Mitähän seuraavaksi

revissori

Aiemmin yritysmaalilmassa puhuttiin siitä, että yritys on tyydyttämässä asiakkaiden tarpeita. Asiakas voi olla yksityishenkilö, yritys tai julkinen taho. Jonkin ajan kuluttua seuraava vaihe oli, että yritykset olivat toista yritystä tai asiakasta varten siitä syystä, että yritys oli olemassa ratkaisemassa ongelmia. Välillä tuli tunne, että onkohan meillä ainoastaan ongelmayrityksiä.

Seuraava vaihe oli se, että yritykset haalivat toisia yrityksiä ja toimintoja, jotka eivät kuuluneet varsinaisesti yrityksen toimintaan. Haluttiin laajentua ja hoitaa kaikkea mahdollista. Haluttiin olla kumppaneita. Mikä ongelma tähän tuli, kun tämän jälkeen huomattiin, että tämä ja tämä ei kuulu yrityksen päätoimintaan mietittiin mitä tulisi tehdä. Huudeltiin, että voimme olla kumppani sille ja sille toiminnalle ja yritettiin kuitenkin haalia uusia asiakkaita.

Huomattiin, että eihän tämä näin toimi ja tulisi tehdä jotain. Yritykset toinen toisensa jälkeen ilmoittivat julkisuuteen, että virtaviivaistaan toimintaa, organisaatiota, myyntiä ja sopeutetaan toiminta vallitsevaan markkinaolosuhteisiin. Tässä vaiheessa oltiin jo suossa. Tämähän tiesi yt- neuvotteluja, irtisanomisia, rönsyjen lopettamisia tai niiden myyntejä.

Tähän liittyi myös alku digilisaatiolle ja siihen, että lähes kaikki tulee siirtymään nettiin ja sähköisiin palveluihin. Yritys toisensa jälkeen muutti toimintatapansa mm. siten, että jos yritykseen soitti, niin puheluun tuli nauhoite : Tervetuloa …jos asianne koskee sitä ja sitä, vailitse numero 1, 2 jne. Tämän jälkeen ilmoitettiin, että kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja, odottakaa hetki, palvelemme sinua hetken kuluttua. Voitte myös asioda sillä ja sillä sivuilla. Tätä jatkuu ja jatkuu. Puhelut ovat maksullisia ja soittajan lasku sen kun kasvaa. Tämä sama on vielä tänäkin päivänä täyttä arkea. Tämän olen kokenut jokaisessa numerossa, johon olen soittanut.

On paljon ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta ja soittaminenkin on hankalaa, koska välillä pitää puhelimeen naputella jokin numero. Samoin heille sähköinen asiointi on täyttä hepreaa. Asiointi esimerkikisi pankeissa on puuduttavaa. Konttorin aukioloaikoina jonossa on usein 10-20 henkilöä. Puheluihin joutuu jonottamaan ja fyysisiin paikkoihin jos menee paikan päälle, on jokaisessa paikassa jonoa. Kelassa jono on ollut jopa ulos asti.

Tämän päivän trendi on se, että kun halutaan vähätellä asioita, puhutaan isosta kuvasta ja keskimäärin on sitä tai tätä ja toistellaan mantraa, että kun on tämä digilisaatio ja sähköinen asiointi, siinä on sitä ja tätä etua ja toimii hyvin. Monet yritykset ilmoittavat myös, että tehostavat toimintaansa ja uudistavat sitä ja tätä. Sanoista toiminnan tehostaminen ja uudistus on tullut usein kirosana eli toimintoja heikennetään ja palvelut huononevat. Viimeisimpiä sanontoja ovat, että nyt meillä on nämä ja nämä askelmerkit ja mennään se ja se edellä.

Ennen oli sanonta, että mennään se yksi osa edellä puuhun. Digilisaatio ja sähköinen asiointi ei ratkaise kaikkea. On paljon palveluita, joihin aivainsana on henkilökohtainen, nopea ja asianmukainen palvelu, olkoon se kauppa, pankki, muu yritys tai julkinen palvelu.

Mitähän seuraavaksi ?

1

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kslfslkdjksdljdl

      nykyään yritykset tyydyttävät itseään... vitun runkkarit :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe