen, mielestäni johtajat näissä kaikissa yhteisöissä ovat ensikädessä vastuussa, eli ne jotka päättävät asioista.


      • PKME

        Kyllä on aika järkyttävää, kuinka näillä sivuilla varsinkin helluntailaisia kuvataan melkein rikollisjärjestöksi. Miksei kukaan puhu siitä, mitä kaikkea pahaa tapahtuu kirkkoon kuuluvien keskuudessa.


      • Hellurienuhri

        No ei läheskään sellaista kuin hellureiden keskuudessa!


    • okpjioiubygvufctdr

      46uskossa ei edelleenkään ymmärrä, mitä on tapahtunut eikä sitä, miksi yhteisö olisi syyllinen. Jos tuonkaltaista sokeutta on enemmänkin helluntaissa, ei ihmekään, että siellä tapahtuu pahoja asioita.

      Kaisa Klapurin oma kertomus:

      "Jostain syystä perheeni tai muut seurakuntalaiset eivät silloin kyenneet näkemään tapahtuvia hirveyksiä. En ollut ainoa yhteisössä hyväksikäytetty, ja ajattelen nyt, että meidän lasten reagointi oli sen verran voimakasta, että sen olisi pitänyt kiinnittää huomiota. Ehkä aikuiseksi kasvamiseen vain nyt liittyy, ettei enää näe maailmaa sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin sen olettaa ja haluaa olevan. ”Koska meidän seurakunnan jäsenet ovat kaikki Jumalan pyhiä, niin sen takia meidän seurakunnassa ei tapahdu tällaista.” Kieltomekanismit voivat olla vahvat tässäkin suhteessa."

      ”Väitän, että uskonnollinen yhteisö mahdollisti kohdallani seksuaaliväkivallan jatkumisen. Pahantekijöitä ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä suojeltu, mutta luottamus Jumalan miehien pyhyyteen sulki vastuullisten aikuisten silmät. Eiväthän Jumalan omat koskisi lapsiin sillä tavalla. Totuus kaikessa likaisuudessaan oli alttarilla kaikkien nähtävissä, ja lauman pienimmät huusivat apua, mutta kukaan ei nähnyt eikä kuullut."

      • minähellariakka

        Olen samassa seurakunnassa kasvannut kuin Klapuri, mutta täytyy sanoa, etten ole kuullut tai nähnyt mitään seksuaaliseen hyväksikäyttöön viittaavia asioita. Mutta jos sitä on tapahtunnut, me ei todellakaan suojella tekijöitä. Ja harmittaa noi jutut jossa luullaan meidän niin tekevän.
        Itse olen Klapuria noin 20vuotta vanhempi ja olen tavallinen seurakuntalainen ja uskon todella, että asioihin olisi puututtu jos olisi nähty tai aistittu jotain noin kamalaa.
        Toivon että asiat selvitetään..ja asia kyllä on selvityksessä.


      • nosuhteellisuudentajuany

        Ihmetyttää, eikö missään yhteiskunnassa, koulussa, perheessä, naapurissa, ystäväpiirissä ollut kykyä nähdä hätää. Miten tuo olisi ollut ainoastaan juuri jonkun uskonnollisen yhteisön asia?

        Olen myös sitä mieltä, ettei ole asiallista leimata koko yhteisöä yhden ihmisen toimien perusteella. Kaikille on mahdollista tehdä pahoja tekoja (tai hyviä tekoja) ja niitä myös tehdään uskonnollisten yhteisöjen ulkopuolellakin vaikka kuinka paljon. Ei helluntailiike ole mikään erityinen pahuuden mahdollistaja ja tyyssija.
        . Vastuu naapurien tekemistä ei voi olla muualla kuin naapurilla itsellään.


    • Costner61

      Helluntailaisuudessa vallitsee suuri vaikenemisen kulttuuri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe