Hei, Te lainan ottajat

Lainojenlaina

Oletteko ottaneet opintolainaa opintorahan yhteydessä?
Onko nykyisellä systeemillä järkevää ottaa lainaa ? .. kohtahan korot alkaa nousemaan.

Ajattelin, että vähän helpottaisi kustannuksissa ja siksi ajattelin nostaa n. 7000 € kokonaisuudessaan parin vuoden ajalle. Kuinka pitkä takaisinmaksu aika olisi jätkevä ottaa tuolaliselle summalle? Ottaisin sen 2 vuoden maksuttaman ajan valmistumisesta.

5

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuualasta

      Hei! En tiedä mille alalle valmistut, mutta jos valmistut alalle, missä on varmasti paljon avoimia työpaikkoja, eli hyvät työllistymismahdollisuudet, niin senkus otat lainaa vaan. Jos pikkuisenkaan on pinnalla sellainen epäilys, että valmistumisen jälkeen et ehkä löydä heti oman alan töitä, niin elä herran tähden ota mitään lainoja. Työttömänä kaksi vuotta valmistumisen jälkeen olet kusessa lainojen takaisin maksun kanssa.

      • mikä.järki

        Kuka opiskelee alalle, jolla ei usko työllistyvänsä?


    • eikannataottaalainaa

      Otin vuonna 1997 ja vuonna 1998 opintolainaa. Kaikenkaikkiaan yhteensä 24 000 markkaa. Valmistumisen jälkeen en päässytkään töihin, vaikka tutusta harjoittelupaikasta opintojen aikana piti löytyä töitä. Kyseinen firma ajautui konkurssiin, eli se siitä sitten. Töitä ei löytynyt, ei sitten niin millään, vaikka kuinka etsin ja etsin. Olin nuori ihminen. Koko elämä edessä. Koska en pystynyt työttömänä maksamaan takaisin opintolainaani, sen maksoi pois valtio. Olihan siinä valtion takaus. Tässä tapauksessa maksajana oli Kela. Maksettuaan velkani pankille alkoi Kela karhuamaan sitä minulta. Olin vasta mennyt naimisiin ja saanut lapsen. Jäin kotiin äitiyslomalle suloisen pienen vauvan kanssa. Mies kävi töissä. Sain Kelalta äitiysloman ajalta äitiyspäivärahaa, vai mikä lasten kodinhoidontuki se nyt nimeltään olikaan, en enää muista. Sen suuruus oli nettona 600€/kk. Lyhensin siitä Kelalle sitä takaisin perittävää opintolainan lyhennystä 200€/kk. Tuolloin rahat olivat aika tiukassa. Mies kävi töissä, mutta oli pienituloinen.Kyllä silloin kadutti. Sillä ylimääräinen 200€ olisi kyllä tullut tarpeeseen lapsiperheen arjessa, mutta se oli joka kuukausi pakko antaa Kelalle, kun olin tyhmyyksissäni ottanut opintolainaa, jota en sitten pystynytkään maksamaan takaisin. Alkuperäinen tarkoitukseni oli valmistua, mennä töihin ja maksaa opintolaina pois, ennenkuin ryhdyn äidiksi. Maailmantilannetta kun seuraa, niin tämä päivänä ei missään nimessä kannata ottaa opintolainaa, ellei ole ihan pakko. Työtön on todella kusessa sitten jos ei pystykään maksamaan opintolainaa pois. Ajat ovat vain pahentuneet niistä ajoista, kun minä olin ottanut lainaa. Silloin oli 90-luvun lama. Tänäpäivänä työttömyys on vielä pahempi, mitä silloin.

    • Itellä opintolainaa n.12 000. Liikaa. Koulun alkaessa työpaikkoja oli varsin hyvin, mutta nyt ei. Eli ei ole duunia mistä saisi rahaa, jolla voisi maksaa lainaa pois. Helvetin kivaa olla velkanen ja pers'aukinen. Paskin päätös koskaan oli mennä kouluun. Olisi vain pitänyt olla duunissa paskahommissa. Olisi ainakin rahaa.

    • laina.kannatti

      Minä otin opintolainaa maximimäärän. Muuten ei opiskelu olisi ollut mahdollista, sillä vanhempani eivät auttaneet mitenkään. Valmistuin, menin töihin ja maksoin lainan pois kymmenessä vuodessa.

      Opiskelu ja laina kannatti. Nyt on velaton elämä, oma asunto, kaikki tarvittava ja vähän enemmänkin.

      Opiskelin alalle, jolle uskoin työllistyväni, kuten sitten tapahtuikin, sillä tähtäsin työllistymiseen jo opiskeluaikana.

      Jos opiskelee vaikka filosofiaa ja sosiologiaa heikolla motivaatiolla, ymmärrän, että lainarahalla opiskelu ei ehkä ole järkevää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe