Miksi meillä on yksityisiä hoivakoteja?

kuntavaalit.teema1

... pääsääntösesti iäkkäille mutta toki muillekkin niitä käytetään tilanteen mukaan.

Ihmettelen vaan sitä että miksi yksityisiä hoivakoteja käytetään kuntalaisten potilaiden hoitopaikoina? Kuntahan siis vuokraa hoitopaikkoja yksityisestä hoivakodista.

Yksikään hoivakoti ei toimi vapaaehtoisena, hyväntekijäisyys pohjalta eli ei tavoittelisi voittoa vaan kyllä, totta kai voittoa kerätään aina kun kyse on yrittämisestä.

Kunnan hoivakoti tai mikä hyvänsä palvelu ei saa tuottaa voittoa!
Huomioidaan kaikki kulut, palkat, materiaalit, hoitotarvikkeet, ulkopuoliset palvelut sun muut niin mikä kohta jossakin tekee sen että kunnan kannattaa vuokrata hoitopaikkoja yksityisistä hoivakodeista?

Eihän tälläistä ole missään muuallakaan.
Miksi kunta ei vuokraa tehohoito-osastoja yksityisiltä ja kaikki muukin jos se kerran on niin halpaa vai?

Koska järkevä ratkaisuhan olisi kunnalla rakentaa omat hoivakodit ja mieluummin mahdollisimman suuria. Koska mitä enemmän hajutetaan, pienennetään, pilkotaan palveluita niin sitä kalliimpaa siitä tulee! Kunta voi hankkia aina isompia eriä vaikka vaippoja joten hinta tulee halvemmaksi. Mitä isompi hoivakoti niin sitä paremmat resurssit on kyetä pitämään hoitohenkilökuntaa riittävästi. Palkoissa ei ole mitään eroja super ja tehy kyllä pitää huolen palkoista, ns samat palkat on niin yksityisellä kuin kunnallisellakin.

Vuokraaminen on kalliimpaa.

Kuntavaalit on ihan ovella, tässä asia myös missä olisi pohtimista, miten kunnan rahoja käytetään.

19

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päättäjätovataaseja

      Kuntien päättäjät käyttävät rahaa mieluummin vaikkapa esim.kaupuntalon portaiden lämmittämiseen ettei vaan pikkukengillä liikkuessaan liukastu portailla talviaikaan. En mäkään ymmärrä kuntapäättäjien logiikkaa tuossa, ett vuokraavat yksityisiltä hoivakodeilta hoitopaikkoja mieluummin kuin itse tienaisivat hoivakotien ylläpitämisellä. Yksityisethän rahastavat enempi kunnilta, kun tietävät ettei kukaan päättäjistä ole ajantasalla hoivapaikkojen hinnoista. Rahaa kunnilta löytyy, kun pitää muka rakentaa iso parkkihalli maan alle tai joku hulppean kallis asemarakennus, mutt vanhustenhoitoon ei rahaa löydy, eikä heru. Onhan se hienoa, ett kunnat tukee rakennusfirmoja...kai joku päättäjistä tienaa tuostakin,ett hommaa rakennusfirmalle töitä,vois ne raksafirmat rakentaa hoivakotejakin. Mitenköhän muuten tuo hoivapaikkojen vuokraaminen muuttuu jatkossa, kun suuret ikäpolvet vanhenee eli hoivapaikkojen tarve lisääntyy..taitaa kunnat mennä konkkaan,kun pitää maksaa lisää yksityisille hoivakodille vuokraa. Siinäpä pähkäilevät viisaat päättäjät, mistä ottavat ne rahat. Lycka till vaan,en haluais olla heidän housuissaan,kun kunnan talous romahtaa heidän älyttömien päätösten takia.

      • Nnirrypp

        Eihän kyse ole edes mistään hetkittäisestä tarpeesta, meillä on vanhuksia koko ajan ja määrähän tulee vaan lisääntymään suhteessa maan väkilukuunkin.

        Mitään ei pidä vuokrata jos tarve on jatkuva!
        Kunta saa rahoituslainaakin taatusti halvemmalla kuin pieni hoiva-alan yritys.

        Sanokaa mun sanoneen että tässä hoiva-ala bisneksessä on joillakin oma lehmä ojassa.


    • äläsyytäväärää

      Ei ole kyse kuntapäättäjistä vaan laki määrää kilpailuttamaan. EU-säännöt kaiken takana, ainakin lähes kaiken.
      Oletteko sote:sta kuulleetkaan? Maakunnat hoitaa sitten kaikki noi jutut. Toisaalta se on hyvä (voidaan tilata niitä vaippoja sitten iso erä). Toisaalta päätösvalta kaikkoaa kauemmas ja paikallistietämys vähenee.
      Kotona hoidetaan yhä huonokuntoisempia ihmisiä. Kotiin tuodaan sairaalasänky patjoineen, suihkutuoli (ja vessatuoli), rollaattori ym. Avustaja käy ensin jonkun tunnin päivässä, sitten enemmän. Yhden liikuntavammaisen sairaan luokse on järjestetty 3 vakiavustajaa ja lomittajatkin heille. Ruokaa voidaan tuoda t. avustaja laittaa. Lääkäriin mennään inva- t. paaritaksilla, jossei ambulanssilla.

      • Omaisena

        Tuskin käy hoitaja tunteja päivässä. Ei ainakaan täällä kotihoito vaan pistäytyy
        15 min 3 kertaa päivässä enimmillään.
        Huonosti on kotona vaikeasti hoidettavan sairaan asiat. Ja tämä on tosi asiaa.


      • äläsyytäväärää

        En muuten puhunut hoitajasta vaan avustajista. Heissä on kaikenlaisia, osalla jotain koulutusta, osalla ei. Itse olen toimistotyössä ollut, mutta joitain pätkiä olen tehnyt avustajana, siis ilman koulutusta.
        Ensimmäisen avustettavan (llikuntakyvytön nainen) tapasin kahdenkesken. Muissa ensitapaamisissa on ollut joku muukin paikalla. Tuskin mun taustoja kukaan on tarkistanut vaikka millainen nisti t. narkki olisin. Avustettavan ikä on vaihdellut 50-75v.
        Mun äiti oli ensin niitä kotiinhoidettavia, kolmisen kertaa kotihoito kävi/päivä. Hän vältti illalla juomista, jottei tarvitsis mennä vessaan yöllä. Sairaalassa sitten lopuksi sanoivat, etteivät enää päästä kotiin, missä 3krt/pv käydään. Makasi sitten arvauskeskuksen vuodeosastolla viimeiset kuukautensa. Se oli 90-luvun lopussa.


    • äläsyytäväärää

      Ei ole kyse kuntapäättäjistä vaan laki määrää kilpailuttamaan. EU-säännöt kaiken takana, ainakin lähes kaiken.
      Oletteko sote:sta kuulleetkaan? Maakunnat hoitaa sitten kaikki noi jutut. Toisaalta se on hyvä (voidaan tilata niitä vaippoja sitten iso erä). Toisaalta päätösvalta kaikkoaa kauemmas ja paikallistietämys vähenee.
      Kotona hoidetaan yhä huonokuntoisempia ihmisiä. Kotiin tuodaan sairaalasänky patjoineen, suihkutuoli (ja vessatuoli), rollaattori ym. Avustaja käy ensin jonkun tunnin päivässä, sitten enemmän. Yhden liikuntavammaisen sairaan luokse on järjestetty 3 vakiavustajaa ja lomittajatkin heille. Ruokaa voidaan tuoda t. avustaja laittaa. Lääkäriin mennään inva- t. paaritaksilla, jossei ambulanssilla.

    • äläsyytäväärää

      Ei ole kyse kuntapäättäjistä vaan laki määrää kilpailuttamaan. EU-säännöt kaiken takana, ainakin lähes kaiken.
      Oletteko sote:sta kuulleetkaan? Maakunnat hoitaa sitten kaikki noi jutut. Toisaalta se on hyvä (voidaan tilata niitä vaippoja sitten iso erä). Toisaalta päätösvalta kaikkoaa kauemmas ja paikallistietämys vähenee.
      Kotona hoidetaan yhä huonokuntoisempia ihmisiä. Kotiin tuodaan sairaalasänky patjoineen, suihkutuoli (ja vessatuoli), rollaattori ym. Avustaja käy ensin jonkun tunnin päivässä, sitten enemmän. Yhden liikuntavammaisen sairaan luokse on järjestetty 3 vakiavustajaa ja lomittajatkin heille. Ruokaa voidaan tuoda t. avustaja laittaa. Lääkäriin mennään inva- t. paaritaksilla, jossei ambulanssilla.

      • Hanuristakokohomma

        Mä joudun hoitamaan yksin omaiseni vaikka hän ei pystyis itse enää omin avuin liikkumaan. Yks palveluohjaaja antoi ymmärtää etten saa kaupungin kotihoidolta apua tuolloinkaan vaan pitää itse ostaa kotihoitoapu yksityiseltä, milläpä köyhä sellasen maksaa. Joten tässä nyt mietin, ett miten ihmeessä pystyn yksin sitten nostelemaan yli 90kg painavaa ylös petiltä. Olen jo toista kertaa omaishoitajana, yli 6 v. on jo takana tätä urakkatyötä. Jo pari vuotta sitten kysyin palveluohjaajalta, ett jos väsymyksen takia lopetan omaishoitajuuteni, niin saako hoidettavani kaupungilta kotihoitoa tilalle, palveluohjaaja antoi ymmärtää ettei apua heru tuossakaan tapauksessa. Eli omaiseni jätettäisiin kaupungin puolelta heitteille, joten en voi lopettaa omaishoitajana oloa. Saa nähdä kumpi meistä kahdesta kupsahtaa ennemmin, jos mä tilttaan, niin kaipa kaupunki silloin vaivautuu antamaan jonkun hoitopaikan mun hoidettavalleni..tai mistäpä tuota tietää, voivat jättää muistisairaan oman onnensa nojaan, tuskin viitsivät tuolloinkaan mitään tekemään asian eteen. On se niin perseestä tämä vanhustenhoito tällä hetkellä Suomen maassa...ei uskois, ett eletään muka jossain hyvinvointivaltiossa. Vanhustenhoito on ajettu alas, vanhukset jätetty heitteille..kyllä vanhusten maksamat verorahat valtiolle kelpaa, mutt muuten vanhukset ovat pelkkä menoerä herrojen mielestä. Toivottavasti päättäjät itse joutuvat kokemaan sitten omalla kohdallaan aikanaan samanlaista kohtelua, kun he tulevat vanhoiksi.


      • exkersa
        Hanuristakokohomma kirjoitti:

        Mä joudun hoitamaan yksin omaiseni vaikka hän ei pystyis itse enää omin avuin liikkumaan. Yks palveluohjaaja antoi ymmärtää etten saa kaupungin kotihoidolta apua tuolloinkaan vaan pitää itse ostaa kotihoitoapu yksityiseltä, milläpä köyhä sellasen maksaa. Joten tässä nyt mietin, ett miten ihmeessä pystyn yksin sitten nostelemaan yli 90kg painavaa ylös petiltä. Olen jo toista kertaa omaishoitajana, yli 6 v. on jo takana tätä urakkatyötä. Jo pari vuotta sitten kysyin palveluohjaajalta, ett jos väsymyksen takia lopetan omaishoitajuuteni, niin saako hoidettavani kaupungilta kotihoitoa tilalle, palveluohjaaja antoi ymmärtää ettei apua heru tuossakaan tapauksessa. Eli omaiseni jätettäisiin kaupungin puolelta heitteille, joten en voi lopettaa omaishoitajana oloa. Saa nähdä kumpi meistä kahdesta kupsahtaa ennemmin, jos mä tilttaan, niin kaipa kaupunki silloin vaivautuu antamaan jonkun hoitopaikan mun hoidettavalleni..tai mistäpä tuota tietää, voivat jättää muistisairaan oman onnensa nojaan, tuskin viitsivät tuolloinkaan mitään tekemään asian eteen. On se niin perseestä tämä vanhustenhoito tällä hetkellä Suomen maassa...ei uskois, ett eletään muka jossain hyvinvointivaltiossa. Vanhustenhoito on ajettu alas, vanhukset jätetty heitteille..kyllä vanhusten maksamat verorahat valtiolle kelpaa, mutt muuten vanhukset ovat pelkkä menoerä herrojen mielestä. Toivottavasti päättäjät itse joutuvat kokemaan sitten omalla kohdallaan aikanaan samanlaista kohtelua, kun he tulevat vanhoiksi.

        Älä usko, kun "antaa ymmärtää". Vie vanhus lääkäriin ja käykää tilanne läpi. Saat ainakin vaippoja ja apuvälineitä. Sitten keskustelet mahdollisuudesta saada hänet intervallipaikalle, että saat joskus vapaata. Jos sulla on jotain lääkärintodistuksia, saat jotain apua kotihoidosta. Mahdollisesti intervallipaikkaakin pitää jonottaa. Parempi olisi, kun hän jo jonottaisi oikeaa laitospaikkaa.
        Nostureita on 90kg-painoisia varten, kysy apuvälinelainaamosta.

        Jos ja kun sulla on itsellä terveysongelmaa, käy lääkärissä. Mahdollisesti se avittaa saamaan paremmin apua kotiin ja jonotukseenkin.


      • Kokeneena

        Ei ole mitään apuja saatavilla vaikka omainen itse sairas. Kotihoito käy sen 3x15 min päivässä, siinä se.
        Pitää alkaa saada lääkäriltä todistukset omaan jaksamiseen kun joutuu sairaana hoitamaan toista vaikka ei omaishoitaja olekaan.
        Äläsyytäväärää kertoo olevan hoidon noin hienoa. Ei pidä paikkaansa kotihoidossa tuo!
        Kotihoidon lääkäri käy kerran vuodessa ei sillä pysty ajan tasalla Alzheimer monisairaan hoitotarpeessa. Jostain syystä kotihoito sanoo hoidettavan pärjäävän kotona vaikka yksin. Aika falski juttu tuokin on!


    • Ruokahalu.kasvanut

      Asukkaat valittavat, että yksityiset palvelutalot ovat lähteneet vuokrankorotusrumbaan VVO:n ym perässä. SDP-sidokset löytyvät monen pääkaupunkiseudun yksityisen," voittoa tavoittelematon" toimijan taustalta.

      • kusetusko

        Tai kuten kepun nuorisiosäätiö joka kiskoo rahaa omaan..........


    • Lotta.E

      Tälläisten pienten hoivakotien riski on se että voidaanko laatua ylläpitää, täyttää lain vaatimat ehdot kuten x määrää hoitajia potilaita kohden, ei ole pelivaraa.

      Isommissakin yksityisissä hoivakodeissa tuo tulee jo esiin, osastolla on 4 hoitajaa ja jos kaksi on poissa niin on jo tilanne se että toiselta osastolta pitää ottaa yksi ja kolmannelta osastola toinen auttamaan kun ovat ensin omat hommansa tehneet.
      Mitä pienempiä hoivakoteja niin sitä isompi tuo laadun heittely on sitten ja resurssit kaikessa. Jos maine on yhtään huono hoivakodilla niin se vaikuttaa siihen että sinne on hankala saada kunnon työvoimaa.

      Oletteko muuten huomanneet että yksityisissä hoivakodeissa on aasialaiset sun muut ulkomaalaistaustaiset hoitajat, muualla heitä ei juurikaan näe kuten kunnallisella puolella tai sairaaloissa kuin ihan jokunen vaan. Kukin voi miettiä, mistä tuo johtuu, en sano mitään koska sehän tulkitaan taas vaikka miksi sitten.

      Tulipa mieleen, eräs pk-seudun kunnan hoivakodin osasto, aika oli sitä kun maahanmuuttajia rummutettiin oikein kunnolla että pitää kouluttaa, pitää työllistää vaikka väkisin. No sitä se sitten olikin, hienoa asioita tälläisellä osastolla jossa yksikään hoitaja ei osaa suomenkieltä, lain mukaan mahdollista edes, no ei todellaan olisi mutta mitä vaan voidaan tehdä kun on sopivat päättäjät takana. No sitten tässä vuosien tuon jälkeen niin kyseisellä osastolla en ole nähnyt ainuttakaan ulkomaalaisen näköistä töissä!

      • Jokaikennähnyt

        Ei mitään valittamista aasialaisista hoitajista. Etenkin muissa kuin yksityisissä hoivakodeissa pääkaupunkiseudullakin heitä näkee ja ahkeria ovat. Aasialaistaustaisilla on myös ymmärtämystä luonnonlääketieteeseen, eivätkä heti hauku uskomushoitojen kannattajaksi, jos noista sattuu mainitsemaan. Vanhusten kunnioittaminen näkyy etenkin heidän kärsivällisyydessään hoitaa hienotunteisesti ja huolella vaikea-asteisten Alzheimerasukkaiden hygieniaa, minkä suhteen heillä olisi paljon puhuttelevia muutosehdotuksia suomalaiseen monilääkintäkulttuuriin. Suomi on tiukkapipoisten ihannevaltakunta, johon vain yksi aatesuunta mahtuu kerrallaan. Kyllä olisi kysyntää sellaisille yksityisille hoivakodeille, joissa omaisten näkökulmalle annettaisiin edes hieman armoa. Uskokaa tai älkää, mutta tuollaisesta oltaisiin valmiita jopa maksamaan, vieläpä uskomattoman paljon.


    • iäkäsihminen

      Rahanahneudesta tietenkin. Kun joissakin yksityisissä hoivakodissa vuokra on 5000 per' henkilö niin, hintaa ei voida kutsua vuokraksi se on, RÖYSTÖ RAHASTUSTA.
      Hallisus on muista kansalaisista poikkeavalla lailla, eriarvoistanut Suomalaiset vanhukset.Hallitus jallitti kansaa monet vuodet sillä, kun se laati iäkkäille kansalaisille erillislakia pitkään. Ja kun lain laatiminen kesti niin kauan, ettei kansalaiset enää tuon lain "vanhustenhoitolaki" laatimisen jälkeen jaksaneet keskittyä ajattelemaan, oliko tuolla erillislailla mitä merkitystä. Kansaa oli jallitettu niin perusteellisesti, ettei kansa ymmärtänyt, että hallitus tällä erillislailla loi maahamme hyväksytyn vanhusvastaisuuden . Hallitusta ei enää keljuta se, kun työvöestö rikastuu, kun se saa perintönä rintamamiestaloja. Hallitus kun järjesti niin, että kaikki ne, joiden raihnaisuuttaan on muutettava kodistaan yksityisiin vanhustentaloihin, on rahoittaakseen asumisensa syötävä perintönsä.
      Ja kyllä piruuttaa, kun esim. 11.2.2017 Helsingin Sanomissa yksi sosiaalipäälikkö Helsingistä, kirjoiit mielipiteenään hupi hutun. "Hän kun otsikoi kirjoittamansa; Helsinki tarjoaa vanhuksille laadukasta kotihoitoa". Aikamoinen vitsi sosiaalialan ihmiseltä! Kuinkahan kauan tuo päälikkö on käyttänyt Helsingin kotihoidon palveluja? Kun hän valehtelee, kun ellunkana? Että kun kaikissa Helsinkiläisissä kotihoidontiimeissä ei ole olemassa vanhuksilla mahdollisuutta saada lääkäripalveluja niin, miten ihmistenhoitoa voidaan hoitaa laadukkaasti, ilman lääkäripalveluja? Miksi tuo sosiaalipäälikkö ei kertonut kotihoidon lääkärien puutoksesta? Ja miksi kotihoidon lääkäripuutoksesta ei koskaan julkisuudessa, kotihoidossakeskustellessa kerrota?
      Niin yksityiset ryöstö/rahastavat hoivakotihoidot, kun maailman huonoin ihmistenhoito, vanhustenkotihoito, maassamme on mahdollista, koska maassamme ei ole toimivaa ihmistensuojelujärjestöä, eikä ketään, joka huolehtisi siitä, että maassamme voimassaolevia lakeja noudatetaan käytännössä. Jos muistatte niin, perusturvalakimme mukaan, jokainen Suomen kansalainen tulee saada hyvä hoito ja hoiva. Tuossa laissa ei ole ikä, eikä muita ehtoja, on vaan se vaikeus, ettei maassamme voimassaolevia lakeja kunnioiteta ja kansa on liian apaattinen vaatimaan ja puolustamaan laillisia oikeuksiaan.

      • Mitkälaillisetoikeudet

        Julkisilla varoilla toteutettu vanhustenhuolto on sosiaalihuoltoa. Terveydenhoito puolestaan on jokaisen saatavilla, vanhuksenkin tarvitessaan. Tämän ajan vanhuksille on itseisarvona tullut esille mökkien olevan heille vanhuuden turva. Joten luontevaa on että kanssa käyttävät sen vanhuuden turvansa ja se muutetaan rahaksi. Talojen elinkaari tulee tiensä päähän, tontin arvo vähennettynä talon purkukustannuksilla ei liene tuollaisen meuhkaamisen väärti. Mutta onhan siinä saatu asua aikansa pienillä kustannuksilla.


      • Kaupanjulkisivu

        Myös kuntapuolen hoiva paikkaa tonneja helposti, hinta on palveluiden tarpeen mukaisesti. Erona on se kunta- ja yksityisen välillä raha, toinen näistä tavoittelee aina voittoa ja niin pitääkin että toiminnassa säilyy talous kunnossa, asikas vaan joutuu maksamaan nämä voitot. Yksityisen huonoina puolina on villimpi toiminta, sieltä mennään mistä rima on matalin, raha sanelee kaiken ja se menee lainkin ohi, valvonta ja kontrolli on vähäisempää, heniilökunnalla ei ole varaa paljoa sanoa tai saa etsiä uutta työpaikkaa, en toki yleistä mutta kuitenkin..


    • Hennajahunna

      Mitä pienempiä yksiköitä niin sitä kalliimpaa.
      Kioskista on kallein hankkia elintarvikkeita sun muuta, kaupasta saa halvemmalla.
      Pitkässä juoksussa ei kannata vuokrata vaan maksaa itselle, omaksi..

      Kuitenkin näin toimitaan vaikka meillä ei ole ns mitään muuttuvia tekijöitä eli vanhukset ei vähene vaan väestö ikääntyy tasaisesti ja itseassa vanhus määrä suhteessa muuhun kansaan tulee vain suurenemaan koska onhan uutisoitukkin että meillä on aivan ennätys alhaista syntyvyys.

      Mitä isompi laitos niin sitä tasaisemmin kustannukset myös jakaantuu kaikille.

      Jos olisi toisin niin miksi meillä edes tehdään kunnallisia suuria sairaaloita.

      Yksityisen hoiva-alan bisnestä suosii ne ketkä on siinä mukana. Toiseksi politiikassa on se taiputus että puoluekuria pitää olla, et voi äänestää ominpäin vastaan missä tahansa asiassa, olet saavuttanut asemasi, olet luvannut olla lojaali joten puolukuri pysyy hyvin etuineen ja mukavuuksineen. Tästä siis vink vink mieti mitä äänestät..

    • espoossakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe