Mitä etuja metsänhoitoyhdistyksen jäsenyydestä?

Pöllipekka

Olen kuullut monenlaisia mielipiteitä siitä kannattaako metsänhoitoyhdistyksen jäsenmaksu maksaa vaiko ei. Jotkut metsänomistajat tyrmäävät jäsenmaksun vanhanaikaisena turhanpäiväisenä maksuna. Millaisen neuvon antaisitte?

17

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekkapölli

      Mukava, kun et enää kysynyt metsänhoitomaksusta vaan nyt kysyt jäsenmaksusta. Jotakin on siis opittu.

      Mutta totta kait maksat, sehän selviää naapurikuntien keskustelupalstoilta!

      • loukkasinko.jotakuta

        Siis mitä??? Mulle tuli jäsenmaksulasku yhdistykseltä...meinasitko että minulla ei ole oikeutta ottaa asiaaa keskustelun alle tällä s24:llä? En tiedä mitä väärää tässä on? Mielestäni fiksua että asioista keskustellaan-eikö vaan? Ilmeisesti arka aihealue?


    • Metsäläinen1

      Miksi maksaa välikädelle, kun samat asiat saa hoidettua suoraan yritysten kanssa. Myös Metsäkeskuksen Metsään.fi -palvelua voi käyttää hoitotöiden suunnitteluun ja kilpailuttamiseen toimijoiden välillä.

      • parturissa

        Hoitotyöt on rahallisesti pikkujuttu puukauppatulojen rinnalla, mutta toki nekin kannattaa kilpailluttaa. Mutta varsinkinbn puukaupat kannattaa kilpailluttaa ja tarjoukset laskea tarkasti, sillä kyseessä on usein tuhannet eurot. Jos ei itse noihin paperitöihin pysty, niin siten kannattaa hyödyntää metsänhoitoyhdistystä. Voitolle metsänomistaja siinä jää. Tilanne on useimmille metsänomistajille sama kuin että miksi mennä parturiin, kun tukan voi itsekin leikata peilin ääressä ja halvalla.


      • Metsäläinen1
        parturissa kirjoitti:

        Hoitotyöt on rahallisesti pikkujuttu puukauppatulojen rinnalla, mutta toki nekin kannattaa kilpailluttaa. Mutta varsinkinbn puukaupat kannattaa kilpailluttaa ja tarjoukset laskea tarkasti, sillä kyseessä on usein tuhannet eurot. Jos ei itse noihin paperitöihin pysty, niin siten kannattaa hyödyntää metsänhoitoyhdistystä. Voitolle metsänomistaja siinä jää. Tilanne on useimmille metsänomistajille sama kuin että miksi mennä parturiin, kun tukan voi itsekin leikata peilin ääressä ja halvalla.

        Tarkoitin kilpailuttamista ylipäätään eli varsinkin puukauppojen kohdalla tietysti. Hoitotyöthän on halpoja, mutta puukaupoissa yritysten välisissä tarjouksissa voi olla suuria eroja, ja usein parhaan tarjouksen saa kun kysyy tarjoukset suoraan yrityksiltä ilman mhy:tä.


      • tykytön
        Metsäläinen1 kirjoitti:

        Tarkoitin kilpailuttamista ylipäätään eli varsinkin puukauppojen kohdalla tietysti. Hoitotyöthän on halpoja, mutta puukaupoissa yritysten välisissä tarjouksissa voi olla suuria eroja, ja usein parhaan tarjouksen saa kun kysyy tarjoukset suoraan yrityksiltä ilman mhy:tä.

        Tarjoukset osaa monikin pyytää, kun kysyy mhy:stä tiedot kaikista, jotka ylipäänsä paikkakunnalla puuta ostavat. Mutta tarjousten vertailu ei sitten onnistukaan ilman mhy:n tietokonetta, kun yksi ostaisi pikkutukkia, toinen ei, kolmas ostaa parrua, neljäs ihan eri pituista tukkia kun se viides.... vertailepa sitten näistä se paras. Ei onnistu ilman tietotekniikkaa ja firmojen loppumittausdatojen vertailua. Päätehakkuussa tämä tarjousten vertailu on erityisen tärkeää. Suopuuston harvennuksissa metsänomistaja saa olla onnellinen, jos joku ylipäänsä haluaa ostotarjouksen antaa ja puusta jotakin maksaa...


      • tyhmyydestä.sakotettiin
        tykytön kirjoitti:

        Tarjoukset osaa monikin pyytää, kun kysyy mhy:stä tiedot kaikista, jotka ylipäänsä paikkakunnalla puuta ostavat. Mutta tarjousten vertailu ei sitten onnistukaan ilman mhy:n tietokonetta, kun yksi ostaisi pikkutukkia, toinen ei, kolmas ostaa parrua, neljäs ihan eri pituista tukkia kun se viides.... vertailepa sitten näistä se paras. Ei onnistu ilman tietotekniikkaa ja firmojen loppumittausdatojen vertailua. Päätehakkuussa tämä tarjousten vertailu on erityisen tärkeää. Suopuuston harvennuksissa metsänomistaja saa olla onnellinen, jos joku ylipäänsä haluaa ostotarjouksen antaa ja puusta jotakin maksaa...

        Sellainen tunne, niinku vanha koni veteen paskantais kun tuota sun aiheetonta mhy:n kehumista lueskelen. Se on sentään asiaa mitä metsäyhtiöiden asiantuntijat kertovat metsänomistajille ja metsänomistaja hyötyy metsäyhtiöiden neuvoista. Minä voin puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä.

        Jos voin ottaa tässä esille yhden esimerkin, niin jokainen voi verrata sitten mhy:n ja metsäyhtiöiden asiantuntemuksia keskenään. Hoidin metsiäni vuosikymmenet mhy:n ohjeiden mukaan. Kertaakaan en saanut mhy:ltä neuvoja pensasmaisiksi muuttuneiden kuusen taimien hoitoon. Nyt kun siirryin erään metsäyhtiön asikkaaksi. Ensimäinen ohje metsäyhtiöltä oli, että kuusen taimeni kärsivät boorin puutteesta ja niille tulisi tehdä terveyslannoitus ensitilassa. Annoin valtuudet metsäyhtiölleni, joka hoiti homman ja nyt kuusentaimet jatkavat kasvuaan. Harmi vaan kun en ottanut metsäyhtiön ammattilaisiin aikaisemmin yhteyttä. Minulla olisi jo ensiharvennusmetsikkö.


    • Eipäs.vedetä.nenästä

      Minä tuossa katselin tarjouksia leimikoista, niin huomasin että Metsänhoitoyhdistyksen puunkorjuupalvelulla oli kaikista heikoin tarjous. Nehän yritää viedä metsänomistajalta näköjään ilmatteeksi puun. Eeeeeeeeeeen ala kenkkäämään, vaan otin yhteyttä metsäyhtiöihin ja heidän hintansa oli n. kolmasosan parempi kuin mhy:n puunkorjuupalvelulla.

      Mhy yrittää polkea selvästi hintoja alemmaksi saadakseen ilmanedestä maanomistajalta puut. Kuinka metsänomistajien etuja ajava yhdistys kehtaa tehdä tällaista????

      • tykytön

        Eihän mhy jalosta itse puuta, vaan joutuu myymään sen firmoille. Tämä voi näkyä kehnompana puun hintana niissä leimikoissa, jotka ovat hyviä firman itse hakata, jolloin mhy ei pysty maksamaan parasta hintaa. Kaupat kannattaa siis aina kilpailluttaa.

        Mhy:tä kannattaakin käyttää mieluummin puukauppatarjousten vertailijana, kun heillä on se ajantasainen firmojen vertailuohjelmisto, johon on kerätty monta seutukunnan edellistä puukauppaa. Ja korjuuta voivat valvoa, kun metsänomistaja ei aina ehdi sitä itse tehdä. Pienellä maksulla näistä toimenpiteistä metsänomistaja voittaa moninkertaisen summan.


      • tarkkana.metsänomistajat

        Täyttä roskaa tuollaaset puheet, että puukauppatarjousten vertailijana kannattais muka käyttää mhy:tä. Jokainen metsänomistaja joka puitaan myy, ymmärtää kyllä käsitykseni mukaan rahasta. Ei kannata yrittää sumuttaa silmään ihmisiä. Mhy yrittää vetää välistä euroja rahoittaakseen toimintojaan, sen olen huomannut. Itse jätän jäsenmaksuni maksamatta, koska en saa sillä mitään vastinetta rahoilleni.


      • mottimittari
        tarkkana.metsänomistajat kirjoitti:

        Täyttä roskaa tuollaaset puheet, että puukauppatarjousten vertailijana kannattais muka käyttää mhy:tä. Jokainen metsänomistaja joka puitaan myy, ymmärtää kyllä käsitykseni mukaan rahasta. Ei kannata yrittää sumuttaa silmään ihmisiä. Mhy yrittää vetää välistä euroja rahoittaakseen toimintojaan, sen olen huomannut. Itse jätän jäsenmaksuni maksamatta, koska en saa sillä mitään vastinetta rahoilleni.

        On hyvät kokemukset mhy:n avusta puukaupoissani, olen sen vuosikymmenien aikana kokenut. Raha on minulle tärkeää, ja siksi optimoin tuloni mhy:n avulla. Yhdistyshän on metsänomistajien johtama yhteenliittymä, joka ajaa siten metsänomistajan etua eikä kerää rahaa minkään pörssiyhtiön osakkeenomistajille. Mutta totta kait jokainen organisaatio työntekijöilleen palkan maksaa, työehtosopimuksen mukaisesti. Satasen maksan jäsenmaksua, eihän se ole kuin parin tuulen kaataman tukkipuun arvo.


      • rahallevastinetta

        kun katsoo kuinka monta ihmistä mhy:ssä on töissä niin rupeaa ihmettelemään pakosti että kuka heidän palkat maksaa.


      • p.koninkaulus
        rahallevastinetta kirjoitti:

        kun katsoo kuinka monta ihmistä mhy:ssä on töissä niin rupeaa ihmettelemään pakosti että kuka heidän palkat maksaa.

        Mutta onhan Mhy:llä kuitenkin paras tietämys katkonnasta?


      • pelsepuupi
        rahallevastinetta kirjoitti:

        kun katsoo kuinka monta ihmistä mhy:ssä on töissä niin rupeaa ihmettelemään pakosti että kuka heidän palkat maksaa.

        Palkat maksavat metsänomistajajäsenet. Yhdistys ei elä kansalaisten verorahoilla eikä se pyri rikasumaan palvelumaksuilla. Yhdistykset ovat 205 000 suomalaisen yhteenliittymiä ja ne ovat palkanneet ammattilaisia hoitamaan jäseniltään tulevia toimeksiantoja. Työntekijöiden määrä sopeutetaan työn määrään.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Noiden mhy:n ammattilaisten osaaminen on kyllä kyseenalaista. Mielestäni jokaisen koulutus ym. pitäisi näkyä yhdistyksen sivuilla, mutta eipä näy. Joidenkin kohdalla tulee mieleen että neuvoja annetaan mutu-pohjalta. Muutenkin mhy tuntuu suurtilallisten kultapossukerholta. Pienehkön metsätilan omistajasta ei siellä juuri välitetetä.
        Stora Enso halusi metäni katsastaa. Sieltä tuli mukava ja kokenut metsäasiantuntija hommaa tekemään. Puukaupat tietysti haluavat tehdä, mutta en nyt lämpene sille ajatukselle.


    • pahasti-pettynyt-MO

      Jos on kaksinkertaisesti yksinkertainen metsänomistaja, niin kannattaa antaa metsänhoitoyhdistyksen pissata silmään... Mistäs nämä laiskansitkeät mhy:n työntekijät hankkisivat muuten palkkansa elleivät saisi hyväuskoisia metsänomistajia kusettaa...Jokainen järkevä metsänomistaja kykenee ajattelemaan omilla aivoillaan ja myy puun suoraan puutavarayhtiöille ilman rahastavia välikäsiä.

    • lessuprovo

      aloittaja pöllipekka on uskossaan saatanan tyhmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe