Tutustu Mormonin kirjaan

Selkeyttä

Sen johdannossa sanotaan:

Mormonin kirja on Raamattuun verrattava pyhä kirja. Se kertoo Jumalan kanssakäymisistä Amerikan mantereen muinaisten asukkaiden kanssa ja sisältää ikuisen evankeliumin täyteyden.

Kirjan kirjoittivat monet muinaiset profeetat profetian ja ilmoituksen hengen avulla. Mormon-niminen profeetta ja historioitsija lainasi ja lyhensi heidän kultalevyihin kirjoitettuja sanojaan. Aikakirja kertoo kahdesta suuresta sivilisaatiosta. Toinen lähti Jerusalemista vuonna 600 eKr. ja jakaantui myöhemmin kahdeksi kansakunnaksi, jotka tunnetaan nefiläisinä ja lamanilaisina. Toinen lähti matkaan paljon varhemmin, kun Herra sekoitti kielet Babylonin tornilla. Tämä ryhmä tunnetaan jerediläisinä. Tuhansien vuosien kuluttua kaikki paitsi lamanilaiset tuhoutuivat, ja he ovat Amerikan intiaanien pääasiallisia esi-isiä.

Kruunaava Mormonin kirjaan muistiin merkitty tapahtuma on Herran Jeesuksen Kristuksen henkilökohtainen palvelutyö nefiläisten keskuudessa pian hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Kirja selittää evankeliumin oppeja, esittää pelastussuunnitelman ja kertoo ihmisille, mitä heidän on tehtävä saadakseen rauhan tässä elämässä ja iankaikkisen pelastuksen tulevassa elämässä.

Päätettyään kirjoituksensa Mormon luovutti kertomuksen pojalleen Moronille, joka lisäsi siihen muutamia omia sanojaan ja kätki levyt Kumoran kukkulaan. Sama Moroni ilmestyi syyskuun 21. päivänä 1823, nyt kirkastettuna, ylösnousseena olentona, profeetta Joseph Smithille ja kertoi hänelle muinaisesta aikakirjasta ja sanoi, että se käännettäisiin englannin kielelle.

Aikanaan levyt luovutettiin Joseph Smithille, joka käänsi ne Jumalan lahjan ja voiman avulla. Aikakirja on nyt julkaistu monilla kielillä uutena lisätodistuksena siitä, että Jeesus Kristus on elävän Jumalan Poika ja että kaikki, jotka tulevat hänen luokseen ja noudattavat hänen evankeliuminsa lakeja ja toimituksia, voivat pelastua.

Profeetta Joseph Smith sanoi tästä kirjasta: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.”

Joseph Smithin lisäksi Herra antoi yhdentoista muun nähdä kultalevyt itse ja tulla Mormonin kirjan todenperäisyyden ja jumalallisuuden erityisiksi todistajiksi. Heidän kirjalliset todistuksensa ovat tässä ”Kolmen silminnäkijän todistuksena” ja ”Kahdeksan silminnäkijän todistuksena”.

Kehotamme kaikkia ihmisiä kaikkialla lukemaan Mormonin kirjan, pohtimaan sydämessään sen sisältämää sanomaa ja kysymään sitten Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, onko kirja totta. Ne, jotka näin menettelevät ja kysyvät uskossa, saavat todistuksen sen todenperäisyydestä ja jumalallisuudesta Pyhän Hengen voimalla. (Katso Moroni 10:3–5.)

Ne, jotka saavat tämän jumalallisen todistuksen Pyhältä Hengeltä, tulevat myös tuntemaan saman voiman avulla, että Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja, että Joseph Smith on hänen ilmoituksensaajansa ja profeettansa näinä viimeisinä aikoina ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta, vielä kerran perustettu maan päälle valmistautumiseksi Messiaan toista tulemista varten.

https://www.lds.org/scriptures/bofm/introduction?lang=fin

44

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samarin

      Levyjä ei kääntämisprosessissa tarvittu. Usein niiden sanottiin olevan arkussa piilossa, tai kätkettynä väliaikaisesti muualle. Kun jotain levyjä pöydällä oli, niin ne olivat peitettyinä liinan alla.
      Smithillä oli käännösinstrumenttina maasta löytynyt kivi, sekä hattu jonka avulla kiveen ilmestyvää tekstiä oli helpompi Josephin lukea ja sanella kirjureilleen.


      Ohessa MAP- taiteilijan näkemys Emmasta kirjurina:

      https://goo.gl/images/OgEHhx

      • Selkeyttä

        Tutustukoon kukin omakohtaisesti. On monia, jotka koettavat luoda ennakkoasenteita tutustumisen esteeksi. Mormonin kirjasta saa varmuuden Hengen avulla. Olen vakuuttunut, ettei kukaan pysty kirjoittamaan sellaista kirjaa oman mielensä kuvitelmien kautta. Kirja auttaa uskomaan Jeesuksen Kristukseen ja kehottaa kaikkeen hyvään. Kirjassa on 632 sivua.


      • samarin

        Tottakai jokainen saa tutustua omakohtaisesti. Annoinkin vain hieman lisätietoa MK:n esilletulosta. Usein "kääntäminen" kuitataan lyhyesti sanomalla että se tapahtui "Jumalan lahjan ja voiman avulla", kuten lainaamassasi tekstissäkin sanottiin.

        Smith uskoi ns. kurkistuskiviin tai näkijänkiviin. Seuraavat lainaukset kirkon Liahona-lehdestä:

        ”Näkeminen” ja ”näkijät” kuuluivat amerikkalaiseen kulttuuriin ja sen perheen kulttuuriin, jossa Joseph Smith varttui. Raamatussa käytetyt ilmaukset ja angloeurooppalaisten siirtolaisten Pohjois-Amerikkaan tuoma kulttuurien sekoitus johtivat osaltaan siihen, että jotkut ihmiset 1800-luvun alkupuolella uskoivat, että lahjakkaat ihmiset saattoivat ”nähdä” eli saada Hengen ilmenemisiä näkijänkivien kaltaisten esineiden välityksellä.
        Nuori Joseph Smith omaksui oman aikansa tapoja, kuten ajatuksen siitä, että näkijänkivien avulla voitiin löytää kadonneita tai kätkettyjä esineitä.
        ...
        Josephin vanhemmat Joseph Smith vanhempi ja Lucy Mack Smith olivat omaksuneet tämän kulttuurin perheessään ja käyttivät esineitä näihin tarkoituksiin. Palmyrassa ja Manchesterissa New Yorkin osavaltiossa, jossa Smithit asuivat, kyläläiset saattoivat pyytää Josephia etsimään kadonneita esineitä, ennen kuin hän vuoden 1827 jälkipuoliskolla muutti Pennsylvaniaan.
        ...
        Joseph Smith käytti ainakin yhtä muuta näkijänkiveä Mormonin kirjaa kääntäessään asettaen sen usein hatun sisään estääkseen ulkopuolista valoa näkymästä. Josephin aikalaisten mukaan hän teki niin nähdäkseen paremmin kivessä näkyvät sanat."
        (Liahona, lokakuu 2015)


        https://knowhy.bookofmormoncentral.org/sites/default/files/knowhy-img/2017/2/extra/translation/emma-scribe-400.jpg


    • kaksipisteto

      Miksi ihmeessä aidon Jeesuksen ja raamatun sanoman tilalle tarvitaisiin satutarina Amerikkaan , uusi jumala joka asuu jollain planeetalla rouvineen, maksuja ja tyhjänpäiväisiä tapoja?
      Oliko aito Jeesus niin huono että piti korvata uudella, jos jostakusta oli, ei silloin tietenkään kannata Jeesukseen uskoa ollenkaan.

      • Selkeyttä

        Mikä sinusta on oikea tulkinta Raamatun sanomasta? Tulkintoja ja kirkkoja on tuhansittain. Vain yksi voi olla oikea.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mikä sinusta on oikea tulkinta Raamatun sanomasta? Tulkintoja ja kirkkoja on tuhansittain. Vain yksi voi olla oikea.

        Tulkinnat ovat tulkintoja, mutta Uudessa testamentissa on se mitä alkuperäinen ja todennäköisesti myös roomalaisajan Juudeassa elänyt juutalainen Jeesus opetti . Jos uskoo että Jeesus oli mitä sanoi, ei ole syytä ajatella että Jeesus valehteli tai häneltä jäi jotain oleellista opettamatta. Mitään lisää siihen ei silloin tarvita. Jos Jeesus ei ollut mitä sanoi, häneen ei ole syytä uskoa vaikka hänestä tekisi minkä uuden tarinan hyvänsä, ei valhetta voi korjata paremmaksi, valheena se silti pysyy.
        Kaikki kirkot jotka julistavat Raamatun Jeesuksen sanomaa ovat tietenkin tosia Jeesuksen kirkkoja. Jeesus joko on Jahven lupaama ja lähettämä messias ja Jahve juuri se miksi itsensä kuvasi, tai tarinalla ei ole mitään katetta.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tulkinnat ovat tulkintoja, mutta Uudessa testamentissa on se mitä alkuperäinen ja todennäköisesti myös roomalaisajan Juudeassa elänyt juutalainen Jeesus opetti . Jos uskoo että Jeesus oli mitä sanoi, ei ole syytä ajatella että Jeesus valehteli tai häneltä jäi jotain oleellista opettamatta. Mitään lisää siihen ei silloin tarvita. Jos Jeesus ei ollut mitä sanoi, häneen ei ole syytä uskoa vaikka hänestä tekisi minkä uuden tarinan hyvänsä, ei valhetta voi korjata paremmaksi, valheena se silti pysyy.
        Kaikki kirkot jotka julistavat Raamatun Jeesuksen sanomaa ovat tietenkin tosia Jeesuksen kirkkoja. Jeesus joko on Jahven lupaama ja lähettämä messias ja Jahve juuri se miksi itsensä kuvasi, tai tarinalla ei ole mitään katetta.

        "Kristus ei ole jaettu." Eli vain yksi kirkko voi olla oikea.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        "Kristus ei ole jaettu." Eli vain yksi kirkko voi olla oikea.

        Jokainen UT:n Jeesuksen sanomaa seuraava kirkko on oikea. Samoin kukin yksityinen henkilö joka ottaa Jeesuksen vastaan, on oikea kristitty.

        Ellei Jeesus valehdellut vaan on mitä sanoi, niin "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Ei mihinkään tarvita "totuuden tuntua", ei Joseph Smithiä, ei Mormonin kirjaakaan . Molemmat Jeesukset eivät voi olla oikeita, mutta tuotahan sinä et älyä.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jokainen UT:n Jeesuksen sanomaa seuraava kirkko on oikea. Samoin kukin yksityinen henkilö joka ottaa Jeesuksen vastaan, on oikea kristitty.

        Ellei Jeesus valehdellut vaan on mitä sanoi, niin "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Ei mihinkään tarvita "totuuden tuntua", ei Joseph Smithiä, ei Mormonin kirjaakaan . Molemmat Jeesukset eivät voi olla oikeita, mutta tuotahan sinä et älyä.

        Miten voit olla tätä mieltä: "Jokainen UT:n Jeesuksen sanomaa seuraava kirkko on oikea." Keskenään ristiriitaiset eivät voi kaikki olla oikeita.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten voit olla tätä mieltä: "Jokainen UT:n Jeesuksen sanomaa seuraava kirkko on oikea." Keskenään ristiriitaiset eivät voi kaikki olla oikeita.

        Eihän kyse ole kirkoista vaan Jeesuksen sanomasta jokainen kirkko joka opettaa sitä kuten Jeesus itse UT:ssa, on oikea kirkko. Tämähän on Jeesuksen oma lupaus " Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Eikö riitä ? Montako oikeaa Jeesusta voi olla ?


      • 345plus987
        Selkeyttä kirjoitti:

        "Kristus ei ole jaettu." Eli vain yksi kirkko voi olla oikea.

        Miksi yksikään ihmisen keksimä uskonto olisi 'totta'?

        Jeesus todennäköisesti oli oikea historiallinen henkilö ja aikansa anarkisti. Mutta mistään muusta ei ole mitään näyttöä.

        Outoa väittää että jotakin miespoloa kiduttamalla kukaan 'pelastuu' :) Aivan älytöntä logiikkaa - mogiikasta nyt puhumattakaan(!)

        Jos 'Selkeyttä' sidottaisiin puuhun ja häntä heiteltäisiin tikoilla niin moniko 'pelastuisi' ja miksi?


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten voit olla tätä mieltä: "Jokainen UT:n Jeesuksen sanomaa seuraava kirkko on oikea." Keskenään ristiriitaiset eivät voi kaikki olla oikeita.

        Avaisitko hieman, mitä tässä yhteydessä tarkoitat keskenään ristiriitaisilla kirkoilla. Millaisia ne ristiriidat mielestäsi on?


    • Selkeyttä

      Kirkko on organisaatio, jota johtaa Jeesus Kristus valtuutettujen profeettojen ja apostolien kautta:

      Joh. 15:16 (1933/38 käännös)
      Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
      Ef. 2
      19 Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. [Ef. 3:6]
      20 Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. [Matt. 16:18, Matt. 21:42; 1. Kor. 3:11; 1. Piet. 2:4,5]
      21 Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, [1. Kor. 3:16 ]
      22 ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.

      • kaksipisteto

        Jeesus ei perustanut organisaatiota vaan toi pelastussanoman johon pitää uskoa uskovat ovat Jeesuksen seurakunta ei mikään organisaatio ole, tuossakin se selvästi sanotaan.

        "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Eikö riitä ? Montako oikeaa Jeesusta voi olla ?


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jeesus ei perustanut organisaatiota vaan toi pelastussanoman johon pitää uskoa uskovat ovat Jeesuksen seurakunta ei mikään organisaatio ole, tuossakin se selvästi sanotaan.

        "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään". Eikö riitä ? Montako oikeaa Jeesusta voi olla ?

        Eiköhän tuo tarkoittanut apostoleja eikä keitä tahansa.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eiköhän tuo tarkoittanut apostoleja eikä keitä tahansa.

        Siinä tapauksessa Jeesus ei enää ole keidenkään kanssa vaikka uskovat kokoontuisivat hänen nimeensä ja muukin Jeesuksen opetus kuuluu vain juuri nille joille se sanottiin, useimmiten vain opetuslapsille jotka hänen kanssaan kulkivat.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Eiköhän tuo tarkoittanut apostoleja eikä keitä tahansa.

        Tulkintasi Jeesuksen sanoista on järjetön.


    • 345plus876

      Mormonin kirja on paikkansapitämätön roskakirja. KAIKKI kirjan tarinat ovat pelkkää mielikuvituksen tuotetta.

      Mistään muusta ei ole pienintäkään näyttöä!

      • Selkeyttä

        Mihin mielipiteesi perustuu?


      • 876plus345
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mihin mielipiteesi perustuu?

        Siihen, ettei Mormonin kirjan tarinoille löydy AINUTTAKAAN todistetta puolesta mutta vaikka kuinka paljon vastaan.

        Näin ollen kyseessä ei ole mielipide vaan tosiasia!


    • ajattelen.siis.olen

      Se on nyt sillä tavalla, että minä henk.koht en tarvitse yhtään mitään kirjaa hengellisyyteni pohjaksi.
      Minun hengellisyyteni perustuu aivan muulle kuin kaikkien teidän kirjojenne ja oppienne viha -kosto - helvetin tulessa palaminen jne. Se mitä en tajua, on, miksi ja mihin ihminen tarvitsee jotain erityistä olentoa jota palvoa ja pelätä? Voisiko nyt sitten alkaa väittää että hevosenkakkara on sanellut 10 vuotta sitten miten on elettävä ja oltava. Ja siihen on sokeasti uskottava, vaikka se kakkara käskis murhaamaan ja raiskaamaan? Kuka lähtee mukaan tähän vouhotukseen? Usko tai älä, hyvin monet kun on vain tarpeeksi vakuuttava johdattelija!
      Kyllä pitää ihmisen olla heikolla pohjalla jos tällaista olentoa tai esinettä pitää palvoa! Ymmärrän sen jossain primitiivisissä kulttuureissa, missä elämä ja kuolema oli luonnon oikkujen varassa. Silloin yritettiin lepytellä ja lahjoa niitä henkiolentoja joiden uskottiin olevan kaiken takana. Luulisi ihmisen sillä alueella jo edistyneen hieman pitemmälle!
      Nykyuskonnot on pelkkää politiikkaa ja vallan halua. Tyhmiä ja heikkoja ihmisiä pidetään marionetteina pelottelemalla ja aivopesemällä.
      Sääliksi teitä käy. Ei mulla muuta.

      Tai siis vielä; juu, kyllä se on itse Pelsepuupi joka minussa puhuu!!! HÄHÄHÄÄÄÄÄ!!!!

      • 876plus456

        Olet aivan oikeassa.

        Uskonnoista ei ole muuta kuin hemmetisti RIESAA!


      • Selkeyttä

        Tutustu palautettuun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon:
        http://www.mormonit.fi/church-sites

        Kirkkoja on tuhansittain erilaisia. Vain yksi voi olla oikea. Kristus perusti kirkon kutsuessaan 12 apostolia ja antaessaan heille valtuudet. Nyt tuo kirkko on palautettu. Jälleen Herra on kutsunut profeetan ja jälleen on olemassa 12 oikeaa apostolia.


      • Tusinoittain
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tutustu palautettuun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon:
        http://www.mormonit.fi/church-sites

        Kirkkoja on tuhansittain erilaisia. Vain yksi voi olla oikea. Kristus perusti kirkon kutsuessaan 12 apostolia ja antaessaan heille valtuudet. Nyt tuo kirkko on palautettu. Jälleen Herra on kutsunut profeetan ja jälleen on olemassa 12 oikeaa apostolia.

        Väittääkö S. että Uuden Testamentin apostolit eivät olisi oikeita?
        Apostolit olivat ne 12, jotka Kristus itse kutsui. Muita ei tarvita, heidän tehtävänsä on täytetty.


      • Selkeyttä
        Tusinoittain kirjoitti:

        Väittääkö S. että Uuden Testamentin apostolit eivät olisi oikeita?
        Apostolit olivat ne 12, jotka Kristus itse kutsui. Muita ei tarvita, heidän tehtävänsä on täytetty.

        Tottahan toki Uuden testamentin apostolit olivat oikeita! Kristus kutsui ja asetti heidät. Kun Juudas vilpistyi pois, valittiin hänen tilalleen Mattias.
        Ap.t. 1
        23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
        24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
        25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
        26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.

        Tämä osoittaa, että oli tarkoitus, että olisi aina 12 apostolia kirkon johdossa. Pietari oli apostolien johtaja.

        Myös Paavalia sanotaan apostoliksi, mutta ei ole kerrottu kenen tilalle hän tuli.
        2. Kor. 1:1

        Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa ja kaikkia pyhiä koko Akhaiassa.

        2. Kor. 12:12

        Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. [Mark. 16:17,18; Room. 15:19]

        Gal. 1:1

        Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista, [Room. 1:1; Ap. t. 2:24; Ef. 1:20; Kol. 2:12; 1. Tess. 1:10; Hepr. 13:20]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tottahan toki Uuden testamentin apostolit olivat oikeita! Kristus kutsui ja asetti heidät. Kun Juudas vilpistyi pois, valittiin hänen tilalleen Mattias.
        Ap.t. 1
        23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
        24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
        25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
        26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.

        Tämä osoittaa, että oli tarkoitus, että olisi aina 12 apostolia kirkon johdossa. Pietari oli apostolien johtaja.

        Myös Paavalia sanotaan apostoliksi, mutta ei ole kerrottu kenen tilalle hän tuli.
        2. Kor. 1:1

        Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa ja kaikkia pyhiä koko Akhaiassa.

        2. Kor. 12:12

        Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. [Mark. 16:17,18; Room. 15:19]

        Gal. 1:1

        Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista, [Room. 1:1; Ap. t. 2:24; Ef. 1:20; Kol. 2:12; 1. Tess. 1:10; Hepr. 13:20]

        Apostoleja oli tietyt 12 koska 28 Jeesus sanoi heille: "Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa." Ei ollut tarkoitus että israelin heimoja hallitsisi kutakin suuri lauma ihmisiä vaan yksi kutakin.
        Paavalia ei Jeesus ollut nimittänyt joten Pavalin piti tukeutua muuhun:" Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen". Nimitys ja tarkoitus muuttui, mutta ei ilman väittelyä ja kiistoja.

        Ps. Jeesuksen herätti herätti kuolleista isä jumala, Jahve "Meidän isiemme Jumala on herättänyt kuolleista Jeesuksen, jonka te ripustitte ristinpuulle ja murhasitte. Ap.t 5:30


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Apostoleja oli tietyt 12 koska 28 Jeesus sanoi heille: "Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa." Ei ollut tarkoitus että israelin heimoja hallitsisi kutakin suuri lauma ihmisiä vaan yksi kutakin.
        Paavalia ei Jeesus ollut nimittänyt joten Pavalin piti tukeutua muuhun:" Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen". Nimitys ja tarkoitus muuttui, mutta ei ilman väittelyä ja kiistoja.

        Ps. Jeesuksen herätti herätti kuolleista isä jumala, Jahve "Meidän isiemme Jumala on herättänyt kuolleista Jeesuksen, jonka te ripustitte ristinpuulle ja murhasitte. Ap.t 5:30

        Kristuksen valitsemilla 12 apostolilla ja ehkä Mattiaksella Juudaksen paikalle vallittuna on erikoisasema taivaan valtakunnassa. Kukaties Paavali on Juudaksen sijalla - se on Herran tahdon varassa. Nykyisin apostolit yhdessä valitsevat kuolleen tilalle uuden apostolin. Virkaiältään vanhin apostoli on Pietarin asemassa kirkon johdossa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kristuksen valitsemilla 12 apostolilla ja ehkä Mattiaksella Juudaksen paikalle vallittuna on erikoisasema taivaan valtakunnassa. Kukaties Paavali on Juudaksen sijalla - se on Herran tahdon varassa. Nykyisin apostolit yhdessä valitsevat kuolleen tilalle uuden apostolin. Virkaiältään vanhin apostoli on Pietarin asemassa kirkon johdossa.

        Mutta MAP -kirkossahan on 15 apostolia joista 3 johtaa.


      • 456plus876
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tutustu palautettuun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon:
        http://www.mormonit.fi/church-sites

        Kirkkoja on tuhansittain erilaisia. Vain yksi voi olla oikea. Kristus perusti kirkon kutsuessaan 12 apostolia ja antaessaan heille valtuudet. Nyt tuo kirkko on palautettu. Jälleen Herra on kutsunut profeetan ja jälleen on olemassa 12 oikeaa apostolia.

        Ei ole mitään näyttöä että MAP-kirkko olisi 'palautettu' tai 'Jeesuksen Kristuksen kirkko'.

        Ei kertakaikkisen ainuttakaan FAKTAA höpinöiden ja spekulaatioiden tueksi!

        Koko MAP-kirkko on pelkkä valheeseen perustuva huijaus jolla rahastetaan typeriä ihmisiä. Älkää maksako Centtiäkään moiselle jolla ei ole kanttia edes rehellisesti esittää tilinpäätöstietojaan maksaville jäsenilleen.

        Aivan törkeää ihmisten hyväksikäyttöä ja halveksuntaa!


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kristuksen valitsemilla 12 apostolilla ja ehkä Mattiaksella Juudaksen paikalle vallittuna on erikoisasema taivaan valtakunnassa. Kukaties Paavali on Juudaksen sijalla - se on Herran tahdon varassa. Nykyisin apostolit yhdessä valitsevat kuolleen tilalle uuden apostolin. Virkaiältään vanhin apostoli on Pietarin asemassa kirkon johdossa.

        Jeesus ei käskenyt valita uusia apostoleja eikä heitä myös valittu kuin Juudan tilalle koska heitä piti olla 12, yksi joka sukukunnan johtoon. Paavali ei ollut Jeesuksen kutsuma, mutta selitti itse, että voisi silti olla apostoli "kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. "
        Sinun kirkkosi apostolit ovat jumalanne Korotetun ihmisen kirkon toimihenkilöitä.


      • Tuomas_Mesk
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tottahan toki Uuden testamentin apostolit olivat oikeita! Kristus kutsui ja asetti heidät. Kun Juudas vilpistyi pois, valittiin hänen tilalleen Mattias.
        Ap.t. 1
        23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
        24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
        25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
        26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.

        Tämä osoittaa, että oli tarkoitus, että olisi aina 12 apostolia kirkon johdossa. Pietari oli apostolien johtaja.

        Myös Paavalia sanotaan apostoliksi, mutta ei ole kerrottu kenen tilalle hän tuli.
        2. Kor. 1:1

        Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa ja kaikkia pyhiä koko Akhaiassa.

        2. Kor. 12:12

        Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. [Mark. 16:17,18; Room. 15:19]

        Gal. 1:1

        Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista, [Room. 1:1; Ap. t. 2:24; Ef. 1:20; Kol. 2:12; 1. Tess. 1:10; Hepr. 13:20]

        //"Tämä osoittaa, että oli tarkoitus, että olisi aina 12 apostolia kirkon johdossa."//

        Johtopäätöksesi on täysin virheellinen, koska et huomioi Raamatun kokonaisuuksia. Kaksipisteto jo tuossa kertoikin, miksi Mattias valittiin Juudaksen tilalle.


      • Selkeyttä
        Tuomas_Mesk kirjoitti:

        //"Tämä osoittaa, että oli tarkoitus, että olisi aina 12 apostolia kirkon johdossa."//

        Johtopäätöksesi on täysin virheellinen, koska et huomioi Raamatun kokonaisuuksia. Kaksipisteto jo tuossa kertoikin, miksi Mattias valittiin Juudaksen tilalle.

        Mihin viittaat, kun sanot: "...et huomioi Raamatun kokonaisuuksia."?


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        Mutta MAP -kirkossahan on 15 apostolia joista 3 johtaa.

        Apostolin virkaa hoitaa vain 12 kerrallaan, vaikka kolme heidän lisäkseen ovat myös apostoleita. He ovat kirkon presidentti eli profeetta ja kaksi hänen neuvonantajaansa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Apostolin virkaa hoitaa vain 12 kerrallaan, vaikka kolme heidän lisäkseen ovat myös apostoleita. He ovat kirkon presidentti eli profeetta ja kaksi hänen neuvonantajaansa.

        Tällaista mallia ei Uudessa Testamentissa ole, vaikka MAP- kirkko väittääkin että sen järjestys on sama kuin alkukirkossa.


    • Molemmat.lukenut

      Raamatun kirjoitustyyli ja sanoma on ainutkertainen. Mormonin kirjan teksti yrittää seurata Raamatun sanojenkäsittelyä, mutta ei todellakaan pääse lähellekään sitä hienoa tekstiä, minkä Raamattu sisältää.

      • Selkeyttä

        Kääntäessään Mormonin kirjaa Joseph Smithin kieli oli vielä varsin kehittymätöntä.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kääntäessään Mormonin kirjaa Joseph Smithin kieli oli vielä varsin kehittymätöntä.

        MK:n tekstihän annettiin kiven kautta, Joseph vain luki.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        MK:n tekstihän annettiin kiven kautta, Joseph vain luki.

        Kieltämättä on vaikea löytää aivan täsmällistä sanaa sille, miten Mormonin kirjan teksti saatiin luettavaksemme.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kieltämättä on vaikea löytää aivan täsmällistä sanaa sille, miten Mormonin kirjan teksti saatiin luettavaksemme.

        Tarinan mukaanhan se on helppo kertoa: Smith luki ääneen sanat jotka näki loistavan hatussaan olevassa kivessä ja kirjurit kirjasivat muistiin. Ei hän kääntänyt, miten olisi voinutkaan kääntää kielestä jota ei osannut. Teksti kivessä ei vaihtunut ennenkuin Smith oli tarkistanut että kirjuri oli kirjoittanut oikein.


      • 345plus654
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kieltämättä on vaikea löytää aivan täsmällistä sanaa sille, miten Mormonin kirjan teksti saatiin luettavaksemme.

        Ei lainkaan!

        Plagioimalla ja itse keksimällä. Niin syntyi Mormonin kirja ja siksi se on täyttä soopaa ja vieläpä huonosti kirjoitettuna.


      • Selkeyttä
        345plus654 kirjoitti:

        Ei lainkaan!

        Plagioimalla ja itse keksimällä. Niin syntyi Mormonin kirja ja siksi se on täyttä soopaa ja vieläpä huonosti kirjoitettuna.

        Käytetty kieli ei ole parasta mahdollista, mutta sisältö on tosi painavaa ja auttaa uskomaan Kristukseen ja seuraamaan Häntä.


      • Molemmat.lukenut
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kieltämättä on vaikea löytää aivan täsmällistä sanaa sille, miten Mormonin kirjan teksti saatiin luettavaksemme.

        Kirjoitustyylit ovat aikojen kuluessa kehittyneet, mutta Mormonin kirjaa ei ole stilisoitu eikä sen alkeellista Raamatun matkimistyyliä ole yritetty parantaa, tai jos on, niin heikoin tuloksin.
        Ja katso, oppimattouus ja plagiointi loistaa.


      • 765plus321
        Selkeyttä kirjoitti:

        Käytetty kieli ei ole parasta mahdollista, mutta sisältö on tosi painavaa ja auttaa uskomaan Kristukseen ja seuraamaan Häntä.

        Höpön löpön!

        Ei ole AINUTTAKAAN oikeaa historiallista todistetta Mormonin kirjan tarinoiden tueksi. Vastaan sensijaan on vaikka kuinka paljon.

        Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä että koko mormonismi on pelkkää hölynpölyä; Smithin mielikuvituksen tuotetta jota käytettiin ja EDELLEEN KÄYTETÄÄN taloudellisten ja vähän muidenkin 'etujen' hankkimiseksi.

        Jumalan kanssa ei koko mormonismilla ole mitään tekemistä.


    • KalasaariVille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe