TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE

mitensetoimii

Siis voiko eläkettä hakea ilman pitkää sairausrahakautta.Toinen kysymys on ansiosidonnaiselta hyppääminen sairasrahalle mutta jos tulee hylky pääseekö ansiosidonnaiselle takaisin ettei putoa köyhyys loukkuun.

52

5377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsfsfs3434

      Voi hakea mutta vain erikoistapauksissa hyväksytään. Eli normitie on sairaslomakauden jälkeen.

    • Edededede

      Mene duuniin, niin ei tarvitse täällä kysellä tyhmiä.

      • jookosta99

        jos pysyisit itte töissä että viisastuisit.


    • eiei

      Eihän tyhmiä kysymyksiä olekaan , jos on tietämätön. Vai oletko sitä mieltä, että tiedon hakeminen on tyhmää ???

    • duunari.tuomo.neuvoo

      Duuni lienee paras neuvo joten eio muuta kuin baanalle ja töihin siitä !!!!!!!!!!!!!!!

    • josonsairasss

      Jos on sairas niin lääkäri määrää sairauslomat ja jos eläkettä lähdetään hakeen niin eri juttu, bumerangina kuitenkin takas nykypäivänä.

      • tosi.tuli

        Vaikka lääkäri määräsi sairausloman ja kirjoitti kattavan B-lausunnon asian todisteeksi, Kela hylkäsi yllättäen sairauspäivärahan. Kuitenkin Kela lähetti muutaman viikon kuluttua työkyvyttömyyshakemuksen ja kehotti sitä hakemaan ilman sairauspäivärahakautta. Sen tein, mutta tietenkään sitä ei hyväksytty.

        No, asia on nyt muutoksenhakulautakunnassa sekä sairauspäivärahan että työkyvyttömyyseläkkeen hylkäyksen takia. Tuloksen voin jo arvata.
        Sairaus on vanha ja työeläkeyhtiön ja Kelan tiedossa, nyt pahentunut huomattavasti. Pari vuotta sitten sairausloma oli ihan läpihuutojuttu, 300 päivää meni silloin.
        Elämme kummia aikoja.


      • Ihmetouhua

        Sanoppa muuta. Itse olen ollut työkyvyttömänä periaatteessa 10 vuotta. Ja nyt yhtäkkiä vuonna 2017 yritetään "aktivoida" kyllä saa nauraa tälle touhulla... mitähän palkkatöitä ihminen jolla ei ole koulutusta, eikä ole ollut koskaan palkkatöissä voi tehdä? Miksi työkyvytöntä pitää kiusata? Kun on suomi täynnä terveitö työttömiä niin paljon että ei riitä työt. Ilmaistöitö kyllä riittää mutta eihän ne nyt olekaan oikeita töitä.


      • Käsittelyä
        tosi.tuli kirjoitti:

        Vaikka lääkäri määräsi sairausloman ja kirjoitti kattavan B-lausunnon asian todisteeksi, Kela hylkäsi yllättäen sairauspäivärahan. Kuitenkin Kela lähetti muutaman viikon kuluttua työkyvyttömyyshakemuksen ja kehotti sitä hakemaan ilman sairauspäivärahakautta. Sen tein, mutta tietenkään sitä ei hyväksytty.

        No, asia on nyt muutoksenhakulautakunnassa sekä sairauspäivärahan että työkyvyttömyyseläkkeen hylkäyksen takia. Tuloksen voin jo arvata.
        Sairaus on vanha ja työeläkeyhtiön ja Kelan tiedossa, nyt pahentunut huomattavasti. Pari vuotta sitten sairausloma oli ihan läpihuutojuttu, 300 päivää meni silloin.
        Elämme kummia aikoja.

        Jos hakee saman sairauden perusteella uudelleen sairauspäivärahaa, josta on jo 300 päivää maksettu sairauspäivärahaa, päivärahaa ei myönnetä uudelleen.. on varmaan sun sairaupäivärahapäätöksessäkin näin ilmoitettu. Tälläisessä tapauksessa pitää hakea eläke..


