Nelivedon haitat?

Mietinpähän

Neliveto on tullut taloudellisesti lähemmäksi tavallista kuluttajaa. Silti se on vähän kalliimpi, polttoainetta kuluu hitusen enemmän ja suorituskyvystäkin taittuu terävin kärki.

Entä muuten? Puhutaan lähinnä C- ja E-sarjoista. Menetetäänkö ketteryydessä paljonkin takavetoiseen vastaavaan verrattuna (suurempi kääntöympyrä) ja häviääkö neliveto ajettavuudeltaan kuivissa kesäisissä olosuhteissa paljonkin takavetoiselle vastineelleen? Talvisissa ääriolosuhteissa neliveto tietenkin on poikaa.

Kokemuksia?

34

2431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tagaveto

      Mä ajan takavedolla, koska nelivedolle ei ole oikeastaan tarvetta. 1l/100km lisäkulutus tarkoittaa aika isoa lisälaskua vuodessa jos kilsoja tulee 30000 km. Vuodessa on Etelä-Suomessa muutama oikea nelivetopäivä, muut on takavetopäiviä, etuvetopäiviä ei oikeastaan olekaan. Venetraileria vetäessä paino tulee takapyörille, joten päällystetyllä luiskalla ei mitään ongelmia. Neliveto on varmasti hieno peli, mutta oikeasti sille ei ole tarvetta jos on takaveto. Toki gummit voisi kulua vähän tasaisemmin velivedolla.......

      • laskutaidotonSäästäjä

        Juu, ihan mieletön säästö jos kulutus on 1 litra/100km vähemmän, sillähän menee vaikka kuuhun.


      • E220_CDI
        laskutaidotonSäästäjä kirjoitti:

        Juu, ihan mieletön säästö jos kulutus on 1 litra/100km vähemmän, sillähän menee vaikka kuuhun.

        Ei sillä kuuhun mene, mutta hieman lisää menee auton ostoon ja kommentoimasi kuskin ajoilla sillä menee 400 - 500 € vuodessa lisää polttoaineeseen, sekä hieman lisää ajoneuvoveroon, käyttövoimaveroon ja huoltoon.

        Voihan tuon kustannuslisän perustella itselleen, jos TARVII tai HALUAA hyvän nelivedon. Mutta jos ei tarvi eikä halua ostaa nelivetoa harrastuksesta, voi senkin rahan laittaa mielestään joko tarpeellisempaan tai mukavampaan. Onko tämä sinulle OK?

        Omani vaihtoehtona oli neliveto, mutta minä jätin puhtaasti kustannussyistä ostamatta, vaikka ostohinta olisi aivan hyväksyttävä ollutkin.


    • Kysäiseppä

      vaikka 4-maticin etuiskareiden hintaa. Maailmalta saa tosin halvemmalla.

    • potkulauta

      Hintoihinsa tulee neliveto pommit?

    • takapotkunen

      Turhaa hifistelyä on neliveto. Tosi harva autoilija aikuisten oikeesti tarttee nelivetoa. Ainahan sitä voi itselleen perustella millä tahansa syyllä hankintojaan, mutta usein tuppaa ne reaaliteetit jäämään sivuun.

      • mun_mielipide

        Niinpä siksi suosinkin edestä vetoa ennemmin säällä kuin säällä ja kädettömät tarvii nelivetoa ja sitäkin mieluiten automaatilla. Takaveto on simppelisti homoille ankea etenkin talvella ja tarkoitettu leikkikaluksi teineille ei tarvi sen kummemmin perustella reaaliteettejään kuten jo sanoit.


      • historiallinenfakta
        mun_mielipide kirjoitti:

        Niinpä siksi suosinkin edestä vetoa ennemmin säällä kuin säällä ja kädettömät tarvii nelivetoa ja sitäkin mieluiten automaatilla. Takaveto on simppelisti homoille ankea etenkin talvella ja tarkoitettu leikkikaluksi teineille ei tarvi sen kummemmin perustella reaaliteettejään kuten jo sanoit.

        Ainoa syy etuvedon olemassaoloon on rakenteen kustannuksissa saatava etu, etuveto on takavetoa edullisempi toteuttaa.

        Eli voitaneen sanoa, että köyhienkin hinkuessa autoilemaan, autoteollisuus kehitti oman konseptinsa köyhien autoihin.


      • ghklölkhgfds
        historiallinenfakta kirjoitti:

        Ainoa syy etuvedon olemassaoloon on rakenteen kustannuksissa saatava etu, etuveto on takavetoa edullisempi toteuttaa.

        Eli voitaneen sanoa, että köyhienkin hinkuessa autoilemaan, autoteollisuus kehitti oman konseptinsa köyhien autoihin.

        No voi olla mutta takaveto on vanhahtava keksintö oikeastaan vaan radalle harraste-autoksi tai teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa. Ei tarvi olla köyhä että voi ajaa etuvetoisella eikä tarvi olla rikas että pystyy ajamaan takavetoisella tätä ei moni takavetoautolla ajava sisäistä vaikka ajavat tuolla jäisillä teillä sillä vaarallisella vanhalla vaparilintalla muiden tukkona risteyksissä ylämäissä ym. Takavetoauto on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoauto mutta silti markkinoilla molempien hinnat on suht samoissa määrin jos puhutaan saman luokkaisista autoista. Nykyään autoissa on luistonestot sun muut eli takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön. Lisäksi kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia tieliikenteeseen koska eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä miksi sen pitäisi olla takaveto. Kuulostaa enemmän siltä kun kuulee juttuja takavedon paremmuudesta varsinkin tieliikenteessä että kyseiset on jämähtänyt sinne takavedon kulta-ajoille ja nämä ovat justiin niitä jotka ajavat sillä vanhalla takavetolintalla toki tähän mahtuu niitä uudempien itseään vetotavan takia parempana pitäviä autokuskeja joilla keski-iän kriisi päällä.


      • E220_CDI
        ghklölkhgfds kirjoitti:

        No voi olla mutta takaveto on vanhahtava keksintö oikeastaan vaan radalle harraste-autoksi tai teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa. Ei tarvi olla köyhä että voi ajaa etuvetoisella eikä tarvi olla rikas että pystyy ajamaan takavetoisella tätä ei moni takavetoautolla ajava sisäistä vaikka ajavat tuolla jäisillä teillä sillä vaarallisella vanhalla vaparilintalla muiden tukkona risteyksissä ylämäissä ym. Takavetoauto on kalliimpi valmistaa kuin etuvetoauto mutta silti markkinoilla molempien hinnat on suht samoissa määrin jos puhutaan saman luokkaisista autoista. Nykyään autoissa on luistonestot sun muut eli takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön. Lisäksi kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia tieliikenteeseen koska eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä miksi sen pitäisi olla takaveto. Kuulostaa enemmän siltä kun kuulee juttuja takavedon paremmuudesta varsinkin tieliikenteessä että kyseiset on jämähtänyt sinne takavedon kulta-ajoille ja nämä ovat justiin niitä jotka ajavat sillä vanhalla takavetolintalla toki tähän mahtuu niitä uudempien itseään vetotavan takia parempana pitäviä autokuskeja joilla keski-iän kriisi päällä.

        Takavedon kulta-aika on juuri nyt, kun niistä ovat muutkin kuin BMW oppineet tekemään tasapainoisia.

        Sinä voit olla piittaamatta vetotapojen eroista, mutta se ei niitä eroja poista. Se, ettet joko ymmärrä tai et välitä ei tee sinusta yhtään aikuisempaa.

        Takavetoisen valmistusprosessi toimii nykytekniikalla aivan etuvetoisen voimalinjan tavoin, kun moottorin ja vaihteiston lisäksi koriin kiinnitetään samalla kerralla koko voimalinja etu- ja taka-akseliston, jousituksen ja jarrujen kera.

        Vetotavalla ei tietenkään tule paremmaksi kuljettajaksi, koska rispektiä ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita. Minä sen sijaan tulen etuvedolla huonommaksi kuljettajaksi, koska en vain osaa ajaa etuvetoista.


      • dfgjklölkh
        E220_CDI kirjoitti:

        Takavedon kulta-aika on juuri nyt, kun niistä ovat muutkin kuin BMW oppineet tekemään tasapainoisia.

        Sinä voit olla piittaamatta vetotapojen eroista, mutta se ei niitä eroja poista. Se, ettet joko ymmärrä tai et välitä ei tee sinusta yhtään aikuisempaa.

        Takavetoisen valmistusprosessi toimii nykytekniikalla aivan etuvetoisen voimalinjan tavoin, kun moottorin ja vaihteiston lisäksi koriin kiinnitetään samalla kerralla koko voimalinja etu- ja taka-akseliston, jousituksen ja jarrujen kera.

        Vetotavalla ei tietenkään tule paremmaksi kuljettajaksi, koska rispektiä ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita. Minä sen sijaan tulen etuvedolla huonommaksi kuljettajaksi, koska en vain osaa ajaa etuvetoista.

        Kerroppa nyt missä olen väittänyt olevani aikuisempi? Ja mitä johtopäätöksiä vetelet etten muka ymmärrä tai välitä? Kyllähän takaveto on vanha keksintö jolla ei ole ennen ollut mitään virkaa muutakuin perämetsien penkan levittäjäksi tosin nykyäänkin vain korkeintaan tasavertainen kiitos luistonestojen sun muiden mutta en kuintenkaan mistään kulta-ajasta menisi sanomaan. En missään ole suoranaisesti sanonut että takaveto on huono vaan enemmän se on tarkoitettu ratakäyttöön tai harrasteautoon. On mullakin takavetoisia autoja ollut en vain vieläkään ole keksinyt mikä niistä tekee parempia koska siitähän täällä on aina jauhettu siitä takavedon paremmuudesta sen sinäkin palstan vakio pilkunviilaaja tiedät. Jos jotain asiaa en ymmärrä niin mikset osaa ajaa etuvetoisella autolla? Ei minulla ainakaan ole tuottanut koskaan ongelmia ajaa etu sekä takavetoista autoa.


      • E220_CDI
        dfgjklölkh kirjoitti:

        Kerroppa nyt missä olen väittänyt olevani aikuisempi? Ja mitä johtopäätöksiä vetelet etten muka ymmärrä tai välitä? Kyllähän takaveto on vanha keksintö jolla ei ole ennen ollut mitään virkaa muutakuin perämetsien penkan levittäjäksi tosin nykyäänkin vain korkeintaan tasavertainen kiitos luistonestojen sun muiden mutta en kuintenkaan mistään kulta-ajasta menisi sanomaan. En missään ole suoranaisesti sanonut että takaveto on huono vaan enemmän se on tarkoitettu ratakäyttöön tai harrasteautoon. On mullakin takavetoisia autoja ollut en vain vieläkään ole keksinyt mikä niistä tekee parempia koska siitähän täällä on aina jauhettu siitä takavedon paremmuudesta sen sinäkin palstan vakio pilkunviilaaja tiedät. Jos jotain asiaa en ymmärrä niin mikset osaa ajaa etuvetoisella autolla? Ei minulla ainakaan ole tuottanut koskaan ongelmia ajaa etu sekä takavetoista autoa.

        Omaa tekstiäsi siteeraten:

        Aikuisuus teema:
        --------------------
        "teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa"

        Ymmärrys ja välittäminen teema:
        ---------------------------------------
        "takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön."
        "kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia"
        "eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä"

        Kuvastavatko nämä sinun mielipidettäsi vai ei?


      • lkjhgdsa
        E220_CDI kirjoitti:

        Omaa tekstiäsi siteeraten:

        Aikuisuus teema:
        --------------------
        "teineille leikkikaluksi tarkoitettu vetotapa autossa"

        Ymmärrys ja välittäminen teema:
        ---------------------------------------
        "takavetoisen ja etuvetoisen eroavaisuus on oikeasti todella mitätön."
        "kaikki ei osta autoansa pelkän vetotavan takia"
        "eipä sillä loppupeleissä ole minkään näköistä merkitystä"

        Kuvastavatko nämä sinun mielipidettäsi vai ei?

        Mielipidettä joo mutta että olisin aikuisempi asian takia niin semmoista en ole väittänyt/tarkoittanut missään kohtaa. Mutta mikäs siinä jos haluat vääristellä asioita ja tehdä niistä omia johtopäätöksiäsi pidät muutenkin muita täällä ihan vitun tyhminä ja leikit itse jotakin kaikkitietävää jeesusta. Katso nyt sinne peiliin välillä joskus vaan käy sääliksi tätä mersupalstaa kun joka ikisessä ketjussa sulla on tarve käydä pätemässä. Niin sivuutit taas kysymyksen että miksi et osaa ajaa etuvetoisella autolla? Se että olet koko ajan ajanut vain takavetoisella autolla ei tee susta yhtään sen aikuisempaa ;)


    • E220_CDI

      Kustannukset on näkyvin haitta.

      Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.

      Nelivetoon ei saa manuaalivaihteistoa.

      Jos ei katso näitä merkittäväksi haittapuoleksi, ainoa este, jonka voin nähdä 4Maticin hankinnan tiellä voisi olla quattro?

    • 794946

      Neliveto on siitä vähän petollinen, että liukkaus ei tunnu samalla tavalla. Ja jos joutuu tekemään jarrutuksen, se ei kuitenkaan yhtään paremmin pysähdy.

    • vetopäät

      Nelivedosta on merkittävää hyötyä vain maastossa ja sohjossa. Kaupunkiajossa se haittaa mm. pysäköintiä takavetoiseen verrattuna. Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen etupyörien kääntymistä on rajoitettu. SUV-renkaat on huomattavasti kalliimmat ja suurempi jousittamaton paino heikentää ajo-ominaisuuksia.
      Monien mielestä nelivetoisella on suurempi näyttöarvo.

      • Mietinpähän

        Nimim. vetopäät:

        ”Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen
        etupyörien kääntymistä on rajoitettu.”

        Nimim. E220_CDI:

        ”Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa
        on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.”

        Kumpaa uskoisin? Itse ajelen toista talvea ensimmäisellä takavetoisellani vuosikymmeniin, enkä ole nelivetoa oikeasti kaivannut. Olen pärjännyt takavedolla kitkarenkailla mainiosti sekä täällä kotinurkissa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla että pohjoisen tuntureilla. Liikkeellelähdöt liukkaalta alustalta saattaisivat nelivedolla kieltämättä onnistua rivakammin, mutta ”häviölle” jäämistä liikennevaloissa en osaa pitää häviönä saati häpeänä – kukapa aikuinen ihminen katuliikennettä kilparatana pitäisikään!

        Omakohtaisesti liputan joka tapauksessa vahvasti pelkän takavedon puolesta.


      • E220_CDI
        Mietinpähän kirjoitti:

        Nimim. vetopäät:

        ”Vetonivelten kestävyyden takia neli- ja etuvetoisen
        etupyörien kääntymistä on rajoitettu.”

        Nimim. E220_CDI:

        ”Mersun neliveto kääntyy siinä missä takavetokin, eli siis vajaavetoisessa
        on nykyisin yhtä rajoitetut kääntökulmat kuin 4Maticissakin.”

        Kumpaa uskoisin? Itse ajelen toista talvea ensimmäisellä takavetoisellani vuosikymmeniin, enkä ole nelivetoa oikeasti kaivannut. Olen pärjännyt takavedolla kitkarenkailla mainiosti sekä täällä kotinurkissa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla että pohjoisen tuntureilla. Liikkeellelähdöt liukkaalta alustalta saattaisivat nelivedolla kieltämättä onnistua rivakammin, mutta ”häviölle” jäämistä liikennevaloissa en osaa pitää häviönä saati häpeänä – kukapa aikuinen ihminen katuliikennettä kilparatana pitäisikään!

        Omakohtaisesti liputan joka tapauksessa vahvasti pelkän takavedon puolesta.

        En väitä vastaan vetopäälle, joka taitaa puhua nelivedosta yleensä, mutta minä puhun 4Maticista. Ellet tiedä kumpaa uskot, hae 4Maticin esite tai koeaja molemmat quattro-kelissä.

        Omaa kantaani en muuta ilman Daimlerin lähdeviitettä.

        4Maticin paras perustelu on "mä halusin tällasen". Oikea 4Matic on kuin englantilainen hovimestari. Aina paikalla, aina valmiina palvelukseen ja aina korrekti. Ja täysin vailla huumorintajua. Jos ajaessa joutuu yhtään tietoisesti keskittyä välttämään olemasta huono esimerkki omille lapsilleen, on parempi valita quattro, joka ei ainoastaan pidä, vaan myös luistaa oikein.


    • Eisaaluulla

      Pyörä mikä ei vedä niin kylläse jarruttaa, ei etu/takavetoa turhaan vajaavetoiseksi mainita, pitää kyetä mieltämään TOSIASIAT.

    • panstrakt

      Volvon leikki nelivedot hevon perseen taakse siihen kasaan, heleveetin hono kääntyy
      pitää olla lentokenttä vx90 v>>>>>>>>>>>

    • Igolstadtin_Rinkula

      Plussat:

      Parempi talvikelissä aina (liukkaus, mutkat, mäet), vakaampi urissa, vakaampi kovassa vesisateessa, vakaampi hiekkateillä

      Negat:

      Vie enemmän polttoainetta, kalliimpi, pidempi jarrutusmatka painon takia, liika turvallisuuden tunne

      • E220_CDI

        Turhaa vaatimattomuutta, quattro varoittaa ensikertalaistakin ajoissa, jos kuski on yhtään kuulolla eikä kuutamolla.

        Jos luistelu mahdollisimman alhaisella nopeudella olisi turvallisuustekijä, silloin paras turvakeino olisi sileäksi ajetut kesärenkaat. Turvallisuus ei synny huonosta pidosta, vaan siitä että kuljettaja jättää riittävän marginaalin käyttämänsä pidon ja omien taitojensa rajojen väliin.

        Kaikki autot ovat riittävän hyviä pysymään tiellä, kaikki kuskit eivät. Neliveto ei aina helpota auton hallintaa, mutta takapainoisella voimanjaolla oleva uusi quattro on paitsi nopea, myös äärimmäisen helppo ajaa. IMHO, helpompi kuin 4Matic, jos kiire tulee.


      • Igolstadtin_Rinkula

        Eikö vaatimattomuus kaunista? :) Allekirjoitan kommenttisi, uusin aito quattro 40/60 voimanjaolla on mahtava ajettava. Joku mainitsi tuolla, että helposti unohtaa ettei auto pysähdy niin helposti kun se lähtee liikkeelle, tämä on todella muistettava asia varsinki kaupungin ruuhkissa.


      • Ännäkin
        Igolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Eikö vaatimattomuus kaunista? :) Allekirjoitan kommenttisi, uusin aito quattro 40/60 voimanjaolla on mahtava ajettava. Joku mainitsi tuolla, että helposti unohtaa ettei auto pysähdy niin helposti kun se lähtee liikkeelle, tämä on todella muistettava asia varsinki kaupungin ruuhkissa.

        Igolstadt? Eivätkös ne nelirinkulaiset tule (pääosin) Ingolstadtista, tuolta Tonavan (saks. Donau, engl. Danube) varrelta Baijerista? Miksi tuollainen nimimerkki?

        https://tinyurl.com/zw65gu4


      • Ingolstadtin_Rinkula
        Ännäkin kirjoitti:

        Igolstadt? Eivätkös ne nelirinkulaiset tule (pääosin) Ingolstadtista, tuolta Tonavan (saks. Donau, engl. Danube) varrelta Baijerista? Miksi tuollainen nimimerkki?

        https://tinyurl.com/zw65gu4

        Oikeassa olet, seison ojennettuna. Pelkkä typo, mulla puuttui t-kirjainkin tuolta lopusta yhdessä vaiheessa...


      • Ännäkin
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Oikeassa olet, seison ojennettuna. Pelkkä typo, mulla puuttui t-kirjainkin tuolta lopusta yhdessä vaiheessa...

        Lepo vaan, ei siinä mitään. Tuolla Ingolstadtissa en ole koskaan käynyt. Baijerin eri kulmalla ajelin viimeksi lähemmäs 3 vuotta sitten, silloin vielä meksikolaissyntyisellä VW Golf Variantilla.

        Nykyisen M-B:ni syntymäkaupungissa Bremenissä olen käynyt hyvinkin monta kertaa, ensimmäisen kerran 17-vuotiaana lukiolaisena 49 vuotta sitten.

        Bremenillä muuten on autoteollisuushistoriaa yli puolen vuosisadan takaa: takavuosikymmenten arvostettua Borgwardia valmistettiin juuri siellä.

        Vuoden 1968 perhemajoitusisäntäni ajoi vuoden 1967 M-B 230:llä, mutta kertoi arvostaneensa Borgwardia merkin voimissaanolovuosina Mersuakin enemmän. Borgwardin taru vain oli päättynyt vararikkoon jo 1960-luvun alkuvuosina.

        http://momentcar.com/mercedes-benz/1967/mercedes-benz-230/

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Borgward_Isabella

        Viimeistä edellisellä Bremenin-käynnilläni 2009 onnistuin valokuvaamaan kuvankauniiseen kuntoon entisöidyn Borgwardin lähiseudun Worpswedessä, mutta en löydä kyseistä kuvaa tästä koneestani.

        Viime aikoina on ollut puheita Borgward-merkin uudesta tulemisesta kiinalaisvoimin, mutta mitään kovin konkreettista ei ole sattunut vielä näköpiiriini.

        https://paultan.org/2015/09/18/borgward-bx7-officially-revealed-frankfurt/


    • 2.4STW__

      Jatkuva neliveto vakavoittaa tiellä mutta kytkeytyvä josissakin tilanteissa jopa vaarallisempi kuin vajaavetoinen. Vedon kytkeytymisvaihtelu kaarteessa muuttaa dramaattisesti auton vetosuuntaa.

      Ainakin tänä talvena (eka talvi Quattrolla) en ole kokenut nelivedosta hyötyjä kuin
      - nastat pysynee paremmin kumeissa kiinni kun liikkeelle lähdössä pyörät ei sutaise.
      - hyvin liukkailla pääsee paremmin liikkeelle

      Periaatteessa paras kompromissi voisikin olla hybrdi missä on toisen pään veto sähköllä. Eikä sen tarvitsisi avittaa kovinkaan korkeisiin nopeuksiin koskan suurin etu saadaan liikkeelle lähdössä ja hitaassa (<60km/h) ajossa.
      Sähköllä vedon kytkeytyminenkin on ohjelmoitavissa täysin tasaiseksi. Lisäksi sähkömoottorilla momentin ohjaus hurjasti nopeampaa ja säädeltävämpää kuin millään viskolla tai mekaanisella kytkimellä. Ensimmäien taisi olla Lekalla. Nyt näitä on aika monilla valmistajilla.

      Ajettavuuden kannalta Quattron jatkuva neliveto takapainotuksella ja voiman tuotto aidosti nelivetona kaikilla nopeuksilla on silti maukas ja pidän siitä hurjasti, myös kesällä. Se on paljon parempi runtata kurveihin jopa ruutikuivalla asfaltilla kuin bemarin takaveto mikä itellä oli aiemmin.
      Silti pidän tuota sähköista nelivetoa rajoitetulla toimintanopeudella parhaana kompromissina. Se ei juuri lisää hybridin hintaa mutta tuo liikkeelle lähtöön selvän edun.
      Tämä on vain oma mielipide.

    • TakavetoAitoTapaEdetä

      http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife

      Kun katsoo oheista listaa on se todella karua katsottavaa Audi Quattron kannalta. Mersun ja Bemarin takavedot menee kaukana edellä. Mersu on omassa luokassaan ja esim. BMW M4 perheauto on paljon nopeampi kuin Audi R8 quattro (wannabee urheiluauto)! Audin RS-perheauto häviää radalla bemarin perheauto takavedolle puoli minuuttia = ikuisuuden.

      Nelivedosta on Suomessa hyötyä kahtena päivänä, takaveto on yliveto muulloin. Audin säälittävä etuveto pakottaa omistajat nelivetoon. Maailmalla R8 omistajat vaihtaa nelivetoaan takavedoksi, miksi näin?

      • Audimiesss

        Ajatko sinä radalla? Tosijuttu on se että suomessa tiet on vähintään märkiä joka toinen päivä ja sitten jäisiä osan. Hyvin harvoin on kuivaa. Neliveto voittaa takavedon vaikka siinä takavedossa olisi 200hv enemmän jos lähetään paikaltaan ja kummassakin on tehoa. Taidat olla idiootti? quattro kokematta ilmeisesti:)


      • NäinSeVaanMenee

        "Kun katsoo oheista listaa on se todella karua katsottavaa Audi Quattron kannalta. "

        Öööö?

        Listalla ei ollut ensimmäistäkään Audi Quattroa. Sitäkö tarkoitit?


      • Pjönde

        Niin R8 ja RS4, 5, 6 eivät ole Quatroja - ovat Audimaiseen tyyliin etuvetojako?


    • TakavetoOnAitoVeto

      Eikö Quattro kuljekaan? Tänäänkin Helsingissä takavetokeli!

      Quattro = kolme nollaa keulalla ja neljäs nolla testeissä ja radalla!

    • Autollakuuhun

      Takavetohan se järkevä olisi olla jos ajat etelässä.. asiasta vähän poikkeaa mutta sitä en ymmärrä kun pääkaupunkiseudulla ajellaan uusilla hienoilla nelivetomaastureilla ja katumaastureilla jos ei oikeasti ole tarve niin suosittelen takavetoa miks ei myös etuvetoinen auto ? Nykyisissä uusissa autoissa ei kulutus ole sen isompi merkistä riippumatta. Jos ajat kärrin kanssa, veneen yms. Takavetoiselle autolle tulee takarenkaille painoa ja pito on varmaa kun on hyvät renkaat

      • Ingolstadtin_Rinkula

        Helsinki on talvella (jos lunta) helvetillinen paikka autoille. Kadut ja parkkipaikat ovat järkyttävässä kunnossa, ja neliveto on todella tarpeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe