Sopiva c/r

Jussi-1978

Tarkoitus purjehtia yksin ja joskus kaverinkin kanssa tässä pääkaupunkiseudulla. Olisiko first 31.7 liian vaativa peli tällaiseen short handed cruisailuun? Mikä olisi sopiva veneen koko, kun on usein siis yksin tarkoitus mennä vesille. Ilta/ päiväreissuja ja iltakisoja sekä joskus viikon reissujakin. Kokemusta on paljon, mutta vain toisten veneillä. Mulla ei ole juuri kavereita, joten yksin pitäisi jaksaa hallita vene. Veneen pitäisi olla sporttinen ja mielellään iso, mitta missä menee mukavuusraja ettei mulla jää lähdöt veneen koosta(liian iso) kiinni?

17

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R33BlueEyes

      Suojainen kotisatama on tuossa varsin ratkaisevassa roolissa. Oman kokemukseni perusteella 33 ft c/r on huomattavasti haastavampi rantautua kuin varttitonnari. Tuulipintaa on ihan eri lailla ja massaa. 32 - 33 ft veneellä on massaa sen verran, että laskelmieni mukaan nopeutta saisi olla enää n. 0,5 solmua kun hyppää laiturille ottamaan veneen vastaan. Ts. tarkkana saa olla. Ohjailtavuus häviää n. solmun nopeudessa (riippuu tietysti tuulen suunnasta ja nopeudesta). Omalla laituripaikalla on etuna että poijuköysi voi olla valmiiksi oikeassa pituudessa. Vierassatamiin pitäisi kehittää veneeseen joku systeemi, että esim. 5 m ennen laituria saisi lukittua peräköyden ja se juoksisi vielä sen 5 m.

      Siihen onko First 31.7 liikaa en uskalla sanoa mitään. Itse harjoittelin varttitonnarilla 5 kesää kohtuullisesti yksin ennenkuin siirryin isompaan. Rantautumisten kannalta varttitonnari oli helpompi mutta itse asiassa tämä isompi on laadukkaan systeemipilotin ansiosta merellä helpompi. Spinnujiipeissäkin voi paremmin luottaa että vene pitää suuntansa.

    • lonelysailman

      Yksinpurjehdus stadissa, sporttinen, mielellään iso? Yhtälö on hankala, yhden vaatimuksen jos ottaisi pois, ratkaisu helpottuisi 50%. Olen itse seilannut soolona 23, 31,33, ja 30 jalan veneillä, 30f on ollut helpoin koska selkeä matkavene. 33f oli selkeä R ja sekin oli suht mukava hallita yksin. Isopurjeen ollessa karvan alle 40m2 oli reivaukset yksin hankalia, mutta rantautumiset yms hoituu vielä aika helposti.
      Jos itse hakisin ko. spekseillä, unohtaisin koon ja tutustuisin ainakin FG 28.

    • Joakim1

      No eihän tuollaista rajaa ole tai ainakin se riippuu sinusta ja veneestä. Yksi tuttu liikkuu yksin 50-jalkaisella C/R-veneellä saaristossamme. First 31.7 on hyvin helppo yksin purjehdittava.

      Omalla kohdalla 28->35-jalkaiseen siirtyminen ei vähentänyt yksinpurjehduksia, ehkä jopa päinvastoin. Kunnon systeemipilotti pinnapilotin tilalla helpottaa enemmän kuin koko haittaa. Tuo 35 jalkainen on myös varsin suuntavakaa (vaikka onkin 2000.luvun C/R) eli ei sitä pilottiakaan ole pakko käyttää eikä edes ratin lukitseminen ole tarpeen. Kaksi edellistä venettäni olivat vaikeampia yksinpurjehdittavia, koska eivät menneet suoraan edes pinna lukittuna. Spinnujiippi johti aina ohjelmaan, kun vene kääntyi minne sattui keulakannella käynnin aikana.

      Koko haittaa eniten purjeita viikatessa (tai ostaessa). 30 m2 fokka on varsin työläs viikata yksin.

      En ole kokenut yksin reivaustakaan vaikeaksi, vaikka veneessä ei edes ole yhden köyden reiviä, vaan koukku edessä. Vaikeinta se oli ensimmäisessä veneessäni, jossa ei ollut pilottia. Kun vedon otti pois isosta reivausta varten, vene kääntyi minne sattui.

      • C1R

        Olen täysin samoilla linjoilla Joakimin kanssa. Kun veneessä on kunnollinen systeemipilotti, voidaan melkeinpä puhua kaksinpurjehduksesta. Ohjaamisen hoitaa robotti. Itse voi hoitaa navigoinnin ja purjeet.
        Nykyisessä veneessäni on yhden köyden reivit, joten reivaus hoituu helposti. Edellisessä veneessäni oli oma kahden köyden viritys/reivi. Normaalin takaliesman kiristyksen lisäksi minulla oli köysi reivikoukkuun tarkoitetusta renkaasta rissan kautta sitlootaan. Hyvin silloinkin onnistui reivaus ihan yksikseen.
        Yksin on usein turha ängetä ahtaaseen vierassatamaan. Suomen saaristossa voi lähes aina jäädä redille. Rantaan pääsee kumiveneellä turvallisemmin. Isommassa veneessä kumivene voi olla aina valmiina laskettavaksi veteen.


      • SailDuck

        Olen itse miettinyt n. 36 - 38 jalkaista. Purjehdin nykyisellä pienemmällä paatilla paljon yksin (n. 30 jalkaa).

        Uskoisin, että paino on tärkeämpi tekijä kuin pituus. Itseäni huolestuttaa lähinnä rantautumiset, joissa yksin ollessa on välillä "actionia" pienelläkin veneellä. Toisaalta kun painoa tulee enemmän, niin veneeseen ei tartu ihan jokainen puuska.

        Purjehtiminen sinällään on helppoa isolla tai pienellä, kunhan miettii ennen kuin tekee. Lähdötkin on helppoja, kun köysiä voi käyttää apuna.

        Painon ylärajana yksinpurjehtijalle olen ajatellut , 8 tkg.


      • SailDuck kirjoitti:

        Olen itse miettinyt n. 36 - 38 jalkaista. Purjehdin nykyisellä pienemmällä paatilla paljon yksin (n. 30 jalkaa).

        Uskoisin, että paino on tärkeämpi tekijä kuin pituus. Itseäni huolestuttaa lähinnä rantautumiset, joissa yksin ollessa on välillä "actionia" pienelläkin veneellä. Toisaalta kun painoa tulee enemmän, niin veneeseen ei tartu ihan jokainen puuska.

        Purjehtiminen sinällään on helppoa isolla tai pienellä, kunhan miettii ennen kuin tekee. Lähdötkin on helppoja, kun köysiä voi käyttää apuna.

        Painon ylärajana yksinpurjehtijalle olen ajatellut , 8 tkg.

        Kyllä se paino vaikuttaa tuulisessa satamassa. Mun 9-tonninen vene ei pysy käsivoimin hallinnassa, jos on vaikkapa 8 m/s tuuli sopivasta suunnasta, vaan sadan kilon painostani huolimatta vene menee tuulen mukana minne haluaa. Käytännössä en mene yksin satamaan, jossa on vaara joutua vaikeuksiin, esimerkiksi sivutuulessa pitäisi mennä peräpoijuun ja keula laituriin. Keula- ja peräpotkuri tekisi veneestä helpommin käsiteltävän kuin paljon pienempi vene. Muuten ei se paino haittaa, jos purjeiden käsittely on helppo hoitaa yksin. Isompi paino vaatii isommat purjeet.


      • SailDuck
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä se paino vaikuttaa tuulisessa satamassa. Mun 9-tonninen vene ei pysy käsivoimin hallinnassa, jos on vaikkapa 8 m/s tuuli sopivasta suunnasta, vaan sadan kilon painostani huolimatta vene menee tuulen mukana minne haluaa. Käytännössä en mene yksin satamaan, jossa on vaara joutua vaikeuksiin, esimerkiksi sivutuulessa pitäisi mennä peräpoijuun ja keula laituriin. Keula- ja peräpotkuri tekisi veneestä helpommin käsiteltävän kuin paljon pienempi vene. Muuten ei se paino haittaa, jos purjeiden käsittely on helppo hoitaa yksin. Isompi paino vaatii isommat purjeet.

        Tämä rantautuminen se minua juuri huolestuttaakin. Sitä kun ei kaikissa paikoissa voi jäädä ankkuriin - esim. meidän kotisatama.

        Onko kukaan virittänyt selaista systeemiä, että poijuköyden saisi kiristettyä keulasta? Jos kyljeltä nappaa poijun menee normisti keulaan ja kun vene on metrin - puolentoista päässä laiturista poiju kireälle ja köyden kanssa laiturille... uskon, että tuolla systeemillä homma voisi onnistua helposti.


      • dsgsahgs
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä se paino vaikuttaa tuulisessa satamassa. Mun 9-tonninen vene ei pysy käsivoimin hallinnassa, jos on vaikkapa 8 m/s tuuli sopivasta suunnasta, vaan sadan kilon painostani huolimatta vene menee tuulen mukana minne haluaa. Käytännössä en mene yksin satamaan, jossa on vaara joutua vaikeuksiin, esimerkiksi sivutuulessa pitäisi mennä peräpoijuun ja keula laituriin. Keula- ja peräpotkuri tekisi veneestä helpommin käsiteltävän kuin paljon pienempi vene. Muuten ei se paino haittaa, jos purjeiden käsittely on helppo hoitaa yksin. Isompi paino vaatii isommat purjeet.

        Olen liikkunut paljon 40-jalkaisella 5,5 t painavalla purjeveneellä. Voin sanoa, että se on paljon hankalampi käsiteltävä satamissa kuin oma 32-jalkainen 4 t vene. Pituus todellakin vaikuttaa enemmän käsiteltävyyteen kuin paino. Samassa laiturivälissä 32 on helppo pyöritellä vaikka paikallaan. Kevyttä ja isoa tuuli viskoo paljon pahemmin. Varsinkin keula lähtee tosi helposti tuulen mukana, kun lateraalipintaaon hyvin vähän ja köli on mallia syvä ja kapea. Vesillä 40 on helppo yksinpurjehdittava systeemipilotin ansiosta. Rantautumiset peräpoijuun ovat kohtuullisen helppoja, jos voit ajaa riittävän kapeaan väliin. Sivutuulilähdöt ovat hankalia ilman keulapotkuria, kun keula lähtee vaeltamaan naapurien päälle. Tässä auttaa vain todella vauhdikas pakitus, mutta sitten se poijukoukku pitää saada heti irti. Jos siinä tulee ongelmia, vene on poikittain muiden peräköysien päällä. Näissä olen kokenut eniten hyötyä keulapotkurista.


      • Joakim1
        dsgsahgs kirjoitti:

        Olen liikkunut paljon 40-jalkaisella 5,5 t painavalla purjeveneellä. Voin sanoa, että se on paljon hankalampi käsiteltävä satamissa kuin oma 32-jalkainen 4 t vene. Pituus todellakin vaikuttaa enemmän käsiteltävyyteen kuin paino. Samassa laiturivälissä 32 on helppo pyöritellä vaikka paikallaan. Kevyttä ja isoa tuuli viskoo paljon pahemmin. Varsinkin keula lähtee tosi helposti tuulen mukana, kun lateraalipintaaon hyvin vähän ja köli on mallia syvä ja kapea. Vesillä 40 on helppo yksinpurjehdittava systeemipilotin ansiosta. Rantautumiset peräpoijuun ovat kohtuullisen helppoja, jos voit ajaa riittävän kapeaan väliin. Sivutuulilähdöt ovat hankalia ilman keulapotkuria, kun keula lähtee vaeltamaan naapurien päälle. Tässä auttaa vain todella vauhdikas pakitus, mutta sitten se poijukoukku pitää saada heti irti. Jos siinä tulee ongelmia, vene on poikittain muiden peräköysien päällä. Näissä olen kokenut eniten hyötyä keulapotkurista.

        Nuo kaksi kuulostavat kovin erilaisilta venetyypeiltä. 40-jalkainen syvällä ja kapealla kölillä (siis ilmeisesti moderni vene), mutta painoa kuitenkin vain 5,5 tonnia (sopisi paremmin johonkin pitkään ja kapeaan lyhyellä vesilinjalla). Aika kaukana joka tapauksessa tyypillisestä C/R-veneestä.

        Itse en ole tuon 28->35 jalkaa muutoksen vaikeuttavan satamassa pyörimistä. Veneet olivat molemmat 2000-luvun C/R-veneitä ja aika samanlaisia tyypiltään. Tuossa 28-jalkaisessa satamassa haittasi jonkin verran 1-sylinterinen kone, joka otti selvästi hitaammin kierroksia kuin nykyisen 3-sylinterinen. Molemmissa sama 3 hv/tonni.

        Olihan se heti veneen vaihdon jälkeen vaikeampaa 35-jalkaisella ennen kuin tottui veneen käytökseen ja mittoihin. Erityisesti keulan etäisyyden laiturista arviointi oli selvästi vaikeampaa.

        Tuuli vie tuota isompaa mielestäni vähemmän, mutta tietysti voima on suurempi, jos käsin pitää yrittää vastustaa.

        Sivutuulessa peruutus paikalta pois on tietysti yksin haasteellista. Kannattaa irttottaa poijuköysi peruutuksen aikana knaapista ja varmistaa, että se juoksee tarvittaessa. Jos ei saa poijukoukkua irti, jatkaa ohi ja hakee sen vasta sen jälkeen kun vene on pois ahtaasta raosta. Kerran näin Marianhaminan länsisatamassa kun yksi 37-jalkainen lähti kovassa tuulessa vauhdilla ahtaasta raosta. Ei saanut poijukoukkua irti miehistöstä huolimatta. Vene kääntyi 180 astetta poijun ympäri salamannopeusti. Kuin ihmeen kaupalla ei osunut mihinkään.


      • 3736

        Miten ruori/systeemipilootti on toimivaa pinnapilottia parempi?

        Pinnasta näkee ainakin kannelta paremmin jos ohjauskyky on häviämässä.

        Molempia käyttäneenä...


      • AlbinNova

        Pinnapilootti pitää käsin laittaa kiinni ja ottaa pois. Systeempipilootti voi olla koko ajan fyysisesti kiinni ja päälle/pois on napin painallus.


      • 3736

        No eipä juurikaan parempi ole....
        Tappi reikään ja Autoa...


      • Joakim1
        3736 kirjoitti:

        Miten ruori/systeemipilootti on toimivaa pinnapilottia parempi?

        Pinnasta näkee ainakin kannelta paremmin jos ohjauskyky on häviämässä.

        Molempia käyttäneenä...

        Ruoripilotti tuskin onkaan mitenkään parempi ja tietysti myös pinnapilotti voi olla erinomainen. Yleensä kuitekin systeemipilotti on ylivoimainen voimaltaan ja nopeudeltaan. Kunnollinen kompassianturi ja mahdollisesti vielä gyro parantavat tilannetta.

        Yksinpurjehduksessa systeemipilotin suuri etu on siinä, että se on aina käytettävissä napinpainaluksella (mahdollisesti kaukusäätimestä). Sen saa siis tarvittaessa sekunnissa käyttöön veneen kääntymättä. Pinnapilotti ei aina ole edes kannella ja vaikka olisikin kaapeli kytkettynä paikallaan, menee aikansa sovittaa se pinnaan. Joko pitää säätää pilotin asentoa ennen paikallelaittoa tai antaaa veneen kääntyä.

        Ainakin itsellä homa helpottui valtavasti edellisen veneen uudesta ST2000 :sta nykyisen veneen systeemipilottiin. Edellistä tuli käytettyä varsin vähän, koska se ei osannut ohjata luetettavasti silloin kun sitä olisi oikeasti tarvinnut. Paremmin homma toimi naruohjauksella (naru pinnasta luun kaidevaijeriin).


      • ahgfdsh
        Joakim1 kirjoitti:

        Nuo kaksi kuulostavat kovin erilaisilta venetyypeiltä. 40-jalkainen syvällä ja kapealla kölillä (siis ilmeisesti moderni vene), mutta painoa kuitenkin vain 5,5 tonnia (sopisi paremmin johonkin pitkään ja kapeaan lyhyellä vesilinjalla). Aika kaukana joka tapauksessa tyypillisestä C/R-veneestä.

        Itse en ole tuon 28->35 jalkaa muutoksen vaikeuttavan satamassa pyörimistä. Veneet olivat molemmat 2000-luvun C/R-veneitä ja aika samanlaisia tyypiltään. Tuossa 28-jalkaisessa satamassa haittasi jonkin verran 1-sylinterinen kone, joka otti selvästi hitaammin kierroksia kuin nykyisen 3-sylinterinen. Molemmissa sama 3 hv/tonni.

        Olihan se heti veneen vaihdon jälkeen vaikeampaa 35-jalkaisella ennen kuin tottui veneen käytökseen ja mittoihin. Erityisesti keulan etäisyyden laiturista arviointi oli selvästi vaikeampaa.

        Tuuli vie tuota isompaa mielestäni vähemmän, mutta tietysti voima on suurempi, jos käsin pitää yrittää vastustaa.

        Sivutuulessa peruutus paikalta pois on tietysti yksin haasteellista. Kannattaa irttottaa poijuköysi peruutuksen aikana knaapista ja varmistaa, että se juoksee tarvittaessa. Jos ei saa poijukoukkua irti, jatkaa ohi ja hakee sen vasta sen jälkeen kun vene on pois ahtaasta raosta. Kerran näin Marianhaminan länsisatamassa kun yksi 37-jalkainen lähti kovassa tuulessa vauhdilla ahtaasta raosta. Ei saanut poijukoukkua irti miehistöstä huolimatta. Vene kääntyi 180 astetta poijun ympäri salamannopeusti. Kuin ihmeen kaupalla ei osunut mihinkään.

        Käsin ei kukaan pitele tuulessa 40-jalkaista oli se sitten 5 tai 9 tonnia. Siinä kokoluokassa on osattava käyttää konetta, tuulta ja köysiä apuna. 35:nen on vielä melko helppo pyöritellä. Varmaan hankaluus kasvaa jossain potenssissa 43 on taas paljon vaikeampi kuin 40 jne.


      • SailDuck
        Joakim1 kirjoitti:

        Nuo kaksi kuulostavat kovin erilaisilta venetyypeiltä. 40-jalkainen syvällä ja kapealla kölillä (siis ilmeisesti moderni vene), mutta painoa kuitenkin vain 5,5 tonnia (sopisi paremmin johonkin pitkään ja kapeaan lyhyellä vesilinjalla). Aika kaukana joka tapauksessa tyypillisestä C/R-veneestä.

        Itse en ole tuon 28->35 jalkaa muutoksen vaikeuttavan satamassa pyörimistä. Veneet olivat molemmat 2000-luvun C/R-veneitä ja aika samanlaisia tyypiltään. Tuossa 28-jalkaisessa satamassa haittasi jonkin verran 1-sylinterinen kone, joka otti selvästi hitaammin kierroksia kuin nykyisen 3-sylinterinen. Molemmissa sama 3 hv/tonni.

        Olihan se heti veneen vaihdon jälkeen vaikeampaa 35-jalkaisella ennen kuin tottui veneen käytökseen ja mittoihin. Erityisesti keulan etäisyyden laiturista arviointi oli selvästi vaikeampaa.

        Tuuli vie tuota isompaa mielestäni vähemmän, mutta tietysti voima on suurempi, jos käsin pitää yrittää vastustaa.

        Sivutuulessa peruutus paikalta pois on tietysti yksin haasteellista. Kannattaa irttottaa poijuköysi peruutuksen aikana knaapista ja varmistaa, että se juoksee tarvittaessa. Jos ei saa poijukoukkua irti, jatkaa ohi ja hakee sen vasta sen jälkeen kun vene on pois ahtaasta raosta. Kerran näin Marianhaminan länsisatamassa kun yksi 37-jalkainen lähti kovassa tuulessa vauhdilla ahtaasta raosta. Ei saanut poijukoukkua irti miehistöstä huolimatta. Vene kääntyi 180 astetta poijun ympäri salamannopeusti. Kuin ihmeen kaupalla ei osunut mihinkään.

        Olen itse tehnyt virityksen, jossa keulassa on heittobloki, jonka kautta vedän juoksevan köyden laiturille. Sitten molemmat päät istumalaatikkoon, niin pystyn hallitsemaan keulan istumalaatikosta, kun peruutan nappaamaan poijun. Vaatii muutaman harjoituksen, mutta onnistuu todella kovassakin sivutuulessa.


    • ariel371

      Ajamme kisoja 31.7:llä Algarvessa, kippari usein yksinkin.
      Pinnapilotille on tehty lisäkiinnitys akselille, ohjauspinnan alle. Pilottiajossa pinnan voi siten nostaa pystyyn, pois tieltä. Ratkaisu on erittäin toimiva, koska istumalaatikossa on poikittaisliikennettä paljon.

      Noin kevyellä veneellä voi nätisti nojata alatuulen kylkinaapuriin. Pilotin ja mottorin vedolla vene pysyy paikallaan keulaköysien laiton ajan.

      Antoisa, eloisa, nopeakin vene ja vieläpä täydellä asuttavuudella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe