Neuvontamyssy kateissa

Olin siis eilen illalla taas tyttären luona ja tytär kertoi että heillä oli tänään tapaaminen nuoremman pojan luokkatoverin kanssa, koska pojille jotka leikkivät yhdessä tuli kränää ja minun lapsenlapseni otti kepakon ja pläjäytti toista takapuolelle (ei lujaa), toinen huusi että mä tapan sun ja juoksi keittiöön, haki leipäveitsen ja sanoi mä leikkaan siltä kurkun poikki. Poika soitti hädissään äidilleen, henkilökunta tuli väliin ja tilanne rauhoittui niin paljon että seuraavana päivänä pojat leikkivät taas yhdessä.
***
Minun ongelmakseni tää tuli kun kysyttiin neuvoa mitä nyt tehdä. Koulu oli hoitanut asian kiitettävästi, ottanut molempien vanhempiin yhteyttä jne ja uhkailijan perhe on kutsunut tyttäreni perheen kylään keskustelemaan asiasta.
Kysymys on pienestä yksityiskoulusta jossa pojat aloittivat viime syksynä. Koulun vaihtaminen ei ole ajankohtaista ja kysymys ei ole myöskään koulukiusaamisesta, vaan impulssikontrollista.
Minä vakuuttelin tyttärelle että ei nyt kauheesti huolestuisi että tuskin ne kahdeksanvuotiaat nyt alkaa toisiaan puukottamaan koulun pihalla, mutta jos olisinkin väärässä? Minua jäi asia vaivaamaan.

144

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blogit saavat minun puolestani olla.
      Mennä jopa sinne missä Blogataan.

      H.

      • Harmittaako sinua kun emme tarkastele vain sinun napanöyhtäsi väriä ja koostumusta näin lauantaiaamuna?


      • Niin, ja et viittis kopioida tänne Sjövall/Wahlö- kioski-kirjallisuutta.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Harmittaako sinua kun emme tarkastele vain sinun napanöyhtäsi väriä ja koostumusta näin lauantaiaamuna?

        "Paloma.se.co"

        Minua?
        Harmittaako?
        Hah!
        Minua?
        Hah, HAH!!
        Kirjoittele sinä vaan koti-askareistasi blogiasi.
        Minä keskityn kiukutteluun.
        -
        Ja minä en tyrkytä elämääni koko-ajan.
        Riimejäkään kirjoittaen..
        Vastaan kyllä jos kysytään.


        H.


      • Anna sitten olla, äläkä puutu joka ..... asiaan, jos ei kerran kiinnosta.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Anna sitten olla, äläkä puutu joka ..... asiaan, jos ei kerran kiinnosta.

        "entinenmiäs"

        Minulleko?

        H.


      • Palstahan mielestäsi toimii hyvin, älä siis kysele.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Palstahan mielestäsi toimii hyvin, älä siis kysele.

        "entinenmiäs"

        Enhän minä muuten, mutta kun miehistä koti-kiusattu laittaa aina kenelle kohdistaa.

        H.


      • OnkohanNetMamuÄpärii

        Oli miten oli Paloman sukuhaarassa kasvaa täysiä kriminaaleja. Kun pääsevät räkänokka ikään 15 - 18, syntyy ensimmäiset henkirikokset.


      • Riisu

        Satunnainen kävijä olen täälä
        Täytyy kyllä sanoa et tootte kaikki pönttöjä......tehkää oikeaa työtä tms.


    • huolestuttava-alotus

      Erittäin huolestuttava tapaus siellä,
      varsinki se poika joka uhkasi leikata kurkun auki,
      hän on jo jotenki sairas
      siis henkisesti vammautunu jostain syystä,
      hänen vanhempansa olisi pitäny hänelle opettaa jo pienenä ettei toista saa vahingoittaa,
      isäni aikoinaan kun tuli sodasta
      opetti kaikki poikansa ja tyttärensä ,
      siis lapsnsa käsittelemään aseita niin ettei ne koskaan vahingoita muita
      e i k ä ittseään,
      niin ampuma aseen ja puukkojen käyttöä,
      todella tärkeää jo lapsena opettaa mikä on oikein ja mikä on väärin,
      mitä saa tehdä ja mitä ei koskaa,
      se oli erittän tärekeää opetusta
      se olisi tärkeää opettaa nytki kaikille lapsille,
      olisi tärkeää koska noin karmeita uhkauksia jo lapset tekee,
      ihan tukka nousi pystyyn ,

      • Pojalla tietääkseni on jonkinlainen diagnoosi ja kaikki muut lapset pelkäävät häntä. Minä sanoin tyttärelle että kysyy vain ihan nätisti josko poika tarvitsisi enemmän aikuisia ympärilleen siellä koulussa, kun impulssikontrolli heittää noin rajusti ja onko he ajatelleet viedä lasta lastenpsykiatrille.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Pojalla tietääkseni on jonkinlainen diagnoosi ja kaikki muut lapset pelkäävät häntä. Minä sanoin tyttärelle että kysyy vain ihan nätisti josko poika tarvitsisi enemmän aikuisia ympärilleen siellä koulussa, kun impulssikontrolli heittää noin rajusti ja onko he ajatelleet viedä lasta lastenpsykiatrille.

        Kummalla pojalla? Kummasta sinä nyt puhut?

        Eikö se ole itsekontrollin puutetta, jos tulee nokkapokkaa ja toinen alkaa fyysisen tappelun lyömällä toista kepillä persauksille.
        Mistä se lapsi on sen oppinut, että konfliktit ratkaistaan tappelemalla, kun sanat eivät riitä?


      • Tellukka kirjoitti:

        Kummalla pojalla? Kummasta sinä nyt puhut?

        Eikö se ole itsekontrollin puutetta, jos tulee nokkapokkaa ja toinen alkaa fyysisen tappelun lyömällä toista kepillä persauksille.
        Mistä se lapsi on sen oppinut, että konfliktit ratkaistaan tappelemalla, kun sanat eivät riitä?

        Uhkaaja oli ajanut mun tyttärenpoikaa takaa ja kun se kävi kimppuun niin tyttärenpoika löi sitä kepillä persuksille. Ei sen ole tarvinnut mistään oppia itsepuolustamista, eiköhän se ole refleksi. Ei hän ole riidanhaastaja eikä tappelupukari, mutta temperamenttia saattaa löytä. Hyvä se.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Uhkaaja oli ajanut mun tyttärenpoikaa takaa ja kun se kävi kimppuun niin tyttärenpoika löi sitä kepillä persuksille. Ei sen ole tarvinnut mistään oppia itsepuolustamista, eiköhän se ole refleksi. Ei hän ole riidanhaastaja eikä tappelupukari, mutta temperamenttia saattaa löytä. Hyvä se.

        Miksiköhän se poika kilttiä keppi kädessä juoksevaa tyttärenpoikaasi ajoi takaa?
        Mitä piruuksia hän oli tehnyt? Miksi hänellä oli keppi valmiina kädessä pakoonjuostessaan?


    • ei se niinkään oo sanottua etteikö kahdeksan vuotias vois puukottaa kaveria
      ehkä tää toinen koki sen kepakolla läpsäyttämisenkin uhkaavaksi
      se on tää nykyaika vähän semmosta että kun kotona ei saa edes tukistaa
      saatikka sitä läpsästä niin lapset kokee asioita vähän erillä lailla kun ennen

      tän meidän eskarilaisen opettaja laittoi kyselyn kotiin
      kun poika ei mielellään ota osaa muiden poikien rajuihin leikkeihin
      mutta kun on kotona yritetty opettaa että pitää leikkiä niin
      ettei kehenkään satu
      leikkipyssyjä on kyllä kotona mielin määrin
      ja sotaleikit on tosi mieluisia (toisethan on pyssyjäkin vastaan)
      mutta se että niillä osotetaan ketään toista
      on menny hyvin perille.

      • Onneksi olen jo eläkkeellä ja ei tarvi ottaa kantaa noihin lasten leikkeihin työn puolesta. Minä keräsin kaikki leikkiaseet lapsilta pois, takavarikoin siis heidän sotalelunsa jotka he saivat takaisin sitten kun lähtivät kotiin sillä saatteella että eivät toisi niitä enää kouluun.
        Tyttärenpojat tykkää painia ja kokeilla voimiaan toisiaanvastaan kuin kaksi karhunpentua, mutta tietävät tarkkaan missä on raja: toista ei saa satuttaa. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole kaikkien pientenkään lasten kohdalla: miten paljon tähän sitten vaikuttaa kotikasvatus, miten viihdeteollisuuden tarjoama väkivalta lapsillekin, miten heikko impulssikontrolli, miten mikäkin.

        Kyllä minäkin huolestuin, mutta en osannut oikein neuvoa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Onneksi olen jo eläkkeellä ja ei tarvi ottaa kantaa noihin lasten leikkeihin työn puolesta. Minä keräsin kaikki leikkiaseet lapsilta pois, takavarikoin siis heidän sotalelunsa jotka he saivat takaisin sitten kun lähtivät kotiin sillä saatteella että eivät toisi niitä enää kouluun.
        Tyttärenpojat tykkää painia ja kokeilla voimiaan toisiaanvastaan kuin kaksi karhunpentua, mutta tietävät tarkkaan missä on raja: toista ei saa satuttaa. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole kaikkien pientenkään lasten kohdalla: miten paljon tähän sitten vaikuttaa kotikasvatus, miten viihdeteollisuuden tarjoama väkivalta lapsillekin, miten heikko impulssikontrolli, miten mikäkin.

        Kyllä minäkin huolestuin, mutta en osannut oikein neuvoa.

        eipähän tänäpäivänä kouluu mitään leluja saa viedäkkään
        eikä edes ryhmäperhepäivähoitoon
        mutta aika paljon ongelmia lapsilla nykyään on
        jotka juontaa tietysti siitä että vanhemmat ovat moniongelmaisia
        ja yksi on se väkivalta jota monei saattaa joutua näkemään kodissaan
        vaikka väkivalta ei kohdistuisi häneen itseensä
        sitä on vaikee tietää sitä todellista tilannetta
        vaikka kuinka näitä palavereja käydään puolin ja toisin
        hyvin osataan kumminkin ne perimmäiset ongelmat peittää
        oli ne sit lapsilla tai vanhemmilla.


      • huoleton-mummi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Onneksi olen jo eläkkeellä ja ei tarvi ottaa kantaa noihin lasten leikkeihin työn puolesta. Minä keräsin kaikki leikkiaseet lapsilta pois, takavarikoin siis heidän sotalelunsa jotka he saivat takaisin sitten kun lähtivät kotiin sillä saatteella että eivät toisi niitä enää kouluun.
        Tyttärenpojat tykkää painia ja kokeilla voimiaan toisiaanvastaan kuin kaksi karhunpentua, mutta tietävät tarkkaan missä on raja: toista ei saa satuttaa. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole kaikkien pientenkään lasten kohdalla: miten paljon tähän sitten vaikuttaa kotikasvatus, miten viihdeteollisuuden tarjoama väkivalta lapsillekin, miten heikko impulssikontrolli, miten mikäkin.

        Kyllä minäkin huolestuin, mutta en osannut oikein neuvoa.

        "miten paljon tähän sitten vaikuttaa kotikasvatus, miten viihdeteollisuuden tarjoama väkivalta lapsillekin, miten heikko impulssikontrolli, miten mikäkin."

        Noita mietin itsekin, sillä onhan se eri asia, mitä meidän nuoruudessa sodan jälkeen opetettiin lapsille ja ei silloin ollut näitä "ihmepelejä", joita omat lapsen lapsenikin katsovat. Kamalaa kiroilua jossain jutussa, jota olen sattunut kuulemaan, mutta kiroilu oli meillä, kuten nyt heillä ehdottomasti kielletty. Kerran jopa huomautin (oli kylässä) yhdelle pojalle asiasta, kun olin heitä hoitamassa. Ilmeisesti sain ilkeän mummin maineen, mutta pojat häippäsi heti ulos.

        Enempää hurskastelematta tuli mieleeni yksi (ja ainoa) tapaus, kun olimme minä siskoni kanssa ja meitä 3-vuotta nuorempi veli kotona ilman vanhempia. Tahallaan kiusasimme ja ärsytimme sitä "pikkuista poikaa", olisko´ollut 7-8v, mutta todella saimme hänet raivostumaan, joten hän sieppasi puukon ja ajoi meitä takaa. Juoksimme peräkanaa taloa ympäri, siis sisällä, jossa pääsi hyvin tupa, kamari (1), kamari(2), eteinen, siitä tupaan ja aina ovet kiinni. Voi hiivatti mitä puukon jälkiä oli ovissa ja en muista kuinka se selitettiin vanhemmille.

        Melkein sanoisin, että ei tarvitse olla huolissaan, koska hyvä puhuttelu voi auttaa ja nykyisin on koulussa mielestäni hyvät valmiudet siihen mitä olen kuullut noin "sivukorvalla".

        ps. täällä tulee TV-ohjelma; "Pitääkö olla huolissaan", johon voi lähettää kysymyksiä.


    • Kyllä kreikkalais-roomalainen paini on turvallinen, painitrikoot pojilla, ei taskuja puukoille ja puntareille.

      Impulssikontrolli on hyvä pitää aisoissa itse kunkin.

    • sitä.mieltä

      Pojat on aina leikkineet pyssyillä ja sotaleikkejä. Väkivalta kumpuaa kasvatuksesta ja muista ongelmista.

      • "sitä.mieltä"

        Lapsellinen Höpöti.
        Väki-valta kumpuaa ihmisen, tai yhteis-kunnan tarpeista.

        H.


    • Kuuluin aikanaan poikieni koulun vanhempain neuvostoon. Olin läsnä joskus koulukiusaamisesta johtuvissa koulun, lasten ja vanhempien välisissä välien selvittelyissä.

      Muistan tapauksen, jossa kiusattu ei ollut paikalle (henkisiin traumoihin vedoten) vai hänen äitinsä.
      Viisi hänen kiusaajakseen "syyllistetyt" pojat ja heidän jompikumpi vanhempansa olivat paikalla.
      Äiti kertoi kiusaamisista ja pojat yksi kerrallaan kuuntelivat silmät selkosellaan syytöksiä. Mielestäni kysymyksessä oli klassinen tapaus. Ei meidän lapsi, mutta nämä muut lapset.

      Kiusattu oli jo lastentarhasta asti ollut tuttu syytettyjen poikien kanssa. Kiusattu itse hali porukan huomiota erilaisilla keinoin esim. heittelemällä poikia jäisillä lumipalloilla tai työnsi heitä alas leikkipaikan lumipenkalta.


      Vanhemmat ottavat usein lasten väliset kinat henkilökohtaisiksi ongelmikseen. Lapsille paikan osoittelu kouluhierargiassa tuntuu olevan hyvin yleistä. Kiusattu voi olla kiusaaja jne.

      Ensin pitää lapsenlapsellesi opettaa, että lyöminen ei saa toistua.

      Uhkaajalle ei saa antaa syytä uhata.

      Vaikka taisit tietääkin.

      • "korppis"

        Mistäs kirjasta sinä otit?
        Anna Palomalle hali.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Mistäs kirjasta sinä otit?
        Anna Palomalle hali.

        H.

        Perin outoa käyttäytymistä sinulla hunksz.
        Paloma terkee aloituksen ja sinä ensimmäisenä tryykäät kirjoittamaan, että "Blogit saavat minun puolestani olla..."
        Sen jälkeen et kuitenkaan anna olla, vaan pakonomaisesti alat vääntämään tekstiä monen kappaleen verran.
        Nytkin on jo viis kommenttia sinulta, kun kommenttien yhteismäärä on 14.
        Mitäs se haittaa, vaikka Paloma keskustelee muiden kanssa.
        Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla.
        Melkein tuntuu, että olet häiriköksi alkanut.


      • ohi.aiheen
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Perin outoa käyttäytymistä sinulla hunksz.
        Paloma terkee aloituksen ja sinä ensimmäisenä tryykäät kirjoittamaan, että "Blogit saavat minun puolestani olla..."
        Sen jälkeen et kuitenkaan anna olla, vaan pakonomaisesti alat vääntämään tekstiä monen kappaleen verran.
        Nytkin on jo viis kommenttia sinulta, kun kommenttien yhteismäärä on 14.
        Mitäs se haittaa, vaikka Paloma keskustelee muiden kanssa.
        Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla.
        Melkein tuntuu, että olet häiriköksi alkanut.

        Sinä haluut keskustella hunksista??


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Perin outoa käyttäytymistä sinulla hunksz.
        Paloma terkee aloituksen ja sinä ensimmäisenä tryykäät kirjoittamaan, että "Blogit saavat minun puolestani olla..."
        Sen jälkeen et kuitenkaan anna olla, vaan pakonomaisesti alat vääntämään tekstiä monen kappaleen verran.
        Nytkin on jo viis kommenttia sinulta, kun kommenttien yhteismäärä on 14.
        Mitäs se haittaa, vaikka Paloma keskustelee muiden kanssa.
        Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla.
        Melkein tuntuu, että olet häiriköksi alkanut.

        "Heikunkeikku"

        Nokun nämä "tänään kotona" tarinat eivät tunnu oikein aidoilta.
        -
        Minä kommentoin mieluusti.
        Etenkin jos jossain on jotain korjattavaa :)
        -
        Neito on varovainen käyttäessään sanaa "häirikkö"
        Se saattaa kolahtaa omaan nilkkaan, jos joutuu useasti kommentoimaan.
        Usealle henkilölle.

        Tyck.

        H.


      • Koittakaa.ymmärtää

        Hoo on lapsi joka on huomion kipeä.


      • tykkääkiviäl
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Nokun nämä "tänään kotona" tarinat eivät tunnu oikein aidoilta.
        -
        Minä kommentoin mieluusti.
        Etenkin jos jossain on jotain korjattavaa :)
        -
        Neito on varovainen käyttäessään sanaa "häirikkö"
        Se saattaa kolahtaa omaan nilkkaan, jos joutuu useasti kommentoimaan.
        Usealle henkilölle.

        Tyck.

        H.

        Nyt heikku on tyytyväinen kun hunkki huomasi hänet 😂😂😂😂


      • Koittakaa.ymmärtää kirjoitti:

        Hoo on lapsi joka on huomion kipeä.

        "Koittakaa.ymmärtää"

        Oikein.
        Paitsi että minä olen jo vanhan aikuisen ikäinen.
        Kuten niin monet toisetkin lapset palstallamme.

        H.


      • tykkääkiviäl kirjoitti:

        Nyt heikku on tyytyväinen kun hunkki huomasi hänet 😂😂😂😂

        "tykkääkiviäl"

        Älä mollaa toista nimmaria käyttäen minun nimmariani typeryytesi tukena.
        Jos et muuten jaksa kestää kaipuutasi, mollaa suoraan minua.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Nokun nämä "tänään kotona" tarinat eivät tunnu oikein aidoilta.
        -
        Minä kommentoin mieluusti.
        Etenkin jos jossain on jotain korjattavaa :)
        -
        Neito on varovainen käyttäessään sanaa "häirikkö"
        Se saattaa kolahtaa omaan nilkkaan, jos joutuu useasti kommentoimaan.
        Usealle henkilölle.

        Tyck.

        H.

        jos vähääkin olisit kiinnostunut muista kun itsestäsi
        tietäisit että nämä jutut on totta
        ja että niiden eteen pitää tehdä jotain
        jo iso osa pienistä lapsista kokee olonsa turvattomaksi
        jopa aikuisten ihmisten seurassa
        saatikka sitten tilanteissa joissa juostaan puukkohippasta

        jos sun elämäs on siellä neljän seinän sisällä turvallista
        ja voit sieltä lähtee liikkeelle turvallisin mielin
        ihan minne vaan ja kenen kanssa vaan (jotenkin vaan en usko tota)
        niin ei kaikki ala aste ikäiset koe samaa turvallisuuden tunnetta.


      • uusia-mielipiteitä
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Perin outoa käyttäytymistä sinulla hunksz.
        Paloma terkee aloituksen ja sinä ensimmäisenä tryykäät kirjoittamaan, että "Blogit saavat minun puolestani olla..."
        Sen jälkeen et kuitenkaan anna olla, vaan pakonomaisesti alat vääntämään tekstiä monen kappaleen verran.
        Nytkin on jo viis kommenttia sinulta, kun kommenttien yhteismäärä on 14.
        Mitäs se haittaa, vaikka Paloma keskustelee muiden kanssa.
        Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla.
        Melkein tuntuu, että olet häiriköksi alkanut.

        "Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla."

        Olisin minäkin jotain heti kirjoittanut, mutta sitten muistin (ei häntä tarvitse muistella, koska hän tulee paikalle, kuin raatokärpänen)missä mennään.

        Tästä olen erimieltä;
        "Pojat on aina leikkineet pyssyillä ja sotaleikkejä. Väkivalta kumpuaa kasvatuksesta ja muista ongelmista."??????

        Jos pojat haluaakin leikkiä taisteluja, niin se ei ole kasvatusongelman, ...(".Väkivalta kumpuaa kasvatuksesta") syytä tai seurausta.

        Niin, niin, niinpä`niin, jos vertaa missä maassa? Heti on muutettava mielipiteensä, jos mennään ulkomaille, mutta Suomessa en siihen usko. Ei Uusnatsismi ole vielä alakoululaisia vallannut, tietääkseni?


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        jos vähääkin olisit kiinnostunut muista kun itsestäsi
        tietäisit että nämä jutut on totta
        ja että niiden eteen pitää tehdä jotain
        jo iso osa pienistä lapsista kokee olonsa turvattomaksi
        jopa aikuisten ihmisten seurassa
        saatikka sitten tilanteissa joissa juostaan puukkohippasta

        jos sun elämäs on siellä neljän seinän sisällä turvallista
        ja voit sieltä lähtee liikkeelle turvallisin mielin
        ihan minne vaan ja kenen kanssa vaan (jotenkin vaan en usko tota)
        niin ei kaikki ala aste ikäiset koe samaa turvallisuuden tunnetta.

        "aina.i.ankeinen"

        Aidoille ja vakaville ongelmille löytyy tarvittavat asian-tuntijat.
        Tällaisella palstalla itkeminen on tyhmää, tarpeetonta ja tuloksetonta.
        Mikä heevetin Leelian lohtu- ja syöttö-tuoli tämä on?
        -
        22 vuotta Stadin keskustassa asuneena ei minua pelota mikään.
        Päijänteelläkin pitäisi olla minusta jo riittävä kuva.
        Niin paljon olen maisemia kehunut.
        Niillä pyörinyt.
        Sekä, minä en valehtele koskaan.
        Enkä näyttele.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "aina.i.ankeinen"

        Aidoille ja vakaville ongelmille löytyy tarvittavat asian-tuntijat.
        Tällaisella palstalla itkeminen on tyhmää, tarpeetonta ja tuloksetonta.
        Mikä heevetin Leelian lohtu- ja syöttö-tuoli tämä on?
        -
        22 vuotta Stadin keskustassa asuneena ei minua pelota mikään.
        Päijänteelläkin pitäisi olla minusta jo riittävä kuva.
        Niin paljon olen maisemia kehunut.
        Niillä pyörinyt.
        Sekä, minä en valehtele koskaan.
        Enkä näyttele.


        H.

        melkosta sillisalaattia olis
        jos kaikki juttelis sun tyylilläs
        just niitä heittoja joista mää en ainakaan saa mitään selvää
        eikä täällä kukaan itke
        vaan haluaa varmaankin lukea muiden kommentteja
        jotka ehkä ovat olleet samassa tilanteessa joskus
        miten heidän kohdallaan on asia ratkennut
        enkä nyt tarkoita pelkästään tätä paloman kirjoitusta
        vaan yleensäkkin kaikkia kirjoituksia
        paitsi en niitä riimittely ja musiikkiketjuja
        jotka on sun mielestä parhaita
        mutta kysyn vaan että onko ne keskusteluketjuja
        okei joidenkin mielestä on ja saa ollakkin
        mutta en nää niitä sen tarppellisempina kun tämä ketju.


      • sitä.mieltä
        uusia-mielipiteitä kirjoitti:

        "Jos sinua ei aihe kiinnosta, niin voihan olla muita ihmisiä, jotka aiheesta tahtovat praatailla."

        Olisin minäkin jotain heti kirjoittanut, mutta sitten muistin (ei häntä tarvitse muistella, koska hän tulee paikalle, kuin raatokärpänen)missä mennään.

        Tästä olen erimieltä;
        "Pojat on aina leikkineet pyssyillä ja sotaleikkejä. Väkivalta kumpuaa kasvatuksesta ja muista ongelmista."??????

        Jos pojat haluaakin leikkiä taisteluja, niin se ei ole kasvatusongelman, ...(".Väkivalta kumpuaa kasvatuksesta") syytä tai seurausta.

        Niin, niin, niinpä`niin, jos vertaa missä maassa? Heti on muutettava mielipiteensä, jos mennään ulkomaille, mutta Suomessa en siihen usko. Ei Uusnatsismi ole vielä alakoululaisia vallannut, tietääkseni?

        Eivät poikien sotaleikit olekkaan väkivaltaa vaan leikkejä. Nää muut tappouhkaukset on jotain muuta.


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        melkosta sillisalaattia olis
        jos kaikki juttelis sun tyylilläs
        just niitä heittoja joista mää en ainakaan saa mitään selvää
        eikä täällä kukaan itke
        vaan haluaa varmaankin lukea muiden kommentteja
        jotka ehkä ovat olleet samassa tilanteessa joskus
        miten heidän kohdallaan on asia ratkennut
        enkä nyt tarkoita pelkästään tätä paloman kirjoitusta
        vaan yleensäkkin kaikkia kirjoituksia
        paitsi en niitä riimittely ja musiikkiketjuja
        jotka on sun mielestä parhaita
        mutta kysyn vaan että onko ne keskusteluketjuja
        okei joidenkin mielestä on ja saa ollakkin
        mutta en nää niitä sen tarppellisempina kun tämä ketju.

        "aina.i.ankeinen"

        Joku nyt kuitenkin aloittaa kirjoittamalla.

        "eikä täällä kukaan itke
        vaan haluaa varmaankin lukea muiden kommentteja
        jotka ehkä ovat olleet samassa tilanteessa joskus"
        -
        Musa-ketjuni on nimen-omaan keskustelua.
        Lue riimi, kuuntele musa ja ala...jotain.
        Saatat saada ajatuksen musasta johon sopisi riimi, joka...

        Yst.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "aina.i.ankeinen"

        Joku nyt kuitenkin aloittaa kirjoittamalla.

        "eikä täällä kukaan itke
        vaan haluaa varmaankin lukea muiden kommentteja
        jotka ehkä ovat olleet samassa tilanteessa joskus"
        -
        Musa-ketjuni on nimen-omaan keskustelua.
        Lue riimi, kuuntele musa ja ala...jotain.
        Saatat saada ajatuksen musasta johon sopisi riimi, joka...

        Yst.

        H.

        mun mielestä on erittäin mielekiintoinen aihe
        tämä paloman kirjoittama juttu
        tästä voi kertoa esimerkin omalle tyttärelle
        ja keskustella pienten lasten äitien kanssa ihan livenäkin
        kaikista kirjoituksista mitkä liittyy elävään elämään
        saa jotain oppia itselleen
        ja oppii katsomaan asioita useemmalta kantilta

        meilleppä tulee tohon 25 kilsan päähän
        juha willmannin uusi ravintola
        ja mikä parasta
        siellä on keskiviikkoisin ja perjantaisin karaokee :)

        mieluummin meen sen musiikin kuunteleen ravintolaan
        kun availen noita linkityksiä
        niistä tiedä mitä minkäkin linkin takaa löytyy.


      • huopatossutehdas
        hunksz kirjoitti:

        "aina.i.ankeinen"

        Joku nyt kuitenkin aloittaa kirjoittamalla.

        "eikä täällä kukaan itke
        vaan haluaa varmaankin lukea muiden kommentteja
        jotka ehkä ovat olleet samassa tilanteessa joskus"
        -
        Musa-ketjuni on nimen-omaan keskustelua.
        Lue riimi, kuuntele musa ja ala...jotain.
        Saatat saada ajatuksen musasta johon sopisi riimi, joka...

        Yst.

        H.

        Hunkki kun sun musaketjus ei kiinosta enää ku yhtä mummelii muut oot ajanu pois.


      • huopatossutehdas kirjoitti:

        Hunkki kun sun musaketjus ei kiinosta enää ku yhtä mummelii muut oot ajanu pois.

        Minkä minä sille voin että palstalta puuttuvat aidot, taiteelliset sydämet?
        Ja että halutaan mieluummin kirjoittaa yhteen-sopivia lauseita siitä miten aamu keittiössä koitti.
        Ruoste Haravassa silmää satutti.
        Kissa kakkasi nurkkaan
        multa myös pitäs vessaa pestä jne. Höpöti.
        Laittaa sitten jonkun "huumori-laulun"
        Räh! RÄHÄ! on ne mainioita nuo rehu-piiklesit.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Minkä minä sille voin että palstalta puuttuvat aidot, taiteelliset sydämet?
        Ja että halutaan mieluummin kirjoittaa yhteen-sopivia lauseita siitä miten aamu keittiössä koitti.
        Ruoste Haravassa silmää satutti.
        Kissa kakkasi nurkkaan
        multa myös pitäs vessaa pestä jne. Höpöti.
        Laittaa sitten jonkun "huumori-laulun"
        Räh! RÄHÄ! on ne mainioita nuo rehu-piiklesit.


        H.

        Korjaus:

        puuttuvat MUUT aidot, taiteelliset

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Korjaus:

        puuttuvat MUUT aidot, taiteelliset

        H.

        hunksz

        "Kaksin aina kaunihimpi."

        Niinpä, minäkin olen huomannut tykkääväni enemmän reippaasta hiihdosta ja painista, kuin väkinäisten, taiteellisten, itseään toistavien riimien kirjoittamisesta.
        :)


    • Maailma_pelastuu

      Mistä lapset ja lapsenlapset oppinsa ammentavat tietonsa.

      Menkää ny opettamaan noille pojille teidän oppeja
      Youtubesta haet tuolla videot " isis boy in new video "

      Tuollaisistahan noinkin vanhat pojat kun 8v oppii tänään.
      Itse hyysärit saa itseä tuomita hyysäyksistä.


      Maailma pelastuu ? no ei SPR:n kautta ei ainakaan.

      • xxxxxxxxxxxxxx-

        SPRn pomot saa fyrkkaaaaaaa.....


      • Maailma_pelastuu

    • Puhuin juuri tyttären kanssa asiasta puhelimessa ja poika joka uhkasi ei ole koulukiusattu ja kaikki muutkin leikkivät hänen kanssaan. Minä olin ymmärtänyt että häntä pelätään. Nuorempi lapsenlapsistani on aktiivi, energinen mutta kiltti ja sopuisa vesseli, joka osaa myös puolustautua (kepillä huotaisu persuksille oli puolustautumista ja hän tietää kyllä että teki väärin ja hänelle on puhuttu, mutta asia on vähäpätöinen murhauhkauksen ja leipäveitsen hakemisen rinnalla). Poika onkuitenkinantanut kaverille anteeksi ja leikkii edelleenkin pelkäämättä hänen kanssaa, Tyttäreni on miettinyt josko pitäisi kieltää yhteiset leikit, mutta luultavimmin pojan vanhemmat haluavat eheyttää tilannetta ja että pojat saisivat edelleenkinolla kavereita.
      Tyttäreni on saattanut myös sanoa pahasti pojan äidille; hänellä on tulinen temperamentti ja on kuin tiikeri kun omia lapsia uhkaillaan.

      @korppis: minäkin ole joutunut työni puolesta ja muutenkin seuraamaan läheltä koulukiusaamista ja mobbauksia ja tuo kertomasi on joskus satunnaisesti tapahtunut. Ei koulukiusaaminen ole kuin aniharvoin uhriksi joutuneen lapsen "omaa syytä" ja silloinkin harvoin kun se on siksi todettu asiaan on littynyt niin monta ulkoista tekijää jotka eivät ole olleet kiusatun lapsen hallinassa tai siis joihin hän ei ole voinut itse paljoakaan vaikuttaa. Esimerkkinä: kiusattu lapsi on tarttunut ensiksi kättä pitempään, heittänyt kiviä tai lumipalloja....se tuodaan heti esille näissä palaveereissa. Mutta että se kiusaajien joukko on viikkotolkulla irvistellyt, näyttänyt kieltä, vienyt myssyn päästä, piiloittanut kengät, kääntänyt selän eikä ottanut leikkeihin mukaan; käyttäytyminenjoka on edeltänyt tätä kivien heittelyä ja siitä seurannutta sakinhivutusta, jota sitten on alettu selvittelemään saa tuskin koskaan riittävää huomiota osakseen. Lapset ovat solidaarisia toisilleen: "se heitti ekaks meitä kivellä" mutta kukaan ei kerro että ei me sen kanssa leikitä kun se on tollanen itkuiikka ja nahjus ja menee heti kantelemaan opelle.

      Nyt ei kuitenkaan ole kysymys koulukiusaamisesta vaan impulssikontrollista ja kahden kahdeksanvuotiaan pojan välisestä kemiasta.

      • mansikat-mustikat

        kepillä huotaisu persuksille oli puolustautumista

        Siis kävikö tämä toinen poika ensin fyysisesti kullannuppusi kimppuun ja siksi tämä puolustautuminen kepillä...ja tämä toinen poika varmaankin kertoi, ettei huitaisu ollut luja..


      • Miksi huoli jos syy on jo selvillä.

        Lapsenlapsesi syytön veitikka ja toinen poika hoitoa tarvitseva "impulssikontroloimaton".

        😨


      • Mitä vastaan se lapsenlapsesi puolustautui oikein kepin kanssa?
        Toisen sanoja vastaan?

        Jos olisi ollut niinpäin, että joku olisi pamahuttanut lapsenlastasi kepillä persuksille ja tämä olisi lähtenyt hakemaan järeämpää asetta, niin syyttäisit sitä kepillä lyöjää, että se oli hänen syynsä, koska tämä provosoi kilttiä lapsenlastasi tekemään niin.


      • mansikat-mustikat kirjoitti:

        kepillä huotaisu persuksille oli puolustautumista

        Siis kävikö tämä toinen poika ensin fyysisesti kullannuppusi kimppuun ja siksi tämä puolustautuminen kepillä...ja tämä toinen poika varmaankin kertoi, ettei huitaisu ollut luja..

        Joo, niillä oli ensin riitaa jostain ja toinen yritti käydä kimppuun ja mun kullannuppu lähti karkuun ja ottsi sitten kun toinen juoksi lujempaa sai hänet kiinni maasta kepin....


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, niillä oli ensin riitaa jostain ja toinen yritti käydä kimppuun ja mun kullannuppu lähti karkuun ja ottsi sitten kun toinen juoksi lujempaa sai hänet kiinni maasta kepin....

        "Paloma.se.co"

        Muistathan mitä täällä on usein sanottu tarpeesta selitellä?
        Selittely vesittää pois lopunkin hivenen totuudesta.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, niillä oli ensin riitaa jostain ja toinen yritti käydä kimppuun ja mun kullannuppu lähti karkuun ja ottsi sitten kun toinen juoksi lujempaa sai hänet kiinni maasta kepin....

        Niillä oli riitaa....miksi se toinen ajoi takaa sitä toista?

        Tälläiset keisit laajenevat laajenemistaa kun vielä isovanhemmat sotkeutuvat mussukoittensa leikkeihin.

        Jospa he leikkivät Isistä ja poliisia.


      • MulqvistilleTerveisiä
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Muistathan mitä täällä on usein sanottu tarpeesta selitellä?
        Selittely vesittää pois lopunkin hivenen totuudesta.

        H.

        Ja tuo kyllä tuo hunkszukki-paskiainen jaksaa venyttää asian vierestä-ketjua. Aiheeseen hänellä ei ole mitään sanottavaa, mutta räksyttää vaan kaiken aikaa ja melkein joka väliin.

        Pitäisi varmaan jättää täysin huomiotta tuollaiset todella hölmöt ja omakuvaa esille vetävät kommentit. Silloin keskusteluketjuissa voisi painottua varsinainen teema.

        Ko. henkilö ei ilmeisesti ymmärrä kasvatuksesta höykäsen pölähtänyttä, mutta jaksaa sönköttää silti tähänkin ketjuun.

        Onnistuu karkoittamaan fiksumpia keskustelijoita ketjusta ja pääsee röyhistelemän rintaansa.


      • MulqvistilleTerveisiä kirjoitti:

        Ja tuo kyllä tuo hunkszukki-paskiainen jaksaa venyttää asian vierestä-ketjua. Aiheeseen hänellä ei ole mitään sanottavaa, mutta räksyttää vaan kaiken aikaa ja melkein joka väliin.

        Pitäisi varmaan jättää täysin huomiotta tuollaiset todella hölmöt ja omakuvaa esille vetävät kommentit. Silloin keskusteluketjuissa voisi painottua varsinainen teema.

        Ko. henkilö ei ilmeisesti ymmärrä kasvatuksesta höykäsen pölähtänyttä, mutta jaksaa sönköttää silti tähänkin ketjuun.

        Onnistuu karkoittamaan fiksumpia keskustelijoita ketjusta ja pääsee röyhistelemän rintaansa.

        "MulqvistilleTerveisiä"

        60 ei enää kasvattele kuin Tilliä tms.
        Tietenkin voi höpötellä aiheesta vanhan-ihmisen mieli-kuvia.
        Vanhoilla peri-aatteilla, vanhoin uskomuksin.
        Minä tunnen kyllä jokusen 60 jotka antavat ll:ensa kasvaa äitiensä neuvoilla ja ohjeilla.
        Mummot noukkivat vain Rusinat ku...pullistaan.


        H.


    • heheheheeeeeee

      Sinulla ei ole kykyä toimia riitatilanteessa oikeudenmukaisesti

      En tunne mitään myötätuntoa sua käärmekeiton keittäjää kohtaan,. Itse oot keittosi keittänyt.

      Tähän tyyliin vastasit minulle.

    • Ei.syytellä.ketään

      Lapsi on luonnostaan julma, toimii kuin eläin. Kasvatuksella opetetaan käyttäytymisen säännöt, toisiin tehoaa, toisiin ei.
      Toivotaan, että koulun opettaja ehtivät hätiin ja pitävät puukolla uhkaajaa silmällä. Uhkaus voi toteutua, parasta suhtautua etukäteen vakavasti. Aloittajalla on täysi syy olla huolissaan.
      Opetin aikanaan omalle: Kun tulee tappelu, lähde kotiin ja jätä sikseen. Nyt aikuisena kertoi: En tietenkään lähtenyt kotiin vaan löin takaisin. Ei siis mennyt oppini perille, mutta yhteiskuntaan sopeutuva ihminen on tullut. Toisista tulee, toisista ei, vaikka miten kasvattaisi.

      • HellyydenEhdoillaVAI

        Lapsi ei todellakaan ole luonnostaan julma, ei ainakaan tutussa, turvallisessa ja ystävällisessä ympäristössä. Varsin harvat lapset voivat olla julmia. Yleensä sellaiset, jotka ovat itse uhreja, ja ovat jääneet vaille hellyyttä ja lämpöä, voivat käyttäytyä agressiivisesti.


    • hytinäx1

      Huono yksityiskoulu, toivottavasti valtion apu niille kaikille lopetetaan. Miten ihmeessä se toinen poika pääsi keittiöön hakemaan leipäveistä kun koulukeittiöihin on lapsilta pääsy kielletty?. Ei paljon anna uskottavuutta henkilökunnalle., toivottavasti asia menee eteenpäin kouluneuvostoon ja kunnan päättäville elimille jotta tämän yksityiskoulun kevättermiini olisi se viimeinen.

      • En ole ihan vielä valmis tuomitsemaan koulua; tämä tapahtui vapaa-ajankodin osuudella ja kyllä niissä on yleensä ovet auki keittiöön, varsinkin jos ne joutuu itse valmistamaan iltapäivän välipalan. Henkilökuntaa on kyllä syytä lisätä ja ehkä asetettava vaatimuksia korkeammalle heidän ammattitaidostaan. Yksi toinen tapaus jossa toinen tyttärenpoikani oli jätetty tuntemattomaan paikkaan (jäähallin ulkopuolelle) ilman aikuisen paikallaoloa ja hän soitti äidilleen hädissään että oli yksin jossain eikä oikein tiennyt missä osioitti myös henkilökunnan ammattitaidon puutteen.
        Koulu on aika uusi ja saanut erittäin hyvät arvostelut ja pojat viihtyvät muuten hyvin. Opettajat ovat pääasiassa skotteja tai englantilaisia ja pitävät yhteyttä vanhempiin ja antavat läksyjä ja vaikuttavat ammattitaitoisilta.
        Minä olen kriittinen lähinnä vain heidän vapaa-ajan kodin henkilökuntaa kohtaan. Tiedän kyllä että englanninkielen sujuva taito arkikeskustelutasolla rajoittaa värväysmahdollisuuksia.


      • hytinäx1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole ihan vielä valmis tuomitsemaan koulua; tämä tapahtui vapaa-ajankodin osuudella ja kyllä niissä on yleensä ovet auki keittiöön, varsinkin jos ne joutuu itse valmistamaan iltapäivän välipalan. Henkilökuntaa on kyllä syytä lisätä ja ehkä asetettava vaatimuksia korkeammalle heidän ammattitaidostaan. Yksi toinen tapaus jossa toinen tyttärenpoikani oli jätetty tuntemattomaan paikkaan (jäähallin ulkopuolelle) ilman aikuisen paikallaoloa ja hän soitti äidilleen hädissään että oli yksin jossain eikä oikein tiennyt missä osioitti myös henkilökunnan ammattitaidon puutteen.
        Koulu on aika uusi ja saanut erittäin hyvät arvostelut ja pojat viihtyvät muuten hyvin. Opettajat ovat pääasiassa skotteja tai englantilaisia ja pitävät yhteyttä vanhempiin ja antavat läksyjä ja vaikuttavat ammattitaitoisilta.
        Minä olen kriittinen lähinnä vain heidän vapaa-ajan kodin henkilökuntaa kohtaan. Tiedän kyllä että englanninkielen sujuva taito arkikeskustelutasolla rajoittaa värväysmahdollisuuksia.

        Minulta ainakin meni uskottavuus koko juttuun. Nytkö se ei ollutkaan yksityiskoulu vaan "fritids" ja sen huono henkilökunta?


      • MontaTekijääVaikuttaa

        Onko kyseessä sisäoppilaitos? Ruotsissa? Kuinka kauan koululaiset ovat kouluympyröissä yhteen menoon? Päivän, viikon, kuukauden, useampia, lukukauden?


      • hytinäx1

        Ruotsissa on olemassa kunnallisten koulujen lisäksi niinsanottuja itsenäisiä kouluja. Tässäkin kaupungissa jossa asun on kolme peruskoulua jotka eivät ole kunnan, esim. 2 eri montessoriopetukseen perustuvaa koulua, kansainvälinen englantilainen koulu ja perhekoperatiivinen koulu .
        Sisäoppilaitokset ovat lukioikäisille ja vanhemmille ja niitäkin on ympäri Ruotsia.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Minulta ainakin meni uskottavuus koko juttuun. Nytkö se ei ollutkaan yksityiskoulu vaan "fritids" ja sen huono henkilökunta?

        Yksityiskoulu jonka yhteydessä toimii vapaa-ajan koti koulun tiloissa, niinkuin on yleensäkin tapana täällä. Kun koulupäivä loppuu siirtyvät lapset jotka tarvitsevat koulupäivähoitoa vapaa-ajan kodin tiloihin ja heidän henkilökuntansa vastuulle. Opettajat eivät sitten ole vastuussa heistä enää, tosin koulun rehtori on myös vapaa-aikahoidon rehtori ja vastuussa koko toiminasta. Tyttäreni on ollut jo yhteydessä rehtoriin.
        Tyttäreni oli jonottanut monta vuotta paikkoja tähän englanninkieliseen kouluun ja molemmat vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä opetukseen ja opettajiin. Pojat ovat riittävän suuria ollakseen kotona yksin muutaman tunnin koulun jälkeen, mutta koulu sijaitsee toisella puolella suuta ja paljon liikennöityä maan valtaväylää ja pojat joutuisivat ottamaankaksi bussia sieltä kotiin. Voisihan sitäkin tietysti alkaa harjoittelemaan tai sitten keväämmällä katsomaan mahdollisuutta että pojat ajelesivat pyörillä kotiin.


    • elenahelena14

      "Ei hän ole riidanhaastaja eikä tappelupukari, mutta temperamenttia saattaa löytä. Hyvä se." Näin kirjoittaa Paloma tuolla ylempänä.

      Minun pitäisi olla lapsen kanssa 24 tuntia vuorokaudessa, jatkuvasti, jotta
      uskaltaisin noin sanoa.

      • @elenahelena14: tunnen pojat aika hyvin ja he viettävät melkein kaikki lomansa meillä; joskus arkiviikonloppujakin. Monta 24-tunnin jaksoja olemme jakaneet heidän tai meidän kodissamme.
        Poika on aurinkoinen luonne, vaikka saattaa kiivastuakin. etenkin jos hänelle tehdään vääryyttä. Irroittautuminen ja eteenpäin siirtyminen konfliktitilanteista tapahtuu suhteellisen nopeasti ja asiat ei jää vaivaamaan.


      • heheheheeeeeee
        Paloma.se.co kirjoitti:

        @elenahelena14: tunnen pojat aika hyvin ja he viettävät melkein kaikki lomansa meillä; joskus arkiviikonloppujakin. Monta 24-tunnin jaksoja olemme jakaneet heidän tai meidän kodissamme.
        Poika on aurinkoinen luonne, vaikka saattaa kiivastuakin. etenkin jos hänelle tehdään vääryyttä. Irroittautuminen ja eteenpäin siirtyminen konfliktitilanteista tapahtuu suhteellisen nopeasti ja asiat ei jää vaivaamaan.

        Sinulla ei ole kykyä toimia riitatilanteessa oikeudenmukaisesti!
        Olet puolueellinen


      • elenahelena

        En ala vääntämään rautalangasta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @elenahelena14: tunnen pojat aika hyvin ja he viettävät melkein kaikki lomansa meillä; joskus arkiviikonloppujakin. Monta 24-tunnin jaksoja olemme jakaneet heidän tai meidän kodissamme.
        Poika on aurinkoinen luonne, vaikka saattaa kiivastuakin. etenkin jos hänelle tehdään vääryyttä. Irroittautuminen ja eteenpäin siirtyminen konfliktitilanteista tapahtuu suhteellisen nopeasti ja asiat ei jää vaivaamaan.

        Toinenkin poika oli nähtävästi yhtä kiivasluonteinen ja tunsi hänelle tehdyn vääryyttä, kun lyötiin kepillä persuksille. Semmonenhan sattuukin.


    • laputpoissilmiltä

      Pidätte vaan kiinni luulostanne että oma mussukkanne on viaton kullannuppu ja poika jota hän ensin löi on saatanasta, silleen voitte sitten myöhemmin korjata kasvatuksenne "satoa".

    • opettakaa-jo-pinestä-

      TÄSSÄ NEUVO isovanhemmille ja lasten omille vanhemmille :

      Opettakaa aivan pienille lapsille jo heti kun ne kyselee ja alkaa ymmärtää mikä on oikein ja mikä on väärin,
      mitä saa tehdä ja mitä ei koskaan saa tehdä,
      pienen lapsen aivot kerää muistiin kaiken mitä ikinä vanhemmat kertoo, ja kaiken muistavat vanhanaki,
      siis kaikkein tärkeintä ON kaikkia lapsia opettaa aivan pienestä alkaen,

      on aivan omakohtainen kokemus eräästä tapahtumasta pienenä lapsena,
      olin noin 3-4 vuotias,
      kun äiti opasti ettei toisen lelua saa ottaa
      vaikka se kuinka ihana olisi,
      ja vaikka kuinka sen haluais,
      ja perusteli kuinka paha mieli siitä tulee toiselle lapselle,
      jos sen lelun on joku toinen vieny,
      ja miltä tuntuis jos minun lelun joku veisi,
      se opetus kaivautui sieluni syöverihin ikuisiksi ajoiksi,
      ( siitä kasvoi rehellinen ihminen ikuisiksi ajoiksi )
      paljon muitaki opetuksia on elämän varrelle saanu,
      lapselle pitää heti pienestä opettaa myös väkivallasta mikä on oikein ja mikä vääriin,
      siis kaikki aivan kaikki lähtee lapsuuden ja kodin hyvästä kasvatuksesta,

      jostain syystä nyky ihmisillä on paljosta jääny paitsi kotikasvatuksesta,
      voi johtua osin siitäki kun seitkytluvulla tuli vahvasti " vapaa kasvatus " muotiin,

      siis tavallaan lapset jätettiin HEITTEILLE,
      saivat kasvaa niinkuin sattui mihin seuraan sattuivat joutumaan ym.pahaa.

      äitini opetukset meni ikuiseksi ohjenuoraksi koko elämän pitkälle kaarelle,

      opetus oli niin perusteellinen selityksineen ja toiselta näkökulmaltaki katsottuna,

      ikinä ei toisten tavarat ole kiinostaneet,
      eikä ikinä " varastaa " keneltäkää eikä mistää yhtään mitään,

      joten pienten lasten kasvatus ON ensiarvoisen tärkeää
      jo pienestä lähtien,
      sieltä kumpuaa nykyinen väkivalta ja koulukiusaamiset
      kun vanhemmat ei ole ehkä osanneet
      tai ehtineet opettaa lapsilleen käytöstapoja heti pienestä alkanen,

      • Pulp-fictio

        Luin ketjun lävitse. Vastaavaa tilannetta ei ole minulla ollut.
        Jos asia vaivaa sinua - edelleen, keskustelisin tyttären poikasi kanssa sopivassa tilanteessa myöhemmin. Joku kirjoitti, että kepakolla huitaisu sattuu. Siitä sattumisesta kannattaisi puhua ja myös siitä, että jos toinen poika olisi onnistunut huitaisemaan veitsellä, miten siinä olisi voinut tapahtua. Lapset ovat voineet nähdä filmejä, pelejä jne.
        Niissähän tappelijat pomppaavat ihmevoimin ehjänä ylös ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Väärä luulo vahingoittumattomuudesta noin voi johtaa harhaan.
        Olen ollut poikien sotaleikeissä mukana muiden tyttöjen kanssa.
        Me "kaaduttiin". Mielestäni joku suomalainen psykologi on erikoistunut selvittämään pojat-on-poikia, olisiko sukunimi Sinkkonen. Häntä on haastateltu useastikin.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Luin ketjun lävitse. Vastaavaa tilannetta ei ole minulla ollut.
        Jos asia vaivaa sinua - edelleen, keskustelisin tyttären poikasi kanssa sopivassa tilanteessa myöhemmin. Joku kirjoitti, että kepakolla huitaisu sattuu. Siitä sattumisesta kannattaisi puhua ja myös siitä, että jos toinen poika olisi onnistunut huitaisemaan veitsellä, miten siinä olisi voinut tapahtua. Lapset ovat voineet nähdä filmejä, pelejä jne.
        Niissähän tappelijat pomppaavat ihmevoimin ehjänä ylös ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Väärä luulo vahingoittumattomuudesta noin voi johtaa harhaan.
        Olen ollut poikien sotaleikeissä mukana muiden tyttöjen kanssa.
        Me "kaaduttiin". Mielestäni joku suomalainen psykologi on erikoistunut selvittämään pojat-on-poikia, olisiko sukunimi Sinkkonen. Häntä on haastateltu useastikin.

        Jari Sinkkonen on paljon puhunut ja kirjoittanut kirjojakin "poikuudesta", joka hänenkin mielestään uhkaa kadota kasvatusperinteestä tasa-arvo-kannattajien toimesta.
        Siitä ei enempää, mutta Paloman oma tulkinta esitetystä tilanteesta on sellainen kuin itsekin ajattelisin. Lapset oireilevat "vaarallisemmin" kuin aikaisemmin.

        Vanhempia on syytetty lapsen kanssa vietetyn ajan ja aikuisuuden puutteesta. Varmasti siinä onkin perää. Kaverit ja pelit korvaavat vanhempien puuttumista ja oheiskasvattajia lapsille riittää, myös sellaisia, joiden vaikutusta ei voi ennalta arvioida. Silti ajattelen, että paraskaan lapsi/vanhempi suhde ei välttämättä suojele lasta ympäristön vaikutuksilta tai vaikka siltä systemaattiselta kiusaamiselta. Keinoja "varhaiseen puuttumiseen" sanotaan olevan, mutta tuskin ne kaikenkattavia ovat.

        Sitä jaksan ihmetellä, että ainakin meillä kiusaamistapauksessa äärimmäinen keino näyttäisi olevan koulun vaihto, ja sitä vaaditaan kiusatulta, ei kiusaajalta.

        "Omista" päiväkotilapsistani tiedän kolmen joutuneen vankilakierteeseen. Vain yhden kohdalla, asia yllätti, kahden muun kohdalla poikkeava käytös näkyi jo varhain...


      • demeter1 kirjoitti:

        Jari Sinkkonen on paljon puhunut ja kirjoittanut kirjojakin "poikuudesta", joka hänenkin mielestään uhkaa kadota kasvatusperinteestä tasa-arvo-kannattajien toimesta.
        Siitä ei enempää, mutta Paloman oma tulkinta esitetystä tilanteesta on sellainen kuin itsekin ajattelisin. Lapset oireilevat "vaarallisemmin" kuin aikaisemmin.

        Vanhempia on syytetty lapsen kanssa vietetyn ajan ja aikuisuuden puutteesta. Varmasti siinä onkin perää. Kaverit ja pelit korvaavat vanhempien puuttumista ja oheiskasvattajia lapsille riittää, myös sellaisia, joiden vaikutusta ei voi ennalta arvioida. Silti ajattelen, että paraskaan lapsi/vanhempi suhde ei välttämättä suojele lasta ympäristön vaikutuksilta tai vaikka siltä systemaattiselta kiusaamiselta. Keinoja "varhaiseen puuttumiseen" sanotaan olevan, mutta tuskin ne kaikenkattavia ovat.

        Sitä jaksan ihmetellä, että ainakin meillä kiusaamistapauksessa äärimmäinen keino näyttäisi olevan koulun vaihto, ja sitä vaaditaan kiusatulta, ei kiusaajalta.

        "Omista" päiväkotilapsistani tiedän kolmen joutuneen vankilakierteeseen. Vain yhden kohdalla, asia yllätti, kahden muun kohdalla poikkeava käytös näkyi jo varhain...

        Tuohon kai ollaan puuhaamassa muutosta, että se olisikin kiusaaja, joka vaihtaa koulua.

        eppu2


      • en-neuvo-nuorempia

        "TÄSSÄ NEUVO isovanhemmille ja lasten omille vanhemmille :

        Opettakaa aivan pienille lapsille jo heti kun ne kyselee j.n.e
        "siis kaikkein tärkeintä ON kaikkia lapsia opettaa aivan pienestä alkaen, ?

        Voi mummi raasu, kun sun oppis on vanhanaikaisa niille, jotka aloitavat jo elämänsä tarhassa ja niillekin, jotka kotona ovat.


      • kissamummu kirjoitti:

        Tuohon kai ollaan puuhaamassa muutosta, että se olisikin kiusaaja, joka vaihtaa koulua.

        eppu2

        Sehän on hienoa, eppu2. En ole tiennytkään. Joskushan tuo kuvattu sovittelu riittää, mutta ei aina.


      • kissamummu kirjoitti:

        Tuohon kai ollaan puuhaamassa muutosta, että se olisikin kiusaaja, joka vaihtaa koulua.

        eppu2

        Kiusaaja harvoin toimii yksin.
        Ja onhan niitä, jotka tuntevat kaikkien kiusaavan häntä.
        Miten silloin? Koko muu luokka toiseen kouluun ja kiusattu jätetään yksin siihen kouluun?


      • Pulp-fictio

        Kirjoituksen jälkeen muistin, että olen puuttunut tuolla kävelyllä kiusaamistilanteisiin ja juuri poikien välisiin. Minusta kaikkien muidenkin aikuisten pitäisi ottaa se aikuisen rooli, kun edessä näkee lapsen rökittävän toista. Vaikeaa tilanteen rauhoittaminen on, mutta
        lapset kuuntelevat kyllä aikuista. Osahan on huomion hakua.

        En-neuvo-nuorempia: olen hieman erimieltä neuvomisesta. Isovanhemmilla on erityisasema lapsenlapsen elämässä. Vaikutus voi olla hyväkin, koska niitä keskusteluita ei käydä välttämättä päivittäin. Mihinkään vanhempien kasvatukseen en puuttuisi.
        Mutta kun ollaan tuon ikäisten kanssa, he ymmärtävät kyllä.
        Oma lapseni kuunteli mielellään papan tarinoita (mitkä itse olin kuullut "miljoona kertaa") ja kyllä isäni käytti aikaa neuvomiseen tai ohjaamiseen. Pieniä siemeniä.


      • syy-Lasten-Vaikeuksiin
        en-neuvo-nuorempia kirjoitti:

        "TÄSSÄ NEUVO isovanhemmille ja lasten omille vanhemmille :

        Opettakaa aivan pienille lapsille jo heti kun ne kyselee j.n.e
        "siis kaikkein tärkeintä ON kaikkia lapsia opettaa aivan pienestä alkaen, ?

        Voi mummi raasu, kun sun oppis on vanhanaikaisa niille, jotka aloitavat jo elämänsä tarhassa ja niillekin, jotka kotona ovat.

        Voi voi voi sua surkimusta, " en-neuvo-nuorempia "

        oletko noin välinpitämätön lastesi suhteen ,
        mä en vaan kehtais,
        omatunto kolkuttaisi lopun ikää,

        ettet v i i t s i paneutua pienten lasten ongelmiin ja kylelyyn,

        kai tiedät että noin 3 vuotinen lapsi on kysely ijässä,
        lapsi tekee kokoajan kysymyksiä vanhemmilleen
        MIKSI MIKSI MIKSI
        jos et viitti hänen kysymyksiin vastata
        olet syyllinen jos lapsi kasvaa kieroon kun et ole vaivautunu vastaamaan ja neuvomaan hänen uteliasta mieltään,
        sillä pieni lapsi kehittyy juuri kyselemällä ja häntä neuvomalla asioita ,


    • Itse-kasvattanut

      Hyvä opettakaa-jo-pinestä
      Kasvoiko sinulle elämäänsä tyytyväiset, yhteiskuntakelpoiset lapset, vai toitotatko teoriaa?

      • kiitos-luojalle

        hyviä kansalaisia heitä tuli,
        yliopisto tausta jokaisella,


    • Ketjua lueskellessani johtui mieleeni sellainen asia, että, mieltääkö 8-vuotias mitä oikeasti tarkoittaa kuoleminen.
      Nykyaikana, kun pelataan kaikenmoisia pelejä, missä ammutut nousee ylös maasta lähtevät juoksemaan. Otetaan mallit peleistä.
      Siinä on kasvattajille sarkaa selittää kaiken virtuaalin ja todellisuuden ero.
      Jos lapsi uhkaa tappaa ja ottaa puukon, eikö silloin kannattaisi kädestä pitäen näyttää, mitä tapahtuu, kun ihminen kuolee.
      Selittää hautajaiset, surun, sen että asiaa ei voi peruuttaa. Kertoa siitä mitä sen jälkeen tapahtuu, jos tappaa.

      eppu2

      • kyllä uskoisin että nyky kahdeksan vuotiaat tietää
        mitä kuoleminen tarkoittaa
        mun tyttärenpoika tiesi jo viisivuotiaana
        mitä sitten tapahtuu kun kuolee ja kuinka lopullista se on
        ja ikävä kyllä kuusivuotiaskin saattaa sanoo äidilleen
        tapa mut mää en halua enää elää ja tarkoittaa sitä
        tää maailma on vaan menny tällaiseksi jostain syystä.


      • Hyvä pointti, eppu2. Virtuaalin ja todellisuuden välinen ero kun saattaa hämärtyä vanhemmiltakin..))


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        kyllä uskoisin että nyky kahdeksan vuotiaat tietää
        mitä kuoleminen tarkoittaa
        mun tyttärenpoika tiesi jo viisivuotiaana
        mitä sitten tapahtuu kun kuolee ja kuinka lopullista se on
        ja ikävä kyllä kuusivuotiaskin saattaa sanoo äidilleen
        tapa mut mää en halua enää elää ja tarkoittaa sitä
        tää maailma on vaan menny tällaiseksi jostain syystä.

        Kyllä varmaan noinkin on, mutta jos jotain tuollaista tapahtuu, niin kannattaa tarkistaa asiaa lapselta.
        eppu2


      • kissamummu kirjoitti:

        Kyllä varmaan noinkin on, mutta jos jotain tuollaista tapahtuu, niin kannattaa tarkistaa asiaa lapselta.
        eppu2

        mutta kun on vanhempia jotka ei pysty tekeen asialle mitään
        sen takia näitä tukiperheitä tarvitaan
        mutta niittenkään ammattitaito ei riitä kun siihen normaaliin arkeen.


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        mutta kun on vanhempia jotka ei pysty tekeen asialle mitään
        sen takia näitä tukiperheitä tarvitaan
        mutta niittenkään ammattitaito ei riitä kun siihen normaaliin arkeen.

        Tuntuu, että monimutkaisemmaksi on mennyt elämä.
        Ennen ei ollut tietokonepelejä joita lapset olisivat vahdanneet omassa yksinäisyydessään.
        Perhe ympärillä oli laajempi ja lähellä.
        Lasten tekemiset enemmän näkyvillä.
        Siksi ajattelen, että nykylapsien tekemisiin kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota.
        Ennen se oli luonnollista, että oli sukua ja oli muu yhteisöä.
        Nykyään ihmiset ovat kaivautuneet liiaksi omiin poteroihinsa.

        eppu2


      • Pojat joutuivat kuoleman kanssa tutuiksi kun isoisä haudattiin muutama vuosi sitten, samaan aikaan kun Lutunen oli tullut minun elämääni. Pojat palasivat hautausmaalta meidän autossa ja omivat siltään Lutusen uudeksi isoisäksi kun heillä ei ollut enää kumpaakaan elossa.
        ***
        Luulen, Eppu, että kahdeksan-ja kymmenvuotiaat erottavat jo (useimmat ainakin) virtuaalin ja todellisuuden. Kuusivuotiaalle se on vielä vaikeampaa, etenkinjos jo lastenvaunuissa on annettu tabletti käteen ajanvietteeksi.


    • korpikirjailija

      Ei ole koulukiusaamista kirjoitit.

      Toisella luokalla ei vielä koulukiusaamista juurikaan ole, se alkaa myöhemmillä luokilla. Pari ensimmäistä vuotta lapsi tutustuu toisiin lapsiin ja valitsee kaveripiirinsä koulussa. Nämä pari ensimmäistä vuotta näyttävät minkälaiseen kaveripiiriin lapsi integroituu. Kolmannella luokalla kiusaajat ovat valinneet uhrinsa tai uhri kiusaajansa. Kiusatuksi tulemiselle ei ole kaavaa, lapsi voi olla liian kiltti eikä osaa puolustautua, vaan vetäytyy erilleen ryhmästä.
      Lapsi voi joutua kiusatuksi älyllisten lahjojensa takia tai tyhmyytensä vuoksi, erilaisen ulkomuotonsa takia tai jopa pukeutumisensa syystä. Ei ole prototyyppejä, lapset ovat julmia varsinkin ryhmänä.

      Yläasteella kiusaaminen on huipussaan. Yläasteen jälkeiset kouluvalinnat muuttavat nuorten elämää. Tällä tarkoitan, että samanhenkiset valikoituvat samoihin opinahjoihin.

    • heheheheeeeeee
    • Luin tuon Sinkkosen artikkelin ja noinhan se on.
      Mutta kukaanmeistä jotka olemme työskennelleet lasten parissa missä tahansa kapasiteetissä ei ole koskaan kuvitellutkaan että lapsi on vain "lyhyt aikuinen". Artikkeli, yleistää, yksinkertaistaa ja selittää päivänselvyyksiä. Kannattaa tosin pitää mielessä toi keskushermoston keskeneräisyys. Tosin se näyttää joillakin olevan enemmän keskeneräinen kuintoisilla, vaikka olisivatkin samanikäisiä.
      ***
      Juuri tuosta syystä on tärkeää saada mukaan lapsi kodin ulkopuolisiin sosiaalisiin aktiviteetteihin, joissa hän sitten leikin muodossa harjoittelee ja oppii empatiaa, rationaalisuutta, impulssikontrollia jne. Vapaa-ajankoti tarjoaa siihen sosiaalisoitumisprosessiin oivia mahdollisuuksia.

      • Oivallinen laause tossa artikkelissa, tarvii pistää mieleen:

        "Kehotankin, että jos 14-vuotias pyytää lupaa festareille, vanhemmat vastaavat:
        - Niin kauan kuin orbitofrontaalinen aivokuoresi on kesken, älä unta nää."


    • henrjii

      Ruottalaiset yleensä rajuja.
      Setä tuli meille aina kesälomalla ruotsista, mukana oli kaksi poikaa, ja tyttöä.
      Nämä ruotsin serkut oli tosi rajuja leikeissä, tukasta verettiin, että hiuksia jäi käteen,
      tai löivät mikä käteen osui, hienotuneisena otin iskut vastaan.
      Erään kerran alkoi ketuttamaan senverran että tepaisin nenuun niin
      että veri lensi, itkua ja hammasten kiristystä siitä tuli, mutta pikkuisen alkoivat katsomaan mitä tekevät.
      Olen tullut siihen tulokseen, että ruotsalaiset ei välitä hittuakaan toisten kivusta

      • Mites sinun setäsi ja hänen lapsensa olivat niin ruotsalaisia vaikka itse osaat noin sujuvaa suomea?
        Olisiko niin, että niissä lapsissa olisi ollut periytyneenä vähän suomalaistakin.

        Minulla ei lasteni ruotsalaisista leikkikavereista ole ollut tuollaisia kokemuksia. Enemmän sellaisia nössönassukoita.


      • henrjii

        Isän veli oli mennyt ruotsiin rautakaivoksille töihin


      • auts.moks
        Tellukka kirjoitti:

        Mites sinun setäsi ja hänen lapsensa olivat niin ruotsalaisia vaikka itse osaat noin sujuvaa suomea?
        Olisiko niin, että niissä lapsissa olisi ollut periytyneenä vähän suomalaistakin.

        Minulla ei lasteni ruotsalaisista leikkikavereista ole ollut tuollaisia kokemuksia. Enemmän sellaisia nössönassukoita.

        Mikäli ne sinun äpäräsi on äitiinsä tulleet niin ovat taatusti hakanneet kaikki muut siellä hiekkalaatikolla.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mites sinun setäsi ja hänen lapsensa olivat niin ruotsalaisia vaikka itse osaat noin sujuvaa suomea?
        Olisiko niin, että niissä lapsissa olisi ollut periytyneenä vähän suomalaistakin.

        Minulla ei lasteni ruotsalaisista leikkikavereista ole ollut tuollaisia kokemuksia. Enemmän sellaisia nössönassukoita.

        Kolmenkymmenen vuoden kokemuksen perusteella ruotsalaisten lasten leikkien valvomisesta ja verraten, ei niinkään suomalaisiin lapsiin, vaan koska ole tehnyt samantyyppistä työtä aikaisemmin USA:ssa ja Colombiassa, sanoisin että jenkkilapset ovat kaikkein agressiivisimpia, sitten colombialaiset, ruotsalaiset ja suomalaiset kaikkein rauhallisimpia. Ruotsalaiset ovat ehkä helpompia ja valmiimpia neuvottelemaan konfliktitilanteissa, suomalaiset hiljaisempia ja jurompia, mutta häiriköitä löytyy kaikkialta.


      • auts.moks kirjoitti:

        Mikäli ne sinun äpäräsi on äitiinsä tulleet niin ovat taatusti hakanneet kaikki muut siellä hiekkalaatikolla.

        Hyvin minun lapseni ovat puolensa pitäneet elämässä. Eivät he ole mitään nynnyjä. Väkivaltaisia he eivät silti ole (koskaan olleetkaan) niinkuin en minäkään. Aseettomia taistelijoita ilman keppejä ja keittiöveitsiä.


    • suomi_tyttonen

      Olikohan niitä ruåttalaisia serkkuja koulussa kiusattu?
      Hyvin olivat oppineet. Hyvä että suomipoika antoi niitä nenuun.
      Muistavat varmaan vieläkin.

      • suomi_tyttonen

        henrjiille oli se.


    • Minusta on aika hälyttävää jos lapsi edes saa veitsen käsiinsä jos ei pysty hallitsemaan impulssejaan.
      Tilanteesta olisi voinut tulla vaarallinen.
      Meillä oli poika ylivilkas, mutta ei tapellut ikinä. Hän oli aina isoin luokallaan ja hyvin suosittu, ei nähtävästi tarvinnut tapella. Muuten kyllä osasi olla pahanteossa ehkä keskivertoa enemmän.

    • Aika paha tilanne. Vaikka eihän se sen pikkupojan vika ole, jos hänellä kerta on joku diagnoosi? Ja jos hänet eristää muista lapsista, hän ei tule ikinä oppimaan hillitsemään itsensä.

      Peräänkuuluttaisin henkilökunnan vastuuta asiassa, lapset olivat heidän vastuuta. Jos pojalla on diagnoosi, hän on ilmeisesti myös oikeutettu avustajaan? Sä et kertonut missä pojat olivat kun tuo tapahtui, oliko joku iltapäiväkerho? Heidän vastaus voi tietenkään olla ettei ole resursseja hoitaa erikoistapauksia... niin usein törmää tähän lasten alalla missä on alapalkattua väkeä. Mun mielestä sellainen on potaskaa, jos valitsee työn lasten parissa, pitäisi myös osata ottaa huomioon että kaikki muksut ei mahdu samaan muottiin. Tämän kanssa olen myös itse taistellut kun omat murut oli pieniä.

      • Minäkin olen sitä mieltä että he tarvitsevat lisää aikuisia pihalle ja vapaa-ajan tiloihin. Suomen koulusta poikkeavasti täällä toimii koulun tiloissa ja samassa organisaatiossa fritidshem, jossa ne lapset jotka tarvitsevat hoitoa ja aktiviteetteja koulun päättymisen jälkeen ja siihen saakka kun vanhemmat hakevat illansuussa tai iltapäivällä ovat maksullisessa hoidossa. Pojat eivät periaatteessa enää tarvitsisi muuten olla siellä, ellei heidän koulumatkansa olisi hieman vaivalloinen bussinvaihtoineen jne. valtatien toiselle puolelle. Henkilökunta fritidshemissä ei ole opettajat vaan siihen palkatut fritidspedagogit, fritidsledaret tai sitten vain barnskötare. Tässä tapauksessa heidän tulee olla myös kaksikielisiä, joka on ehkä vaikeuttanut sopivan henkilökunnan hankkimista. Ilman muuta aikuistiheys vapaa-ajan kodin puolella pitäisi olla suurempi, varsinkin jos siellä on lapsia joilla on jo ennestään diagnoosi. Nykyisin se voi olla 1-2 aikuista 25-35 lasta.


      • Potaskaako? Kuten tiedät olin aktiivi vanhempain neuvoston vetäjä. Pioneeri iltapäiväkerhoverkoston rakentajana Korvessa. Työntekijät valikoitiin tarkoin, mutta eivät he olleet saaneet erikoiskoulutusta lastenhoitajiksi. Työntekijät palkattiin pitkäaikaistyöttömistä se oli ehto palkkarahoituksen saamiseksi yhteiskunnan varoista.. Eihän vapaehtoisuuteen perustuvalla vanhempain neuvostolla ollut rahaa palkkoihin.
        Kouluyhteisössä, jossa työskentelin oli erikoiskoulu. Jouduimme poistamaan yhden pojan iltapäiväkerhosta perusteluinamme, että henkilökunnalla ei ole erikoisosaamista käytöshäiriöisten lasten käsittelyssä.

        Hiukan minua oudoksuttaa tuon toisen lapsen diagnoosin julkitulo lapsenlapsesi riitakeisissä. Vaitiolovelvollisuutta lie väärinkäytetty. Ei silti et ole itsekään varma oliko diaknoosia lainkaa vai tehtiinko se omasta päästä kuten nyt täälläkin on usein tehdään.

        Huomenta, vielä pötköllään.


      • korppis kirjoitti:

        Potaskaako? Kuten tiedät olin aktiivi vanhempain neuvoston vetäjä. Pioneeri iltapäiväkerhoverkoston rakentajana Korvessa. Työntekijät valikoitiin tarkoin, mutta eivät he olleet saaneet erikoiskoulutusta lastenhoitajiksi. Työntekijät palkattiin pitkäaikaistyöttömistä se oli ehto palkkarahoituksen saamiseksi yhteiskunnan varoista.. Eihän vapaehtoisuuteen perustuvalla vanhempain neuvostolla ollut rahaa palkkoihin.
        Kouluyhteisössä, jossa työskentelin oli erikoiskoulu. Jouduimme poistamaan yhden pojan iltapäiväkerhosta perusteluinamme, että henkilökunnalla ei ole erikoisosaamista käytöshäiriöisten lasten käsittelyssä.

        Hiukan minua oudoksuttaa tuon toisen lapsen diagnoosin julkitulo lapsenlapsesi riitakeisissä. Vaitiolovelvollisuutta lie väärinkäytetty. Ei silti et ole itsekään varma oliko diaknoosia lainkaa vai tehtiinko se omasta päästä kuten nyt täälläkin on usein tehdään.

        Huomenta, vielä pötköllään.

        No joo, ymmärrän kyllä työntekijöiden rajallisuutta tässä hommassa. Ottaen vielä huomioon että nykyisin Suomeen mennään kohti sitäkin käytäntöä, että työtön ei saa valita töitään, vaan pitää ottaa vastaan kaikki duunit, huolimatta siitä onko se hänelle eduksi vai ei.

        Yhteiskunta on vähän urautunut tässä hommassa. Totta kai on pakko säästää, mutta pitäisi ehkä katsoa myös sitä urakkaa sillä silmällä, että tarkoittaako säästö nyt, että myöhemmin tulee ongelmia?

        Avoimuus on mun mielestä kaiken A ja O tässä, paljon helpompaa on muidenkin vanhempien suhtautua eteen tuleviin ongelmiin jos tiedetään että jotakuta ehkä pitää käsitellä vähän erilailla. On vääränlaista lojaalisuutta piilotella sellaista. Se ei edistä myöskään sen puukko-junkkarin, jos kaikki olettavat että hän pystyy ihan samanlaiseen sosiaaliseen toimintaan kuin kuka tahansa muu.


      • korppis kirjoitti:

        Potaskaako? Kuten tiedät olin aktiivi vanhempain neuvoston vetäjä. Pioneeri iltapäiväkerhoverkoston rakentajana Korvessa. Työntekijät valikoitiin tarkoin, mutta eivät he olleet saaneet erikoiskoulutusta lastenhoitajiksi. Työntekijät palkattiin pitkäaikaistyöttömistä se oli ehto palkkarahoituksen saamiseksi yhteiskunnan varoista.. Eihän vapaehtoisuuteen perustuvalla vanhempain neuvostolla ollut rahaa palkkoihin.
        Kouluyhteisössä, jossa työskentelin oli erikoiskoulu. Jouduimme poistamaan yhden pojan iltapäiväkerhosta perusteluinamme, että henkilökunnalla ei ole erikoisosaamista käytöshäiriöisten lasten käsittelyssä.

        Hiukan minua oudoksuttaa tuon toisen lapsen diagnoosin julkitulo lapsenlapsesi riitakeisissä. Vaitiolovelvollisuutta lie väärinkäytetty. Ei silti et ole itsekään varma oliko diaknoosia lainkaa vai tehtiinko se omasta päästä kuten nyt täälläkin on usein tehdään.

        Huomenta, vielä pötköllään.

        "Ei silti et ole itsekään varma oliko diaknoosia lainkaa vai tehtiinko se omasta päästä" kirjoittaa korppis.

        Huomenta :)
        Onhan sekin mahdollista. Minulle tää tapaus selitettiin kolmannen käden kautta ja kumpikaan meistä, tytär tai minä emme olleet paikalla.

        Tytär on mahdollisesti tehnyt (ammattikasvattajana ) itse "diagnoosin" ylivilkkaasta, heikon impulssikontrollin omaavasta pojasta, mutta se ei nyt ole pääasia: minun puolestani saavat leikkiä edelleenkin keskenään: ainoastaan haluaisin että valvontaa tehostetaan ja että jos lapsella on todellakin joku käyttäytymishäiriö tai neurologinen poikkeama (ajattelin Touretten syndroomaa, ADHD:tä jne. ja se on lastenpsykiatrisella vahvistettu niin silloin hänenhoitoaan pitäisi tehostaa ja hän tarvitsisi tukihenkilön kouluun ja vapaa-ajan kotiin.

        Keittiön oven saavat myös pitää lukossa ja leipäveitset pois käyttäytymishäiriöisten lasten ulottuvilta.


      • hmp.f kirjoitti:

        No joo, ymmärrän kyllä työntekijöiden rajallisuutta tässä hommassa. Ottaen vielä huomioon että nykyisin Suomeen mennään kohti sitäkin käytäntöä, että työtön ei saa valita töitään, vaan pitää ottaa vastaan kaikki duunit, huolimatta siitä onko se hänelle eduksi vai ei.

        Yhteiskunta on vähän urautunut tässä hommassa. Totta kai on pakko säästää, mutta pitäisi ehkä katsoa myös sitä urakkaa sillä silmällä, että tarkoittaako säästö nyt, että myöhemmin tulee ongelmia?

        Avoimuus on mun mielestä kaiken A ja O tässä, paljon helpompaa on muidenkin vanhempien suhtautua eteen tuleviin ongelmiin jos tiedetään että jotakuta ehkä pitää käsitellä vähän erilailla. On vääränlaista lojaalisuutta piilotella sellaista. Se ei edistä myöskään sen puukko-junkkarin, jos kaikki olettavat että hän pystyy ihan samanlaiseen sosiaaliseen toimintaan kuin kuka tahansa muu.

        Olet sitä mieltä, että avoimuutta pitää lisätä lasten vanhempien, terveydenhuollon ja opetushenkilökunnan kesken.

        Ällistyttävää, mihin sinusta lasten sairaskertomusten julkituominen yleiseen jakoon johtaa. Uskon avoimuuden lasten terveysdiagnoinneissa johtavan syrjintään.

        Itse asiassa et voi olla tosissasi?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "Ei silti et ole itsekään varma oliko diaknoosia lainkaa vai tehtiinko se omasta päästä" kirjoittaa korppis.

        Huomenta :)
        Onhan sekin mahdollista. Minulle tää tapaus selitettiin kolmannen käden kautta ja kumpikaan meistä, tytär tai minä emme olleet paikalla.

        Tytär on mahdollisesti tehnyt (ammattikasvattajana ) itse "diagnoosin" ylivilkkaasta, heikon impulssikontrollin omaavasta pojasta, mutta se ei nyt ole pääasia: minun puolestani saavat leikkiä edelleenkin keskenään: ainoastaan haluaisin että valvontaa tehostetaan ja että jos lapsella on todellakin joku käyttäytymishäiriö tai neurologinen poikkeama (ajattelin Touretten syndroomaa, ADHD:tä jne. ja se on lastenpsykiatrisella vahvistettu niin silloin hänenhoitoaan pitäisi tehostaa ja hän tarvitsisi tukihenkilön kouluun ja vapaa-ajan kotiin.

        Keittiön oven saavat myös pitää lukossa ja leipäveitset pois käyttäytymishäiriöisten lasten ulottuvilta.

        Miten luulet sen toisen lapsen vanhempien käsittelevän asiaa?

        Kerroit tyttäresi olevan myös tempperamenttinen toimija puolustaessaan lapsiaan ja otaksuit hänen sanovan suorat sanat tälle toisen riitapukarin vanhemmille.

        Toisaalta kerrot tyttäresi olevan ammattilainen lasten käsittelyssä.

        Klassinen tapaus, suutarin lapsilla ei ole kenkiä ja meidän lapset ja muiden kakarat 😆


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minäkin olen sitä mieltä että he tarvitsevat lisää aikuisia pihalle ja vapaa-ajan tiloihin. Suomen koulusta poikkeavasti täällä toimii koulun tiloissa ja samassa organisaatiossa fritidshem, jossa ne lapset jotka tarvitsevat hoitoa ja aktiviteetteja koulun päättymisen jälkeen ja siihen saakka kun vanhemmat hakevat illansuussa tai iltapäivällä ovat maksullisessa hoidossa. Pojat eivät periaatteessa enää tarvitsisi muuten olla siellä, ellei heidän koulumatkansa olisi hieman vaivalloinen bussinvaihtoineen jne. valtatien toiselle puolelle. Henkilökunta fritidshemissä ei ole opettajat vaan siihen palkatut fritidspedagogit, fritidsledaret tai sitten vain barnskötare. Tässä tapauksessa heidän tulee olla myös kaksikielisiä, joka on ehkä vaikeuttanut sopivan henkilökunnan hankkimista. Ilman muuta aikuistiheys vapaa-ajan kodin puolella pitäisi olla suurempi, varsinkin jos siellä on lapsia joilla on jo ennestään diagnoosi. Nykyisin se voi olla 1-2 aikuista 25-35 lasta.

        Tuli mieleeni, että meillä Suomessa on mummoja ja vaareja, jotka toimivat vapaaehtoisina kouluavustajina. Miten on? Ammattihenkilökunnan palkkaus maksaa. Iltapäiväkerho voisi olla kiitollinen auttavista vapaaehtoisista sielläkin.


      • korppis kirjoitti:

        Miten luulet sen toisen lapsen vanhempien käsittelevän asiaa?

        Kerroit tyttäresi olevan myös tempperamenttinen toimija puolustaessaan lapsiaan ja otaksuit hänen sanovan suorat sanat tälle toisen riitapukarin vanhemmille.

        Toisaalta kerrot tyttäresi olevan ammattilainen lasten käsittelyssä.

        Klassinen tapaus, suutarin lapsilla ei ole kenkiä ja meidän lapset ja muiden kakarat 😆

        "Sen toisen lapsen" vanhemmat ovat kutsuneet tyttäreni perheineen heille kotiin kahville ja toivovat poikien välisen kaveruuden jatkuvan ja uskovat että kunhan he oppivat tuntemaan toisiansa paremmin niin tällaisia ikäviä uhkailuja ei tule tapahtumaan.
        Korppis, kaksi eri asiaa, miten esikoulunopettaja-tyttäreni reagoi ja miten hän puhuu esim. koulussa rehtorille tai riitapukarin vahemmille jne. hän hallitsee kyllä nää eri roolit. Toinen asia sitten miten hän kertoo minulle asiaa kun hakee tukea, neuvoja ja myötätuntoa. Tapahtumasta voi hyvinkin olla kaksi eri versiota, en kiistä sitä, mutta mikä minua huolestuttaa se että poika ei tyytynyt vain uhkailuun vaan haki keittiöstä veitsen.


      • korppis kirjoitti:

        Olet sitä mieltä, että avoimuutta pitää lisätä lasten vanhempien, terveydenhuollon ja opetushenkilökunnan kesken.

        Ällistyttävää, mihin sinusta lasten sairaskertomusten julkituominen yleiseen jakoon johtaa. Uskon avoimuuden lasten terveysdiagnoinneissa johtavan syrjintään.

        Itse asiassa et voi olla tosissasi?

        Olen tosissani. Aika moni tulee aikuisina "kaapista" ulos, esim. Cheekillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, samoin Catherine Zeta-Jones, ADHD:stä kärsii moni julkkis, mm. Jim Carrey, Adam Levine.

        Eihän nuo enää ole mitenkään hävettäviä juttuja, ehkä on sun lapsuudessa ollut. Mutta leimahan tulee joka tapauksessa erikoispiirteistä kärsiville, parempi että tiedetään miksi käyttäytyvät eri tavalla. Tuo ymmärrystä pöytään.


      • Paloma.se
        korppis kirjoitti:

        Tuli mieleeni, että meillä Suomessa on mummoja ja vaareja, jotka toimivat vapaaehtoisina kouluavustajina. Miten on? Ammattihenkilökunnan palkkaus maksaa. Iltapäiväkerho voisi olla kiitollinen auttavista vapaaehtoisista sielläkin.

        Jos asuisimme samassa kylässä niin menisin varmalla sinne avustamaan vapaa-ajallani ja ilmanpalkkaa. Mutta ajomatkaa on on reilu tunti ja vartti ja ei se bensakaan ole ihan ilmaista.... :)
        Täällä meidän kylillä ei ole ollut puutetta henkilökunnasta, ryhmät ovat pieniä ja ei ole vastaavaa tarvetta lisätä aikuisten määrää. Jos tulisi sellainen tilanne, että tarvittaisiin niin harkitsisin.


      • Paloma.se kirjoitti:

        Jos asuisimme samassa kylässä niin menisin varmalla sinne avustamaan vapaa-ajallani ja ilmanpalkkaa. Mutta ajomatkaa on on reilu tunti ja vartti ja ei se bensakaan ole ihan ilmaista.... :)
        Täällä meidän kylillä ei ole ollut puutetta henkilökunnasta, ryhmät ovat pieniä ja ei ole vastaavaa tarvetta lisätä aikuisten määrää. Jos tulisi sellainen tilanne, että tarvittaisiin niin harkitsisin.

        edellinen oli myös minun tekstiäni. Kone lemppasi välillä ulos kun Olin unohtanut "muista kirjautuminen" ruudun kun kirjauduin uudelleen sisälle tänä aamuna sen jälkeen kun putsasin kaikki cookiet koneesta


      • hmp.f kirjoitti:

        Olen tosissani. Aika moni tulee aikuisina "kaapista" ulos, esim. Cheekillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, samoin Catherine Zeta-Jones, ADHD:stä kärsii moni julkkis, mm. Jim Carrey, Adam Levine.

        Eihän nuo enää ole mitenkään hävettäviä juttuja, ehkä on sun lapsuudessa ollut. Mutta leimahan tulee joka tapauksessa erikoispiirteistä kärsiville, parempi että tiedetään miksi käyttäytyvät eri tavalla. Tuo ymmärrystä pöytään.

        Ei Santeri tai Hilma 8-v ole samalla viivalla suomalaisten tai ulkolaisten julkkisten kanssa. Santeri ja Hilma joutuisivat eristetyksi erilaisuutensa vuoksi lasten taholta ja etenkin ns. normaalien lasten vanhempiensa toivomuksesta.

        Eikös tässäkin ketjussa ole pohdittu diagnosoidun pojan eristämisestä leikeistä ja hänelle toivottiin erikoiskouluavustajaa. 😠

        Hei, hei realismia kehiin☝


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "Sen toisen lapsen" vanhemmat ovat kutsuneet tyttäreni perheineen heille kotiin kahville ja toivovat poikien välisen kaveruuden jatkuvan ja uskovat että kunhan he oppivat tuntemaan toisiansa paremmin niin tällaisia ikäviä uhkailuja ei tule tapahtumaan.
        Korppis, kaksi eri asiaa, miten esikoulunopettaja-tyttäreni reagoi ja miten hän puhuu esim. koulussa rehtorille tai riitapukarin vahemmille jne. hän hallitsee kyllä nää eri roolit. Toinen asia sitten miten hän kertoo minulle asiaa kun hakee tukea, neuvoja ja myötätuntoa. Tapahtumasta voi hyvinkin olla kaksi eri versiota, en kiistä sitä, mutta mikä minua huolestuttaa se että poika ei tyytynyt vain uhkailuun vaan haki keittiöstä veitsen.

        Eikös se ole tullut jo kaikkien tietoisuuteen, että lapsenlapsesi löi ensin kepillä ja se toinen poika haki vahvemman aseen.


      • korppis kirjoitti:

        Ei Santeri tai Hilma 8-v ole samalla viivalla suomalaisten tai ulkolaisten julkkisten kanssa. Santeri ja Hilma joutuisivat eristetyksi erilaisuutensa vuoksi lasten taholta ja etenkin ns. normaalien lasten vanhempiensa toivomuksesta.

        Eikös tässäkin ketjussa ole pohdittu diagnosoidun pojan eristämisestä leikeistä ja hänelle toivottiin erikoiskouluavustajaa. 😠

        Hei, hei realismia kehiin☝

        Ps. mainitsit minun lapsuuteni ajat 😊 En minä viiskytluvulla kansakoulussa ymmärtänyt erikoislapsien diagnooseja. Oli tosin apukoulu ja apukoululaisia. Ymmärsin heidät jälkeenjääneinä siis kykenemättömiksi oppimaan samalla tavalla kuin kansakoulua käyvät...👫


      • korppis kirjoitti:

        Ps. mainitsit minun lapsuuteni ajat 😊 En minä viiskytluvulla kansakoulussa ymmärtänyt erikoislapsien diagnooseja. Oli tosin apukoulu ja apukoululaisia. Ymmärsin heidät jälkeenjääneinä siis kykenemättömiksi oppimaan samalla tavalla kuin kansakoulua käyvät...👫

        Jos olet sitä mieltä, että joku ADHD tai ADD on jälkeenjäänyt, niin ymmärrän että et halua että niistä puhutaan avoimesti. Aikamoisen leiman se antaisi.


      • hmp.f kirjoitti:

        Jos olet sitä mieltä, että joku ADHD tai ADD on jälkeenjäänyt, niin ymmärrän että et halua että niistä puhutaan avoimesti. Aikamoisen leiman se antaisi.

        Vastauksussasi ei ole päätä eikä häntää. Et vastaa asiaan vaan höpiset jonninjoutavia minusta ja ajatuksistani.
        Joten tähänkin ketjuun......Hyvää yötä kirvesvartta.


      • korppis kirjoitti:

        Ei Santeri tai Hilma 8-v ole samalla viivalla suomalaisten tai ulkolaisten julkkisten kanssa. Santeri ja Hilma joutuisivat eristetyksi erilaisuutensa vuoksi lasten taholta ja etenkin ns. normaalien lasten vanhempiensa toivomuksesta.

        Eikös tässäkin ketjussa ole pohdittu diagnosoidun pojan eristämisestä leikeistä ja hänelle toivottiin erikoiskouluavustajaa. 😠

        Hei, hei realismia kehiin☝

        Sivukommentti tuohon vain:
        pienemmät lapset ovat todella hakoja hyväksymään erilaisuutta. Kun kysyy esim. kahdeksanvuotiaalta uudesta pojasta tai tytöstä joka on aloittanut koulussa niin esim ihonväri tulee tosi harvoin puheeksi. Ne voi kertoa uudesta oppilaasta pitkät litaniat ja sitten kun kysyt mikä sen nimi on ja vastaus on joku Muhammed Abdullah tai Ashanti tai Gobelina tai ling young chin ja silloin tajuat itsekin miten nää eriarvoisuusjutut ovat meidän, aikuisten, meidän yhteiskuntamme, kasvatuksen tulosta.
        Sama pätee lapsiin joilla on esim.ADHD tai Asperger (lievemmät tapaukset); nuorempien lapsien keskuudessa se että heillä on jo diagnoosi ei johda automaattisesti siihen että nää lapset koetaan jotenkin vähempiarvoiseksi tai tulevat syrjityksi esim. esikoululuokalla (6v.) Nyt kun kaikki lapset, nekin joilla on vaikeuksia, integroidaan tavallisiin luokkiin ja opettajien valmiuksia antaa heille myös opetusta on parannettu ja kehitetty (vaikeissa tapauksissa heillä on avustaja) niin riittää että selittää ryhmälle että Mikko tai Osku saavat istua tuossa toisessa huoneessa pienemmässä ryhmässä kun heidän tarvii harjoitella istumaan paikallaan ja tekemään tehtävän loppuun saakka ja jos on paljon lapsia ympärillä niin he eivät siitä selviä. Se ei ole häpeä eikä leimaa heitä jälkeenjääneiksi.
        Mikko ja Osku leikkivät ihan normaalisti sitten muiden kanssa välitunneilla ja suuri mahdollisuus on että koska heidät on hyväksytty ryhmään vaikeuksistaan huolimatta tasavertaisina niin heitä ei tulla jatkossakaan leimaamaan tai kiusaamaan.


      • Miksi kirjoitat minulle asiaa diagnoseista, joissa on eriasteita. Lieviä ja vaikeita. Lievät menestyvät normaalikouluissa ja vaikeat erityiskouluissa. Mieheni toimi erityiskoulun rehtorina. Suurin osa lapsista pääsi elämän syrjään kiinni ja jotkut menestyivät, mutta jotkut eivät.


        Tämän asian käsittely menee kaavalla politiikka tai uskonto.

        Hyväksy tai ole väärässä.

        Kehoittaisiin varovaisuuteen omien lasten kehumisessa ja muiden lasten diagnosoinnissa. Voi ja tuleekin vielä ylläreitä. Kiuaamisista ja ilkeilyistä kerrotaan usein aikuisena kun uskalletaan ja osataan nauraa omille mokille.

        Kuopus huvittui kun krroin ja kysyin tästä ketjusta, mitä mieltä hän on kullannuppusista. Eihän kaikkea äideille tai opettajille kerrota.

        Hän kertoi tapahtuman, joka ei ollut suinkaan sitä mitä minä itse omasta kullanmurustani ajattelin.

        Tulee murrosikä, tulee teini-ikä. Jotkut muuttavat pois kotoa jo alaikäisenä yhtyäkseen kuten raamatussa sanotaaan puolisoonsa.


      • korppis kirjoitti:

        Miksi kirjoitat minulle asiaa diagnoseista, joissa on eriasteita. Lieviä ja vaikeita. Lievät menestyvät normaalikouluissa ja vaikeat erityiskouluissa. Mieheni toimi erityiskoulun rehtorina. Suurin osa lapsista pääsi elämän syrjään kiinni ja jotkut menestyivät, mutta jotkut eivät.


        Tämän asian käsittely menee kaavalla politiikka tai uskonto.

        Hyväksy tai ole väärässä.

        Kehoittaisiin varovaisuuteen omien lasten kehumisessa ja muiden lasten diagnosoinnissa. Voi ja tuleekin vielä ylläreitä. Kiuaamisista ja ilkeilyistä kerrotaan usein aikuisena kun uskalletaan ja osataan nauraa omille mokille.

        Kuopus huvittui kun krroin ja kysyin tästä ketjusta, mitä mieltä hän on kullannuppusista. Eihän kaikkea äideille tai opettajille kerrota.

        Hän kertoi tapahtuman, joka ei ollut suinkaan sitä mitä minä itse omasta kullanmurustani ajattelin.

        Tulee murrosikä, tulee teini-ikä. Jotkut muuttavat pois kotoa jo alaikäisenä yhtyäkseen kuten raamatussa sanotaaan puolisoonsa.

        Tässä ei ole mitään sellaista mitä yrittäisin tuputtaa sinulle. Reagoin vaon tuohon oletukseesi että jos lapsilla on diagnoosi he automaattisesti leimautuvat ja tulevat koulukiusatuiksi. Sellaista on voinut tapahtua ennen ja tapahtuu varmaanvieläkin kun tapaus on vaikea, mutta 90% kaikista kolukiusauksista nykyisin suunnataan lapsiin jotka ovat heikompia puolustamaan itseään ja joilla on heikommat sosiaaliset kyvyt, ei diagnoosilapsiin. Sinun miehesi kokemusta en vähättele, mutta metodit millä lapset integroidaannormaaliluokkiin ovat kehittyneet huimaavasti siitä kun hän oli aktiivi ammatissaan.
        Sinun poikasi kouluajan muistot eivät ole relevantteja tässä tapauksessa: tää on koulun tiloissa tapahtunutta, monen silminnäkijän ollessa paikalle ja juurta jaksain selvitettyä tapahtumaketjua.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tässä ei ole mitään sellaista mitä yrittäisin tuputtaa sinulle. Reagoin vaon tuohon oletukseesi että jos lapsilla on diagnoosi he automaattisesti leimautuvat ja tulevat koulukiusatuiksi. Sellaista on voinut tapahtua ennen ja tapahtuu varmaanvieläkin kun tapaus on vaikea, mutta 90% kaikista kolukiusauksista nykyisin suunnataan lapsiin jotka ovat heikompia puolustamaan itseään ja joilla on heikommat sosiaaliset kyvyt, ei diagnoosilapsiin. Sinun miehesi kokemusta en vähättele, mutta metodit millä lapset integroidaannormaaliluokkiin ovat kehittyneet huimaavasti siitä kun hän oli aktiivi ammatissaan.
        Sinun poikasi kouluajan muistot eivät ole relevantteja tässä tapauksessa: tää on koulun tiloissa tapahtunutta, monen silminnäkijän ollessa paikalle ja juurta jaksain selvitettyä tapahtumaketjua.

        Kuten kommentissani totesin sinun ketjusi menee kaavalla. "Minä olen väärässä , sinä olen oikeassa. Sinulla on faktatietoa vaikka se olisi toisen tai kolmannen käden tietoa.

        Mikäpä hänessä, jokaiselle omat lapset ovat kullanmuruja.


      • korppis kirjoitti:

        Kuten kommentissani totesin sinun ketjusi menee kaavalla. "Minä olen väärässä , sinä olen oikeassa. Sinulla on faktatietoa vaikka se olisi toisen tai kolmannen käden tietoa.

        Mikäpä hänessä, jokaiselle omat lapset ovat kullanmuruja.

        Jahas.
        Toisten ihmisten lapsien haukkuminen jatkuu täällä edelleen.
        Paloma ja Korppis venyttävät parastaan.
        Lukijoitten selkien takana naureskellen sairasta nauruaan.
        Tyyliin:
        "Taytyyhän sillä olla pasha-kakarat, kun se itsekin on peeseestä"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Jahas.
        Toisten ihmisten lapsien haukkuminen jatkuu täällä edelleen.
        Paloma ja Korppis venyttävät parastaan.
        Lukijoitten selkien takana naureskellen sairasta nauruaan.
        Tyyliin:
        "Taytyyhän sillä olla pasha-kakarat, kun se itsekin on peeseestä"

        H.

        Sinulla on taipumus venytyksiin. Viestisi ei kerro mitään mistä olisin kiinnostunut.

        Minua kiinnostaa se, että miksi päivänselvistä lasten kinasteluista tehdään koko suvun traama.


      • korppis kirjoitti:

        Sinulla on taipumus venytyksiin. Viestisi ei kerro mitään mistä olisin kiinnostunut.

        Minua kiinnostaa se, että miksi päivänselvistä lasten kinasteluista tehdään koko suvun traama.

        "korppis"

        Peri-aatteessa olen lasten-suojelija.
        Minulla on saman-tyyppinen näkemys myös homoihin.
        Mutta, vain ja ainoastaan kuin lapset ja homot ovat muista perheistä kuin minun läheisyydestäni.
        Voisitteko te Paloman kanssa jo lopettaa ihmisten sairauksilla huvittelemisen?
        Nälvin ja irvin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Peri-aatteessa olen lasten-suojelija.
        Minulla on saman-tyyppinen näkemys myös homoihin.
        Mutta, vain ja ainoastaan kuin lapset ja homot ovat muista perheistä kuin minun läheisyydestäni.
        Voisitteko te Paloman kanssa jo lopettaa ihmisten sairauksilla huvittelemisen?
        Nälvin ja irvin.

        H.

        hunksis, korppis et al:
        kirjoitin tonne alemmas jo yhteenvetoni aiheesta. Olen sanonut sanottavani ja tehnyt johtopäätökseni. Saatte ihan rauhassa vatvoa teemaa eteenpäin, mutta ilman minun myötävaikutustani.


    • Himmelsauge

      Jännä lukea näitä lapsijuttuja kun minun elämääni ei kuulu lapset ollenkaan, ainoa kun kaupassa näkee ostoskärryissä lapsia sekä tiellä kävelee reppuselkäisiä koululaisia. Minä elän aikuisten maailmassa ja jätän lapsikysymykset niille joita se koskee, ei ole oikein puuttua jos asia on vieras. Tietysti tyttären lapsuuden muistan mutta se oli kauan sitten, nyt on nyt vaikka lapset ovatkin aina lapsia, aikuiset vaan muuttavat kasvatusmetodejaan 😌 👫

      • "Himmelsauge"

        Nämä aloituksethan ovat pois-potkittujen muka-ammattilaisten Wiki-kopioita.
        Naurettavaa että 60 palstalla kirjoitellaan kakaroista.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Himmelsauge"

        Nämä aloituksethan ovat pois-potkittujen muka-ammattilaisten Wiki-kopioita.
        Naurettavaa että 60 palstalla kirjoitellaan kakaroista.

        H.

        Kateellisuutesi meille joiden elämää rikastuttavat lasten ja lastenlasten kanssa eletyt yhteiset hetket, tunnit, päivät, viikot, lomat on kuin myrkky jota levität palstalle.
        Kyllä isovanhemmille kerrotaan jos koulussa on tapahtunut jotain lapsenlapsille, jos haetaan neuvoja. ohjeita tai sitten vain toisen aikuisen tukea joka jaksaa ja jolla on aikaa kuunnella. Se on etuoikeus ja lahja elämältä saada jakaa omien lastensa ja lastenlapsiensa elämää ilmanvelvoitteita mutta saada olla heille tarpeellinen ja tukena voimien mukaan.
        ***
        Jos itse olet turmellut välisi omiin lapsiisi ja lastenlapsiasi ei tuoda edes näytille niin tunnen syvää surua ja sääliä puolestasi.


      • hytinäx1

        Samoin ajatuksin kanssasi. Taikka todellisuudessa taitaa olla kateus, koska aloituksesi poiki yli sata vastausta vuorokauden aikana.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kateellisuutesi meille joiden elämää rikastuttavat lasten ja lastenlasten kanssa eletyt yhteiset hetket, tunnit, päivät, viikot, lomat on kuin myrkky jota levität palstalle.
        Kyllä isovanhemmille kerrotaan jos koulussa on tapahtunut jotain lapsenlapsille, jos haetaan neuvoja. ohjeita tai sitten vain toisen aikuisen tukea joka jaksaa ja jolla on aikaa kuunnella. Se on etuoikeus ja lahja elämältä saada jakaa omien lastensa ja lastenlapsiensa elämää ilmanvelvoitteita mutta saada olla heille tarpeellinen ja tukena voimien mukaan.
        ***
        Jos itse olet turmellut välisi omiin lapsiisi ja lastenlapsiasi ei tuoda edes näytille niin tunnen syvää surua ja sääliä puolestasi.

        "Paloma.se.co"

        Vai noin se menee teillä.
        Meillä se menee toisella-lailla.
        -
        Lapseni ovat aina läsnä minuakin.
        Mutta en minä ala heistä palstalle kaikkea kertomaan.
        Oikeastaan en kerro mitään.
        En sorki koko-ajan elämäänsä.
        -
        Mitä ihmeen kadetta minun pitäisi löytää?
        Olen lasteni kanssa elänyt heidän syntynästään asti.
        Pitäisikö minunkin alkaa etsiä höpötteiutä Wikistä?
        Etsiä aikuisille ihmisille?
        -
        Kysyhän yllä-pidolta mieli-pidettä turmeltuneisiin lapsi-suhteisiini.
        Lapset kun eivät ole täällä puolustautumassa.

        H.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Samoin ajatuksin kanssasi. Taikka todellisuudessa taitaa olla kateus, koska aloituksesi poiki yli sata vastausta vuorokauden aikana.

        Kateus on loppuun kulunut sana.

        Luonnevika lie osuvampi.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Samoin ajatuksin kanssasi. Taikka todellisuudessa taitaa olla kateus, koska aloituksesi poiki yli sata vastausta vuorokauden aikana.

        Niin se voi olla myöskin, tai vielä suuremmalla syyllä. Palstahan on kyseiselle herralle elämää suurempi asia.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Samoin ajatuksin kanssasi. Taikka todellisuudessa taitaa olla kateus, koska aloituksesi poiki yli sata vastausta vuorokauden aikana.

        "hytinäx1"

        Kaksi naista kykenee tuohon helposti.
        Vaihtelee vain nimmareita.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "hytinäx1"

        Kaksi naista kykenee tuohon helposti.
        Vaihtelee vain nimmareita.

        H.

        Kuka meistä täällä olevista (rekisteröityneistä) vakikirjoittaja-naisista jaksaisi tai olisi kiinnostunut keinotekoisesti venyttämäänjotain ketjua ja mistä syystä?
        Ai niin...olempa sinisilimäinen, saadakseen sinunlta huomiota osakseen????
        Buahahahahahhahaaaa älä unta nää!


    • Himmelsauge

      Minullakin on kyllä näkökulma mutta erilainen, ystävättäret on mummoja, isoäitejä. Mummon velvollisuudet estävät toisinaan ikäihmisten rientoihin lähtöä. Minulle on myös nuorten lapsiperheiden murheita uskottu, pelkkää päivänpaistetta kun mikään ei ole. Perheiden hajoaminen, erot, on suuri murhe isovanhemmille, todella suuri. 😕

    • Vähän omituinen tämä ketju, ottaen huomioon kuinka arka paikka aloittajalle on, jos hänen perheeseensä viitataan kevyestikään missään tällä palstalla.
      Stalkkaroimisesta, facebook tietojen levittelemisestä ja poliisista aletaan puhumaan hyvin uhkailevalla tavalla.

    • heheheheeeeeee

      Herää kysymys, että mistä poika oli oppinut kepillä pepulle lyömään?
      Sitä tekoa kovin vähättelette.
      Ettei vaan ole poikaa kasvatettu pepulle läimäyttelemällä,.. Sellainen kasvatus on rikos nykyään.
      Kurkun auki leikkaamista ja pään irti ottamista näkee jokaikinen päivä television uutisissa ja dokumenteissa. Sen on voinut oppia televisiota katsomalla. Tuskin kenenkään kotona sellaista tehdään. Ei ainakaan monta kertaa.
      Mutta pepulle ei läimäytellä televisiouutisissa eikä dokkareissa. Jossain lapsilta kielletyissä seksiohjelmissa ja niissäkin ennen rakastelukohtausta.

    • Jahas.
      Toisten ihmisten lapsien haukkuminen jatkuu täällä edelleen.
      Paloma ja Korppis venyttävät parastaan.
      Lukijoitten selkien takana naureskellen sairasta nauruaan.
      Tyyliin:
      "Taytyyhän sillä olla paska-kakarat, kun se itsekin on peeseestä"

      H.

    • heheheheeeeeee

      Luulee, että Neuvontamyssy kateissa eikä huomannut, että se myssy olikin päässä.

    • Lauantai-aamuna kun kirjoitin tätä aloitusta asia oli tuoreena mielessä ja etsin vastauksia mieltäni askarruttavaan kysymykseen miten osata neuvoa tytärtä joka oli aivan suunniltaan kunhänen nuorimmaistaan oli jahdattu leipäveitsellä ja hänen henkeään oliuhattu: poika itse oli pelästynyt pahanpäiväisesti että pihaleikit olivat saaneet tuollaisen käänteen ja minä aloin miettimään missä se raja kulkee kahdeksanvuotiaalla, voiko ne yleensäkään vahingoittaa toisiaan niin että henki menee?
      Olen saanut tosi paljon mielenkiintoista palautetta jopa ihmisiltä jotka sitä ovat jakaneet pahansuopaisesti ja etsien vikaa minusta ja koko suvustani. Minua ei niinkään kiinnosta se kenen syy ja kuka teki mitä ensiksi ja tokaksi, vaan se että missä kulkee raja???
      Jari Sinkkosen artikkeli muistutti minua monesta asiasta jotka olivat jo päässeet unohtumaan: lapsen impulsiivinen käyttäytyminen johtuu aivojen frontaalilohkojen kehittymättömyydestä ja siksi hänen päättelynsä ei ole aikuisen tasolla; rajat voivat olla hyvinkin häilyvät miten aggressiot puretaan, miten saa käyttäytyä toista lahta kohtaan, joten pelkoni ja huoleni olivat täysin aiheellisia. Kahdeksanvuotias poika ei yleensä hae keittiöstä veistä ja leikkaa kurkkua poikki leikkikaveriltaan, mutta saattaisi äärimmäisen vihanvallassa tehdä niin.

      Neuvontamyssy löytyi, kiitos kaikkien asiallisten palstalaisten jotka ovat valottaneet minulle asiaa.

      • Loppukaneetiksi ja tää on hunkszille:
        haluutsä tosissaan että kerron sulle miten House loppuu?


      • heheheheeeeeee

        "ei niinkään kiinnosta se kenen syy ja kuka teki mitä ensiksi ja tokaksi"

        Ei tietenkään kiinnosta.

        Kun se oma kullannuppu ensimmäisenä tarttui keppiin ja piiskasi pepulle, kuten on oppinut, että tuhmalle tehdään. Ja kun vielä sillä toisella pojalla taitaa olla DIAGNOOSI, niin tietenkin se poika on syypää kaikkeen.


      • heheheheeeeeee kirjoitti:

        "ei niinkään kiinnosta se kenen syy ja kuka teki mitä ensiksi ja tokaksi"

        Ei tietenkään kiinnosta.

        Kun se oma kullannuppu ensimmäisenä tarttui keppiin ja piiskasi pepulle, kuten on oppinut, että tuhmalle tehdään. Ja kun vielä sillä toisella pojalla taitaa olla DIAGNOOSI, niin tietenkin se poika on syypää kaikkeen.

        Olet varmaan huomannut, että turhaan on tuuleen huutaa.


      • pilkeee
        heheheheeeeeee kirjoitti:

        "ei niinkään kiinnosta se kenen syy ja kuka teki mitä ensiksi ja tokaksi"

        Ei tietenkään kiinnosta.

        Kun se oma kullannuppu ensimmäisenä tarttui keppiin ja piiskasi pepulle, kuten on oppinut, että tuhmalle tehdään. Ja kun vielä sillä toisella pojalla taitaa olla DIAGNOOSI, niin tietenkin se poika on syypää kaikkeen.

        mutta, kun ei löydyt kovaa, heheh


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe