Mikä vene maailman merille.

Poispitkään

Jon vai Kings cruiser 33

39

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MuutakinKynnettyKuVakoa

      suosittelen YouTubea, sillä pääset seilamaan mailman merille, käyt litukassa ostat reilusti juomaa ja murkinaa ja ei muuta ku soffalle seilaa...

      Ja tietysti välillä käyt lausumassa asiantuntija lausumia, kun opit video pätkistä asioita mailman merenkyntäjiltä....

      • nauttijakonjakcigar

        17vuotta Norjassa troolarissa ja 4vuotta tankkerissa.
        miten nuorimies sinun merimiestaitosi ??
        nyt on minulla aikaa ja alan purjehtimaan !!


      • MuutakiKynnettyKuVakoa
        nauttijakonjakcigar kirjoitti:

        17vuotta Norjassa troolarissa ja 4vuotta tankkerissa.
        miten nuorimies sinun merimiestaitosi ??
        nyt on minulla aikaa ja alan purjehtimaan !!

        Kiva, että alat opetella veneilemään, tankkerilla ja troolarissa ollaan merellä ja voi olla rankka pesti, kieltämättä, mutta veneilyn kanssa mitään tekemistä muuta, kuin meri. Tietysti jos olit kansipäällystöä, voi sulla sitten olla tietoa jota soveltaa.

        Itsellä kokemusta n.50v pahvit löytynyt kansipäällystön ja konepäällystön 10v viimeisestä hyyrystä, mutta en ymmärrä mitä sillä väliä suositellessa sulle parempaa vaihtoehtoa.

        Olisit avannut keskustelun avoimena kysymyksenä voisit saada hyviä vaihtoehtoja purresta.

        Onkohan noita kumpaakaan alun alkaen rakennettu, kuin perhe / kisa pursiksi aikanaan alueelle rannikko, ei tietysti tarkoita, etteikö hengissä pääsisi muuallekin onhan Atlantti ylitetty pienellä tuulilasi veneellä.

        Venettä miettiessä kannattaa keskittyä myös muuhunkin, esim. Energian riittävyys, varastot ja tankit, jääkaappi ja pakastin, kuiva ruokavarastot, vaatehuolto, varaosat yms. Että kaikki mahtuu mukaan ja vielä, että paatti kantaa kuormansa stabiiliuden kärsimättä, pelkään, että kumpikaan vaihtoehdoista ei sovellu tähän tai mitä sitten tarkoitit "mailman merillä" jos se on Eurooppa voisi sopiakin, mutta ymmärsin ajatuksissasi blue water kruisailu?


      • molemmat.käy
        MuutakiKynnettyKuVakoa kirjoitti:

        Kiva, että alat opetella veneilemään, tankkerilla ja troolarissa ollaan merellä ja voi olla rankka pesti, kieltämättä, mutta veneilyn kanssa mitään tekemistä muuta, kuin meri. Tietysti jos olit kansipäällystöä, voi sulla sitten olla tietoa jota soveltaa.

        Itsellä kokemusta n.50v pahvit löytynyt kansipäällystön ja konepäällystön 10v viimeisestä hyyrystä, mutta en ymmärrä mitä sillä väliä suositellessa sulle parempaa vaihtoehtoa.

        Olisit avannut keskustelun avoimena kysymyksenä voisit saada hyviä vaihtoehtoja purresta.

        Onkohan noita kumpaakaan alun alkaen rakennettu, kuin perhe / kisa pursiksi aikanaan alueelle rannikko, ei tietysti tarkoita, etteikö hengissä pääsisi muuallekin onhan Atlantti ylitetty pienellä tuulilasi veneellä.

        Venettä miettiessä kannattaa keskittyä myös muuhunkin, esim. Energian riittävyys, varastot ja tankit, jääkaappi ja pakastin, kuiva ruokavarastot, vaatehuolto, varaosat yms. Että kaikki mahtuu mukaan ja vielä, että paatti kantaa kuormansa stabiiliuden kärsimättä, pelkään, että kumpikaan vaihtoehdoista ei sovellu tähän tai mitä sitten tarkoitit "mailman merillä" jos se on Eurooppa voisi sopiakin, mutta ymmärsin ajatuksissasi blue water kruisailu?

        Vai mahdollisesti kilpakäyttöön? KC33 oli se, joka sai ensimmäisenä "seisoja"-lempinimen, siitä tuli kunigasseisoja. Jon 30:stä tehtiin kyllä modattuja yksilöitä kilpakäyttöön, mutta standardimalli ei todellakaan ollut kilpailullinen.

        Sekä Jon 30 että KC33 ovat molemmat varsin vankasti rakennettuja veneitä, jotka sen puolesta sopivat oikein hyvin pidemmällekin reissulle. Ja samankokoisilla, mutta paljon hentoisemmilla palloa on kierretty. Ei siis kumpikaan ehdokkaista ole mitenkään mahdoton valinta aiottuun tarkoitukseen. Aivan toinen juttu, että jos valinnan varaa on, monet valitsevat matkalle isomman.


      • kolmekolmosia

        Kysyttiin veneestä Jon 33, eikä Jon 30.


      • se.ja.sama
        kolmekolmosia kirjoitti:

        Kysyttiin veneestä Jon 33, eikä Jon 30.

        Aivan saman voi sanoa molemmista Jonin malleista. Kolmekymppisestä en ole varma, mutta 33:lla on maailmaa kierretty. Ja molempien kilpaversioilla olen purjehtinut. Hieman karumpia ne kilpaversiot olivat, mutta rekenteet niissäkin kestäisivät mitä vain. Jon 30 vain jäi mieleen jostain kommentista tässä.


      • eiVahvuusYksin
        molemmat.käy kirjoitti:

        Vai mahdollisesti kilpakäyttöön? KC33 oli se, joka sai ensimmäisenä "seisoja"-lempinimen, siitä tuli kunigasseisoja. Jon 30:stä tehtiin kyllä modattuja yksilöitä kilpakäyttöön, mutta standardimalli ei todellakaan ollut kilpailullinen.

        Sekä Jon 30 että KC33 ovat molemmat varsin vankasti rakennettuja veneitä, jotka sen puolesta sopivat oikein hyvin pidemmällekin reissulle. Ja samankokoisilla, mutta paljon hentoisemmilla palloa on kierretty. Ei siis kumpikaan ehdokkaista ole mitenkään mahdoton valinta aiottuun tarkoitukseen. Aivan toinen juttu, että jos valinnan varaa on, monet valitsevat matkalle isomman.

        pitkän matkan veneilyssä ei ole pelkästään kysymys vankkuudesta ja siitä, että pysyy kasassa.

        Pitää saada kaikki syötävä, juotava, tarvikkeet, polttoaineet mukaan matkaan, vai elääkö pelkällä suola pärskeellä. Sähköä tarvitaan kanssa nykyään aika rutkasti, joten tämäkin pitää ratkaista riittävällä akkupankilla, aurikopaneeleilla, generaattorilla yms...

        Paljoko kyseiset veneet ottavat vettä, polttoainetta, ruokaa ja kaikki muut ryönät, riittääkö tila 3-4 viikon yhtäjaksoiseen matkaan voi päästä nopeamminkin tai sitten ei?


      • oma.valinta
        eiVahvuusYksin kirjoitti:

        pitkän matkan veneilyssä ei ole pelkästään kysymys vankkuudesta ja siitä, että pysyy kasassa.

        Pitää saada kaikki syötävä, juotava, tarvikkeet, polttoaineet mukaan matkaan, vai elääkö pelkällä suola pärskeellä. Sähköä tarvitaan kanssa nykyään aika rutkasti, joten tämäkin pitää ratkaista riittävällä akkupankilla, aurikopaneeleilla, generaattorilla yms...

        Paljoko kyseiset veneet ottavat vettä, polttoainetta, ruokaa ja kaikki muut ryönät, riittääkö tila 3-4 viikon yhtäjaksoiseen matkaan voi päästä nopeamminkin tai sitten ei?

        Kaikki mahtuu parimetriseen veneeseen, jos niin haluaa. 30-jalkaiseen mahtuu jo hyvin kahden hengen tarpeet niin, ettei matka ole pelkkää suorittamista. Kolmekolmoseen, jopa noihin 70-lukulaisiin, mahtuu jo selvästi enemmän mukavuutta. Ja sen on jo useampi suomalainenkin osoittanut. Veneessä ei ole pakko olla johdonpätkää, mutta tietenkin joku toinen saa sähköä kulumaan rutkasti.


      • qaswed
        eiVahvuusYksin kirjoitti:

        pitkän matkan veneilyssä ei ole pelkästään kysymys vankkuudesta ja siitä, että pysyy kasassa.

        Pitää saada kaikki syötävä, juotava, tarvikkeet, polttoaineet mukaan matkaan, vai elääkö pelkällä suola pärskeellä. Sähköä tarvitaan kanssa nykyään aika rutkasti, joten tämäkin pitää ratkaista riittävällä akkupankilla, aurikopaneeleilla, generaattorilla yms...

        Paljoko kyseiset veneet ottavat vettä, polttoainetta, ruokaa ja kaikki muut ryönät, riittääkö tila 3-4 viikon yhtäjaksoiseen matkaan voi päästä nopeamminkin tai sitten ei?

        >> Sähköä tarvitaan kanssa nykyään aika rutkasti,

        Sähköä tarvitaan nkyään ihan yhtä paljon kuin viisikymmentä vuotta sitten.
        Tarkoitan sitä, että jokainen saa ihan itse valita miten paljon ottaa söhköä kuluttavia laitteita mukaansa. Jos ei halua, niin ei niitä kenekään tarvitse väkisin mukaan ottaa.
        Se on sitten ihan toinen asia, että useimmala on liuta sähkölaitteita mukanaan.


      • tarpeetonta

        Sähköä tarvitaan vähemmän kuin 50 vuotta sitten koska valot voi vaihtaa led-valoiksi. Mikään tarve ei ole kasvanut.


      • realismiaEIromantiikkaa
        tarpeetonta kirjoitti:

        Sähköä tarvitaan vähemmän kuin 50 vuotta sitten koska valot voi vaihtaa led-valoiksi. Mikään tarve ei ole kasvanut.

        O ho, yleensä täällä palstalla on oikeat sähköisten navigatio varusteiden orgiat. Moniko haluaa lähteä ilman plotteria, tutkaa, ais, autopilottia ja huipenus on muutama variaatio "omenoista" matkaan.

        Meinasitko tosiaan lähteä mies, kompassi, sekstantti opus, kartat meinigillä?

        Ja jääkaappi nyt varmasti jokaisella ja olis kait pakastankin ihna kiva jollei nötkötti maistu 3-4 viikkoa yhtä soittoa on pitkä aika ja melkoinen kasa ruokaa ja vettä.

        Et vielä maininnut paljonko arvelet vettä/kalja kuluvan 3-4 viikon aikan ja mihin sen sijoita 30 jalan veneeseen, ettei kanisteri lentele keleissä?


      • realismia.sulle
        realismiaEIromantiikkaa kirjoitti:

        O ho, yleensä täällä palstalla on oikeat sähköisten navigatio varusteiden orgiat. Moniko haluaa lähteä ilman plotteria, tutkaa, ais, autopilottia ja huipenus on muutama variaatio "omenoista" matkaan.

        Meinasitko tosiaan lähteä mies, kompassi, sekstantti opus, kartat meinigillä?

        Ja jääkaappi nyt varmasti jokaisella ja olis kait pakastankin ihna kiva jollei nötkötti maistu 3-4 viikkoa yhtä soittoa on pitkä aika ja melkoinen kasa ruokaa ja vettä.

        Et vielä maininnut paljonko arvelet vettä/kalja kuluvan 3-4 viikon aikan ja mihin sen sijoita 30 jalan veneeseen, ettei kanisteri lentele keleissä?

        Mitäs siitä plotterista aavalla merellä katselet? Tai edes tutkasta. Autopilotin hommat hoitaa tuuliperäsin paremmin. Ja mitä noista tarvitset satamassa tai jossain poukamassa ankkurissa ollessasi? Pakastin ei ole täysi turhake, mutta ilmankin selviää mainiosti nötköttiin koskematta. Jäljelle jää lähinnä jääkaappi pysyvästi sähköä syömään. Sen ja vesikoneen pitää yllä aurinkopaneleilla ja tuulivoimalla. Kanistereita tai isoja vesitankkeja ei tarvita.


      • qaswed
        realismiaEIromantiikkaa kirjoitti:

        O ho, yleensä täällä palstalla on oikeat sähköisten navigatio varusteiden orgiat. Moniko haluaa lähteä ilman plotteria, tutkaa, ais, autopilottia ja huipenus on muutama variaatio "omenoista" matkaan.

        Meinasitko tosiaan lähteä mies, kompassi, sekstantti opus, kartat meinigillä?

        Ja jääkaappi nyt varmasti jokaisella ja olis kait pakastankin ihna kiva jollei nötkötti maistu 3-4 viikkoa yhtä soittoa on pitkä aika ja melkoinen kasa ruokaa ja vettä.

        Et vielä maininnut paljonko arvelet vettä/kalja kuluvan 3-4 viikon aikan ja mihin sen sijoita 30 jalan veneeseen, ettei kanisteri lentele keleissä?

        Tässä menee sekaisin kolme ihan eri asiaa:
        -sekä mikä on oikeasti tarpeellista, mistä ei voi todellakaan tinkiä
        -se mikä on jokaisen oman mielipiteen mukaan "mukavaa" ja tarpeellista hänelle itselleen.
        -mitä yleensä ihmiset haluaa, mutta mitä ei todellakaan ole yhden tietyn ihmisen pakko haluta

        Vähän niin kuin yhden tuntemani purjehtijarouvan pitää päästä ehdottomasti joka ikinen ilta lämpimään suihkuun. Miesparkansa haluaisi joskus yöpyä luonnonsatamassakin, mutta ei onnistu...


      • Micce52__

        Tuollainen vaimo vaihtoon!

        Mitä olen saaristossa ja vähän pidemmillä matkoilla vaivihkaa selvitellyt, jos pariskunnan vaimo on reipas ja purjehtimisesta kiinnostunut, niin hyvin harvoin kysymyksessä on se ensimmäinen puoliso. Toisella kertaa osaa valita paljon huolellisemmin.


      • qaswed
        Micce52__ kirjoitti:

        Tuollainen vaimo vaihtoon!

        Mitä olen saaristossa ja vähän pidemmillä matkoilla vaivihkaa selvitellyt, jos pariskunnan vaimo on reipas ja purjehtimisesta kiinnostunut, niin hyvin harvoin kysymyksessä on se ensimmäinen puoliso. Toisella kertaa osaa valita paljon huolellisemmin.

        >>Tuollainen vaimo vaihtoon!
        Ei se ole niin yksinkertaista...tuossakin tapauksessa tiedän, että mies on hyvin tyytyväinen vaimoonsa muualla kuin veneilemässä, eikä suurin surminkaan antaisi pois... :)


      • outo_tyyppi
        qaswed kirjoitti:

        >>Tuollainen vaimo vaihtoon!
        Ei se ole niin yksinkertaista...tuossakin tapauksessa tiedän, että mies on hyvin tyytyväinen vaimoonsa muualla kuin veneilemässä, eikä suurin surminkaan antaisi pois... :)

        Onpas sillä kaverilla oudot prioriteetit.


      • qaswed
        outo_tyyppi kirjoitti:

        Onpas sillä kaverilla oudot prioriteetit.

        Näin on...
        Tosin minäkin huolisin sen vaimon jos se vapautuisi...mutta en minä häntä purjehtimaan veisi...vaan makuuhuoneeseen....sen perusteella mitä mies kertoi kerran humalapäissään saunaillassa.... ;) ;) ;)


    • bonjovi

      Jon tietysti ja 30 jalkaisena, turvallisempi köli ja peräsin konstruktio kun törmäät konttiin tai valaaseen.

    • Benku

      Sorry Poispitkään. Jos on tältä palstalta kysyttävä millaisella veneellä maailmanmerille jokainen ymmärtää että koko juttu on tekaistu huumorjuttu. Älä tee itsesi naurunalaiseksi tällaisella aloituksella. hieman olen sama mieltä kuin MuutakinKynnettyKuVakoa. Anteeksi jos olin tyly.

      • aikaaonpaljon

        Noista valitsen, kun on kavereilla, jon 33 ja kings 33 ja saan edullisesti ostaa.
        kummalakin pärjää ,mutta kumpi olisi parempi.


    • Sielorsi

      Ei kumpikaan noista vanhoista päreistä, vaikka kyllä ne Soinille olisi kelvannut veneverotettaviksi...

    • Punnolin

      Tervetuloa herrasväen purjehduskullttuurin piiriin. Nämä venetyypit olivat todellisia herrojen huvikuunareita 80-luvulla. Hammaslääkärit ja kauppaneuvokset harrastivat näillä Visbyn ja Puolan käyntejä köyhempien harmiksi.

      Pelle Petterson suunnitteli Kings cruiserin ja Jorma Nyman Jon kolmekolmosen. Kummankin linjosta voi löytää vaikutteita muista veneistä. Pelle Pettersonin suunnitelma on erikoisempi luomus.

      Olin itse joskus saman kysymyksen äärellä. Valitsin lopulta itseäni miellyttävän vaihtoehdon, lähinnä veneen kunnon perusteella, vaikka kumpikin venetyyppi olisi ollut mahdollinen. Kings cruiserit tehtiin Fiskarsin veistämöllä, jonka valmistama Finfire 33 kävi myös mielessäni, mutta sen olemus tuntui lopulta enemmän kilpailulliselta. Jonit tehtiin Jorma Nymanin veistämöllä. Pari kappaletta tehtiin loppupäässä muualla. En ole ratkaisuani katunut.

      Tuon ajan veneet jakavat ihmisten mielipiteitä. Lämmöllä niihin suhtautuvat ehkä eniten ne, jotka katselivat 70-luvun lopun Vene-lehden numeroita haaveillen omasta köliveneestä. Silloin tyypillinen kesämökin korvike oli H-vene. Meidän perheemme unelmoi nostoklillä varustetusta Joemarinista, jolla olisi ollut helppo rantautua hiekkarannalle. Vierassatamat olivat silloin harvinaisia.

      Voisi ajatella, että pitkän matkan veneeksi sopisi kumpikin venemalli. Hyvällä varustelulla ja osittain uusitulla tekniikalla niistä olisi varmasti iloa pitkään.

      Merenkulkuominaisuudet ovat kummassakin kohdallaan, jos ei ole tarvetta kilpailuun. Mastonhuipputakilat ovat molemmissa tukevia. Jon on selkeästi nopeampi korkeamman mastonsa ansiosta. Valintaani ei vaikuttanut veneen nopeus, sillä Itselleni sillä ei ole mitään merkitystä. Halusin löytää veneen, johon pystyi luottamaan myös ääriolosuhteissa.

      Nykyaikaisten vaatimusten mukaisten kylmätilojen rakentaminen vaatii kummassakin mallissa luovuutta. Veneet suunniteltiin 70-luvulla, jolloin jääkaappi venekäytössä oli harvinaisuus. Suihkua on turhaa etsiä tämän aikakauden veneistä. WC tilat ovat kummassakin pienet. On makuasia, pitääkö enemmän Jonin keskiveneessä sijaitsevasta kopista vai Kings cruiserin matalasta etulaipio WC:sta.

      Laatu kiinnostaa, vaikka nykyään on saatavilla tilavampiakin veneitä. Siksi Jonien hinnat ovat vieläkin korkeita. Kings cruisereita on saattanut saada ostajien onneksi viime aikoina halvemmalla.

      Kings cruiserin hyttijärjestely on perinteisempi ja karttapöydän takana sijaitseva pistopunkka on tilava. Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että pitkää matkaa ajatellen Jonin kaksi yhdenhengen takahyttiä saattaa antaa enemmän yksityisyyttä.

      Ulkotilat ovat erilaiset. Jon vaikuttaa tässä suhteessa jostakin syystä toimivammalta. Kings cruiserin persoonallinen ikkunajärjestely saattaa hankaloittaa joissakin tilanteissa lepuuttajien käyttöä.

      Hyviä veneitä kumpikin. Näistä saattaa löytää merikelpoisen veneen pitkälle matkalle. Edullisesti.

    • fyffeä

      Miksei joku laadukkaampi saman aikakauden vene. Swan tai Baltic. Niidenkin hinnat ovat romahtaneet.

      • gdsasdg

        Onhan ne hinnat romahtaneet, mutta halvimmat tuntuvat olevan ison ja kalliin kunnostuksen tarpeessa. Siihen uppoaa helposti 30 tonnia ja halvemmaksi tulee ostaa valmiiksi rempattu. Kaiken kukkuraksi pääsee heti purjehtimaan.

        King cruiser 33 uusitulla koneella ym. tilpehöörillä n. 20 t eur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/kings-cruiser/604142

        Jon 33 uusitulla koneella ym. varusteilla 48 teur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/jon/657861

        Swan 37 uusitulla koneella 56 teur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/swan/669249

        Alkuperäiskuntoinen Baltic 37 59 teur

        http://www.blueocean.fi/valitys/p1612/Baltic_37.php


      • paljon.vaadittu

        Melkoisen korkea pitää vaatimustason olla, jos ei Jon tai KC kelpaa. Eikä Nautor ole koskaan 36:sta pienempää tehnyt, Balticilla sentään olisi myös 33, mutta paljon mieluummin itse lähtisin pitkälle matkalle Jonilla.


      • B37
        gdsasdg kirjoitti:

        Onhan ne hinnat romahtaneet, mutta halvimmat tuntuvat olevan ison ja kalliin kunnostuksen tarpeessa. Siihen uppoaa helposti 30 tonnia ja halvemmaksi tulee ostaa valmiiksi rempattu. Kaiken kukkuraksi pääsee heti purjehtimaan.

        King cruiser 33 uusitulla koneella ym. tilpehöörillä n. 20 t eur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/kings-cruiser/604142

        Jon 33 uusitulla koneella ym. varusteilla 48 teur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/jon/657861

        Swan 37 uusitulla koneella 56 teur.

        https://www.nettivene.com/purjevene/swan/669249

        Alkuperäiskuntoinen Baltic 37 59 teur

        http://www.blueocean.fi/valitys/p1612/Baltic_37.php

        Onhan tuohon baltikkiin tehty vaikka mitä, kun lukee varusteluettelon.

        Itse asiassa aika hyvä lista mitä kaikkea voi joutua uusimaan.

        Purjeet ilmeisesti vanhoja, sen verran diplomaattisesti kunto kerrottu mutta ei ikää.


      • Hintastatus

        80-luvulla huvikuunari mutta miksi ei enää? Ulkomittani samat, samaa menee sisään yläpäästä tulee ulos alapäästä, ja muukin kehonhuolto sama kuin tuolloin, ja asian kannaltahan on tyystin merkityksetöntä minkälaisia veneitä tulee naapuriksi.


      • kak3
        B37 kirjoitti:

        Onhan tuohon baltikkiin tehty vaikka mitä, kun lukee varusteluettelon.

        Itse asiassa aika hyvä lista mitä kaikkea voi joutua uusimaan.

        Purjeet ilmeisesti vanhoja, sen verran diplomaattisesti kunto kerrottu mutta ei ikää.

        On tuota balticcia tullut ihailtua, mutta ei omat pelimerkit riitä kun ottaa huomioon että tuossa on alkuperäinen teak-kansi moottori. Eli lähitulevaisuudessa remppoihin vähintään 30-40ke...


      • agdsdg
        B37 kirjoitti:

        Onhan tuohon baltikkiin tehty vaikka mitä, kun lukee varusteluettelon.

        Itse asiassa aika hyvä lista mitä kaikkea voi joutua uusimaan.

        Purjeet ilmeisesti vanhoja, sen verran diplomaattisesti kunto kerrottu mutta ei ikää.

        Noinhan sitä voi itseään huijata, jos ihastuu johonkin veneeseen. Venekuume tai kokemattomuus veneenostossa tulee kalliiksi. 40 vuotta vanhaa venettä ostaessa on varattava rahaa koneen, purjeiden, teakkannen ja elektroniikan vaihtoon, jos ne ovat edelleen alkuperäisiä. Halvimmat diilit tulevat lopulta kaikkein kalleimmiksi. Olen oppinut sen kantapään kautta.

        Tehdäänpä laskelma Balticista:

        Teak kansi 20 000 eur
        Kone potkuri työt 13 000 eur
        Mittarit 2000 eur
        Purjeet 10 000 eur

        Yht. 45 000 eur
        varaus muuhun 5000 eur

        = 50 000 eur

        Jos budjettisi oli alunperin 110 000 euroa, Baltic voi olla ihan järkevä ratkaisu. Jos haluat kuitenkin saman tien vesille kannattaa katsella 100 000 euron valmiiksi varustettuja ja hyväkuntoisia veneitä. Lisäksi tulee vielä se aika mikä tohon remppaamiseen menee. Se on pois purjehtimisesta, työnteosta tai perhe-elämästä.


      • Mikuel

        Onko kenelläkään kokemusta KC33 veneestä täällä palstalla itseäni kiinnostaisi kuulla millainen vene on purjehdus ominaisuuksiltaan kovassa aallokossa?


      • uhrakirem

        Kaikilla veneillä se purjehdus on tuskaa ja paskaa kovassa aallokossa. Auttaa arvioinnissa jos tietää faktoja eli määritelläämpä se kova allokko ensin.

        Jos vaikka sellainen nätti gale, 17 m/s ja keskiaallon korkeus 3,5 - 4 m. Joukossa 6-7 metrisiä roikaileita. Amplitudina tarjoillaan Pohjanmeren terävää ja satamaan 12 h.

        Aika palstalainen tarvii jo bentsodiatsepiinia, kun kalma roikkuu partaalla.


    • Näinonn

      Kannattaa kiertää flygarilla maailma, joni ja airistonseisojalla tuskaa ja paskaa.

    • polttoöljy

      Dieselvero

    • mercruiser

      Minne te viisaat unohditte kompaktin ja upeasti purjehtivan aikakautensa helmen?
      Nyt kipin kapin ostamaan laadukkaasti retro Rock 24 vene. Jää rahaa pilssioluisiinkiin.

    • Vanhatketjutuudethihnat

      Kiitos vastauksista. Menin ekaks Jonilla pallon ympäri vastapäivään ja sitten KC:llä myötäpäivään. Nyt mietin miten näistä vois tehdä katin. Pop-niitit ja Sikaa vai butyyliä?

      • mercruiser

        Erinomainen ajatus!
        Mökille vaan hakemaan oma ja naapurin vanha optari silloiksi ja poppareilla kiinni. Mutta korkeampi masto pitää löytää !


      • Tark
        mercruiser kirjoitti:

        Erinomainen ajatus!
        Mökille vaan hakemaan oma ja naapurin vanha optari silloiksi ja poppareilla kiinni. Mutta korkeampi masto pitää löytää !

        Teistä tulee mieleen lahottajabakteerit - aina läsnä valtaamassa kohteensa.


    • paaluveto

      Ihminen ihmettelee, eläkeläinen elää!

      • Ganalinboik

        Eluka uiva, ihmise seilava!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe