Neliveto on tullut taloudellisesti lähemmäksi tavallista kuluttajaa. Silti se on vähän kalliimpi, polttoainetta kuluu hitusen enemmän ja suorituskyvystäkin taittuu terävin kärki.
Entä muuten? Puhutaan lähinnä C- ja E-sarjoista. Menetetäänkö ketteryydessä paljonkin takavetoiseen vastaavaan verrattuna (suurempi kääntöympyrä) ja häviääkö neliveto ajettavuudeltaan kuivissa kesäisissä olosuhteissa paljonkin takavetoiselle vastineelleen? Talvisissa ääriolosuhteissa neliveto tietenkin on poikaa.
Kokemuksia?
Nelivedon haitat?
34
2431
Vastaukset
- Tagaveto
Mä ajan takavedolla, koska nelivedolle ei ole oikeastaan tarvetta. 1l/100km lisäkulutus tarkoittaa aika isoa lisälaskua vuodessa jos kilsoja tulee 30000 km. Vuodessa on Etelä-Suomessa muutama oikea nelivetopäivä, muut on takavetopäiviä, etuvetopäiviä ei oikeastaan olekaan. Venetraileria vetäessä paino tulee takapyörille, joten päällystetyllä luiskalla ei mitään ongelmia. Neliveto on varmasti hieno peli, mutta oikeasti sille ei ole tarvetta jos on takaveto. Toki gummit voisi kulua vähän tasaisemmin velivedolla.......
- laskutaidotonSäästäjä
Juu, ihan mieletön säästö jos kulutus on 1 litra/100km vähemmän, sillähän menee vaikka kuuhun.
- E220_CDI
laskutaidotonSäästäjä kirjoitti:
Juu, ihan mieletön säästö jos kulutus on 1 litra/100km vähemmän, sillähän menee vaikka kuuhun.
Ei sillä kuuhun mene, mutta hieman lisää menee auton ostoon ja kommentoimasi kuskin ajoilla sillä menee 400 - 500 € vuodessa lisää polttoaineeseen, sekä hieman lisää ajoneuvoveroon, käyttövoimaveroon ja huoltoon.
Voihan tuon kustannuslisän perustella itselleen, jos TARVII tai HALUAA hyvän nelivedon. Mutta jos ei tarvi eikä halua ostaa nelivetoa harrastuksesta, voi senkin rahan laittaa mielestään joko tarpeellisempaan tai mukavampaan. Onko tämä sinulle OK?
Omani vaihtoehtona oli neliveto, mutta minä jätin puhtaasti kustannussyistä ostamatta, vaikka ostohinta olisi aivan hyväksyttävä ollutkin.
- Kysäiseppä
vaikka 4-maticin etuiskareiden hintaa. Maailmalta saa tosin halvemmalla.
- potkulauta
Hintoihinsa tulee neliveto pommit?
- takapotkunen
Turhaa hifistelyä on neliveto. Tosi harva autoilija aikuisten oikeesti tarttee nelivetoa. Ainahan sitä voi itselleen perustella millä tahansa syyllä hankintojaan, mutta usein tuppaa ne reaaliteetit jäämään sivuun.
- mun_mielipide
Niinpä siksi suosinkin edestä vetoa ennemmin säällä kuin säällä ja kädettömät tarvii nelivetoa ja sitäkin mieluiten automaatilla. Takaveto on simppelisti homoille ankea etenkin talvella ja tarkoitettu leikkikaluksi teineille ei tarvi sen kummemmin perustella reaaliteettejään kuten jo sanoit.
- historiallinenfakta
mun_mielipide kirjoitti:
Niinpä siksi suosinkin edestä vetoa ennemmin säällä kuin säällä ja kädettömät tarvii nelivetoa ja sitäkin mieluiten automaatilla. Takaveto on simppelisti homoille ankea etenkin talvella ja tarkoitettu leikkikaluksi teineille ei tarvi sen kummemmin perustella reaaliteettejään kuten jo sanoit.
Ainoa syy etuvedon olemassaoloon on rakenteen kustannuksissa saatava etu, etuveto on takavetoa edullisempi toteuttaa.
Eli voitaneen sanoa, että köyhienkin hinkuessa autoilemaan, autoteollisuus kehitti oman konseptinsa köyhien autoihin. - ghklölkhgfds
historiallinenfakta kirjoitti:
Ainoa syy etuvedon olemassaoloon on rakenteen kustannuksissa saatava etu, etuveto on takavetoa edullisempi toteuttaa.
Eli voitaneen sanoa, että köyhienkin hinkuessa autoilemaan, autoteollisuus kehitti oman konseptinsa köyhien autoihin.No voi olla mutta takaveto on vanhahtava keksintö oikeastaan vaan radalle harraste-autoksi tai teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa. Ei tarvi olla köyhä että voi ajaa etuvetoisella eikä tarvi olla rikas että pystyy ajamaan takavetoisella tätä ei moni takavetoautolla ajava sisäistä vaikka ajavat tuolla jäisillä teillä sillä vaarallisella vanhalla vaparilintalla muiden tukkona risteyksissä ylämäissä ym. Takavetoauto on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoauto mutta silti markkinoilla molempien hinnat on suht samoissa määrin jos puhutaan saman luokkaisista autoista. Nykyään autoissa on luistonestot sun muut eli takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön. Lisäksi kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia tieliikenteeseen koska eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä miksi sen pitäisi olla takaveto. Kuulostaa enemmän siltä kun kuulee juttuja takavedon paremmuudesta varsinkin tieliikenteessä että kyseiset on jämähtänyt sinne takavedon kulta-ajoille ja nämä ovat justiin niitä jotka ajavat sillä vanhalla takavetolintalla toki tähän mahtuu niitä uudempien itseään vetotavan takia parempana pitäviä autokuskeja joilla keski-iän kriisi päällä.
- E220_CDI
ghklölkhgfds kirjoitti:
No voi olla mutta takaveto on vanhahtava keksintö oikeastaan vaan radalle harraste-autoksi tai teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa. Ei tarvi olla köyhä että voi ajaa etuvetoisella eikä tarvi olla rikas että pystyy ajamaan takavetoisella tätä ei moni takavetoautolla ajava sisäistä vaikka ajavat tuolla jäisillä teillä sillä vaarallisella vanhalla vaparilintalla muiden tukkona risteyksissä ylämäissä ym. Takavetoauto on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoauto mutta silti markkinoilla molempien hinnat on suht samoissa määrin jos puhutaan saman luokkaisista autoista. Nykyään autoissa on luistonestot sun muut eli takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön. Lisäksi kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia tieliikenteeseen koska eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä miksi sen pitäisi olla takaveto. Kuulostaa enemmän siltä kun kuulee juttuja takavedon paremmuudesta varsinkin tieliikenteessä että kyseiset on jämähtänyt sinne takavedon kulta-ajoille ja nämä ovat justiin niitä jotka ajavat sillä vanhalla takavetolintalla toki tähän mahtuu niitä uudempien itseään vetotavan takia parempana pitäviä autokuskeja joilla keski-iän kriisi päällä.
Takavedon kulta-aika on juuri nyt, kun niistä ovat muutkin kuin BMW oppineet tekemään tasapainoisia.
Sinä voit olla piittaamatta vetotapojen eroista, mutta se ei niitä eroja poista. Se, ettet joko ymmärrä tai et välitä ei tee sinusta yhtään aikuisempaa.
Takavetoisen valmistusprosessi toimii nykytekniikalla aivan etuvetoisen voimalinjan tavoin, kun moottorin ja vaihteiston lisäksi koriin kiinnitetään samalla kerralla koko voimalinja etu- ja taka-akseliston, jousituksen ja jarrujen kera.
Vetotavalla ei tietenkään tule paremmaksi kuljettajaksi, koska rispektiä ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita. Minä sen sijaan tulen etuvedolla huonommaksi kuljettajaksi, koska en vain osaa ajaa etuvetoista. - dfgjklölkh
E220_CDI kirjoitti:
Takavedon kulta-aika on juuri nyt, kun niistä ovat muutkin kuin BMW oppineet tekemään tasapainoisia.
Sinä voit olla piittaamatta vetotapojen eroista, mutta se ei niitä eroja poista. Se, ettet joko ymmärrä tai et välitä ei tee sinusta yhtään aikuisempaa.
Takavetoisen valmistusprosessi toimii nykytekniikalla aivan etuvetoisen voimalinjan tavoin, kun moottorin ja vaihteiston lisäksi koriin kiinnitetään samalla kerralla koko voimalinja etu- ja taka-akseliston, jousituksen ja jarrujen kera.
Vetotavalla ei tietenkään tule paremmaksi kuljettajaksi, koska rispektiä ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita. Minä sen sijaan tulen etuvedolla huonommaksi kuljettajaksi, koska en vain osaa ajaa etuvetoista.Kerroppa nyt missä olen väittänyt olevani aikuisempi? Ja mitä johtopäätöksiä vetelet etten muka ymmärrä tai välitä? Kyllähän takaveto on vanha keksintö jolla ei ole ennen ollut mitään virkaa muutakuin perämetsien penkan levittäjäksi tosin nykyäänkin vain korkeintaan tasavertainen kiitos luistonestojen sun muiden mutta en kuintenkaan mistään kulta-ajasta menisi sanomaan. En missään ole suoranaisesti sanonut että takaveto on huono vaan enemmän se on tarkoitettu ratakäyttöön tai harrasteautoon. On mullakin takavetoisia autoja ollut en vain vieläkään ole keksinyt mikä niistä tekee parempia koska siitähän täällä on aina jauhettu siitä takavedon paremmuudesta sen sinäkin palstan vakio pilkunviilaaja tiedät. Jos jotain asiaa en ymmärrä niin mikset osaa ajaa etuvetoisella autolla? Ei minulla ainakaan ole tuottanut koskaan ongelmia ajaa etu sekä takavetoista autoa.
- E220_CDI
dfgjklölkh kirjoitti:
Kerroppa nyt missä olen väittänyt olevani aikuisempi? Ja mitä johtopäätöksiä vetelet etten muka ymmärrä tai välitä? Kyllähän takaveto on vanha keksintö jolla ei ole ennen ollut mitään virkaa muutakuin perämetsien penkan levittäjäksi tosin nykyäänkin vain korkeintaan tasavertainen kiitos luistonestojen sun muiden mutta en kuintenkaan mistään kulta-ajasta menisi sanomaan. En missään ole suoranaisesti sanonut että takaveto on huono vaan enemmän se on tarkoitettu ratakäyttöön tai harrasteautoon. On mullakin takavetoisia autoja ollut en vain vieläkään ole keksinyt mikä niistä tekee parempia koska siitähän täällä on aina jauhettu siitä takavedon paremmuudesta sen sinäkin palstan vakio pilkunviilaaja tiedät. Jos jotain asiaa en ymmärrä niin mikset osaa ajaa etuvetoisella autolla? Ei minulla ainakaan ole tuottanut koskaan ongelmia ajaa etu sekä takavetoista autoa.
Omaa tekstiäsi siteeraten:
Aikuisuus teema:
--------------------
"teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa"
Ymmärrys ja välittäminen teema:
---------------------------------------
"takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön."
"kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia"
"eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä"
Kuvastavatko nämä sinun mielipidettäsi vai ei? - lkjhgdsa
E220_CDI kirjoitti:
Omaa tekstiäsi siteeraten:
Aikuisuus teema:
--------------------
"teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa"
Ymmärrys ja välittäminen teema:
---------------------------------------
"takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön."
"kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia"
"eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä"
Kuvastavatko nämä sinun mielipidettäsi vai ei?Mielipidettä joo mutta että olisin aikuisempi asian takia niin semmoista en ole väittänyt/tarkoittanut missään kohtaa. Mutta mikäs siinä jos haluat vääristellä asioita ja tehdä niistä omia johtopäätöksiäsi pidät muutenkin muita täällä ihan vitun tyhminä ja leikit itse jotakin kaikkitietävää jeesusta. Katso nyt sinne peiliin välillä joskus vaan käy sääliksi tätä mersupalstaa kun joka ikisessä ketjussa sulla on tarve käydä pätemässä. Niin sivuutit taas kysymyksen että miksi et osaa ajaa etuvetoisella autolla? Se että olet koko ajan ajanut vain takavetoisella autolla ei tee susta yhtään sen aikuisempaa ;)
- E220_CDI
Kustannukset on näkyvin haitta.
Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.
Nelivetoon ei saa manuaalivaihteistoa.
Jos ei katso näitä merkittäväksi haittapuoleksi, ainoa este, jonka voin nähdä 4Maticin hankinnan tiellä voisi olla quattro? - 794946
Neliveto on siitä vähän petollinen, että liukkaus ei tunnu samalla tavalla. Ja jos joutuu tekemään jarrutuksen, se ei kuitenkaan yhtään paremmin pysähdy.
- vetopäät
Nelivedosta on merkittävää hyötyä vain maastossa ja sohjossa. Kaupunkiajossa se haittaa mm. pysäköintiä takavetoiseen verrattuna. Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen etupyörien kääntymistä on rajoitettu. SUV-renkaat on huomattavasti kalliimmat ja suurempi jousittamaton paino heikentää ajo-ominaisuuksia.
Monien mielestä nelivetoisella on suurempi näyttöarvo.- Mietinpähän
Nimim. vetopäät:
”Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen
etupyörien kääntymistä on rajoitettu.”
Nimim. E220_CDI:
”Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa
on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.”
Kumpaa uskoisin? Itse ajelen toista talvea ensimmäisellä takavetoisellani vuosikymmeniin, enkä ole nelivetoa oikeasti kaivannut. Olen pärjännyt takavedolla kitkarenkailla mainiosti sekä täällä kotinurkissa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla että pohjoisen tuntureilla. Liikkeellelähdöt liukkaalta alustalta saattaisivat nelivedolla kieltämättä onnistua rivakammin, mutta ”häviölle” jäämistä liikennevaloissa en osaa pitää häviönä saati häpeänä – kukapa aikuinen ihminen katuliikennettä kilparatana pitäisikään!
Omakohtaisesti liputan joka tapauksessa vahvasti pelkän takavedon puolesta. - E220_CDI
Mietinpähän kirjoitti:
Nimim. vetopäät:
”Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen
etupyörien kääntymistä on rajoitettu.”
Nimim. E220_CDI:
”Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa
on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.”
Kumpaa uskoisin? Itse ajelen toista talvea ensimmäisellä takavetoisellani vuosikymmeniin, enkä ole nelivetoa oikeasti kaivannut. Olen pärjännyt takavedolla kitkarenkailla mainiosti sekä täällä kotinurkissa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla että pohjoisen tuntureilla. Liikkeellelähdöt liukkaalta alustalta saattaisivat nelivedolla kieltämättä onnistua rivakammin, mutta ”häviölle” jäämistä liikennevaloissa en osaa pitää häviönä saati häpeänä – kukapa aikuinen ihminen katuliikennettä kilparatana pitäisikään!
Omakohtaisesti liputan joka tapauksessa vahvasti pelkän takavedon puolesta.En väitä vastaan vetopäälle, joka taitaa puhua nelivedosta yleensä, mutta minä puhun 4Maticista. Ellet tiedä kumpaa uskot, hae 4Maticin esite tai koeaja molemmat quattro-kelissä.
Omaa kantaani en muuta ilman Daimlerin lähdeviitettä.
4Maticin paras perustelu on "mä halusin tällasen". Oikea 4Matic on kuin englantilainen hovimestari. Aina paikalla, aina valmiina palvelukseen ja aina korrekti. Ja täysin vailla huumorintajua. Jos ajaessa joutuu yhtään tietoisesti keskittyä välttämään olemasta huono esimerkki omille lapsilleen, on parempi valita quattro, joka ei ainoastaan pidä, vaan myös luistaa oikein.
- Eisaaluulla
Pyörä mikä ei vedä niin kylläse jarruttaa, ei etu/takavetoa turhaan vajaavetoiseksi mainita, pitää kyetä mieltämään TOSIASIAT.
- panstrakt
Volvon leikki nelivedot hevon perseen taakse siihen kasaan, heleveetin hono kääntyy
pitää olla lentokenttä vx90 v>>>>>>>>>>> - Igolstadtin_Rinkula
Plussat:
Parempi talvikelissä aina (liukkaus, mutkat, mäet), vakaampi urissa, vakaampi kovassa vesisateessa, vakaampi hiekkateillä
Negat:
Vie enemmän polttoainetta, kalliimpi, pidempi jarrutusmatka painon takia, liika turvallisuuden tunne- E220_CDI
Turhaa vaatimattomuutta, quattro varoittaa ensikertalaistakin ajoissa, jos kuski on yhtään kuulolla eikä kuutamolla.
Jos luistelu mahdollisimman alhaisella nopeudella olisi turvallisuustekijä, silloin paras turvakeino olisi sileäksi ajetut kesärenkaat. Turvallisuus ei synny huonosta pidosta, vaan siitä että kuljettaja jättää riittävän marginaalin käyttämänsä pidon ja omien taitojensa rajojen väliin.
Kaikki autot ovat riittävän hyviä pysymään tiellä, kaikki kuskit eivät. Neliveto ei aina helpota auton hallintaa, mutta takapainoisella voimanjaolla oleva uusi quattro on paitsi nopea, myös äärimmäisen helppo ajaa. IMHO, helpompi kuin 4Matic, jos kiire tulee. - Igolstadtin_Rinkula
Eikö vaatimattomuus kaunista? :) Allekirjoitan kommenttisi, uusin aito quattro 40/60 voimanjaolla on mahtava ajettava. Joku mainitsi tuolla, että helposti unohtaa ettei auto pysähdy niin helposti kun se lähtee liikkeelle, tämä on todella muistettava asia varsinki kaupungin ruuhkissa.
- Ännäkin
Igolstadtin_Rinkula kirjoitti:
Eikö vaatimattomuus kaunista? :) Allekirjoitan kommenttisi, uusin aito quattro 40/60 voimanjaolla on mahtava ajettava. Joku mainitsi tuolla, että helposti unohtaa ettei auto pysähdy niin helposti kun se lähtee liikkeelle, tämä on todella muistettava asia varsinki kaupungin ruuhkissa.
Igolstadt? Eivätkös ne nelirinkulaiset tule (pääosin) Ingolstadtista, tuolta Tonavan (saks. Donau, engl. Danube) varrelta Baijerista? Miksi tuollainen nimimerkki?
https://tinyurl.com/zw65gu4 - Ingolstadtin_Rinkula
Ännäkin kirjoitti:
Igolstadt? Eivätkös ne nelirinkulaiset tule (pääosin) Ingolstadtista, tuolta Tonavan (saks. Donau, engl. Danube) varrelta Baijerista? Miksi tuollainen nimimerkki?
https://tinyurl.com/zw65gu4Oikeassa olet, seison ojennettuna. Pelkkä typo, mulla puuttui t-kirjainkin tuolta lopusta yhdessä vaiheessa...
- Ännäkin
Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:
Oikeassa olet, seison ojennettuna. Pelkkä typo, mulla puuttui t-kirjainkin tuolta lopusta yhdessä vaiheessa...
Lepo vaan, ei siinä mitään. Tuolla Ingolstadtissa en ole koskaan käynyt. Baijerin eri kulmalla ajelin viimeksi lähemmäs 3 vuotta sitten, silloin vielä meksikolaissyntyisellä VW Golf Variantilla.
Nykyisen M-B:ni syntymäkaupungissa Bremenissä olen käynyt hyvinkin monta kertaa, ensimmäisen kerran 17-vuotiaana lukiolaisena 49 vuotta sitten.
Bremenillä muuten on autoteollisuushistoriaa yli puolen vuosisadan takaa: takavuosikymmenten arvostettua Borgwardia valmistettiin juuri siellä.
Vuoden 1968 perhemajoitusisäntäni ajoi vuoden 1967 M-B 230:llä, mutta kertoi arvostaneensa Borgwardia merkin voimissaanolovuosina Mersuakin enemmän. Borgwardin taru vain oli päättynyt vararikkoon jo 1960-luvun alkuvuosina.
http://momentcar.com/mercedes-benz/1967/mercedes-benz-230/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Borgward_Isabella
Viimeistä edellisellä Bremenin-käynnilläni 2009 onnistuin valokuvaamaan kuvankauniiseen kuntoon entisöidyn Borgwardin lähiseudun Worpswedessä, mutta en löydä kyseistä kuvaa tästä koneestani.
Viime aikoina on ollut puheita Borgward-merkin uudesta tulemisesta kiinalaisvoimin, mutta mitään kovin konkreettista ei ole sattunut vielä näköpiiriini.
https://paultan.org/2015/09/18/borgward-bx7-officially-revealed-frankfurt/
- 2.4STW__
Jatkuva neliveto vakavoittaa tiellä mutta kytkeytyvä josissakin tilanteissa jopa vaarallisempi kuin vajaavetoinen. Vedon kytkeytymisvaihtelu kaarteessa muuttaa dramaattisesti auton vetosuuntaa.
Ainakin tänä talvena (eka talvi Quattrolla) en ole kokenut nelivedosta hyötyjä kuin
- nastat pysynee paremmin kumeissa kiinni kun liikkeelle lähdössä pyörät ei sutaise.
- hyvin liukkailla pääsee paremmin liikkeelle
Periaatteessa paras kompromissi voisikin olla hybrdi missä on toisen pään veto sähköllä. Eikä sen tarvitsisi avittaa kovinkaan korkeisiin nopeuksiin koskan suurin etu saadaan liikkeelle lähdössä ja hitaassa (<60km/h) ajossa.
Sähköllä vedon kytkeytyminenkin on ohjelmoitavissa täysin tasaiseksi. Lisäksi sähkömoottorilla momentin ohjaus hurjasti nopeampaa ja säädeltävämpää kuin millään viskolla tai mekaanisella kytkimellä. Ensimmäien taisi olla Lekalla. Nyt näitä on aika monilla valmistajilla.
Ajettavuuden kannalta Quattron jatkuva neliveto takapainotuksella ja voiman tuotto aidosti nelivetona kaikilla nopeuksilla on silti maukas ja pidän siitä hurjasti, myös kesällä. Se on paljon parempi runtata kurveihin jopa ruutikuivalla asfaltilla kuin bemarin takaveto mikä itellä oli aiemmin.
Silti pidän tuota sähköista nelivetoa rajoitetulla toimintanopeudella parhaana kompromissina. Se ei juuri lisää hybridin hintaa mutta tuo liikkeelle lähtöön selvän edun.
Tämä on vain oma mielipide. - TakavetoAitoTapaEdetä
http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife
Kun katsoo oheista listaa on se todella karua katsottavaa Audi Quattron kannalta. Mersun ja Bemarin takavedot menee kaukana edellä. Mersu on omassa luokassaan ja esim. BMW M4 perheauto on paljon nopeampi kuin Audi R8 quattro (wannabee urheiluauto)! Audin RS-perheauto häviää radalla bemarin perheauto takavedolle puoli minuuttia = ikuisuuden.
Nelivedosta on Suomessa hyötyä kahtena päivänä, takaveto on yliveto muulloin. Audin säälittävä etuveto pakottaa omistajat nelivetoon. Maailmalla R8 omistajat vaihtaa nelivetoaan takavedoksi, miksi näin?- Audimiesss
Ajatko sinä radalla? Tosijuttu on se että suomessa tiet on vähintään märkiä joka toinen päivä ja sitten jäisiä osan. Hyvin harvoin on kuivaa. Neliveto voittaa takavedon vaikka siinä takavedossa olisi 200hv enemmän jos lähetään paikaltaan ja kummassakin on tehoa. Taidat olla idiootti? quattro kokematta ilmeisesti:)
- NäinSeVaanMenee
"Kun katsoo oheista listaa on se todella karua katsottavaa Audi Quattron kannalta. "
Öööö?
Listalla ei ollut ensimmäistäkään Audi Quattroa. Sitäkö tarkoitit? - Pjönde
Niin R8 ja RS4, 5, 6 eivät ole Quatroja - ovat Audimaiseen tyyliin etuvetojako?
- TakavetoOnAitoVeto
Eikö Quattro kuljekaan? Tänäänkin Helsingissä takavetokeli!
Quattro = kolme nollaa keulalla ja neljäs nolla testeissä ja radalla! - Autollakuuhun
Takavetohan se järkevä olisi olla jos ajat etelässä.. asiasta vähän poikkeaa mutta sitä en ymmärrä kun pääkaupunkiseudulla ajellaan uusilla hienoilla nelivetomaastureilla ja katumaastureilla jos ei oikeasti ole tarve niin suosittelen takavetoa miks ei myös etuvetoinen auto ? Nykyisissä uusissa autoissa ei kulutus ole sen isompi merkistä riippumatta. Jos ajat kärrin kanssa, veneen yms. Takavetoiselle autolle tulee takarenkaille painoa ja pito on varmaa kun on hyvät renkaat
- Ingolstadtin_Rinkula
Helsinki on talvella (jos lunta) helvetillinen paikka autoille. Kadut ja parkkipaikat ovat järkyttävässä kunnossa, ja neliveto on todella tarpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2263505Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242191- 242081
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901965Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?831640Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241371- 81271
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361267Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351217Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61208