      • Anonyymi
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Sanoppa muuta. Itse olen ollut työkyvyttömänä periaatteessa 10 vuotta. Ja nyt yhtäkkiä vuonna 2017 yritetään "aktivoida" kyllä saa nauraa tälle touhulla... mitähän palkkatöitä ihminen jolla ei ole koulutusta, eikä ole ollut koskaan palkkatöissä voi tehdä? Miksi työkyvytöntä pitää kiusata? Kun on suomi täynnä terveitö työttömiä niin paljon että ei riitä työt. Ilmaistöitö kyllä riittää mutta eihän ne nyt olekaan oikeita töitä.

        "mitähän palkkatöitä ihminen jolla ei ole koulutusta, eikä ole ollut koskaan palkkatöissä voi tehdä?"

        Mites ois aluksi vaikka peruskoulun ja lukion oppimäärä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mitähän palkkatöitä ihminen jolla ei ole koulutusta, eikä ole ollut koskaan palkkatöissä voi tehdä?"

        Mites ois aluksi vaikka peruskoulun ja lukion oppimäärä?

        Peruskoulu ja lukio ei vielä takaa pääseekö töihin, pitää lukea joku ammatti niin sitten mahdollisuudet paranee.
        Terv, yo muurari


    • jhgg

      Onkohan Kelalle tullut ohjeistus ettei työkyvyttömyyseläkkeelle saa enää päästää ketään (eläkevarojen puutteessa?)
      Olen itse hakenut ja useampi tuttavakin joilta olen kysynyt miten kävi. Lääkärintodistukset olleet mukana joista käynyt ilmi, että työkyky on mennyt.
      Kaikille tullut hylky samassa sanamuodossa, eli "Teillä on kuitenkin toimintakykyä edelleen jäljellä sopivaan kevyeen työhön ainakin osa-aikaisesti. Katsomme, että kykenette teille sopivaan työhön, josta voitte saada kohtuullisen toimeentulon. Tämän vuoksi Kela on hylännyt kuntoutustukihakemuksenne."

      Hylkyperusteet on niin ovelasti laadittu, että kaikki työkyvyttömyyseläkehakemukset voidaan näillä perustein hylätä.
      Siihen ei oteta kantaa mistä niitä kevyitä osa-aikatöitä, mistä saa kohtuullisen toimeentulon löytyy
      Totuushan on ettei sellaisia ole, ainakaan tälläisille liki kuuskymppisille ikänsä raskaita töitä tehneille..

      • Olettietämätön

        Eläkevaroja on satoja miljardeja ja joka vuosi tulee muutama voittona lisää. Ne on rahastoitu. Riittäisivät yli 100 vuodelle vaikka eläkemaksut poistettaisiin huomenna.


      • Ainasamavalitus

        Kela on vain yksi eläkeyhtiöistä, joka myöntää työkyvyttömyyseläkkeen, jos edellytykset täyttyvät. Jos olet ollut työelämässä, palkastasi on maksettu työeläkevakuutusmaksua, josta sinulle on kertynyt työeläke. Työeläkelaitoksia suomessa on monta, esim:Elo, Varma, Ilmarinen, Mela, Veritas ym.. Työeläkelaitos on ensisijainen eläkkeen myöntäjä. Kela maksaa eläkettä vain työeläkkeen lisäksi, jos työeläkkeen tuloraja jää alle kansaneläkkeen (Kelan maksaman työkyvyttömyyseläkkeen ) alle.. Yleensä täyden kansaneläkkeen (kelan eläkkeen )saa vain sellainen henkilö, joka ei ole ollut työelämässä esim. syntymästä lähtien vammaiset henkilöt, jotka eivät kykene milloinkaan työ elämään. Onko sun kaikki tuttavat tälläisiä henkilöitä, jotka eivät ole olleet milloinkaan työelämässä, kun kirjoituksessasi annat ymmärtää, että vain Kela on antanut hylkypäätökset? Eikö teistä kukaan ole hakenut työeläkettä? Suurin osa eläkkeenhakijoista on ollut työelämässä ja ansainnut myös työeläkettä.. Niin kerroithan sä kyllä että olet ikäsi tehnyt raskaita töitä, kyllä työeläkettä olisi pitänyt kertyä, vai oletteko kaikki olleet pimeissä töissä. Kansaneläkkeen tuloraja yksinäisellä henkilöllä on noin 1300e/kk, naimisissa olevalla pienempi. Eli jos työeläke ylittää tuon rajan, sinulla ei edes ole oikeutta kansaneläkkeesee. Kertoisitko, kuinka työeläkehakemuksesi on käynyt. Onko myös työeläke hylätty ja millä perusteella? Selvä hylkyperuste tuosda kirjoituksessasi on..


    • itseolettietämätön

      Eläkevarojen määrä 31.12.2015 oli 180,7mrd ja vuotuiset eläkemaksut 25,3mrd jotka joka vuosi nousevat.
      Jos eläkemaksut poistetaan, niin rahat riittävät 7 vuoden ajan.

    • onneksesimiehetpääsee

      Niin kuin tuossa joku sanoi minullakin Kela hylkäsi juuri noilla sanoilla vaikka oli ihan selvät työkyvyttömyyseläke B- todistukset monelta lääkäriltä. Elökeyhtiö kanssa hylkäsi vielä ennen. Luulenpa että saan hylyn myös silloin jos vaikka tässä kerkiän arkun pohjallekin jo. Sen voi sit laittaa siihen minun arkun päälle vielä muistoksi asiasta!

    • Kaijaaa

      Moi Onko näin että sairauspäiväraha on saman suuruinen kuin tuleva työkyvyttömyyseläke, vai lasketaanko tämä eläke joidenkin tulojen mukaan uudelleen?

      • Anonyymi

        Ei ole sama, itsellä tarkasteltiin viimeiset viisi vuotta ja siellä oli kaikenlaisia kertoimia ja oletuksia tulevasta ansiotasosta, olin yllättynyt kun sain enemmän kun itse laskeskelin saavani, en valita ja tyydyn päätökseen.


    • fdnb

      Kyllä voi hakea ja erikoistapauksissa myönnetäänkin. Harvinaisissa tapauksissa voi olla niin että on oikeus eläkkeeseen mutta ei sairaspäivärahaan. Yleensä asia on toistepäin.

      Eräs poikkeuscenaario on tapaus "kotirouva" joka ei palkkatöissä vaan on hoitanut vain kotiaan ja mies tuonut rahan. Sairaspäivärahan kriteeristössä pitää olla työkyvytön "omaan työhönsä" ja eläkkeen saamiseksi pitää olla työkyvytön sekä omaan työhönsä tai johonkin muuhun vastaavaan työhön edellyttäen että henkilö voi työkyvllään ansaita kohtuullisen elannon.

      Kohtuullisen elannon käsitettä taas ei ole sairaspäivärahassa joten voi olla harvinanen tilanne että kotirouva katsotaan pärjäävän kotitöissä joka hänen ns "oma työ" mutta ei työssä josta voisi elannon saada niin tällöin voi tulla eläkeoikeus ilman sairasrahaoikeutta.

    • 123-321

      Yliopiston yhteiskunatieteen (yht. kuntatieteen tohtori) assari sanoi aikoinaan mulle, että kelan tiukat työkyvyttömyyskriteerit on tehty muun muassa sen takia, koska kun kela pitkittää työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä, niin useita asiakkaita ehtii kuolla tämän viivyttelyn takia ja kela säästää tälläkin tavoin.

    • Vaikeatavoite

      Olen yrittänyt pitkällisen sairauden johdosta hakea tuota työkyvyttömyyseläkettä ja aina myönnetään vain lyhyt määräaikainen pätkä sekä suositellaan työkokeilua alalle johon todettu ettei onnistu eikä työpaikat ota kun huomaa "oireet". Ne yrittää, että tappaisin itseni määräaikaisen pätkän päättymiseen mennessä jotta mitään ei tarttis myöntää. Samaan aikaan toiselta puolen maapalloa tänne turvapaikkajärjestelmää väärinkäyttäneet saa kaiken heille ilmaisena ja verovapaasti. Toisaalta pääsis tästä hulluudesta jos päivänsä päättäisi.. ei tarttis hakea enää todistella eläketahoille tilannettaan mikä hoitotahoille on selvä. En halua masentaa ketään mutta näin se vaan on, että kelasta ja eläketahoilta tullaan varmasti vielä haudan ääreenki huutamaan ettet saa vielä kuolla vaan pitää sitä ja tätä.

    • Anonyymi

      Minulle myönnettiin tk eläke huhtikuussa. Viikko meni käsittelyssä. Olen vielä tämän toukokuun kuntoutustuella. Kesäkuun ensimmäinen päivä alkaa eläke. Psyykkisten ongelmien takia eläke myönnettiin. Ei enää ikinä taistelua kelan ja työkkärin kanssa. Kuntoutustuella olen ollut 2016 vuodesta lähtien. Vakuutusyhtiö oli eläkkeen myöntäjä. Kelan kautta olisi ollut paljon vaikeampaa. Ikää päälle 30. Hakemus meni ensimmäisellä yrittämällä läpi ja kaikki kuntoutustuki hakemuksetkin hyväksyttiin heittämällä.

      • Anonyymi

        On ilmeisesti ollut jo pidemmän aikaa eläkelaitoksilla ohjeistus, että kaikki nuppivikaiset laitetaan pikaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle?
        Mikähän tässä on taustalla? Liittyykö jotenkin vuoden 2017 eläkeuudistukseen?


      • Anonyymi

        Hyvin kävi.Nykyään ei pääse edes vaikeasta masennuksestakaan.Lääkärit sanovat työ on parasta lääkettä että se siitä.Tarviiko olla hoidossa laitoksessa päästään että saa eläkkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kävi.Nykyään ei pääse edes vaikeasta masennuksestakaan.Lääkärit sanovat työ on parasta lääkettä että se siitä.Tarviiko olla hoidossa laitoksessa päästään että saa eläkkeen.

        Ei sitä eläkettä saa enää vaikka olisit ollut kymmenen kertaa laitoksessa.


      • Anonyymi

        Sä ootkin tosihullu sitten,mä olen väin vähänhullu kun meni 5v ennen kuin hyväksyivät. Tein kyllä ensin melkein 40v duunia ennen kuin paikat hajos,mutta niistä ei päässy eläkkeelle vaan piti ruveta keksimään muuta,no hulluus sitten tehos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kävi.Nykyään ei pääse edes vaikeasta masennuksestakaan.Lääkärit sanovat työ on parasta lääkettä että se siitä.Tarviiko olla hoidossa laitoksessa päästään että saa eläkkeen.

        No kyllä se työ hyvää tekeekin jos kotona vaan möllöttää, muitten ihmisten seura tekee kyllä hyvää mielelle, itsekkin menisin takaisin töihin mutta kun työ on fyysistä ja sitä en nyt enään pysty tekemään vaan kotona pyörin ja mietin millä aikansa sais kulumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä eläkettä saa enää vaikka olisit ollut kymmenen kertaa laitoksessa.

        Itsellä nivelvaivat ja kylläkin ortopedillä käyntejä useita sekä yksi leikkaus, takasin ei ollut paluuta vanhaan ammattiin ikä 60vuotta niin eka hakemus ja parissa viikossa läpi. Kyllä eläkkeelle pääsee kun tarve on, tosin itse en meinannut uskoa kun lääkäriä myöten epäilivät onnistumista. Mielenterveyskuntoutujille varsinkin nuorille olisi paras olisi pysytellä muitten ihmisten kanssa tekemisissä niin mieli voisi parantua, sieltä yksiöstä missä lääkepurkin kanssa päivänsä viettää on yksin vaikea nousta.


    • Anonyymi

      täällä ei vissiin ole keskustelua tästä aih.ollut välivuosina 2022 nyt.Kävin ammatil.kuntoutus suunnitelma,v.2012 hajin kunta.tukea,Työkyv,eläke hylky.Terveyskeskus lääkäri tumppasi viim.eläkkeen haun.Nyt kaksi erikoislääk.b2lausuntoa,taas ohjataan samalle tumppaajalle.En jaksa enää.Jätän leikin nyt!Käyn sairaalan polilla ,monta vuotta jo.Lisäsair.tullut ja ne on asiallisesti erikoislääkäri hoitanut.Ei auta...en vaan jaksa.Onko muita samassa tilassa.Sysätään työkkäriin.Nyt työkkäri sysää nollatuloille,tukia kun en saa mitään.Oma vika mitäs sairastuin työssä.Töihin minusta ei ole,se mainittu.

      • Anonyymi

        "Sysätään työkkäriin.Nyt työkkäri sysää nollatuloille,tukia kun en saa mitään.Oma vika mitäs sairastuin työssä.Töihin minusta ei ole,se mainittu."

        Jos et pääse/joudu töihin etkä
        työkyvyttömyyseläkkeelle tai jos sinusta ei ole työttömäksi (ml. kuntouttava työtoiminta) etkä saa sairauspäivärahaa, niin hae toimeentulotukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sysätään työkkäriin.Nyt työkkäri sysää nollatuloille,tukia kun en saa mitään.Oma vika mitäs sairastuin työssä.Töihin minusta ei ole,se mainittu."

        Jos et pääse/joudu töihin etkä
        työkyvyttömyyseläkkeelle tai jos sinusta ei ole työttömäksi (ml. kuntouttava työtoiminta) etkä saa sairauspäivärahaa, niin hae toimeentulotukea.

        En saa noita tukia, mitään toimeentulotukia.Työkyvytön todetty äskettäin yli 10v jälkeen.Jopa saikutkin voivat olla korvaamatta,Vuosia sitten olin pitkällä saikuilla niinhän kela keskeytti maksatuksen,olin astmakuntoutuksessa,no kahta viikkoa aiemmin pamahti maksuun .Olin jo ajatellut kunt.en mene.Menin!Nythän vaara on saikut (eri sairaus),ei makseta,työkyvyttömyyseläke hylätään.Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saa noita tukia, mitään toimeentulotukia.Työkyvytön todetty äskettäin yli 10v jälkeen.Jopa saikutkin voivat olla korvaamatta,Vuosia sitten olin pitkällä saikuilla niinhän kela keskeytti maksatuksen,olin astmakuntoutuksessa,no kahta viikkoa aiemmin pamahti maksuun .Olin jo ajatellut kunt.en mene.Menin!Nythän vaara on saikut (eri sairaus),ei makseta,työkyvyttömyyseläke hylätään.Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???

        "Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???"

        Kyllä voi. Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja saat sen jälkeen normaalisti työmarkkinatukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saa noita tukia, mitään toimeentulotukia.Työkyvytön todetty äskettäin yli 10v jälkeen.Jopa saikutkin voivat olla korvaamatta,Vuosia sitten olin pitkällä saikuilla niinhän kela keskeytti maksatuksen,olin astmakuntoutuksessa,no kahta viikkoa aiemmin pamahti maksuun .Olin jo ajatellut kunt.en mene.Menin!Nythän vaara on saikut (eri sairaus),ei makseta,työkyvyttömyyseläke hylätään.Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???

        Toimeentulotuki on lakisääteinen, mutta nykyään sitä saadakseen täytyy vähintäänkin uhkailla oikeustoimilla, tai jopa ryhtymällä sellaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???"

        Kyllä voi. Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja saat sen jälkeen normaalisti työmarkkinatukea.

        Saadakseen pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saadakseen pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä.

        Hakeuduin itse työkyvynarviointiin, kestänyt jo yli 4v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saadakseen pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä.

        Nykyään on kai mahdollista olla työkyvytön työnhakija, jos lääkäri toteaa työkyvyttömyyden, mutta ei olla eläkekunnossa kuitenkaan. Jotain tällaista olen kuullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sysätään työkkäriin.Nyt työkkäri sysää nollatuloille,tukia kun en saa mitään.Oma vika mitäs sairastuin työssä.Töihin minusta ei ole,se mainittu."

        Jos et pääse/joudu töihin etkä
        työkyvyttömyyseläkkeelle tai jos sinusta ei ole työttömäksi (ml. kuntouttava työtoiminta) etkä saa sairauspäivärahaa, niin hae toimeentulotukea.

        Turhaampa hakisin.En saa mitään toimeentulo tukia.Nyt äskettäin hylätty työkyv.eläke hakemus,oli jo toinen haku .Kolmas kerta toden sanoo.Luki vuoden työkyvyttömyys vaaditaan.Aina joku,kyllä ne syyt keksii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaampa hakisin.En saa mitään toimeentulo tukia.Nyt äskettäin hylätty työkyv.eläke hakemus,oli jo toinen haku .Kolmas kerta toden sanoo.Luki vuoden työkyvyttömyys vaaditaan.Aina joku,kyllä ne syyt keksii.

        Se menee sillain jos eläkehakemus hylätään palautuu työhakijaksi saa työmarkkinatukea normisti.Tätä ei kaikki tiedä.Mars työhakijaksi ja selittää tilanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eihän työkyvytön voi hakeutua työkkäriin???"

        Kyllä voi. Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja saat sen jälkeen normaalisti työmarkkinatukea.

        Juu.. heti työsuhteen päättyessä kannattaa ilmoittautua työkkäriin, vaikka olisikin sairaslomalla. Saikulla ollessa saa kelan sairauspäivärahaa, eikä työnhakuvelvoitetta ole. Sairasloman loppuessa tai kielteisen tk-eläkepäätöksen tullen pääsee sitten työttömyyspäivärahalle. Ansiosidonnaistakin voi saada, jos on kassan kanssa asiat selvitellyt, mielellään ennakoiden.

        Tämäkin on jännää, ettei ihmisille kerrota, mitä heidän pitää tai kannattaa tehdä millaisessakin tilanteessa. Korkkiruuvilla saa tietoa vääntää virkailijoista ja netistä kaivaa. Pitää soitella perään, kun esim. omakelasta löytää monitulkintaista tietoa omista asioista. Pyydetään toimittamaan lausuntoja, jotka jo on toimitettu jne. Kaiken huipuksi eri virkailijat voivat antaa keskenään ristiriitaisia ohjeita. Jos olisi maahantulija, olisi virkamiesarmeija palvelemassa ja ohjaamassa, lomakkeet täyttyisivät automaattisesti, että kaikki mahdolliset tuet tulisi varmasti haettua. Tavallisella kansalaisella vastaavaa palvelua ei ole.


    • Anonyymi

      Olen ollut työpajoilla muuten kolmekin erikertaa..vikaa sairastuin sisäilmasto niin että sinne menty..2erilääk.tod.toi 2kk karenssin työpajalta..sitten olisi toistamiseen laitettu työkok.paikkaan missä taas sisäilma ongelm..ei onneksi otettu.Itsensä pelastavat taloista missä keuhkosairaat sairastuu,mutta työtön keuhkovikanen sinne olisi laitettu..nimim.sama kuin edellä..

    • Anonyymi

      Aina sitä hakea voi, mutta et saa. Itse olen ollut työkyvytön kymmenen vuotta onnettomuuden seurauksena, koko sen ajannut kuluttanut lääkärin ja sossun saranoita mutta päätös on ilmeisesti mahdoton tehdä. Samaan aikaan varsinkin nuoria naisia päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle tuosta noin kun vähän vinkuu päävikaa, toisia ei armahdeta kymmenien vuosienkaan jälkeen.

    • Anonyymi

      Eikös olekkin kiva maa tää suomi jota sanotaan sivistysvaltioksi , läntisissä naapureissa homma toimii työntekijän eduksi toisin kuin meillä , meitä aina verrataan noihin vaikka ei olla läheskään samalla viivalla , moni menettää työssä terveytensä kuten itsekkin ja heitetään sitten köyhyysrajan alle kituuttamaan sairaana kun on ensin vuosikausia ollut henkistä kidutusta "löyhässä hirressä" ja kaikki tosiasiat kielletään ja hylätään systemaattisesti virkakoneistossa . Eipä sairaalla ole muuta keinoa kun unohtaa raha ja istua lääkärin oven takana niin kauan kuin asiat alkaa etenemään . Ihmettelen ettei meillä puhuta näistä asioista ihan kuin niitä ongelmia ei olisikaan olemassa , todella kalliiksi tulevat loppujen lopuksi veronmaksajille ja usein työkyky meneekin lopullisesti sitten , jos aiemmin asiat hyväksyttäisiin ja keskityttäisiin rahan sijasta hoitoon voisi joku palautuakkin vielä työkykyiseksi.

      • Anonyymi

        Suomessa ajatus tuntuu olevan, että työkyvytön on lähtökohtaisesti huijari.

        Työterveyshuolto ei uskalla/saa tarvittaessa kirjoittaa sairauslomaa sairaalle työntekijälle. Tästä seuraa, että sairas käy töissä, hänen vaivansa pahenee. Aikansa ihmeteltyään työterveys sitten laittaa ihmisen sairaslomalle, ehkä osasairauspäivärahalle ja lopulta todetaan, ettei hän enää pysty työhönsä. Kaikki vaiheet vain tapahtuvat liian myöhään. Jos alkuun uskallettaisiin hoitaa ja tarvittaessa laitettaisiin ihminen sairauslomille, hänen työkykynsä säilyisi pidempään edes osittaisena.

        Kun asiointi työeläkeyhtiön kanssa alkaa, on heidän lähtökohtansa jälleen, että asiakas on suht terve ja pystyy varmaan johonkin hommaan. Tk-eläkettä ei anneta, vaan ammatillisen kuntoutuksen jälkeen pitkän työuran tehnyt päätyy suurella todennäköisyydellä työttömäksi, mikä kutistaa hänen toimeentuloaan sekä tulevaa eläkekertymää.

        Jokaisessa vaiheessa sairas ihminen on kuin ongelmajäte. Kuitenkin väitetään, että hän voi vielä tienata riittävän elannon tekemällä itselleen sopivaa työtä. Mistä sellainen työ ja palkanmaksaja löytyy? Se on sairaan henkilökohtainen ongelma.


    • Anonyymi

      Kyllä menee noin.Tääkin v.2010/12.jäi työelämästä pois.Sairastuin työssä pahasti.Löysä hirsi ..itseään nuo byrokraattit ajattelee.Kyllä kun jää huonoille tuloille,tukia ei tipu,muuta kuin työkkä..kuka elää 530€..käteen tuleva summa .Lääkärissä pitäisi juosta viikottain,on vian vikaa ja uutta tulee.Kaksi työkyvytön lausuntoa,.lääkärintodistusta löytyy.Kuka jaksaa...menee hermot.

      • Anonyymi

        Eläkeyhtiöt tekevät raakaa bisnestä ja Kela on velvoitettu säästämään euroja parempiin suihin. Sen vuoksi työkyvyttömiä ihmeparannetaan kyneneviksi tienaamaan leipänsä jollain keinolla, mitä todellisuudessa ei ole.

        Kun työkyvytön on päätynyt työttömäksi, pois sairauspäivärahalta, eikä työkyvyttömyyseläkettä ole myönnetty, on hän tavallaan lainsuojaton. Työeläkeyhtiölle on varmaa hanketta, kun tulevan ajan eläke kutistuu ja asiakas saattaa hyvinkin kuolla ennen kuin hänelle on pakko alkaa maksaa vanhuuseläkettä.


    • Anonyymi

      Hain työkyvyttömyyseläkettä kun työkyky meni fyysisiin töihin, ikä karvan alle 60vuotta, lääkärit varoitteli etten pääse ja olin itsekkin siinä luulossa mutta parin viikon jälkeen hakemuksen jättämisestä tuli myönteinen päätös, jippii. Tämä oli oikeudenmukainen päätös eläkeyhtiöltä, kiitos siitä.

    • Anonyymi

      Kyllä eläkkeelle pääsee jos tosissaan haluaa,pitää olla valmis aika "repäiseviinkin"tekoihin.Vähän rohkeutta ja näytteliän taitoja,kyllä se siitä😁.......

      • Anonyymi

        Luovaa hulluutta oltava myös mukana😁


      • Anonyymi

        Ihminen kun laitetaan magneettikuvaukseen ja sen jälkeen leikkauspöydälle eikä kulunut nivel siitä parane niin ei siinä puhelahjat auta kun nivelet ei kuntoon tule, hommat tehty ja eläkkeelle mars.


    • Anonyymi

      Jos olet esim . terveydenalan ammattilainen niin kannattaa hakea , niille kun tuntuu olevan erikoiskohtelu omiensa parissa , nopeasti hoituu eläkepaperit , toisin kuin tavan duunarille , onkohan kukaan näitä asioita tutkinut ja tilastoinut vai onko salassa pidettävää tietoa...mutta eihän meillä ole korruptiota ... eihän.

      • Anonyymi

        Kun tuntee terveyden-/sairaudenhoidon kuviot vuosikymmenten ajalta ja on lukenut tuhansien ihmisten sairauskertomukset sekä on jutellut heidän kanssaan, todennäköisesti tietää asioista ja käytännöistä hyvin paljon.


    • Anonyymi

      Siirryin tahaltee injektioo et saisin saikkuu ja vois pelaa vaa 24/7 :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe