Liikennesääntöihin tulee massiivisia muutoksia

15022017klo1350

Liikennesääntöihin tulee massiivisia muutoksia: rikesakko muuttuu virhemaksuksi, keltaisesta viivasta valkoinen…

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tallainen-uusi-tieliikennelaki-rikesakko-muuttuu-virhemaksuksi-keltaisesta-viivasta-valkoinen/

Tieliikennelakiin on tulossa isoja muutoksia.

Tieliikennelain kokonaisuudistus on edennyt lausuntovaiheeseen. Lakiluonnokseen on koottu tieliikenteessä toimimista ja käyttäytymistä koskevat säännökset, kertoi liikenne- ja viestintäministeriö keskiviikkona.

Uudistuksella sääntelyä ”sujuvoitettaisiin korjaamalla vanhan lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia” ja puutteita sekä varauduttaisiin tieliikenteen nopeaan tekniseen kehitykseen ja automaatioon, ministeriö kertoo.

Esitysluonnokseen sisältyvät muun muassa liikennesäännöt sekä säännöt liikenteenohjauksesta, ajoneuvon käyttämisestä ja lain rikkomisesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan tieliikennelaki on yksi kansalaisten eniten käyttämistä laeista, ja siksi sen on oltava mahdollisimman yksiselitteinen ja ymmärrettävä. Uudistus on laaja, ja sitä on valmisteltu noin neljä vuotta.

Voimassa oleva laki on vuodelta 1981 ja sitä täydentävät lukuisat asetukset eri vuosilta. Lakia on muutettu useita kymmeniä kertoja. Nyt lausuntokierrokselle lähetettävässä luonnoksessa normisto on koottu tiiviimmin yhteen ja yksittäisten säännösten määrää on vähennetty.

Tieliikennelain uudistuksella toimeenpantaisiin valtioneuvoston joulukuinen periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Periaatepäätöksessä hallitus sitoutui myös muuttamaan liikenteen rangaistusjärjestelmää. Lakiehdotuksessa luovuttaisiin lievemmissä rikkeissä rikesakkoihin ja sakkomenettelyyn perustuvasta järjestelmästä ja säädettäisiin uusi hallinnollisesti kevyempi laaja-alainen liikennevirhemaksu.

Uusi virhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Maksu vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Automaattisen liikennevalvonnan yhteydessä havaitusta rikkomuksesta voitaisiin määrätä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu.

Ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaisi ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava, jolleivät he osoittaisi todennäköiseksi, etteivät olleet toimineet kuljettajina rikkomuksen tekohetkellä.

Uuden järjestelmän myötä automaattinen liikennesääntöjen valvonta olisi helpompaa ulottaa ylinopeuksien lisäksi myös esimerkiksi suojatiesäännön noudattamiseen ja punaisia päin ajamiseen, ministeriö sanoo.

Liikenteen automaation edellytyksiä parannettaisiin luonnoksen mukaan muun muassa sillä, että tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa myös ajoneuvoa muualta kuin auton sisältä ohjaavaa henkilöä. Esimerkiksi auton pysäköinti on jo nyt uusimmissa autoissa mahdollista auton ulkopuolelta käsin.

Sulkuviiva muuttuu valkoiseksi

Keltainen sulkuviiva merkittäisiin jatkossa eurooppalaiseen tapaan kustannuksia säästävällä valkoisella värillä, jolla on myös parempi erottuvuus esimerkiksi konenäköä silmällä pitäen.

Lakiluonnoksen kantavana tavoitteena on suojella erityisesti haavoittuvammassa asemassa olevia liikenteessä. Säädösehdotuksissa onkin pyritty ottamaan huomioon erityisesti jalankulku ja polkupyöräily.

Polkupyöräilysäännöksiä selkeytettäisiin. Uudella liikennemerkillä voitaisiin sallia kaksisuuntainen pyöräily yksisuuntaisella kadulla.

Lakiin otettaisiin myös uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi. Pyörätien jatkeen voisi tulevaisuudessa merkitä vain, jos risteävällä tielle olisi asetettu ajoneuvoliikenteelle väistämisvelvollisuus.

Suojateiden näkyvyyttä parannettaisiin siten, että ne tulisi jatkossa merkitä aina sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä.

Tavoitteena on myös, että tienkäyttäjät ottaisivat enemmän vastuuta omasta liikenneturvallisuudestaan. Esimerkiksi polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöä suosittavat säännökset poistettaisiin laista ja niiden käyttöön kannustettaisiin ”tehokkaammilla keinoilla”.

Useita ajoneuvojen käyttöön liittyviä sääntöjä muutettaisiin. Esimerkiksi ajoneuvon pysäköinti kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä sallittaisiin. Ajoneuvo saisi myös poistua risteyksestä ”sopivinta” ajokaistaa käyttäen, jos risteävällä ajoradalla on kaksi tai useampia kaistoja.

Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa. Uudet nopeat traktorit rinnastettaisiin kuorma-autoihin. Taksinkuljettajalle, katsastajalle ja traktorin kuljettajalle tulisi turvavyön käyttövelvollisuus.

Talvirengasmääräyksiä laajennettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Talvirenkaita olisi käytettävä jo marraskuulta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Ehdotettuja uusia ajoneuvojen kuljettamiseen liittyviä liikennemerkkejä olisivat esimerkiksi tien vähimmäisnopeus, väistämisvelvoll

44

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15022017klo1352

      Ehdotettuja uusia ajoneuvojen kuljettamiseen liittyviä liikennemerkkejä olisivat esimerkiksi tien vähimmäisnopeus, väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa, sähköautojen latauspaikka ja nastarenkaiden käyttökielto tieosuudella.

      Tämä on hyvä Tulee vähimmäisnopeus

      • tättärääpippijuu

        "Tämä on hyvä Tulee vähimmäisnopeus".
        Tuosta nyt ei kannata riemuita, koska vähimmäisnopeus ei voi olla suurempi kuin jonkun ajoneuvon enimmäisnopeus.



      • Juu_ei
        tättärääpippijuu kirjoitti:

        "Tämä on hyvä Tulee vähimmäisnopeus".
        Tuosta nyt ei kannata riemuita, koska vähimmäisnopeus ei voi olla suurempi kuin jonkun ajoneuvon enimmäisnopeus.

        Juuri sitä varten tuo vähimmäisnopeusmerkki on keksitty, että sillä poistetaan tietyltä tieltä tai kaistalta ajoneuvot, joiden enimmäisnopeus ei riitä. Onhan idea nytkin käytössä moottoriväylillä. Siellä se vain lukee suoraan säädöksessä.

        Tampereen rantatunnelissa oli tästä ongelma. Sieltä piti saada valtitieltä mopoautot pois. Mutta kun ei ole sopivaa merkkiä olemassa. Nyt ehdotettuun tieliikennelakiin on muuten kirjoitettu, että traktorilla-ajokielto sisältäisi myös mopoautolla ajamisen kiellon. Katsotaan, meneekö läpi.


      • 20022017klo2308

        Huomatkaa tulee alin nopeus ja nastoille kielto määrätyille teille. HYVÄ!!!


    • Mitenköhän tuo esteettömän kulun antaminen pyörikadulla onnistuisi. Ajat mummon perässä 5 km/h nopeudella ja takaa sotkee joukko kilpapyöräilijöitä 50 km/h nopeudella...

      Haltijavastuu sakotukseen on vähintäänkin epäilyttävä, mutta onhan se realiteetti jo nyt. Itsekin sain sakon vähän aikaa sitten tolpasta, mutta kuvan nähdäkseen olisi pitänyt käydä virka-aikaan poliisiasemalla. Sakon maksaminen oli halvempaa. Tietysti työttömälle valittaminenkaan ei olisi ongelma.

      • Niin, jos ilmoitat "en ole ajanut, en tiedo kuskia" niin tulee kutsu käydä asemalla katsomassa kuva ja toteamassa "en ole kuvassa, enkä tiedä kuvassa olevaa henkilöä" vasta sitten on kuivilla


      • Bussissa kirjoitti:

        Niin, jos ilmoitat "en ole ajanut, en tiedo kuskia" niin tulee kutsu käydä asemalla katsomassa kuva ja toteamassa "en ole kuvassa, enkä tiedä kuvassa olevaa henkilöä" vasta sitten on kuivilla

        Kuten sanottua, tulee kalliimmaksi tuollainen kuin maksaa sakot...


      • TiedoBussissaRunosmäkeen
        Bussissa kirjoitti:

        Niin, jos ilmoitat "en ole ajanut, en tiedo kuskia" niin tulee kutsu käydä asemalla katsomassa kuva ja toteamassa "en ole kuvassa, enkä tiedä kuvassa olevaa henkilöä" vasta sitten on kuivilla

        Kysyttiinkö sinulta jotain? Olet taas vapaalla hoidosta. Meneppä takaisin. Ei hyvältä näytä. Mikä muuten on tiedo?


      • TheRat kirjoitti:

        Kuten sanottua, tulee kalliimmaksi tuollainen kuin maksaa sakot...

        Miten niin kalliimaksi? Käynti asemalla ei maksa mitään. Ja eikä asmeallekaan ole pakko mennä, saat ekaksi pari kutsua tiedoksiantoa varten, sitten puheluita muutama ja sitten etsintäkuulutuksen.

        Ja jos et jää teon tapahtumahetkestä vuoden sisällä poliisin haaviin, raukeaa koko keissi.

        Itse olen kaksi kertaa valehdellut etten tiedä kuskia, ekassa keississä sisko ajoi, tokassa äiti. Molemmat autot omissa nimissäni


      • Bussissa kirjoitti:

        Miten niin kalliimaksi? Käynti asemalla ei maksa mitään. Ja eikä asmeallekaan ole pakko mennä, saat ekaksi pari kutsua tiedoksiantoa varten, sitten puheluita muutama ja sitten etsintäkuulutuksen.

        Ja jos et jää teon tapahtumahetkestä vuoden sisällä poliisin haaviin, raukeaa koko keissi.

        Itse olen kaksi kertaa valehdellut etten tiedä kuskia, ekassa keississä sisko ajoi, tokassa äiti. Molemmat autot omissa nimissäni

        Asemalla pitää käydä virka-aikaan. joillekin meistä se tarkoittaa ansiomenetyksiä.


      • Ei oikeastaan pidä, jos et siellä käy määräaikaan mennessä niin saat perään etsintäkuluutuksen aikanaan, sitten kyllä poliisin pysäytteässä katotaan se kuva ja oletko se sinä ja kerrotko kuka ajoi


      • BussissaIdioottiOnNero
        Bussissa kirjoitti:

        Ei oikeastaan pidä, jos et siellä käy määräaikaan mennessä niin saat perään etsintäkuluutuksen aikanaan, sitten kyllä poliisin pysäytteässä katotaan se kuva ja oletko se sinä ja kerrotko kuka ajoi

        Etsintäkuulutus perässä onkin pirun hyvä juttu. Ei tarvitse lähteä ulkomaille kun lippuja tai passeja ei myönnetä. Myös jos haluaisi asioida eri valtion virastoissa etsintäkuulutus deletoi kaikki hakemukset ja anomukset. Ratsiassa kärähdät heti ja matkanteko jää siihen. Todella järkevää ottaa vapaaehtoisesti itselleen etsintäkuulutus perään.


      • BussissaIdioottiOnNero kirjoitti:

        Etsintäkuulutus perässä onkin pirun hyvä juttu. Ei tarvitse lähteä ulkomaille kun lippuja tai passeja ei myönnetä. Myös jos haluaisi asioida eri valtion virastoissa etsintäkuulutus deletoi kaikki hakemukset ja anomukset. Ratsiassa kärähdät heti ja matkanteko jää siihen. Todella järkevää ottaa vapaaehtoisesti itselleen etsintäkuulutus perään.

        On se hyvä juttu, jos jäät poliisin haaviin vuoden kuluessa, eli he pysäyttää ja tarkistaa tietosi, tai menet muuten asmalle, selvitetään asia heti! Jos taasen vuoden sisällä ei käy käryä, niin sakko mitätöityy, sinä etkä kuski saa sitä.

        Ja normi puhallusratsiassa ei tosiaan tarksiteta koneelta hakuja tms. Ja vaikka jäisitkin poliisin haaviin niin ei tule mitään "lisäseuraamuksia" siitä että olet unohtanut käydä asemalla. Toki matkanteko kesksytyy 5-10 minuutiksi


      • BussissaIdioottiOnNero
        Bussissa kirjoitti:

        On se hyvä juttu, jos jäät poliisin haaviin vuoden kuluessa, eli he pysäyttää ja tarkistaa tietosi, tai menet muuten asmalle, selvitetään asia heti! Jos taasen vuoden sisällä ei käy käryä, niin sakko mitätöityy, sinä etkä kuski saa sitä.

        Ja normi puhallusratsiassa ei tosiaan tarksiteta koneelta hakuja tms. Ja vaikka jäisitkin poliisin haaviin niin ei tule mitään "lisäseuraamuksia" siitä että olet unohtanut käydä asemalla. Toki matkanteko kesksytyy 5-10 minuutiksi

        Missä kohtaa minä mainitsin PUHALLUSRATSIAN??? Voisiko olla niin että tarkoitin RATSIOITA yleensä eli niitä joissa poliisi pyytää ajokortin ja paperit joista tarkastetaan kuljettajan tiedot ja auton katsastukset, verot ja vakuutukset? Niissä etsintäkuulutus tulee esiin varmasti ja matkanteko keskeytyy.


      • BussissaIdioottiOnNero kirjoitti:

        Missä kohtaa minä mainitsin PUHALLUSRATSIAN??? Voisiko olla niin että tarkoitin RATSIOITA yleensä eli niitä joissa poliisi pyytää ajokortin ja paperit joista tarkastetaan kuljettajan tiedot ja auton katsastukset, verot ja vakuutukset? Niissä etsintäkuulutus tulee esiin varmasti ja matkanteko keskeytyy.

        Niin, sellaisia ratsioita tuskin usein on. Toki jos pysäyttää "epäilyttävän" auton niin silloin tilanne on toinen ja matkanteko pysää ainakin 10 minsaksi.

        Itse ajoin pienen ylinopeuden 2.1.2016


        8.2.2016 kutsu noutaa sakko 1.3.2016 mennessä

        8.4.2016 toinen kutsu noutaa sakko 3.5.2016 mennessä

        27.5.2016 sain puhelun liikenneturvakeskuksen Jarno Luukkoselta jossa kerrottiin että sakko tulee noutaa viimeistään 5.6.2016 tai hän tekee RIKOSILMOITUKSEN

        13.1.2017 poliisi pysätti mut Ruissalossa ja tarkisti tietoni... pakko sanoa että TIUKILLE MENI... Pari viikkoa aikaisemmin jos olisi sama keissi tapahtnut, niin oltaisi itsuskeltu poliisiautossa 10 minsaa ja selvitetty asiaa :)


      • NiinNohNimenomaanNoh
        Bussissa kirjoitti:

        Niin, sellaisia ratsioita tuskin usein on. Toki jos pysäyttää "epäilyttävän" auton niin silloin tilanne on toinen ja matkanteko pysää ainakin 10 minsaksi.

        Itse ajoin pienen ylinopeuden 2.1.2016


        8.2.2016 kutsu noutaa sakko 1.3.2016 mennessä

        8.4.2016 toinen kutsu noutaa sakko 3.5.2016 mennessä

        27.5.2016 sain puhelun liikenneturvakeskuksen Jarno Luukkoselta jossa kerrottiin että sakko tulee noutaa viimeistään 5.6.2016 tai hän tekee RIKOSILMOITUKSEN

        13.1.2017 poliisi pysätti mut Ruissalossa ja tarkisti tietoni... pakko sanoa että TIUKILLE MENI... Pari viikkoa aikaisemmin jos olisi sama keissi tapahtnut, niin oltaisi itsuskeltu poliisiautossa 10 minsaa ja selvitetty asiaa :)

        Hohhoijaa, sä olet tyhmä. Onko sulla yhtään ystävää?


      • Nimenomaan, ei siitä etstintäkuulutuksesta mitään lisäkuluja tule, ja sekin ehtii olemaan voimassa vain noin 6kk


      • Miksi edes ylipäätään ryhdyt tuollaiseen idioottimaiseen leikittelyyn, missä ei ole mitään järkevää. Turhaa työtä ja ajanhukkaa, jonka voi helposti välttää kayttämällä sallittuja nopeuksia. Taidatkin olla se kuljettaja, jolle yhteisten pelisääntöjen noudattamainen on urbaani myytti ja vastuuta teoistasi kartat kuin ruttoa. Kysymys onkin, miten sinulle on voitu myöntää ajo-oikeus ylipäätään..


    • muutos_huonompaan

      Uudistuksessa ei ole kyse turvallisuudesta, vaan sakotuksen (= veroluonteisen rahastuksen) tehostamisesta. Kohta alkaa lappuja tulla postista milloin milläkin verukkeella. Valittaminen tehdään hankalaksi ja kalliiksi, silloin saaja katsoo helpoimmaksi maksaa vaikka ei syyllinen olisikaan. Huonoon suuntaan ollaan siis menossa ja vauhdilla. Kun pyöräilysäännöksiin esitetään muutoksia, toivottavasti pyöräilijätkin pakotetaan edes perussääntöjen noudattamiseen. Tosin tätä joukkoa eivät ole aikaisemmatkaan säännöt millään tavoin koskettaneet.

      • Kui_täh

        ...Kun pyöräilysäännöksiin esitetään muutoksia, toivottavasti pyöräilijätkin pakotetaan edes perussääntöjen noudattamiseen...

        Kyllä vain. Pyörä siirtyy ajoneuvona yhä useammin ajoradalle. Sinnehän se nytkin kuuluisi, mutta kun on ollut pakko käyttää pyörätietä jos se edes jommalla kummalla puolella on sattunut olemaan.

        Sen lisäksi tulee pyöräkatu, joka antaa merkittävän määrän valtaa pyöräilijöille alueellaan. Se on vähän kuin kävelykatu jalankululle. Muiden ajoneuvojen on sopeuduttava pyörien rytmiin, vaikka saavat siellä ajaa. Rottis on jo huolissaan siitä, miten hän osaa sopeutua. Ehkä muille se ei ole niin vaikeaa...


    • Valosumu

      EIkö ole tulossa sallituksi kääntyä varovaisuutta noudattaen oikealle punaisella liikennevalolla.

      • ei.tule.vielä

        Tuo olisi sinänsä hyvä, mutta vaarantaisi jalankulkijoita jos kääntyminen tapahtuisi suojatien yli. Vielä on liikaa autoilijoita, joiden mielestä on ihan ok ajaa ihmisen päälle autolla.


      • gdgfdg
        ei.tule.vielä kirjoitti:

        Tuo olisi sinänsä hyvä, mutta vaarantaisi jalankulkijoita jos kääntyminen tapahtuisi suojatien yli. Vielä on liikaa autoilijoita, joiden mielestä on ihan ok ajaa ihmisen päälle autolla.

        @ei.tule.vielä

        Jalankulkijoilla ei ole vihreä samaan aikaan...


      • Valosumu
        ei.tule.vielä kirjoitti:

        Tuo olisi sinänsä hyvä, mutta vaarantaisi jalankulkijoita jos kääntyminen tapahtuisi suojatien yli. Vielä on liikaa autoilijoita, joiden mielestä on ihan ok ajaa ihmisen päälle autolla.

        Nythän on tilanne, että käännyttäessä mennään jalankulkijoiden vihreillä suojatien yli. Omilla punaisilla on myös jalankulkijoilla punainen. Siis risteävällä tiellä.


      • ei.tule.vielä
        Valosumu kirjoitti:

        Nythän on tilanne, että käännyttäessä mennään jalankulkijoiden vihreillä suojatien yli. Omilla punaisilla on myös jalankulkijoilla punainen. Siis risteävällä tiellä.

        Sieltä "omasta suunnasta" ajetaan sen suojatien yli, jolla on vihreä valo. Risteävällä toki punainen. Tätä yritin sanoa, mutta ilmaisin itseni huonosti. Risteyksissä, joissa suojatietä ei ole, voisi tuo sääntö toimia. Kanadassa ja Yhdysvalloissa ajaessa se sujuvoitti liikennettä.


      • Valosumu
        ei.tule.vielä kirjoitti:

        Sieltä "omasta suunnasta" ajetaan sen suojatien yli, jolla on vihreä valo. Risteävällä toki punainen. Tätä yritin sanoa, mutta ilmaisin itseni huonosti. Risteyksissä, joissa suojatietä ei ole, voisi tuo sääntö toimia. Kanadassa ja Yhdysvalloissa ajaessa se sujuvoitti liikennettä.

        Pienempi vahingon vaara kun suojatie on suoraan edessä mitä takaviistosta tulevan pyörätien jatkeena.


      • tai.sitten
        ei.tule.vielä kirjoitti:

        Tuo olisi sinänsä hyvä, mutta vaarantaisi jalankulkijoita jos kääntyminen tapahtuisi suojatien yli. Vielä on liikaa autoilijoita, joiden mielestä on ihan ok ajaa ihmisen päälle autolla.

        Vielä on ihan liikaa, autoilua vihaavia mielenterveyshoidon tarpeessa olevia trollipellejä, jotka jaksaa jankuttaa valheellista "havaintoihinsa" perustuvaa pazkaa.


      • ootväärässäpaikassa
        tai.sitten kirjoitti:

        Vielä on ihan liikaa, autoilua vihaavia mielenterveyshoidon tarpeessa olevia trollipellejä, jotka jaksaa jankuttaa valheellista "havaintoihinsa" perustuvaa pazkaa.

        Pui niitä ongelmiasi jossain muualla.


      • ei.tule.vielä
        Valosumu kirjoitti:

        Pienempi vahingon vaara kun suojatie on suoraan edessä mitä takaviistosta tulevan pyörätien jatkeena.

        Kyllä, mutta riskin paikka silti. Tiedän kokemuksesta.


    • nokahotaan

      Saadaan taas pakka sekaisin, kun ei monikaan ole sisäistänyt nykyisikään liikennesääntöjä niin muutetaans taas vähän. Osa varmaan ihan järkeviäkin muutoksia mutta missä tuo pyöräilijän ajo vasten yksisuuntaista tietä oikein toimii, tarkoittaa?? Tämä sallitaan sitten erillisellä liikennemerkillä, toivottavasti tälläisiä paikkoja ei sitten luoda mihinkään ahtaille kaduille. Koska tuossa on se että kun yksisuuntaista menee pyörä muun liikenteen mukana ja tätä vastaan tule toinen pyörä niin saadaan taas hauskoja tilanteita aikaan kun pyörät väistelee toisiaan autojen eteen. VAI onko tässä kyse kenties näistä pyöräkaistoista..

      • 425352

        @nokahotaan

        Tuleekohan niin, että merkki 2-s pyöristä tulee sinne 1-s kadun loppupäähän näkymättömiin?

        Vekkulia vaihtaa kaistaa pakettiauton perässä, kun ei millään näe tuleeko pp vauhdilla vastaan.


      • Mikä_vaikeaa
        425352 kirjoitti:

        @nokahotaan

        Tuleekohan niin, että merkki 2-s pyöristä tulee sinne 1-s kadun loppupäähän näkymättömiin?

        Vekkulia vaihtaa kaistaa pakettiauton perässä, kun ei millään näe tuleeko pp vauhdilla vastaan.

        Näyttää tuo ainakin muualla toimivan. Sääntö on ollut esim. Tanskassa voimassa pitkään ilman ongelmia. Eihän se tietysti tarkoita sitä, että suomalainen juntti autoilija osaisi sitä edes kuvitella.

        Jos yksisuuntaisella kadulla (tiethän eivät yleensä ole yksisuuntaisia) sallitaan pyöräily kahteen suuntaan, se merkataan korttelin molempiin päihin. Välineenä tässä on lisäkilpi, joka on sekä yksisuuntaisen tien merkin että kielletyn ajosuunnan merkin alla. Siis esim. näin:
        https://www.google.fi/maps/@55.6863057,12.5547001,3a,75y,298.24h,77.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4pD9BbFOk_QNXTD1sCT4qg!2e0!7i13312!8i6656


    • Gauriloff

      Suurin ongelma on nyt se, että TLL sisältää paljon sääntöjä, joiden noudattamista ei pysty valvomaan ja rikkomista ei siis voida sanktioida.

      Tuota rikesakkouudistusta en ihan ymmärrä, sitä ei ole kirjoitettu riittävästi auki. Rangaistuksista puuttuisin ensimmäisenä suulliseen huomautukseen (vai onko se varoitus). Tuo pitäisi poistaa kokonaan. Minimi pitäisi olla jonkinlainen dokumentoitu varoitus, oli se sitten asiakkaan kuittaama tai ei. Jotkut esim. ajelevat väärillä valoilla toistuvasti ja keräävät näistä pelkkiä suullisia varoituksia. Kyllä rikkeen toistuvuuskin pitäisi olla todennettavissa.

      Miniminopeuden säätäminen tietyille tieosuuksille on hieman kesken jäänyt ajatus. Miten tuota ensinnäkään mitattaisiin ja rangaistaisiin, jos ylinopeuksiinkaan ei ole peltipoliiseja parempia keinoja luvassa? Järkevämpää olisi rukata asetuksia siten, että mittarivirhe minimoitaisiin ja kuljettajalle sälytettäisiin enemmän vastuuta tiedostamaan oma nopeutensa.

      Ajoneuvon valojen säädökset pitäisi viimeistään nyt ajantasaistaa uudemman tekniikan tasalla. LED-ajovalot, mukautuvat ajovalot, päivänvaloautomatiikka jne. pitäisi käsitellä myös laissa. Etusumuvalot pitäisi kieltää Suomessa myytävissä autoissa kokonaan. Niille ei ole todellista ja järkevää käyttöä näissä olosuhteissa. Ajovalot näyttävät riittävästi, jos ajonopeus säädetään keliolosuhteita vastaavaksi.

      Kännykkäkieltoa ei myöskään ole ajanmukaistettu. Kännykkää ei saa käsitellä ajon aikana, mutta hands-freetä saa. Miten siitä soitetaan puhelu käsittelemättä sitä varsinaista laitetta? Ajoneuvoon integroitua hands-freetä saa silti käyttää. Uusissa autoissa on paljon kännykän käyttöön verrattavaa toimintoa, joka pitäisi yhtä lailla kieltää, jos pitää osoitella tiettyjä turvallisuustekijöitä.

      TLL:n lisäksi muuttaisin mm. lain liikenneturvasta. Tokihan liikenneturvallisuutta pitää parantaa, mutta onko poliittisesti hallittu julkisoikeudellinen yhdistys tehokas tapa tähän? Väittäisin, että tuo polkee suuressa osassa paikoillaan ja on muuttumassa julkisoikeudelliseksi suojatyöpaikaksi.

      • Per-Vers

        Olen ihmetellyt vanhaa referenssilukua. Mikä se oikein on?
        Miten helvetissä saa laittaa jotain kilometrin kantavia valoja uusiin autoihin. Kyse taitaa olla siitä, että kun joku saksalainen autonvalmistaja kehittää ne, niin lupa tippuu heti Saksan viranomaisilta.
        Eiköhän nuo perkeleet häikäise Suomessa tieliikenteessä. Miten näihin uusiin sovelletaan vanhoja referenssilukuja? Vanhoissa autoissa on aikamoiset rajoitukset valotehoissa ja valaisinten määrässä. Ruotsissa on sallittu enemmän valaisimia nokalle.


    • KelloJotain

      @15022017klo1352

      """väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa"""
      Tiedätkö tuosta tarkemmin?

      • HE_on_saatavissa

        """väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa"""

        "Pyöräsuojatie" jos sen yrittää sanoa lyhyesti.

        Esityksessä on, että merkillä voidaan merkitä autoilijoille väistämisvelvollisuus tietä pyörätienjatkeella ylittävään pyöräilijään nähden. Merkkiä ei voisi käyttää kuin korotetulla pyörätienjatkeella. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että nopeusrajoitus ylitettävällä tiellä on jo enintään 50km/h.


      • KelloJotain
        HE_on_saatavissa kirjoitti:

        """väistämisvelvollisuus pyörätien ylityspaikassa"""

        "Pyöräsuojatie" jos sen yrittää sanoa lyhyesti.

        Esityksessä on, että merkillä voidaan merkitä autoilijoille väistämisvelvollisuus tietä pyörätienjatkeella ylittävään pyöräilijään nähden. Merkkiä ei voisi käyttää kuin korotetulla pyörätienjatkeella. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että nopeusrajoitus ylitettävällä tiellä on jo enintään 50km/h.

        Viittasit HE:hen. Pyöräsuojatietä ei mainita siinä.
        "Ja sitten sä heräsit."

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2016/20160161


      • HE_on_saatavissa

      • KelloJotain
        HE_on_saatavissa kirjoitti:

        Sivu 380 liikennemerkki B7.

        "...ja laskit allesi"


      • HE_on_saatavissa
        KelloJotain kirjoitti:

        "...ja laskit allesi"

        On tämä sananvapaus hieno juttu. Persut väittävät, että se on rikki. Minä väitän että sitä ei vain kaikki osaa käyttää. Jos ei ole sanottavaa, ei vain ole sanottavaa.


    • Ylenantajat
    • hyvä-uudistus

      Jotkun käsitti varmaan väärin kamerasakko asetuksen joka tulee muuttumaan. Siis sakko menee aina omistajalle tai haltijalle ja maksaa sen vaikka ulosotolla ELLEI OSOITA KUKA AJOI SILLOIN!!!Tietenkin myös kuskin joka silloin ajoi pitää myöntää se tai silti omistaja maksaa sakon ja parhaassa tapauksessa ajokortti menee kun ajettu vaikka 50km ylinopeutta. Ennen piti poliisin osoittaa kuka ajoi ei enään siis.Valitus ei auta mitään koska ei oteta vastaan ollenkaan jos kerran ei halua nimetä sitä oikeaa kuskia.

      • hyvä-Tuomas

        Tuohan on ihan hyvä uudistus, niin loppuu tuollainen Bussissa-idioottin tyyppinen venkoilu. 99% kuski on auton omistaja tai haltija, joten aivan oikein menee.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe