Mercury 20hp käyntiongelmat..

Jahas1

Osaiskohan täällä kukaan auttaa, kun alkaa jo konstit loppumaan vanhan mercuryn moottorin kanssa.. Moottorilla pystyy ajamaan huoletta kylmällä koneella jonkun aikaa, sitten kun kone alkaa lämpiämään alkaa "kakominen" eli käy pätkimällä, ja bensaa käsin pumppaamalla pallosta jotenkin pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä/pienellä kaasulla, mutta joskus sammahtaa vain. Vika varsinkin korostuu kun ajaa kovalla kaasulla, mutta ilmenee myös pienemmilläkin kierroksilla. Letkut, liittimet, kalvot jne moneen kertaan vaihdettu. Kaasari ja koko polttoaine "puoli" putsattu, tulpan hatut jne käyty läpi, mutta vikaa ei tunnu löytyvän.. Moottori ei ole älyttömästi ajettu, ja se oli 10 vuotta kokonaan ajamatta minkä jälkeen nämä ongelmat tulivatkin. Kyseessä on siis 80 luvunloppupuolen ja 90 luvun alkupuolen sellainen "punaraitainen" mercury. Tarkkaa vuosimallia en jaksa millään muistaa tähän hätään.

12

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Aluksi pitää tunnustaa etten tunne Mercury koneita kauhean hyvin. Onko koneessa sähköinen CDI-boxi ohjaamassa kipinää? Noista olen kuullut, että joskus alkavat lämpimänä temppuilemaan. Myös puolat/tulpanjohdot voisivat oireilla noin.

      Strobolla voisi alkuun tutkia kipinää.

      Eihän kone ylikuumene ja vesi kiertää?

      • Jahas1

        Ei ylikuumene ja vesi kiertää hyvin. En muista ulkoa onko jo cdi boxi, voisin tarkastaa huomenna. Sytytyspuolta olen vähän epäillytkin, tulpanjohdot oon käyny läpi eikä niissä ollut mitään vikaa.


      • Jahas1

        Pitänee lisätä, että täytyy varmaan koittaa jos vaihtaa puolat.


      • Argon86

        Vielä tuli mieleen, että jos vika onkin bensatankin korvausilmassa tai imuputki menisi ajossa tukkoon. Tämä selittäisi miksi kone toimii kylmänä ensialkuun. Kokeile vielä irroittaa bensaletkun liitin ja laita bensaletkun avoin pää kanisteriin tai esim. limupulloon.

        Ajoituslamppu maksaa noin 30e, käytettynä saa varmasti huomattavasti halvemmallakin. Osien vaihtamista arvaamalla en välttämättä pitäisi kannattavana vaihtoehtona.


    • siniraita20

      Polttoainepumpun kalvon vaihto auttoi ainakin minun mercuryssäni samoilla oireilla.

    • Vaihdaensimmäiseksi

      Kuumemmat tai kylmemmät tulpat. Häiriö saattaa poistua sillä tempulla.

      JOS EI auta,,niin sittenvasta puolien uusiminen. Tuossa toisten mainitseman bensapumpun kalvon uusiminenkin voi olla pätkimisen syynä.-VIAN syytä on vain pakko kaivella esille.

      Janiin NE tekevät uusissa nelitahtisissakin- vaikka nyt NE taas riemastuvat IHAN MUSLIMIKSI-jos kaksitahtisesta on kysymys !

    • Asiantuntija_

      Tämän palstan 'koneinsinöörien' vakiovastaus kaikkiin moottoriongelmiin on aina sama ja ehdottomasti oikea, vika on suuttimissa ja niiden hoidon laiminlyönti, tai ilmavuoto polttoaine putkistossa.
      Näköjään näillä tiedoilla pääsee jo mainiosti esiintymään asiantuntijana ja palstan 'supermekaanikkona'.

    • asiantuntija2

      Vika on "satavarmasti" polttoaine, tai virtapuolella.

    • vm41

      Virtapuolen viat on aina kinkkisempi selvitellä verraten pensapuoleen.
      Kyseiseen koneeseen saa sentään varaosia helposti, joten virtapuolen osiin ei ny ihan mahdottomia euroja kulu.
      Etsit vain edulliset ostopaikat muualta kuin merkkihuollosta.

      • jahas1

        Juu, kattelin jo tossa niin iha järkevään hintaan löytyy puolat. 48e kpl, eli jos niillä korjautuu niin ei siihen älyttömiin mene rahaa. Jenkkifoorumien selaaminen jo vähän varmisti asiaa että se vika ilmeisesti on juuri niissä puolissa.


      • Argon86
        jahas1 kirjoitti:

        Juu, kattelin jo tossa niin iha järkevään hintaan löytyy puolat. 48e kpl, eli jos niillä korjautuu niin ei siihen älyttömiin mene rahaa. Jenkkifoorumien selaaminen jo vähän varmisti asiaa että se vika ilmeisesti on juuri niissä puolissa.

        Mulla olisi torissa myynnissä Yamahan sytytyspuolia 30e kpl tai tarjous. Sopivuudesta en mene takuuseen, mutta jos näyttää samalta niin eiköhän puola toimi aina samalla tavalla.

        Katso ilmoitus tästä: https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Yamaha_sytytyspuolat_6H5_85570_00_34053344.htm?ma=1


    • jopu

      Nää on joskus vaikeita juttuja. Minä etenisin näin, kokeilisin ensin kokonaan toisella tankilla ja letkulla. jos ei muutosta yrittäisin katsoa pätkimisen jälkeen tulpat, onko toinen esim. märkä tai nokinen, jos on niin vika on varmaan sen puolen puolassa tai sitten cdi tai kärjet, kumpi sitten on kyseessä. Vika voi olla myös vuotavassa kannentiivisteessä, siis vettä pääsee palotilaan. Nämä siis olettaen, että kaasari ja bensapumppu on kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe