Jeesus on VT:n Herra

Jeesus on Vanhan Testamentin Jahve, Jehova, Jhwh. Ainakin useimmissa kohdissa. Ja Jeesus on maailman Luoja. Jeesus on Herra! oli myös alkuseurakunnan lyhyt uskontunnustus.

Onko tästä epäselvyyttä kristittyjen keskuudessa?

19

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sana herra, on hepreksi Adonai ja arameaksi Mar-ya. Jeesus on arameaksi Ee-sho.

      Sana Jahve, voi tulla hindulaisuuden sanasa jihvä, joka on kieli.

      Jehova voi tulla aramean sanasta Yehooda. Juudas on arameksi Yehooda.

      Mikään näistä ei ole JHWH.

      • JoosuaBenMiriam

        Nimet Jehova ja Jahve ovat arvauksia siitä kuinka JHWH tulee lausua. Ongelmia tuottaa se että juutalaiset lakkasivat käyttämästä nimeä jo vuosia ennen Jeesusta. Jeesus on taas kreikkalainen vaannös Aramean Jeshuasta ja hebrean Jehoshuasta. Kristittyjen juutalainen rabbi on oikealta nimeltään Joosua BenMiriam (Jeesus Marianpoika) ja tämän Joosuan lisänimi on HaNoztri (Nasaretista). Aivan ensimmäisen vuosisadan alussa Nasaret oli hääppöinen parinkymmenen talon maalaiskylä joka jäi Sepforiksen kaupungin varjoon, tai oikeastaan voisi sanoa jopa että nykysanoin Nasaret oli Sepforis cityn vaatimaton pikkulähiö.


    • hyväksytosiasiat

      Mikään raamatun jumala ei ole sama asia kuin jeesus eli jeesua. Hyväksy se, että jeesus eli jeesua oli yksi ihminen, joka sanoi olevansa jumalan poika. Häntä uskoivat ne, jotka näkivät tunnusteot, ei muut. Ja jos sanot hänen olevan sama, kuin raamatun jumala, rikot kymmentä käskyä vastaan, sillä jumala sanoo, että "minä olen herra, sinun jumalasi. Älä pidä muita jumalia minun edessäni, älä palvele äläkä kumarra niitä..." Lintuja, ihmisiä, eläimiä, kiviä, ja niin edelleen. Jeesus eli jeesua oli ennen kaikkea ihminen, hän ei ollut jumala.

      • Jeesuksen-veren-kautta

        1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Hebr. 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
        Ef. 1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        3Moos. 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

        Jesaja: 53 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.


      • Auls
        Jeesuksen-veren-kautta kirjoitti:

        1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Hebr. 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
        Ef. 1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        3Moos. 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

        Jesaja: 53 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

        Tätä allah pelkää ja vapisee.


      • Jeesuksen-veren-kautta kirjoitti:

        1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        Hebr. 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
        Ef. 1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        3Moos. 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

        Jesaja: 53 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

        " jeesuksen veri kautta"

        Tuo sopii paremmin Juudakseen.


    • hauskaa.huumoria-

      Jeesuksella ei ole mitään tekemistä Vanhan testamentin kanssa. Aloitus on taas kerran täyttä huuhaata.

    • Siin teidän mielestänne asiassa on epäselvyyttä. Ette siis ole asiassa kristillisellä kannalla. Jeesus on Jumala, tai sitten ei ole kristitty. Siitä vaan jotkut vänkäävät ettei olisi VT:n JHWH. Mutta on juuri sekin, se on kristittyjen käsitys.

    • "Jeesus on Vanhan Testamentin Jahve, Jehova, Jhwh."

      Ehkei kuitenkaan aivan yksi yhteen vaikka onkin samaa olemusta.

      Khalkedonin kirkolliskokous:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Khalkedonin_kirkolliskokous

      "meidän Herramme Jeesus Kristus on yksi ja sama Poika, hän on samana täydellinen jumaluudessa ja samana täydellinen ihmisyydessä, tosi Jumala ja samana tosi ihminen, omistaen järjellisen sielun ja ruumiin, jumaluudeltaan yhtä olemusta Isän kanssa ja samana meidän kanssamme yhtä olemusta ihmisyydeltään, kaikessa meidän kaltaisemme, paitsi ilman syntiä, jumaluutensa puolesta hän on ennen aikoja Isästä syntynyt"

    • luehistoriaa

      Ihmisestä ei tule jumalaa, vain jumalan poika jeesus oli, älä vie synniksesi jumalalta kiitosta. En ole enää kristitty ja olen siitä onnellinen, sillä tutustumalla jeesus-nimen alkuperään ja jeesus kristuksen nimen historia ja raamatun historiaan tutustumalla pääset selvyyteen siitä, missä ihmiset erehtyvät. Saat selville totuutta, jota raamattu ei kerro, mutta joka on kirjoitettua tosiasiaa historioitsijoiden ja argeologien mielestä. Jeesuksen alkuperäinen nimi oli jesua, tulee nimestä joosua.

      • auls

        Ap.t. 3:26
        Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
        Ap.t. 13:32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
        Ap.t. 13:33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt.'
        Ap.t. 13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
        Ap.t. 17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        Biblia (1776)
        Teille on Jumala ensin Poikansa Jesuksen herättänyt ja on hänen lähettänyt teitä siunaamaan, että te kukin teidän pahuudestanne palajaisitte.

        Ruotsi (1917)
        För eder först och främst har Gud låtit sin tjänare uppstå, och han har sänt honom för att välsigna eder, när I, en och var, omvänden eder från eder ondska."

        Englanti (KJV 1789)
        Unto you first God, having raised up his Son Jesus, sent him to bless you, in turning away every one of you from his iniquities

        Tähän on kaikkien alistuttava. ellei vapaaehtoisesti niin siitä huolimatta käy näin:
        Filp 5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.


      • auls kirjoitti:

        Ap.t. 3:26
        Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
        Ap.t. 13:32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
        Ap.t. 13:33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt.'
        Ap.t. 13:46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
        Ap.t. 17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        Biblia (1776)
        Teille on Jumala ensin Poikansa Jesuksen herättänyt ja on hänen lähettänyt teitä siunaamaan, että te kukin teidän pahuudestanne palajaisitte.

        Ruotsi (1917)
        För eder först och främst har Gud låtit sin tjänare uppstå, och han har sänt honom för att välsigna eder, när I, en och var, omvänden eder från eder ondska."

        Englanti (KJV 1789)
        Unto you first God, having raised up his Son Jesus, sent him to bless you, in turning away every one of you from his iniquities

        Tähän on kaikkien alistuttava. ellei vapaaehtoisesti niin siitä huolimatta käy näin:
        Filp 5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

        Siis mitä tuo tarkoittaa avauksen kannalta?


    • totuudenlähteet

      Lisäksi toivon jumalan johdattavan sinua totuuden lähteille.

    • 3yhteinen

      Ihan selkeesti sulle nyt sanottiin että Jeesus on Jumalan Poika ja Jahve on Jumalan nimi.kristitythän uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan.Isä Poika ja Pyhä Henki.en muista ulkoa mitään raamatun lauseita mutta jossain kohtaa Jumala puhui ihmisille ja kertoi että hänen nimi on Jahve.

    • JeesuserikuinJahve

      Jes. 42:8 Minä olen Herra,Jahve on minun nimeni.Kunniani kirkkautta minä en kenellekkään luovuta.En minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.

      • Kysymys oli siitä, oliko VT:n Jumala joskus Jeesus, jolloin Jeesus myös on esiintynyt Jahvena. Näin on tapahtunut, UT:n mukaan näin on, ja kristityt teologit tästä syystä myöntävät tämän. Se vaan tuntuu olevan monille vaikea myöntää jostakin kumman syystä.


    • Kiitos Olli.S
      hyvästa ja herättelevästä aloituksesta
      ja ennenkaikkea totuudenmukaisesta aloituksesta.

      Jeesus todellakin on Raamatun päähenkilö alusta loppuun saakka.
      Jo Raamatun ensimmäinen Sana tarkoittaa Häntä - samoin viimeinen. Hän on Alku ja Aamen.

      http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=401&t=377

      • hirvittävää

        Jeesus on Vanhan Testamentin Jahve, Jehova, Jhwh. Ainakin useimmissa kohdissa. Ja Jeesus on maailman Luoja. Jeesus on Herra! oli myös alkuseurakunnan lyhyt uskontunnustus.

        Onko tästä epäselvyyttä kristittyjen keskuudessa?

        kalamos, mitä hyvää tuossa kopioimassani aloituksessa on? "Ainakin useimmissa kohdin".... tä? Häh? "Jeesus .... maailman luoja"? l....täh? HÄh? "alkuseurakunnan ...uskontunnustus"? HÄh ? mIkä ihmeen uskontunnustus. Ei Kirjoituksissa kukaan puhu uskontunnustuksesta eikä Jahve sellaista opeta. Höpö höpö -filosofointia. Kaikki tyynni. Samoin sinun "Jeesus on --- päähenkilö. ensimmäinen sana tarkoittaa Häntä...". höpö höpö kolminaisuusluterilaisuusfilosofiointia.

        Mutta et ilmeisesti ole koskaan opiskellut kieliä. Joten älä selitä luterilaisuuskolminaisuusfilosofiasi turvin.

        Näin sanoo JAHVE, Minä olen JAHVE joka teen KAIKEN, joka YKSINÄNI jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani?

        Kreikaksi kääntäjät ovat vain sotkeneet Jahven sanoja. Kristittyjen VT:n ovat kääntäneet niin, että Elohim on theos ja Jahve on kyrios. Sitten yht'äkkiä muka Jeshua olisikin kaikkien muiden herpreaa puhuneiden kanssa puhunutkin kreikkaa ja kääntänyt nämä kreikan kielen jumalan nimitykset päälaelleen, niin että kristittyjen UT:ssä Jahve onkin theos ja Jeshua kyrios. On siinä sitten selvä kolminaisuusroomalutteripentecosthäilyvämitensenytsaataissotkettuasilmu. Siihen kun hirttäyhtyy ei taho irti päästä ellei ala uskoa, että asiat on niin kuin Jahve sanoo niiden olevan. Eikä hän puhunut kreikkaa ennen eikä jälkeen septuaakinnan.


    • Juudas on arameaksi Yehooda, mutta ei kerrota, että Juudas olisi ollut jeesuksen isä, joka uhrasi poikansa, vaikka Jeesus häntä syytetäänkin kavalluksesta, mikä on kieroa siinä mielessä, että jeesus sanoo itse antavansa henkensä, kukaan ei sitä häneltä riistä.
      Hänellä on valta antaa se ja ottaa taas takaisin.

      Kuka tämänkin kierouden ymmärtää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe