Miten tulla toimeen vaikean inva-vanhuksen kanssa

Timanttiplatina

Tilanne on se, että noin 140 kiloa painava miesvanhus sairastaa MS-tautia ja kaikenlaista muuta. Hän ei kykene liikkumaan itse mihinkään paitsi sähköpyörätuolin avulla. Sänkyyn ei pääse itse, vaan hänet pitää hilata sinne sähköisen telineen avulla. Tietysti sänky on moottoroitu.
Viime aikoina ollut erittäin kärttyinen ja hakee riitaa selvästi. Itse en ole koulutukseltani alalta, vaan teen keikkatyötä ostopalvelufirman kautta. Sain lyhyen koulutuksen telineen käyttöön ja erikseen koulutuksen ulostevaipan vaihtoon. Tiedän MS-taudista lähipiirin kautta kuitenkin melko paljon, mm. hermoston kannalta.

Viimeksi pari päivää sitten ärisi ja alkoi nimitellä. Itse halunnut palvelutaloasuntonsa sisustettavan omilla huonekaluillaan siten, että pelivaraa telineen kanssa on vain pari senttiä kun häntä nostaa telineen avulla nojatuolistaan ja lähtee siirtämään makuuhuoneeseen. On todella ahdasta. Jos telineen pyörät kääntyvät hieman väärään suuntaan, on pakko peruuttaa ja ottaa uusi suuntima. Huutelee, että hei mitä sinä nyt teet, ei taaksepäin vaan eteenpäin. En enää yritä selittää hänelle juuri mitään, kun ei tunnu käsittävän telineen pyörien kääntymisestä mitään. Se osa telineestä on siis manuaalinen. Yritin siirtää nojatuoliansa, joka pitää olla jostain syystä yön ajan samalla paikalla. Karjuu - siis todella karjuu - että älä siirrä sitä tuolia.

Seinissä on jälkiä jo edellisten roudaajien yrityksistä saada tämä ihminen sänkyyn. Ilmeisesti seinien läpi kulkukin sopisi, koska hän alkaa tuossa vaiheessa aina karjua että nopeasti. En tiedä miksi on niin kiire sinne sänkyyn. Minä en hidastele, mutta en pysty mahdottomuuksiin niissä tiloissa. Alkaa sitten tiuskia että häneltä tulee paskat. On tullutkin pari kertaa ja sen siivoaminen kestää. Kyse lihavasta ja painavasta miehestä, jolla tietysti pukamat ja muut.

Aina jokin menee hänen mielestään pieleen, vaikka olen saanut hänet sänkyyn ja taljan pois ja sängyn asennon sopivaksi ja kaiken siten kuin haluaa. Tätä ennen jo väittää sanoneensa jotakin jostakin, jota ei ole sanonut. Minä olen aina väärässä enkä nähtävästi ymmärrä suomenkieltä.

Nyt viimeksi häneltä paloi jostain pinna ja alkoi haukkua minua mähläriksi. Kysyin, että minuako tarkoitat. Sanoin etten ole väittänyt olevani ammattilainen jne., siis en alkanut hänelle huutaa. Näki kuitenkin loukkaantumiseni ilmeisesti vaikkei siitä välitäkään. Sanoin vain että pianhan tänne tulee toisia siirtäjiä kun oma sopimukseni loppuu helmikuun lopussa.

Alkaa sitten pariinkin kertaa höpistä että hyvinhän minä olen oppinut. Juurikin näin. Siitä sitten palkkioksi aletaan ilmeisesti nimitellä rumasti.

Olen pitänyt seuraa tämän kanssa ja jutellut niitä näitä ja ilmeisesti nyt potilas omistaa minut.

Aluksi jo sanoi että olen kuin pikkutyttö puhelimeni kanssa. Ikää minulla on 59 ja jouduin tosiaan käyttämään 2 minuuttia omaa aikaani viestimiseen ennen kuin työaikani alkoi. Pyysin anteeksi tietysti. Erehdyin vilkaisemaan puhelinta 10 minuutin päästä kun kuulin viestiäänen. En siis todellakaan

Miten tällaiseen voi nyt suhtautua jatkossa? Minun on pakko olla siellä hänen seuranaan tunnin verran ennen kuin sänkyyn laitto alkaa.
Minulla ei ole mitään muuta tekemistä siellä kuin istua pöydän ääressä kun hän katsoo telkkaria. Tähän asti tosiaan juttelimme, mutta nyt hävisivät minulta jutteluhalut.

En ottanut pomooni yhteyttä. Olen asiakkaan kanssa loppusuoralla. Ajattelin, että pakkohan minun on vain pitää suuni kiinni eikä enää puhua tai keskustellakaan mistään. Täytyy siis vain siirtyä ahaa, joojoo kylläkyllä eiei vai niin jaaha -linjalle. Ja ottaa syyt niskoilleen kaikesta mitä jätti sanomatta tai sanoi.

Ajattelin tosin sitäkin, että pyydän häntä käyttäytymään asiallisesti jatkossa ja lopettamaan nimittelyn. En tiedä maksaako vaivan. Kyse on perusjäärätyyppisestä köriläästä. Hän saa mielestään kai nimitellä ja tehdä/sanoa mitä vain.
Ymmärrän että kyse on turhautumisesta eikä hän kai minuun muuten kohdistaisi mutta kun olen ainoa siinä paikalla.
Miten tällaisessa tilanteessa pitää jatkaa?

2

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeastitsemppiäsulle

      Yritä vaan kestää se aika minkä joudut hänen kanssaan olemaan tekemisissä. Hän ei välttämättä edes tajua käyttäytyvänsä sua kohtaan loukkaavasti. Sairaudet saattavat aiheuttaa ärtyisää käytöstä, oma läheinen sairastaa alzheimeria ja välillä on äkäinen ja paha suustaan, se kuuluu tuohon sairauteen. Jotkut ihmiset vaan kohtelevat muita huonosti, he katsovat sen oikeudekseen, ei he piittaa miltä loukatusta tuntuu. Joten yritä jaksaa ja ajattele, ett kohta homma loppuu ja sun ei tarvitse kyseistä ihmistä enää hoitaa. Oikeasti tsemppiä sulle, teet arvokasta työtä vaikka se ei tunnu siltä.

    • Hänellä on paha mieli sairautensa etenemisestä minkä varmasti itsekin huomannut ja tajunnut jo jonkun aikaa, nyt hän purkaa sen kaiken pahan sinuun. Kenellekäs muulle?
      Mutta ei sinunkaan tarvitse sietää aivan kaikkea kuten nimittelyä yms. Voit asiallisesti sanoa asiasta ja keskustella, mutta jos se menee heti alkuun riitelyksi sano että et tule jatkossa enää hänen luokseen kun mitään asioita ei voi olla haukkumatta hoitaa vaikka teet parhaasi. Esimiehesi tehtävä järjestää sinne joku muu työntekijä. Tai jos tämä ei usko sinua, pyydä hänet mukaasi käynnille joku aamu. Tee samalla tavalla kaikki työt asiakkaalla ja siirtele hankalia huonekaluja ym kuten normaalistikin, saat asiakkaan ärsyyntymään ja näyttämään sen mitä se arki todellisuudessa siellä on. Sitten yhdessä pohditte miten asiassa tulee edetä jatkon suhteen.

      Tiedän kokemuksesta millaisia hankalia asiakastilanteita kotihoidossa tulee eteen, osa niistä voi olla jopa uhkaavia (teen kaikista sellaisista aina sen uhkatilanneilmoituksen). Olen itsekin joutunut ahtaassa tilassa siirtämään huonekalua pois nosturin tieltä, sanon aina asiakkaalle että anteeksi kun siirrän tuota isoa tuolia hiukan jotta nosturi mahtuu paremmin toimimaan , mutta siirrän sen heti takaisin kun työn on tehty. Valtaosa ymmärtää asian ja siitä ei tule ongelmaa, mutta on joskus huudettu ja haukuttu, mutta myöhemmin pyydetty kyllä anteeksi. Esimies on kerran 15v urani aikana ollut mukana kotihoidon kierroksella ja en kokenut sitä huonona asiana (vaikka se työkavereiden mielestä oli niin tarkoitettu "näpäyttämään" minua). Esimies jopa kiitteli että halusin ottaa hänet mukaani, hän näki todellisen tilanteen kentällä millaista se arki todellisuudessa on ja myös sen, ettei työssäni ollut mitään moitittavaa vaikka työkaverit kateudessaan kaikkea väittivätkin (minua pidettiin laiskana työnvieroksujana, syytettiin jopa huonosta asiakkaiden kohtelusta, jätän mukamas osan töistäni tekemättä yms). Ihmettelen miksi juuri sinä aina hoidat tuota samaa asiakasta? Eikö kotihoidon asiakkaita pitäisi kierrättää hoitajalta toiselle, jotta estetään raskaiden/hankalien asiakkaiden kohdalla hoitajan uupuminen? Oletan, että muut hoitajat ovat jo väsyneet kyseisen asiakkaan kiukutteluun ja haukkumiseen ja hankala asiakas on helppo työntää päivittäin sijaiselle tai ostopalveluhoitajalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe