Isältä huoltajuusoikeudet pois

Karpalovanukas

Olemme olleet mieheni kanssa vajaan vuoden naimisissa ja meillä on 4 kk vanha tyttövauva. Viime kuussa olen muuttanut lapseni kanssa uuteen kotiin ja samalla olen jättänyt avioerohakemuksen.

Onko mahdollista viedä lapsen isältä huoltajuusoikeudet kokonaan pois? Siis laki sen sallii, mutta miten se käytännössä onnistuu? En halua mitään elatusmaksuja tai muuta apua mieheltäni. Haluan vain saada hänet kokonaan pois sekä omasta että lapseni elämästä. Siis niin että hänellä ei ole edes tapaamisoikeutta.

Kokemuksia, neuvoja ja mielipiteitä otetaan milellään vastaan.

57

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 121112313212

      Riippuu täysin perusteista.

      Hieman erikoiselta kuulostaa, että mies haluaa säilyttää yhteyden lapseen ja sinä katkaista sen kokonaan. Voisitko pohtia asiaa pidemmälle vai onko mies esim. lapsiin sekaantuja tai jotain muuta peruuttamatonta?

      • Tässä on muutama syy, miksi haluan katkaista isän ja lapsen väliset suhteet.

        1. Isä on alkoholisti, joka käyttää kaikki rahansa väkeviin. Usein kotona ei ole ollut ruokaa edes lapselle ja jouduin lainamaan kavereilta, koska hän oli käyttänyt myös minun rahojani.
        2. Hän käyttäytyy väkivaltaisesti ollessa kännissä.
        3. Hän ei ottanut kertaakaan yhteyttä sen jälkeen, kun olemme muuttaneet pois kotoa 24.1.2017. Ei ole edes soittanut ja kysynyt että mitä hänen tyttärelle kuuluu. Kuukausi on mennyt.

        Näistä huolimatta hän kuvittelee olevansa hyvä isä ja yhteisten tuttujen kautta sain tietää, että hän aikoo vaatia huoltajuutta niin, että on ns. viikonloppuisä eli tytär olisi luonansa viikonloput.


      • kerrokokototuus
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Tässä on muutama syy, miksi haluan katkaista isän ja lapsen väliset suhteet.

        1. Isä on alkoholisti, joka käyttää kaikki rahansa väkeviin. Usein kotona ei ole ollut ruokaa edes lapselle ja jouduin lainamaan kavereilta, koska hän oli käyttänyt myös minun rahojani.
        2. Hän käyttäytyy väkivaltaisesti ollessa kännissä.
        3. Hän ei ottanut kertaakaan yhteyttä sen jälkeen, kun olemme muuttaneet pois kotoa 24.1.2017. Ei ole edes soittanut ja kysynyt että mitä hänen tyttärelle kuuluu. Kuukausi on mennyt.

        Näistä huolimatta hän kuvittelee olevansa hyvä isä ja yhteisten tuttujen kautta sain tietää, että hän aikoo vaatia huoltajuutta niin, että on ns. viikonloppuisä eli tytär olisi luonansa viikonloput.

        Et sitten huomannut tuota alkis-käyttöä ennen lasta ja avioliittoa? Miten se nyt vasta on tullut esille? Onko sulla todisteita? Nimittäin kyllä sulla pitää olla aika vahvat todisteet...mutta miksi menit ylipäätänsä hankkimaan lasta tuollaisen ihmisen kanssa ja onhan sulla nyt se uus ukko jo valmiina...niin, eli mitnhän ne asiat nyt ihan oikeasti ovat??? Minä en usko sanaakaan


    • sossupaholainen

      No ensinnäkin huoltajuus ei vaikuta mitenkään tapaamisoikeuteen. Vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus, tapaamiset voivat olla viikonloppuisin. Toiseksi yksi kuukausi eron jälkeen ilman yhteydenottoa ei nyt vielä todista yhtään mitään, kriisi varmaan on miehelläkin.
      Tapaamisia et siis voi estää (oikeus aivan varmasti ne määrää, jos sinne asti menette) eikä yksinhuollon hakemisella ainakaan mikään kiire ole. Jos isä vaikeuttaa lapsen asioiden hoitoa jatkossa, niin ehkä sitten.
      Joten nyt sopimaan tapaamisista ja elatusavusta, isä on velvollinen maksamaan elatusta ja jos hänellä ei ole tuloja, vahvistatte nollasopimuksen, niin saat elatustuen Kelasta.

      • Isää ei kiinnostanut koko lapsi koskaan. Hän on yhdessä asumisen aikana vaihtoi hänelle vaipat yhteensä kolme kertaa. Sitten hän sekosi yhdessä vaiheessa siitä, ettei tuo ole mukamas hänen lapsensa ja lähti isyystestiä tekemään. Ja yllätys-yllätys testi totesi että lapsi on sittenkin häneltä. Nyt hän aikoo leikkiä jotakin rakastavaa vanhempaa, vaikkei tiedä että onko lapsella tällä hetkellä kaikki hyvin eikä edes halua tietää. Isälle tytär vaikuttaa olevan vain joku lelu, jolla hänen pitää saada leikkiä aina välillä. Ei tuu tapahtumaan.


    • elluhalloyb

      Isä vaan uhoaa
      Jos ryyppää viikon loppuisin..
      Ei voi hoitaa noin pientä lasta...
      En usko et tulee mitään vaikeuksia..
      Koska et vaadi mitään elatusmaksuja...
      Täytyy sanoa saat pitää lapsesi yksin...
      Mut jos oot sossun elätti ..
      Sit kaikki toisin...
      Itse olen hoitanut lapseni itse..
      Ilman isän tapaamisoikeuksia..
      Ei mitään vaikeuksia...
      Sain myös elatus maksut..
      Pieniä kahnauksia..ei muuta..pidä vaan puoles ...kyl sujuu!!

      • Rahaa meillä on ja osaan hoitaa lastani ihan yksin. Olen sen koko ajan tehnytkin, sillä isää ei voinut vittu vähempää kiinnostaa koko kakara. Minulla on myös uusi mies, joka on tyttärelleni enemmän isä kuin hänen oikea isänsä on koskaan ollut. Ja vuoden päästä lapsi sanoo häntä isiksi eikä sitä juopottelevaa siittiöidenluovuttajaa. Just sen takia en halua, että lapseni edes tiedä että on olemassa joku mulkku, joka on hänelle sukua. Oikeuden kautta saa hakea tapaamisia, jos haluaa. Epäilen kyllä, että hän jaksaa sen verran vaivautua.


      • kaalikäärryle
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Rahaa meillä on ja osaan hoitaa lastani ihan yksin. Olen sen koko ajan tehnytkin, sillä isää ei voinut vittu vähempää kiinnostaa koko kakara. Minulla on myös uusi mies, joka on tyttärelleni enemmän isä kuin hänen oikea isänsä on koskaan ollut. Ja vuoden päästä lapsi sanoo häntä isiksi eikä sitä juopottelevaa siittiöidenluovuttajaa. Just sen takia en halua, että lapseni edes tiedä että on olemassa joku mulkku, joka on hänelle sukua. Oikeuden kautta saa hakea tapaamisia, jos haluaa. Epäilen kyllä, että hän jaksaa sen verran vaivautua.

        niin että ensin jännäillään jännärentun kanssa, jolle tehtään lapsi, ja sitten haetaan vakaampi elättäjä..

        juuri näin se naisten peli menee. ja itsessä ei ole mitään vikaa. ei voi kuin toivoa lapselle parasta.


      • TotuusSattuu
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Rahaa meillä on ja osaan hoitaa lastani ihan yksin. Olen sen koko ajan tehnytkin, sillä isää ei voinut vittu vähempää kiinnostaa koko kakara. Minulla on myös uusi mies, joka on tyttärelleni enemmän isä kuin hänen oikea isänsä on koskaan ollut. Ja vuoden päästä lapsi sanoo häntä isiksi eikä sitä juopottelevaa siittiöidenluovuttajaa. Just sen takia en halua, että lapseni edes tiedä että on olemassa joku mulkku, joka on hänelle sukua. Oikeuden kautta saa hakea tapaamisia, jos haluaa. Epäilen kyllä, että hän jaksaa sen verran vaivautua.

        "Minulla on myös uusi mies, joka on tyttärelleni enemmän isä kuin hänen oikea isänsä on koskaan ollut"

        Siis sinulla on 4kk ikäinen vauva ja jo nyt uusi mies? Aika lailla sekaisin tuntuu olevan sinunkin elämäsi...


    • 123321321

      Kannattaa ehkä miettiä siitä näkökulmasta myös asiaa, että vaatimuksesi/väitteesi saattavat vaikuttaa melko sekopäisiltä jos mies ei käytännössä ole ihan kävelevä katastrofi.

      Jos katsot tilannetta miehen näkökulmasta, niin nainen on lähtenyt kävelemään ja ottanut jo uuden äijän ja nyt tekee kaikkensa ettei lastakaan näkisi. Tuskin mikään helppo tilanne

      • Ei ole tähän mennessä yrittänyt nähdä lastansa. Ei ole käynyt, soittanut tai muuten ottanut yhteyttä. Ei viittinyt tarjota rahaa tai muuta apua (vaikken niitä hirveästi haluakaan). Olen viikon ennen muuttoa asunut lapseni kanssa uuden mieheni luona eikä hän tiennyt missä me ollaan eikä häntä silloinkaan kiinnostanut. Vuoden isä -palkinto menee kyllä hänelle.


      • Turhaasyytöksiäsulta
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Ei ole tähän mennessä yrittänyt nähdä lastansa. Ei ole käynyt, soittanut tai muuten ottanut yhteyttä. Ei viittinyt tarjota rahaa tai muuta apua (vaikken niitä hirveästi haluakaan). Olen viikon ennen muuttoa asunut lapseni kanssa uuden mieheni luona eikä hän tiennyt missä me ollaan eikä häntä silloinkaan kiinnostanut. Vuoden isä -palkinto menee kyllä hänelle.

        Uusi mies oli siis jo olemassa sulla kun eron otat? Kuullostaa todella pahalta. Eipä lapsellasi tule olemaan kovinkaan hyvä tulevaisuus kun sinä uuden miehen hankit jo ennen muuttoa. Mitä tuolla opetat lapsellesi? Ai niin sen että vaihtaa voi ovelta ovelle ja se ei ketään haittaa? Eikö esim. Isovanhemmat olisi voineet teitä auttaa? Muutut suoriltaan uuden hoidon tykö? Ei sinullakaan ole elämän moraali asiat kunnossa. Olisit mennyt mieluummin kaupungin suojiin olisit väliaikaisen paikan saanut. Mutta tuo että muutit uuden tykö kertoo jo paljon sun elämästä ja siitä mitkä periaatteet sulla on. Tahallasi tuhoat lapsesi suhteen isäänsä. Vaikka se nyt ryyppäisikin niin valittuna tapaamiset kyllä onnistuu. Etkä sitä oikeutta saa lapseltasi evätä. Taidat olla se syy siihen ryyppäämiseen? Vuoden olit miehen kanssa etkö muka silloin jo nähnyt juomisen iloa? Höpö höpö olet nuori joka et osaa vielä edes elää oikein. Muista se mitä teet tulee vaikuttamaan lapsesi tulevaisuuteen. Mitä opetat sen se omii.


    • Ohooooo

      No nopeasti olet toiminut, jos lapsi on vasta 4 kk. Olet siis sen neljän kk:n aikana kuitenkin asunut lapsen isän kanssa, jos hän on kerran vaippojakin jonkun kerran ehtinyt vaihtaa. N. kuukausi sitten olette muuttaneet erilleen.

      Ja nyt sinulla on jo uusi mies, josta haluat kasvattaa lapselle isän. Jos olet tavannut hänet tämän muutaman viikon aikana, jonka olet ollut lapsesi isästä erillään, et voi millään tietää, millainen mies hän todellisuudessa on ja onko hänestä lapsellesi isäksi. Olet osoittanut melkoista harkintakyvyn puutetta jo edellisessä suhteessasikin.

      • En oo sitä uutta miestä ihan etsimällä lähtenyt etsimään. Hän vain sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tapasimme pari viikkoa ennen muuttoa sen jälkeen kun eropäätös oli jo tehty. Enkä voikaan tietää millainen hän on mutta olen näiden viikkojen aikana nähnyt hänessä enemmän tunteita ja huolenpitoa kuin aviomiehessäni koko edellisen vuoden aikana.

        Vanhan mieheni kanssa olen mennyt avioon vain ja ainoastaan sen takia, että tulin raskaaksi vain muutama viikko sen jälkeen kun tapasimme. Olen yrittänyt kovasti pitää perheeni kasassa, koska "lapsella pitää olla isä" ja muuta paskaa. Suhteemme loppuvaiheessa hän hakkasi ja raiskasi minut useamman kerran. Enkä silloin osannut tehdä mitään kun pelkäsin häntä ja odotin vain sitä muuttopäivää.

        Ehkä minulla on harkintakyky hakusessa, mutta mikään vaimonhakkaajajuopporaiskaaja ei tule enää lastani näkemään. Piste.


    • eijaksaymmärtäätollasta

      siis oikeesti..
      1) tulit raskaaksi täysin vieraalle tyypille muutama viikko ensitapaamisesta.
      2) muutit tyypin kanssa yhteen ja menit avioonkin!!!
      3) erosit tyypistä siinä vaiheessa kun muksu oli 3kk vanha
      4) ennen eroa asuit jo 1 viikon jonkun täysin tuntemattoman tyypin kanssa.

      Siis oikeesti, mikä helvetin pakko sinun oli muuttaa tän uuden miehen luokse?
      Mistä sinä tiedät millainen huumehörhö pedofiilisika tämä uusi mies on kun olet tuntenut hänet about 1 kk verran?
      Turvakoteja on olemassa perheväkivallan uhreille!!!!! Ei kenenkään ole mikään pakko hypätä sängystä sänkyyn miehestä toiseen.

      Olen sitä mieltä, että sinä et ole millään mittareilla kykenevä ajattelemaan lapsesi parasta. Minun mielestäni muksu pitäisi ottaa huostaan tällä sekunnilla!

      • Ajattelen juuri lapseni parasta. Ja parasta hänelle on olla näkemättä sitä "isäänsä". Olen tehnyt virheen enkä ole ylpeä siitä, mutta sentään lähdin pois siitä suhteesta enkä jäänyt elämään juoppohullun väkivallan uhrina niin kuin monet muut tekevät.

        Toisen miehen luo ei ollut mikään pakko muuttaa mutta oli se silloin parempi vaihtoehto kuin joku luteita täynnä oleva turvakoti. Kaiken lisäksi minulla on vielä koira, jonka kanssa ei ihan joka paikkaan oteta. Uusi mieheni taas otti täyden vastuun meistä kaikista ja otti meidät luoksensa ja auttoi muutossa ja maksoi kaiken, vaikken ole koskaan pyytänyt häneltä mitään. Se oli väliaikainen ratkaisu ja nykyään asumme MUN OMASSA KODISSA, josta mies saa tarvittaessa lähtöpassit, milloin vaan.

        Etkä voi koskaan tietää, onko mies huumehörhö pedofiilisika vai ei, vaikka tuntisit hänet vuosikausia.

        Muksu tulee olemaan minulla aina etusijalla, sitten koira ja vasta sen jälkeen mies.


      • huonoprovo

        Sä oot ihan sekaisin päästäsi. Kukaan fiksu ihminen ei mene sänkyyn kenenkään kanssa lyhyen tuntemisen jälkeen ilman ehkäisyä. En yhtään ihmettele, että mies on vaatinut isyystestiä. Aika holtittomalta tuo sun elämä kuullostaa. Oletkohan itsekkään sopiva lapselle ainoaksi huoltajaksi? Lapsi tarvitsee myös täyspäisen ihmisen elämäänsä.
        Sori vaan, mutta huono provo. Ja jos oikeasti tuo on totta, toivottavasti saat ulkopuolista apua itsellesi ja lapsellesi että opit elämään.


      • huonoprovo kirjoitti:

        Sä oot ihan sekaisin päästäsi. Kukaan fiksu ihminen ei mene sänkyyn kenenkään kanssa lyhyen tuntemisen jälkeen ilman ehkäisyä. En yhtään ihmettele, että mies on vaatinut isyystestiä. Aika holtittomalta tuo sun elämä kuullostaa. Oletkohan itsekkään sopiva lapselle ainoaksi huoltajaksi? Lapsi tarvitsee myös täyspäisen ihmisen elämäänsä.
        Sori vaan, mutta huono provo. Ja jos oikeasti tuo on totta, toivottavasti saat ulkopuolista apua itsellesi ja lapsellesi että opit elämään.

        Oletko ihan tosissasi? Eikö käynyt mielessä, että ehkäisy petti? Minulla on ihan kaikki muumit laaksossa mutta joskus vain käy näin. Ja olisin synnyttänyt joka tapauksessa oli mulla mies tai ei. Mutta kun hän sanoi että haluaa sitä lasta ja että ollaan yhdessä ja mennään naimisiin niin minä uskoin häneen. Voiko minua syyttää siitä että kun tulevan lapseni isä sanoo rakastavansa? Hän olisi voinut helposti lähteä kävelemään ilman seuraamuksia. Loppujen lopuksi hänen "rakkautensa" riitti puoleksi vuodeksi ja sen jälkeen alkoi ensin nimettäminen ja sitten pahoinpitely ja kun sanoin että haluan erota niin myös raiskaukset. Ihanaa että sun pikku maailmassa kaikki menee suunnitelman mukaan. Me tavalliset ihmiset eletään vitutuksella ja katteettomilla lupauksilla.


      • Kommentoija69
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi? Eikö käynyt mielessä, että ehkäisy petti? Minulla on ihan kaikki muumit laaksossa mutta joskus vain käy näin. Ja olisin synnyttänyt joka tapauksessa oli mulla mies tai ei. Mutta kun hän sanoi että haluaa sitä lasta ja että ollaan yhdessä ja mennään naimisiin niin minä uskoin häneen. Voiko minua syyttää siitä että kun tulevan lapseni isä sanoo rakastavansa? Hän olisi voinut helposti lähteä kävelemään ilman seuraamuksia. Loppujen lopuksi hänen "rakkautensa" riitti puoleksi vuodeksi ja sen jälkeen alkoi ensin nimettäminen ja sitten pahoinpitely ja kun sanoin että haluan erota niin myös raiskaukset. Ihanaa että sun pikku maailmassa kaikki menee suunnitelman mukaan. Me tavalliset ihmiset eletään vitutuksella ja katteettomilla lupauksilla.

        "Me tavalliset ihmiset eletään vitutuksella ja katteettomilla lupauksilla."

        No kyllä se elämänhallinta keskiluokkaisilla taviksilla hieman paremmissa kantimissa yleensä on.


    • Maksatkovirheistäsi

      Ei saatana että olet tyhmä ihminen että teet isättömän kakaran.

      Tyhmä nainen halutessaan pystyy vaikka mihinkä.

      Kaikkein tyhmimmät menee naimisiiin ihan virallisesti.

    • Aijanne

      Kokemuksesta tiedän, että alkoholismin perusteella ei huoltajuutta voi evätä. Ainakin se on hyvin vaikeata ja täytyy pystyä osoittamaan vaikka mitä. Tässä vaiheeessa kun lapsi on ihan melkein vastasyntynyt vauva, ei voi sitäkään mennä väittämään, että isä ei ole lapsesta kiinnostunut. Sen näyttää aika.

      Se mitä tuo nimim. sossupaholainen kirjoitti, on oikein. Jos et saa mieheen mitään yhteyttä, mene lastenvalvojan puheille. Saat elatusmaksun Kelalta. Jos mies haluaa todellakin tapaamisoikeuden, on sen mentävä lastenvalvojalle siitä puhumaan, uskotko että oikeasti menee?

      Meillä exä räyhäsi turuilla ja toreilla, kuinka hän haluaa lapsen itselleen ja kuinka minä tein väärin kun vein lapsen mukanani, mutta kun sos.työntekijä kutsui miehen puheilleen, tämä ei ikinä sinne ilmestynyt. Kaikenkaikkiaan neljä kertaa sai sovituksi, että mies tulee keskustelemaan lapsensa hoidon järjestelystä ja tapaamisista, mutta yhtä monta kertaa mies jätti tulematta paikalle. Joten... turha urputtaa sittten myöhemmin. No ei kyllä urputtanutkaan. Alkoholi oli paljon mukavampi kaveri kuin oma lapsi.

      • Paskinta tässä hommassa on se, että vaikka hän ei nyt jaksa/halua vaivautua, hän voi herätä vaikka kymmenen vuoden päästä ja silloin vaatia tapaamisia. Tai tulla vain kadulla vastaan että "hei, mä oon sun isääs". Mikään oikeus ei voi tästä puolustaa ja se vituttaa eniten.


    • onneksilakimäärää

      Voin vaan sanoa,se oikeus kun viedään omalta lapsen isältä,ajattelen millainen hirviö on tämänkin takana.Katkeruus,epätoivoisuus hemmettiäkö voitat.

    • torstaissatoivoa

      Voit hakea yksinhuoltajuutta perustelluista syistä. Yksinhuoltajuudesta päättää aina oikeus. Silloinkin, kun vanhemmat ovat asiasta samaa mieltä.

      Ota ensin yhteys paikkakuntasi lastenvalvojaan, varaa aika. Se on ainakin varmaa, ettei noin pientä lasta luovuteta isälle, vaan tapaamiset ovat sinun kanssa.

      • sossupaholainen

        Yksinhuoltajuuden voi lastenvalvoja vahvistaa, jos molemmat vanhemmat niin haluavat eli ovat samaa mieltä.,
        Mutta ap:ta neuvon rauhoittumaan. Elatusapu kuntoon, yhteishuoltajuus kuten ennenkin ja tapaamisista keskustelette, jos/kun isä niin pyytää ja varaa ajan lastenvalvojalle.


    • Oppeliini1

      Olet huomannut itsekkin moten monta väärää valintaa olet tehnyt liian lyhyessä ajassa.

      Hyvä että olet eronnut miehestäsi numero uno joka ei välittänyt pennin vertaa teidän yhteisestä " kakarasta".
      Nyt kerrot että sinulla on oma asunto johon perustat kodin vain lapsesi kanssa.
      Mies numero duo on vahvasti kuvioissa mukana.

      Mistä maailmassa sinä löydät aikaa laukata tai haalia noita miehiä kun sinulla on avuton pikkiriikkinen lapsi huollettavanasi? Eikö tuo lapsi kiinnitä sinut 24/7?
      Voisi ymmärtää jos lapsesi olisi jo pois kotoa, omassa elämässää( töissä, koulussa), mutta hänhän tarvitsee sinua täysiaikaisesti vähintään kunnes aloittaa täysipäiväisen koulun.

      Voisitko täysillä paneutua lapseesi, ohjata, opettaa, leikkiä, laulaa ts. viettää kaiken palkkatyöltäsi jäävän ajan hänen ja vain hänen kanssaan.

      Lapsesi tarvitsee nyt sinua enemmän kuin minkään valtakunnan vieraat miehet! JA SINÄ LASTASI!!!!!

      On hyvä jos rukit hänet ja vaihdat vaipat. Kuka tahaansa kykynee tekemään tuon. Äidin rooliin kuuluu paljon, paljon muutakin!

      • eitoivostommosta

        Ei ap kerro olevansa palkkatöissä, mutta rahaa kuulemma on. Äikkärillä taitaa olla nyt, kun lapsi on 4kk. Ja koirakin on! Jos äijä on alkoholisti, toivon, että tapaamisissa on valvoja paikalla. Ja samalla sossu vähän katsoo äidin ja lapsen yhteiseloa.

        Melkein toivoo, että aloitus on provo. Mutta totuus on joskus tarua ihmeellisempää.


      • Olen tällä hetkellä äikkärillä ja aion palata töihin sit kun lapsi menee päiväkotiin. Ihan hyvin riittää aikaa kaikille, kun olen koko ajan kotona, mies käy töissä ja illat ollaan yhdessä. Sitä lasta ei tarvitse halata 24/7 kun hän nukkuu vähintään 12 tuntia päivässä. Tyttäreni saa minulta kaiken huomion ja ajan mitä hän vaatii ja mies saa loput. No problem. Problem on se, että yksi toinen mies, joka ei ole koskaan lapsellensa mitään hyvää tehnyt, joka ei edes ruoki häntä eikä vaihda vaippoja eikä ole huolissaan siitä mitä hänelle kuuluu eikä ole euroakaan käyttänyt hänen tarpeisiin, kuvittelee olevansa hänen isänsä vain yhden siittiön perusteella ja aikoo vaatia tapaamisia. Mitä iloa lapselle on siitä, että joku tuntematon mies hymyilee hänelle kerran viikossa? Ymmärrän, että isukki haluaa leikkiä lapsellaan ottamatta vastuuta niskaan, mutta lapsen näkökulmasta siinä ei ole mitään järkeä.


    • huokausjavoivoi

      On todella todella väärin, etteivät lapset saa valita vanhempiaan.

    • voityttörukka

      Vaikka saisit yksinhuoltajuuden, on isällä kuitenkin oikeus tavata lasta. Sen voi hoitaa valvotusti. Ja pyydä valvontaa myös itsellesi. Anteeksi vaan, mutta ei kamalan vakaalta kuullosta sunkaan toiminta. Minkä takia piti heti uusi ukkokin ottaa? Ethän sä häntä edes tunne ja hänellä ei todellakaan ole mitään velvollisuuksia huolehtia sun lapsesta kuin omastaan. Montako kertaa sunkin pitää lyödä päätäsi seinään ennen kuin opit, että ihminen voi elää onnellista elämää ilman että heti eron jälkeen on uusi puoliso.

      • Kuule ei se uus ukko mikään lemmikki ole eikä sitä vaan "oteta". Hän vaan sattuu oleen lähellä, no big deal. Vaikka hän lähtisi huomenna kävelemään, ei se mun elämään hirveästi vaikuta. Se että minulla on uusi mies ei muuta sitä faktaa, että haluan yksinhuoltajuuden ja että "isukilla" ei ole mitään oikeutta ja vaikutusvaltaa lapseni elämään.


      • ajatteletlasta

        Lapsen oikeudesta siinä on aina kyse. Lapsi on oikeudellisesti se päämies, ja huoltaja on edunvalvojana alaikäiselle.
        Ja avioliitossa syntyneen lapsen huoltajia ovat ne avioliitossa lapsen saaneet, ellei muun isyyttä ole todistettu.
        Eli isä on tässä ihan samalla tavalla oikeutettu ja velvollinen toimimaan huoltajana yhdessä äidin kanssa sopien, kuin ennenkin kun yhdessä asuivat.
        Äiti haluaa isältä huoltajuuden pois, ja se onnistuu siten, jos onnistuu että asia viedään käräjille.
        Sitä ennen lastenvalvojan luo, ja sassiin. Lapsella on oikeus säilyttää suhteensa tapaamisten avulla kumpaankin oikeaan vanhempaansa.

        Tältä palstalta yh juttuja ei saa, joten kipinkapin sinne kääntymään, mistä saa. Mutta näin suljet omalta lapseltasi, jonka etua sinun kuuluu ajaa, hänen oikeutensa toiseen vanhempaansa. Itsellä on yhä äiti elossa. Hän katsoi että asuu vaikka maaseudulla missä ei halunnut, mutta lasten pitää tuntea oma isänsä. Ei mitään vikaa, hyvä arkinen isä. Joskus otti pari pulloa keskiolutta, ja töitä teki aina kun oli, lopun ajan talolla ja järvellä ja metsässä. Meitä muksuja opetti monessa asiassa. Faijan kuoltua äitimme moitti miestään, ilmeisesti vuosien "väärä" asuinpaikka purkautui siten.
        Muistan senkin lapsuudesta, kun kerran äiti oli pakannut laukkuja, valmiiksi. ei sitten lähtenyt, me muksut matkassa.
        Äkkipikaisesti mitään tule hyvää, lapselle. Ja uusi mies ei ikinä ole ihan sama juttu lapselle, oli miten rahakas mies vain, kuin se oikea oma isä.
        Ja, lapsen edun nimissä lastenvalvojakin, ja oikeus toimivat, eikä vain äidin esittämien muistojen ja mielipiteiden varassa.
        Onko isä ollut väkivaltainen lapselle? Laiminlyönyt lapsen hoidon, milloin ollut sovitusti isänsä vastuulla?
        Sinuun kohdistuneista sinun itsesi pitäisi tehdä rikosilmoitus, ja nostaa kanne- mutta ne, asiat, eivät tee puolisostasi- eli olette edelleen tuomitsematta eroon- huonoa isää.
        Äkkinäistä ehkä, muuttaa toisen kanssa saman katon alle, kun naimisissa. Kukin tyylillään, mutta eronhan saa- joko asumalla 2 v. erillään tai puolen v. harkinta-ajalla, ja hakemalla SITTEN, sitä eroa.


    • Hämeenhidalko

      Kannattaa muistaa, ettei "uusi isä" ole lapsen biologinen isä. Eikä tule sitä ikinä olemaan. Jep, sulje vain oikea isä lapsen elämästä. Miten nainen voi olla noin tyhmä, itsekäs ja kostonhaluinen!

      • Luepas koko ketju läpi ja mieti uudelleen. Se "oikea isä" ei halua olla isä. Hän ei halua kantaa sitä vastuuta, hän ei halua maksaa lapsen tarpeista, hän ei halua pitää hänestä huolta. Hän haluaa vain leikkiä lapsellaan kerran viikossa ja that's it. Kerro mulle mitä iloa lapselle on siitä, että joku tuntematon mies viettää aikansa hänen kanssaan silloin tällöin?


      • Hämeenhidalko

        Hän on silti lapsen isä. Halusit tai et. Eikä isänkään mielipide vaikuta asiaan; haluaa tai ei halua olla isä. Etkä sinä pysty toista pakottamaan..
        Kuten jo jotkut ovat kirjoittaneet täällä, vanhenemisen myötä ajatusmaailma saattaa muuttua. Luin kyllä vuodatuksesi. Olen edelleenkin sitä mieltä, että haluat kostaa lapsen biologiselle isälle. Itsekäs ja tyhmäkin olet yhä edelleen. Koeta nyt rauhoittua ja mieti asioita uudestaan. Ihan lapsesikin takia. Ole sinä edes hyvä vanhempi..


    • Oppeliini1

      Kerrot aiemmin että jos mies numero kaksi ei kohta miellyta, dumppaat sen pois elämästäsi ja kodistasi.
      Tuolla ajatusyylillä kakkosen paikalle kohta ilmestyy kolmas ja kun kyllästyt siihen, tai sekin muuttuu pahoinpitelijäksi, se vaihtuu numeroon neljä jne jne jne.

      Sinä aikuisena voit sotkea oman eläsi niin täydellisesti kuin ikinä haluat ja osaat.
      Kuitenkin nyt sinulla on uusi ihminen jolle sinä olet esikuva, jonka käytöksen ja ajatustyylin hän tulee kopioimaan ja omaksumiaan.
      Onko mielestäsi oikein näyttää hänelle että muita ihmisiä kohdellaan kuin kertakäyttötavaraa? Että heidät hankitaan vain siksi koska minä nyt haaaaaaaaaaaaaluan, koska mies nyt on niin iiiiiiihana ja tukeva? Sen sijaan että viitsisit nähdä vaivaa etäisyydeltä tutustua heihin ensin. Katsoa kohtaako teidän arvomaailmat ( jos tiedät mikä se edes on tai voisitko oppia ja kehitellä korkeatasoisemman sellaisen) , onko hänkin naisenpieksäjä ( kuten numero yksi) - asia joka olisi 100% varmasti tullut esille pidemmän seurusteluajan tuloksena, ennenkuin hyökkäsitte intiimiin suhteeseen ja hankkimaan lasta!

      " mut ny ku eltetää vuotta 2017 joka tarkottaa että vaa alapäät seurustelee, yläpästä viis! Mitä yläpäällä ees tarkotetaa???"

      Tuolla ajattelutyylillä ole hyvä ja sterilisoi ittes. Sitten ei tarvitse huolehtia lisääntymisestä. Saat, elää juuri haluamallasi tavalla jota kaaaaaaaaaaaaaaikki muutki vuonna 2017 ihannoi!

      • Miten sterilisaatio auttaa siihen, että minulla on jo lapsi? Sitä paitsi Suomessa täytyy olla vähintään kolme lasta ja 30 vuoden ikä, että pääsee munanjohtimet katkaisemaan. On mulla nyt sentään kierukka paikallaan, joten nou hätää.

        En halunnut uutta suhdetta, mä halusin elää rauhassa yksin tyttäreni ja koirani seurassa mutta tässä vain kävi niin. Mitä jos miehellä on munaa sanoa "muuta luokseni ja minä huolehdin kaikesta" heti suhteen alkaessa eikä vasta viiden vuoden päästä? Mitä jos arvomaailmat kohtaavat? Mitä jos hän on päihteetön, sivistynyt ja hyvännäköinen? Enkä aio uutta miestä lähteä heti hankkimaan, vaikka tämä saattaakin lipsahtaa. Ei tästä ole alapäästä kyse vaan tunteista, luottamuksesta ja vastuullisuudesta. Minulla on miehiä ollut kaiken kaikkiaan seitsemän nykyinen mukaan lukien, mikä on aika vitun vähän 23-vuotiaalle vuonna 2017.

        Ja millä vitulla nämä kaikki liittyy huoltajuuteen ja isän kanssa tapaamisiin? Millä vitulla lapseni voi paremmin narsistin juopon seurassa kuin rakastavan äitinsä luona? Ymmärrätkö että hän ei ole aidosti kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista vaan hänen pitää saada ne vitun tapaamiset ihan vain sen takia että hän haluaa ne vitun tapaamiset? Se on minulle aivan vitun sama, miten minä suhtaudun häneen ja mitä minä tunnen. Minä kun ajattelen pelkästään lapsen parasta, niin mieluummin ei isää ollenkaan kuin sellainen isä. Se oli mun pointti viestiketjua alkaessa eikä se, miten minä mokasin elämässäni. En kadu yhtään sitä lapsen syntymää. Kadun vain sitä, että hänen syntymätodistuksessaan on isänsä nimi.


      • sikahuonoakäytöstä
        Karpalovanukas kirjoitti:

        Miten sterilisaatio auttaa siihen, että minulla on jo lapsi? Sitä paitsi Suomessa täytyy olla vähintään kolme lasta ja 30 vuoden ikä, että pääsee munanjohtimet katkaisemaan. On mulla nyt sentään kierukka paikallaan, joten nou hätää.

        En halunnut uutta suhdetta, mä halusin elää rauhassa yksin tyttäreni ja koirani seurassa mutta tässä vain kävi niin. Mitä jos miehellä on munaa sanoa "muuta luokseni ja minä huolehdin kaikesta" heti suhteen alkaessa eikä vasta viiden vuoden päästä? Mitä jos arvomaailmat kohtaavat? Mitä jos hän on päihteetön, sivistynyt ja hyvännäköinen? Enkä aio uutta miestä lähteä heti hankkimaan, vaikka tämä saattaakin lipsahtaa. Ei tästä ole alapäästä kyse vaan tunteista, luottamuksesta ja vastuullisuudesta. Minulla on miehiä ollut kaiken kaikkiaan seitsemän nykyinen mukaan lukien, mikä on aika vitun vähän 23-vuotiaalle vuonna 2017.

        Ja millä vitulla nämä kaikki liittyy huoltajuuteen ja isän kanssa tapaamisiin? Millä vitulla lapseni voi paremmin narsistin juopon seurassa kuin rakastavan äitinsä luona? Ymmärrätkö että hän ei ole aidosti kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista vaan hänen pitää saada ne vitun tapaamiset ihan vain sen takia että hän haluaa ne vitun tapaamiset? Se on minulle aivan vitun sama, miten minä suhtaudun häneen ja mitä minä tunnen. Minä kun ajattelen pelkästään lapsen parasta, niin mieluummin ei isää ollenkaan kuin sellainen isä. Se oli mun pointti viestiketjua alkaessa eikä se, miten minä mokasin elämässäni. En kadu yhtään sitä lapsen syntymää. Kadun vain sitä, että hänen syntymätodistuksessaan on isänsä nimi.

        katsotko sinä koko ajan omaa alapäätäsi vai miksi sinulla on vittu mielessä koko ajan?


      • Työmies38v

        Jos meinaat tällä asenteella vetää läpi nyksänkin kanssa niin toivotan onnea.


    • rauhaaaaaaaa

      Jos ap:n asiat on mielestään muuten ihan kunnossa, mutta vain tuo yhteishuoltajuus hiertää, niin sanoisin kuten jo joku aiemmin on sanonut: rauhoitu.

      Anna asioiden nyt edetä rauhallisesti äläkä kiirehdi noilla tapaamisten eväämisillä, kun et vielä edes tiedä, miten ne tulee muovautumaan. Voi olla, että lapsen isä ei oikeasti edes halua tapaamisia, kunhan vain uhoaa. Ja joka tapauksessa miehen täytyy itsensä ne tapaamiset laittaa alulle, eli huolehtia yhteistyöstä viranomaisten kanssa. Onko hänestä siihen, se vaatii määrätietoista toimintaa.

      Mies ei voi tulla luoksesi ja vaatia 4 kk ikäistä lasta itselleen, edes käymään. Sinun on oltava niissä tapaamisissa mukana, ja se saattaa jo olla niin vaikea asia hänelle, että koko homma jää siihen.

      Sinä siis haluat, että koko mies katoaisi elämästäsi ja lapsen elämästä. Valitettavasti se ei ole täysin mahdollista, koska olet mennyt tekemään sen lapsen juuri hänen kanssaan. Ne seuraukset sinun täytyy kantaa. Mies voi omasta halustaan hävitä elämästänne, mutta sinä et voi sitä päättää. Lapsesi joutuu myös sen "taakan" kantamaan, että hänellä on isä, joka ei ole hänen elämässään tai jos on, saattaa olla sitä kiusallisella tavalla. Toinen juttu on sitten se, että asiat voivat mennä ihan hyvinkin. Tämä mies voi myöhemmin olla ihan kohtuullisella tavalla lapsesi elämässä isänä. Te ette keskenänne tulleet toimeen ja mies on mielestäsi täysi hulttio, tai mitä onkin, mutta lapsellasi voi silti olla siedettävä suhde isäänsä. Et voi millään tietää sitä tänä päivänä, kun olet itse asiassa tuntenut lapsen isän vasta hyvin lyhyen aikaa ja lapsenne on vasta muutaman kk ikäinen vauva!

      Ei kaikkia asioita voi etukäteen tietää. Ihmiset vanhenevat ja ajatusmaailmatkin muuttuvat. Te olette vielä nuoria, ja elämä muovaa vielä teitä kumpaakin. Olet ottanut pesäeron miehestä ja sillä siisti. Ehdottaisin, että et lietsoisi vihaa lapsen isää kohtaan vaan katsoisit rauhallisesti, miten asiat menevät. Ihan juuri nyt sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin hakea se elatusmaksu Kelalta. Avioerohan sinulla on jo vireillä.

      Lapselta et voi sulkea täysin tietoa hänen isästään, se ei ole lasta kohtaan oikein. Olet tällä hetkellä kuohuksissasi ja vihainen, mutta se menee ohi. Täydellisesti et voi mieheltäkään hänen isyyttään riistää. Jos mies jatkossa alkaa vainota ja häiritä elämääsi, siihen sinun on sitten reagoitava, mutta katso nyt ensin ihan rauhallisesti, miten asiat lähtevät menemään.

      • Vau! Yksi asiallinen kommentti tuomareiden joukossa. Kiitos ;) Itsekin ymmärrän että ylireagoin mutta vittu kun vituttaa. Ehkä tämä onkin parempi hoitaa niin, että edetään rauhassa. Tänään vahvistettiin ensimmäinen tapaaminen lastenvalvojan kanssa on 3.4.2017, katsotaan miten siellä käy. Toivotaan parasta.


    • SameliSomaliasta

      Jos jonkun hyvän syyn keksit esim. mies on raiskannut sinua tai pahoin pidellyt lastasi. Muuten hänellä on kyllä oikeus tavata omaa lastaan.

    • älyhoimissäolet

      Fakta on jo isyystestin perusteellakin, että sun lapses isä on sun eka aviomiehes, eikä tää isyys minnekään katoa.
      Mies voi tosiaan tulla tytärtään vastaan vaikkapa koulumatkalla ja kertoo tälle, että moikka, mä on sun isäs ja kyllähän sillä sellaseen käytökseen on täysi oikeus, jos ei ole milllään lailla satuttanut lastaan ikinä.

      Sun lapselle ei todellakaan oo se ja sama kuinka monta muuta isäehdokasta sä hänen elämäänsä kuljettelet. Joka ikinen teidän kanssa asuva ihminen vaikuttaa sun lapses elämään etkä sä voi siitä vastuusta vetäytyy sillä, että jos mies ei oo kiva, niin sä dumppaat sen pihalle. Sun lapses kiintyy ympärillään oleviin ihmisiin, ja sä satutat joka erolla lastas henkisesti. Samaten sä satutat sun lastas jos tuot kotiis jonkun joka ei lapsestas välitä, joten älä yritä vähätellä omaa vastuutas asiassa.

      Eikä niistä sun luona majailevista miehistä tuu tyttäres biologista isää ikinä, iskäpuoli niistä voi tulla. Sun olis parempi hyväksyy tää asia jo heti näin alussa ja hoitaa toi vanhemmuusasia niinku aikuiset ihmiset hoitaa, eli menet lastensuojeluun ja teette siellä paperit kondikseen.

    • voiniinkinolla

      Jos isä himoitsee lapsen lapsilisärahoja viinarahoikseen.

    • piupiua

      Sinä et voi viedä lapsenne isältä huoltajuutta, etenkään kun olitte naimisissa lapsen syntymähetkellä. Suosittelen kuitenkin, että rauhoittuisit. Lapsi on vielä pieni vauva. Suo hänelle rakkautta. Hyväksy, että lapsen isä on sellainen kuin on ja ota asia lastenvalvojalla esiin. Siten, ettet hyökkää lapsen isää kohtaan, väheksy häntä yms. Kerro vain tosiasiat rauhallisesti. Älä missään tapauksessa hauku, kiroile ja päästä negatiivisia tunteitasi valtaan.

    • tasa-arvonmaa

      Ottakaas huomioon kun kommentoitte tästäkin asiasta että aika yksipuolinen näkemys on ja kun joka ap:n kirjoituksessa veellä alkavia sanoja että osoittaa jo älykkyyttä.

      Nyt tämä lapsen isä on käynyt kerran kuussa viihteellä ja nyt on "alkoholisti" ja nämä parisuhteen normaalit seksuaaliset kanssa käymiset on "raiskauksia".

      Aika nopeasti tämä ap on löytänyt lapselle uuden "isän" ja nyt ihmettelee miksi lapsen biologinen ISÄ ei pidä yhteyttä ja soittele kuulumisia kun tosiasiassa saa kuunnella näillä yhteydenotoilla tyyliin "mustasukkaisenako ja vakoilevana kyselet..." eli kuinka moni tervejärkin ihminen ottaisi vastaavasti yhteyttä?

      Nyt on vain että ap ja moni äiti vastaavasti haluaa omia lapsensa itselleen eväämällä tapaamisoikeuksia ja näitä tapauksia tässä "tasa-arvon" maassa suomessa on satojatuhansia....

    • pientärajaalukuihin

      """Nyt on vain että ap ja moni äiti vastaavasti haluaa omia lapsensa itselleen eväämällä tapaamisoikeuksia ja näitä tapauksia tässä "tasa-arvon" maassa suomessa on satojatuhansia....""""

      Äläpäs nyt liioittele!
      Katsoin v. 2015 Yleltä (olisiko ollut MOT) telkkariohjelman, olisiko ollut silloin, että Helsingin oikeuksissa käsiteltiin noin 100 huoltajuusriitaa vuoden aikana!

      • naisetsosiaalitoimessa

        Siksi on näin vähän näitä huoltajuusriitoja kun äidit/naiset saa tämän lähihuoltajuuden 90% varmuudella ja oikeuskäsittelijöinä näissä perheasioissa tuomareina on naisia ja olosuhde selvityksiä tekevät naiset ja mies/isä joutuu todistamaan paremmuutensa vanhemmaksi ja naisen ei tarvitse tehdä mitään kun menee tällä äiti-myytillä....eli hukkaan heitettyä rahaa on oikeustaistelu miehen kannalta ja näin sanoi lakimies kun kysyin mahdollisuutta.
        Eli noissakin sadasta 9/10 nainen on voittanut...

        Tämä määritelmä etä- ja lähihuoltajista on tehty 70-luvulla ja me elämme 2017v ja isät/miehet on muuttuneet noista ajoista mutta ei vieläkään ole päivitetty tuota käytäntöä ja lakia?

        Tällä "yhteishuollolla" ei ole mitään merkitystä muuta kuin kaunis ja kliisemäinen sana koska lähihuoltaja voi tehdä mitä vaan huvittaa ja näillä tapaamisoikeuksilla ei ole mitään lainsuojaa....tämä lähihuoltaja lapsineen kun voi muuttaa vaikka toiselle puolelle suomea ja tätäkään ei tarvitse perustella "työn" perässä ja siitä alkaa esim tämä vieroittaminen.

        Isän/miehen tehtävä on vain maksaa elatusmaksuja ja menee esim vuokramaksujen edelle.
        Etähuoltaja käsitellään kelassa ja viranomaistenkin toimesta virallisesti SINKUKSI ja ei ole millään lailla lasten luvun mukaan esim asumistukeen....
        ja tämän kohtalon jokainen mies tietää....

        Ruotsissapa toimii tämä todellinen YHTEISHUOLTAJUUS missä lapset ovat molemmilla vanhemilla kirjoilla.....niin missä viipyy samanlainen käytäntö ja laki?


    • Vanukkaatreisillä

      Moon sanaton. Voimia uudelle siipalle, tuut tarviimaan sitä ja paljon...huoh

    • Jonhy

      Tässä ketjussa on puhuttu isyydestä ja sitten uudesta äidin miesystävästä, ja että se biologinen isä on se oikea isä.
      Ei muuten ole. Oikea isä on se joka on läsnä arjessa, välittää ja huoltaa.
      Tiedän lähipiiristä muutamankin tapauksen. Se ''oikea isä'' tuli katsomaan vastasyntynyttä, kurkkasi innottomasti vaunuihin ja tuumi että ''ai jaa tuommonenko se on''. Ei pyytänyt saada vaihtaa vaippaa tai esim kylvettää vaikka äiti ehdotti. Tämä''isä''ei ollut päihdongelmainen, muuten vain innoton ja kun se oma elämä oli muualla.

      Äiti sitten tapasi uuden miehen,menivät naimisiin. Se ''uusi isä'' oli paikalla ja läsnä arjessa, oli turvallinen, luki iltasadut, otti vastaan lapsen kiukuttelut ja uhmaiät tämän kasvaessa, kuljetti kouluun, kyseli aina että onko kaikki hyvin, antoi neuvoja.
      Tämä ''uusi isä'' rahoitti harrastuksia, ja myöhemmin myös pojan opiskelun. Sitten kun poika sai työpaikan, hän auttoi poikaa löytämään asunnon työpaikan lähettyviltä.
      Sitten kun nuorimies sairastui vakavasti ''uusi isä'' tuli aina äidin mukana sairaalaan katsomaan ja vakuutti että kyllä tästä selvitään.

      Entä se ''oikea isä''? Kun poika oli opiskelija, hän ilmestyi yhtäkkiä kun oli muistanut että olihan hänellä lapsi!
      Mutta poika ei tunnistanut ''oikeaa isää'' koska oli nähnyt miehen vain muutamia kertoja.
      Poika sanoi että hänellä on jo isä, se oikea isä.

    • Tänään on kulunut 66 päivää siitä kun keräsin kamat ja lähdin kävelemään. Edelleen yhtäkään yhteydenottoa ei ole isältä tullut. Ei halua nähdä lastansa, ei halua edes tietää mitä hänelle kuuluu, häntä ei kiinnosta miten voimme.

      NIIN TE KAIKKI SAATANAN ISÄNPUOLUSTAJAT KERTOKAA MINULLE YKSI HYVÄ SYY MINKÄ VITUN TAKIA HÄNELLÄ ON EDELLEEN OIKEUS LAPSEEN!

      • 3221213

        Asia tuskin paranee tästä miksikään, mutta eikö jonkunlainen isä ole parempi kuin isättömyys? Asenteesi perusteella veikkaan isällä olevan melkoinen kynnys ottaa sinuun yhteyttä. Olet mitä ilmeisemmin lähtenyt ns. ovet paukkuen.


    • lsakdhfksajdfl

      No tuollaisella isällä ei ehkä olekkaan oikeutta lapseen mutta lapsella tottavie on oikeus biologiseen isään oli se isä millainen vain. Ymmärrän hyvin ettet halua miestä lapsen lähelle, mutta tunnut ajattelevan tuhoavasti, et rakentavasti. Rakentavasti jos ajattelet et etsi syitä pitää erossa ("hähää ei oo 66,754 päivään ottanut yhteyttä") vaan mietit keinoja kuinka lapsi voisi turvallisesti ja hyvillä mielin tavata isäänsä jos isä niin joskus haluaa (valvotut tapaamiset, tulee käymään luonasi tapaamassa lastaan jne)

      Olet kysynyt monesti mitä lapsi tekee vieraalla ihmisellä joka tulee kerran viikossa hymyilemään hänen elämäänsä.. No se voi tehdä sillä paljonkin. Ne lapset jotka ovat kasvaneet täysin ilman isää (tai äitiä) ovat monesti ottaneet siitä itselleen ison osan identiteettiinsä, hän on isätön (tai äiditön) lapsi, hän ei kelvannut toiselle vanhemmistaan ollenkaan. Moni näistä jo aikuisista vieläkin jollain tasolla määrittää itsensä sen mukaan, että todella ovat hylättyjä. Ei he mitään unelmien vanhempaa kaivanneet, vaan jonkun joka soittaisi edes syntymäpäivänä ja muistaisi toisen olemassaolon.

      Sinä tunnut haluavan todistaa kaikille, että lapsesi isä on täysin pilalla ja kelpaamaton etkä edes yritä nähdä asiaa lapsen kannalta. Puolustelet itseäsi ja tekemisiäsi sillä että vahinko on jo tapahtunut eikä sille mitään voi.. No sekin vahinko on tapahtunut että olet saanut lapsen ns huonon miehen kanssa ja sen faktan kanssa sinä joudut elämään. Vaikka itse kadut sitä että hän on lapsen isä, ei se anna sinulle oikeutta pyyhkiä häpeääsi pois lapsesi elämästä. Ole onnellinen ettei mies ole huseeraamassa nyt elämässäsi ja valmistaudu henkisesti siihen päivään, kun hän tulee takaisin. Enkä tarkoita että teroita kaikki aseet ja viritä järjetön kauna, vaan mieti ne reitit joita pitkin saat apua ja tietoa.

      Muista myös että ihmiset ovat monitahoisia. Tarkoitan sitä, että mies voi olla täyspaska seurustelukumppanilleen mutta välittää kuitenkin lapsestaan sen verran ettei häntä kohtele huonosti. Mies voi myös haluta antaa sinulle aikaa tai ei osaa tai uskalla ottaa yhteyttä. Ihmiset voivat myös muuttua. Joten älä sinäkään ole täydellisen ehdoton ja joustamaton vaan ymmärrä että kaikki asiat eivät tapahdu sinun haluamallasi tavalla, sinun haluamallasi aikataululla eikä sinun haluamassasi järjestyksessä. Se mihin voit vaikuttaa on lapsesi onnellisuus ja turvallisuus. Ja yksi osa onnellisuutta on tuntea oma vanhempi, vaikkei se toisen vanhemman mielestä kummoinen vanhempi olekkaan.

      • Johanna37777

        Mitä apn mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Vetää mies pakolla korvista tapaamaan omaa lastaan? Juosta lapsen kanssa ympäri kaupunkia miestä etsimässä ja sitten jossain kapakassa työntää lapsi miehen syliin?
        Jos isä haluaa nähdä todella lastaan, hän kyllä on aktiivinen asiassa, hän kyllä tekee kaikkensa jotta voisi tavata lastaan. Mutta tämä isä ei ole ottanut yhteyttä.
        Ai niin! Tietenkin sekin on yh-äidin syytä! Äiti on ollut kylmäkiskoinen, on ollut vihainen ja siksi isä on säikähtänyt pahanpäiväisesti ja luikkinut takavasemmalle!

        Vai pitäisikö apn järjestää miehen asioita, laittaa hänen elämänsä kuntoon jotta hän voisi olla aika ajoin isä lapselleen? Ja pitäisikö apn olla vähemmän voimakas jottei isä tuntisi itseään alistetuksi?

        Minkä ihmeen takia yh-äitejä syytetään aina kaikesta?
        Minusta apn pettymys ja suuttumus on ymmärrettävää. Hänellä ehkä on ollut jonkinlainen toive ja mielikuva siitä että isästä olisi apua lapsen kasvattamisessa, mutta pian sai huomata ettei sitä saa.
        Mutta se todellakin on mahdollista että mies muuttuu myöhemmässä elämässään ja kykenee solmimaan kunnon suhteen lapseensa. Mutta se ei ole apn vastuulla, hänellä on täysi työ viedä omaa ja lapsen elämää eteenpäin.


      • sossupaholainen
        Johanna37777 kirjoitti:

        Mitä apn mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Vetää mies pakolla korvista tapaamaan omaa lastaan? Juosta lapsen kanssa ympäri kaupunkia miestä etsimässä ja sitten jossain kapakassa työntää lapsi miehen syliin?
        Jos isä haluaa nähdä todella lastaan, hän kyllä on aktiivinen asiassa, hän kyllä tekee kaikkensa jotta voisi tavata lastaan. Mutta tämä isä ei ole ottanut yhteyttä.
        Ai niin! Tietenkin sekin on yh-äidin syytä! Äiti on ollut kylmäkiskoinen, on ollut vihainen ja siksi isä on säikähtänyt pahanpäiväisesti ja luikkinut takavasemmalle!

        Vai pitäisikö apn järjestää miehen asioita, laittaa hänen elämänsä kuntoon jotta hän voisi olla aika ajoin isä lapselleen? Ja pitäisikö apn olla vähemmän voimakas jottei isä tuntisi itseään alistetuksi?

        Minkä ihmeen takia yh-äitejä syytetään aina kaikesta?
        Minusta apn pettymys ja suuttumus on ymmärrettävää. Hänellä ehkä on ollut jonkinlainen toive ja mielikuva siitä että isästä olisi apua lapsen kasvattamisessa, mutta pian sai huomata ettei sitä saa.
        Mutta se todellakin on mahdollista että mies muuttuu myöhemmässä elämässään ja kykenee solmimaan kunnon suhteen lapseensa. Mutta se ei ole apn vastuulla, hänellä on täysi työ viedä omaa ja lapsen elämää eteenpäin.

        Ap:n ei pitäisi miettiä, miten saisi äkkiä huoltajuuden pois isältä ja isän kokonaan pois lapsen elämästä. AP.n pitäisi antaa ajan kulua, ja ehkä lähettää isälle viesti, jossa kysyy, miten isä aikoo hoitaa tapaamiset. Jos isä ei vastaa, se on hänen valintansa. Siitä ei voi syyttää ap:ta, mutta isä ainakin tietää, että hänellä on mahdollisuus tavata ja ettei ap halua tapaamiasia estää. Rauhalllsuutta ja vähemmän syytöksiä.


    • Oppeliini1

      Aivan aluksi, ap, pese saippualla suusi. Alapään elimet eivät kuulu jokapäiväisessä keskusteluissa suuhun. Sen enempää kuin kiroilukaan. Nuo vain saavat sinut näyttämään ja kuulostamaan todella tollolta ja liian yksinkertaiselta. Jos tuo on kuva jota haluat viestää itsestäsi ulkomaailmalle ja lapsellesi , olet onnistunut siinä loistavasti.

      Sinulla ilmeisesti taloudellisesti asiat ovat hyvin: on asunto, työpaikka odottaa kun äitiyslomasi päättyy. Sinulla on täydellisen terve ja kaunis lapsi.
      Nuo ovat asioita joista saat olla ylpeä ja kiittää Luojaasi.

      Onko sinulla mahdollisuus tehdä puoliaikaisesti töitä, ettei lapsesi tarvitsisi olla laitoshoidossa kaiket päivät? Tai kenties etätyönä jolloin aikaa lapsellesi jäisi enemmän?
      Opeta, kouluta, ohjaa lastasi jokainen vapaahetkesi. Nukkukaa päiväunet yhdessä niin jaksatte taas touhuta yhdessä. Sinä olet esimerkki lapsellesi, sinun kâytöksesi muovaa lapsellesi kuvan ihmisistä ja yhteiskunnasta. Sinulla äitinä on maailman tärkein rooli jolla on kauaskantoinen vaikututus lapsesi elämässä.

      Vain sinä tulet saamaan korkean koron kanssa sen mitä lapseesi nyt sijoitat! Oli se sitten hyvää tai pahaa. Se tulee sinulle takaisin. Moninkeratisena.

    • No niin. Kysehän ei ole vanhempien oikeudesta lapseen, vaan laspsen oikeudesta vanhempiinsa.

      Ei et pysty varmaan lapsesta viemään totaalisesti oikeutta tavata omaa isäänsä. Pystyt kyllä sitä rajoittamaan huomattavasti varsinkin, kun lapsi on pieni ja ei ymmärrä puolustaa omia etujaan.

      Toisaalta, vaikuttaa, että vanha mielitiettysi ei ole kovin innokas puolustamaan omia oikeuksiaan, joten varmaan saat lapsen melko tehokkaasti vieroiitettua isästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe