Elämä, sekä sen sisältö

Olen 26 vuotias mieshenkilö, ja asun yksun. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Aamusin herään klo 6. Syön lautasellisen puuroa, ja yhden näkkärin. Lisäksi juon kupin kahvia. Siinä kahvia juodessa selailen netistä uutisia tabletilla. Lähden kotoa vartin yli 7 kohti työtoimintapaikkaa. Otan evääksi leipää, johon laitan väliin kurkkua, sekä paprikaa. Lisäksi otan mukaan yhden elovena välipalakeksin.

Olen takaisin kotona puoli kolme, ja laitan ruokaa. Ruuan jälkeen juon kupillisen kahvia. Jos väsyttää, otan päikkärit. Laitan puhelimen hälyttämään neljältä, ettei päikkärit venähdä liian pitkiksi. Lähden kävelylle. Kävelen keskustan alueella, ja tulen kotiin kaupan kautta, jos tarvitsee jotain ruokia ostaa. Kuuden aikoin syön jotain iltapalaa. Esimerkkinä banaani, klementtiini, ja nuudelia. Loppu ilta menee koneella, sekä telkkaria katsellessa. Ainakin Salkkarit katson.

Olen neljä päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Perjantait on vapaata. Siivoan perjantaisin aamupäivällä 9-11 aikoihin. Käyn siivouksen päätteeksi hakemassa munkkirinkelin Lidlin paistopisteestä. Viikonloppuisin syön jotakuinkin samoihin aikoihin, kuin arkenakin. Käyn viikonloppusin 2-3 kertaa kävelemässä ulkona.

Heinäkuussa on ollut tapana pitää taukoa kuntouttavasta työtoiminnasta. Kesäsin käyn paljon rannalla istumassa, ja kierrän myös pururadalla. Kävelen pitempiä reittejä, kuin talvella. Kuuntelen musiikkia päivittäin Spotifystä, sekä youtubesta.

Oon oppinut pärjäämään pienillä tuloilla. Saan siis työmarkkinatuen, 9 euroa ylläpitokorvausta neljältä päivältä viikossa, sekä asumistuen. En polta tupakkaa, ja kaljaan menee joku 30 euroa vuositasolla.

Viime aikoina on iltaisin ollut pikkaisen mieli alhaalla. Tätäkö tämä elämä on loppuun asti? Samoja rutiineja päivästä toiseen, viikosta toiseen, ja vuodesta toiseen. Oon yrittänyt oppia nauttimaan elämän pienistä iloista. Niin kuin esimerkiksi siitä joka perjantaisesta munkkirinkelistä. Välillä vaan tuntuu elämä puuduttavalta, kun päivät on toistensa kopioita.

223

12091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 274274

      Ala hyvä ihminen käyttää alkoholiin 30 euroa viikossa pikemminkin kuin vuodessa. On jotain jota odottaa, kun pääsee työviikon jälkeen ryyppäämään.

      • Saan työmarkkinatuen ylläpitokorvauksen neljän viikon välein. Neljän viikon ajalta saan ylläpitokorvausta 144 euroa. Ehdotat, että käytän alkoholiin 30 euroa viikossa. Eli suurin osa ylläpitokorvauksesta (120 euroa) menisi kurkusta alas.

        Jokaisella on tietenkin mahdollisuus valita itse, miten rahansa käyttää. Ensi perjantaina ajattelin laittaa pizzaa. Olen Ostanut valmiin pizzataikinan, jonka mukana tulee myös tomaattikastike. Puolen litran limsan olen myös perjantaille ostanut. Tulee sen verran iso pizza, että pitäisi riittä myös osa siitä lauantaille. Siinä on odottamista, eikä maksa ihan kolmeakymppiä per viikonloppu.


      • pitopohjas

        Hyvä jatka vaan samaan malliin! Kyllä niitä onnen hetkiä sitten aikanaan sinunkin elämääsi tulee, ole vain ahkera ja hyvä käytöksinen niin sinut palkitaan varmasti. Itse näet elämäsi riemut ja surut, ne sinä joudut kohtaamaan, mutta kaikista teoistasi olet vain itsellesi vastuussa, siis pää ylhäällä ja katse horisonttiin.


    • johanneshml

      Missä asut?

      • Länsirannikolla suht pienellä paikkakunnalla.


      • johanneshml

        Mitä tekis mieli tehdä? Elämän tarkoitus ? Tekemistä? Vai?


    • Ostin tänään kahvimyllyn, sekä kahvipapuja. Vastajauhettu kahvi on hyvää.

      • Pientä.vaihtelua

        Keksi itsellesi lisää pieniä harrastuksia. Kokeile, ainahan ne voi lopettaa ja alkaa sit taas jonkun uuden. Tutustu ihmisiin, vaikka edes netissä.


    • Toivotan-iloa-elämään

      Itse jauhettu kahvi on todellakin hyvää. Sinä näköjään osaat nauttia elämästä,koska keksit ostaa kahvimyllyn ja jauhat itse kahvinkin. Pienistä iloista jos osaa nauttia, ei vaivu alakuloon ja masennukseen.
      Tunnut harvinaisen järkevältä kaverilta. Jatka vaan samaan malliin. Kyllä elämä vielä suo varmasti paljon iloa sinulle. Elämään kuuluu ilot sekä surut.
      Kaikki liikunta on hyvää harrastusta sekä myös musiikin kuuntelu. Kun on hyvässä kunnossa, jaksaa tehdä kaikki työt paremmin.

      • Oon liikunnalla, sekä ruokavalion muutoksilla ruvennut voimaan paremmin. Jaksan paremmin huolehtia kodin siisteydestä, sekä lisäksi jaksan ulkoiseen olemukseen kiinnittää enempi huomiota. Ajan parran, ja leikkaan kynnet useammin. Vaatteiden vetoketjut ja napit pidän kiinni.


    • Koitan keksisiä elämääni kaikenlaisia rutiinia yms sisältöä, jottei olisi pitkiä aikoja vaan luppoaikaa.

      Oon aiemmin muuttanut ruokavaliota terveellisempään suuntaan, ja huomannut asialla positiivisia vaikutuksia. Paino on laskenut, oon virkeämpi aamuisin, en nuku päikkäreitä yhtä usein, kuin ennen. Jaksan panostaa kodin siisteyteenkin paremmin nykyään.

      Oon syrjäytynyt sosiaalisista suhteista. Ei luonani paljon ketään käy. Sukulaisia vaan, lähinnä äiti. Facebookissa on vähän päälle 20 kaveria. Niistä suurin osa on sukulaisia. Osa on tuttuja kuntouttavan työtoiminnan kautta.

      Elän yhteiskunnan tuilla, niin kuin käy ilmi aloitusviestistä. Työmarkkinatuki ylläpitokorvaus asumistuki. Jossain matalapalkkaisessa työssä ei saa paljoa sen enempää, mitä minä saan yhteensä tukia. Pärjään saamillani tuloilla, ja säästötilillä on jonkin verran pahan päivän varalle.

      Oon omaa elämäntarinaa kirjoittanut tekstin muotoon. Siinä tekstissä kerron lapsuudesta, kouluajoista, osallistumisesta kuntouttavaan työtoimintaan, vanhempien luota pois muuttamisesta jne.

      • Jatkoin eilen illalla elämäntarinan kirjoittamista. Kirjoitin siitä millaista arki on ollut yksin asuessa. Tekstiä on kertynyt jo 4163 sanan verran.


      • Kaikke.hyvää
        sami-90 kirjoitti:

        Jatkoin eilen illalla elämäntarinan kirjoittamista. Kirjoitin siitä millaista arki on ollut yksin asuessa. Tekstiä on kertynyt jo 4163 sanan verran.

        Luin kirjoituksiasi ja sanottava, että ainakin ,minun mielestäni, osaat kirjoittaa miellyttävästi:) joskus kirjoitukset eivät ns uppoa ja tunnu miltään. Mutta sinulla on taito kirjoittaa. Veikkaan että olet luova ihminen.
        ,


      • Kaikke.hyvää kirjoitti:

        Luin kirjoituksiasi ja sanottava, että ainakin ,minun mielestäni, osaat kirjoittaa miellyttävästi:) joskus kirjoitukset eivät ns uppoa ja tunnu miltään. Mutta sinulla on taito kirjoittaa. Veikkaan että olet luova ihminen.
        ,

        Kirjoitan näitä viestejä ensin wordissa koneella, ja kopioin nämä sitten tänne muiden luettavaksi. Joskus kuitenkin mukaan lipsahtaa kirjoitusvirheitä, kuten aloitusviestin ensimmäiseltä riviltä voi huomata. Joskus katson googlesta, kirjoitetaanko joku juttu yhteen vai erikseen.

        Lapsena tykkäsin piirtää paljon. Tykkäsin myös värittää värityskirjan kuvia. Päiväkodissa tykkäsin tehdä hama-helmistä kuvioita.


      • Kaikkea.hyvää
        sami-90 kirjoitti:

        Kirjoitan näitä viestejä ensin wordissa koneella, ja kopioin nämä sitten tänne muiden luettavaksi. Joskus kuitenkin mukaan lipsahtaa kirjoitusvirheitä, kuten aloitusviestin ensimmäiseltä riviltä voi huomata. Joskus katson googlesta, kirjoitetaanko joku juttu yhteen vai erikseen.

        Lapsena tykkäsin piirtää paljon. Tykkäsin myös värittää värityskirjan kuvia. Päiväkodissa tykkäsin tehdä hama-helmistä kuvioita.

        Kiitos kun vastasit:) aion seurata kuulumisiasi, toivottavasti et lopeta kirjoittelua.


      • Noita aiemmin mainitsemiani hama-helmiä näkee edelleenkin kaupassa myynnissä. Tuovat mieleen päiväkodin aikaisia muistoja mieleen.

        Aikuisena oon katsonut jotain oman lapsuuden aikaisia lasten ohjelmia, esim muumeja, sekä pokemonia. Pokemonissa on se yksi jakso, jossa on majakassa asuva pokemontutkija Bill. Bill kertoo, että elämässä on aina jotakin, joka voi toteutua. Tuo lause on erityisesti jäänyt mieleen, kun olen lasten ohjelmia katsonut uudestaan aikuisena.


      • syrjäytynytkö
        Kaikke.hyvää kirjoitti:

        Luin kirjoituksiasi ja sanottava, että ainakin ,minun mielestäni, osaat kirjoittaa miellyttävästi:) joskus kirjoitukset eivät ns uppoa ja tunnu miltään. Mutta sinulla on taito kirjoittaa. Veikkaan että olet luova ihminen.
        ,

        Ite kans aika samassa tilanteessa oon vieraantunu kavereista ja lätkäkin on jääny pois en oo kahteen vuoteen seurustellu
        ja päivät kuluu enimmäkseen kotona pelaten

        En oo kokenu mitään elämän muutosta mikä olis mut ajanu tähän se vaan tapahtu jossain välissä


      • Joskus yläaste aikoina tuli paljon pelailtua pleikkaria, kun ei kavereitakaan ollut. Telkkarista katsoin tuohon aikaan Bel airin prinssiä, Serranon perhettä, sekä summeria. Musaa kuuntelin kuulokkeilla samaan aikaan, kun pelasin. Harry Potter-kirjat hankin kaikki. Ne leffat omistan myös DVD:nä.

        Säästin pleikkariin rahaa viikkorahoista ala-asteella. Oli vielä tuolloin markat käytössä. Pleikkari löytyy vieläkin tallesta. Joskus satunnaisesti sillä vielä pelaan.

        Sitä on vaan tottunut yksinäisyyteen, kun sitä on ollut suurimman osan elämästä.


      • Pitkäaikatyötön

        sami-90 25.2.2017 20:21: "Työmarkkinatuki ylläpitokorvaus asumistuki. Jossain matalapalkkaisessa työssä ei saa paljoa sen enempää, mitä minä saan yhteensä tukia."

        Sellaiset palkkatyöt ovat kuitenkin harvinaisia.

        Toisinaan kuulee väitteitä, että työhön ei kannata mennä, koska siitä ei saa juuri enempää kuin sosiaaliturvasta. Siltä voi näyttää, jos verrataan vain bruttotuloja.
        Palkkatyössä käyvä saa kuitenkin monia verovähennyksiä, kuten tulonhankkimisvähennyksen, työtulovähennyksen ja ansiotulovähennyksen.

        Laskin huvikseni veroprosenttilaskurilla, paljonko nykyinen työmarkkinatukeen perustuva verotukseni muuttuisi, jos saisin saman rahan palkkana. 8.424 euron vuosituloilla etuudesta laskettava perusprosenttini 17,0 olisi palkasta laskettuna 0,0. Eläkevakuutusmaksun ja työttömyysvakuutusmaksun takia kuitenkin todellinen vero olisi 8,25 prosenttia. Veroprosentti laskisi silti peräti 8,75 prosenttiyksikköä!
        Euroiksi muutettuna vuotuiset 1.432 euron veroni laskisivat 695:een, joten vuoden aikana olisi 737 € enemmän rahaa käytössä. Siis yli 61 euroa lisää joka kuukausi.
        Laskuri on tuolla: https://prosentti.vero.fi/VPL2018/Sivut/Aloitus.aspx


      • Olen itsekkin lukenut netistä kommentteja, että ei viitsitä mennä töihin, kun tuet on melkein yhtä paljon, kuin palkka.

        Nyt on käsillä se jokavuotinen siitepölykausi. Se tarkoittaa omalla kohdalla silmien kutinaa, sekä tukkoista nenää. Ostin allergialääkkeitä valmiiksi jo hyvissä ajoin. Luin maaliskuulla netistä, että on tulossa pahin siitepölykausi vuosiin, lääkkeet voi loppua apteekeista kesken.


    • Jotain_eri_tavalla

      Jos rutiinit alkavat puuduttaa liikaa, tee jotain pientä eri tavalla? Käväse vaikka kirjastossa, lainaa joku mielenkiintoinen kirja (tai elokuva)?

      Ite ajattelen nykyään että otan mieluummin rahan palkkana kuin tukina. Ei ole samanlaista tilintekovelvollisuutta näille tukien myöntäjille vaan saa rauhassa keskittyä elämäänsä. Koen tämän huomattavasti stressittömämpänä vaihtoehtona. Palkka ei ole huima vaikkei huonoimmasta päästä ja siitä saa säästöön joka kuukausi ja se riittää mulle.

    • pienin_askelin

      Rutiinien lisäksi kannattaa opetella rituaalit. Rutiinit, kun ovat vain mekaanista
      tekemistä päivästä toiseen ilman suurempaa sisältöä ja intohimoa. Jos vain kykenet muuttamaan/uudistamaan osan rutiineistasi rituaaleiksi, niin silloin elämä voi jopa alkaa pikkaisen hymyilemään. Rituaalisessa tekemisessä on vahva tunnelataus ja ilo mukana. Heikolla syömisellä ( väärä ravintosisältö, kalorien puute) ajautuu helposti totaaliseen pysähdykseen ja masennukseen ja apatiaan. Kierre on valmis. Kulkee jatkuvasti sumussa.Koeta löytää keinot saada parempaa sapuskaa (proteiineja ja riittävästi energiaa) vaikka rahavarat on tiukilla. Oletko ystävystynyt jonkun työtoimintapaikan ihmisten kanssa ? Yksin ei saisi liikaa kuluttaa aikaansa ja erakoitua. Koeta löytää itsellesi harrastuksia. Niissä on voimaa. Pienin askelin eteenpäin. Jotain pientä uutta kerran viikossa reseptillä. Hyvä merkki että pystyt tekemään kävelylenkkejä ulkona. Et ole silloin liian ihmisarkakaan. Tsemppiä.

      • Viime keväänä/alku kesästä oli minulla eräänlainen rituaali/intohimon kohde, pizzaperjantai. Kävin joka perjantai kaupasta hakemassa pakastepizzan. Kuuntelin youtubesta perjantaisin aamupäivällä Grandiosa pizzaperjantai-räpin. Perinne hiipui, ja olen nyt tuota perinnettä herätellyt uudestaan henkiin. Eroavaisuutena aiempaan, että valmistan pizzan itse. Kahtena edellisenä perjantaina olen laittanut pizzaa. Aiempana perjantaina tosin pohja oli valmistaikina, jonka mukana tuli tomaattikastike mukana. Viime viikon perjantaina laitoin pizzan ohjeella:

        5dl täysjyvävehnäjauhoa
        1ps (11g) kuivahiivaa
        1tl suolaa
        2dl vettä
        1/2dl oliiviöljyä

        1) Sekoita kuivat aineet. Lisää hieman kädenlämpöinen vesi ja oliiviöljy.
        2) Kauli taikina leivinpaperin päällä. Anna kohota hetki liinalla peitettynä.
        3) Lisää täytteitä mielen mukaan.
        4) Paista 225 asteisessa uunissa 15-20 minuuttia.

        Muutama työtoimintapaikan tyyppi on kaverina facebookissa.


      • Ostin tänään pizzakiven, jolla pitäisi tulla rapea pizzapohja.


      • tykkäänmyöspizzasta

        mistä ostit ja paljonko maksoit?


      • Prismasta 19,95. Sellanen pyöreä, ja halkaisija 30cm


      • tykkäänmyöspizzasta

        Kiitos.


      • Oon tuota pizzapohjan ohjetta hiukan muuttanut. Laitan oliiviöljyn sijasta rypsiöljyä, ja vettä laitan puoli desiä enemmän, kun tuli tuolla ohjeella mielestäni kuivaa taikinaa.


    • Mattikimi

      Pitsakiveksi käy tavallinen 30 x 30 lattialaatta. Irtokappaleita saa nimellishintaan rautakaupoista.


      Oma syrjäytymispitsani on seuraava:
      4 dl durumjauhoja
      1 tl suolaa
      2 rkl öljyä
      1 tl leivinjauhetta
      vettä n. 1,5-2 dl

      Kuiva-aineet ja öljy sekaisin ja vettä sopivasti joukkoon

      Teen pohjan edellisenä päivänä, säilytän jääkaapissa.

      Tomaattikastikkeen teen myös itse, loppu tulee tomaattikeitoksi:
      Pari kiloa tomaatteja
      Valkosipulia
      Sipulia pari
      Mustapippuria
      Kasvisliemi/lihaliemikuutio
      Öljyä

      Kattilan pohjalle öljyä, silputtu sipuli, valkosipuli ja kuutio sekaan. Hetki paistelua ja tomaatin puolikkaina sekaan. (Ota se vihree kanta pois)

      Anna kiehua, kunnes tomaattien kuoret lähtee kohtuudella irti.

      Kuoret pois ja sauvasekoittimella soseeksi.

      Tomaattikeiton maustan basilikalla ja rosmariinilla.

      Pitsan paisto;

      Mozzarellapallo
      Rucolaa
      Ilmakuivattua kinkkua
      Balsamicoa maun mukaan?

      Uuni kivineen 225C

      Tee ohut pohja, paista pari minuuttia pelkkää pohjaa pitsakiven/lattialaatan päällä

      Lisää Mozzarella ja odota että mozzrella sulaa ja hieman ruskistuu

      Pizza ulos, pari kinkkusiivua päälle ja lopuksi rucolaa ja ehkä balsamicoa.

      Tällä olen onnistunut pysymään syrjässä viikonloput :-)

      • tykkäänmyöspizzasta

        Kiitos ohjeista, hyvää syrjäytymistä kaikille.


    • ajantuhlaaja

      Itselläni menee samalla tavalla ja olen tyytyväinen elämääni. En oikeastaan kaipaa mitään muuta elämässäni ja sen takia olenkin ns sossupummi koska työnteko on minun kaltaiselle pelkkää ajantuhlausta.

    • Siis samaa "grindausta" se työssä oleminenkin on, mutta sillä erolla että olet ns vapaa mies työttömänä.

      Töissä ollessa et voi mennä esim kauppaan milloin haluat yms.

    • Ootkokoittanu

      hakea mitään tuettuja lomia, jotta tulisi joskus maiseman vaihdosta. Kyllä työttömälläkin pitäisi olla oikeus ihan luvalliseen lomaan ilman pelkoa rahojen menetyksestä.

      • Olin työttömien lapin reissulla 2012. Ostin Levin kylpylästä siili pehmolelun, joka on nykyään ikkunalaudalla pulupatsaan vieressä. Sohvan nojan päällä on noin puoltoista metrinen pehmolelukäärme. Sohvan molemissa päissä on koristetyynyt, toisessa ketun kuva, ja toisessa kuva seeprasta. Lisäksi on leopardikuvioinen torkkupeitto. Eläin teemainen sisustus siis.


    • Kivaa-kesää

      Kiva, Sinulla on varmasti viihtyisä koti. Kodin sisustaminen ja viihtyisäksi tekeminen voi olla myös yksi harrastus.
      Nyt tulee kesä ja ulkona kannattaa olla mahdollisimman paljon. Ulkoilu ja liikunta piristää aina mieltä. Toivon, että Sinulle tulisi paljon mukavia hetkiä tulevaisuudessa. Olet järkevä ja kunnollinen kaveri. Sinunlaisiasi toivoisin olevan enemmän Suomen nuorisossa.

      • Viimeisin hankittu huonekalu on olohuoneen pöytä, jonka ostin kierrätyskeskuksesta. Edellinen pöytä ei mielestäni sopinut sisustukseen. Hankin pyöreän pöydän, koska mattokin sen pöydän alla on pyöreä. Matto on edellisen asukkaan komeroon jättämä.

        Mainitsin aiemmassa viestissä, että käyn rannalla istumassa. Siellä rannalla on yksi tietty vakiopaikka, missä istun. Varalta on pari muutakin paikkaa, jos siinä vakiopaikalla onkin jo joku. Kuuntelen rannalla musiikkia spotifystä. Pururadalla en yleensä kuuntele musiikkia. Ala-aste aikoina liikuntatunneilla käytiin usein siinä samalla pururadalla. Sitten oli useamman vuoden tauko, ja ajattelin mennä sinne pururadalle taas vuosien jälkeen. Tuli muistoja mieleen kouluajoilta. Nyt on ollut useampi kesä, kun käyn pururadalla rentoutumassa. Netissä olen tehnyt tutkimusta, ja saanut selville että sitä pururataa ympäröivä metsä on suomen vanhimpia luonnonsuojelualueita.

        Hyvää kesää.


    • http://www.maku.fi/reseptit/tortillaletut
      http://aijaa.com/a/s1TA6l

      Laitoin perjatain kunniaksi itse tortilloja reseptillä, jonka löysin maku.fi-sivustolta. Laitoin täytteeksi tofua, sipulisilppua, ruukkusalaattia, tomaattia, sekä tex mex-kastiketta. Leivinjauhetta lipsahti vähän liikaa, ja olisi voinut paistaa vähän kauemmin niitä tortillalettuja. Mutta oli ihan ok ruokaa. Juomana oli limsaa. Säästyi lauantaille myös. Laitoin Viestin alkuun linkit tortillalettujen reseptiin, sekä kuviin, joita otin ruuasta.

      • lenkkeilijätäti

        Hei Sami. Olen tässä lukenut viestejäsi,olet reippaan ja fiksun oloinen nuori mies. Älä sorru kaljan juontiin ,vaikka tuolla viesteissä joku sinua sellaiseen yllyttää. Hienoa kun ulkoilet ja teet itse ruokaa ,ja juomat ovat todellakin alkoholittomia. Ulkona kannattaa liikkua nyt paljon ,ja voi tavata ihmisiä. Ei kannata jäädä sinne kotiin sisälle kesäpäivinä,mutta sinähän kerrotkin lenkkipolullakin liikuvasi. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jos vaikka kiva kaverikin löytyisi sinulle.


      • Kävelen ulkona melkein joka päivä. Teiden varsilla on penkkejä, joilla joskus istun. Laitan kuulokkeet korviin, ja laitan kännykällä youtubesta tai spotifystä musiikkia. Vartin istun ja jatkan matkaa. Reitit on niitä vakioreittejä, ja penkit teiden varsilla yleensä samoja, joilla istun.

        Kokeilen välillä tehdä jotain eri ruokia, kun samat alkaa kyllästyttämään. Aiemmassa viestissä mainitsemaani pizzaa tein 11 viikonloppua peräkkäin, joten kyllästyin siihen, ja nyt on ollut pizzasta taukoa. Ostin talvella pippurimyllyn, kun ensin ostin mustaa pippuria luomuna, ja kotona huomasin, että siinähän on purkissa kokonaisia pippureita. Hieno puinen mylly. Ei mitään muovirihkamaa. Muovi kun on nykyään niin yleinen materiaali.

        Pyrin välttämään muovisten tavaroiden hankkimista. Jos on olemassa jostain esineestä vaihtoehtona muoviton versio, niin ostan sen mielummin. Käytän kauppakasseina kangaskasseja. Aina kun olen laittanut ostokset kaappiin, niin laitan kassit takaisin takin taskuun. Silloin, kun olin juuri muuttanut yksin asumaan, en aina muistanut ottaa kangaskasseja mukaan, ja jouduin ostamaan muoviset kassalta. Muutamaan kertaan kävi myös niin, että unohdin ottaa ostoskorin. Kävelin toiseen päähän kauppaa, ja otan jonkun tuotteen hyllystä. Ai niin, olisi hyvä olla myös kori mukana.

        Tulipahan nyt lauantai-illan ratoksi jotain kirjoiteltua. Ehkä kirjoitan myöhemmin lisää.


      • EhdotanVain

        Jos tykkäät kävellä paljon, niin oletko miettinyt juoksemista? Esim tässä on ohjelma, jolla pääsee kävelykunnosta 10km juokaukuntoon.

        http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikuntainfo/juoksukoulu.html

        Huonoilla kengillä ei tietysti kannata juosta, menee jalat rikki. Minulla ainakin itsetunto nousee kun asettaa jotain tavoitteita ja saavuttaa ne :)


      • Aiemmin tavoitteena oli saada painoa alas. 2014 sain painoa pudotetuksi 16 kiloa.
        Ne kilot tuli sitten takaisin, kun muutin yksin asumaan. Olen sitten saanut painoa uudestaan alas. Painoindeksi on nykyään 27,1, kun korkeimmillaan se on ollut 34,5.

        Tuota juoksuharrastusta en niinkään ole harkinnut. Nykyiset kengät on Prismasta ostetut. Eivät taida ihan juoksemiseen soveltua, luulisin. Hankin viime vuonna kahvakuulan 10kg. Sillä nyt ei kauheasti ole tullut treenailtua, eli sen kapistuksen hyöty jää olemattomaksi. Voisi olla tavoitteena saada käsiin lisää voimaa, kun en saa edes ainuttakaan leukaa vedettyä. Kokeilin eilen pururadan varrella olevalla leuanvetotangolla.

        Sellaisen voimistelumatonkin hankin viime talvena, tarkoituksena alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä. No, vähiin on jäänyt sekin touhu.


      • olet.mukava.tyyppi
        sami-90 kirjoitti:

        Aiemmin tavoitteena oli saada painoa alas. 2014 sain painoa pudotetuksi 16 kiloa.
        Ne kilot tuli sitten takaisin, kun muutin yksin asumaan. Olen sitten saanut painoa uudestaan alas. Painoindeksi on nykyään 27,1, kun korkeimmillaan se on ollut 34,5.

        Tuota juoksuharrastusta en niinkään ole harkinnut. Nykyiset kengät on Prismasta ostetut. Eivät taida ihan juoksemiseen soveltua, luulisin. Hankin viime vuonna kahvakuulan 10kg. Sillä nyt ei kauheasti ole tullut treenailtua, eli sen kapistuksen hyöty jää olemattomaksi. Voisi olla tavoitteena saada käsiin lisää voimaa, kun en saa edes ainuttakaan leukaa vedettyä. Kokeilin eilen pururadan varrella olevalla leuanvetotangolla.

        Sellaisen voimistelumatonkin hankin viime talvena, tarkoituksena alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä. No, vähiin on jäänyt sekin touhu.

        Oikeastaan sinun elämässäsi ei olekaan juuri muuta vialla kuin se yksinäisyys. Se vaan on asia, joka ei pienillä tuloilla ja kiltillä luonteella korjaannu. Ei silti, ettei olisi naisia, jotka tykkäävät sellaisistakin miehistä, mutta arvaapa, moniko heistä on enää vapaana. Ei niin yksikään. Sellaista tämä elämä on.

        Ei sinulla oikeastaan kauhean huonosti mene. Rahaa ei tietysti ole paljon ja se rajoittaa mahdollisuuksia harrastaa. Iäkkäämpänä ei mitään reppureissausta jaksa ja niinpä pienillä tuloilla ei paljon matkustella. Mutta liikunnasta, luonnosta ja erilaisista peleistä voi kehittää harrastusta, samoin ruuanlaitosta (sen näytät jo osin tehneenkin) ja vaikka käsitöistä. Ajatella, jos sinulla olisi pieni maapaikka, mökkiötönö, jota laitella ja jossa vaikka kasvattaa omat porkkanat. Eipä ole köyhällä kuntoutujalla varaa sellaiseenkaan, niin terapeuttista kuin se olisikin. Ja kulkeminen tulee kyllä kalliiksi, jos sijaitsee polkupyörämatkaa kauempana kaupungista.

        Yksinäisyys on asia, joka helposti vie motivaatiota. Siitä se koko syrjäytyneisyys tulee, jos ei puhuta alkoholisteista ja muista nisteistä, jotka eivät minun mielestäni ole oikeasti syrjäytyneitä. Hehän ovat päinvastoin usein hyvin sosiaalisia ja jos pääsevät addiktiostaan irti, heillä ei juuri ongelmia sen jälkeen ole. Ja harvat heistä ovat liian kilttejäkään.

        Elämme nykysin aika oudossa maailmassa. Ristiriita virallisen totuuden ja todellisuuden välillä on kaikilla tasoilla melkoinen.

        Mutta tsemppiä sulle. Ota vaan se kahvakuula käyttöön. Ja lenkkeile pururadalla ahkerasti. Kroppaansa saa paremmaksi kun vaan jaksaa sen kanssa duunata, ja sitä mukaa kun edistystä alkaa tulla, into siihen lisääntyy. Kyllä se osaltaan oloa parantaa.

        Ja sitten kirjastoon. Tähtitaivaan opas. Kun illat syksyllä alkavat pimetä, voi lenkeillä käydessään alkaa tunnistamaan vaikkapa tähtikuvioita. Sieniämpärin kanssa ruskaisessa metsässä on kiva käyskennellä ja samalla vaikkapa opetella tunnistamaan sammalia ja muita kasveja, koulun biologian kertausta :) Kotiin palattua voi vaikka perehtyä Amos Andersenin kuolemattomaan peliin

        https://www.youtube.com/watch?v=v5vOeDINpBI

        tai vaikkapa herraan nimeltä Ely Culbertson

        https://www.youtube.com/watch?v=v5vOeDINpBI

        Ja jos ei noista ilo irtoa, niin onhan sitten vaikkapa hologrammiteoria, jota on kiva henkisesti mutustella:

        https://www.youtube.com/watch?v=2DIl3Hfh9tY

        Mielenkiintoisia ihmisiä ei ehkä aina asu naapurissa eikä heitä tule vastaan työmatkalla, mutta nykyisin heitä voi etsiä ajan ja paikan rajoista piittaamatta ja nauttia heidän seurastaan silloin kun se itselle parhaiten sopii.

        Eräs miespuolinen korkeastikoulutettu sukulaiseni harrasti pitsinnypläystä ja virkkausta :) Hän koki mielenkiintoisena pyrkiä paremmaksi ja paremmaksi jossain sellaisessa, joka ei ehkä ollut hänen ominta aluettaan.


      • Parisuhteesta kyselijöitä on jonkun verran. Kyselijät voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään. Yksi ryhmä on lähempänä vanhempieni ikäluokkaa olevat naiset. Toinen ryhmä on ulkolaiset miehet, joita on samassa paikassa hommissa, kuin minä olen kuntouttavassa työtoiminnassa.

        Tuntuu pitävän paikkansa tuo, että alkoholistit yms on sosiaalisia. Täälläkin paikallisilla alkoholisteilla on seuranaan toisensa. Paikallisilla alkoholisteilla on omat paikkansa, mihin kokoontuvat juomaan.

        http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001245333.html Oon pyrkinyt asiani pitämään kunnossa niin hyvin, kuin mahdollista. Viime vuonna oli iltasanomilla artikkeli ”Jos paha päivä tulee – 25 asiaa, jotka jokaisella suomalaisella pitäisi aina olla kaapissaan”. Artikkelissa on lueteltuna asioita,joita on hyvä olla, jos kriisitilanne yllättää. Aloin hankkimaan asioita, joita tuossa on lueteltuna. Hankin muunmuassa taskulampun, ja radion, sekä niihin pattereita. Kävin tuon listan nyt läpi, ja melko hyvin löytyy listalta löytyviä asioita kotoa. Kohta kuusi, Juomia ja vettä 16 litraa. Kivennäisvettä löytyy 330ml pulloja 24-pack, eli noin puolet siitä, mikä on suositus. Jutussa mainittua kiloa herkkuja myöskään ei löydy. Joskus saan hamstratuksi sipsiä yms, mutta ne tulee syötyä muutamassa päivässä pois. Muuten on ihan hyvin noita listalla mainittuja asioita mulla kotona.

        https://www.youtube.com/channel/UCOtb9r4h4nagt8iYAFDwUzg Youtubesta olen katsonut kaikki finntop5-kanavan videot. En enää muista, miten kyseisten videoiden pariin päädyin. Youtubeen on ilmaantunut muitakin vastaavia suomen kielisiä kanavia.


      • ellisti

        SE kertoo , että sinulla on rutiinit kohdallaan. Hyvä niin , ettet ole päiviä ilman mitään toimintaa. Kannattaa hakea ystäviä ja harrastuksia , kuin juopotella tai polttaa tupakkaa Joista hyöty kohdistuu terveyden menettämiseen.Sinulle onni ja ahkeruus palkitaan uskon.


      • Juopottelusta ja tupakan poltosta on terveyshaittojen lisäksi taloudellisia haittoja. Joillakin ihmisillä tili tulee laulaen, mutta se menee viheltäen. Itsellä ainakin menisi mielenrauha, jos olis tilin saldo nolla jo monta viikkoa ennen seuraavaa tiliä.

        Ennen nimen muutosta The Voice-radiokanavalla oli ohjelma Retroperjantai-ohjelma. Oon Retroperjantain innoittamana alkanut kuuntelemaan viikonloppuisin 90-luvun musiikkia. Spotifyssä mulla on soittolista 90-luvun musiikkia. Soittolistan nimeksi oon antanut Retrofriday. Lapsena omistin markkinakojulta ostetun kokoelmalevyn, jossa oli 90-luvun eurodancea. Ja oli meillä autossa joku kasetti, jossa eurodancea.


      • sami-90 kirjoitti:

        Parisuhteesta kyselijöitä on jonkun verran. Kyselijät voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään. Yksi ryhmä on lähempänä vanhempieni ikäluokkaa olevat naiset. Toinen ryhmä on ulkolaiset miehet, joita on samassa paikassa hommissa, kuin minä olen kuntouttavassa työtoiminnassa.

        Tuntuu pitävän paikkansa tuo, että alkoholistit yms on sosiaalisia. Täälläkin paikallisilla alkoholisteilla on seuranaan toisensa. Paikallisilla alkoholisteilla on omat paikkansa, mihin kokoontuvat juomaan.

        http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001245333.html Oon pyrkinyt asiani pitämään kunnossa niin hyvin, kuin mahdollista. Viime vuonna oli iltasanomilla artikkeli ”Jos paha päivä tulee – 25 asiaa, jotka jokaisella suomalaisella pitäisi aina olla kaapissaan”. Artikkelissa on lueteltuna asioita,joita on hyvä olla, jos kriisitilanne yllättää. Aloin hankkimaan asioita, joita tuossa on lueteltuna. Hankin muunmuassa taskulampun, ja radion, sekä niihin pattereita. Kävin tuon listan nyt läpi, ja melko hyvin löytyy listalta löytyviä asioita kotoa. Kohta kuusi, Juomia ja vettä 16 litraa. Kivennäisvettä löytyy 330ml pulloja 24-pack, eli noin puolet siitä, mikä on suositus. Jutussa mainittua kiloa herkkuja myöskään ei löydy. Joskus saan hamstratuksi sipsiä yms, mutta ne tulee syötyä muutamassa päivässä pois. Muuten on ihan hyvin noita listalla mainittuja asioita mulla kotona.

        https://www.youtube.com/channel/UCOtb9r4h4nagt8iYAFDwUzg Youtubesta olen katsonut kaikki finntop5-kanavan videot. En enää muista, miten kyseisten videoiden pariin päädyin. Youtubeen on ilmaantunut muitakin vastaavia suomen kielisiä kanavia.

        57 v tässä.
        Parin liiton jälkeen syrjäytynyt jo 26 vuotta.
        Monissa maissa käynyt ja töissä/koulussa myös, ei koskaan turistina kuitenkaan.
        Mitähän vielä elämä antaa ja kun luen vanhuuden aikaisesta kohtelusta niin hiukan hirvittää.

        Toivottavasti olen jo matkalla "sinne jonnekkin" etten kohtaloani nädä saa, ainakaan median kuvan mukaan.

        ..aattelin viä kiinalaisen kevytmoottoripyörän, sellaisen custo-tyyppisen, hankkia käytettynä. Voi sillä sitten puvuntakki päällä kruisailla...


    • Justjus

      Pari lisä vinkkiä. Toi on hyvä, että et juo viinaa. Vois kokeilla profiilin luomista happypancake sivustolle? Se on ilmainen ja hyvällä tuurilla voi nainen sieltä löytyä. Tai ainakin seuraa. Siel kandee olla aloitteellinen ja tehdä huolella profiili. Tai sit toi likunta. Ota sauvat mukaan niin saa yläkroppa treeniä myös. Aika kivoja juttuja elämään oot löytäny.

    • Justjus

      Pari lisä vinkkiä. Toi on hyvä, että et juo viinaa. Laitoshuoltajaks kun opiskelee, niin töitä löytyy 100 varmasti. Esim.RTK lla voi edetä myös hyvin. Ootko ajatellu profiilin luomista happypancake sivustolle? Se on ilmainen ja hyvällä tuurilla voi nainen sieltä löytyä. Tai ainakin seuraa. Siel kandee olla aloitteellinen ja tehdä huolella profiili. Aika kivoja juttuja elämään oot löytäny.

      • Mitä enempi ikää tulee, niin sitä absurdimmalta ajatus parisuhteesta tuntuu. Se juna meni jo aikoja sitten.


      • sami-90 kirjoitti:

        Mitä enempi ikää tulee, niin sitä absurdimmalta ajatus parisuhteesta tuntuu. Se juna meni jo aikoja sitten.

        Pressakin tuli isäks 70-vuotiaana, niin mitä sitten!


      • Joskus laitoin parille sivustolle deitti-ilmoituksen. Kun en sitten kellekkään kirjoitellut, niin poistin ilmoitukset. Eli hyvin vähän olen parisuhteen löytymisen eteen nähnyt vaivaa.


      • Joskus olin tinderissäkin, mutta poistin sen turhana.


    • Olen samaa ikäluokkaa kun sinä. En ole ikinä edes seurustellut, mutta kyllä sitä toivoa vielä on, ehkä :). Ei se ikää katso koska kumppanin löytää. Ei sillä etteikö yksinkin olisi han hyvä olla. Yhteiskunta on vaan siitä tehnyt hirveen stigman.

      • Tuntuu olevan turn off miehen kokemattomuus, ainakin joillekkin naisille. Joitakin netin keskusteluja oon lukenut, joissa naiset kertoo tapailleensa miestä, joka onkin paljastunut kokemattomaksi. No kait naisiakin on erilaisia.


    • http://aijaa.com/0uLeqE

      Alkoi tekemään mieli viineripullaa, niin menin kaupasta ostamaan pakastealtaalta lehtitaikinalevyjä. Ostin kahta eri marmeladia, aprikoosin sekä mustikan makuista. Lehtitaikinat leikkasin kahtia, sekä taitoin vastakkaiset kulmat keskelle. Kumpaakin makua tuli 8.

      2015 jouluna leivoin pipareita. Hankin tuolloin kilon taikinan, kaulimen, sekä Suomen muotoisen muotin. Vein vanhemmille osan, kun en jaksanut kaikkia itse syödä. Samana jouluna leivoin myös joulutorttuja.

      • Anonyymi

        Olisin katsonut kuvan tekemistäsi viineripullista, mutta kuva on poistunut.


    • Hihukki

      Sitäkö se on, loppuun asti? No eipä toki, jokainen, vaikkapa eläisi vanhaksikin, sairastuukin fyysisestikin lopulta. Tällöin ei tarvitse muutaman viimeisen elämän vuoden aikana, enää itse laittaa ruokiaan tms. vaan pääsnee Suomessa kyllä kaikki, johonkin palvelutaloon tms.
      No, kyllä työtä olisi monenlaista muutakin tarjolla, jos oot noinkin nuori, ja pelitoimintaa sun muuta. Alkomahooleista on itselläni vain enimmäkseen negatiivisia kokemuksia, karkaa vain mopo käsistä, ja suorastaan omasta tahdosta ja omasta persoonallisuudesta poikkeavia harhoja pukkaa päälle, ja käytöksestä ainakin itselläni tulee yllättävää, ja aggressiivista. Tai okei, ei olut ehkä noin paljoa vaikuta, jos ei ota montaa, mutta VIINAA; jos juo paljon, niin "en tiedä, mistä herään"(Juice). Se, että pelastaako joku "Jeesus", tai "Muhammed" tai "Buddha" tms. johonkin parempaan, niin voithan rukoilla heitä, vaikka "Ihminen on ihmiselle susi", ja nuokin kai vain omaa kunniaansa sillä lisäävät, jos muka kyekenevät suakin auttamaan. Jeesuksesta oli varmasti kuitenkin itselleni aikamoinen apu, kun luin paljon ajatuksiaan, muitakin kuin Raamatussa(nk. apokryfit), Hän oli viisas mies. Ja Humalaharhani yleisin "vierailija", vaikkei toki vieras ole enää mulle se Seemiläinen "koijari". Sitä en tiedä, onko totta, ettei Ihminen pelastu, jos "ei Jeesusta ota vastaan", tuskin siitä on kyse, mutta kyse on siitä, miten elät sosisaalisissa suhteissasi, ja autatko ketään....

    • Heinäkuun oon ollut tauolla kuntouttavasta työtoiminnasta. Tiistaina ensimmäinen elokuuta se alkaa taas. Oon käynyt paljon ulkona kävelemässä. Rannalla oon istunut, sekä pururadalla käynyt. Oon ottanut myös kuvia metsästä, joita näkee linkistä viestin lopussa.

      Telkkaria oon katsonut normaalia enemmän. Sohvalla istuen oon katsonut ohjelmia, sekä pelannut pasianssia korteilla, jotka kesäkuulla ostin. Yksi katsomani ohjelma on ollut Fast N' Loud Kutonen-kanavalta.

      Enpä mitään sen erikoisempaa ole tehnyt. Kohta se tauko työtoiminnasta on ohi. Tuntuu aika menneen nopeasti.

      http://aijaa.com/a/dZxbWQ

    • http://aijaa.com/3FyMzx

      Tänään sitten sataa vetta. Kävin kymmenen jälkeen kaupassa ostamassa ruokaa. Ostin sipsihyllystä Bread snacksia, eräänlaisia ruisleivästä tehtyjä tikkuja. Laitoin linkin kuvaan.

      Maanantaina illalla oli ukkosta, sekä sähkökatkos. Reilun tunnin oli sähköt pois. Seuraavana yönä nukuin jonnekkin kolmeen asti. En saanut enää nukuttua, ja viideltä aloin surffailemaan netissä tabletilla. Aloitin tiistaina taas kuntouttavan työtoiminnan kuukauden tauon jälkeen. Olin sitten päivällä väsynyt, kun olin aamuyöstä lähtien ollut hereillä.

      Ala-asteella kuudennella luokalla meidän piti valita, haluaako mennä tekstiilityöhön ompelemaan, vaiko tekniseen työhön nikkaroimaan. Valitsin teknisen työn. Seitsemännen luokan keväällä oli kuitenkin ensimmäiset kuusi viikkoa tekstiilityötä, jonka jälkeen päästiin tekniseen työhön. Sen kuuden viikon aikana tein mustan värisen hupparin, joka oli viime talvenakin käytössä. Sen hupparin valmistuksen jälkeen en oo kauheasti mitään ommellut. Yhdet farkut lyhensin viime talvena.

    • eepeli52

      Hei Sami!Mukava lukea kirjoituksiasi joilla päiväsi täytät,muistelet menneitä tai suunittelet uusia tekemisiä.Minulla on 90-syntynyt poika jolla on lievä älyllinen kehitysvammaisuus,asuu omassa asunnossa,muttei ole työtoiminnassa,koska siellä ei ole mitään hänelle sopivaa hommaa.On nyt ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 7v,joista 4v,kotona.Pyöräilee paljon,on tietokoneella,piirtää,lukee,katsoo tvtä,kerää pulloja.Ystäviä ei ole.Sinulla on hyvä rytmi päivässä,se auttaa selviytymään,ja päivä kuluu.Sinullakaan ei taida olla ystäviä?Kaikilla vaan ei ole.Tykkäätkö käydä työtoiminnassa,mitä teet siellä?

      • Työpaja, jossa olen työtoiminnassa, on kierrätyskesus. Ihmiset lajoittaa sinne käytettyä tavaraa, jota sitten myydään eteenpäin. Huonekaluille on kotiinkuljetusta tarjolla. Lahjoitettavia huonekaluja myös haetaan asiakkaan kotoa.

        Työpaja tarjoaa ihmisille muuttopalvelua. Otin itsekkin sieltä muuttoavun, kun muutin yksin asumaan. Hankin sieltä huonekaluja, astioita yms. Ja sitten on omakotitalossa asuville veteraaneille ruohonleikkuu apua kesäisin, ja lumityö apua talvisin. Itse osallistun veteraanien siivouspalveluun. Puistan veteraaneille matot matot. Kesäisin on myös ikkunan pesuja. Monipuolista tekemistä.

        Muuten vapaa-aika kuluu yksinään. Itsekkin kerään pulloja, kun käyn kävelemässä. Tiedän paikkoja, joista pulloja usein löytyy viikonloppuisin. Äiti käy luonani käymässä välillä.


    • eepeli52

      Kiva kun äiti käy.Mun poika haluaisi työskennellä kaupan pullopoikana,mutta asutaan niin pienellä paikkakunnalla ettei sellaista vakanssia ole.Periaatteessa se onnistuisi niin että kiertäisi useammassa kaupassa pullopoikana,eli järjestelisi pullonpalautushuonetta.Kukaan ei ota asiaa hommakseen.Kierrätyskeskus on mutta siellä on yhden tuttavan tyttö jatkuvasti tukityössä.Varmaan ihan mukava paikka!Jotenkinhan se aika pitää saada kulumaan.Mukava kuulla että liikut,minunkin pitäisi saada poika kävelemään ja jotain muutakin harrastamaan,mutta yksin ei tahdo lähteä.Ostin frisbeen jos heiteltäis sitä,tässä olisi ratakin lähellä.Käydään kirppiksillä,ja kierrätyskeskuksissa omalla ja naapuripaikkakunnilla.Mutta mukavaa jatkoa sinulle,ja mukavia työpäiviä!Kiva on kirjoitella tuiki tuntemattoman kanssa,ihan arkisia juttuja vaan,piristää päivää,ajatustenvaihto!

      • Joskus ala-aste aikoina oli koululla jojo-buumi. Myytävänä oli sellaisia jojoja,
        joissa oli eri puoliskot eri värisiä. Ne puoliskot pystyi ruuvaamaan irti toisistaan. Jotkut sitten vaihtoi keskenään eri värisiin jojon puoliskoihin. Itsellä taisi olla sellainen jojo myös. Hankin lapsena myös sellaisen frisbeen ja jojon yhdistelmän.

        Yläaste aikoina oli kausi, kun tuli paljon käytyä paikallisella kirpputorilla. Oli meillä joskus jotain myynnissä siellä, ja sain taskurahaa omista tavaroista. Sitten oli siellä käynnissä vuosien tauko. Heinäkuussa kävin kaksi kertaa siellä katsomassa.


    • Hommasin Blondi tuli taloon DVD-boksin muutama vuosi sitten, jonka löysin Citymarketista. Kauheasti en sarjasta muistanut. Mutta ainakin muistin sen, että lapsena tykkäsin katsoa sitä. Viime viikonloppuna aloin katsomaan sitä uudestaan. Viime marraskuussa hankin Team Ahman kaikki DVD:t huuto.netistä.

    • Vein Lidliin eilen kassillisen pulloja. Lidlin palautusautomaateissa on se hyväntekeväisyysarvonta. Laitoin arvontaan 1,60 euron arvosta pulloja, ja voitin 5 euroa. Ostin munkkirinkelin lisäksi muita herkkuja.

    • Hankin reilut pari viikkoa sitten uuden puhelimen, ja siinä oli jo valmiina askelmittari. Aiemmin en oikein osannut hahmottaa, että paljonko tulee käveltyä päivän aikana. Hankin myös uudet lenkkarit, koska edellisissä lenkkareissa oli sellaisia kapeita uria pohjassa, joihin tarttui pieniä kiviä. Tämän seurauksena kenkien pohjaan tuli reikiä.

      Latasin tänä viikonloppuna itselle Netflixin, jotta voin katsella leffoja. Se oli koneellani jo aiemmin kesällä. Katsoin tuolloin ainakin Paluu tulevaisuuteen leffat, sekä dokumentin Applen perustajasta Steve Jobsista. Eilen katsoin leffan It Follows.

    • juytujg

      Onnibusilla kun tein matkoja, niin tarjosivat 3 kk ilmaista Netfiksiä.

      • http://aijaa.com/gVr6ZV

        Laitoin eilen ja tänään köyhiä ritareita. Ostin sitä varten kaupasta ranskanleipää, mansikkahilloa ja kermaa. Laitoin linkin kuvaan tuohon yläpuolelle. Mummolassa oli sillon tällön tarjolla köyhiä ritareita, kun olin lapsi. Nyt oon sitten tehnyt niitä itsekkin. Meillä oli kotona 90-luvulla, ja 2000-luvun alussa usein ranskanleipää. Halusin lapsena usein syödä ne päistä leikatut palat.

        Kerroin aiemmassa viestissä katsoneeni netflixistä Paluu tulevaisuuteen leffat. Elokuviin liittyy myös tietynlainen opetus. Viimeisen osan lopussa tiedemies Emmett Brown Sanoo: ”Tulevaisuutenne ei ole vielä määrätty. Ei kenenkään. Tulevaisuus on sellainen kuin haluaa. Tehkää siitä siis kunnollinen.” Tuo on sanasta sanaan lainaus elokuvan repliikeistä. Katsoin kohtauksen, jotta voin kirjoittaa tuon tekstin tähän viestiin.


      • Ninnukkainen
        sami-90 kirjoitti:

        http://aijaa.com/gVr6ZV

        Laitoin eilen ja tänään köyhiä ritareita. Ostin sitä varten kaupasta ranskanleipää, mansikkahilloa ja kermaa. Laitoin linkin kuvaan tuohon yläpuolelle. Mummolassa oli sillon tällön tarjolla köyhiä ritareita, kun olin lapsi. Nyt oon sitten tehnyt niitä itsekkin. Meillä oli kotona 90-luvulla, ja 2000-luvun alussa usein ranskanleipää. Halusin lapsena usein syödä ne päistä leikatut palat.

        Kerroin aiemmassa viestissä katsoneeni netflixistä Paluu tulevaisuuteen leffat. Elokuviin liittyy myös tietynlainen opetus. Viimeisen osan lopussa tiedemies Emmett Brown Sanoo: ”Tulevaisuutenne ei ole vielä määrätty. Ei kenenkään. Tulevaisuus on sellainen kuin haluaa. Tehkää siitä siis kunnollinen.” Tuo on sanasta sanaan lainaus elokuvan repliikeistä. Katsoin kohtauksen, jotta voin kirjoittaa tuon tekstin tähän viestiin.

        Sami ! Sinä olet hyvä tyyppi.Toivotan sinulle oikein hyvää syksyä :-)
        ”Ihmiseltä voidaan viedä kaikki paitsi yksi asia: ihmisen vapaus valita oma asenteensa, oli tilanne mikä hyvänsä.” —Viktor Frankl


      • Ninnukkainen kirjoitti:

        Sami ! Sinä olet hyvä tyyppi.Toivotan sinulle oikein hyvää syksyä :-)
        ”Ihmiseltä voidaan viedä kaikki paitsi yksi asia: ihmisen vapaus valita oma asenteensa, oli tilanne mikä hyvänsä.” —Viktor Frankl

        Paluu tulevaisuuteen leffat pistää myös miettimään yhtä asiaa. Että jos olisi aiemmin elämässään tehnyt jotain valintoja toisin, niin elämä olisi nyt toisenlaista. No se nyt on sellaista merkityksetöntä jossittelua vaan.

        Syksy on omalla tavallaan hienoa aikaa. Puiden lehdet muuttaa väriä jne. Aiemmin tällä viikolla otin hienon kuvan, kun olin kävelyllä. Kirkon pihalla nurmikolla on puun kanto, ja siihen ympärille on kasvanut sieniä. Kännykkä esiin, ja kurottelin pikkasen aidan yli, jotta saan kuvan otettua.

        Hyvää syksyä kaikille.


    • omajuttuni

      Entäpä jos paikkasi yhteiskunnassa onkin oikeasti taiteiden tai vaikkapa musiikin parissa? Yhteiskuntahan tosin painostaa hankkimaan "tavallisen" duunin, mutta sellainen ei välttämättä koskaan tyydytä luovan ihmisen tarpeita. Ja mitä elämää se on, jos ei oikeasti iloitse tekemästään työstä mitenkään, vaikka saisi siitä palkkaakin.

      Aloitin soittamisen aikuisena täysin "tyhjästä" (olin aina pitänyt musiikista) ja olen nyt onnellisempi kuin koskaan. Oma juttu on löytynyt enkä vaihda sitä pois mistään hinnasta. Alku on hankalaa, mutta kunhan ei anna periksi niin onnistuu varmasti. Olen myös huomannut, että tuon harrastuksen myötä on myös paljon merkityksellisempi olo eikä ole kahta samanlaista päivää. Tarpeeksi kun harjoittelee, niin edistyy ja voi mahdollisesti tehdä rahaakin.

      • Sain 90-luvun puolivälissä walkmanin, jolla kuuntelin kasetteja. Yksi kasetti oli ainakin Smurffien versioita hittibiiseistä. Jotain cd-levyjen musiikkia nauhotin kaseteille. En yleensä kirjoittanut mihinkään, mitä olin kasetille nauhottanut. Aina kun biisi loppu, niin tiesin mikä biisi tulee seuraavaksi, kun muistin ulkoa kaseteilla olevat biisit.

        Ala-asteen kuudennella luokalla syksyllä lähdettiin luokan kanssa viikoksi lappiin. Mukaan tuli muidenkin koulujen kutosluokkia. Nauhoitin mukaan kaksi 90 minuutin kasettia. Patterit loppui viimeisenä iltana. Sitten kuudennen luokan keväällä oli paikallisella urheilukentällä eri koulujen väliset urheilukisat. Siellä sitten yleisössä opettaja toisesta koulusta kysyi, ettenkö ollut ottanut mukaan sitä musiikkisoitinta. En ollut ottanut.

        Olin kuukauden kesätöissä paikallisessa puistossa 2007. Tili tuli kahden viikon välein. Hankin ensimmäisestä tilistä mp3-soittimen. Siirsin levyiltä koneelle musiikkia, ja sitä kautta mp3-soittimeen. Viimesen viikon kesätöissä pidin soitinta mukana. Se mp3-soitin oli mukana, kun kuljin amikseen bussilla naapuripaikkakunnalle. Siellä naapuripaikkakunnalla oli Anttila matkahuollon vieressä. Kävin siellä monesti koulun jälkeen ostamassa musiikkia sekä leffoja.

        Nykyään kuuntelen musiikkia pääasiassa spotifystä sekä youtubesta tietokoneella, tabletilla ja puhelimella. Vieläkin on walkman sekä mp3-soitin rojun seassa tallessa. En ole raaskinut pistää niitä pois tunnearvoin vuoksi.


    • Sunnuntain ratoksi ajattelin lähteä viemään tyhjiä pulloja Prismaan. Prismaan on kotoani matkaa noin 400 metriä. Kolme kassillista on tyhjiä pulloja sekä tölkkejä kertynyt. Suurin osa on kadulta talteen kerättyjä. No puin vaatteet päälle ja lähdin kassien kanssa. Liikennevaloissa tajuan, että tämä meidän Prismahan aukeaa vasta kymmeneltä sunnuntaisin. Katsoin kännykästä, että kello on vasta viis yli yhdeksän.

      Käännyn takasin kotiin, ja jätän kassit eteiseen. En kuitenkaan jää kotiin. Lähdin ulos kävelemään. Kävelin keskustan alueella, ja menin Prismalle vähän ennen kymmentä. Olen monet kerrat lähtenyt sunnuntai aamuisin kävelylle, ja mennyt Prismalle vähän ennen kymmentä odottamaan ovien aukeamista. Viime vuonna kesällä kävin ABC:llä syömässä jätskin, kun oli Prisman aukeamiseen tunti aikaa.

      Otin ostoskoriin jotain ruokia, ja pälyilin vähän elektroniikkaosastolla. Näkyi olevan Sony Walkman mp3-soittimia kuudella kympillä. En ostanut, mutta kyllähän sana walkman tuo muistoja mieleen lapsuudesta. Aiemmassa viestissä kerroin, että kirjoitan näitä viestejä ensin koneella, ja kopioin ne sitten tänne muiden luettavaksi. Tallenan viestit aina jollakin nimellä. Tuon edellisen viestin tallensin nimellä walkman, koska kerroin Walkmanin kasettisoittimesta. Viesti, jossa kerron paluu tulevaisuuteen leffoista, on tallennettu nimellä Delorean. Tämä viesti on saanut nimekseen sinäjaminä. Keksin tuon siitä, kun Dingon laulussa lauletaan ”sinä ja minä liikennevaloissa”. Tuli tuo biisi mieleen, kun kirjoitin liikennevaloista juuri ennen viestin tallennusta.

      Söin tänään kebabia. Riisin olen korvannut kotimaisella speltillä, joka on luomua. Ohrahelmet on mielestäni myös hyvä kotimainen korvike riisille. Ruuan kanssa syön yleensä myös keitettyä parsakaalia ja porkkanaa. Porkkanatkin tapaan ostaa luomuna. Laitan ruokaa aina kaksi annosta. Toisen annoksen lämmitän sitten seuraavana päivänä mikrossa.

      Kävin myöhemmin sitten uudestaan kävelemässä. Yhteensä kävelin tänään noin 12 kilometriä.

    • lukija-91

      Hei Sami-90, vaikutat ok tyypiltä. Oletko harkinnut kuntouttavan sijasta hakeutua palkkatukityöhön, saisit TES:n mukaista palkkaa.

      • Kaksi kertaa oon nähnyt unta yrityksen perustamisesta. Ensimmäisessä unessa perustin yrityksen jonkun kaverin kanssa. Alettiin tekemään käsityönä muovista koriste-esineitä. Hankittiin muovin hitsaus laitteita yms. Tilattiin kaikenlaisia muoviputkia ja muita muovijuttuja, joista itse työstettiin esineitä. Siinä toisessa unessa aloin yksityisyrittäjänä valmistamaan majoneesia kymmenen litran ämpäreihin.

        On ainakin tuota yrityksen perustamista tullut mietittyä joskus. En vaan sitten tiedä, mikä olis hyvä liikeidea. Varmaan sitten rahoituskin onnistuisi pankin kautta.


      • lukija-91
        sami-90 kirjoitti:

        Kaksi kertaa oon nähnyt unta yrityksen perustamisesta. Ensimmäisessä unessa perustin yrityksen jonkun kaverin kanssa. Alettiin tekemään käsityönä muovista koriste-esineitä. Hankittiin muovin hitsaus laitteita yms. Tilattiin kaikenlaisia muoviputkia ja muita muovijuttuja, joista itse työstettiin esineitä. Siinä toisessa unessa aloin yksityisyrittäjänä valmistamaan majoneesia kymmenen litran ämpäreihin.

        On ainakin tuota yrityksen perustamista tullut mietittyä joskus. En vaan sitten tiedä, mikä olis hyvä liikeidea. Varmaan sitten rahoituskin onnistuisi pankin kautta.

        Yrittäjyyttä kannattaa myös pohtia, jos on hyvä liikeidea ja kai Te-toimisto voi nykyisin alussa maksaa starttirahaakin. Tuo palkkatukityö on taas eri juttu ja kannattaisi ottaa Te-toimistosta selvää oletko siihen oikeutettu. Itse olen palkkatukityössä (koulutustani vastaavaa työtä) kokemusvuosilisätkin sain, palkka himpun verran alle pari tonnia, mutta loistoliksa aiempaan työmarkkinatukeen verrattuna.


    • HemmoPaskiainen2

      Olen pitkäaikaistyötön ja olin masentunut kunnes tajusin lähteä varkaisiin, se on jännää puuhaa ja siinä kuluu aika mukavasti varsinkin kun kytät ja vartijat jahtaa. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana "lomaillut" maamme vankiloissa täyshoidolla yhteensä 2½ vuotta ja päivääkään en vaihtaisi pois. Kannattaa harkita että ryhtyy varkaaksi, suosittelen!

      • Anonyymi

        Miten siellä saa ajan kulumaan? kiusataanko siellä?


    • wesku.h

      Minusta tuon Samin kannattaisi harkita jonkin ammatin opiskelua! Ikäähän hänellä on reilusti alle 30-v, minusta ei kannata loppuelämäänsä viettää kuntouttavassa toiminnassa. Fiksulta nuorukaiselta hän vaikuttaa, joten ei kun ammattia hankkimaan.

      • avustajakin

        Ehdotan, että hän etsisi henkilökohtaisen avustajan paikan. Moni miespuolinen avustettava olisi iloinen samaa sukupuolta olevasta avustajasta, ettei tarvi naisten kanssa hoitaa hygieniaa tms.
        Järjestetään kurssejakin, joilla saa "pätevyyden". Kaikki eivät kaipaa puseronpukemiskursseja, mutta ehkä niillä jotain uutta oppii. Osa-aikatyönä voi aloittaa ja silloin saa ehkä soviteltua työmarkkinatukea. Määräaikainen lomitus voisi olla hyvä aloitus eikä silloin saa karenssia, jos joutuu lopettamaan.
        Jatkoja!


    • Anonymoussus

      Koskaan ei mene niin huonosti etteikö voisi mennä vielä huonommin ~

    • Kerroin aiemmassa viestissä, että syksyllä ostamassa puhelimessani oli askelmittari valmiina. Oon asettanut tavoitteeksi kävellä vuodessa askelia Suomen asukasluvun verran. Wikipedia ilmoittaa Suomen asukasluvuksi 5 509 717. Eli pitäisi kävellä päivässä keskimäärin 15095,115 aselta. Mun askelpituudella se vastaa hieman vajaata yhtätoista kilometriä päivässä.

      Oon nyt 86 päivän aikana kävellyt 1 478 467 askelta. Keskimäärin 17 191,476 askelta siis. Jonkun verran tuo keskiarvo talvella tulee laskemaan, mutta kesällä kävelen taas enempi.

    • Täällä viestiketjussa on ehdotettu kännäämistä viikonloppuisin, sekä myös rikollista uraa. Kmarket on puolen kilsan päässä, aloitanko rikollisen uran hakemalla sieltä juoksukaljat. Miten vakavan rikoksen pitää tehdä, että pääsee maamme vankiloihin ”lomailemaan”? No jos ei kuitenkaan. Menis elämä vaan huonompaan suuntaan.

      Aiemmassa viestissä kerroin pyrkimyksestä vähentää muovin kulutusta. Ostin perjantaina Prismasta hedelmille kestopusseja 79 senttiä per pussi. Kolme pussia ostin nyt näin aluksi.

      Panttipulloja kerätessä kadulta kesällä huomaa, että alumiiniset tölkit on huomattavasti yleisempiä, kuin muovipullot. Melko vähän tölkkeihin verrattuna löytyy muovisia ja lasisia pulloja. Ehkä kerran vuodessa löytyy yks 1,5 litran limsapullo, josta saa 40 senttiä.

      Olin heinäkuun tauolla kuntouttavasta työtoiminnasta, ja kuukauden lopussa oli kertynyt pulloja seitsemän muovikassillista. Osa tosin oli itse ostettuja puolen litran limsapulloja,

    • Nimimerkki ”pienin_askelin” neuvoi täällä keskustelussa kiinnittämään huomiota ravinnon laatuun. Väärä ravintosisältö, kalorien puute, proteiineja ja riittävästi energiaa. Laadin tässä viikonlopun aikana taulukkoa exceliin siitä, millaisia ruokia syön yhden päivän aikana. Tutustuin syömieni ruokien ravintoarvoihin. Huomasin, että proteiinia tosiaankin voisi olla ruokavaliossa enempi. Kalsiumia saan myös niukasti nykyisestä ruokavaliosta.

      Aloin suunittelemaan muutoksia ruokavalioon näiden ongelmien korjaamiseksi. Tein listaa tuotteista, joita uudistetussa ruokavaliossa aion suosia. Laitoin exceliin, montako pakkausta ostan mitäkin elintarviketta kuukauden aikana, mitä mikäkin maksaa jne. Yhteenlaskettu summa sitten on kuukauden ruokabudjetti.

      • eepeli52

        Heippa Sami!Kuule me kokeiltiin pojan kans olla karkkilakossa kuukausi,ja poika jätti myös sipsit ja dippikastikkeen pois,söi niitä useana iltana viikossa.Huomattiin että ilmankin pärjää,rahaa säästyy,vaatteet menee paremmin vyötärön kohdalta päälle,eikä tee enää mieli karkkia,ilmankin pärjää!Kerran viikossa ostetaan Aino-jäätelöpaketti joka syödään sauna-iltana kolmestaan.On mukava seurata ruokamenoja,pian säästää kun vähän katsoo mitä ostaa.Mahtava tuo musiikintekeminen,kaikkea sinä keksitkin!Ihailtavaa!


      • Yhteen aikaan äitini tapasi ostaa sitä mustikkapiirakan makuista Aino-jäätelöä. Itse tykkäsin yläasteikäisenä syödä juustosnackseja. Oon laihtuessa huomannut, että mahtuu taas jotkut t-paidat, jotka olleet kaapissa vuosia käyttämättä.


    • fgjngh

      Minusta muut voisi miettiä mitä itte tekee kun varansa mukaan se on tehtävä. Ei tossa tilantees minnekää eri puolille maatakaan ala kukaan sinkoilemaan. Se on selvä se.

    • Ihmisyys_katoamassa

      Onhan tuo ihan perseestä ei siis elämää lainkaan, olet kuin vanki ja vielä huonommassa asemassa oikeisiin linnakudeihin nähden.

      On se vittu että nuori laitetaan johonkin saatanan orjatyöhön jo nuorena, ei ketään saisi olla tuollaisessa paskassa mukana, laittakaa perseet penkkiin jokainen ja jos tulee joku vittuileen ni pataan heti.

      • Jotkut haluaa olla vaan sen minimin neljä tuntia päivässä työtoiminnassa, kun ei kummiskaan saa sen enempää tukia, jos olisi enemmän tunteja. Itse oon kuus tuntia, ja onhan sitä jotkut sanoneet, että ei se kannata.

        Liika kotona oleminenkin on huono juttu. Sen takia käynkin paljon ulkona kävelemässä, kun kotona tulee aika pitkäksi.


    • Täällä näitä ehdotuksia on tullut. Ainakin on ehdotettu opiskelemaan lähtemistä sekä henkilökohtaiseksi avustajaksi ryhtymistä. Yhdessä viestissä pohditaan, josko paikka yhteiskunnassa olisikin taiteiden parissa.

      Aiemmassa viestissä kerroin nähneeni kaksi kertaa unta yrityksen perustamisesta. Mielessäni on elämän aikana liikkunut kaikenlaisia ideoita. Joskus yläaste aikoina kun kuljin kadulla, ja näin jotain vanhempia autoja, niin mietin, miten niitä tuunaisin, ja koristelisin niitä erilaisilla teippauksilla. Puutyötunnillakin oli kaikenlaisia ideoita, mitä voisi seuraavaksi väsätä. Myöhemmin olen mielessä kehitellyt omia mielikuvitusbändejä yms. Mietin mikä olisi bändini nimi, minkälaisia sanoitukset olisi, minkä näköisiä levyn kannet olisi. Jotain elokuvien/tv-sarojen juonia olen mielessäni kehitellyt. Jostain syystä kiehtoo myös ajatus oman kielen luomiseta. Joskus oon jopa aloittanut sillä, että olen kehitellyt jotain yksittäisiä sanoja excel-taulukkoon.

      Lapsena tykkäsin piirtää paljon. Piirsin päiväkodissa, sekä kotona. Sain ainakin kahtena eri vuonna synttärilahjaksi vesivärit. Ainakin jotain maisemakuvia muistan piirtäneeni/maalanneeni. Auringolla oli kasvot, sekä pilvillä oli kädet. Mummon luona piirsin kerran tietokirjasta löytämiäni eri valtioiden lippuja. Aikuisena oon yrittänyt pitää piirrustusharrastusta yllä. Kotoani löytyy A4-kokoista paperia, lyijykyniä ja pyyhekumeja. Pidän lyijäreitä, ja pyyhekumeja penaalissa, jota käytin ala-asteen ekalla luokalla. Ensimmäinen penaalini siis. Innostuin tänään ostamaan puuvärikyniä 50 kpl setin peltikotelossa. Väritin aiemmin piirtämäni kuvan sarjakuvien Wagnerista. Aloitin piirtämään myös Nuuskamuikkusta googlesta löytämääni kuvaa mallina käyttäen.

      Voisi kyllä olla ihan mukavaakin työskennellä taiteen parissa. Mutta elättääkö sillä itsensä, on tonen juttu. Toki joku musiikilla itsensä elättäminen siinä tapauksessa onnistuu erittäin hyvin, jos keikkaa riittää, ja biisit soi tasaiseen tahtiin radiossa. Toki voisi tehdä, niinkuin Leevi and the Leavings. Bändi ei keikkailut, tekivät vaan levyjä harrastuspohjalta.

      Jos olisi vaikka joku osa-aikainen työ, niin olisi jonkunlaista tuloa. Mutta olisi aikaa myös oman taiteen tekemiselle. Mitä se oma taide sitten olisikaan. Musiikkia, piirroksia, videoita tai jotain. Laitoin tätä viestiä kirjoittaessa Leevi and the Leavingsin soimaan spotifystä.

      • Oon ladannut koneelle FL studion, jolla voi tehdä musiikkia. Oon opiskellut netistä, miten luetaan tabulatuureja. Wikipedia kertoo, että Tabulatuuri (usein myös muodossa tablatuuri, tabit tai täbit) on erityisesti kielisoittimelle tarkoitettu soitto-ohje, joka on verrattavissa pianon nuotteihin. Jotain tabulatuureja rummuille katselin netistä, ja tein FL studiolla omia versioita eri biiseistä. Ei niissä mun versioissa muita soittimia ole, kuin rummut. Joskus oon ajatellut yrittää tehdä Pump Up the Volumen tyylinen biisi. Biisi on kasattu erilaisista sämpleistä, eli muualta otetuista lauseista, ja muista lainatuista jutuista. Biisi on suomalaisille tuttu Pulttiboisin tunnarina. No en sitten tiedä, että saanko tuota koskaan aikaiseksi.


    • nappikalle

      Tein 35-vuotta töitä aivan sikana. Nyt ikää 55 ja terveys menetetty totaalisesti. Työkyvyttömyysprosenttini vaatimattomat 100%. Elinajanennusteeni on <1vuosi. Viimeiset 7 vuotta olen kitunut kuntoutuksessa, jona aikana talouteni on romahtanut. Kaikki on peruuttamattomasti menetetty ja ulosotto paukuttaa täysillä. Ainoa asia, mikä toimii (viimeiset 3 vuotta), on ollut se, kuinka lääkärit ovat aivan estoitta kirjoittaneet mulle riittävästi erilaisia nappeja. Hox! pienimpiäkään kipuja mulla ei ole ollut em. 7 vuoden aikana. Taloudellista apua en ole sosiaalitoimistosta saanut. Noiden nappien myötä, yhä edelleen kateissa on muutaman viikon jaksoja parilta viime vuodelta. Tässä on tuki, mitä yhteiskunta tarjoaa. Veromarkkani ja-euroni kyllä kelpasivat.

    • Hintatietoisena oon alkanut enempi jakamaan ruokaostoksia eri kauppoihin. Teen ruokaostokset enimmäkseen Prismassa, sekä Citymarketissa. Syön nykyään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Leipää menee edelleen jonkun verran. Ostan reissumiestä, ja välillä Lidlin luomuleipää, jossa näyttäis olevan 59 prosenttia ruista. Lisäksi siinä on vehnää, sekä ohraa.

      S-ryhmällä on palvelu nimeltä Foodie.fi, josta voi katsella eri s-kauppojen valikoimia, sekä tuotteiden hintoja. Joskus Citymarketissa oon katsellut jotain ruokia, ja puhelimella tarkistanut foodie.fistä Prisman hinnan tuotteelle. Helpottaa hintavertailua tuollaiset palvelut. Kun suunnittelin ruokavalion uudistusta, niin tarkistin hintoja tuolta foodiesta. Hintatietoisena oon alkanut enempi jakamaan ruokaostoksia eri kauppoihin. Teen ruokaostokset enimmäkseen Prismassa, sekä Citymarketissa. Syön nykyään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Leipää menee edelleen jonkun verran. Ostan reissumiestä, ja välillä Lidlin luomuleipää, jossa näyttäis olevan 59 prosenttia ruista. Lisäksi siinä on vehnää, sekä ohraa.

      S-ryhmällä on palvelu nimeltä Foodie.fi, josta voi katsella eri s-kauppojen valikoimia, sekä tuotteiden hintoja. Joskus Citymarketissa oon katsellut jotain ruokia, ja puhelimella tarkistanut foodie.fistä Prisman hinnan tuotteelle. Helpottaa hintavertailua tuollaiset palvelut. Kun suunnittelin ruokavalion uudistusta, niin tarkistin hintoja tuolta foodiesta.

    • aika.kummallinen

      Hei Sami! Löysin ihan sattumalta tämän ketjusi, ja luin sen alusta loppuun :-)
      Vaikutat todellakin harvinaisen fiksulta nuorelta mieheltä! Olen ihan oikeasti vaikuttunut ja ihailen sinua. Niin moni (valtaosa) sinun kanssasi samassa tilanteessa oleva alkaa läträtä viinan kanssa ja elämä menee täysin p:siilleen. Sieltä ei sitten olekaan helppo enää nousta.
      Olet vielä hyvin nuori mies ja sinulla on elämä edessäsi. Säilytä elämänuskosi ja -tahtosi!
      Uskon vakaasti, että sinulla on vielä paljon hyvää edessäsi, kun vain jaksat jatkaa samaan malliin! Olen iloinen puolestasi ja toivon sinulle kaikkea hyvää!
      Itse olen sinua vanhempi nainen, valtavan paljon nähnyt ja kokenut elämän varjopuolta. Elämänuskoani en ole kuitenkaan koskaan menettänyt. On upeaa että osaat nähdä pienetkin positiiviset asiat. Sen avulla jaksaa ja se antaa voimaa. Minä saan voimaa luonnosta ja eläimistä. Minulla on kissa ja "laina-koira" jota käyn joka päivä ulkoiluttamassa parin tunnin lenkin. Yhdessä kolutaan metsiä ja rantoja, se on minulle hyvin tärkeää. Luen myös paljon ja olen utelias erilaisista asioista ja ilmiöistä.
      Toivotan sinulle oikein Hyvää Joulun aikaa ja kaikkea parasta Uudelle Vuodelle! Palaan varmasti vielä tänne kurkkaamaan mitä sinulle kuuluu! :-)

      • Huomasin, että onhan Keskolla oma K-ruoka sovellus, jossa voi foodien tapaan tehdä ostoslistoja. Molemmista näkee myös tuotteiden hintoja, joten hintavertailu onnistuu helposti kotona. Tosiaan ajattelin, että ostan Prismasta ne tuotteet, mitkä on siellä halvempia. Ja vastaavasti Citymarketista ne, mitkä on siellä halvempia. Täällä nuo kaupat on vierekkäin, ja kävelymatkan päässä kotoa. Tulee sitten sen verran plussaa/s-etua kun tulee.

        Tapaan käydä kesällä rannalla istumassa, ja kierrän myös pururadalla, niinkuin aloitusviestissä kerroin. Viime kesänä otin rannalle leipää mukaan. Istuin kiven päällä syömässä eväitä. Yhdessä viestissä kerroin myös eläinaiheisesta sisustuksesta. Eläin pehmoleluja ikkunalaudalla yms. Vielä kun löytäisi pyöreän pöydän päälle jonkun eläinaiheisen pöytäliinan jostain. Kun asuin vanhempien luona, oli matka kuntouttavaan kilometrin verran työtoimintaan pitempi. Matkan varrella näin useasti erään kissan, jota silittelin.

        Oon kuullut sanonnan totuus ei löydy pullon pohjalta. Punkbändi Lama teki 80-luvulla biisin "Totuus löytyy kaurapuurosta". Biisi päätyi eri esittäjän esittämänä Elovenan mainokseen. Myös Aknestikin laulussa "Suomirokkia" kerrotaan Totuuden löytyneen kaurapuurosta. Syönkin kaurapuuroa joka aamu.

        Hyvää joulua ja uutta vuotta.


    • Kirjoitin tammikuulla sinkut-palstalle, kun Uuno Turhapuron aviokriisi-leffassa Uuno menee Härski Hartikaisen ja Sörsselssönin luo autokorjaamolle. Hartikainen tarjoaa Uunolle leivän. Syötyään leivän Uuno pyörtyy onnesta. Hartikainen toteaa Sörsselssönille, että puute ei tuokkaan kurjuutta, vaan puute tuo onnea. Kuka osaa nauttia leivästä, niinkun Uuno. Aiemmin samana päivänä Uuno oli pyörtynyt hillomunkin syönnistä.

      Hartikainen alkaa kurjistumisteorian kannattajaksi. Kun on elämässään kurjistunut tarpeeksi, niin alkaa nauttimaan pienestä leivän palastakin. Hartikainen vaatii pomoltansa, että 8000 markan palkka alennetaan 300 markkaan. Palkan alentaminen ei onnistunut, ja Hartikainen aloitti lakkon. Lakko johti potkuihin töistä. Hartikainen ajautui roskikseen asumaan.

      Hartikainen lopulta palasi takaisin vanhoihin elintapoihinsa. Kun äärimmäinen kurjuus oli saavutettu, niin ei ollut enää mitään saavutettavaa. Siinä sitten vaan elettiin kurjaa elämää. Kurjuuden sijasta Hartikainen alkoi havittelemaan paljoutta. Siinähän sitä piisaa tekemistä, kun ei kuulemma tule seinää vastaan. Hartikainen lupasi ruveta lakkoon, jos ei saa palkan korotusta.

      No pitääkö sitä valita jompikumpi ääripää, jotta voi elämästä nauttia? Kurjuuden maksimointi, tai paljouden tavoittelu.

    • Jouluaattona tapaan käydä vanhempien luona. Ostin eilen joululahjat vanhemmille, ja isovanhemmille. Viime vuonna näin itse joulupukin kävelemässä kadulla, kun lähdin vanhempien luota kotiin.

      Joskus lapsena sain joululahjaksi ainakin Aku Ankan taskukirjoja, ja jotain pleikkaripelejä myös. Ala-asteella säästin pleikkariin viikkorahoista, ja sain sitten ostetuksi sen. Ensimmäinen pelini on formulapeli. Edelleenkin on pleikkari tallessa. En ole raaskinut tunnearvon vuoksi pistää pois. Edellinen pelikerta tais olla joskus viime vuonna. Yksi peleistä on skeittipeli Tony Hawk pro skater 2. Siinä näkyi myös hienoja graffiteja, ja yritin itse jossain vaiheessa piirtää paperille graffiti tyylisiä piirrustuksia.

    • https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/6059/Toffee/
      http://aijaa.com/5HVydO

      Joskus yläasteella tehtiin kotitalouden tunnilla toffeeta. Ajattelin sitten tänä iltana googlettaa reseptin, ja tehdä toffeeta pitästä aikaa itse. Laitoin linkin reseptiin.

      1 rkl voita tai margariinia
      1 1/2 dl sokeria
      1 1/2 dl maitoa tai kuohukermaa

      Ohjeet
      1. Sulata rasva puhtaassa paistinpannussa. (Jos valurautainen paistinpannu tuoksuu esimerkiksi sipulille, sen saa puhtaaksi suolalla ja vedellä.)

      2. Lisää sokeri ja maito tai kerma puuhaarukalla sekoittaen.

      3. Sekoita koko ajan. Keitä seosta niin kauan, että se on vaaleanruskeaa.

      4. Kaada seos leivinpaperille ja leikkaa se veitsellä tai kuviomuotilla toffeepaloiksi.



      Sekoitin toffeeta pannulla noin 10 minuuttia, ja kaadoin leivinpaperille. Tuli sellaista daimin tyyppistä kovaa toffeeta. Jos kokeilis ens kerralla kaataa leivinpaperille aiemmin. Oli hankala leikata siistin muotoisia palasia, niin tuli tuollaisia epämääräisen näköisiä tekeleitä. Laitoin kuvan aijaa.com-sivustolle. Linkki kuvaan on viestin alussa.

    • Kerroin aiemmassa viestissä, että jostain syystä kiehtoo ajatus oman kielen luomisesta. Oon lukenut wikipediasta keinotekoisista kielistä, kuten esperanto, Star trek-leffojen klingonin kielestä jne. Joskus tosiaan oon laittanut excel-taulukkoon jotain oman kieleni sanastoa. Sitten oon poistanut luomani sanaston koneelta, ja aloittanut saman uudestaan joskus myöhemmin.

      No aloin joulun aikaan luomaan taas omaan kieleeni sanastoa. Perustin bloggeriin blogin, jossa aion ylläpitää keksimäni kielen sanakirjaa. Se on aluksi yksityinen blogi, eli vain itse voin lukea sitä. Laitan sen ehkä julkiseksi joskus. Riippuu siitä, miten pitkälle saan kieltäni luotua.

      Tein jonkunlaisen esittelytekstin tapaisenkin sinne, jossa kerron tästä oman kielen luomisestani. Kerron tekstissä, että luon kieltäni siihen tyyliin, että korvaan suomen kielen sanoja omilla sanoja. Kehittelen sanoja katsomalla google translatesta, mitä joku sana on toisella kielellä, ja muokkaan sanoja kieleeni sopiviksi. Voiko sitä sitten kutsua kieleksi, kun korvaan vaan joitain suomen kielen sanoja muista kielistä lainatuilla sanoilla? Onko kyseessä vain jonkinlainen slangi?

      No, huvinsa kullakin.

      • Joskus ala-asteikäisenä kuuntelin jotain englannin kielistä musiikkia, ja kehittelin omia sanoja väärin kuulluista laulun sanoista. 4 Non Blondes biisissä What's Up lauletaan ”And I say”. Väänsin sen muotoon ”Ynassoo” The 69 eyesin biisissä Forever more lauletaan ”Like it's just begun”. Siitä keksin sitten sanan ”tsesbikön”. Kaikkea sitä onkin mielikuvitus
        kehitellyt.


    • yönhetki

      Sami. Sinä lienet hiukan erilainen ja se tekee sinusta hyvin erityisen. Ehkä et ole Sami ollenkaan, vaan joku joka haluaa kirjoittaa millaista olisi olla Sami, joka elää omalla kauniilla tavallaan ja tuntee rauhaa ja tyytyväisyyttä. Se on nykyajassa harvinaista ja onnellista. Opin kirjoituksistasi paljon ja kiitän sinua siitä, sillä olen ollut samanlaisten asioitten edessä ja ollut yksinäinen ja surullinen. Oivalsin kauttasi, että omassakaan elämässäni ei ole mitään vikaa ja että vaatimattomat puitteeni antavat paljon vapautta nähdä ja tehdä asiat toisin kuin monet muut, jotka kulkevat yhdessä muiden kanssa ja tekevät asioita joita heidän mielestään kaikkien kuuluu tehdä. Ei kuulu. Ei tarvitse. Näin on ihan tarpeeksi hyvä.
      Sinulla on taito kertoa asioita niukasti ja samalla rikkaasti, herättäen muistoja jotka olemme unohtaneet koska ne joskus olivat vain arkipäiväämme. Kunnes niistä kerros kerrokselta tuli helmi, helmiä.
      Ajattelen sinua lämmöllä.

      • Erilaiset ihmiset joutuvat monesti muiden kiusaamiksi, sekä syrjimiksi. Pitäisi olla johonkin muotteihin sopiva, jotta voi tulla hyväksytyksi.


      • aika.kummallinen
        sami-90 kirjoitti:

        Erilaiset ihmiset joutuvat monesti muiden kiusaamiksi, sekä syrjimiksi. Pitäisi olla johonkin muotteihin sopiva, jotta voi tulla hyväksytyksi.

        Niinhän se on. Mutta ajattelen että kyseessä on erilaisuuden pelko; ihmiset pelkäävät erilaisuutta, kaavasta poikkeamista. Ihmiset ovat laumaeläimiä. Valtaosa juoksee sen perässä joka kovimmin määkii, pysähtymättä ajattelemaan, koska se on turvallista!
        Erilaisuus on uhka! Eikö ole hullua!? Ja kuitenkin juuri erilaisuus ja omalaatuisuus on valtava rikkaus! Sitä vain eivät monet itsensä erilaisiksi kokevat osaa ymmärtää. He kaipaavat sitä lauman turvaa.
        Olen lukenut näitä päivityksiäsi, ja vaikutat olevan sisäisesti hyvin rikas ihminen. On hienoa että uskallat olla juuri sinä! Se on valtavaa vahvuutta.
        Olen itse ikäni itseni erilaiseksi tuntenut, ja nuorena kärsin siitä. Kunnes opin, että olen itselleni hyvä ja paras omana itsenäni. En voi pakottaa itseäni kaavaan joka minulle ei sovi. Se tuottaa vain pahaa oloa. Nyt osaan nauttia elämästä ja kaikenlaisista pikku jutuistakin jotka muilta jää huomaamatta tai sanotaan että hulluko olet kun tuollaisia mietit.
        Ei tarvita valtavasti pintapuolisia kavereita, kulkea toisten kloonina samankaltaisissa muotivaatteissa, tykätä samoista asioista. Ei tarvita kasoittain rahaa ja aina vain uusia ja uusia valtavia elämyksiä. Markkinahumua ja päihteitä.
        Elämän ilon, sisällön ja tarkoituksen kun voi löytää niin pienestä ja vaatimattomasta. Usein niissä asioissa piileekiin ne suurimmat elämykset!
        Ehkä tajuat mitä tarkoitan?


    • Kerroin aiemmassa viestissä suunnitelleeni uutta ruokavaliota excel-taulukkoon, ja huomasin proteiinin saannin olevan vähäistä. Nyt on jonkun aikaa kulunut tästä, ja olen huomannut asialla positiivisia vaikutuksia. Kädet ei enää väsy yhtä helposti. Kuntouttavassa työtoiminnassa tarvitsee käyttää käsivoimia joihinkin hommiin. Omien syömisten kirjaaminen ylös tosiaankin auttaa hahmottamaan, että paljonko tulee syömistään ruuasta mitäkin ravintoaineita.

      • bodyyy

        Punttisalille treenaamaan ja raejuustoa, rahkaa ym. protskua välipalaksi. Kyllä sitten tulee voimaa koko kroppaan.


    • https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005198084.html

      Tällaisen uutisen luin perjantaina. Eli pitäisi hakea yhtä työpaikkaa per viikko, jos/kun tuo astuu voimaan. Kun en oikein tiedä, mihin voisi hakea.

      ”Työtä ei tarvitse hakea niinä viikkoina, jolloin työnhakija on ollut töissä tai työllistynyt yrittäjänä. Lyhytkestoinenkin osa-aikatyö tai keikka yrittäjänä siis tulkitaan aktiivisuudeksi.

      Työtä ei tarvitse hakea myöskään sairaana tai silloin, jos työnhakija on osallistunut työllistämistä edistäviin palveluihin vähintään yhtenä päivänä.”

      Olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Käsittääkseni kyseessä on työllistämistä edistävä palvelu. Olen ollut yleensä heinäkuun tauolla työtoiminnasta. Eli jos heinäkuun aikana haen kerran viikossa jotain työtä, niin vältyn 60 päivän karenssilta?

      Mietin tässä erilaisia vaihtoehtoja. Aloin miettimään lähiseudun firmoja, joihin voisi hakea töihin.

      Allapäin itselleni tulee kaikenlaisia fiksuja, sekä vähemmän fiksuja ideoita. Yksi vähemmän fiksu idea tuli mieleen, kun asuin vielä vanhempieni luona 2015 kesällä. Isälläni oli, ja on edelleen uhkapeliriippuvuus. Jouduin säästämään rahaa muuttamiseen salaa, ettei isä ole jatkuvasti pyytämässä säästämiäni rahoja lainaksi. No se vähemmän fiksu idea oli se, että lähden täältä pikkuiselta paikkakunnalta junalla jonnekkin isompaan kaupunkiin. Sitten menen paikalliseen sossuun itkemään, että tarvitsen asunnon. Olisivat varmaan sanoneet, että mene takaisin vanhempiesi luo.

      Laskeskelin tässä, että paljonko saan tukia vuoden aikana, jos 60 päivää on karenssia. Laskeskelin excel-taulukossa myös, että mihin ne jäljelle jäävät rahat riittää. Jos en pidäkään taukoa ollenkaan kuntouttavasta työtoiminnasta, niin käsittääkseni välttyisin sillä karenssilla, koska onhan kuntouttava työtoiminta työllistämistä edistävä palvelu. Tai sitten pidän vaan yhden viikon taukoa, ja haen johonkin siivousfirmaan tai johonkin töihin.

      Tiedä sitten, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehnyt. Terveisin: Jo 2012 marraskuusta lähtien kuntouttavassa työtoiminnassa ollut.

      • työn.orja_

        Ehkä TE-toimistosta patistavat sinua hakemaan töitä tai opiskelupaikkaa, koska olet ollut jo noin monta vuotta kuntouttavassa ja varsinkin jos olet täysin terve!?


    • Kerroin aiemmin täällä, että olen omaa elämäntarinaa taltioinut tekstin muotoon. Tänään jatkoin sitä pitkästä aikaa. Ehkä joskus laitan sen jonnekkin julkisesti luettavaksi. Ennen sitä kuitenkin aion lukea tekstiä läpi, ja miettiä, että mistä asioista haluan olla kertomatta netissä. Ehkä joskus.

      • Olen nyt tuota tekstiä lukenut läpi, ja muokannut sitä. Olen jakanut tekstin alaotsikoihin. Nyt mietinnässä, että julkaisenko tekstiä, missä kannattaa julkaista. Mietin myös, että voisko sen laittaa niin, että vaan linkin saaneet voi lukea sen. Bloggerissa voi laittaa niin, että blogin ylläpitäjä voi määritellä, mitkä nimimerkit pääsee blogiin lukijaksi.


    • Kerroin täällä viime kesänä painon kanssa kamppailusta. 2014 sain painoa pudotetuksi 16 kiloa. 2016 helmikuulla ostin kotiini oman puntarin. Ne 16 kiloa olivat tulleet takaisin. Aloin sitten uudestaan puottamaan painoa.

      Tänään kävin puntarin luona tarkistamassa nykyisen painoni. Laitoin pituuden ja nykyisen painon netistä löytämääni painoindeksilaskuriin. Painoindeksissä 25 tarkoittaa lievää ylipainoa, ja nykyinen painoindeksini on 24.9. Eli olen normaalipainon ylärajoilla. Kaksi vuotta sitten painoin 30 kiloa enemmän, ja painoindeksini oli tuolloin 34.5, eli merkittävä ylipaino. Jos olisin tuolloin lihonnut vielä pari kiloa, olisin ollut vaikeasti ylipainoinen.

      • Barista_presso

        Kahvinkeittohommistasi myös luin. Jauhat myllyllä kahvia pavuista . Tykkäät tyylitellä. Ihan fiksu juttu. Oletko kokeillut pressopannua (French press, cafetiere). Muutamalla kympillä saat. Ei maksa paljon. Se voisi toimia kivasti jauhamasi purukahvin kanssa. Pressopannuun laitetaan/mitataan pohjalla pannukarkeutta. Kaadetaan kuumaa vesi päälle. Odotetaan muutama minuutti. Presson männällä painetaan kahvinpurut alas. Kahvi on valmis kaadettavaksi kuppiin. Semmoista kivaa taiteilua ja leikittelyä ja ilon luontia. Kokeile. Tulee fiilis päälle. Samalla muutat arkirutiinejasi. Saat puheenaiheen. Pyydät naisen kylään juomaan pressoa. Semmoinen Barista ohjelmanumero . Rupeat pienen kahvilanpitäjäksi. Baristaksi. Onnistuisiko? Rauhallista ja kiireetöntä tekemistä.
        https://www.youtube.com/watch?v=w3A_Z1J78HY


      • Kuntouttavassa työtoiminnassa olen nähnyt tuollaisen pressopannun miehellä, joka tekee jonkinlaista teetä. Luin wikipediasta, että myös jotkut ravintolat käyttää pressopannua teen hauduttamiseen. Ostamani kahvipavut Paulig mundo luomu kahvipapuja. Joskus huomasin Lidlissä myynnissä jotain puisissa purkeissa myytävää kahvia. Huomasin, että ovatkin jauhamattomia kahvipapuja. En omistanut tuolloin vielä kahvimyllyä, niin jäi ostamatta.


      • Oon talven aikana katsonut paljon kaikenlaisia top5 videoita youtubesta. Top5 mielikuvituksellisinta vankilapakoa, top5 oudointa salaliittoteoriaa jne. Useampikin tubettaja tekee tuon tyylisiä videoita suomeksi youtubeen. Oppii kaikenlaisia nippelitietoja tuollaisista videoista.

        Ostin alkuviikosta Madventures DVD-boksin. Löysin kyseisen boksin jo aiemmin Prisman DVD-hyllyssä, mutta ostin vasta alkuviikosta sen. Muumit uusilla äänillä on myös Myytävänä. Olen nähnyt paikallisessa Citymarketissa, sekä Prismassa myytävänä. Mutta en ihan siihen hintaan raaski ostaa. Ei tullut myöskään hankittua aikoinaan sitä DVD-boksia, missä oli muumit alkuperäisillä äänillä.


      • Vhjkooi
        sami-90 kirjoitti:

        Oon talven aikana katsonut paljon kaikenlaisia top5 videoita youtubesta. Top5 mielikuvituksellisinta vankilapakoa, top5 oudointa salaliittoteoriaa jne. Useampikin tubettaja tekee tuon tyylisiä videoita suomeksi youtubeen. Oppii kaikenlaisia nippelitietoja tuollaisista videoista.

        Ostin alkuviikosta Madventures DVD-boksin. Löysin kyseisen boksin jo aiemmin Prisman DVD-hyllyssä, mutta ostin vasta alkuviikosta sen. Muumit uusilla äänillä on myös Myytävänä. Olen nähnyt paikallisessa Citymarketissa, sekä Prismassa myytävänä. Mutta en ihan siihen hintaan raaski ostaa. Ei tullut myöskään hankittua aikoinaan sitä DVD-boksia, missä oli muumit alkuperäisillä äänillä.

        Tulipa vain tuohon mieleen että ainakin Netflixissä on sarja 1000 tapaa kuolla, ja osa tavoista kuolla on järkyttäviä. Ei top5, mutta aika paha:

        Ostostv juontaja esittelee myytäviä tuotteita ja aina välillä hänelle sattuu haavereita. Tikkaat sortuvat alta ja mustelmia/venähdyksiä, sitten joku japanilainen miekka hajoaa ja lävistää ihoa. Käy sairaalassa hetken ja palaa hommiin. Voiton vie pyjama.

        Hänellä on laadukas pyjama päällä, jossa ilmeisesti takareikä ettei tarvitse riisuuntua pytyllä käydessä. Juontaja esittelee ja kas, reksiviittakynttilä sytyttää pyjaman tuleen. Avuksi ryntää kuvausryhmän jäsen palosammuttimen kanssa, jota ei ole tarkastettu, eikä hän osaa sitä käyttää... Juontaja kuolee palovammoihin ja nestehukkaan.

        Jakson kruunaa ilmeisesti ”työnantajan” edustaja joka hymyissä suin kertoo kyllä näitä tapaturmia sattuvan tyyliin ”työssä omat riskinsä” jee jee ”Pääasia on että tulee voittoa”. Jotenkin tuli mieleen ettei yhdysvallloissa olla osattu vaatia yleisesti työturvallisuus koulutusta, tuoteturvallisuuskysymykset aivan hullingolla ja työnantajia asenne toisia kohtaan on alentavaa.

        En haaveilisi yhtään amerikkalaisesta elintavasta.


      • Vhjkooi kirjoitti:

        Tulipa vain tuohon mieleen että ainakin Netflixissä on sarja 1000 tapaa kuolla, ja osa tavoista kuolla on järkyttäviä. Ei top5, mutta aika paha:

        Ostostv juontaja esittelee myytäviä tuotteita ja aina välillä hänelle sattuu haavereita. Tikkaat sortuvat alta ja mustelmia/venähdyksiä, sitten joku japanilainen miekka hajoaa ja lävistää ihoa. Käy sairaalassa hetken ja palaa hommiin. Voiton vie pyjama.

        Hänellä on laadukas pyjama päällä, jossa ilmeisesti takareikä ettei tarvitse riisuuntua pytyllä käydessä. Juontaja esittelee ja kas, reksiviittakynttilä sytyttää pyjaman tuleen. Avuksi ryntää kuvausryhmän jäsen palosammuttimen kanssa, jota ei ole tarkastettu, eikä hän osaa sitä käyttää... Juontaja kuolee palovammoihin ja nestehukkaan.

        Jakson kruunaa ilmeisesti ”työnantajan” edustaja joka hymyissä suin kertoo kyllä näitä tapaturmia sattuvan tyyliin ”työssä omat riskinsä” jee jee ”Pääasia on että tulee voittoa”. Jotenkin tuli mieleen ettei yhdysvallloissa olla osattu vaatia yleisesti työturvallisuus koulutusta, tuoteturvallisuuskysymykset aivan hullingolla ja työnantajia asenne toisia kohtaan on alentavaa.

        En haaveilisi yhtään amerikkalaisesta elintavasta.

        Muistan lapsena katsoneeni ostostv mainoksia. Alkoi muistumaan monia tuotteita, joita siinä markkinoitiin. Aromipesä, professional-ohjelmisto, laihdutusvyö, stepperin kaltainen laite, joku muotoiltu tyyny niskan tueksi.

        Kirjoitin aiemmin tänne ruokavalion suunnittelusta excel-taulukon avulla. Tämän seurauksena on syntynyt jonkunlainen terveysintoilu. Olen netistä etsinyt paljon tietoa ravitsemuksesta. Olen ollut kiinnostunut siitä, mistä eri ravintoaineita saa, ja miksi jotain tiettyä ravintoainetta pitää saada.

        Olen alkuvuoden aikana katsonut joidenkin urheilijoiden, pääasiassa kehonrakentajien ruokaan liittyviä youtubevideoita. Ovat tehneet videoita kokkailuistansa, kaupassa käynneistä, jääkaappiensa sisällöistä jne. Itse en tosin ole mikään kehonrakentaja, mutta heidän videoitaan on tullut katsottua youtubesta.

        On tullut nyt talven aikana syötyä kaikenlaisia ylimääräisiä herkkuja. On joo excelissä suunniteltu ruokavalio. Mutta on tullut usein syötyä listan ulkopuolisia herkkuja. Olen kyllä syönyt normiruokia, mutta on tullut sorruttua herkkuihin myös. Mitään aterioita en siis ole korvannut herkuilla, vaan oon ensin syönyt normaalin ruuan, ja illalla syönyt eineshampurilaisa yms. Nyt olis tarkoitus jättää vähemmälle ylimääräiset herkut. Tyyliin vaan viikonloppuna.


    • Kerroin täällä aiemmin tavoitteesta kävellä vuodessa Suomen asukasluvun verran askelia. Viime viikon perjantaina tuli kuluneeksi puoli vuotta, kun aloitin askelia mittaamaan. Puolet tavoite askelmäärästä tuli täyteen jo viime viikon maanantaina.

      Näin yhtenä yönä unta, että kirjoitin tänne jotain lotosta, ja sen pelaamisesta. Useampaan kertaan oon nähnyt unta, että pelaan kauppojen kolikkopelejä, ja voitan kauheasti rahaa

      • menestystä_luvassa

        Hyvin trampattu, Se on kaiketi keskimäärin 11 km kävelyä vuoden jokaisena päivänä. Miehen askelpituus voisi olla jotain 75 cm . Menestysunien näkeminen tarkoittanee että elämässäsi tapahtuu varmasti jotain uutta jännää ja hyvää. Ei unia turhaan nähdä. Jokin ongelma ratkeaa.


      • menestystä_luvassa kirjoitti:

        Hyvin trampattu, Se on kaiketi keskimäärin 11 km kävelyä vuoden jokaisena päivänä. Miehen askelpituus voisi olla jotain 75 cm . Menestysunien näkeminen tarkoittanee että elämässäsi tapahtuu varmasti jotain uutta jännää ja hyvää. Ei unia turhaan nähdä. Jokin ongelma ratkeaa.

        Oon omia askelia seurannut päivittäin. Yksi kilometri on noin 1400 askelta, eli yksitoista kilometriä on noin 15400 askelta. Matka kuntouttavaan työtoimintaan on noin pari tuhatta askelta.

        Joskus loka-marraskuun aikoihin kävely oli mulle jonkunasteinen pakkomielle. Kaupasta kun olin menossa kotiin, niin monesti piti kävellä ruokakassien kanssa korttelin ympäri, että askelmäärä ylittää jonkun tietyn tasalukeman. Vasemmassa ulkoreidessä polven yläpuolella oli monesti polttelevaa särkyä. Tätä ilmeni monesti, kun olin kävellyt pitkän matkan päivän aikana, ja pysähdyin kaupassa katsomaan jonkun tuotteen tuoteselostetta.

        Istuin Citymarketin sisääntulon luona olevalle penkille googlettamaan kännykällä asiasta. Päädyin muunmuassa kehonrakentajien foorumille pakkotoisto.com-sivustolle. Jotenkin googlettamisen perusteella päädyin tulokseen, että kyseessä on jonkunlainen lihaskalvon kireys tai jotain sinne päin. Nyt tuota vaivaa ei ollut. Liekö asiaan vaikuttaa se, kun olen kävellyt keskimäärin vähemmän?


      • Muistan kaksi toistuvaa teemaa unista, kun olin muistaakseni jotain 11-12 vuotias. Yksi oli sellainen, että olen jossain kaupassa tai muualla julkisella paikalla. Yhtäkkiä huomaan olevani alasti. Häpeän asiaa, ja lähden juoksemaan kotiin. Toinen toistuva uni oli, että kompastun unessa omiin jalkoihin. Minulla oli näissä unissa vaikeuksia nousta takaisin pystyyn jalkojen velttouden takia. Lopulta pääsin aina takaisin pystyyn.

        Aloitin ammattiopiston 2007. siinä sitten saman talven aikana sain ensimäisen unihalvaus kokemuksen. Ihmisen keho on nukkuessa halvaustilassa. Joissain tapauksissa halvaustila voi jäädä päälle herätessä. Säikähdin tilannetta, kun herään yöllä, enkä pysty liikkumaan. Unihalvauksia tuli useampia ammattiopistossa opiskelun aikana. Pariin kertaan tuli unihalvaus kesällä 2010 ennen armeijaan lähtöä. 2012 oli ajanjakso, kun en ollut kuntouttavassa työtoiminnassa tai missään. Tuolloin noita unihalvauksia tuli muutamaan kertaan. Valvomisilla, ja epäsäännöllisellä unirytmillä varmaan osuutta asiaan. Omilleen muuton jälkeen tuli melko pian ainakin kerran. Nyt maalis-huhtikuun vaihteessa on tullut kolme unihalvausta.


      • Pitkäaikatyötön
        sami-90 kirjoitti:

        Oon omia askelia seurannut päivittäin. Yksi kilometri on noin 1400 askelta, eli yksitoista kilometriä on noin 15400 askelta. Matka kuntouttavaan työtoimintaan on noin pari tuhatta askelta.

        Joskus loka-marraskuun aikoihin kävely oli mulle jonkunasteinen pakkomielle. Kaupasta kun olin menossa kotiin, niin monesti piti kävellä ruokakassien kanssa korttelin ympäri, että askelmäärä ylittää jonkun tietyn tasalukeman. Vasemmassa ulkoreidessä polven yläpuolella oli monesti polttelevaa särkyä. Tätä ilmeni monesti, kun olin kävellyt pitkän matkan päivän aikana, ja pysähdyin kaupassa katsomaan jonkun tuotteen tuoteselostetta.

        Istuin Citymarketin sisääntulon luona olevalle penkille googlettamaan kännykällä asiasta. Päädyin muunmuassa kehonrakentajien foorumille pakkotoisto.com-sivustolle. Jotenkin googlettamisen perusteella päädyin tulokseen, että kyseessä on jonkunlainen lihaskalvon kireys tai jotain sinne päin. Nyt tuota vaivaa ei ollut. Liekö asiaan vaikuttaa se, kun olen kävellyt keskimäärin vähemmän?

        " Vasemmassa ulkoreidessä polven yläpuolella oli monesti polttelevaa särkyä. Tätä ilmeni monesti, kun olin kävellyt pitkän matkan päivän aikana, ..."

        Tuosta tuli mieleeni kysyä, muistatkohan venytellä kävelyjesi jälkeen? Itse venyttelen etureisiä parin tunnin kuluttua kävelystä. Menen pöydän viereen seisomaan, jotta voin tarvittaessa ottaa siitä tukea. Koukistan toista polvea ja tartun saman puolen kädellä nilkan edestä kiinni eli seison yhdellä jalalla. Sitten suoristan itseni ja pyrin työntämään lantiota eteenpäin, jolloin taivutetun jalan reidessä alkaa tuntua venytystä. Pidän venytyksen päällä noin minuutin, jonka aikana venytyksen tunne vähenee, ja silloin työnnän lantiota vielä lisää eteenpäin.
        Venytyksen jälkeen hieman ravistelen käsittelyssä ollutta alaraajaa tekemällä rentoja, lyhyitä potkuliikkeitä, ja sitten venytän toisen jalan.

        Kiitos kirjoituksistasi. On miellyttävää lukea hyvin jäsenneltyä tekstiäsi, jossa on vain vähän kirjoitusvirheitä.


      • Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        " Vasemmassa ulkoreidessä polven yläpuolella oli monesti polttelevaa särkyä. Tätä ilmeni monesti, kun olin kävellyt pitkän matkan päivän aikana, ..."

        Tuosta tuli mieleeni kysyä, muistatkohan venytellä kävelyjesi jälkeen? Itse venyttelen etureisiä parin tunnin kuluttua kävelystä. Menen pöydän viereen seisomaan, jotta voin tarvittaessa ottaa siitä tukea. Koukistan toista polvea ja tartun saman puolen kädellä nilkan edestä kiinni eli seison yhdellä jalalla. Sitten suoristan itseni ja pyrin työntämään lantiota eteenpäin, jolloin taivutetun jalan reidessä alkaa tuntua venytystä. Pidän venytyksen päällä noin minuutin, jonka aikana venytyksen tunne vähenee, ja silloin työnnän lantiota vielä lisää eteenpäin.
        Venytyksen jälkeen hieman ravistelen käsittelyssä ollutta alaraajaa tekemällä rentoja, lyhyitä potkuliikkeitä, ja sitten venytän toisen jalan.

        Kiitos kirjoituksistasi. On miellyttävää lukea hyvin jäsenneltyä tekstiäsi, jossa on vain vähän kirjoitusvirheitä.

        Tosiaan on venyttelyt olleet omalla kohdalla täysin olematonta. Kannattaisi varmaan alkaa venyttelemään. Eilenkin piti kävellä ylimääräinen kierros kahden ruokakassin kanssa, jotta askelmäärä ylitti asetetun tavoitteen. Jonkunlainen pakkomielle varmaan kyseessä, niinkuin aiemmassa viestissä kerroin.


      • Pitkäaikatyötön
        sami-90 kirjoitti:

        Tosiaan on venyttelyt olleet omalla kohdalla täysin olematonta. Kannattaisi varmaan alkaa venyttelemään. Eilenkin piti kävellä ylimääräinen kierros kahden ruokakassin kanssa, jotta askelmäärä ylitti asetetun tavoitteen. Jonkunlainen pakkomielle varmaan kyseessä, niinkuin aiemmassa viestissä kerroin.

        Kenellä tahansa voi esiintyä lievää neuroottisuutta, joka ei välttämättä ole haitaksi. Kipu on kuitenkin merkki siitä, että jonkinlaista haittaa aiheutuu. Jos toisaalta syksyn jälkeen ei ole ollut kipuja, eivät ne ylimääräiset kierrokset taida olla haitaksi.


    • työtönkuntoilija--

      Oletteko kokeilleet juoksua? Minä vaihdoin kävelyn juoksuun kun kävellessä ei syke noussut tarpeeksi. Toki edelleen kävelyäkin harrastan useamman kerran viikossa lähinnä palauttavana liikuntana. Kannattaa myös lihaskuntoa pitää yllä, itse ostin halvalla käytetyt puntit ja vähän muitakin välineitä painotreeniin, ja painotreeniäkin teen kotosalla muutaman kerran viikossa.

      • Itse en ole juoksua harrastanut. Viime vuonna hankin sellaisen voimistelupatjan tarkoituksena tehdä vatsa/selkälihasliikkeitä. No, ei vielä ole kovin monesti tullut tehtyä niitä vatsa/selkälihasliikkeitä. Aia välillä tulee muutama päivä tehtyä niitä, ja sitten on ollut parin kolmen kuukauden tauko siinä hommassa. Eipä tuollaisesta ole mitään hyötyä, kun touhu ei ole ollut säännöllistä. Nyt sitten tällä viikolla aloitin uudestaan, ja toivottavasti ei innostus lopahda taas kesken.

        Aloitin eilen katsomaan Netflixistä Lock up-sarjaa, jossa on dokumentoitu vankien arkea telkien takana.


      • Pitkäaikatyötön

        Itse en ole juurikaan juoksua harrastanut. Yksi osasyy on ns. löysä nilkka, joka nuorena nyrjähtäneenä helposti nyrjähtää uudestaan.
        Kotini lähellä on paljon pitkiä, jyrkähköjä mäkiä, joiden kapuaminen pakottaa tavallisen kävelijän hengästymään. Ne ovat riittäneet minulle oikein hyvin.

        Käsipainoni ovat olleet välillä pitkään käyttämättöminä, mutta ovat nykyään joka viikko hauisten käytössä. Harjoitutan myös ojentajia ilman painoja tekemällä etunojapunnerruksia. Olen tehnyt liikkeet rauhallisesti vähitellen kuormitusta lisäten, niin ei ole aiheutunut kipuja.


    • Millaisia mausteita tykkäätte käyttää ruuassa? Itsellä vakiokäytössä on suola, valkosipulijauhe, paprikajauhe, mustapippurijauhe, tabasco, sekä sriracha chilikastike. Ennen käytin myös sipulijauhetta, mutta nykyään silppuan kokonaisia sipuleita ruuan sekaan.

      Tapaan ostaa mausteet nykyään isoissa purkeissa, niin riittää pitemmäksi aikaa.

    • Millaisia mausteita tykkäätte käyttää ruuassa? Itsellä vakiokäytössä on suola, valkosipulijauhe, paprikajauhe, mustapippurijauhe, tabasco, sekä sriracha chilikastike. Ennen käytin myös sipulijauhetta, mutta nykyään silppuan kokonaisia sipuleita ruuan sekaan.

      Tapaan ostaa mausteet nykyään isoissa purkeissa, niin riittää pitemmäksi aikaa.

      • fhoi

        Valkosipuli on aromikkaampaa tuoreena verratuna jauheseeen. Curry on myös hyvä yleismauste.


    • työtönkuntoilija--

      Sipuli ja valkosipuli ovat herkkuani, sipulin pilkon itse ja valkosipuli kynsinä tai murskana. Muista mausteista suola (vuorisuolana), paprikajauhe, curry, chili erilaiset pippurit. Joskus muitakin mausteita tarpeen mukaan.

    • Olen kokenut mielenkiintoisena laskea excel-taulukkoon syömieni ruokien proteiineja, kaloreita jne. Koen ylipäänsä mielenkiintoisena laskeskella kaikenlaisia asioita. Ala-aste aikoina seurasin formulan tilastoja tekstitv:stä. Laskeskelin kaikkea, että millaiset mahdollisuudet jollain kuskilla on ohittaa joku toinen kuski kokonaispisteissä loppukauden aikana yms.

      Ala-aste aikoina tykkäsin pelata Liberogrande nimistä jalkapallopeliä pleikkarilla. Siinä pelissä näkee eri joukkueiden tilastoja. Voitettujen otteluiden määrä,tasapelien määrä ,hävittyjen otteluiden määrä jne. Tykkäsin vertailla eri joukkueiden tilastoja. Tapana oli pelata huonosti pärjänneellä joukkueella. Yritin saada huonoille joukkueille enempi voittoja jne.

      Jonnekkin 2000-luvun alkuvuosiin asti harrastin musiikin nauhoittamista cd-levyiltä kaseteille. Kuuntelin kasetteja walkanilla, joka on vielä käytössä. Joskus kävi sellainen vahinko, että kesken nauhoituksen kasetista loppui nauha kesken, eikä koko biisi mahtunutkaan siihen kasetille. Keksin, että laadin ensin biisilistan paperille, ja lasken biisien minuutit yhteen. Sillälailla tiesin etukäteen, että joku biisilista mahtuu varmasti kasetille. Ostin yleensä 90 minuutin kasetteja.

      Kun asuin vielä vanhempien luona, luin keskustelupalstoilta, paljonko yksin asuvilla ihmisillä menee rahaa ruokaan, sähköön, jne. Tein arviota exceliin siitä, paljonko tulee menemään rahaa sitten yksin asuessa.

    • Tein tänään asperger-testin netissä, ja sain seuraavanlaisen tuloksen:

      Käytit testin tekemiseen 9 minuuttia 23 sekuntia ja testipistemääräsi on 117 eli sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä Asperger-henkilöille.

      Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 . Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!

      Tein tuon testin joskus aiemminkin, mutta tein uudestaan, niin pystyin kopioimaan testituloksen tähän viestiin. Lueskelin netistä tietoa aspergerista, ja tosiaan itsestäni löytyy monia aspergeriin viittaavia piirteitä. Noudatan rutiineja. Menen nukkumaan tiettynä kellon aikana, syön ruokaa tiettyyn aikaan. Viihdyn paljon yksin. Aspergerin omaavilla on usein joku erityinen mielenkiinnon kohde. Teininä kuuntelin paljon Lordia, kun voittivat euroviisut. Hankin yhtyeen historiasta kertovan kirjan jne. Edelleenkin seuraan yhtyeen edesottamuksia, vaikka heidän musiikin kuuntelunsa onkin jäänyt vähemmälle.

      Aikuisiällä olen kiinnostunut enempi ja enempi ruokavalioon liittyvistä aioista. Kun laitoin enimmäistä kertaa itse pizzaa, niin luin netistä pizzan historiaa. Kun keksin tehdä pyttipannua, niin luin pyttipannun historiaa netistä. Selasin eri pyttipannu reseptejä, sekä katsoin youtubesta ruuanlaitto videoita, joissa ihmiset kokkasivat pyttipannua. Viime aikoina olen katsonut youtubesta urheilijoiden ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä videoita. Alkuviikosta keksin googlettaa tietoa astronauttien ruokavaliosta.

    • Minulle on ehdotettu jotain ammatillista kuntoutusselvitystä. Kela kustantaisi matkat yms, niin itselle ei tuosta koituisi kustannuksia. Sopimusta kuntouttavassa työtoiminnassa on toukokuun lopulle asti. Ihan vakavissani mietinyt, että ei kait tuossa mitään häviäisi. Kuntouttavassa työtoiminnassa olen ollut 2012 marraskuulta lähtien.

      • Tulipa laitettua hakemus ammatilliseen kuntoutusselvitykseen. Keskiviikkona tuli postia, että pääsen siihen. Vielä en tiedä, milloin tuo alkaa. Postissa tulee erikeen kutsu, josta ilmenee lisätietoja.


    • anders

      hei Sami menikö kuinka kauan hakemuksen laitosta päätöksen saapumiseen.

      hyvää kesää t: anders

      • Viime viikon maanantaina laitettiin hakemus, ja keskiviikkona oli jo päätös tullut postiluukusta. Eli nopeaa toimintaa oli.


      • Kirsti78

        Hei Sami-90
        Montako vuotta tuota kuntouttavaa voi yhtäjaksoisesti olla?


      • Itse olen ollut työtoiminnassa 2012 marraskuulta lähtien. Välillä on laadittu uusi aktivointisuunnitelma, jollainen tehdään pitkään työttömänä olleille.


      • https://keskustelu.suomi24.fi/t/11004475/kuntouttava-tyotoiminta

        Löysin tuollaisen ketjun, jossa on keskustelua kuntouttavan työtoiminnan maksimikestosta. Yhdessä viestissä kerrotaan, että moni luulee maksimikeston olevan kaksi vuotta. Mutta aktivointisuunnitelman uusimalla voi jatkaa pitempäänkin. Oma käsitykseni on, että mitään rajaa ei ole työtoiminnan kestolle.


      • Kirsti78

        Kiitokset vaivannäöstäsi ja linkeistä..
        Hyvää kesää


    • Kerroin aiemmin täällä, että nykyisessä puhelimessani on askelmittari. Alkuinnostuksen jälkeen ei askelia ole kertynyt yhtä paljoa, kun ennen. Asetin viime syksynä kävellä Suomen asukasluvun verran askelia vuodessa. Nykyisellä kävelytahdilla tavoitteesta tulee uupumaan muutaman satatuhatta.

      Olenkin alkanut miettimään, että pitäisi varmaan harrastaa kuntoliikuntaa monipuolisemmin, ettei vaan kävelyä.

      Painoindeksin mukaan olen nyt siinä normaalipainon, sekä lievän ylipainon rajoilla. Netistä luin kehon rasvaprosentista, että se on parempi kunnon mittari kuin painoindeksi. En kuitenkaan tiedä omaa kehon rasvaprosenttia.

      Tarkoituksena on alkaa treenaamaan lihaskuntoa. Aloin taas eilen illalla tekemään vatsalihastreenejä. Yritän, että lihaskunnon treenaamisesta tulisi vakituinen tapa. Ettei kävisi niinkun monta kertaa aiemminkin, että noin viikon verran teen vatsalihastreenejä, ja sitten innostus lopahtaa.

    • Vaihdoin aikoja sitten riisin Birkkalan tilan spelttihelmiin, joka on kotimaista, sekä luomua. Olen riisistä luopunut kokonaan. Oletteko itse kokeilleet?

      Tuolta linkistä löytyy tietoa speltin ravintoarvoista jne: http://sunspelt.fi/tietoa-speltista/

    • Olen laatinut excel-taulukossa ruokavalion. Tein sen siksi, että saisin ruokavaliostani suositusten mukaisen määrän proteiineja, hiilihydraatteja, kaloreita, vitamiineja, jne. Pidän myös sipsipussia kaapissa. Ideana on se, että jos noudattaa liian tarkasti jotain laadittua ruokavaliota, niin monella ihmisellä on riskinä sortua mässäilyyn.

      Laadin ruokavalioni marraskuun loppupuolella. Lopputalven ja kevään aikana söin kyllä niitä aterioita, joita olin exceliä laatinut. Mutta söin kaiken lisäksi kaikenlaista listan ulkopuolisia juttuja. No paino pysyi samana, ja rahat riitti seuraavaan tilipäivään asti. Nyt on tarkoitus vähentää näitä ylimääräisiä herkkuja, mutta en siis kokonaan luovu niistä.

      Oon talven aikana katsonut paljon tubettajien ruokaan liittyviä videoita. Kaikkia kokkailuvideoita, kaupassa käynti-videoita, jääkaapin sisällön esittely-videoita, mitä syön päivässä-videoita. Opin youtubesta termin ”Cheat meal”, eli suomennettuna ”Huijausateria”. Ideana on, että korvataan yksi terveellinen ateria viikossa jollain epäterveellisellä, kuten pizzalla, tai mäkkärin hampurilaisella. Itse siis talven aikana tein monesti niin, että söin ensin sen terveellisen excelissä laaditun aterian, ja siihen perään heti jäätelöä tai jotain muuta ”kiellettyä”.

      Viime kuukausien aikana on ajatukset paljon pyörineet ruokavalion ympärillä, niinkun varmaan tekstistä huomaa.

      Aloin tekemään toukokuun lopulla Selkä- ja vatsalihastreeni. Tarkoitus on polttaa ylimääräistä rasvaa keskivartalolta.

      Olen alkanut harrastamaan meditaatiota. Istun sohvalla, ja kuuntelen youtubesta meditaatio musiikkia.

      • Pitkäaikatyötön

        Ruoka ja liikunta näkyvät tosiaan olleen paljon esillä kirjoituksissasi. Ravinto koskettaa kaikkien elämää, joten se on kiinnostava aihe.

        Liian tarkka ruokavalio sivuuttaa sen tosiasian, että ruoka on merkittävä mielihyvän lähde. Jokainen tarvitsee mielihyvän kokemuksia jaksaakseen elää.

        Itsekin olen välillä käynyt hampurilaisbaarissa aterialla, tosin suosin kotimaista baariketjua. Majoneeseineen hampurilainen on aika tiheään pakattua energiaa, jonka vuoksi tulee helposti valittua kalorimäärältään liian iso ateria kylläisyyden tunteen saamiseksi.
        Rasvaisia ja suolaisia ranskalaisia en silti ota, vaan valitsen seuraksi salaatti- tai porkkanavaihtoehdon. Samalla jää pois kiusaus ottaa dippiketsuppia, jossa on haitallinen lisäsuola ja -sokeri.
        Samoin sokeripitoiset limsat ja mehut ovat painonhallinnan kannalta huonoja juomia. Maito ja vesi ovat luonnon juomina minun valintani. Kun en ole limsoja juonut vuosikausiin, joskus maistaessa ne vaikuttavat ällöttävän makeilta, sillä makuaistini on tottunut sokerittomuuteen tai ainakin vähäsokerisuuteen. Myös kahvi ja tee menevät sellaisinaan, ei sokeria tai maitoakaan.

        Painoni on pysynyt hyvin kurissa, mutta aiempien vuosien vähäinen liikkuminen on nostanut kokonaismassan lievään ylipainoon.
        Huomasin itselleni sopivaksi laihdutusmenetelmäksi jättää kerran tai kahdesti viikossa päivän pääateria eli lounas kokonaan syömättä. Loppupäivä pitää vain olla tarkkana, ettei sorru selittämään itselleen "kun en päivällä syönyt, niin nyt voin syödä vähän enemmän". Illalla on kuitenkin syötävä normaalisti, jotta nälkä ei haittaisi nukkumista. Huono nukkuminen kostautuu seuraavana päivänä haluna saada jotain 'lohturuokaa'.


      • Syön nykyään viisi ateriaa päivässä. Kaksi aterioista on lämmintä ruokaa. Ateriaväli on kolmesta viiteen tuntia. Viimenen syönti on tuntia ennen nukkumaan menoa.


    • Ajattelin ruveta välttelemään sokeria. Aloin miettimään, että mitkä käyttämäni elintarvikkeet sisältävät sokeria. Syön päivän aikana kaksi Elovena tummasuklaa keksiä. Ensimmäisen aamupalalla, ja toisen iltapalalla. Juon kaakaota kaksi lasillista päivässä. Käytän Rainbow-merkkistä kaakaojauhetta. Katsoin tuoteselostusta, niin vaan 18 prosenttia on kaakaota, ja loput 82 prosenttia jotain muuta. Sriracha chilikastiketta menee päivän aikana noin kahden teelusikkallisen verran. Joskus juon vihreää teetä, niin laitan siihen intiaanisokerin nimellä myytävää sokeria. http://www.intiaanisokeri.fi/index.php?sivu=intiaanisokeri

      Ajattelin korvata aamupalan tummasuklaa keksin jollain hedelmällä. Iltapalan keksin ajattelin korvata maapähkinöillä, jota ostin jo valmiiksi pussillisen. Ajattelin olla korvaamatta kaakaojauhetta, ja srirachaa millään. Käytän jo nyt ruuan maustamiseen cayennepippuria, niin siitä saa tulisuutta ruokaan.

    • Ajattelin ruveta välttelemään sokeria. Aloin miettimään, että mitkä käyttämäni elintarvikkeet sisältävät sokeria. Syön päivän aikana kaksi Elovena tummasuklaa keksiä. Ensimmäisen aamupalalla, ja toisen iltapalalla. Juon kaakaota kaksi lasillista päivässä. Käytän Rainbow-merkkistä kaakaojauhetta. Katsoin tuoteselostusta, niin vaan 18 prosenttia on kaakaota, ja loput 82 prosenttia jotain muuta. Sriracha chilikastiketta menee päivän aikana noin kahden teelusikkallisen verran. Joskus juon vihreää teetä, niin laitan siihen intiaanisokerin nimellä myytävää sokeria. http://www.intiaanisokeri.fi/index.php?sivu=intiaanisokeri

      Ajattelin korvata aamupalan tummasuklaa keksin jollain hedelmällä. Iltapalan keksin ajattelin korvata maapähkinöillä, jota ostin jo valmiiksi pussillisen. Ajattelin olla korvaamatta kaakaojauhetta, ja srirachaa millään. Käytän jo nyt ruuan maustamiseen cayennepippuria, niin siitä saa tulisuutta ruokaan.

    • Ajattelin ruveta välttelemään sokeria. Aloin miettimään, että mitkä käyttämäni elintarvikkeet sisältävät sokeria. Syön päivän aikana kaksi Elovena tummasuklaa keksiä. Ensimmäisen aamupalalla, ja toisen iltapalalla. Juon kaakaota kaksi lasillista päivässä. Käytän Rainbow-merkkistä kaakaojauhetta. Katsoin tuoteselostusta, niin vaan 18 prosenttia on kaakaota, ja loput 82 prosenttia jotain muuta. Sriracha chilikastiketta menee päivän aikana noin kahden teelusikkallisen verran. Joskus juon vihreää teetä, niin laitan siihen intiaanisokerin nimellä myytävää sokeria. http://www.intiaanisokeri.fi/index.php?sivu=intiaanisokeri

      Ajattelin korvata aamupalan tummasuklaa keksin jollain hedelmällä. Iltapalan keksin ajattelin korvata maapähkinöillä, jota ostin jo valmiiksi pussillisen. Ajattelin olla korvaamatta kaakaojauhetta, ja srirachaa millään. Käytän jo nyt ruuan maustamiseen cayennepippuria, niin siitä saa tulisuutta ruokaan.

      • No nyt tuli vahingossa sama viesti kolmesti. Selain hidasteli, niin klikkasin tuota "lähetä" nappia useampaan kertaan.


      • ilmanjalkojahuonoa

        Onneksi pystyt kuitenkin kävelemään, jotta ei tarvitse aina taksilla lähteä hakemaan lähikaupausta näkkileipä pakettia iltapalaksi sunnuntaisin, pyhäpäivän kunniaksi.


      • ilmanjalkojahuonoa kirjoitti:

        Onneksi pystyt kuitenkin kävelemään, jotta ei tarvitse aina taksilla lähteä hakemaan lähikaupausta näkkileipä pakettia iltapalaksi sunnuntaisin, pyhäpäivän kunniaksi.

        Kannattaa olla kiitollinen, kun pystyy itse käymään kaupassa, laittamaan ruuan jne.

        Viime aikoina olen katsonut dokumentteja netflixistä.

        Generation Iron

        Dokumentti näyttää maailman kovimpien kehonrakentajien elämästä sekä kauniin että nurjan puolen, kun miehet valmistautuvat tavoittelemaan Mr. Olympia -titteliä.

        Generation Iron 2

        Uuden sukupolven kehonrakennustähdet – kuten Rich Piana, Kai Greene ja Calum von Moger – jakavat kokemuksiaan lajin vaativista kilpailuista.

        Amazonin kadonnut heimo: ensimmäinen yhteys ulkomaailmaan

        ”Antropologi matkaa syvälle Amazonin sademetsiin tutustumaan yhteen viimeisistä heimoista, joka on onnistunut elämään täydellisessä eristyksessä muusta maailmasta.”
        Löytöretki onnellisuuteen

        Elokuvantekijä ja hänen tyttöystävänsä lähtevät koiransa kanssa uusiksi tuunatulla koulubussilla eeppiselle reissulle Pohjois-Amerikan halki.

        Born strong

        Neljä 180-kiloista jättiä taistelee Arnold Strongman Classicin voitosta ja esittelee elämäänsä kilpailua edeltävänä aikana.

        Nuo dokumenteista kertovat tekstit kopioin netflixin nettisivuilta.


    • Innostuin kevään aikana karsimaan ylimääräistä tavaraa kotoa. Kolme kertaa olen vienyt kevään ja alkukesän aikana kierrätyskeskukseen tavaraa, jota en tarvitse. Jääkaapista siivosin pois jotain vanhoja sinappituubeja yms. Kuivamuonakaapit järjestin myös. Nyt sielläkin on kaikki siistissä rivissä, ja kaikelle on oma paikkansa. Nyt on helpompi löytää tarvitsemansa, kun ei tarvitse etsiä kaiken muun seasta.

    • NJAK

      Moi Sami!
      Oon kutakuinki lukassu melkein kokonaan elämäntapa ja syrjäytymiseen liittyviä ajatuksiasi, päivän kulusta, suunnitelmista, miten ehkäiset ongelmia, miten ylläpidät toimintakuntoasi, ja on ollu todella mukavaa ja terapeuttistakin olla sun tekstien matkassa, mulla on paljon samaa asiaa mitä sullakin, et oo yksin. ja lähtisin sun kaa koska tahansa elämänfilosofiomaan elämää lenkille. Kuullostat mukavalta, ja elämä tasapainossa, mut ainut ongelma mitä täällä mainittiinkin on yksinäisyys. Asutko missäpäin?

      • Asun länsirannikolla pikkukaupungissa.


    • NJAK

      Toho sun teksti liittyen Aspergeriin, voi tietenkin pitää paikkansa, mutta omakohtaisten kokemusteni kautta oon oivaltanu sellasen homman, et mitä pitempää on yksin ja vain omien rutiineiden vallassa, sitä enemmän tulee rajoitteita elämään., täsmällisyyttä ja organisoimiskykyä, mutta myös sen mukana ongelmia.

      Pakko-ajatukset, yksinkertaisesti masennus mikään ei tunnu miltään ja joutuu pinnistelemään saavuttaessaan edes jonkun tunteen vielä että hetkauttas, tietyt rutiiniomaiset kellonajat, ja kun ns. suoritat jatkuvasti elämässäsi tehtäviä, se ei ole vapaamuotoista elämää, niin nettidiagnoositkin tuntuvat käyvän päteen ja ettii sieltä helpotusta ja kysymyksiin vastausta. Ratkaisu olisi ystävät ja mielekkäämpi tekeminen, ei kerkeisi olemaan oman pään syövereissä ja miettimään epäolennaisia asioitakaan niin paljoa, ja eläisi oikeesti hetkessä. Kun ei tiedostaisi mitä tapahtuu seuraavaksi ja ei olisi suunnitellut mitään valmiiksi se olisi elämää. Sitä tekee liian täysillä tai ei tee ollenkaan tässä elämässä ole varovaine ton ruokavalionki kanssa ettei mee yli jos suoritat sitä liian täysillä, muista se päälimmäinen tunne hyvä olo mitä siitä pitäis saada. yhteiskunta ei ymmärrä ja psyykkaa muutenkin, sama niiku lekurissaki.

      Oli täs viel joku päällimmäinen asia jonka halusin kertoa mut lähti ajatus pois, joka tapauksessa toivotan sulle hyvää viikonloppua, pitää olla onnellinen että on fyysisesti terveessä kunnossa, on jalat joilla pääsee lenkille ja kädet joilla voi tehdä ruokaa ja kirjoittaa, olisipa vielä mielenterveyskin kunnossa :)

      Terveisin: NJAK Syrjäytynyt, Pakko-oireista häiriötä (OCD), Keskivaikeaa masennusta, Anoreksia, Ahmimishäiriötä, Bulimiaa, ja ADHD:ta sairastava kansalainen :)
      Joo, tiiän että tulee varmasti mielikuvia näistä niin järkevän kuuloisista diagnooseista meidän yhteiskunnassamme, ei anneta diagnoosin(sien) vaikuttaa liikaa toimintakuntoon ja persoonallisuuteen vaikka välillä vähä psyykkaantuu mieli ku lueskelee mitä diagnoosinluokituksessa on sanottu, mutta monet piirteet ja diagnoosit tulevat syrjäytymässä oleville kaiken sortin ihmisille väistämättä jossakin vaiheessa, oma kiinnostus esim ruokaan aiheutti tapahtumaketjun niinkuin huomata saattaa... on tää elämä salakavalaa.. anyways
      Joo tää oli vaa siis oma mielipide jota en avannutkaan niin paljoa mut aattelin ny kirjottaa.

      • Tosiaan on pyörinyt ajatukset paljon ruokavalion ympärillä, niinkuin aiemmista viesteistä voi huomata. Netistä luin, että keittäminen tuhoaa osan porkkanan c-vitamiineista. Mutta laskin, että saan suositusten mukaisen määrän c-vitamiinia muualta, niin voin jatkossakin syödä porkkanat keitettynä.

        Olen lukenut netistä ortoreksiasta. Ortoreksia on terveellisen ruuan pakkomielle. Mutta liiallinen terveysintoilu voi johtaa siihen, että jätetään lähes kaikki pois, ja ruokavalio onkin sitten liian ykspuolinen. Eihän sellainen touhu sitten enää ole terveellistä, jos ei saa kaikkia ravintoaineita tarpeeksi.


      • NJAK

        Joo, itelläni oli 4vuotta "hukattuna" elämästä liiankin terveellisten elämäntapojen noudatuksissa... olin ku parhaimassa kisakunnossa ja tietyn ruokavalion noudattaminen oli orjallista, näytin hyvältä ja olin hyvässä kunnossa, mutta alipainoinen loppupeleissä. Oon nainen 183cm ja painoin 58kg.

        Oli kyllä sellasta luuta ja nahkaa ja huijasin ruan ja nälän kontrolloimisella hyvää oloa, yöllä en saanu nukuttua ku oli nälkä mut senkin yli pääs, luut paino patjasta läpi... huh kamalaa aikaa.. ja jatkuvasti suoritin elämää, sosiaalisia suhteita oli, mut mun oli pakko jättää ne taakse, koska kisadietin noudattaminen muodostu tärkeemmäks ja pakonomaseks... ku muistelee sitä aikaa ni olin iha yksin (no oon nyttenki :D) mut parhaimassa mahdollisessa urheilukunnossa ja kestävyys jaksoin juosta 10km lenkkejä päivittäin.

        Tilanne nykyselään on sitten ihan toisenlainen, nykysellää ei oo sitä ruuan kontrollii enää ni ennen ei syönyt ollenkaan ja nyt on sitten ongelma syömisen kanssa ku ei tunne kylläisyyden tunnetta enää ni sitä tulee mätettyy kaikkee mahdollista ja vertailee itteensä ennen ni syylisyyden tunteet nousee, tullu lihottuuki varmaa se 25kg, en tiiä en oo käyny vuosii vaalla ku en haluu pakottaa omaa mieltä.

        Siihe ruokatottumuksii ja terveellisyyden noudatteluu tuli tosiaa mentyy muutama vuos ja lisää vuosiaki on tossa mennä ja menneisyydestä osa kun rupee miettii noita muita diagnooseja mitä kirjasin tossa ni osittain oon päässy joistai syövereistä yli ja tunnetilasta, mutta nyt vanhemmiten ymmärtää noittenki diagnoosien tarkotusperän ja omaa elämää paremmin.

        Nykytilanne on onneksi rauhoittunut ja kaikista suurin saavutus oli se kun pääsin huumeist eroo, se osittai manipuloi tekemää huonoja valintoja ja teki musta sellasen millanen oon, mut seki on vaa menneisyyttä onneks.

        Ihminen on kuitenkin luotu tekemään jotain tässä elämässä, tsemppii kaikille siihen tekemisen meininkii, koska yksin makaaminen himassa tekee psyykisesti huonon olon ja siitä pääsee yli, mutta kevyin askelin ja tarvitsee hankkia elämään enemmän niitä yhteisöön kuulumisen tunnetta ja muutenkin myönteistä oloa, mutta jos sitä etsii jatkuvasti tarkoituksenmukaisesti ei löydä kyllä ikinä.

        Tipahdin aikoinani yhteisöistä ja yhteiskunnasta, niin yhteisöä tässä päivät kuluu päivät ettiessä ja yrittäessä nauttia elämästä. Vapaus on tekemään melkei mitä vaan, mutta yksin.

        Harmillista ku sijaitset siellä länsirannikossa, sun kaa ois ollu mukavaa vaihtaa muutama sana ihan livenäkin. Ainakin ruuasta :D

        Terveisin: NJAK


      • Misvitunrannikolla

        Mielenterveysongelmiin auttaa työnteko niin ei ole aikaa liiaksi pyöriä oman napansa ympärillä. Jos ei mitään tee ja on ihan yksin niin alkaa päässä pyöriä ihan sairaita juttuja. Nuorena pitää olla yhteisössä ja vanhana se ei ole niin merkityksellistä enään ja pärjää ilmankin. Opiskelu tai työyhteisössä piti itsenikin olla eikä nuorta ihmistä ole luotu missään kotona oleilemiseen kuten vanhuksen.


        Vanhana pääsin vielä opiskelemaan ja ihmettelin työttömien pajoilla näitä syrjäytyneitä alle kolmikymppisiä miehiä keillä ei ollut mitään tulevaisuuden suunnitelmia eikä kelvannut työnohjaajien apukaan löytämään alaa millekkä tulevaisuudessa olisi tähdännyt. Ei mitään koulutusta peruskoulun jälkeen muuta kuin oli pelannut yöllä ja päivät nukkunut. Ei niitä voi kukaan auttaa kun ei mitään apua edes haluta vaan on helpompaa lojua työttömyyskorvauksilla. Kun tyhjästä saa rahaa niin se ei kannusta ihmistä yrittämään.

        Vanhemmilla pitäisi olla joku vastuu kun kakaroita tehtailee niin huolehtia niistä niin ettei tule mitään "ammattilais" työttömiä jälkikasvustaan. Vanhempien pitäisi elättää ne jos niistä tulee luusereita niin ettei työ eikä opiskelu kiinnosta. Mielenterveysongelmaiselle luuserille ei pitäisi maksaa työttömyyskorvausta ja tukea sen oleilua kotona sillä se ei sen elämää nosta. Jos nuori ihminen kuljeksii vain jossain rannoilla eikä tee yhtään mitään päivisin niin se on vakavaa ja paha ongelma. Yksinolo nuorena ja työttömänä on paha ongelma.

        Minulle kelpasi raskas paskatyökin nuorena kunhan vaan ei tarvinnut kotona maata mutta nyky nuorisolle ei kelpaa siivoustyöt vaan heti pitäisi olla kovapalkkainen johtaja ilman edes mitään ammattia niin että ruohonjuuri työt eivät kelpaa niille itsekeskeisille narsisteille. Kaikki pitäisi saada tyhjästä likaamatta käsiään. Joku helvetin rannoilla liikuskeleva ja ruokavalioo luetteleva naismainen mies ei kiinnosta ketään naista ja yksinäisenä pysyykin.


      • Anonyymi
        Misvitunrannikolla kirjoitti:

        Mielenterveysongelmiin auttaa työnteko niin ei ole aikaa liiaksi pyöriä oman napansa ympärillä. Jos ei mitään tee ja on ihan yksin niin alkaa päässä pyöriä ihan sairaita juttuja. Nuorena pitää olla yhteisössä ja vanhana se ei ole niin merkityksellistä enään ja pärjää ilmankin. Opiskelu tai työyhteisössä piti itsenikin olla eikä nuorta ihmistä ole luotu missään kotona oleilemiseen kuten vanhuksen.


        Vanhana pääsin vielä opiskelemaan ja ihmettelin työttömien pajoilla näitä syrjäytyneitä alle kolmikymppisiä miehiä keillä ei ollut mitään tulevaisuuden suunnitelmia eikä kelvannut työnohjaajien apukaan löytämään alaa millekkä tulevaisuudessa olisi tähdännyt. Ei mitään koulutusta peruskoulun jälkeen muuta kuin oli pelannut yöllä ja päivät nukkunut. Ei niitä voi kukaan auttaa kun ei mitään apua edes haluta vaan on helpompaa lojua työttömyyskorvauksilla. Kun tyhjästä saa rahaa niin se ei kannusta ihmistä yrittämään.

        Vanhemmilla pitäisi olla joku vastuu kun kakaroita tehtailee niin huolehtia niistä niin ettei tule mitään "ammattilais" työttömiä jälkikasvustaan. Vanhempien pitäisi elättää ne jos niistä tulee luusereita niin ettei työ eikä opiskelu kiinnosta. Mielenterveysongelmaiselle luuserille ei pitäisi maksaa työttömyyskorvausta ja tukea sen oleilua kotona sillä se ei sen elämää nosta. Jos nuori ihminen kuljeksii vain jossain rannoilla eikä tee yhtään mitään päivisin niin se on vakavaa ja paha ongelma. Yksinolo nuorena ja työttömänä on paha ongelma.

        Minulle kelpasi raskas paskatyökin nuorena kunhan vaan ei tarvinnut kotona maata mutta nyky nuorisolle ei kelpaa siivoustyöt vaan heti pitäisi olla kovapalkkainen johtaja ilman edes mitään ammattia niin että ruohonjuuri työt eivät kelpaa niille itsekeskeisille narsisteille. Kaikki pitäisi saada tyhjästä likaamatta käsiään. Joku helvetin rannoilla liikuskeleva ja ruokavalioo luetteleva naismainen mies ei kiinnosta ketään naista ja yksinäisenä pysyykin.

        Olen törmännyt tällaiseen samanlaiseen aiemminkin. Jotkut sanovat, että nuoria ei ole luotu kotona olemaan, mutta sitten ei muisteta sitä asiaa, että me olemme jokainen erilaisia toisistamme eikä siten voi sanoa mikä sopii kellekin.
        Samin tapauksessa harmillista tietenkin on hänen kokema yksinäisyys.

        Jokainen meistä käy omaa kasvuaan läpi elämänsä, joten ihan jonnin joutavaa sanoa, että mielenterveys paranee pelkästään töitä tekemällä.

        Minusta Samin elämä vaikuttaa ihanteelliselta henkisen puolen suhteen noin muuten jos yksinäisyyttä ei oteta lukuihin. Varmasti on tehnyt hyvää tuo aika ja löytöretki itseensä.

        Ja miksi se olisi aina niin selkeästi tiedettävä mitä haluaa elämässään tehdä? Onko sekin joku nykyajan pakkomielle?

        Ja en menisi puhumaan mitään kenenkään elämän helppoudesta, jota ei tunne. Ethän sinä tiedä mitä asioita toinen käy läpi tai tuntee.
        Jokaisella meillä on omat haasteemme. Olisi hyvä jos voisimme olla enemmän ihmisiä toisillemme arjessa. Ehkä sekin voisi pelastaa jonkun kokonaisen päivän.

        Jos sinulle on sopinut jokin työ niin eihän kaikkien pidä samanlaisia olla, vai mitä mieltä olet?
        En yleistäisi kaikkia ihmisiä samaan nippuun.

        Olet väärässä viimeisessä virkkeessäsi. Minua ainakin kiinnostaisi kyseisen kaltainen mies, jos en olisi varattu. Todella aidon oloinen ja kokisin oloni erittäin vapautuneeksi sellaisen ihmisen vierellä.
        No, mielipiteistä on ihan turha kiistellä.


    • NJAK

      oho toho painoon tuli väärä lukema 48kg piti kirjottaa joo

    • Outotyyppiolet

      Omassa nuoruudessa piti olla joko työssä tai opiskelemassa ja oli hävettävää oleilla työttömyyskorvauksilla. Jos et töitä saa niin miksi et mene opiskelemaan vaikkapa uutta ammattia ja onko sinulla ammattia ollenkaan? Kun et kertonut minkä alan ammattilainen olet ja miksi et ole onnistunut työllistymään. Säälittävää että menee vain elämä hukkaan jossain rannoilla notkuessa ja kukaan nainen ei sellaista perseaukista rantajätkääkään huoli. Tuossa iässä pitäisi tehdä kaikkensa että pääsisi työhön ja ilman koulutusta se ei onnistu. Vähän aikaa voi hengailla työttömänäkin mutta vain vähän aikaa. Työttömien pajat ovat vain ikä ihmisille, sairaille työkyvyttömille joita ei työnantajat ota töihin. Minä en olisi nuorena edes kehdannut mennä tuommoisille "kehitysvammaisten" pajoille askartelemaan kun muitakin vaihtoehtoja oli. Ihmettelenkin että että mitä ihmettä nuoret sellaiseen menee kun voisi mennä opiskelemaankin jos ei onnistu työtä saamaan. Ne nuoret siellä pajoilla ovat suoraansanottuna lorveja joita ei kiinnosta opiskeleminen työstä puhumattakaan. Niillä on jotain vikaa päässä, mielenterveysongelmia.

      Eikö mikään ala kiinnosta jollekka voisit alkaa pyrkiä opiskelemaan. Vaikkapa kokiksi jos tuo ruokavalio on niin kiinnostavaa. Koita TE- toimistosta että hyväksyisikö se omaehtoisen opiskelemisen työttömyyskorvauksella niin sekin olisi parempi kuin jollain pajalla käyminen joka ei johda yhtään mihinkään eikä edesauta työllistymistäsi. Tuossa iässä minä koittaisin kaikin keinoin parantamaan asemaani työmarkkinoilla enkä hillumista jossain rannoilla.

      Pahalta näyttää jos elämäsi pyörii, jurraa jonkun sen ympärillä mitä syö mihinkin aikaan. Onko syömishäiriö ja muitakin häiriöitä niin että voisi ajan varata psygoloogille.

    • entinen.opso.opisk

      Kannattaa harkita myös oppisopimuskoulutusta jolloin koulutusajalta saa palkkaa.

    • sami-90

      Lokakuulla olin kolmen päivän jakson siinä ammatillisessa kuntoutusselvityksessä. Todettiin, että saan jatkoa kuntoutusselvitykseen.

    • wki71

      minkälaista oli ja missä päin

      • Ensimmäisenä päivänä oli aamusta ensimmäisenä kuntoutuksen alkukeskustelu. Siinä täyttettiin jotain papereita. Sitten oli sosionomin sekä psykologin haastattelut. Toisena päivänä oli 6 minuutin kävelytesti, työelämänasiantuntijan haastattelu, sekä lääkärin alkutarkastus. Kolmantena päivänä oli kuntosaliopastus, yksilöllinen loppukeskustelu, sekä omaohjaajan yksilötapaaminen.

        Asun länsi-Suomessa, niin kun olen tainnut aiemmassa viestissä kertoa. Omalla paikkakunnalla ei ole tahoa joka järjestäisi ammatillista kuntoutusselvitystä. Sain valita neljästä vaihtoehdosta, ja valitsin Ruissalon kylpylän Turusta. Lähdin sinne junalla tiistaina 9. lokakuuta, ja Turun juna-asemalta lähti bussi sinne Ruissaloon. Lähdin jo päivää etukäteen sinne. Pasilan asemalla Helsingissä oli junan vaihto. Kotiin tullessa ei tarvinnut vaihtaa junaa. Olin joskus kuuden aikaan illalla kotona sillon 12. lokakuuta.

        Kävin vanhempien luona skannaamassa junaliput yms kelaa varten, kun itsellä ei ole skanneria.


    • ömppy

      Kuulostaa kyllä ihan mielenterveyspalvelujen ihanne-elämältä. Se kuntouttava toiminta todennäköisesti syö aivosi. Pitää itse keksiä kiinnostavaa tekemistä. Ota vaikka halvat kalliokiipeilyvarusteet ja kiipeä 50 metriä. Tee ohjelma puhelimelle. Pyöräile Suomen halki. Aika tylsää voivat olla nuokin, mutta vaihtelua. Ja yksi idea johtaa toiseen.

    • Ostin tänään käsipainon kaupasta. Paketissa on mukana neljä 2,5kg painoista levyä, sekä kaksi 1,25kg levyä. Tuli hiki kantaessa sitä kotiin. Noin kilometrin mittanen matka kotiin kyseisestä kaupasta. Välillä pistin hetkeksi käsipainopakkauksen maahan, ja sitten taas jatkoin matkaa. Pistän linkin kuvan viestin loppuun.

      https://aijaa.com/HuvjSi

      • Pitkäaikatyötön

        Niillä saa hyvin pidettyä käsivarsien lihakset kunnossa, kun säännöllisesti käyttää.

        Minä ostin 90-luvulla kaksi käsipainoa. Molemmissa on neljät erikokoiset painolevyt: 2,25 kg, 1,75 kg, 1,25 kg ja 0,75 kg. Lisäksi päätylukot painavat parisensataa grammaa kukin. Tangoissa ei ole kierteitä, vaan lukkojen sivuilla on tappi, jota kiertämällä lukko kiristetään kiinni tankoon.
        Painot ovat krominkiiltoiset ja kilisevät helposti toisiaan vasten.

        Vein toisen vanhempieni luokse, koska yhtäältä en kuitenkaan käytä molempia tankoja samaan aikaan, ja toisaalta näin voin harjoitella myös vieraillessani siellä kuukausittain.


      • Pitkäaikatyötön
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Niillä saa hyvin pidettyä käsivarsien lihakset kunnossa, kun säännöllisesti käyttää.

        Minä ostin 90-luvulla kaksi käsipainoa. Molemmissa on neljät erikokoiset painolevyt: 2,25 kg, 1,75 kg, 1,25 kg ja 0,75 kg. Lisäksi päätylukot painavat parisensataa grammaa kukin. Tangoissa ei ole kierteitä, vaan lukkojen sivuilla on tappi, jota kiertämällä lukko kiristetään kiinni tankoon.
        Painot ovat krominkiiltoiset ja kilisevät helposti toisiaan vasten.

        Vein toisen vanhempieni luokse, koska yhtäältä en kuitenkaan käytä molempia tankoja samaan aikaan, ja toisaalta näin voin harjoitella myös vieraillessani siellä kuukausittain.

        Kirjoitinkin näköjään epäselvästi: "Molemmissa on neljät erikokoiset painolevyt: 2,25 kg, 1,75 kg, 1,25 kg ja 0,75 kg."
        Molemmissa on siis kahdet painolevyt, joita on neljää eri kokoa.


      • Yritän mahdollisimman monipuolisesti harrastaa kuntoilua. Siksi hankin tuon käsipainon. Kerroin aiemmin täällä puhelimen askelmittarista, sekä siitä, että yritän kävellä vuodessa Suomen asukasluvun verran askelia. Se tarkoittaa noin yhtätoista kilometriä päiväissä. Jossain vaiheessa aloin miettimään, että on kovin ykspuolista liikuntaa pelkkä kävely. Se tavoiteltu askelmäärä jäi muutaman sata tuhatta tavoitteesta. Silloin heinäkuun 30 helteillä en paljoa kävellyt.


    • anderss1

      sullekki tulee varmaan lähiaikoina kutsu pitemmälle jaksolle lähiaikoina eikö, minä kävin täällä pohjosemmassa 3 päivää pari luentoa per päivä ja thats it ei oikein vakuuttanut täällä tämä touhu, matkaa oli kuitenki 700 km mutkin, kelan kuppausta taitaa olla, toivottavasti siellä paremmin tsemiä.

    • Kerroin siellä ammatillisessa kuntoutusselvityksessä, että kouluaikoina oli keskittymisen kanssa ongelmia. Esimerkiksi joskus äidinkielen tunneilla jokaisen piti vuorotellen lukea kirjan tekstistä pari riviä. No itse siinä olin uppoutuneena omiin ajatuksiini. Havahduin monesti siihen, kun opettaja hokee nimeäni. Olin ala-asteella ekalla luokalla ensimmäiset kaksi kuukautta erityisluokalla, mutta minut laitettiin sitten normiluokalle.

      Huomasivat siellä kuntoutusselvityksessä minussa aspergerin piirteitä.

    • Joulu se lähestyy. On ollut tapana ostaa vanhemmile, ja isovanhemmille jotain suklaata. Joka vuosi oon ostanut jotain eriä.

      Aloin käymään läpi tavaroita kotona. Aion vähentää tavaran määrää kotona. Jotain vaatetta aion viedä kierrätyskeskukseen. Muovikassillisen verran DVD-leffoja aion myös luovuttaa pois. Aion vielä jatkaa kaappien ja komeroiden tutkimista, josko löytyisi jotain tarpeetonta.

      Ihmisillä on taipumusta kerätä materiaa ympärillensä.

    • Numero

      Hei,
      olen seurannut tätä ketjuasi pitkään. Mielestäni sinä, kuka liet, olet erityinen. Lahjakkuus. En ole neuvoja, en näkijä enkä kaataja. Sanon kuitenkin, että osaat toimia hyvin. Pientä elämää itse tehden ja touhuten. Älykkäästi ja analysoiden. Myös lempeys ja kauneus on tärkeää. Paljon tärkeämpää, kuin muu, etenkin tulevaisuudessa. Kun tarvitsemme lisää tulevaisuuden osaajia.

      • Olen viimeaikoina lukenut netistä minimalistisesta elämäntavasta. Kyseessä on vastareaktio ylenpalttiselle kulutukselle. Minimalismi on elämän yksinkertaistamista. Tarkoituksena on keskittyä itselle merkityksellisiin asioihin. Jatkuva suorittaminen kysenalaistetaan minimalismissa.

        Minimalismista innostuneena olen alkanut karsimaan kotoa tavaraa. Aiemmin kesällä vein kierrätyskeskukseen ylimääräsiä lautasia, sekä juomalaseja. DVD-leffoja vein kierrätykseen vuosi pari takaperin. Nyt on siis tarkotus viedä sinne lisää leffoja kasillisen verran. Ylimääräisiä vaatteita on kaksi kassillista.


    • Tulipa hankittua käsipuristin puristusvoiman harjoittelua varten. Vastuksen säätö 10-40kg. Käsipuristimella harjoittelu aktivoi käsivarren veren kiertoa, sekä vähentää jännetuppi- ja kyynärpäävaivojen riskiä.

      Hankin myös nilkka/rannepainot kilon painoiset. Tarkoitus on käyttää niitä jaloissa, kun treenaan kotona. Ilmapyörä treenissä menen selälleni maahan, nostan jalat ilmaan, laitan polvet koukkuun ja alan rutistamaan vuorotellen kyynärpäitä kohti vastakkaista polvea. Tänään käytin painoja nilkoissa ensimmäistä kertaa.

    • Googletin nilkkapainojen käytöstä. Löysin Suomi24:n juoksu-palstalta tietoa, jonka mukaan kävellessä ei kannattaisi käyttää nilkkapainoja, koska häiritsevät jalan luonnollista liikerataa.

      Pakkotoisto.com foorumilta luin, että jotkut käyttää kävellessä painoliiviä. No, jos tyydytään toistaiseksi näihin nykyisiin kuntoilutarvikkeisiin. En vielä ainakaan innostunut mistään painoliiveistä.

    • 3moves

      No tere. Itse olen ADD tjsp.
      Äärimmäisen mahtava Viestiketju.
      Haluan vain sanoa, että kuuntele sisintäsi.
      Älä laita liikaa painoa "pakkotoistoille."
      Itsekkin olen työtön. Niinkuin varmaan puolet
      Koko väestöstä oikeasti.

      Ole jokupäivä laiska.

      (PS tämän kirjoittaminen oli täyttä tuskaa)

    • Ei tällä meikäläisen näpertelyllä kehonrakentajan kuntoon pääse. Toisaalta, eipä se tavoitteena olekkaan. Pääasia, että saan kuntoa pidettyä yllä, etten nyt ihan rapakunnossakaan ole.

      Kerroin aiemmassa viestissä, että alan välttelemään sokeria. Luettelin, missä syömissäni jutuissa jutuissa on sokeria. Sriracha-chilikastikkeen otin takaisin ruokavalioon. Ajattelin, että ei yksittäinen juttu tee ruokavaliosta terveellistä, tai epäterveellistä. Kokonaisuus ratkaisee. Kaakaojauheen vaihdoin sellaiseen, joka on vain pelkästään kaakaota. Ei siis mitään sokeria tai lisäaineita seassa. Laitan kaakaojauhetta smoothien sekaan illalla.

      Oon testannut useita meditaatiomusiikki-sovelluksia puhelimella. Jotain meditaatiomusiikki-videoita oon myös kuunnellut youtubesta. Meditoinnissa keho saa rentoutua. On hyvä, että nostan käsipainoja, ja käyn ulkona kävelemässä. Mutta on hyvä olla myös liikunnalle ja urheilulle myös jotain vastapainoa.

      • Numero

        Ulkona käveleminen on hyvä. Liukkaalla kelillä on vaikeampaa. Nastat lenkkikenkiin helpompaa. Itse ajattelen, että tulevaisuudessa jää on petollinen pikkujaloille, uskon kvanttifysiikkaan. Sanokaa, mitä sanotte, tämä ihminen on nero. Tänään nauratte ja huomenna itkemme nauruamme.


    • napsutinaa

      Vaikutat mukavalta ihmiseltä. Kaikkea hyvää elämääsi.

      • Tulihan tässä oltua jo monta päivää vapaata. Menen sinne kuntouttavaan työtoimintaan huomenna, ja sitten alkaa taas viikonloppu. Meikäläisellä kun on perjantait vapaata.

        Toissa vuonna ostin uuden vuoden juhlintaan sädetikkuja. Kävin niitä ulkona polttamassa.
        On vuosi mennyt taas äkkiä.


    • Aloittajan tilanne vaikuttaa kuitenkin jokseenkin tasapainoiselta ja on hyvä merkki että kykenet kulkemaan kuntouttavassa työtoiminnassa ilman poissaoloja. Monella asiat on paljon huonommin, lukkiudutaan neljän seinän sisään ja kuviohin tulee alkoholi ja tupakka niin rahat menee kaikki ja jostain syystä alkoholismin kautta syrjäytyneet mielletään että ovat itse aiheuttaneet tilanteensa vaikka monesti alkoholismi on yksinäisyyden seuraus eikä syy yksinäisyyteen.

      Minä kuljen kuntouttavassa työtoiminnassa vain yhtenä päivänä viikossa eikä minulla ole aloittajan kaltaisia säännöllisiä aikatauluja. Koti on niinkuin kaatopaikka, joskus pitäisi tilata tänne siivooja kun itse en vaan jaksa.

      Älä ihmeessä aloita alkoholin käyttöä, elämäntilanteesi on suurelta osin hallinnassa, vain jotain harrastuksia ja jotain vastaavaa tuohon lisäksi niin tulee mieluista tekemistä. Itse olen aloitellut lintubongausta ja kalastusta mutta harrastuksiin on ryyppyputkien vuoksi tullut pitkiäkin katkos jaksoja välillä.

      • Arki menee samoja rutiineja noudattaessa. Käyn ulkona kävelemässä, laitan ruokaa, katson sarjoja netflixistä. Aloin katsomaan Breaking bad-sarjaa äskettäin. Lisäksi oon katsonut dokumenttia kehonrakentaja Ronnie Colemanista. En ole sitä loppuun asti vielä katsonut.

        Pari kertaa oon aikonut aloittaa videoiden kuvaamisen youtubeen. Touhu on tyssännyt parin videon jälkeen, ja oon sitten poistanut kyseisen tunnuksen youtubesta.


      • Numero

        Olen seurannut tätä Samin ketjua pitkään. Tietämättä tilannetta, tuntematta henkilöä, sanon oman mielipiteeni. Uskon, että mahdollisuus tulevaisuudessa on tällä moneen. Minusta Samin tulevaisuus voi olla esimerkiksi binäärien parissa. Hän on ehkä liian kiltti, osaava tai trolli. Tai kaikkea näitä.Tulevaisuus on näiden aivoissa. Älä tuhlaa kykyäsi turhaan. Tee, mitä sinun on tehtävä. Vaikka pieni onkin kauneinta. Binäärimatematiikka on helppoa. Kaikki, mitä ketjussasi olet kertonut, mietityttää. Sinä menet kyvylläsi ihan hukkaan. Jos jäät tämänhetkiseen elämään. Jatka matkaa.


      • Kun asuin vielä vanhempieni luona, niin huoneeni oli yhtä sekasotkua. Paljon kaikenlaista roinaa, ja rajallinen määrä tilaa.

        Aloin kesällä 2014 ostelemaan kattiloita, astioita yms omaa kotia varten. Samoihin aikoihin aloin myös karsimaan kaikenlaista roskaa huoneesta pois. Vaatekaapista raivasin tilaa kaikelle sille tavaralle, jota ostin omaa kotia varten. Vein paperin kierrätykseen ala-aste aikaisia kirjoja, kokeita, jne. Vuosien ajalta oli kertynyt kauppakuitteja. Jotain naarmuisia CD-levyjä heitin menemään.

        Tavaramäärän paljous oli häirinnyt teini-iästä lähtien. Mutta sain aikaiseksi ruveta karsimaan ylimääräistä vasta 2014 kesällä. Vuotta ennen omilleen muuttoa. Ylimääräisen tavaran karsimista olen jatkanut aktiivisesti nyt viime kuukausina. Osasta niistäkin tavaroista olen luopunut, joita ostin silloin 2014 omilleen muuttoa varten.

        Nykyisessä kodissa koko omaisuus mahtuu itse asuntoon. Kellarin komerossa en ole käynyt sen jälkeen, kun vuokranantaja kellarin tiloja esitteli.


    • ruoka

      Mielenkiinnosta olen jo eläkkeellä olevana vanhempana ihmisenä seurannut myös kirjoitteluasiOlet sinä aika mestari, kun jaksat pitkiä kirjoituksia kirjoitella, mutta sehän on hyvä piire ihmisessä, että jaksaa !teitä samanlaisia on paljon nykyään ja tekemistä pitää vaan keksiä.Kirjastotkin tarjoavat ilmaisia palvelujaan asiakkaille hyvinkin monenlaisia.Olet hyvä ruuanlaittaja ja ilmeisesti ruoka kiinnostaa, entä jos ajattelisit sitäkin alaa.Onhan se hyvä, kun osaa itse laittaa ruokaa, sillä pärjää jo pitkälle.kaikkea hyvää elämääsi. Ja tsemppiä !!!!

    • Olen monesti miettinyt omia unia, sekä niiden merkityksiä. Ala-aste ajoilta muistan kaksi teemaa, jotka toistuivat unissa. Monesti näin tuolloin unta, että olen kaupassa, tai jossain muualla julkisella paikalla. yhtä äkkiä huomaan olevani alasti. Tunnen häpeää, ja lähden juoksemaan kotiin. Toinen toistuva teema unissa oli, että kompastun jossain ulkona, ja pystyyn nouseminen on hankalaa, kun jalat on voimattomat. Lopulta onnistun nousemaan pystyyn. Myös näissä unissa tunsin häpeää.

      Joskus kymmenen vuotta sitten näin usein unta, että kävelen naapuri paikkakunnan kaduilla, ja huomaan jonkun ravintolan. Unessa päätän sitten mennä sinne syömään. Toinenkin teema on unissani toistunut aikuisiällä. Useissa unissa olen voittanut kauppojen pelikoneista paljon rahaa. Tällaista unta olen nähnyt muistaakseni kolme kertaa. Kerran näin unta, että olen rannalla. Veikkaukselta soittivat, ja kertoivat minun voittaneen suuren potin rahaa.

      • Tulipa joskus hommattua vihko unien muistiin kirjaamista varten. Taisin kolme unta kirjata vihkoon, niin se touhu jäi. Vihkon nykyinen sijainti on pimennossa. kait se jossain rojujen seassa on.


    • Olen myös kokenut usein unihalvauksia. Unihalvauksen aikana ihminen on tavallaan puoliksi unessa, ja puoliksi hereillä. Kun ihminen on REM-unessa, niin keho on halvaantuneessa tilassa. Jos ihminen herää kesken REM-unen, niin halvaustila jää päälle. Unissakävelijöillä ei käsittääkseni tule ollenkaan tuota halvaustilaa. Koin unihalvauksen ensimmäistä kertaa 2007, kun opiskelin ensimmäistä vuotta ammattiopistossa. Amiksen aikana koin unihalvauksen useita kertoja.

      Sitten oli unihalvauksista taukoa, kunnes aloin kokemaan niitä uudelleen kesällä 2012. En ollut tuohon aikaan töissä, koulussa, tai missään, niin unirytmi oli epäsäännöllinen. Valvoin tuolloin pisimmillään 30 tuntia.

      Elokuulla 2015 muutin yksin asumaan. Siinä syksyn aikana koin unihalvauksen ainakin pari kertaa.

    • Ens kuussa menen uudestaan sinne ammatilliseen kuntoutusselvitykseen.

      • Kävin eilen hakemassa R-kioskilta junalipun. 27 päivä klo 9 alkaa, mutta menen sinne jo edellisenä päivänä. Varasin huoneenkin jo.


    • Numero

      Oletko ajatellut koodausta? Tulevaisuudessa tarvitsemme tämän lajin osaajia. Kun robotisaatio etenee. Mielestäni ketjussa kertomasi viittaa siihen, että voit olla. Asian osaaja. Säännönmukaisuus, rutiininoaisuus, kekseliäisyys pienissä arjen askareissa. Ei koodareiden tarvitse istua pulpetissa toisten ohjattavana. Väitän, että koodaus ei tarvitse matematiikaa sillä tavalla, kuin se ymmärretään. Pienestä lähdetään. 0 ja1, sehän on kohta 10. Menet tällä hetkellä ihan hukkaan. Sinua tarvitaan jopa lähitulevaisuudessa.

      • Ammattiopistossa oli kurssi, jossa harjoiteltiin Visual Basicilla ohjelmointia. Kurssin alussa opettaja antoi meille jonkun monistenipun, jossa oli tehtäviä. Sitten kurssin lopussa piti tehdä opinnäytetyö. Jossain vaiheessa latasin Visual Basicin kotona koneelle. Jotain juttuja koitin tehdä youtube-videoiden ohjeilla. Kerran tein ohjeita seuraten nettiselaimen.

        Innostuin järjestämään keittiön kaapeissa astiat, sekä kuivamuonat uusiksi. Samalla vähän katsoin, että onko missään elintarvikkeissa mennyt parasta ennen päiväys ohi. Löysin myös jotain astioita, jotka ovat käyttöä vailla. Ajattelin viedä kierrätyskeskukseen. Sain aikaiseksi tiskattua tiskialtaaseen kertyneet tiskit.


      • järjestelin tänään vaatekaapin sisältöä, ja löysin jotain vaatteita, joita en käytä. Muutenkin oli ihan aiheellista järjestellä vaatekaappi, kun kaikki siellä oli sikin sokin.


      • Numero

        Mielestäni olet huippu. Järjestelmäsyydessä, rutiininomaisuudessa sekä vaikka tabulatuurien osaamisessa. Herää kysymys, miten olet vuosi toisensa jälkeen kuntouttavassa työtoiminnassa. Kuitenkin tarvitsemme sinunlaisia ihan lähiaikoina. Ohlelmointiopiskelu ei ole missään yliopistoissa. Esimerkiksi Javaohjelmointi tulee ihan pienillä kursseilla, ehtomuotona kansanopistot. Myös ammattiopistot tai pelkästään itsemuotoinen oppiminen käy. Lähde eteenpäin. Kyvykäs ihminen ei saa jäädä; pitää lähteä. Mikäli et ole trolli, niin hukkaan menet.


    • Vein tänään jotain vanhoja takkeja kierrätyskeskukseen. Takit olivat roikkuneet henkarilla tyhjän panttina. Jäljelle jäi kaksi kesätakkia, sekä kaksi talvitakkia. Toisessa talvitakeista on vetoketju rikki. Ehkä sen saisi korjattua, niin olisi sitten varalla toinen.

      Tuli melkein kolmen kilsan kävelylenkki, kun vein takit pois.

      • Pitkäaikatyötön

        Vetoketjun korjaaminen on Kuningaskuluttajan mukaan aika helppoa. Tarvitaan vain pihdit, joilla ketjun lukkoa puristetaan:
        "Hivuta jumittunut lukko varovasti alas ja avaa se niin, että lukko on kiinni vain ketjun toisessa laidassa. Purista lukkoa pihdeillä ensin toiselta litteältä sivulta, sitten toiselta. Käännä lukko kyljelleen ja litistä sitä myös tässä suunnassa. Vie lukko vetoketjun alkupäähän ja sulje vetoketju. Jos ketju ei sulkeudu kunnolla, kiristä uudelleen tarvittaessa."
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/04/vetoketjun-voi-korjata-myos-kotikonstein


      • Työkalupakista löytyy kärkipihdit. Sain vetoketjun toimimaan.


    • Ensi viikolla on jatkopalaveri kuntouttavan työtoiminnan jatkumisesta. Helmikuun viimeisellä viikolla menen sinne ammatilliseen kuntoutusselvitykseen.

      Kerroin täällä aiemmin tehneeni exceliin taulukkoa omista syömisistä. Päivitin sitä tänään. Laitoin siihen osion tulot ja menot. Yhdessä kohtaa on merkittynä tulot. Työttömyysraha, asumistuki, sekä ylläpitokorvaus niiltä päiviltä, kun olen työtoiminnassa. Siinä sitten näkyy myös tulot yhteensä per kuukausi.

      Tein myös oman taulukkonsa menoista. Siihen on merkitty erikseen kaikki menot. Vuokra, sähkölasku, puhelinlasku, kotivakuutus jne. siinä sitten näkyy paljonko on menoja yhteensä per kuukausi. Tuolleen kun tekee taulukkoa kuluttamisestaan, niin hahmottaa paremmin, mihin rahat menee.

    • Numero

      Tarkkuus asioissa on tärkeää. Omilleen muuttamisessa on osattava laskea menot ja tulot. Vuokra, sähkö, kotivakuutus, matkat sekä muut veroasiat. Olen kaivannut sinua tänne. Kerro tilanteestasi. Näin uteliaana kyselen. Olen ihan koukussa tekstiisi, joten nostan sinut keskusteluun.

      • Ammatillisen kuntotusselvityksen toinen jakso oli kolmen päivän mittainen. Menin sinne etukäteen edellisenä päivänä, ihan niin kuin enimmäisellä kertaakin. Ensimmäisenä päivänä oli aloituskeskustelu, sosionomin haastattelu, sekä psykologin tutkimus. Toisena päivänä oli lääkärin tapaaminen, fysioterapeutin haastatattelu ja tutkimus, sekä psykiatrin yksilötunti. Kolmantena päivänä oli työelämämasiantuntijan haastattelu, psykologin palaute, sekä yksilöllinen loppukeskustelu.


      • Jokuvainen
        sami-90 kirjoitti:

        Ammatillisen kuntotusselvityksen toinen jakso oli kolmen päivän mittainen. Menin sinne etukäteen edellisenä päivänä, ihan niin kuin enimmäisellä kertaakin. Ensimmäisenä päivänä oli aloituskeskustelu, sosionomin haastattelu, sekä psykologin tutkimus. Toisena päivänä oli lääkärin tapaaminen, fysioterapeutin haastatattelu ja tutkimus, sekä psykiatrin yksilötunti. Kolmantena päivänä oli työelämämasiantuntijan haastattelu, psykologin palaute, sekä yksilöllinen loppukeskustelu.

        Hei mitä kuuluu?
        Luin viestejä olet lahjakas kirjoittaja.
        Mikset kirjoita blogia.
        Olisi varmasti seurattu.


      • Olen blogin perustamista harkinnut, mutta en ole toistaiseksi saanut aikaiseksi. Olen kaksi tai kolme kertaa aloittanut videoiden teon yotubeen, mutta se on lopahtanut parin videon jälkeen, niin olen sitten poistanut kanavan youtubesta.


      • Jokuvainen

        Videoiden tekeminen on vaikeaa, niitä pitää harjoitella paljon.
        Blogi on hyvä siitä, että varmasti saisit seuraajia ja monet samassa elämäntilanteessa saisivat vinkkejä elämään sinun kautta.
        Näin uskoisin.



    • Ostin tänään mämmiä ja vaniljakastiketta. Lapsena en mämmistä tykännyt, kun sitä oli jälkiruokana päiväkodissa. Meni vuosia, etten mämmiä syönyt. Kun olin Yläasteella seitsemännellä luokalla, oli ruokalassa tarjolla mämmiä. SIlloin sitä maistoin, ja olen siitä lähtien syönyt joka vuosi.

    • Huomenna ruuan laittoa, kaupassa käynti, sekä siivousta. Pääsiäisen vietän kotosalla. Lapsena olin naapurin pojan kanssa virpomassa.

    • Hommasin alkuvuodesta aktiivisuusrannekkeen, joka mittaa askelet, pulssin, sekä unen laatua. Olin harkinnut pitemmän aikaa rannekellon hankkimista. Puhelimen sovelluksessa näkyy prosentteina, paljonko on kävelyaskelia, ja paljonko juoksuaskelia.

      Sovellus väittää minun juosseen, vaikken kovin nopeaa tahtia etene. Sovellus tulkitsee juoksuksi ripeän kävelyn. Sen mukaan tammkuun askelista 7 prosenttia on juoksua. Helmikuulla juoksun osuus on neljä prosenttia, ja maaliskuulla kymmenen prosenttia. Huhtikuun tähän astisista askelista 18 prosenttia on juoksua.

    • Ammatillinen kuntoutusselvitys voi olla enintään 12 päivää. Itsellä on vielä puolet jäljellä 12 päivästä. Jossain vaiheessa on käynti neuropsykologisessa testauksessa. Heinäkuussa pidän neljä viikkoa taukoa kuntouttavasta työtoiminnasta.

    • Lapsena leikin pihalla viereisessä kerrostalossa asuvan pojan kanssa ulkona. Viereisessä rapussa asuvan pojan kanssa leikin myös. Päiväkodissa leikin muiden lasten kanssa.

      Muutettiin toiselle puolelle kaupunkia, kun olin kahdeksan vuotias. Kotiosoitteen myötä vaihtui myös koulu. Uudessa koulussa minulla oli luokalla yksi kaveri jonka luona tapasin käydä. Jossain vaiheessa hän alkoi kiusaamaan, niin kaveruus loppui. Samassa kerrostalossa asui muita lapsia, joiden kanssa kaveerattiin ulkona. Pelattiin sählyä yms. Minulla oli oma sählymaila, sählypallo, sekä jalkapallo.

      Yläasteella juttelin muiden kanssa välituntisin, mutten ollut heidän kanssaan vapaa-ajalla tekemisissä. Paikkakunnallani yhdistettiin kaksi yläastetta, joten kävin yhdeksännen luokan eri koulussa, kuin 7 ja 8 luokat. Tämä tiesi uusia tuttavuuksia välituntisin. Joillekkin tytöille tein itse joulukortteja.

      Kun oli yhdeksäs luokka ohi, niin eräs rinnakkaisluokan tyttö kävi luonani. No siitä ei mitään sen kummempaa muodostunut. Ammattiopistossa opiskellessani eräs tuntemani tyttö kävi luonani kaksi kertaa. No ei muodostunut siitäkään sen kummempaa.

      Yksin olen asunut elokuusta 2015 lähtien. Kuntouttavassa työtoiminnassa näen ihmisiä. Äiti käy luonani kerran viikossa. Siiinäpä se meikäläisen sosiaalinen elämä nykyään.

    • Enää viikko, niin on lomaa kuntouttavasta työtoiminnasta. Netflixistä katson elokuvia, käyn ulkona kävelemässä jne. Eipä mitään erikoista ole suunnitteilla loman ajaksi.

      Paistoin tänään lättyjä. Kerran aiemmin olen lättyjä paistanut yksin asuessa. Laitan linkin kuvaan viestin loppuun.

      https://aijaa.com/UH42Os

    • Lapsena tykkäsin katsoa kaikenlaisia taikuriohelmia telkkarista. Lapsuuden haaveammatti olikin taikuri. Yhtenä jouluna sain lahjaksi taikurin tarvikesetin, jossa oli korttipakka, taikasauva yms.

      Tykkäsin myös piirtää lapsena. Vesivärit sain lahjaksi kahtena eri jouluna.

      Ala-aste aikoina kävin seurakunnan järjestämässä kokkikerhossa. Ylä-asteella olin yhdeksännellä luokalla työelämään tutustumisessa lasten päiväkodin keittiöllä. Armeijassa olin sotilaskeittänä, eli laitoin ruokia. Kotona vanhempien luona osallistuin ruoan laittoihin.

    • Huomasin, että nukahdan nykyään iltaisin nopeammin, kuin ennen. Enkä heräile öisin yhtä usein. Joskus herännyt kaksikin kertaa yössä. Liekkö vaikutusta asiaan sillä, kun en enää nuku päikkäreitä iltapäivisin.

      • Anonyymi

        Aikuiset ei nuku päikkäreitä, ne kuuluu pikkulapsille ja eläkeläisille. Eläkeläiset tosin herää jo klo:4.00 aikaan, kun luulevat, että lehmät pitää lypsää.


    • Olen edelleen kuntouttavassa työtoiminnassa. Olen vaihtamassa toiseen paikkaan työtoimintaan.

    • Anonyymi

      Ei kannata. Mikä sun koulutus on peruskoulun jälkeen ? Kouluttaudu, jos on tarvis aikuiskoulutuksena ja ala tehdä ammattilaisten töitä tessin palkalla.

    • Anonyymi

      Mitäs kuuluu Sami?

      • Anonyymi

        Onko Sami kokonaan herpaantunut vai onko työtoiminta uuvuttanut tyystin.


      • Anonyymi

        Mikä nyt jumittaa, kun keskjustelua ei kommentoida lainkaan.


    • Anonyymi

      Lukisin myös mielelläni Samin kuulumisia.

    • Anonyymi

      Olet löytänyt paikkasi yhteiskunnassa. Monen mielenterveys ei kestäisi olla kuntoutujana Te-palvelussa. Kuntoutujana toteutat Valtioneuvoston arvotamaa hyvää kansalaisuutta ja suhdetta työmarkkinoihin. Kun lisäksi harrastat liikuntaa ja elät tervellisesti, voiko kunnollisempaa kansalaista ollakaan.

      Yhteiskunnalisen ongelman aiheutamme me sopeutumattomat jotka emme löydä itsestämme mitään vikaa vaikka olemme olleet työttömiä vuosikaudet. Emme ole löytäneet paikkaamme yhteiskunnassa.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe