KokmMinisteri Laasonen heikentää lasten oppimista

ei-politiikkaa-kouluihin

Professori löi pöytään synkkiä lukuja koululaisten todellisuudesta: ”Heistä ei ole reippaiksi partiopojiksi”

PISA-PANEELI Lasten todellisuus on järkytys pumpulissa kasvaneille opettajille.
15-vuotiaiden koulutaitoja mittaavat Pisa-tulokset eivät parane ainakaan suoraan sillä, että opetukseen syydetään lisää rahaa. Jyväskylän yliopiston Pisa-paneelissa selvisi, että syyt Suomen heikentyneisiin tuloksiin ovat monimutkaisia – ja niiden ratkaisemiseen tarvitaan uudenlaisia keinoja.

Jos päättäjien pitäisi johonkin sijoittaa, niin yhteiskunnan eriarvoisuuden vähentämiseen. Tähän viittaavat Pisa-tutkimuksen taustatiedot, joiden mukaan kehnoista perheoloista lähteneiden suomalaiskoululaisten tulokset ovat entistä heikommat.

Esimerkiksi tieto oppilaan kotitaustan vaikutuksesta luonnontieteiden osaamiseen rikkoo kuvaa tasa-arvoiset mahdollisuudet takaavasta maasta. Vuoden 2006 Pisan mukaan kotitausta vaikutti Suomessa selvästi vähemmän kuin muissa OECD-maissa. Vuoden 2015 tuloksissa Suomi oli jo keskiarvoa heikompi.

Perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen löi paneelipöytään synkkiä lukuja:

– Vuonna 1990 noin 40–50 000 lasta eli lapsiköyhyydessä. Sen jälkeen määrä on kolminkertaistunut, Jokinen kertoi huono-osaisuuden periytymisestä.

Samalla katoavat sekä usko koulutuksen merkitykseen että koko yhteiskunnan kollektiiviseen eteenpäinmenoon.

– Näiden koululaisten sosiaalisuus ei taivu ihannemalliin. Heistä ei ole reippaiksi partiopojiksi tai -tytöiksi.

Ongelma koskee erityisesti kehnoista oloista lähteviä poikia. Jokinen puhuu ”työväenluokkaisesta maskuliinisesta panssarista”, jonka murtaminen on vaikeaa.

– Tällaiset pojat näkevät koulun keskiluokkaisena ja feminiinisenä. Heille ei löydy paikkaa työmarkkinoiltakaan, kun perinteiset miesten työt ovat menneet globalisaation myötä muualle.

Motivaation puute johtaa helposti syrjäytymiseen. Koulu on luonnollisesti se paikka, jossa asialle pitäisi voida tehdä jotain.

– Panssarin murtaminen ei ole helppoa, eivätkä pojat saa siihen oikein eväitäkään. Kukaan ei oikein enää tunnista, mitä pojat osaavat, Jokinen sanoi.

Opettajankoulutuslaitoksen yliopistonopettaja Johanna Kainulaisen tietämys tulevista opettajista antaa ymmärtää, ettei muutos ole helppo.

– Iso osa opettajaksi opiskelevista on kasvanut varsin pumpulimaisessa yhteiskunnassa. He järkyttyvät, kun näkevät, mitä työelämässä tulee vastaan, Kainulainen sanoi.

– Moni ei osaa kuvitellakaan, millaisissa elämäntilanteissa oppilaat voivat olla. Juuri opettajilla pitäisi kuitenkin olla valmiudet kohdata niitä tilanteita.

Kainulaisen mukaan koulu on jakautunut kahtia opettajien ja oppilaiden kouluiksi. Tästä hyvä esimerkki oli viime syksynä suuren mediakohun aiheuttanut opettajan raivostuminen oppilaalleen Lahdessa.

– Opettajia ei kiinnosta, mitä koululainen on oppinut koulun ulkopuolella. Jos oppilaiden vapaa-aikaa ei arvosteta, ei oppilas osaa arvostaa sitä itsekään. Se heikentää oppilaan uskoa omaan tekemiseensä, Kainulainen arvioi.

Kainulainen haluaa koulun muuttuvan pyhätöstä pajaksi ja odottaa opettajilta enemmän.

– Oppilailta vaaditaan lähes päivittäin epävarmuuden ja keskinkertaisuuden sietämistä ja epämukavuusalueelle menemistä. Mutta kuinka usein opettajat menevät itse epämukavuusalueelle?

– Opettajat toimivat omalla mukavuusalueellaan ja pitävät kontrollin työhönsä tiukasti sitä kautta. Tätä pitäisi lähteä murtamaan. Että opettajakin sietäisi omia virheitään, olisi erehtyväinen ja oppivainen, Kainulainen toivoo.
Terho Vuorinen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005091529.html

2

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut-kansalainen

      Lapsemme eriarvoistetaan esi- ja peruskouluissamme

      Näin kokoomuksen ministeri aloitti lasten koulun käynnissä taantumuksen ajat.

      http://yle.fi/uutiset/3-9443954

      Ilmajoen koulupilotti hylkäsi perinteiset luokat: Eskarit ja ekaluokkalaiset ryhmiin taitojensa perusteella

      Menetelmä on niin yksilöllinen, ettei kukaan voi pudota kelkasta, sanoo Palonkylän koulun rehtori Jarmo Kuoppala.

      -- Ei niin, kun jokaiselle laaditaan hänen SEN HETKEN OSAAMISENSA MUKAAN HENKILÖKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA, eli lapsi EI OLE VIELÄ EDES ALOITTANUTKAAN KOULUA, kun hänet jo asetetaan valmiiksi aidattuun soppeen.

      -- Tämä ei ole tasavertaista ja oikeudenmukaista opetusta, tämä on ideologista ja ERIARVOISTAVAA kasvatusta, jossa osa suomalaisten lapsista kahlitaan jo lapsena tiettyyn "kastiin".

      Tätä mallia näköjään markkinoidaan teemalla: ettei kukaan voi pudota kelkasta !

      Vanhemmat, älkää suostuko tähän oikeistolaiseen luokitteluopetukseen. Lapset joutuvat ennen osaamistaan jo luokitelluksi joko jäämään jälkeen yleisistä oppimääristä tai sitten suku- ym. taustansa perusteella ns. edistyksellisempään opetusryhmään.

      Mitä sanoo lapsiasiavaltuutettu Kurttila ?

      Tämä on epäoikeudenmukainen malli, jota oikeistolainen kokoomuksen opetusministeri Laasonen ajaa sisään kouluihimme. Tämä malli eriarvoistaa lapset jo ennenkuin koulu todella edes alkaa.

      Tämä kokeilu on lopetettava alkuunsa.

      Lehtijutussa ilmenee, että espoolainen Saunalahden koulu on jo kokeillut tätä mallia ennen kuin sen mahdollistava koulujen uusi opetussuunnitelma on ollut vielä voimassakaan.

      Saunalahden koulussa Esi -ja alkuopetuksessa toteutetaan vuosiluokkiin sitomatonta opetusta ja henkilökohtainen oppimissuunnitelma laaditaan Meriusvan Majakka -mallin mukaisesti.

      - Ovatko Saunalahden koulussa opettajat ja rehtori tehneet virkarikoksen?

      Saunalahden koulussa on näköjään vieraillut myös A Stubb.

      Samassa rakennuksessa toimivan lasten päiväkodin johtajatar on erittäin aktiivinen kokoomuslainen.

      Näyttää ilmeisen selvästi, että kokoomus aikoo aivopestä lapsemme äärioikeistolaisilla opetusmetodeillaan.

      Suomessa on tasa-arvo. Tämä kokoomuslainen koululaitokseen ujutettava opetusmalli tuhoaa tasa-arvoisen koulutuksen.

      Antakaa kaikkien kukkien kukkia. Älkää katkaisko vartta ennenkuin se edes on kasvanut täyteen mittaansa. Kokoomus on estämässä kaikkien lasten tasa-arvoinen oppimisen ja kehittämisen.

      Tulevaisuudessa Suomi ei tule pärjäämään kansainvälisessä PISA-kilpailussa lainkaan, koska osalle oppilaista ei enää opeteta täyttä oppimäärää. Sitä tämä "jokaiselle oppilaalle tehty henkilökohtainen opetussuunnitelma.

      Kokoomus eriarvoistaa lapsemme. Jos lahjakkaiden lasten opetus vaatii hitaampien oppilaiden oppimäärien pienentämistä, lopetetaan tasoryhmäkoulutus heti alkuunsa.

    • palauttikaksitoista

      Leikkasi yli 300 miljoonaa.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe