Samaan nopeuteen tarvitsee korkeampia kierroksia

JokisenJussi

Veneen taloudellinen matkanopeus koneella on 6,7 solmua. Uutena, vuonna 2010, normaali olosuhteissa eli ei reippaampaa vastatuulta, -virtaa tai -aallokkoa, tuohon tarvitsi 1800 r/min. Vuosien mittaan kierroksia on täytynyt pikkuhiljaa nostaa ja esimerkiksi 2016 kesällä 6,7 solmun vauhtiin vertailukelpoisissa olosuhteissa tarvitsi 2000 r/min.

Mistä voisi johtua? Itselle ei tule mieleen muu kuin se että pohja on muuttunut pikkuhiljaa karkeammaksi yhden täydellisen maalauksen ja jokavuotisten paikkamaalausten takia, mutta voiko vaikutus olla noin suuri?

28

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PukataPukata

      Pohjan karheus ja vetolaitteen röpelöisyys yhdessä, ehkä.

      Ruotsinlaivojen pohjat pestään Tukholmassa joka toinen viikko sukeltajien toimesta. Tuskin halpaa, mutta polttoainesäästö on suurempi.

      • Ei ainakaan Turun linjan laivoja pestä joka toinen viikko. Mytta jos potkurisi on taittolapainen, ehkä siihen on tullut häikkää?


      • kossut

    • Joakim1

      Tulee mieleen kolme potentiaalista syytä havaintoon.
      1. Veneen vastus on kasvanut eli vaaditaan lisää työntövoimaa samaan vauhtiin.
      2. Työntövoima on pienentynyt eli vaaditaan enemmän kierroksia samaan vauhtiin.
      3. Kierroslukumittarin näyttämä kierrosluku on muuttunut

      Kokeilin laskea oman potkurini mitoilla. Matkanopeudella kierrosten nostaminen 10% kasvatti potkurin työntövoimaa n. 35%. Kyllä tuollainen vastuslisä on mahdollinen, jos pohjan karheus on lisääntynyt merkittävästi myrkkymaalikerroksista tai sen lohkeilusta johtuen. Pitää kyllä olla aika karhea, jotta vastus lisääntyy noin paljon noin suurella nopeudella (oletan, että vene ei ole todella pitkä, jolloin 6,7 solmua voisi olla enemmän kitkavastuksen dominoivalla alueella)

      Potkuri on selvästi herkempi pinnanmuodon virheille ja karheudelle kuin pohja. Jos potkuri on heikossa kunnossa, voi työntövoimaa puuttuu helpostikin tuon verran. Jos kyseessä on taittolapapotkuri, voisi väljyyskin muuttaa potkurin toimintaa.

      • ssawss

        neljäs, ainakin teoriassa mahdollinen syy:
        4. Nopeusmittari on alkanut näyttää väärin. Tai se on vaihdettu.


      • JokisenJussi

        Kiitos!

        1. Maalaukset on tehty telalla - seitsemän kauden aikana kerran kokonaan ja sen lisäksi vesirajaa ja kuluneita kohtia muutaman kerran. En ole hionut, mutta ei ollut veistämönkään jäljiltä hiottu. Sikäli kun silmään ja muistiin voi luottaa, karkeus ei ole merkittävästi lisääntynyt, mutta mielestäni kyllä jonkin verran.

        2. Potkuri ei ole saanut hittiä. Olen joka vuosi kiillottanut ja vahannut. On toki himmennyt puhdistuksista johtuen alkuperäisestä kiillosta, mutta ei siinä mitään epätasaisuutta ole, joka käteen tuntuisi. Mutta miten tuota mainitsemasi mahdollisen väljyyden taittolapapotkurissa voi kuivilla tutkia?

        3. Ainakin tyhjäkäyntikierrokset ovat samat kuin seitsemän vuotta sitten.


      • JokisenJussi
        ssawss kirjoitti:

        neljäs, ainakin teoriassa mahdollinen syy:
        4. Nopeusmittari on alkanut näyttää väärin. Tai se on vaihdettu.

        Kiitos!

        Ei ole vaihdettu ja kalibroin sen useamman kerran kauden aikana.


    • propelliSyyllinen

      Pohja potkuri paino

      Onko potkuri syöpynyt tai oletko tuhrinut paksun maalikerrokset vuosien saatossa?

      Painon nousu vuosien saatossa ryjä mahdollinen kosteus rungossa, mahdollisesti potkuri luistaa..

      Oletko kokeillut max kieroksia, onko siinä nousua vai pysynyt samassa

      • potk_maali

        MIkä muuten olisi oikea tapa maalata potkuri. Kiinteä kaksilapainen, pronssia tai messinkiä.
        Vai maalatako ollenkaan?


      • EnLähtisiMaalaamaan
        potk_maali kirjoitti:

        MIkä muuten olisi oikea tapa maalata potkuri. Kiinteä kaksilapainen, pronssia tai messinkiä.
        Vai maalatako ollenkaan?

        Enpä ole omaa pronssist taittolapaista maalannut, kiillottanut kyllä vähintään joka toinen kevät. Ei ole ollut näkeistä murhetta.


      • JokisenJussi

        Kiitos sinullekin asiallisesta vastauksesta!

        Potkuri ei ole syöpynyt enkä ole maalannut, vaan kiillottanut ja vahannut vuosittain.

        Kosteuteen en oikein usko vene on telakointikauden hallissa, jonka lämpötila on min 15, joten oletan sen kuivuvan aika hyvin talven aikana. Eikä painon lisäys käsittääkseni vaikuta kovin paljon. Paitsi kölin alapäässä positiivisesti :-)

        Enpä ole kokeillut max kierroksia. Jos olisi muuttunut, mitä siitä voisi päätellä?


      • Joakim1
        JokisenJussi kirjoitti:

        Kiitos sinullekin asiallisesta vastauksesta!

        Potkuri ei ole syöpynyt enkä ole maalannut, vaan kiillottanut ja vahannut vuosittain.

        Kosteuteen en oikein usko vene on telakointikauden hallissa, jonka lämpötila on min 15, joten oletan sen kuivuvan aika hyvin talven aikana. Eikä painon lisäys käsittääkseni vaikuta kovin paljon. Paitsi kölin alapäässä positiivisesti :-)

        Enpä ole kokeillut max kierroksia. Jos olisi muuttunut, mitä siitä voisi päätellä?

        Max kierroksista voi päätellä yhtä ja toista. Jos ovat suuremmat kuin uutena, luultavasti kierroslukumittari näyttää väärin. Toinen mahdollisuus on muutos potkurissa. Jos ovat merkittävästi (>100 rpm tjsp.) pienemmät kuin ennen, koneesta puuttuu puhtia tai potkurille on tapahtunut jotain. Vauhdilla on varsin pieni merkitys yleensä max kierroksiin.

        Max kierrosten vauhdista voi sitten taas päätellä jotain. Jos kierrokset eivät ole muuttuneet, mutta vauhti on, on vastusta todennäköisesti enemmän. Varsinkin reilusti mitoitetulla koneella max kierroksilla vauhtia on niin runsaasti, että aallonmuodostusvastus on hyvin merkittävä ja kitkavastuksella ei enää yhtä suurta merkitystä. Nopeusmuutoksesta matka- vs. täysvauhti voi siis yrittää arvailla mikä vastus on lisääntynyt.

        Kerroit potkurin olevan siistissä kunnossa, joten tuskin kyse on siitä, vaikka sille tosiaan sileysvaatimus on kertaluokkaa tiukempi kuin rungolle (Reynoldsin luku saamaa luokka, mutta jänne huomattavasti pienempi).

        Taittolapapotkurissa voisi olla hyvin kuleneet nivelet/rattaat, jolloin lapojen asento voisi olla eri kuin uutena tai ne heiluisivat. Tästä ei liene kyse ja en tiedä onko tuo koskaan noin merkittävä. Tällöin siis kuivilla lavoissa olisi varsin selvää klappia.

        Voisihan periaatteessa potkurin lavat olla väärin asennettukin. Seurakaverille huoltoliike laittaa rattaat pykälän väärään asentoon eli toinen lapa ei auennut läheskään kokonaan. Onneksi huomasi ennen vesillelaskua.


      • PropelliSyyllinen
        JokisenJussi kirjoitti:

        Kiitos sinullekin asiallisesta vastauksesta!

        Potkuri ei ole syöpynyt enkä ole maalannut, vaan kiillottanut ja vahannut vuosittain.

        Kosteuteen en oikein usko vene on telakointikauden hallissa, jonka lämpötila on min 15, joten oletan sen kuivuvan aika hyvin talven aikana. Eikä painon lisäys käsittääkseni vaikuta kovin paljon. Paitsi kölin alapäässä positiivisesti :-)

        Enpä ole kokeillut max kierroksia. Jos olisi muuttunut, mitä siitä voisi päätellä?

        edellinen vastasi jo aikas hyvin noista kierroksista.

        Lähtökohta potkurissa lähtee juuri max rmp:stä kun oikeaa rusettia tai lapakulmia säädetään.

        Normaali matka kuormassa koneen pitäisi keriä ennalta koneen valmistajan määrittelemä kierros alue ja missään nimessä tätä aluetta ei saisi alittaa ylittämine vaikka 100 kiekalla ei ole niin paha. Jos kone ei jaksa kiertää suositulle alueelle, kuormittuu se koko kierros alueella enemmön kuin suunniteltu ja siitä tulee nopeammin vainaa.

        Tuolla max rmp kokeilulla vaikka joka kevät, voit tarkkailla koneen kuntoa hieman, lämpöjä, mahdollisia vuotoja ja sitä, että se on "iskussa" ja tehot tallella, voit tietysti peilata sitä nopeuteen, mutta, kun et liukuun pääse, niin ei niin hyvä vertailu koneen kunnosta.

        Kaiva ohjekirja esille ja katso ne kiekat.

        Onko koneesi mitoitettu ala vai yläkanttiin ajatellen runko nopeuttasi, eli saavutatko sen hanat kaakossa vai osa kaasulla?

        Jos se on alakantilla, vaikutta kaikki paino, röpö pohja yms enemmön vs ylä mitoitettu kone joka jaksaa vääntää.

        Muista yhtenä syksynä antifogul kokeilun jälkeen, kun vene seisoi vielä käyttämättä laiturissa yhden kuukauden
        ja näkki villintyi. Ven oli31 jalkaa ja alimitoitetulla 7,5 hv volvolla. Ihmettelin mikä on kun annan kaasua ja kiekat kyllä nousi, mutta vauhti ei täydelläkään kaasulla noussut yli 2 solmun ja huolestuin. Vene nostettiin ylös ja huoleni koneen osalta poistui, löhes koko pohja ja potkuri reilussa näkissä.


        Noilla tiedoilla ei potkurissasi vikaa, ei välttämättä koneessakaan, taitaa rungon röpelö tuottaa tuskaa, ja lisääntynyt paino jos alimitoitettu kone.

        Tuon painon vaikutuksen voi ihan kohtuulisen yksinkertaisesti laskea ja mitä lähempänä runkonopeutta ajelet sen suurempi merkitys koneen teholla, 1,5-2 solmua alle runkonopeuden ei lisääntyneellä painolla vaikutusta nopeuteen vs teho.


      • JokisenJussi
        PropelliSyyllinen kirjoitti:

        edellinen vastasi jo aikas hyvin noista kierroksista.

        Lähtökohta potkurissa lähtee juuri max rmp:stä kun oikeaa rusettia tai lapakulmia säädetään.

        Normaali matka kuormassa koneen pitäisi keriä ennalta koneen valmistajan määrittelemä kierros alue ja missään nimessä tätä aluetta ei saisi alittaa ylittämine vaikka 100 kiekalla ei ole niin paha. Jos kone ei jaksa kiertää suositulle alueelle, kuormittuu se koko kierros alueella enemmön kuin suunniteltu ja siitä tulee nopeammin vainaa.

        Tuolla max rmp kokeilulla vaikka joka kevät, voit tarkkailla koneen kuntoa hieman, lämpöjä, mahdollisia vuotoja ja sitä, että se on "iskussa" ja tehot tallella, voit tietysti peilata sitä nopeuteen, mutta, kun et liukuun pääse, niin ei niin hyvä vertailu koneen kunnosta.

        Kaiva ohjekirja esille ja katso ne kiekat.

        Onko koneesi mitoitettu ala vai yläkanttiin ajatellen runko nopeuttasi, eli saavutatko sen hanat kaakossa vai osa kaasulla?

        Jos se on alakantilla, vaikutta kaikki paino, röpö pohja yms enemmön vs ylä mitoitettu kone joka jaksaa vääntää.

        Muista yhtenä syksynä antifogul kokeilun jälkeen, kun vene seisoi vielä käyttämättä laiturissa yhden kuukauden
        ja näkki villintyi. Ven oli31 jalkaa ja alimitoitetulla 7,5 hv volvolla. Ihmettelin mikä on kun annan kaasua ja kiekat kyllä nousi, mutta vauhti ei täydelläkään kaasulla noussut yli 2 solmun ja huolestuin. Vene nostettiin ylös ja huoleni koneen osalta poistui, löhes koko pohja ja potkuri reilussa näkissä.


        Noilla tiedoilla ei potkurissasi vikaa, ei välttämättä koneessakaan, taitaa rungon röpelö tuottaa tuskaa, ja lisääntynyt paino jos alimitoitettu kone.

        Tuon painon vaikutuksen voi ihan kohtuulisen yksinkertaisesti laskea ja mitä lähempänä runkonopeutta ajelet sen suurempi merkitys koneen teholla, 1,5-2 solmua alle runkonopeuden ei lisääntyneellä painolla vaikutusta nopeuteen vs teho.

        Kiitos, vastauksesi vahvistaa käsitystäni että asia hoituu hiekkapaperilla. Max kierrokset on 2800-3200, 40 hv Volvo, mielestäni riittävä 40 ft veneeseen.

        Täytyypä kokeilla ne max kierrokset keväällä. Purjehtimiseen hairahtuneena ei ole koskaan tullut mieleen työntää kaasua pohjaan. Moottoriveneellähän se on kivaa.


    • panarui

      Ei se paska pohjassa tai röpelöt. Kyllä ne on lisääntyneet varusteet ja miehistön lihominen. Mutta suurimpana syynä rungon vettyminen ja uiminen syvemmällä.

      • Joakim1

        Ei painolla ole tuossa kovin suurta merkitystä. Painoa pitäisi tulla tolkuttomasti lisää, jotta vaikutus olisi noin suuri.

        Omassa veneessä ei ole mittareista havaittavaa eroa tyhjä vene vs. vene lomakunnossa miehistöineen ja tankit täynnä, vaikka painoeroa lienee 15% suuruusluokkaa.

        Lisäpaino ei juuri lisää märkäpinta-alaa ja vesilinjan kasvu kompensoi osin suuremman painon.


    • prosenttilaskuri

      Pohjan täydellinen laittaminen toi minulle 10% enemmän matkavauhtia samoilla kierroksilla. Vaikuttaa yllättävän paljon.

    • Sepeteus11e

      10% on 6,7 solmusta on 0,67, joka tuntuu liiottelulta. Tai jos pohjasi on ollut Suomen surkein. Mutta aloittelijalle: kun mennään runkonopeutta tai sen yli, vaaditaan paljon tehoja vähänkin vastuksen voittamiseen, joten ei sen ongelman tarvitse olla iso.

      • VanhakinOppiUutta

        Yllätyin itsekin ja jouduin oikein tarkastamaan onko veneessä ollut sama kuorma, mutta oli tai jopa vähemmän.


    • 1gm10

      Lienee normaalia puristuspaineiden putoamista. Vanhoissa veneissä rannasta lähdettäessä kylmällä koneella tehot on paremmat mutta koneen lämmetessä tehot hiipuvat.

      • Ei sen pitäisi tähän vaikuttaa, kun kierrokset nousee riittävästi. Tehothan riittivät samoille kierroksille.


    • JokisenJussi

      Kiitokset kaikille asiallisista vastauksista ja hyvistä vinkeistä. Ainakin hoidan pohjan sileämmäksi ennen vesillelaskua.

      • sieltäMistäMatalin

        Helpoiten saat sen sileemmäksi lasikuitu pakkelilla ja lastalla täyttelemällä, tai sitten oikea oppisesti poistat kaiken, uudet epoksit ja fogulit.


    • järki_hoi

      Hei haloo, että 10% ero. Eli H35:lla ohittaisi x-99:n tai iffarilla H35:n. Olettaen vielä, että erona ei olisi purjehdustaidot tai varustelu, ainoastaan pohjan ryppyiyys/likaisuus. Toki pohja voi kasvaa pitkää partaa, mutta silloin kenellekään ei olisi epäselvää, mistä ero johtuu. eikä tätä ketjua olisi koskaan aloitettu.
      En usko, että pohjan maalin taso vaikuttaisi noin paljoa. Toisaalta, mikäli pohja olisi noin hitaassa kunnossa, olisi ilmiselvää, että siitä se hiatus johtuu ja jotain sille tarttis tehdä.

      • SFW

        Et selvästikään usko. Se tuli selväksi.


    • Tunari1

      Mikä vaihde veneessä on. Jos on hydraulinen, se voi luistaa liian vähäisen öljymäärän tai vian vuoksi. Tosin luulisin vaihteen palaneen 7 vuodessa käyttäkelvottomaksi.

    • ariel371

      Potkuri ei aukea kunnolla.

      Solmulukema kait on plotterista? Lokipyörä tahtoo laiskistua ajan kanssa ja vaatii kompensointia hyvin pestynäkin.

      Kierroslukumittari näyttää vakiot jos laturia ei ole vaihdettu.

      Keulapotkurin, tunnelimallisen, asentaminen saattaisi vaikuttaa aika tarkkaan tuon verran.

    • TekniikanTietävä

      Kunnostin perämoottorini alumiini potkurin hioen sen mahdollisimman puhtaaksi ja sileäksi sekä maalaten sen kovalla epoksilla jolla tuli hyvin sileä ja kova pinta. Kokeillessa ajaen tunnin matkan vuosien vakio kalapaikalle matka aika lyheni 10min, elikä kuudes osan joka on n,16.7% . Joten voin kyllä kertoa että potkurin pinnan laadulla on merkittävä vaikutus ja sama asia on syynä ruostumattomien ja haponkestävien potkureiden käyttöön, joiden lavat voidaan tehdä ohuemmiksi kuin pronssi- ja alumiinipotkureissa ja näin ollen hyötysuhde ja nopeus nousee samoilla kierroksilla,kun potkurin pito on parempi, lisäksi moottori lienee pyörii hieman nopeammin tällaisilla hyvä kuntoisilla potkureilla.

      Joku kirjoitti myös että moottori kylmänä toimisi tehokkaamin ja kovemmilla puristuksilla kuin normaali lämpöisenä. Tällainen luulo tai arvio ei pidä paikkaansa totuuden kanssa, koska kaikkien moottoreiden männät laajenee lämpimässä ja samoin männänrenkaiden pitävyys paranee jolloin puristuspaineet ja tehot on lämpimällä moottorilla paremmat kuin kylmällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe