Onko tämä normaalia?

Oikeestisuomalainen

Ensinnäkin se, että täysin suomalaiselle poikavauvalle annetaan näinkin ryssä kielteisessä valtiossa venäläinen nimi?

Toisena tulee se, että mitä vanhempien tulisi tehdä lapsen (nykyään miehen) jouduttua rasistisen kohtelun kohteeksi? Esim töitä ei saa mistään. Ja ennenkuin joku sanoo mitään niin mainitsen lapsen saaneen eri paikkakunnalla töitä helposti suomalaisella nimellä.

Mitä tekisitte vanhempina mikäli teille olisi suoraan faktat esittäen sanottu kastenimen olevan perseestä ja ettei sillä töitä saa? Myöntäisittekö virheen vai edelleen kieltäisitte? Auttaisitteko muuttokustannuksissa, jotta aikuinen ihminen pääsisi eri paikkakunnalle käyttämään suomalaista nimeä ja elättämään itsensä?

19

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SuomessaNormaalia

      Ne kenellä on suomalainen nimi ei usko sua ikinä, koska eivät ole itse kokeneet, eivätkä halua uskoa tuollaista kammottavaa rasisimia suomalaisista.

      Normaalia on antaa minkä maalainen nimi tahansa, epänormaalia on syrjiä nimen perusteella.

      • Ketjunap

        Ensimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä kanssasi. Ei sitä omat vanhemmatkaan usko. Ei vaikka olen heille näyttänytkin sen käytännössä, että suomalaisella nimellä saa puhelin soitolla töitä. Väittivät ennen ensimmäisen työn saantia, että vika olisi minun laiskuudessa/olin lusmuilija. Siihen vastasin väliemme todennäköisesti tulehtuvan, mikäli suomalaisella nimellä työllistyn.

        Toisen kappaleen sisällöstä taas eri mieltä. Tai puhumme vain eri termein. Nimen perusteella syrjintä on toki epäoikeudenmukaista ja väärin, mutta suomessa täysin normaalia. En ammattikoulun aikaan meinannut edes ilmaiseen työharjoitteluun päästä. Osa työnantajista jopa sulki luurin heti nimen kuultuaan. Amiksen opetki tais siinä vaiheessa pitää lusmuna työnvieroksujana.


    • opettelekäyttäytymään

      Sinulla on itselläsi paha asennevamma ja sen takia sinä et työllisty. Suomessa ei tänä päivänä ryssitellä ketään. Piste.

      Tänä päivänä nuorilla ihmisillä on vaikka ja minkälaista nimeä, eikä niistä voi päätellä yhtään mitään mistä päin maailmaa kukin on lähtöisin.

      • Ketjunap

        Kutsutaanko tosiasioiden ääneen sanomista asenne vammaksi? 2 asiaa
        -olen hakenut töitä myös suomalaisella nimellä ja työllistynyt ja ollut työssäni vieläpä hyvä.
        - ja toisena ryssärasismi on myös suomalaisten tutkijoiden myöntämä tosiasia( lue THL sivuilta jollet usko). Siellä on muuten erikseen vielä maininta, että rasismi kohdistuu nimenomaan voimakkaiten ryssiin eli ei ole niin suurta hätää jos nimi olisi vaikka brittiläinen tai ruotsalainen.

        Joo suomessa ei ryssitellä ketään ryssän ollessa itse paikalla. Tämä vain siksi koska rasismi rikossyyte uhka tukkii turvat. Googlaa miten aleksi valavuorelle kävi homottelun jälkeen. Mutta mielipiteet ja asenteet on silti pinnan alla. Eihän ryssä töitä hakiessa voi rasismista ketään syyttää vaikka aina olisi se sopivampi hakija joka saa työn tai että hänen hakemukseensa ei vastata lainkaan.


    • nimiäpaljon

      Suomalaiset työnantajat harrastavat syrjintää monessa asiassa
      http://www.talouselama.fi/uutiset/nain-kay-jos-hakee-toita-venalaisen-kuuloisella-nimella-odotettu-tulos-3422125
      http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000000810533.html
      http://viovio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50195-jaavatko-venalaiset-tyottomaksi-venalaisen-nimen-takia

      Tiedän erään henkilön jolla on ollut sama ongelma kuin sinulla, uskon sinua.

      Moni suomalainen ei myöskään tiedä kuinka moni suomalaiselta kuulostava nimi on myös venäläinen.

      Esim. venäläisistä nimistä: Tanja, Niina, Sonja, Anna, Katariina, Katja, Aleksi, Timo, Anja, Eeva, Katri, Kristiina, Kiira, Marianne, Marianna, Mila, Pauliina, Ursula, Veera, Vilma, Antti, Felix, Filip, Marko, Max, Mikael, Paavo, Petri, Petteri, Stefan, Marja, Alisa jne. jne.

    • tanja_annelina

      Olen Tanja, veljeni on Aleksanteri, serkuista löytyy Natalia, Janina, Mikael, Daniel, Nooa, Milana, Anniina ja Kasper. Meillä kaikilla on supisuomalainen sukunimi tyyliin Järvinen, ei tosin ole Järvinen eikä Virtanenkaan :).

      Eipä olla koettu kiusaamista eikä syrjintää. Tet-paikka löytyi mulle heti ruokakaupasta, mutta minä kävelinkin sinne sisään ja esittelin itseni reippaasti kuka mä oon.

      • riippuututtuudesta

        Siksi koska nimesi ja nuo kertomasi muiden nimet on jo niin tuttuja suomalaisille etteivät osaa mieltää niitä venäläisiksi. Ootas kun jokin vähän erikoisempi nimi niin alkaa syrjintä.


    • Oppeliini1

      Nimesi häiritseesee sinua monin eri tavoin . Jos olet yli 18 vuotias, täysi-ikäinen, vaihda nimesi haluamaasi.

      Turhaan enää kärvistelet sen kanssa kun asian voi laillisesti korjata!!!!!!

      Et ole ensimmäinen nimen vaihtaja! Monet muut ovat tehneet sen sinua aiemmin ja tulevat tekemään sinun jälkeesikin, joten st suinkaan olisi tekemässä historiaa.

      Siihen loppuu syrjintä ja valitus.

      • Tartutoimeen

        Juuri noin piti itsenikin vastaaman: nykyään nimen vaihtaminen yhden, sen ensimmäisen kerran on helppoa kuin heinän teko.


      • Oikeestisuomalainen

        Nimen vaihto itseasiassa virallisesti jo tehty. On se keikka hommissa ollessa kiva esitellä itsensä suomalaisella nimellä. Kaikki vaan toimii paremmin. Mutta pikku paikkakunnalla, jossa kaikki tuntee toisensa onkin turhaa alkaa nimeä vaihtaa. Pitäisi työttömyys tuilla saada muutto, jotta saisi työ ja opiskelu paikan. Täällä poljen paikallani


    • Hokaatkosen

      On olemassa sellainen vanha sanonta: "ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä". Siihen sisältyy opetus.

      • Teepalvelusmeille

        Olet väärässä. Tee palvelus ja vedä ittees lättyyn tosta pahasta. Veemäisiä tommoset ihmiset kun sinä.


      • Oikeestisuomalainen

        Hoksasin ja tarkistin vielä wikistä. Selitys: Outokaan nimi ei ole häpeäksi, sen sijaan ihminen voi toiminnallaan häpäistä nimensä.

        Eli toiminnalla itsensä häpäisy tässä tilanteessa vaatisi työpaikan saannin ja sitten töissä tulisi tehtyä huonoa jälkee/sutta tai ryypättyä tai laiskoteltua.

        Sinä häpäisit itsesi tuomalla keskusteluun sanonnan, joka ei liity aiheeseen.


      • Snaijaatko-han

        Mutta sehän liittyy aiheeseen ihan satasella. Jos et tajua sitä, sulla ei ole mitään mahiksia. Ts. sun täytyy näyttää taitosi ja osaamisesi työnantajalle niin hyvin, että hän ei piittaa venäläisestä nimestäsi enää pätkän vertaa. Hoida sen jälkeen työsikin niin että nimelläsi ei ole mitään väliä.


      • Oikeestisuomalainen

        Trollaatko paremmin kiitos. Taidot ja osaaminenhan näytetään työpaikalla ja jos nimen takia ei työpaikkaa saa niin......en ummara


      • Hallitsehomma

        Ei. Taidot ja osaaminen tulee näyttää jo hakiessa; hakemuksessa ja haastattelussa. Täytyy osata myydä itsensä eli on osattava esiintyä, puhua ja vaikuttaa valitsijoihin positiivisesti. Tiedä vahvuutesi ja näytä ne mutta älä pullistele.

        Ole siisti, hyvin pukeutunut, hyvin valmistautunut, tehtävän sisältöä selvittänyt, firmaan, sen ajatusmaailmaan ja arvoihin tutustunut ... Näitä aiheita opetetaan ihan yleisesti nykypäivänä milteipä missä vain. Miten sulta on mennyt ohi?


      • Oikeestisuomalainen

        Onhan tossa osa tottakin. Osa itsestään selvyyksiä, kuten pukeutumiset yms. Taitojen näyttö oman nykytietämyksen mukaan ei tapahdu muulla tavoin, kun esittämällä vakuuttava CV. Ja tiedäthän että sellaisen saa tekemällä töitä. Ja töitä pääsee tekemään kun hoitaa työhaastattelun hyvin. Venäläisellä nimellä kun ei työhaastatteluun vaan pääse.

        Yhden ainoan kerran olen työllistynyt siten, että tein viikon ilman työsopimusta, jonka jälkeen minut palkattiin vaikka oli täysin tyhjä cv. Eli tuollaisen varaan en laskisi.

        Voisin arvata sinusta pari asiaa. Vastaa menikö oikein.

        1. Olet 10v sisällä eläköitymässä tai jo nyt eläkkeellä?

        2. Olet työllistynyt sukulais suhteilla)?

        3. Itselläsi on perinteinen suomalainen nimi?


      • Revisiitä

        Juuu, nimeni on supisuomalainen mutta kansainvälinen. En ole ikipäivänä tehnyt duunia minkäänlaisilla suhteilla. Eläkeikäni ei ole kaukana, mutta se päivä, kun jään eläkkeelle on noin kymmenen vuoden päässä. Toivottavasti pysyn terveenä ja toimintakykyisenä jotta se suunnitelma voi toteutua.

        Unohda nimesi, sillä ei ole mitään merkitystä jos olet muuten tarpeeksi hyvä. Esimerkkinä voin kertoa, että viime syksynä täydellisen venäläisniminen ihminen nappasi paikan oman jälkeläiseni nenän edestä. Hän jäi toiseksi.


    • ei.hyvän.tähen

      Normaalia?! Mikä Suomessa enää on normaalia?!
      Itse asun ulkomailla ja suomalaisella nimelläni pärjännyt yli 20 vuotta. Ainoa hankaluus että joillekin tuottaa hankaluuksia lausua se.
      Ollaanko Suomessa todellakin taannuttu jo tuohon pisteeseen, että NIMI aiheuttaa ennakkoluuloja?? Oletteko te kiivenneet puuhun takaisin? Vai kivikaudelle?
      Hyi hitto miten häpeän teitä ja koko maankolkkaa!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe