Ei käy kateeksi

Analyysiuuno

Taas alkoi tulla nettiveneeseen vanhoja pursia myyntiin pienen talvitauon jälkeen. Ja enimmäkseen siellä on samoja veneitä kuin viime vuonnakin. Ei ole montaa ostajaa näille hyvin pidetyillekään veneille. Yhtä epätoivoista on noilla vanhoilla miehillä jotka eivät enää voi purjehtia kuin perheillä, jotka haluavat päivittää uudenpaan. Ei käy kauppa. Ei taida kiinnostaa loputtomat kunnostushommat rantakaupunkien bisnessukupolvea.

114

2395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kfkfifi

      Katso vaikka blue oceanin nettisivuilta lista myydyistä veneistä. Melkein 40 kpl kalliita veneitä mennyt viime vuonna ja 4 tänä vuonna. Markkinat taitavat olla seisahduksissa vain tämän palstan tietäjien mielestä.

      • perseainaauki

        Niinpä, rahamiehet ostavat aina hyviä veneitä mutta eivät niitä vanhoja joihin aloittaja viittaa.


    • oikeaanlyysiko

      Halusitko sanoa, että nyt voisi sinullakin olla varaa ostaa oikea vene?

      • Analyysiuuno

        En halunnut sanoa kun en ole nyt ostamassa. Seuraapa tilannetta vähän aikaa netissä tai kevään tullen rannoilla. epätoivoinen tilanne monella...tiedän henk koht monta vanhaa purjehtijaa, joilla tämä ongelma. venettä ei tarvita enää, mutta myytyä ei saada. Lasketaan kesäksi veteen ja syksyllä ylös, missään ei käydä kesän aikana. Yksi sai myytyä neljäsosan hinnalla edellisvuoden pyynnistä...


      • näinSEonVALITETTAVASTI
        Analyysiuuno kirjoitti:

        En halunnut sanoa kun en ole nyt ostamassa. Seuraapa tilannetta vähän aikaa netissä tai kevään tullen rannoilla. epätoivoinen tilanne monella...tiedän henk koht monta vanhaa purjehtijaa, joilla tämä ongelma. venettä ei tarvita enää, mutta myytyä ei saada. Lasketaan kesäksi veteen ja syksyllä ylös, missään ei käydä kesän aikana. Yksi sai myytyä neljäsosan hinnalla edellisvuoden pyynnistä...

        Juuri näin, sanoit juuri ratkaisun, OIKEA HINTA!!!


      • Sunnuntaiseilori
        näinSEonVALITETTAVASTI kirjoitti:

        Juuri näin, sanoit juuri ratkaisun, OIKEA HINTA!!!

        Jos ei vene ole kiinnostava, niin ei sitä saa myytyä mihinkään hintaan. Miksi ottaisi vaikka eurolla myytävää venettä riesakseen, jos sen kuntoon laittaminen vaatisi kuitenkin enemmän rahaa kun aivan vastaava vene jo kunnostettuna?

        Tämä oli Nettiveneen halvin purkkari:
        https://www.nettivene.com/purjevene/folkboat/667762

        Mitä luulet, meneekö kaupaksi? Ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni.


      • Hintaonkohillaan
        Sunnuntaiseilori kirjoitti:

        Jos ei vene ole kiinnostava, niin ei sitä saa myytyä mihinkään hintaan. Miksi ottaisi vaikka eurolla myytävää venettä riesakseen, jos sen kuntoon laittaminen vaatisi kuitenkin enemmän rahaa kun aivan vastaava vene jo kunnostettuna?

        Tämä oli Nettiveneen halvin purkkari:
        https://www.nettivene.com/purjevene/folkboat/667762

        Mitä luulet, meneekö kaupaksi? Ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni.

        Toi myyjä vähän säikäyttää tossa. Muuten kiinnostava vene, pikku laittoa saattaa vaatia.


      • vwsvb

        Jos tuosta vielä tinkii niin sitten hinta ei ole olkea koska ei ole hintaa.


    • säälittävää

      Ne itkee vanhojen veneiden hintoja joilla ei ole venettä,säälittävää!

    • 25-jalkaa

      Mulla olisi pari kymppiä käteistä ja voisin vaihtaa isompaan 25-jalkaisen 2010 vuosimallin veneen (uutena 40 000 euroa) noin 50 000 euron uuteen veneseen. Uusia 30-jalkaisia ei siihen hintaan oikein löydy.

      Puhumattakaan siitä että voisi mennä niinkuin autokauppaan ja jossa veneestä saisi vaikkapa 5000 euroa alle myyntihinnan vaihtoveneenä ja uuden saisi uuden alle välirahalla.

    • Eikauppakäy

      Kyllä nyt on vanhoja veneitä vaikea myydä, olen ostamassa ja seurannut useaa venettä niin kyllä ovat olleet kauan myynnissä. Lähden ajatuksesta että sitten itselläkin on sama ongelma kun tulee aika jolloin vene pitää myydä.

      • Kugjhkhkjkjkj

        Juuri tämän huomattuaan harva viitsii tuollaista vanhaa ostaa. Sitä kun pitää sen 12 tai 20 vuotta kun ei kukaan sitä 2030-luvulla enää osta, niin joutuu maksamaan aika summan että pääsee siitä eroon. Se vaan on niin että Suomessa harrastajien määrä ei lisäänny( eikä varsinkaan museopurjehtijoiden) ja kun uudenpia uitetaan tänne ulkomailta ja muutama myydään messuilla niin nämä 70-80 lukulaiset on kyllä kymmenen vuoden päästä enimmäkseen rannalla rapistumassa tai kuusakoskella kalliisti romutettuina. Siinä mielessä on kyllä typerää hommaa tuo ikämiesten keksimä " kaiken" uusiminen kasaripaattiin. Yhtä hölmöä olisi laittaa kaikki uusiksi siihen kakssataseen diisselimersuun tai camryyn. Kukaan ei tule siitä maksamaan järkevää hintaa.


      • ymmärsinkö

        "Kyllä nyt on vaikea myydä, olen ostamassa..."

        Miksi minusta tuntuu, että tuossa on jonkinlainen ristiriita.


      • Oikeassaoot

        Onhan siinä ristiriita, mutta kun olen muutamasta veneestä soitellut niin vähän aikaa kestää että myyjä muistaa koko veneen. Tästä päättelin ettei ole oikein kysyntää.


      • voitko.vertailla
        Oikeassaoot kirjoitti:

        Onhan siinä ristiriita, mutta kun olen muutamasta veneestä soitellut niin vähän aikaa kestää että myyjä muistaa koko veneen. Tästä päättelin ettei ole oikein kysyntää.

        Voisiko tuohon vaikuttaa sekin, miten esittäydyt? Ja toinen juttu, mahtaako uuden veneen myyjän puhelin sen enempää kiusaksi saakka soida.


      • Mistäpäsitätietää

        Esittelen itseni kertomalla nimeni, mistäpäin olen ja mitä asiani koskee. Ehkäpä tuo kuulostaa veneen omistajasta vittuilulta kun en ole myymässä mitään?


    • laitopå

      Itse ostin viime syksynä 70 luvun skandin ilman sitä kuuluisaa hometta. Vanhempi herrasmies oli uusinut sisustaa, purjeet, elektroniikkaa, pentteriä, kylkien maalauksen ym.ym. Omasta mielestäni sain hyvin hoidetun ja uusitun veneen ihan kohtuu hinnalla, myyjä oli myös tyytyväinen. Uusien varusteiden ym. arvo hipoo 20the ja veneen kauppahinta oli reilut 2/3 kunnostusten hinnasta. Jos uusimisia ei olisi tehty, niin sopivan hintaista ja kuntoista venettä tuskin olisi löytynyt, varusteiden uusiminen kun on suhteettoman kallista.

      • Pidetäänpeukkuja

        Onnea sinulle! Toivotaan ettei käy niin, että ensi kesänä menee kone ja masto. Seuraavana vaihtoon tankki ja autopilotti. Silloin tulisi 15 tonnia lisähintaa 70- lukulaiselle. Ja menisi kaksi kesää venettä korjatessa.


      • laitopåå

        Masto tuskin menee, tarkastettu tanakka tolppa. Tankit on myös tarkastettu manusluukkujen asennuksen yhteydessä, pilotti on vanha ja moottori myös -80luvulta. Voin hyvin laittaa veneeseen vaikka uuden koneen ja jotain muuta esim. 10theurolla, silti kokonaishinta on ihan kohtuullinen. Viestini oli lähinnä se, että vanha vene mitä ei ole ns.päivitetty on myyntihinnaltaan aika matala, koska isommat uusimiset maksaa helposti 30jalkaiseenkin sen 10-20theur.


    • PertsaKo...la

      Tämä käytettyjen menekki on kovasti siitä kiinni että myydäänkö ns laatuveneitä vai sarjatuotannon veneitä. Olen työni puolesta paljon tekemisissä käytettyjen veneiden kanssa ja uskallan väittää että niitä hyvämaineisia tunnettuja laatuveneitä myydään ihan yhtä paljon ja samalla aikataululla kuin viimeiset 10 vuotta. Yli 300.000 EUR maksavia pursia ei juurikaan alle 4-6 kuukaudessa myydä, ihan normaali aika on lähemmäs vuosi tai enemmän. Vaikeimmin myytävät ovat sellaiset 120000 - 170000 EUR maksavat purret, tai veneet yleensäkin. Hyvin hoidetut ja hyvin varustellut noin 30000 -50000 EUR arvoiset vanhat veneet (15 - 20 vuotiaat) saa suhteellisen hyvin myytyä. Vaikeimmin myytävät ovat siinä 2005 - 2012 myytävät 30 - 36 jalkaiset sarjatuotantoveneet ellei niitä tosi edullisesti myyntiin laita.
      Olen huomanut vuosien kuluessa että ne jotka ns laatuveneitä hakevat, koosta riipumatta, aika monen vertailun tekevät ennenkuin kauppoja saa aikaiseksi.

      • Aloittajaaa

        Paskaa kirjoitat tänne. Kyllä ne 30-50 pyynnin veneet roikkuu tuolla vuosiakausia. Välillä häipyy kun eivät viitsi ylläpitää ilmoitusta ja sitten tulee taas esille kun pakko olisi myydä. Sitäpaitsi tuohon sun ikähaarukkaan 15-20 vuotta(1997-2002) kuuluvia veneitä tämä koko keskustelu ei edes koskenut, ne on kyllä Suomessa sitä uudempaa kalustoa. Saatikka yli 300 tE veneitä!


    • kak3

      Niin, eikös täällä joku kommentoinut aikoinaan että mielluummin vien veneeni vaikka hautaan kuin liian halvalla(=nettiveneen keskiarvon?) myyn...

      • Tämä ilmiö on tuttu historiasta. Vuosina 912-916 hiljentyi vuosina 890-900 valmistettujen viikinkiveneiden kauppa, koska niissä havaittiin usein hometta. Niinpä tuon ajan viikinkihaudoissa usein on päällikkö ottanut veneensä mukaan, kun ei ole sitä saanut markkinoilla kaupaksi haluamaansa hintaan. Nyt taitaa nykyajan päällikkömiehillä olla sama edessä.


      • Masaesbosta

        Tuo historia katsaus oli hyvä. Palataan nykyaikaan nyt kuitenkin, sillä se on meitä lähinnä.

        Monia näyttää kaihertavan tuo veneen jälleenmyyntiarvo ja siihen vaikuttavat tekijät. Jos aina kun venettä täytyy jostakin korjata, on ensin tehtävä tarkat laskelmat kuinka saisin nämä remontit kuitattua mahdollisessa seuraavassa kaupassa, muuttuu veneen pito melkoiseksi taakaksi.

        Kun minä vuosia sitten etsin mieleistä venettä itselleni jouduin olosuhteiden pakosta tyytymään vanhaan päivittämättömään alukseen.
        Koska tuota pituutta on siunaantunut sen verran yli keskimitan, niin seisomakorkeuden omaavan vanhemman veneen löytäminen oli nykykielen mukaisesti haastavaa.

        Tulihan se sieltä sitten vihdoin vastaan, mutta töitä oli edessä. Totesin heti että kun siitä rakennan mieleisen purren itselleni, niin mitään toivoa ei ole saada "omiaan" pois ja kun sitten tuli tämä venekaupan alasajo, oli se viimeistään sitten aivan selvää.

        Nykyisin korjailen ja laitan uutta varustetta aivan tyynesti, koska aion nauttia niistä itse ilman mitään paineita. Sitäpaitsi pidän veneestäni ja ihmeitä täytyy tapahtua jos sitä lähden myymään :D .


      • minäkinpidän
        Masaesbosta kirjoitti:

        Tuo historia katsaus oli hyvä. Palataan nykyaikaan nyt kuitenkin, sillä se on meitä lähinnä.

        Monia näyttää kaihertavan tuo veneen jälleenmyyntiarvo ja siihen vaikuttavat tekijät. Jos aina kun venettä täytyy jostakin korjata, on ensin tehtävä tarkat laskelmat kuinka saisin nämä remontit kuitattua mahdollisessa seuraavassa kaupassa, muuttuu veneen pito melkoiseksi taakaksi.

        Kun minä vuosia sitten etsin mieleistä venettä itselleni jouduin olosuhteiden pakosta tyytymään vanhaan päivittämättömään alukseen.
        Koska tuota pituutta on siunaantunut sen verran yli keskimitan, niin seisomakorkeuden omaavan vanhemman veneen löytäminen oli nykykielen mukaisesti haastavaa.

        Tulihan se sieltä sitten vihdoin vastaan, mutta töitä oli edessä. Totesin heti että kun siitä rakennan mieleisen purren itselleni, niin mitään toivoa ei ole saada "omiaan" pois ja kun sitten tuli tämä venekaupan alasajo, oli se viimeistään sitten aivan selvää.

        Nykyisin korjailen ja laitan uutta varustetta aivan tyynesti, koska aion nauttia niistä itse ilman mitään paineita. Sitäpaitsi pidän veneestäni ja ihmeitä täytyy tapahtua jos sitä lähden myymään :D .

        Vene on niitä mahdottomia 80-lukulaisia. Minäkin sitä aivan surutta päivittelen joka vuosi aivan miettimättä, saanko rahojani takaisin. Se on kaikki sijoitusta itseeni, minähän sillä purjehdin. Ja tietenkin haluan sekä purjehtia että asua veneellä, joka on viimeisen päälle kunnossa. Itse asiassa jälleenmyyntikin on jo etukäteen hoidossa, sillä jälkikasvu ymmärtää myös veneen arvon ja aiko pitää perintönsä. Huomattakoon, että sillä jälkikasvulla on merkittävä kokemus kaikenlaisista veneistä klassikoista uusiin c/r-veneisiin ja raasereihin. Myös niihin verrattuna se isin vene tuntuu hyvältä.


    • ajatusARVONsäilymisestä

      Voiksiko noita ikämiehiehillä olla ajatuksena vanha ajatus menneiltä ajoilta, että veneen osto on, kuin pankki talletus, sen saat vanhasta mitä olet siitä maksanut ja laatu merkeistä vielä korkoa sijoitukselle. Näillä mentiin koko 80 luku, 90 luvulla ei paljon uusia myyty ja hinnat pysyivät hyvinä, 2000 tuli edulliset sarjatuotanto veneet "vääristämään" markkinat ja tässä ollaan ja kauppa ei käy, koska hinta pyynnit eivät ole enää tästä "vanhasta" maailmasta.

      Veneiden hinnoittelussa on ollut jo pitkään nähtävissä autokaupasta tullutta nopeaa arvon alenemis nopeutta jossa arvo puolittuu jo reilusti vajaassa 10 vuodessa ja liuku jatkuu voimakkaana, markkinat eli ostajat sanelevat hintatason, toki poikkeuksia mahtuu markkinoille.

      Tässä eräs näkemys missä mennään ja miksi, saa ampua alas, mieluiten perustelujen kera...

      • Lässytilää

        Ei tarvitse edes perusteluja. Ammun alas. Olet tyhjäpäinen lässyttäjä. Teoreetikko runkkari, joka ei koskaan tule kunnon venettä omistamaan.

        Kysy vaikka Gertrudsedältä.


    • Oikeaarvo

      En ymmärrä lainkaan tätä käytettyjen veneiden myyntiongelmointia. Kai sen jokainen tietää jo ostaessaan että arvo tipahtaa huomattavasti muutaman vuoiden käytön jälkeen. Tämä pätee periaatteessa kaikkeen maalliseen kamaan. Mitä kalliimpi hinta on ostotilanteessa ollut, sen suurempi "häviö" euromääräisenä on sitä myydessään mutta niinhän asia aina on ollut. Ihan hetkittäin voi käydä niin että arvo hieman nousee mutta keskimäärin aina hinta putoaa enemmän tai vähemmän. Toinen asia minkä moni jättää huomioimatta on mikä se rahan todellinen arvo oli kun esim venen tai auton tai asunnon aikanaan osti. Kun myin1998 uutena ostamani veneeni sain siitä Markka/euro määräisesti enemmän mutta ihan realiarvossa TOTTAKAI HÄVISIN.
      Kun sen 1975 ostin se maksoi minulle noin 3 vuoden silloisen palkkani ja kun sen myin sain siitä vajaat vuoden palkan eli voi kysyä oliko hyvä kauppa vaikka siitä ikäänkuin 30 % voittoa sain.

      • Veneissä hinta tippui vuosikymmenet vain inflaation verran. Esim. ostin vuonna 2006 veneen 8000 eurolla, uutena se maksoi vuonna '78 48000 markkaa. Nyt samaa venettä myydään hintapyynnöllä 6500 euroa, vaikka siis "oikea" hinta olisi jotain 8400 euroa. Ja se on ollut myynnissä jo pari vuotta. Tämä on historiallinen muutos. Vanhat ajat ei enää palaa.


      • jdgfl

        Myit siis v. 1998 veneesi jonka olit omistanut 23 vuotta, ja sait siitä 30% enemmän kuin olit maksanut, mutta inflaatio huomioonottaen menetit 23 vuoden ajan siihen joka kuukausi noin kymmenesosan palkastasi veneen myyntiarvon laskiessa.
        Viime vuosina inflaatio on ollut olematonta verrattuna noihin aikoihin. Ovatko 2000-luvulla markkinoille tulleet massasarjatuotantoveneet olleet hankintahinnaltaan niin "edullisia" että ne ovat vaikuttaneet yleiseen hintatasoon niin voimakkaasti, ja onko uusia veneitä myyty ja uudehkoja käytettyjä tuotu ulkomailta paljon enemmän kuin aikaisemmin? Olen saanut kuvan ettei uusia purjeveneitä kovin montaa vuosittain nykyään myydä.


      • jdgfl

        Onkohan nyt niin, että veneen arvon aleneminen ei olekaan kovin paljon muuttunut entisajoista, mutta se vaan näkyy selkeästi koska inflaatio on pienempi ja veneensä myyntiarvon alenemisen näkee myyntihinnan putoamisena koska rahan arvon heikkeneminen on paljon hitaampaa?


      • kokonaiskustannus

        Kaikkea voi laskea prosenteissa, mutta niillä ei paljoa kaupasta saa. Ostin 20 v sitten hyväkuntoisen ja hyvin varustetun 35-jalkaisen veneen 300 000:lla, siis 50 000 €. Tänä aikana olen ainakin toiset 50 000 € laittanut sen päivityksiin, enkä todellakaan kuvittele saavani siitä 100 000 €, jos sen nyt myisin. Viemällä veneen Kuusakoskelle olisi veneeseen siis uponnut 100 000 €. Entäs jos olisin 20 v sitten ostanut uuden veneen tekemättä siihen päivityksiä vuosien kuluessa, paljonko arvelisitte euroja sillä tavalla kuluneen. Ei 20 v sitten sadalla tonnilla kovin ihmeellistä venettä olisi saanut, eikä se ilman päivityksiä olisi läheskään nykyisen veneeni veroisessa kunnossa. Se nykyinen kun on pidetty vielä kilpailukelposessa kunnossa, mm. kilpa- ja matkapurjeet erikseen. Arvonalenemasta murehtikoot uuden veneen ostajat.


      • Kak3
        kokonaiskustannus kirjoitti:

        Kaikkea voi laskea prosenteissa, mutta niillä ei paljoa kaupasta saa. Ostin 20 v sitten hyväkuntoisen ja hyvin varustetun 35-jalkaisen veneen 300 000:lla, siis 50 000 €. Tänä aikana olen ainakin toiset 50 000 € laittanut sen päivityksiin, enkä todellakaan kuvittele saavani siitä 100 000 €, jos sen nyt myisin. Viemällä veneen Kuusakoskelle olisi veneeseen siis uponnut 100 000 €. Entäs jos olisin 20 v sitten ostanut uuden veneen tekemättä siihen päivityksiä vuosien kuluessa, paljonko arvelisitte euroja sillä tavalla kuluneen. Ei 20 v sitten sadalla tonnilla kovin ihmeellistä venettä olisi saanut, eikä se ilman päivityksiä olisi läheskään nykyisen veneeni veroisessa kunnossa. Se nykyinen kun on pidetty vielä kilpailukelposessa kunnossa, mm. kilpa- ja matkapurjeet erikseen. Arvonalenemasta murehtikoot uuden veneen ostajat.

        30v sitten sirena 38:sin hinta nykyrahaksi muutettuna näkyi olleen 120ke (http://www.segeln-magazin.de/sites/default/files/boats/brochures/00000257.pdf viimeinen sivu)


      • mittarit
        Kak3 kirjoitti:

        30v sitten sirena 38:sin hinta nykyrahaksi muutettuna näkyi olleen 120ke (http://www.segeln-magazin.de/sites/default/files/boats/brochures/00000257.pdf viimeinen sivu)

        Mikä on muuttunut, vai onko muuttunut juuri muuta kuin inflaatio ja venevalmistuksen keskittyminen muutamalle suurelle sarjatuotantotehtaalle lukuisten pienten valmistajien sijaan?
        Ennen EU:hun liittymistä vuotuinen inflaatio oli 10-20%, ja vuoden -94 jälkeen inflaatio on pysytellyt keskimäärin alle kahdessa prosentissa, v. 2015 inflaatio kävi jopa miinuspuolella.


      • kokonaiskuustannus
        Kak3 kirjoitti:

        30v sitten sirena 38:sin hinta nykyrahaksi muutettuna näkyi olleen 120ke (http://www.segeln-magazin.de/sites/default/files/boats/brochures/00000257.pdf viimeinen sivu)

        Tuo oli 30 v takainen hinta. Se ei ole läheskään sama kuin 20 v sitten pyydetty. Välissä on 10 v raskasta inflaatiovuotta. Vene olisi kyllä vertailukelpoinen. Käytännössä pitää uutena ostetulle veneelle laskea jo kohtalainen summa päivityksillekin 20 vuodessa, jos edes käyttökelpoisuus halutaan säilyttää.


      • jdgfl kirjoitti:

        Onkohan nyt niin, että veneen arvon aleneminen ei olekaan kovin paljon muuttunut entisajoista, mutta se vaan näkyy selkeästi koska inflaatio on pienempi ja veneensä myyntiarvon alenemisen näkee myyntihinnan putoamisena koska rahan arvon heikkeneminen on paljon hitaampaa?

        Omalla kohdalla pidin venettäni vuosina 2006-2014. Sitten myin sen tuolla 6500 eurolla, jolla sitä nyt yritetään taas myydä. Vuosina 2006-2014 inflaatio oli keskimäärin varmaan jotain kahden tienoilla. Kyllä sen olisi siis hiukan enemmän pitänyt maksaa. Mutta onhan tuokin kyllä totta. Joku kyllä myi samanlaista venettä 4000 eurolla syksyllä, mikä on jo todella kova alennus.


      • Bossu kirjoitti:

        Veneissä hinta tippui vuosikymmenet vain inflaation verran. Esim. ostin vuonna 2006 veneen 8000 eurolla, uutena se maksoi vuonna '78 48000 markkaa. Nyt samaa venettä myydään hintapyynnöllä 6500 euroa, vaikka siis "oikea" hinta olisi jotain 8400 euroa. Ja se on ollut myynnissä jo pari vuotta. Tämä on historiallinen muutos. Vanhat ajat ei enää palaa.

        Tuo on totta. Venemarkkina on muuttunut olennaisesti viimeisen n. 10 vuoden aikana. Syitä on todennäköisesti kaksi:
        1) Ns. "halpisveneet" (joka halpuus on tietysti vähän suhteellista, kun kuitenkin puhutaan mediaanipalkansaajan 4-5 vuoden nettopalkasta) ovat tulleet monille mielekkääksi vaihtoehdoksi käytetyn veneen sijaan
        ja
        2) todennäköisesti markkina on ns. "kylläinen" eli kysyntä ja tarjonta ovat asettuneet paremmin tasapainoon.


      • pelkkää.sattumaa
        10-14 kirjoitti:

        Tuo on totta. Venemarkkina on muuttunut olennaisesti viimeisen n. 10 vuoden aikana. Syitä on todennäköisesti kaksi:
        1) Ns. "halpisveneet" (joka halpuus on tietysti vähän suhteellista, kun kuitenkin puhutaan mediaanipalkansaajan 4-5 vuoden nettopalkasta) ovat tulleet monille mielekkääksi vaihtoehdoksi käytetyn veneen sijaan
        ja
        2) todennäköisesti markkina on ns. "kylläinen" eli kysyntä ja tarjonta ovat asettuneet paremmin tasapainoon.

        Mitkä ihmeen markkinat? Eilen saamani tiedon mukaan Suomeen myytiin viime vuonna 11 uutta venettä. Ulkomailta tuli varmasti suurempi määrä käytettyjä, mutta edelleen puhutaan kymmenistä veneistä. Tuon kokoisilla "markkinoilla" ei ole mitään oikeita tai vääriä hintoja, eikä syitä hintojen muodostumiseen kannata sen enempää analysoida.


      • Venemestaaja
        pelkkää.sattumaa kirjoitti:

        Mitkä ihmeen markkinat? Eilen saamani tiedon mukaan Suomeen myytiin viime vuonna 11 uutta venettä. Ulkomailta tuli varmasti suurempi määrä käytettyjä, mutta edelleen puhutaan kymmenistä veneistä. Tuon kokoisilla "markkinoilla" ei ole mitään oikeita tai vääriä hintoja, eikä syitä hintojen muodostumiseen kannata sen enempää analysoida.

        Venemestarin jutun mukaan viime vuonna oli 29 purjeveneen ensirekisteröintiä => 11 uutta ja 18 itse maahan uitettua.


      • pelkkää.sattumaa kirjoitti:

        Mitkä ihmeen markkinat? Eilen saamani tiedon mukaan Suomeen myytiin viime vuonna 11 uutta venettä. Ulkomailta tuli varmasti suurempi määrä käytettyjä, mutta edelleen puhutaan kymmenistä veneistä. Tuon kokoisilla "markkinoilla" ei ole mitään oikeita tai vääriä hintoja, eikä syitä hintojen muodostumiseen kannata sen enempää analysoida.

        Suurin osa venekaupoista on aina ollut käytettyjen veneiden omistajanvaihdoksia. Väitän, että enemmistö tämän hetken purjeveneilijöistä ei ole koskaan ostanut eikä tule koskaan ostamaankaan tuliterää venettä.


      • Heleppoheikki
        10-14 kirjoitti:

        Suurin osa venekaupoista on aina ollut käytettyjen veneiden omistajanvaihdoksia. Väitän, että enemmistö tämän hetken purjeveneilijöistä ei ole koskaan ostanut eikä tule koskaan ostamaankaan tuliterää venettä.

        Joku on ostanut noin 10 tuhatta uutta purjevenettä viimeisten 40 vuoden aikana. Muuten ei voi olla käytettyjä veneitä, ellei joku osta uusia.


      • Heleppoheikki kirjoitti:

        Joku on ostanut noin 10 tuhatta uutta purjevenettä viimeisten 40 vuoden aikana. Muuten ei voi olla käytettyjä veneitä, ellei joku osta uusia.

        Oikeastaan n. 50-60 vuoden aikana. Mutta suurin osa niistä on ties monennellako omistajallaan. Aika vähän on sellaisia yli kymmenvuotiaita purjeveneitä, joita yhä seilaisi niiden ensimmäinen omistaja. Jonkin verran toki.

        Eli homma enimmäkseen toimii näin: A on ostanut 30-40 vuoden aikana 3-4 venettä uusina ja nyt hänen ostamillaan veneillä seilaavat B, C ja D, jotka ovat ostaneet ne käytettynä joko A:lta tai joltain muilta, joille ne ovat jossain vaiheessa suoraan tai väliomistajien kautta A:lta siirtyneet. Ja voipa olla, että A:kin vielä seilaa, viidennellä uutena ostamallaan.



      • Venemestaaja
        Bossu kirjoitti:

        Trafin tilastoissa tätä nykyä ensirekisteröinnit ei sisällä käytettyinä Suomeen tuotuja veneitä. Eli uusia veneitä on myyty 29.

        https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4651/vesikulkuneuvoja_rekisterissa_203_000_-_rekisteristapoistoja_tehtiin_yli_4_500

        Jaa, miten tuon sitten kukakin lukee: "Selvästi eniten ensirekisteröitiin moottoriveneitä, 2 878 kpl. Muun tyyppisiä vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin huomattavasti vähemmän, esimerkiksi uusia purjeveneitä rekisteröitiin vain 29 kpl."
        Missäs ne "vanhat" ensirekisteröidyt purjeveneet sitten näkyvät? Ei ollut sellaista riviä tilastossa. Veikkaan että tuon lauseen "uusi" on uusi vene rekisterissä vaikka vene ei olisi uusi.
        Näin uskon, ennen kuin kerrotaan kuinka monta käytettyä purjevenettä on ensirekisteröity viime vuonna.


      • Venemestaaja kirjoitti:

        Jaa, miten tuon sitten kukakin lukee: "Selvästi eniten ensirekisteröitiin moottoriveneitä, 2 878 kpl. Muun tyyppisiä vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin huomattavasti vähemmän, esimerkiksi uusia purjeveneitä rekisteröitiin vain 29 kpl."
        Missäs ne "vanhat" ensirekisteröidyt purjeveneet sitten näkyvät? Ei ollut sellaista riviä tilastossa. Veikkaan että tuon lauseen "uusi" on uusi vene rekisterissä vaikka vene ei olisi uusi.
        Näin uskon, ennen kuin kerrotaan kuinka monta käytettyä purjevenettä on ensirekisteröity viime vuonna.

        Liekö yhteensattuma vai jotain todistava seikka, mutta Finnboatin tiedotteen mukaan yli 20-jalkaisia uusia purjeveneitä myytiin Suomessa viime vuonna juuri tuo 29 kpl.
        Kuitenkin olen samaa mieltä kanssasi, että kunnes toisin osoitetaan, on syytä olettaa, että "ensirekisteröinti" tarkoittaa "Suomessa ensimmäisen kerran rekisteriin merkittyä" eli kattaa myös ulkomailta käytettyinä tuodut. Jos Bossulla on varmaa tietoa muusta, hän voinee kertoa lähteen?
        Ja veikkaisin, että Finnboatin tilasto kertoo lukkoonlyödyt kaupat, jolloin veneen toimitus ja rekisteröinti voi olla tämän vuoden puolella ja tuo lukumäärän yhteenosuminen silkka sattuma.


      • Todellinen_maakrapu
        10-14 kirjoitti:

        Liekö yhteensattuma vai jotain todistava seikka, mutta Finnboatin tiedotteen mukaan yli 20-jalkaisia uusia purjeveneitä myytiin Suomessa viime vuonna juuri tuo 29 kpl.
        Kuitenkin olen samaa mieltä kanssasi, että kunnes toisin osoitetaan, on syytä olettaa, että "ensirekisteröinti" tarkoittaa "Suomessa ensimmäisen kerran rekisteriin merkittyä" eli kattaa myös ulkomailta käytettyinä tuodut. Jos Bossulla on varmaa tietoa muusta, hän voinee kertoa lähteen?
        Ja veikkaisin, että Finnboatin tilasto kertoo lukkoonlyödyt kaupat, jolloin veneen toimitus ja rekisteröinti voi olla tämän vuoden puolella ja tuo lukumäärän yhteenosuminen silkka sattuma.

        Miten ihmeessä vain lukkoonlyöty kauppa päätyisi tilastoihin? Eihän kaupasta tule mitään tietoa muille kun osapuolille ennen kuin rekisteröinti on tehty.


      • Venemestaaja kirjoitti:

        Jaa, miten tuon sitten kukakin lukee: "Selvästi eniten ensirekisteröitiin moottoriveneitä, 2 878 kpl. Muun tyyppisiä vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin huomattavasti vähemmän, esimerkiksi uusia purjeveneitä rekisteröitiin vain 29 kpl."
        Missäs ne "vanhat" ensirekisteröidyt purjeveneet sitten näkyvät? Ei ollut sellaista riviä tilastossa. Veikkaan että tuon lauseen "uusi" on uusi vene rekisterissä vaikka vene ei olisi uusi.
        Näin uskon, ennen kuin kerrotaan kuinka monta käytettyä purjevenettä on ensirekisteröity viime vuonna.

        Käytetty vene on käytetty. Trafi julkaisi tästä tiedotteen vuonna 2014, jossa se kertoi muuttavansa käytäntöä siten, että ensirekisteröintitilastoon merkitään vain kotimaassa rekisteröidyt uudet veneet.


      • Todellinen_maakrapu kirjoitti:

        Miten ihmeessä vain lukkoonlyöty kauppa päätyisi tilastoihin? Eihän kaupasta tule mitään tietoa muille kun osapuolille ennen kuin rekisteröinti on tehty.

        Et tainnut huomata, että puhuin kahdesta eri tilastosta, Finnboatin (eli venealan kaupallisten toimijoiden järjestön) ja Trafin. Ensinmainittu kerää tietonsa ainakin osittain venekauppiailta.


      • Bossu kirjoitti:

        Käytetty vene on käytetty. Trafi julkaisi tästä tiedotteen vuonna 2014, jossa se kertoi muuttavansa käytäntöä siten, että ensirekisteröintitilastoon merkitään vain kotimaassa rekisteröidyt uudet veneet.

        OK, tämä selvä. Eli käytettynä maahantuotujen määrää ei saa enää selville oikein mistään, koska Trafin julkaisemassa avoimessa datassa ei muistaakseni ole rekisteröintivuotta vaan ainoastaan valmistus- ja käyttöönottovuodet.


      • 10-14 kirjoitti:

        Liekö yhteensattuma vai jotain todistava seikka, mutta Finnboatin tiedotteen mukaan yli 20-jalkaisia uusia purjeveneitä myytiin Suomessa viime vuonna juuri tuo 29 kpl.
        Kuitenkin olen samaa mieltä kanssasi, että kunnes toisin osoitetaan, on syytä olettaa, että "ensirekisteröinti" tarkoittaa "Suomessa ensimmäisen kerran rekisteriin merkittyä" eli kattaa myös ulkomailta käytettyinä tuodut. Jos Bossulla on varmaa tietoa muusta, hän voinee kertoa lähteen?
        Ja veikkaisin, että Finnboatin tilasto kertoo lukkoonlyödyt kaupat, jolloin veneen toimitus ja rekisteröinti voi olla tämän vuoden puolella ja tuo lukumäärän yhteenosuminen silkka sattuma.

        Trafin sivuilta (toivottavasti suomi24:n tekoälymoderaattori ei tajua poistaa tätä). Näköjään se alkuperäinen tiedote ei enää löydy. Siinä sanottiin selvemmin, ettei käytettyinä maahantuotuja enää tilastoida ensirekisteröinteinä. Eli tämä on Trafin normaalikäytäntöä, jota ne noudattaa myös autopuolella.

        "Vesikulkuneuvojen ensirekisteröintitilastojen tuotantoprosessia on korjattu ja tuotanto käynnistetty uudelleen. Aikaisemmin julkaistuissa ensirekisteröintiluvuissa oli mukana mm. käytettynä maahantuotuja ja maistraattien aikana rekisteristä poistettuja ja myöhemmin uudelleenrekisteröityjä vesikulkuneuvoja. Tilastot on korjattu takautuvasti elokuusta 2014 alkaen. Korjatut ensirekisteröintiluvut eivät ole vertailukelpoisia aiemmin julkaistujen lukujen kanssa."

        https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/vesikulkuneuvojen_ensirekisteroinnit


      • Venemestaaja
        Bossu kirjoitti:

        Trafin sivuilta (toivottavasti suomi24:n tekoälymoderaattori ei tajua poistaa tätä). Näköjään se alkuperäinen tiedote ei enää löydy. Siinä sanottiin selvemmin, ettei käytettyinä maahantuotuja enää tilastoida ensirekisteröinteinä. Eli tämä on Trafin normaalikäytäntöä, jota ne noudattaa myös autopuolella.

        "Vesikulkuneuvojen ensirekisteröintitilastojen tuotantoprosessia on korjattu ja tuotanto käynnistetty uudelleen. Aikaisemmin julkaistuissa ensirekisteröintiluvuissa oli mukana mm. käytettynä maahantuotuja ja maistraattien aikana rekisteristä poistettuja ja myöhemmin uudelleenrekisteröityjä vesikulkuneuvoja. Tilastot on korjattu takautuvasti elokuusta 2014 alkaen. Korjatut ensirekisteröintiluvut eivät ole vertailukelpoisia aiemmin julkaistujen lukujen kanssa."

        https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/vesikulkuneuvojen_ensirekisteroinnit

        Jaahas, minäs niitä sitten tilastoidaan, mistä saa luvut ensirekisteröidyistä käytetyistä veneistä, entä jos yksityishenkilö ostaa uuden veneen ulkomaiselta ja rekisteröi sen itse, kumpaan kategoriaan se kuuluu?

        Eniten oikeastaan kiinnostaa tuo "käytettynä maahantuotujen" lukumäärä, missä kohtaa tilastoa se näkyy?

        Siitä voisi päätellä mihin meidän venemarkkina on menossa, omat käytetyt happanee ja samanikäisiä tulee enemmän kuin uusia myydään - pelkään minä


      • 140k

      • kak3

    • markkinavpinapyh

      Hinnan pudotus realisoitua tunnetusti vasta myyntitilanteessa. Mitä sitä täällä toisten puolesta itkemään?

      Vai luulevatko arvon analysaattorit näillä palstakirjoituksillaan todella pystyvänsä hintoihin vaikuttamaan!?

      • Voi.jumalauta

        Ehkä tässä enemmän vain ihmetellään, kuinka aidot myyntihalut tuntuvat useilta myyjiltä puuttuvan.

        Mitä taas tulee tuohon hinnan pudotukseen myyntitilanteessa, niin samanlainen suo se sielläkin odottaa. Onko vene myynnissä vain roimaan ylihintaan, vai myyjä laittanut hintaan reilun pudotusvaran? Ei voi tietää etukäteen. Mitä siis pitäisi tehdä? Pitäisikö käydä katsomassa vene josta on valmis maksamaan korkeintaan 2/3 pyyntihinnasta, ja ilmottaa vasta sen jälkeen että ostaisin mutta enempää en maksa, vai pitäisikö jo ensisoitolla ilmoittaa että hintapyyntö on liian korkea?


      • Vitun.urpot
        Voi.jumalauta kirjoitti:

        Ehkä tässä enemmän vain ihmetellään, kuinka aidot myyntihalut tuntuvat useilta myyjiltä puuttuvan.

        Mitä taas tulee tuohon hinnan pudotukseen myyntitilanteessa, niin samanlainen suo se sielläkin odottaa. Onko vene myynnissä vain roimaan ylihintaan, vai myyjä laittanut hintaan reilun pudotusvaran? Ei voi tietää etukäteen. Mitä siis pitäisi tehdä? Pitäisikö käydä katsomassa vene josta on valmis maksamaan korkeintaan 2/3 pyyntihinnasta, ja ilmottaa vasta sen jälkeen että ostaisin mutta enempää en maksa, vai pitäisikö jo ensisoitolla ilmoittaa että hintapyyntö on liian korkea?

        "aidot myyntihalut tuntuvat useilta myyjiltä puuttuvan."

        Oletko vajaa??? Vai sama trollilässyttäjä, joka täällä "keskustelee" itsensä kanssa?

        Mitä vitun uusavuttomia täällä riehuu???

        Puhelin käteen ja kyselemään, niin kaikki selviää. Jos siitä on liikaa vaivaa, niin ei aidosti ole kiinnostunut ja ostoaikeissa.

        Jos vene OIKEASTI kiinnostaa ja hintapyyntö hirvittää, niin asia on nopeasti yhdellä soitolla selvitetty. Joko homma etenee kauppoihin tinkimisten ja neuvottelujen jälkeen, tai sitten ei.

        Mikä tässä on niin vaikeaa, urpot???

        nimim. 14 venettä käytettynä ostanut.


    • Veradollamennään

      Purjeveneiden hinnat tippuu kun jengi ostelee vaan tyhmiä pilothouse moottoriveneitä kun haluavat pysyä muodissa mukana.

    • Suomiputospuusta

      Kyllä se on suomalaisten kateus ja vahingonilo mistä tämmöiset viestiketjut saavat alkunsa ja voimansa! On ihan suomalainen ilmiö, ei löydy muiden kansallisuuksien vastaavilta palstoilta, surullista..

    • Puomukko

      Aina on mahdollisuus katkaista kierre. Metallit Kuusakoskelle ja kuttaperga betoniuuniin. Se on kunniakas ja rohkea päätös, joka tekee markkinoille tilaa. Lohtuna kaikille omistajille, 1990-2000 luvuilta eteenpäin katsottaessa, ei ole tarpeeksi hyvää vaihtokalustoa.

      Tämä näkyy jo nyt kiemurteluna markkinoilla. Vanhat ei kelpaa, jos uusia tekee mieli, vaikka ei ole rahaa. Joskus ostajat voi havahtua, että omiakaan päiviä ei tule lisää ja he ovat hassanneet etsikkoaikansa.

    • Svantesvinrik

      Mitä sitä miettimään veneiden hintoja. Purjehdus on hieno harrastus ja harrastaminen maksaa.

      • FilipFattig

        Ääni Svantelle. Asia on juuri näin ja käärinliinoissa ei ole taskuja.


      • Buhahaha
        FilipFattig kirjoitti:

        Ääni Svantelle. Asia on juuri näin ja käärinliinoissa ei ole taskuja.

        Pitäisi vaan sen venettään myyvänkin ymmärtää että se hänenkin harrastamisensa on maksanut myös siten että harrastusväline ei ehkä enää ole uutta vastaava, ja siitä pitää luopua alempaan hintaan kun mitä se on tullut itselle maksamaan.

        Käytetty ei ole uuden veroinen, vaikka sitä olisi kuinka päivitetty. Uudet talot ovat kalliimpia kuin vanhat, uudet autot kalliimpia kuin vanhat, ja jostain kumman syystä ei kuitenkaan uskota että sama malli pätisi purjeveneisiin. Veneenrakennustaito ei kuitenkaan saavuttanut huippupistettään 70-80 luvulla, joten uudet veneet ovat parempia, mutta useimmille myös aivan liian kalliita.


      • ymmärrä.ite
        Buhahaha kirjoitti:

        Pitäisi vaan sen venettään myyvänkin ymmärtää että se hänenkin harrastamisensa on maksanut myös siten että harrastusväline ei ehkä enää ole uutta vastaava, ja siitä pitää luopua alempaan hintaan kun mitä se on tullut itselle maksamaan.

        Käytetty ei ole uuden veroinen, vaikka sitä olisi kuinka päivitetty. Uudet talot ovat kalliimpia kuin vanhat, uudet autot kalliimpia kuin vanhat, ja jostain kumman syystä ei kuitenkaan uskota että sama malli pätisi purjeveneisiin. Veneenrakennustaito ei kuitenkaan saavuttanut huippupistettään 70-80 luvulla, joten uudet veneet ovat parempia, mutta useimmille myös aivan liian kalliita.

        Uudet talot ovat juuri valmistuessaan kalliimpia. Hyvin pian ne ovat vain taloja, joiden iällä ei ole mitään merkitystä hinnassa, vain sijainti ratkaisee. Melkein sama pätee veneisiin, joilla ei ole suunniteltua käyttöikää kuten autoilla. Autojen ja veneiden rinnastaminen epäonnistuu aina.


      • Buhahaha
        ymmärrä.ite kirjoitti:

        Uudet talot ovat juuri valmistuessaan kalliimpia. Hyvin pian ne ovat vain taloja, joiden iällä ei ole mitään merkitystä hinnassa, vain sijainti ratkaisee. Melkein sama pätee veneisiin, joilla ei ole suunniteltua käyttöikää kuten autoilla. Autojen ja veneiden rinnastaminen epäonnistuu aina.

        Ei sitten rinnasteta autoihin, vaan rinnastetaan mihin tahansa käytettyyn. Kerro jokin sellainen esimerkki (muu kuin vene) jossa käytetyt eivät ole merkittävästi halvempia kuin uudet tuotteet?

        Vaikka talo Pieksämäellä on neliöhinnaltaan alempi kun Espoossa, väite että talojen iällä ei ole mitään merkitystä hinnassa on aivan täyttä potaskaa. Kaikki taloissakin tulee aikanaan käyttöikänsä päähän: putket, sähköt, katto, jne jne. Jos ne on jo uusittu, niin nousee yleensä asunnon hintakin, mutta asunto jossa näitä ei ole tehty ei mene kaupaksi kuin pilkkahintaan, siis selvästi halvemmalla kuin muuten saman ikäinen ja kokoinen asunto samalta alueelta.

        Veneissä hintapyyntö ei todellakaan korreloi veneen kunnon kanssa. On ihan järkevää pyytää kelpo hintaa 70-80-l veneestä jossa kaikki on uusittu, mutta vääristymä on siinä että joku pelle vieressä jolla on vastaava vene alkuperäisin purjein ja alkuperäisellä koneella pyytää sitä samaa hintaa, tai korkeintaan tonnia paria halvemmalla.


      • pitääkö.olla
        Buhahaha kirjoitti:

        Ei sitten rinnasteta autoihin, vaan rinnastetaan mihin tahansa käytettyyn. Kerro jokin sellainen esimerkki (muu kuin vene) jossa käytetyt eivät ole merkittävästi halvempia kuin uudet tuotteet?

        Vaikka talo Pieksämäellä on neliöhinnaltaan alempi kun Espoossa, väite että talojen iällä ei ole mitään merkitystä hinnassa on aivan täyttä potaskaa. Kaikki taloissakin tulee aikanaan käyttöikänsä päähän: putket, sähköt, katto, jne jne. Jos ne on jo uusittu, niin nousee yleensä asunnon hintakin, mutta asunto jossa näitä ei ole tehty ei mene kaupaksi kuin pilkkahintaan, siis selvästi halvemmalla kuin muuten saman ikäinen ja kokoinen asunto samalta alueelta.

        Veneissä hintapyyntö ei todellakaan korreloi veneen kunnon kanssa. On ihan järkevää pyytää kelpo hintaa 70-80-l veneestä jossa kaikki on uusittu, mutta vääristymä on siinä että joku pelle vieressä jolla on vastaava vene alkuperäisin purjein ja alkuperäisellä koneella pyytää sitä samaa hintaa, tai korkeintaan tonnia paria halvemmalla.

        Asunnoissa esimerkiksi putkiremontti näkyy tilastojen mukaan aika tarkkaan kustannuksensa suuruisena myyntihinnassa. Ero ei ole sen suurempi. Lentokoneissa arvo on suoraan verrannollinen jäljellä olevaan lentotuntimäärään ennen peruskorjausta. Tuntien tullessa täyteen arvo ei kuitenkaan ole nolla, vaan jälleen ero on sen peruskorjauksen kustannus.

        Tietenkin joku pelle laittaa veneen kunnosta riipumatta hinnan samalle tasolle kuin toisen samantyyppisen huomioimatta veneen kuntoa. Entä sitten, aivan samoin toinen pelle pyytää asunnostaan samaa hintaa kuin toisesta samanlaisesta paljon huonommalla paikalla. Jos jotkut tekevät virhearvioita, pitäisikö minun siitä olla huolissani?


      • Buhahaha
        pitääkö.olla kirjoitti:

        Asunnoissa esimerkiksi putkiremontti näkyy tilastojen mukaan aika tarkkaan kustannuksensa suuruisena myyntihinnassa. Ero ei ole sen suurempi. Lentokoneissa arvo on suoraan verrannollinen jäljellä olevaan lentotuntimäärään ennen peruskorjausta. Tuntien tullessa täyteen arvo ei kuitenkaan ole nolla, vaan jälleen ero on sen peruskorjauksen kustannus.

        Tietenkin joku pelle laittaa veneen kunnosta riipumatta hinnan samalle tasolle kuin toisen samantyyppisen huomioimatta veneen kuntoa. Entä sitten, aivan samoin toinen pelle pyytää asunnostaan samaa hintaa kuin toisesta samanlaisesta paljon huonommalla paikalla. Jos jotkut tekevät virhearvioita, pitäisikö minun siitä olla huolissani?

        No ero onkin siinä, että asuntomarkkinoilla se kyllä tiedostetaan että jos hintapyyntö on liian iso, eikä sitä ylihintaa pyytävän pyyntiä puolustella, naureskellaan korkeintaan että kuvitteleeko se tuolla hinnalla saavansa myytyä.

        Mutta ainakin näin nettikeskustelun pohjalta sitä veneestään törkeää ylihintaakin pyytävän puolesta taistelee jokainen. Kait siksi että hiljaisesti uskotaan että jos sen pitäisi laskea veneensä hintaa niin sitten pitää minunkin. Seuraus on että veneiden hinnat liikkuvat keskiarvon tuntumassa, missä hyvin päivitetyistä veneistä ei saa niistä vastaavaa hintaa, ja laiminlyödyistä taas saa arvoon nähden liiankin hyvän kompensaation.


      • TuulaJärvenpäästä
        pitääkö.olla kirjoitti:

        Asunnoissa esimerkiksi putkiremontti näkyy tilastojen mukaan aika tarkkaan kustannuksensa suuruisena myyntihinnassa. Ero ei ole sen suurempi. Lentokoneissa arvo on suoraan verrannollinen jäljellä olevaan lentotuntimäärään ennen peruskorjausta. Tuntien tullessa täyteen arvo ei kuitenkaan ole nolla, vaan jälleen ero on sen peruskorjauksen kustannus.

        Tietenkin joku pelle laittaa veneen kunnosta riipumatta hinnan samalle tasolle kuin toisen samantyyppisen huomioimatta veneen kuntoa. Entä sitten, aivan samoin toinen pelle pyytää asunnostaan samaa hintaa kuin toisesta samanlaisesta paljon huonommalla paikalla. Jos jotkut tekevät virhearvioita, pitäisikö minun siitä olla huolissani?

        Tässä pojille faktaa asuntojen hinnoista.

        Itä-Suomen yliopistossa tehdyn pro gradu -tutkielman perusteella kerrostaloasunto kannattaa myydä ennen putkiremonttia ja vastaavasti ostaa vasta remontin jälkeen, jos asiaa tarkastellaan hinnan kannalta.
        Asunnon hinnan pitäisi putkiremontin jälkeen nousta 15-20 prosentilla. Käytännössä juuri putkiremontoidun asunnon myyntihinta on kuitenkin vain noin kolme prosenttia kalliimpi kuin aiemmin remontoidun asunnon.

        Omakotitalon hintaan vaikuttaa ihan varmasti sijainnin lisäksi myös ikä, sillä rakennustarvikkeiden elinkaari on n. 30-50 vuotta. Tämä koskee esimerkiksi esimerkiksi vesikattoja, pesutilojen vesieristeitä, salaojituksia ja kellariseinien vesi­eristeitä. Tosin konesaumattu peltikatto kestää huollettuna helposti 50-100 vuotta.

        Ja ei, ei tarvitse olla huolissaan.

        Käytettyjen veneiden hintataso on kohdillaan, markkina on tulikuuma ja kauppa käy kuin siimaa


    • Haavetoteutuu

      Loistava tilanne. Aikuisiän työttömyyteen päättyi juuri ja sukanvarsi tyhjenee nyt. Laitan viistonnia puufolkkariin heti kun sopiva löytyy. Ikävä kyllä luulen että noidan sen Ruotsista. Siellä on sekä parempi että runsaampi tarjonta siinä hintaluokassa. Ja sitten kun minä en enää purjehdi, lapset saa tuikata riihen tuleen jos eivät jaksa myydä/entistää.

      • jaaniinkumiten

        ?????


      • tehkötTyötNeJotka

        juuri noin kuluu parhaiten työttömän päivät merellä, itse nauttinut jo monta vuotta, kun ei kelpaa työmarkkinoille, niin mukavaa puhaa tuo veneily itämerellä. itse olen jättäytynyt ulos koko systeemistä...pelimerkit löytyy sukanvarresta joten ei pitäisi olla keltään pois.

        En ole työelämään kaivannut takaisin, tämä on elämää!!!

        Onnea sinulle hankintaan, muista, että ruotsalaiset on hieman erillisia neuvotteleman, kovia "vedättäjiä" joten älä oo sinisilmäinen minkään suhteen, myös vääntö voi kestää pidempään, ovat kun mehmutti basaarissa...


      • GoAdventureNotDreaming
        tehkötTyötNeJotka kirjoitti:

        juuri noin kuluu parhaiten työttömän päivät merellä, itse nauttinut jo monta vuotta, kun ei kelpaa työmarkkinoille, niin mukavaa puhaa tuo veneily itämerellä. itse olen jättäytynyt ulos koko systeemistä...pelimerkit löytyy sukanvarresta joten ei pitäisi olla keltään pois.

        En ole työelämään kaivannut takaisin, tämä on elämää!!!

        Onnea sinulle hankintaan, muista, että ruotsalaiset on hieman erillisia neuvotteleman, kovia "vedättäjiä" joten älä oo sinisilmäinen minkään suhteen, myös vääntö voi kestää pidempään, ovat kun mehmutti basaarissa...

        "Haavetoteutuu" tuossa asuttava alus koko Itämerelle, ehkä pidemmällekin. Svenski pyytää kymppitonnia ja mahdollisuudet vääntää paatti budjettiisi sopivaksi mainiot jos jaksat vääntää ja työttömällä aikaa ja mukaville palkoillekkin pääset, kun tinkailet...on maailmalla paljon tarjontaa. Englannista voit saada ilmaiseksi tai pikku rahalla purren, saattaa olla niitä saa kohta suomestakin, kun pappojen paatit jää myymättä ja hautaan niitä ei saa, voi olla, että kuolinpesä maksaa, kun hakee pois....

        https://www.blocket.se/goteborg/Vindo_50_71617213.htm?ca=11&w=3


      • Tämäonseoikea
        GoAdventureNotDreaming kirjoitti:

        "Haavetoteutuu" tuossa asuttava alus koko Itämerelle, ehkä pidemmällekin. Svenski pyytää kymppitonnia ja mahdollisuudet vääntää paatti budjettiisi sopivaksi mainiot jos jaksat vääntää ja työttömällä aikaa ja mukaville palkoillekkin pääset, kun tinkailet...on maailmalla paljon tarjontaa. Englannista voit saada ilmaiseksi tai pikku rahalla purren, saattaa olla niitä saa kohta suomestakin, kun pappojen paatit jää myymättä ja hautaan niitä ei saa, voi olla, että kuolinpesä maksaa, kun hakee pois....

        https://www.blocket.se/goteborg/Vindo_50_71617213.htm?ca=11&w=3

        Hieno on paatti vaan kun minä haluan pienen. Sellaisen minkä hioo viikonlopussa ja lakkaa toisessa, ja sellaisen jossa ei ole rahaa kiinni, ja sellaisen että laituripaikka löytyy aina, ja sellaisen että voi parkkeerata oman mökin laituriin.

        Ajattelin pulittaa prosentit tutulle folkkariharrastajalle että kattoo sellaisen terveen yksilön.


    • Venetaatto

      Mielenkiintoinen markkinoiden kyllästymistilanne. Pitäs vaihtaa 80-luvun puoltonnari isompaan jotta mahtuisi jälkikasvun kanssa. Eipä siinä mitään, jos parikympin paatin hinta tippuu - mutta samalla seittemänkympin paatti on tiputtanut arvoaan enemmin kuin veneemme ostohinta.
      Mutta, mistä löytää yhtä siistin, ja järkevästi hinnoitellun kuin meidän veneemme???
      Reilu puolenkymmentä on käyty katsomassa: pekoniroiskeet liedellä, verhoilut repsottavat, veneet täynnä roinaa, pahimmissa pilssi puolillaan jäätä.
      Meidän venettä ei kukaan ole tullut vielä katsomaan, hintapyynti on tavan mukaan lähelle samaa kuin maksoimme, ei siinä ole mukana päivityksiä joita on tehty vuosittain normaalisti (isopurje, uusi lämppäri, mittarit, ankannokka, jne) tonnin-pari vuodessa.
      Yhtään yhtä siistiä venettä, uudemmistakaan en ole löytänyt.
      En halua ostaa huonosti pidettyä venettä, jos pinnat ovat paskaset niin miten muu huolto?
      Siksi en laske oman veneeni hintapyyntiä. Kun löytyy se siisti, oikein hinnoiteltu niin sitten ilman muuta, voin tiputtaa oman veneeni hintapyynnin puoleen, mutta nyt minulla on hyvä vene vielä alla enkä luovu siitä ennen uuden samanveroisen, mutta isomman löytämistä!

      • R33BlueEyes

        Oman viimevuotisen kokemukseni mukaan jos sellainen siisti vene löytyy niin kannattaa olla rahat valmiina. Ainakin muutama 90-luvun c/r vene kokoluokassa 31 - 33 ft vaihtoivat Suomessa varsin nopeasti omistajaa kun tulivat myyntiin. Yksi pariskunta ei ehtinyt Ruotsiin asti kun Linjett 33 myytiin nenän edestä. Taisivat tosin löytää vastaavan tilalle.

        Huonosti pidetyt jäävät todennäköisesti roikkumaan palstoille ja hyvinkin pidetyt joutuu hinnoittelemaan houkuttelevasti. Nykyisestä veneestäni oli 3 vuotta aikaisemmin tehty kauppa 16 ke kalliimmalla ja päivitetty n. 5,5 ke:lla. Vanhaa venettäni päivitin arvoon nähden varsin paljon ja eihän niitä takaisin saanut. Mutta ainakin sain myytyä ja vaihdettua suurempaan.


    • Ilmanvarusteita

      Useiden veneiden ongelmana on vanhat varusteet. Niitä kukaan ei haluaisi ostaa mutta niitä pakkomyydään veneen mukana. Hintakin nousee viisi tonnia vaikka varusteilla ei ole kuin museoarvo.

      • Lopeta.nyt.jo

        "Useiden veneiden ongelmana on vanhat varusteet..."

        Ei vittu teidän kanssa. Sama trolliko se vielä jaksaa vääntää tarinaa ja keksiä vaikka mitä teorioita veneiden "ylihinnalle"?

        Vanhassa veneessä on vanhat laitteet ja varusteet. Onpa helvetin iso "ongelma"!!!

        Ai että sulle vielä "pakkomyydään"? Mitäs jos nyt unohtaisit koko jutun niin poistuvat samalla kaikki ongelmasi?

        Vai nytkö pitäisi kaikista myytävänä olevista vanhoista veneistä heittää kaikki varusteet roskiin, niin ne eivät muodostaisi sinulle tätä suurta ongelmaa?

        Poikkeuksetta olen itse ollut tyytyväinen kun kaikissa käytettynä ostamissani veneissä on ollut toimiva ja kattava varustus valmiina. Halvempaahan se on kuin että kaikki olisi uusittu!! Jos en johonkin vempaimeen ole ollut tyytyväinen, niin olen sen sitten itse vaihtanut.


      • Mitentykkää

        5v vanha plotteri, saman ikäinen jääkaappi, 10v vanha keitin. 20v vanha lämmitin. Kaikki käyttöikänsä päässä.Nämä saa ebaysta parilla satasella, veneen mukana niistä maksetaan helposti kolme tonnia lisää.


      • Tehdään.kaupat
        Mitentykkää kirjoitti:

        5v vanha plotteri, saman ikäinen jääkaappi, 10v vanha keitin. 20v vanha lämmitin. Kaikki käyttöikänsä päässä.Nämä saa ebaysta parilla satasella, veneen mukana niistä maksetaan helposti kolme tonnia lisää.

        Moikka typerys. Ostan sinulta heti nuo varusteet sillä parilla sadalla. Totta kai saan ne asennettuna veneeseeni vielä samaan hintaan? Vai täytyykö siitä maksaa 50 euroa ylimääräistä?

        Ps. Jos ne valmiissa kokonaisuudessa maksaa 3000 euroa, niin lähdemme tietenkin myös siitä, että ne toimivat moitteetta.

        Koska tuot tavarat?


      • Onglmako

        Sulla taitaa olla hermot aika kireällä?


      • Mitentykkää kirjoitti:

        5v vanha plotteri, saman ikäinen jääkaappi, 10v vanha keitin. 20v vanha lämmitin. Kaikki käyttöikänsä päässä.Nämä saa ebaysta parilla satasella, veneen mukana niistä maksetaan helposti kolme tonnia lisää.

        Lämppäriä ehkä lukuunottamatta mikään noista ei tuossa iässä normaalisti ole lähelläkään käyttöikänsä päätä.


      • minäkans
        Tehdään.kaupat kirjoitti:

        Moikka typerys. Ostan sinulta heti nuo varusteet sillä parilla sadalla. Totta kai saan ne asennettuna veneeseeni vielä samaan hintaan? Vai täytyykö siitä maksaa 50 euroa ylimääräistä?

        Ps. Jos ne valmiissa kokonaisuudessa maksaa 3000 euroa, niin lähdemme tietenkin myös siitä, että ne toimivat moitteetta.

        Koska tuot tavarat?

        Keitin mulla on vain vuoden vanha, muut juuri mainitun ikäisiä. Minäkin ostaisin nuo riemumielin muutamalla satasella ja uudemmasta liedestä vielä pari sataa lisää. Jos siis niitä vanhoja "käyttöikänsä päässä" olevia ei olisi.

        Siitä museoikäisestä plotterista on nyt kuoret vaihdettu ja näytön ilmettä hieman päivitetty, mutta ominaisuudet ovat täsmälleen samat. Jääkaapin koneisto on ollut sama jo pidempään, ehkä pakkauslaatikon merkinnät olisivat nyt hieman erilaiset. Lämppärikin myydään edelleen kutakuinkin identtisenä. Ihan sellaisenaan ne ovat minulle paljon yli kolmen tonnin arvoiset ja tietenkin kaikki toimivat moitteetta.


    • hermotsäästyy

      Älä mene halpaan kikkaan, eli älä osta Terhin muovivenettä sillä et pääse siitä ikinä eroon, se ei edes pala, eikä sitä kukaan osta joka tietää, se uretaani on jauhona siellä kerrosten välissä. Toisen kiusan henki on Mercuryn perämoottorit, sitä ei halua kukaan joka tuntee moiset kapistukset, jopparit käy näillä kauppaa mutta kannattaa varoa jos ei halua harmeja ja hammasten kiristystä itselleen.

    • Eikestäei

      Tässä kun ensimmäistä veneenostoa vasta suunnittelen, niin jo nyt ottaa päähän, millaista niuhotusta koko veneily Suomessa vaikuttaa olevan. (Onneksi onkin tarkoitus häippäistä koko maasta piakkoin.) Kunnosta ja huolla siinä venettä, kun marinat (esim. Espoossa) vaikuttavat joiltain keskitysleireiltä. Miksi he**** pitää esim. anoa lupaa, jos haluaa tehdä veneremppaa kesällä maissa. Ja hev* se kaupungille kuuluu, vaikka asuisin siinä remppaveneeessäni siellä marinassa koko kesän, jos se remppa on kerran on jatkuvaa nykertämistä ja käy kätevimmin paikan päällä asuen. Pois ja pian täältä tuttidicapojen maasta!!!

    • järkieikätunteet

      Niinpä. Pian sinne vesille taas päästään.
      Ooon ihan samaa mieltä kanssanne. Älkää ostako venettä. Varsinkaan purjevenettä. Eikä ainakaan Suomesta. Varsinkaan käytettyä. Eikä missään nimessä mitään viime vuosituhannen skandinraatoa. Tuossa olette järkeilleet asiat ihan juuri oikein.
      Miettikääpä ihan piruuttanne hetki: Jos sen rahan jota veneestä pyydetään, sanotaan että joku myyjistä tulisi järkiinsä, ja tekisi kanssasi kaupat sen veneen todellisesta hinnasta, eli pyyntihinta jaettuna neljällä, niin piti sanoa, että senkin rahan taiten sijoittaisit pörssiosakkeisiin, tahi muihin sijoitusinstrumentteihin? Niin 20 vuoden kuluttua kylpisit rahoissasi, sen sijaan että maksaisit tosiaan kierrätysmaksun siitä veneenraadosta? Ei helvetti.
      Järkimies ostaa Yachting Worldin irtonumeron, silloin kun tekee mieli veneillä. Selailee sen läpi, nauttii siinä lukiessaan cafe olen, ja luettuaan viskaa koko lehden kuusluukkuseen. Siinä lehteä selatessa alkoikin sopivasti tehdä mieli pillua....

      • rahakylpy

        ...ja järkimies Yachting Worldin hakureissulla ostamansa Kallen irtonumeron kanssa siirtyy vessaan lukuharrastustensa pariin.


    • Huonosijoitus

      Korkea hinta ei ole ostajan ongelma, se on myyjän ongelma.
      Viime vuosituhannen veneitä on vaikea myydä, puolet kannattaa tarjota siitä mitä pyydetään. Max tonni päälle.

      • Mikäsijoitus

        Asiantuntijan lausunto


      • näin.se.menee

        Joo, ja sitten kun se huono tarjous ei johdakaan kauppoihin, tullaan tänne itkemään...


      • näin.se.menee kirjoitti:

        Joo, ja sitten kun se huono tarjous ei johdakaan kauppoihin, tullaan tänne itkemään...

        ...suunnattoman loukkaantuneena siitä, että myyjä käski suksia suolle :)


    • Huvikuunari-ry

      Enemmän takkiinsa saa uuden veneen ostamalla - sama irvistely on edessä kun nyt uudennihkeää purttaa yrittää 15 vuoden päästä myydä.

      Muutenkin olen sitä mieltä, ettei maailmaan pitäisi saattaa uusia veneitä, ennenkuin vanhat on käytetty loppuun. Ylläpitämällä noilla vanhoilla taas on edessään kymmeniä vuosia.

    • Entingi

      Nettiveneessä on myynnissä veneitä joissa moottorikuvissa on vedeneroittimessa punaista polttoainetta, eli löpöä. Kuvat ovat siis otettu kymmenen vuotta sitten. Aika kauan on yritetty venhoja myydä.

      • Sw271

        Vedenerottimessa on glykolia, kun on talvi. Tiedät tämän itsekin, mutta kirjoitetaan tänne ettei joku oikeasti usko tuota väitettäsi.


      • Aina.oppii.uutta
        Sw271 kirjoitti:

        Vedenerottimessa on glykolia, kun on talvi. Tiedät tämän itsekin, mutta kirjoitetaan tänne ettei joku oikeasti usko tuota väitettäsi.

        Mihin tarkoitukseen laitat talveksi glykolia vedenerottimeen ja miten?


      • Löpööon

        Joo ei polttoainepuolelle kannata glykolia laittaa :)


      • Sw271
        Aina.oppii.uutta kirjoitti:

        Mihin tarkoitukseen laitat talveksi glykolia vedenerottimeen ja miten?

        Juu, ei vedenerottimeen. Mun moka. :) Mutta jos se kuvan vedenerotin onkin merivesisuodatin? Ehkäpä joltain löytyy linkki jossa vedenerottimessa on oikeasti punaista löpöä.


      • Kakskuusjalkainen
        Sw271 kirjoitti:

        Juu, ei vedenerottimeen. Mun moka. :) Mutta jos se kuvan vedenerotin onkin merivesisuodatin? Ehkäpä joltain löytyy linkki jossa vedenerottimessa on oikeasti punaista löpöä.

        En viitsi laittaa linkkiä kun on yksityisten ilmoituksia. Mutta jos laitat nettiveneen hakuun hakuehdoksi tasan 9 k€:n niin siinä on ensimmäinen.


      • Jännäyhteensattuma
        Kakskuusjalkainen kirjoitti:

        En viitsi laittaa linkkiä kun on yksityisten ilmoituksia. Mutta jos laitat nettiveneen hakuun hakuehdoksi tasan 9 k€:n niin siinä on ensimmäinen.

        se vene myytiin tänään!


    • 25-jalkaa

      Itse olen pari vuotta hakenut 2010 tai uudempaa Bavariaa. 30-33 jalkainen on ollut tähtäimessä mutta heikkoa on tarjonta.

      Itseäni on alkanut nyppiä perinteinen mahonkisisustus. Puhumattakaan salongin layoutista. 20-vuotta olen purjehtinut ja en muista koska olisin tarvinnut navigointipöytää sen alkuperäiseen tarkoitukseen.

      En ole valtameripurjehdukselle lähdössä ja venekin pitäisi perillisten saada myytyä kun purjehdusvuorokaudet tulee itselle täyteen. Joten hinta pitää olla järjellinen. Olisi sinällään mielenkiintoista tietää mihin hintaan veneet arvostetaan perunkirjoituksessa.

      Pari vuotta olen miettinyt että olisko sittenkin uusi Easy 9.7 kuitenkin se mitä haluan. Nyt kun näin uudet kuvat päätös lienee tehty. Syksyllä menee nykyinen myyntiin ja 2-3 vuotta siinä varmaan menee mutta kasvaahan siinä uuden veneen hankintarahasto 10 000 vuodessa. Varmaan pitänee käydä jossain kauempana sitä katsomassa.

      http://www.bavariayachts.com/en-uk/sailing-yachts/easy-97/easy-97/highlights/

      • Perukirjassa omaisuus koitetaan arvioida mahdollisimman lähelle oikeaa arvoa. Jos vene on arvokas, voidaan varmaan pyytää arvio joltain välittäjältä, joka määrää, mihin hintaan vene menisi kaupaksi. Perukirjan laativa asianajaja on omalta osaltaan vastuussa siitä, että arvot määritellään oikein. Jos vene on halpa, kelvannee perikunnan osakkaiden yhteinen, riidaton arvio. Jos osakkaat yrittävät laittaa jotain pilkkahintaa, voi heitä varmaan äärimmillään syyttää veropetoksesta, sillä veneen arvostahan joutuu lapset maksamaan perintöveroa maksimissaan 19%. Voi tietysti olla viisasta myydä vene erittäin halvalla lapsille, kun ei enää jalka nouse kannelle. Tällaiseen yksityishenkilöiden väliseen kauppaan on verottajan mahdoton päästä käsiksi, kunhan perillisten kesken ei tule riitaa ja joku ilmianna. Jos ilmiantaa, tulee kyseeseen lahjaveron maksamatta jättäminen.


      • Halpavene-vähänveroa

        Parhaiten käyvän arvon perintöverotuksessa voi osoittaa myymällä veneen ulkopuoliselle. Silloin ei ole juurikaan riskiä siitä, että joutuisi liikaa verotetuksi, vaan verotusarvo on myyntihinta.

        Verohallinnon ohjeessa varojen arvostamisesta perintö- ja lahjaverotuksessa kohdassa 2.9 Kulkuneuvot kerrotaan, että veneidenkin arvostamisessa lähtökohtana on verovelvollisen oma arvio, ja vain tilanteessa jolloin on kyse merkittävästä omaisuuserästä, on tarpeen selvittää asiaa tarkemmin.

        Verovirkailija kyllä pyytää ilmoittajalta lisäselvitystä, jos katsoo aiheelliseksi. Sitten voi toimittaa poskettomia hintapyyntöjä nettiveneestä, ja koettaa ruikuttaa etteivät ole vuosikausiin menneet kaupaksi noilla hinnoilla.

        Arvostuserimielisyyksistä ei veronkorotuksia tavata määrätä, vakavammista sanktioista puhumattakaan. Ilmoituksesta saatetaan toki poiketa.


      • 25-jalkaa

        MItenpä myyt ulkopuoliselle, jos on henki pois ja perunkirjaa kirjoitetaan.
        Perillisillä on käsissä yli 100 000 euron vene josta pitäisi maksaa perintöverot ennen kuin sen voi myydä. En oiken usko että sulassa sovussa lapset sopivat että ota sinä tuo vuokrayksiö niin minä otan veneen.


      • PesälläOnOikeus
        25-jalkaa kirjoitti:

        MItenpä myyt ulkopuoliselle, jos on henki pois ja perunkirjaa kirjoitetaan.
        Perillisillä on käsissä yli 100 000 euron vene josta pitäisi maksaa perintöverot ennen kuin sen voi myydä. En oiken usko että sulassa sovussa lapset sopivat että ota sinä tuo vuokrayksiö niin minä otan veneen.

        Kyllä sen voi myydä ennen perintöveroa, ja usein se voi olla jopa järkevää. Tällöin vero määräytyy tarkalleen veneen sen hetkisen arvon mukaisesti.


      • 25-jalkaa
        PesälläOnOikeus kirjoitti:

        Kyllä sen voi myydä ennen perintöveroa, ja usein se voi olla jopa järkevää. Tällöin vero määräytyy tarkalleen veneen sen hetkisen arvon mukaisesti.

        Voinee olla haasteelista myydä, varsinkin kaikkien perillisten hyväksymään hintaan, koska perunkirja on toimitettava 3 kk kuluessa kuolemasta verottajalle. Perintöveron määrämistä varten.


      • Todellinen_maakrapu
        25-jalkaa kirjoitti:

        Voinee olla haasteelista myydä, varsinkin kaikkien perillisten hyväksymään hintaan, koska perunkirja on toimitettava 3 kk kuluessa kuolemasta verottajalle. Perintöveron määrämistä varten.

        Perunkirja on toimitettava, mutta pesänjakoa ei tarvitse tuossa samassa ajassa tehdä. Jotkut pesät ovat jakamatta vuoden tai enemmänkin esim. perijöiden riitaisuuden takia. Myös perunkirjan jättämiselle voidaan hakea jatkoaikaa jos se voidaan perustella.


      • verot.kiertoon

        Hulluahan se on veneen tai muunkaan irtaimen arvoa perukirjassa suuremmaksi kuin ehdottoman välttämätöntä. Irtaimen myynnistä ei tarvitse verottajalle tiliä tehdä.


      • Todellinen_maakrapu kirjoitti:

        Perunkirja on toimitettava, mutta pesänjakoa ei tarvitse tuossa samassa ajassa tehdä. Jotkut pesät ovat jakamatta vuoden tai enemmänkin esim. perijöiden riitaisuuden takia. Myös perunkirjan jättämiselle voidaan hakea jatkoaikaa jos se voidaan perustella.

        Niin, tai jos veneen arvottaa perukirjassa sataan tonniin, mutta se myydään kahden vuoden kuluttua ulkopuoliselle 70000 eurolla, voi vaatia veronoikaisua, jolloin voi saada tod. näk. takaisin liikaa maksetun veron.


      • HR_36

        Tässä nyt on vähän niinkuin tapaus tuttavapiirissä. Oli Turun suunnassa arvokiinteistö ja irtaimistona arvotauluja Schjerfbeckiä ja Gallelaa. Olivat varsin kusessa kun perintöverot määrättiin ja taulut oli pesässä.

        Voisin ajatella että tilanne on varsin sama jos vene on vaikkapa 200 000 arvoinen välittäjän mielestä ja se kirjataan perunkirjaan ja sitten maksetaan verot sen mukaan ja odotellaan että vene menee sitten määritetyllä hinnalla kaupaksi, jotta päästään muuttamaan pesää rahaksi.

        Sitten kun jakamaton pesä myy veneen lopulta myydään kolmen neljän vuoden kuluttua 100 000 eurolla, niin ei siitä saa maksetuista perintöveroista palautusta.


      • HR_36 kirjoitti:

        Tässä nyt on vähän niinkuin tapaus tuttavapiirissä. Oli Turun suunnassa arvokiinteistö ja irtaimistona arvotauluja Schjerfbeckiä ja Gallelaa. Olivat varsin kusessa kun perintöverot määrättiin ja taulut oli pesässä.

        Voisin ajatella että tilanne on varsin sama jos vene on vaikkapa 200 000 arvoinen välittäjän mielestä ja se kirjataan perunkirjaan ja sitten maksetaan verot sen mukaan ja odotellaan että vene menee sitten määritetyllä hinnalla kaupaksi, jotta päästään muuttamaan pesää rahaksi.

        Sitten kun jakamaton pesä myy veneen lopulta myydään kolmen neljän vuoden kuluttua 100 000 eurolla, niin ei siitä saa maksetuista perintöveroista palautusta.

        Perukirjaa voi jonkin aikaa korjatakin, jos alkaa näyttää pian ilmeiseltä, että joku arvo on aivan väärä. Lähipiirissä yhden kiinteistön arvoa tiputettiin muutama kymmenen tonnia, kun kävi pian ilmi, että perusteena käytetty parin vuoden takainen ostohinta ei lama-aikaan enää päde.


    • enIkinäOstaisiUutta

      Ostin syksyllä veneen Saksasta 7v vanha. Euroopassa ymmärtävät, että arvo tippuu niistä, tästä yksilöstä mukavasti 40 000€ vuodessa eli yhteensä 275000€ oli paatissa vielä maksamista ja arvo laskee varmasti vieläkin. Olisin saanut sillä hinnalla uudenkin veneen (en yhtä laadukasta), mutta en halua olla se joka saa eniten turpaansa taloudellisesti, hoitakoon turhamaisimmat sen!

      • sama.täällä

        Olisihan 40 000 vuodessa melkoisen hyvä summa pitää kalliimpaakin käytettyä venettä kunnossa. Hyvin riittäisi säilyttämään venettä lämpimässä hallissa, teettää työt ja vielä uusia purjeita tiheään tahtiin. Alle kymmenesosalla tuosta olen pitänyt omani loistokunnossa. Mutta onhan se hyvä, että niitä turhamaisia riittää, että mekin saamme veneitä.


      • get.smart

        40 k€ turdee pa on kohtuullisen paljon? Varmaan vähän loivenee, mutta ei paljon.

        Että ei toi nyt sijoitukselta kyllä kuulosta vaan aivan pirun kalliilta harrastukselta.


      • kallis.suhteellista
        get.smart kirjoitti:

        40 k€ turdee pa on kohtuullisen paljon? Varmaan vähän loivenee, mutta ei paljon.

        Että ei toi nyt sijoitukselta kyllä kuulosta vaan aivan pirun kalliilta harrastukselta.

        Se oli varmaankin niitä huvikuunareita. Minä kyllä mieluummin harrastan halvemmalla. Mutta sillä,joka oli puoli milliä laittanut uuteen veneeseen, ei varmaankaan viimeiset pennoset siihen menneet, vaan jäljelle jäi vielä tarpeeksi.


      • Kirikuu23

        Parhaiten raha säilyy,kun ostat homeisen skandin ja laitat reilulla hinnalla myyntiin.Muutenkin veneet viedään kohta käsistä ,kunhan kevät etenee riittävän pitkälle!
        Niin ja täällä sivulla mainostetut homeiset skandit???...yksi skandi on kellunu 7 kuukautta bermuudankolmiossa!Kuka hakee,saa ilmatteks?


    • SkarppaamistaKiitos

      Oli pakko laittaa tämä tänne loputtoman listan päätteeksi.

      Mitäs ootte mieltä, vastaako valokuvat tekstin kuvausta?

      https://www.nettivene.com/purjevene/polaris/667152

      No, hinta ei päätä huimaa, mutta taitaisin pitää rahani, jos ilmoituksen perusteella pitäisi päätös tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe