Volvo 960 automaattilaatikon öljy

Vaihdoin

omaan autoon viime keväänä uudet laatikon öljyt ja jostakin syystä laatikko muuttui huonomman tuntuiseksi, varsinkin 2-3-4 vaihteiden osalta. Kone kiertää kakkosella turhan korkealle, vaihtaa sitten kolmoselle ja heti perään neloselle. Samoin neloselta alaspäin pomppaa suoraan kakkoselle ja kone huutaa turhaan, Tuntuu että siellä jokin kytkin luistaa turhan paljon. Toisaalta liikkeelle lähtiessä rytkähtää kun kepin siirtää D-asentoon. Siinäkin on 1-2 sekunnin viive. Onko laatikkoa mahdollista säätää toimimaan loogisemmin vai kannattaako ensin kokeilla toisenmerkkisellä tai jopa -tyyppisellä öljyllä. Entä sopisivatko oireet momentinmuuntajan aiheuttamiksi? Jos sieltä olisi vaikka jokin siipi murtunut tai vääntynyt.

4

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArvausVaan

      Tuohan on sähköisesti ohjattu laatikko. Solenoidit vaihtaa tilaa kun vaihdetta vaihdetaan.

      Jos solenoidi jumittaa, vaihdot ei mene niinkuin pitäisi. Jos siellä on likaa öljyssä tai väärä öljy, noin voipi käydä.

      • Kyseinen_Volvo

        on vuosimallia -92 joten laatikko taitaa olla erilainen kuin uudemmissa versioissa -95 jälkeen. Ainakin vaihdekepin ja laatikon välissä on vielä vanhanajan terästangot. Autossa oli alunperin hyvä laatikko mutta öljynlauhdutin syylärin sisällä syöpyi puhki ja jäähdytinneste pilasi sen laatikon kun ei heti huomattu. Lähinnä se kiinnostaa tässä vaiheessa että voiko noita eri vaihteiden kytkeytymisiä jotenkin säätää. Öljy on sinänsä helppo vaihtaa mutta onkohan jokin tietty öljymerkki ja tyyppi erityisen sopiva tuolle vaihteistolle.


      • KatoppasTuota
        Kyseinen_Volvo kirjoitti:

        on vuosimallia -92 joten laatikko taitaa olla erilainen kuin uudemmissa versioissa -95 jälkeen. Ainakin vaihdekepin ja laatikon välissä on vielä vanhanajan terästangot. Autossa oli alunperin hyvä laatikko mutta öljynlauhdutin syylärin sisällä syöpyi puhki ja jäähdytinneste pilasi sen laatikon kun ei heti huomattu. Lähinnä se kiinnostaa tässä vaiheessa että voiko noita eri vaihteiden kytkeytymisiä jotenkin säätää. Öljy on sinänsä helppo vaihtaa mutta onkohan jokin tietty öljymerkki ja tyyppi erityisen sopiva tuolle vaihteistolle.

        Kannattaisi varmaan ensimmäiseksi selvittää että mitä tyyppiä se vaihteisto on.

        Tuossa manuaalissa kerrotaan missä pitäisi kyltin sijaita, josta kyseinen tieto selviää:

        http://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-automatic-transmission-diagnosis-service-manual/


    • käytänyt

      äkkiä laatikon pohja irti ja tarkista suodatin/siivilä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe