Uudet eläkelait

Olen syntynyt 24. 03. 1956 ja työelämäni kesti 40 vuotta jäin siis työttömäksi 2012 kesäkuun 19 päivä siihen kun lisätään puolen vuoden irtisanomisaika niin jäin liiton rahoille joulukuun 19:sta päivä kyseistä vuotta ja sitten Kelan työllistämistuelle kun ansiosidonnainen loppui.
Nyt kun eläkelait ovat uudistuneet kysynkin että onko minulla mahdollisuus päästä nauttimaan esim. "Lex Lindsrömistä" tai muista eläkeuudistuksen tuoneista laeista.
T: Epätietoinen

21

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyse on eläketuesta. Eläketukea voi saada henkilö,
      - joka on syntynyt ennen 1.9.1956
      - asuu Suomessa
      - työmarkkinatuen saaja 31.8.2016
      - tukea maksetaan vanhuuseläkkeelle siirtymiseen tai 65 vuoden ikään saakka
      - Kelan myöntämä etuus
      - takuueläkkeen suuruinen (760,26 euroa/kk )
      - tukea maksetaan 1.6.2017 alkaen .

      Vuoden alusta tuli myös uusi eläkelaji, osittainen varhennettu vanhuuseläke.
      Voit ottaa 61 vuoden iän täyttämisen jälkeen osan (25 % tai 50 %) edellisvuoden loppuun mennessä kart-tuneesta eläkkeestä maksuun. Maksettavaa eläkkeen osaa pienennetään pysyvästi 0,4 % jokaiselta kuu-kaudelta osittaisen vanhuuseläkkeen alkamisesta ikäluokkasi alimman vanhuuseläkeikäsi täyttämistä seuraavan kuukauden alkuun.

      • Lisäkysymys

        Kiitos tiedoista, osaatko kertoa kumpi noista vaihtoehdoista olisi minulle parempi kuin myös että onko tuo alimmainen eli osittainen varhennettu vanhuuseläke haettavissa kelalta vai mistä?


      • eläkeikä65v

        Onko minulla mahdollisuus päästä tuohon eläketukeen, olen yrittäjä ja 63v ja joudun nyt lopettaan yritykseni tuotannollisista syistä, eläkkeelle en halua siirtyä, koska se varhennetaan, kun saisin pienen eläkkeeni lisäksi kansaneläkettä.
        Voinko saada edes työttömyyskorvausta, jos tuo ei toimi?


    • 1a1a1a1a

      Ajatellaan sellainen tilanne että kaveri olis 61v. ja olis lisäpäivillä ja haluaisi vanhuuseläkkeelle kun täyttää 62v. mutta saikin 3kk karenssin TE-toimistolta ( syystä tai toisesta) just 3kk ennen kun täyttää 62v. niin onko hänellä mahdollisuus jäädä vanhuuseläkkeelle silloin. Kun ollut kumminkin lisäpäivillä jo pitkään. Tälläisen kysymyksen esitti minulle eräs kaveri, lupasin kysellä jos tyoelaketietaja tietäis.

      • kylläkaikkipääsee

        Ei tossa mikään maailmanloppu tule. Haet sitä eläkettä sitten kun karenssi loppuu ja saat ensimmäisen lisäpäivän.


    • Nimimerkille Lisäkysymys: Eläketuki on Kelan myöntämä etuus, joka on määrältään 760,26 euroa kuukaudessa. Lisätietoa tästä etuudesta saat Kelasta www.kela.fi

      Osittainen varhennettu vanhuuseläke on työeläkejärjestelmän etuus ja sen määrä perustuu eläkkeen alkamista edeltävän vuoden loppuun karttuneesta työeläkkeesi määrästä. Arvion tämän eläkkeen suuruudesta saat tietää omasta työeläkelaitoksesta, jossa olet työeläkevakuutettu.

      Nimimerkille lalalala; Pitkäaikaistyöttömän vanhuuseläkkeen myöntäminen edellyttää, että eläkkeen hakija on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.

    • Nimimerkille ”eläkeikä65v”
      Eläketuen edellytyksenä on mm. viisi vuotta lähes yhdenjaksoiseti kestänyt työttömyys.

      Työttömyysturvaan liittyvissä asioissa sinua neuvoo ensisijaisesti oma työttömyyskassasi. Jos et kuulu kassaan, neuvoja saat Kelasta.

    • vanhateläkkeelle

      Ei voi kuin ihmetellä, että yli kuuskymppisiä työttömiä nöyryytetään, pitää olla niin ja niin monta vuotta työttömänä ennenkuin mitään maksetaan.
      Jos yli neljäkymmentäkin vuotta niska limassa tätä maata rakentanut pitäisi jonkinlainen arvo antaa ihmisille, eikä pyöritellä noita jonnin joutavia pykäliä, oikein vihaksi pistää.

      • Anonyymi

        Olen sanaamieltä edellisen kirjoittajan kanssa 60 kymppinen on kerennyt omalta osaltaan tehdä töitä tarpeeksi ja maksanut veroja eläke pitäisi tulla automaattisesti. olen huoamannut ettei itse enää kelpaa kenellekään työnantajalle.


    • ainainkeriväliinputoaja

      Täytän Lex Lindsrömin ehdot.Pienentääkö tämä eläke tulevaa työeläkettäni?Eli vaikuttaako elinikäkertoimeen mitenkään?

    • Lex Lindstöm eli oikealta nimeltään eläketuki ei vaikuta karttuneen työeläkkeen määrään.

      Kun työeläkkeen maksaminen alkaa vanhuuseläkkeenä, karttuneen eläkkeen määrä kerrotaan ikäluokalle vahvistetulle elinaikakertoimella riippumatta siitä, missä iässä eläke alkaa.

      • lindströminpihvi

        Lopettaako eläketuki Kelan maksaman "leskeneläkkeen" maksamisen, jota nyt saan työttömyyskorvauksen lisäksi?


      • Kysymyksesi koskee Kelan maksamien etuuksien vaikutusta toisiinsa. Ota asian selvittämiseksi yhteyttä Kelaan, www.kela.fi .


      • HooM
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Kysymyksesi koskee Kelan maksamien etuuksien vaikutusta toisiinsa. Ota asian selvittämiseksi yhteyttä Kelaan, www.kela.fi .

        Eikö työeläketietäjä tiedä oman työnantajan pykäliä?


    • sekäsieltäettätäältä

      Noissa Linströmin eduissa on kyllä niin monta ehdollista tapahtumaa että tuskin sitä kukaan niin vain saa? Pitää kuules moni ehto täyttyä.

    • Nimimerkille ” HooM”
      Tämä palsta on työeläkejärjestelmän yhteinen. Palstalla vastataan yleisellä tasolla työeläkettä koskeviin kysymyksiin. Työeläketietäjä ei ole Kelan palveluksessa eikä ole Kelan etuuksien asiantuntija ;)

    • Selvisi että minulla on mahdollisuus nostaa eläkekertymästäni joko 25 prosenttia 289,00 euroa tai sitten 50 prosenttia 578,00 euroa. Nyt kysynkin miten moiset summat vaikuttaisivat saamaani työllistämistuken sekä asumistukeen?

      • työmarkkinatukilainen

        otawa, pientä tarkennusta...... jos olet työttömänä olet TYÖMARKKINATUELLA etkä työllistämistuella......työllistämistuella ollaan töissä ja sitä maksetaan sille työnantajalle......


    • Kyse lienee kohdallasi osittaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä (OVE). Työllistämistuki ja asumistuki ovat Kelan maksamia etuuksia. Varmista Kelasta, vaikuttaako OVE Kelasta saamaasi työllistämistukeen ja asumistukeen, www.kela.fi

      • 1954syntynyt

        Olen ansiosidonnaisen lisäpäivillä,voin jatkaa työnhakemista 65v saakka.Onko työeläkkeeni samansuuruinen jäänkö eläkkeelle 63 64 tai 65v?


    • Jos et enää työllisty, sinulle ei työstä kartu lisää eläkettä. Ansiopäivärahat kartuttavat eläkettäsi enintään oman ikäluokkasi alimpaan vanhuuseläkeikään saakka. Karttunut eläkkeesi kuitenkin kasvaa lykkäyskorotuksella, jos myöhennät eläkkeen hakemista yli ikäluokkasi alimman vanhuuseläkeiän. Lykkäyskorotus on 0,4 % jokaista lykättyä kuukautta kohden. Lykkäyskorotusta lasketaan aikaisintaan vuoden 2017 alusta lukien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe