Vierasvenesatamassa sähköllä lämmittäminen

FreeSociety

Onko vierasvenesatamissa sähköllä veneen lämmittäminen kielletty? Siis jos veneessä on esim. patteri, puhallin tai joku muu laite mikä lämmittää venettä yöllä?

Siitä sähköstähän kuitenkin maksetaan erikseen ainakin useassa satamassa.

49

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sixty-fifty_

      Yleisesti on kielletty. Yleensä laitureille tuleva johto ja sulake ei ole mitoitettu lämmitystä varten.

      • kulutuksenmukaan

        Niin no tuohan on ihan laskennallinen juttu ja veneilijän omalla vastuulla. Jos lämmitin on niin pieni että sulake kestää, niin siitä vaan, jos ei sähkön käyttöä missään ehdoissa muuten rajoiteta. Eli lähtökohtaisesti sen verran saa sähköä käyttää, mihin pistoke ja sulake on mitoitettu, jos sen käytöstä maksetaan.

        Eihän tuota muuten pysty mitenkään kontroloimaan.


      • FreeSociety

        Kiitos vastauksista.

        Mistäköhän tuon sitten saa selville mihin pistoke ja sulake on mitoitettu?

        Esim. Patteri on 900W ja veneessä ei muuta sähkönkulutusta versus iso vene jossa jääkaappia, telkkaria etc.. Luulisi ison veneen sähkönkulutustarpeen olevan yhteenlaskettuna kuitenkin enemmän?


      • kulutuksenmukaan
        FreeSociety kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Mistäköhän tuon sitten saa selville mihin pistoke ja sulake on mitoitettu?

        Esim. Patteri on 900W ja veneessä ei muuta sähkönkulutusta versus iso vene jossa jääkaappia, telkkaria etc.. Luulisi ison veneen sähkönkulutustarpeen olevan yhteenlaskettuna kuitenkin enemmän?

        Yleensä sähkökaapissa/rasiassa lukee jossakin esim. 230V/10A tms. Tuo 10A on aika yleinen sulakekoko ulkopistorasioissa. Se mahdollistaa enimmillään siis noin 2,3 kW kulutuksen, joten alle kilowatin lämmitin ei ole ongelma.


      • JärjenkäyttöEduksi
        kulutuksenmukaan kirjoitti:

        Niin no tuohan on ihan laskennallinen juttu ja veneilijän omalla vastuulla. Jos lämmitin on niin pieni että sulake kestää, niin siitä vaan, jos ei sähkön käyttöä missään ehdoissa muuten rajoiteta. Eli lähtökohtaisesti sen verran saa sähköä käyttää, mihin pistoke ja sulake on mitoitettu, jos sen käytöstä maksetaan.

        Eihän tuota muuten pysty mitenkään kontroloimaan.

        Todennäköisesti saa turpaansa, jos jossain pienemässä satamassa esimerkiksi saman sulakkeen takaa ottavat useammat sähkönsä.
        Fiinimmissä satamissa jokaiselle paikalle oma sulake.


      • JärjenkäyttöEduksi kirjoitti:

        Todennäköisesti saa turpaansa, jos jossain pienemässä satamassa esimerkiksi saman sulakkeen takaa ottavat useammat sähkönsä.
        Fiinimmissä satamissa jokaiselle paikalle oma sulake.

        Niin ja lisäksi, useimmissa vierassatamissa on tosiaan sähkölämmitys erikseen veneessä kielletty.


      • vkufyjtghliy
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Niin ja lisäksi, useimmissa vierassatamissa on tosiaan sähkölämmitys erikseen veneessä kielletty.

        miten sitä muka voidaan valvoa????


      • vkufyjtghliy kirjoitti:

        miten sitä muka voidaan valvoa????

        Normaalisti sitä ei sen kummemmin ole tarpeenkaan valvoa - veneilijät ymmärtävät aisan.


      • jhdrhgs
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Niin ja lisäksi, useimmissa vierassatamissa on tosiaan sähkölämmitys erikseen veneessä kielletty.

        En kyllä Saaristomerellä muista nähneeni kieltoa kuin joskus aikoinaan Kejsarhamnissa eikä sielläkään enää.


    • ronkeliAC

      Useissa paikoissa niin epämääräiset sähköt, että en ota ollenkaan sähköä vaikka kuuluisi kauppaan....

      • 15443

        Silloin kun sähköstä joutuu maksamaan 5 - 10€/vrk niin mun mielestä silloin tuohon hintaan kuluta mitä sitten tarvitkin . On sen verran suolaisia vrk maksut sähköstä nykyään monessa paikassa.


      • 230VAC

        Minkänäköistä on epämääräinen sähkö? Eipä tule mieleen muutenkaan muita mahdollisia haittoja kuin epävarma sähkön saanti. Suomessa en muista tavanneeni niin rempallaan olevia asennuksia, että jännitteellisiä osia olisi esillä ollut. Jos veneen omat sähköt on asiallisesti toteutettu, tulee laiturilta kelvollista sähköä.


      • MitaanTietamaton

        Sähkön hinta laiturilla ei riipu verkkosähkön hinnasta eikä määrästä, vaan enemmän investointi- ja korjauskustannuksista. Viime kädessä kuitenkin siitä, paljonko veneilijä on maasähköstä valmis maksamaan. Mikäli akut ovat tyhjät ja jääkaappi lämmin, niin siitä maksaa ihan mielellään kympinkin.

        Kulutuksen osalta naapuriveneilijät pitävät huolen siitä, ettei sähkölämmitintä, kahvinkeitintä ja uunia käyttävä sulakkeenpolttaja naruansa tolppaan kytke. Useimmat käyttävät omia hoksottimiaan kohtuullisen käytön suhteen.


      • RonkeliAC
        230VAC kirjoitti:

        Minkänäköistä on epämääräinen sähkö? Eipä tule mieleen muutenkaan muita mahdollisia haittoja kuin epävarma sähkön saanti. Suomessa en muista tavanneeni niin rempallaan olevia asennuksia, että jännitteellisiä osia olisi esillä ollut. Jos veneen omat sähköt on asiallisesti toteutettu, tulee laiturilta kelvollista sähköä.

        Esimerkiksi sellaista että ei tule 230v vaan joskus jopa jotain hiukan päälle 200 volttia ja virta heiluu jatkuvasti.

        Joskus vaikka kymemmällä sateisella kelillä vaikka Maarianhaminassa sähköt hyppii jatkuvasti. Ihmisillä mitä mielenkiitoisempia jako viritelmiä, kun ei riitä kaikille omaa pistoke paikkaa.

        Joissain paikoissa ei maasähköä vaan paika epämääräisillä keloilla ip suojatusta rasiasta laiturille ja siitä kynnelle kykenevät ottavat mitä saavat.

        Tässä näitä muutamia, ai niin oman veneeni sähköt ovat samalla laatu standardilla, asennettu, kuin boeing lentokone tehdas tekee koneensa sähköistyksen, joten epäilen siinä olevan kaikki kyllä kunnossa.


      • Olisitnytedes
        RonkeliAC kirjoitti:

        Esimerkiksi sellaista että ei tule 230v vaan joskus jopa jotain hiukan päälle 200 volttia ja virta heiluu jatkuvasti.

        Joskus vaikka kymemmällä sateisella kelillä vaikka Maarianhaminassa sähköt hyppii jatkuvasti. Ihmisillä mitä mielenkiitoisempia jako viritelmiä, kun ei riitä kaikille omaa pistoke paikkaa.

        Joissain paikoissa ei maasähköä vaan paika epämääräisillä keloilla ip suojatusta rasiasta laiturille ja siitä kynnelle kykenevät ottavat mitä saavat.

        Tässä näitä muutamia, ai niin oman veneeni sähköt ovat samalla laatu standardilla, asennettu, kuin boeing lentokone tehdas tekee koneensa sähköistyksen, joten epäilen siinä olevan kaikki kyllä kunnossa.

        sanonut Airbus.
        http://yle.fi/uutiset/3-6458384


      • ACkranttu
        Olisitnytedes kirjoitti:

        sanonut Airbus.
        http://yle.fi/uutiset/3-6458384

        Terävä näpäys,

        jään siis odottelemaan akkujen lämpeämistä, odottele sinä sähkölaitteittesi hajoamista alimitoitetuista laiturisähköistä virta piikkeineen.

        Jää sulle sitten enemmän virtaa lämmittää 230v kiinalaisella sähkö lämmppärillä. Mulla paatti lämpiää akuilla :) ja sähköä saan markkinoiden hiljaisimmalla 3 sylinterisellä diesel genulla tarvittaessa.


    • Ohmi_kertaa_käämi

      Vaikka siinä omassa tolpassa olisi 10A:n sulake, niin laiturille tuleva syöttö saattaa olla vain joku 3x25A:n. Siitä sitten otetaan sähköä vaikka 30 veneelle ja kaikki käyttää 1000W lämmitykseen, niin lämmitysteho veneissä on 30kW. Eli juuri sama kuin 3x25A:n syötöstä saadaan. Jos pari ottaa 2 kW niin eipä linja kestä. Sitten taas ihmetellään kun ei toimi.

      Joissakin satamissa se syöttö on muuten vain 1x16A eli 3680 W....

      • aloittelevapurjehtija

        Tyhmä kysymys. Laittaa veneen maasähköön, ja käyttää invertterillä puhallinta. Ladatahan saa?


      • järki.mukaan

        mikä on todennäköisyys, että kaikki lämmittävät monella kilowatilla yhtä aikaa??? Sitten kun on oikein koleat kelit, niin veneitäkin on laiturissa yleensä vähemmän...


      • 15443
        järki.mukaan kirjoitti:

        mikä on todennäköisyys, että kaikki lämmittävät monella kilowatilla yhtä aikaa??? Sitten kun on oikein koleat kelit, niin veneitäkin on laiturissa yleensä vähemmän...

        Jos veloitetaan sähköstä 8€/vrk niin on myös rakennettava laitureille sellaiset systeemit että sitä pystyy myös tarpeittensa mukaan käyttämään. Enpä usko että on sellaisia veneitä että tuolla hinnalla myyty sähkö olisi "munkkibisnes".


      • ToivottavastiJäätKotiin
        15443 kirjoitti:

        Jos veloitetaan sähköstä 8€/vrk niin on myös rakennettava laitureille sellaiset systeemit että sitä pystyy myös tarpeittensa mukaan käyttämään. Enpä usko että on sellaisia veneitä että tuolla hinnalla myyty sähkö olisi "munkkibisnes".

        Olet juuri sitä sakkia joka saa laiturilla turpaansa - kun mulla on aoikeus, mä maksan kympin ja mä saan . . . jumalauta tuollasiet saatanan kusipääjupit saa sapen kiehumaan. Kuulut varmaan siihen sakkiin joita ei koske sataman nopeusrajoituksetkaan tai aallontekokiellot.


      • ToivottavastiJäätKotiin kirjoitti:

        Olet juuri sitä sakkia joka saa laiturilla turpaansa - kun mulla on aoikeus, mä maksan kympin ja mä saan . . . jumalauta tuollasiet saatanan kusipääjupit saa sapen kiehumaan. Kuulut varmaan siihen sakkiin joita ei koske sataman nopeusrajoituksetkaan tai aallontekokiellot.

        Totta. Muistuu taas näin kesän lähetessä, miksi on syytä vältellä juppipaikkoja. Ne ovat valitettavan täynnä noita kuvailemiasi tyyppejä. Jos jostain syystä saavat kiulunsa laituriin muiden laitteita rikkomatta, aiheuttavat hässäkän muodossa tai toisessa itsekeskeisyyttään ja oikeuksineen.


      • 15443
        Sea_Ray kirjoitti:

        Totta. Muistuu taas näin kesän lähetessä, miksi on syytä vältellä juppipaikkoja. Ne ovat valitettavan täynnä noita kuvailemiasi tyyppejä. Jos jostain syystä saavat kiulunsa laituriin muiden laitteita rikkomatta, aiheuttavat hässäkän muodossa tai toisessa itsekeskeisyyttään ja oikeuksineen.

        Kannattaiskohan searayn mennä jauhamaan tuota väkivalta paskaansa sinne uhoajien palstalle kun ei luettua ymmärrä vähääkään . Mun puolesta voit maksaa sähköstäsi vaikka tonnin päivässä , hae sitten kelalta ruokaan rahat . Tuosta uhosta voisi jo päätellä että olet vihoviimein uskaltautunut irtautumaan siitä pyykkilaiturista ennen aikojasi , tuolla asenteella ei kuitenkaan kannata kauemmas merelle lähteä.


      • 15443 kirjoitti:

        Kannattaiskohan searayn mennä jauhamaan tuota väkivalta paskaansa sinne uhoajien palstalle kun ei luettua ymmärrä vähääkään . Mun puolesta voit maksaa sähköstäsi vaikka tonnin päivässä , hae sitten kelalta ruokaan rahat . Tuosta uhosta voisi jo päätellä että olet vihoviimein uskaltautunut irtautumaan siitä pyykkilaiturista ennen aikojasi , tuolla asenteella ei kuitenkaan kannata kauemmas merelle lähteä.

        Osuiko? Upposiko?


      • Taas.ihme.lässytystä
        ToivottavastiJäätKotiin kirjoitti:

        Olet juuri sitä sakkia joka saa laiturilla turpaansa - kun mulla on aoikeus, mä maksan kympin ja mä saan . . . jumalauta tuollasiet saatanan kusipääjupit saa sapen kiehumaan. Kuulut varmaan siihen sakkiin joita ei koske sataman nopeusrajoituksetkaan tai aallontekokiellot.

        Ööööö... Eli sähköstä kuuluu maksaa, mutta sitä ei oikeastaan saa käyttää... Paitsi vain vähän... ehkä.

        Kuinka paljon sitä saa käyttää, ja mihin sitä saa käyttää???

        Olenko nyt ymmärtänyt tämän asian oikein?

        Ja jos ei tarkkaa vastausta ole, niin on varminta vain maksaa siitä sähköstä ja jättää käyttämättä sitä ollenkaan.

        Häh?


      • sähköekonimi

        Ymmärsit aivan oikein, asiakkaana roolisi on maksaa. Sähkön käyttöä kannattaa taas vältellä kaikin keinoin koska se on palveluyrittäjälle menoerä.

        Tekniseltä kannalta taas säköjärjestelmä kyllä kestää useamman 1kW akkulaturin kytkemisen vaikka kaikki kytkisivät maasähkölaturin samanaikaisesti mereltä tullessaan. Muutama 1kW puhallinlämmitin puoliteholla on taas paha juttu savu nousee heti lähimmästä sähkökaapista jos näin tekee. Ilmiö on tuttu autojenkin parkkipaikoilta, missä sisälämmittimien käyttö aiheuttaa välittömän sähköpalon vaaran ja ylikuormitustilanteen. Sähköjärjestelmä ei taas ylikuormitu vihreästä sähköautojen akkujen varaamisen aiheuttamasta kuormasta sillä se on hyvää sähkökuormaa.


      • Mullekaikkiheti_
        järki.mukaan kirjoitti:

        mikä on todennäköisyys, että kaikki lämmittävät monella kilowatilla yhtä aikaa??? Sitten kun on oikein koleat kelit, niin veneitäkin on laiturissa yleensä vähemmän...

        Nii, mitän sen on väliä kun minä saan sen mitä haluan. Siihenhän nämä lämmitysohjeet perustuvat että kaikille riittäisi jotenkin tuo sähkö. Kyllä esim Lappossa ruuhkaisaan aikaan jännite tippuu alle 230V.


      • ItserakkausTuoksuu
        sähköekonimi kirjoitti:

        Ymmärsit aivan oikein, asiakkaana roolisi on maksaa. Sähkön käyttöä kannattaa taas vältellä kaikin keinoin koska se on palveluyrittäjälle menoerä.

        Tekniseltä kannalta taas säköjärjestelmä kyllä kestää useamman 1kW akkulaturin kytkemisen vaikka kaikki kytkisivät maasähkölaturin samanaikaisesti mereltä tullessaan. Muutama 1kW puhallinlämmitin puoliteholla on taas paha juttu savu nousee heti lähimmästä sähkökaapista jos näin tekee. Ilmiö on tuttu autojenkin parkkipaikoilta, missä sisälämmittimien käyttö aiheuttaa välittömän sähköpalon vaaran ja ylikuormitustilanteen. Sähköjärjestelmä ei taas ylikuormitu vihreästä sähköautojen akkujen varaamisen aiheuttamasta kuormasta sillä se on hyvää sähkökuormaa.

        Se lämppäri luultavasti sytyttää sun paattisi, sen jälkeen se sytyttää sataman 8,5 miljoonan veneet palaamaan, ja kaikki vain siksi, että olet mulkku ja verhosi veneessä helposti syttyviä. Riittääkö sulla vakuutus ?


    • Hupikuunari

      Heh, viimeksi kun otettiin maasähköä niin liitin oli 3x65A ja pelkkä 360 kg painavan invertterin hukkateho oli 3 ampeerin luokka... Mukavasti pyöri 5 ilmastointi/lämmityskonetta, 3 pakastinta, 4 jääkaappia, jne.

      Aika hennot tuntuvat olevan systeemit Suomen satamissa.

      • gnrkhgk

        Etkö ihmetellyt ja ihmettele, kun satamissa juuri sun hupikuunarista on aina piuha poikki.


      • Hupikuunari
        gnrkhgk kirjoitti:

        Etkö ihmetellyt ja ihmettele, kun satamissa juuri sun hupikuunarista on aina piuha poikki.

        Siinähän sahailevat ranteen paksuista panssarikaapelia jos haluavat.


    • Sähkömiäs

      En muista koska sähköt olisi viimeksi ylikuorman takia katkenneet, ukkosesta kylläkin.
      Jotkut lämmittävät säjkölämmittimellä, mutta useimmat käyttävät veneeseen kiinteästi asennettua järjestelmää koska se on toimiva ja mukavampi kuin erillinen puhallin.

      Olen samaa mieltä siitä, että kun sähköstä maksaa, sitä saa käyttää myös sähkölämppäriin. Itse lämmitän sähköllä kuuman veden, keitän kahvit ja käytän sähköhellaa. Maasähkön varassa olessa kaikki sähkö tulee tietenkin maista, vaikka TV, valot ja WC käyttääkin sitä muuntajan kautta.

      Vajärjestelmä kytkeytyy päälle jos sähköt katkeaa. Se riittää hyvin kaikkeen muuhun paitsi sähköhellaan ja veden lämmitämiseen. Jos sähköt katkeaa yöllä, sitä ei edes tiedä, jos ne ei aamulla ole enää poissa.

      Sähkö on niin vanha keksintö, että luulisi kaikilla olevan.

    • HÄH_HÄH

      Sähköhella veneessa? Mitä sillä tekee veneessä tekee?

      • Kohler

        Ruokaa jne ?? Jos ei ole maasähköä niin genu käyntiin ja hella käyttöön - eihän sitä pidä asiasta tehdä sen vaikeampaa


      • Sähkömiäs
        Kohler kirjoitti:

        Ruokaa jne ?? Jos ei ole maasähköä niin genu käyntiin ja hella käyttöön - eihän sitä pidä asiasta tehdä sen vaikeampaa

        Joo, hellalla tehdään ruokaa. Se on sitä varten.


      • Kokkikolmonen_
        Sähkömiäs kirjoitti:

        Joo, hellalla tehdään ruokaa. Se on sitä varten.

        Joo mutta että sähköhella, kun sitä ei kuitenkaan voi suurinta osaa ajasta käyttää. Apukone on yksi lisähärpäke lisää vain hellan takia. Eikö muilla energialähteillä toimiva hella olisi fiksumpi? Esim. kaasu? On jopa nopeampikin ja tarkemmin voi lämpöä säätää.


      • Hupikuunari
        Kokkikolmonen_ kirjoitti:

        Joo mutta että sähköhella, kun sitä ei kuitenkaan voi suurinta osaa ajasta käyttää. Apukone on yksi lisähärpäke lisää vain hellan takia. Eikö muilla energialähteillä toimiva hella olisi fiksumpi? Esim. kaasu? On jopa nopeampikin ja tarkemmin voi lämpöä säätää.

        Sähköhella on näppärä ja turvallinen. Sitä varten (ja pakastimiin, jääkaappeihin, ilmastointiin) on olemassa generaattori tai useampia. Maissa sitten maasähkö jos ei halua generaattoria pörisemään konehuoneessa.


      • sähköekonimii
        Kokkikolmonen_ kirjoitti:

        Joo mutta että sähköhella, kun sitä ei kuitenkaan voi suurinta osaa ajasta käyttää. Apukone on yksi lisähärpäke lisää vain hellan takia. Eikö muilla energialähteillä toimiva hella olisi fiksumpi? Esim. kaasu? On jopa nopeampikin ja tarkemmin voi lämpöä säätää.

        Kyllä suuren maailman veneissä on kaikki mukavuudet, sähköhellat, pakastimet, imastoinnit, pyykinpesukoneet, ym, ja niitä käytetään maasähköllä satamassa. Merellä on siihen tarkoitukseen sitten apukone jauhamassa sähköä.


      • Sähkömiäs
        Kokkikolmonen_ kirjoitti:

        Joo mutta että sähköhella, kun sitä ei kuitenkaan voi suurinta osaa ajasta käyttää. Apukone on yksi lisähärpäke lisää vain hellan takia. Eikö muilla energialähteillä toimiva hella olisi fiksumpi? Esim. kaasu? On jopa nopeampikin ja tarkemmin voi lämpöä säätää.

        Ei sähköhellaa käytetä suurinta osaa ajasta. Sitä käytetään vain, kun tehdään ruokaa. Generaattori putputtaa sähköä tarvittaessa. Samalla lämpiää tiskivesi ja akut latautuvat, jos tarvetta on.

        Sähköhella on aina käytettävissä, siitä ei lopu kaasu eikä se ala vuotamaan sähköä ulos. Kaasulla on kiva laittaa ruokaa, mutta sähköhellalla useimmat kotonakin ruokansa kokkaavat. Ei ole vaikea rasti, kun siihen ensi tottuu :D

        Ihan vastaavasti lämmin suihku, jossa naisväelle riittää vettä hiustenpesuun on myös mukava. Mikään ei tietenkään estä peseytymästä kylmässä merivedessä, jos vierastaa suihkua tai sitten voi ottaa kylmän suihkun, jos ei tykkää lämpimästä. Tässä on monta vaihtoehtoa.


      • Hellalla
        Sähkömiäs kirjoitti:

        Ei sähköhellaa käytetä suurinta osaa ajasta. Sitä käytetään vain, kun tehdään ruokaa. Generaattori putputtaa sähköä tarvittaessa. Samalla lämpiää tiskivesi ja akut latautuvat, jos tarvetta on.

        Sähköhella on aina käytettävissä, siitä ei lopu kaasu eikä se ala vuotamaan sähköä ulos. Kaasulla on kiva laittaa ruokaa, mutta sähköhellalla useimmat kotonakin ruokansa kokkaavat. Ei ole vaikea rasti, kun siihen ensi tottuu :D

        Ihan vastaavasti lämmin suihku, jossa naisväelle riittää vettä hiustenpesuun on myös mukava. Mikään ei tietenkään estä peseytymästä kylmässä merivedessä, jos vierastaa suihkua tai sitten voi ottaa kylmän suihkun, jos ei tykkää lämpimästä. Tässä on monta vaihtoehtoa.

        Lämpimän veden tekemiseen on parempiakin keinoja kuin generaattori. Turhan monimutkaista. Samoin ruuan valmistamiseen.

        Jos kyseessä on aidosti suuren maailman suuri vene, niin apukoneen ymmärrän. Mutta meidän perusjanttereiden huvikuunareissa se on vain lisäriesa siellä konehuoneessa.


      • Otcantic

        Induktioliesi, on nopea ja turvallinen ratkaisu. Kohtalaisen pienikulutteinenkin, eikä jää kuumaa "rautaa" hehkumaan keittelyn jälkeen.


      • Sähkömiäs
        Hellalla kirjoitti:

        Lämpimän veden tekemiseen on parempiakin keinoja kuin generaattori. Turhan monimutkaista. Samoin ruuan valmistamiseen.

        Jos kyseessä on aidosti suuren maailman suuri vene, niin apukoneen ymmärrän. Mutta meidän perusjanttereiden huvikuunareissa se on vain lisäriesa siellä konehuoneessa.

        En ihan ymmärrä tuota logiikkaa.

        Pitäisikö heittää mäelle sähköhella generaattori ja boileri siksi, että sinun mielestäsi on helpompia tapoja lämmittää vettä? Sittenkö pitäisi asentaa kaasujärjestelmä, joka lämmittää vettä pienenä liruna ja kaasuhella ja tehdä kaasupullolle oma kotelonsa ja läpiviennit pakokaasuille ja hankkia joku tarkastamaan kaikki sekä ostaa kaasuhälytin?

        Millä tavalla se on helpompaa kuin kääntää virta-avaimesta generaattori putputtamaan, tehdä ruoka sähköhellalla, tiskata astiat lämpimällä vedellä ja ehkä käydä suihkussa ja sokerina pohjalla akkujen varaus vain kasvaa mitä pitempää vesipumppu käy ?

        Onko sähköhella se, jonka käyttö on hankalaa vai mahdollisesti kuumavesihana? Meillä on molemmat kotona ja olen varma, että joku sinun tutuistasi antaa sinun harjoitella niiden käyttöä, jos päätät hankkia sellaiset.

        Meillä lapsetkin osaa käyttää niitä joten ei se liian hankalaa voi olla.

        Maailman suurin vene on Pioneering Spirit ja se ei ole kyseessä.


      • Sähkömiäs
        Sähkömiäs kirjoitti:

        En ihan ymmärrä tuota logiikkaa.

        Pitäisikö heittää mäelle sähköhella generaattori ja boileri siksi, että sinun mielestäsi on helpompia tapoja lämmittää vettä? Sittenkö pitäisi asentaa kaasujärjestelmä, joka lämmittää vettä pienenä liruna ja kaasuhella ja tehdä kaasupullolle oma kotelonsa ja läpiviennit pakokaasuille ja hankkia joku tarkastamaan kaikki sekä ostaa kaasuhälytin?

        Millä tavalla se on helpompaa kuin kääntää virta-avaimesta generaattori putputtamaan, tehdä ruoka sähköhellalla, tiskata astiat lämpimällä vedellä ja ehkä käydä suihkussa ja sokerina pohjalla akkujen varaus vain kasvaa mitä pitempää vesipumppu käy ?

        Onko sähköhella se, jonka käyttö on hankalaa vai mahdollisesti kuumavesihana? Meillä on molemmat kotona ja olen varma, että joku sinun tutuistasi antaa sinun harjoitella niiden käyttöä, jos päätät hankkia sellaiset.

        Meillä lapsetkin osaa käyttää niitä joten ei se liian hankalaa voi olla.

        Maailman suurin vene on Pioneering Spirit ja se ei ole kyseessä.

        En ehdottanut että lämmitätä kaasulla lämmintä vettä, siinäkään ei olisi mitään järkeä. Valintoja voi muuten tehdä jo venettä ostaessa.


    • KalasaariVille
    • aloittelevapurjehtija

      Suora lainaus espoo venesatamasäännöistä:
      " Sähkön käyttö venesatamissa
      Sähkö on venesatamissa kytkettynä olosuhteista riippuen 15.3. – 31.11. ja se on veneilijöiden käytettävissä veneiden korjaus-ja kunnostustöitä varten. Suurin virtamäärä on 10 A eli noin 2 400 W. Sähköä ei saa käyttää veneiden lämmitykseen. "

      en ymmärrä, miksi 2400w voi käyttää muuhun, paitsi lämmittämiseen

      • Otcantic

        Lähinnä siksi, että todennäköisesti sulla ei ole mitään tuollaisia jatkuvia kulutuksia aiheuttavia laitteita, kun lämmitintä ei saa käyttää. Ei siis kulu niin paljon sähköä, kuin sulakkeet antavat myöden.

        Ei pitäisi olla kovinkaan vaikeatajuinen juttu !


      • MitaanTietamaton

        Helpottaa sähkön käytön ymmärtämistä veneiden kunnostustöissä, kun ottaa vapaapäivän veneen osien hiontaan ja käynnistää hiomakoneen vain huomaakseen, että sulake poksahti jossain ja naapuriveneen lämmitinkin lakkaa hurisemasta.

        Satamamestari lupaa vaihtaa sulakkeen seuraavana päivänä, kun on paikalla. Hiomakäsi muistuttaa loppukevään, että ydinvoimaloista huolimatta sähköä on rajatusti käytössä.


      • Kunnon_koneet

        2400W menee helposti esim. pölynimureilla (laitureilla) tau kunnollisella rälläkällä (telakssa). Kyse on satamaohjeesta joka sisältää myös telakka-alueen.


      • Veikkaan

        että kyse on myös tulipaloriskistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe