Työllistämisvelvoite..

uusi1

Hei!
Te kaikki, jotka olette olleet Kunnan Tukityössä!
Kertoisitteko omia kokemuksia tälläisestä mahdollisuudesta?
Tämä mahdollisuus oli minulle aivan uusi. En tiennyt aikaisemmin tälläisestä asiasta.
Miksi se on ollut niin pimennossa?
Saan mahdollisuuden 6kk työhön. Ja päivärahat liitolta nollautuvat, jotka olisivat menneet umpeen piakkoin...

15

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huh80

      Pimennossa varsinkin nuoremmille. Vanhempia lähes 60 vuotiaita vaan pääasiassa otetaan juuri nollaamaan nuo liiton päivät. Mikä on ihan helvetin epäoikeudenmukaista. Sillä kyllähän nuo kaupungin hommat menee työttömyyden edelle ja enemmän tienaa kuin työttömänä. Puistopuolella tosin kuntoa vaatii kun kesällä joutuu työntelemään klippoa 7,3h päivässä tai lehtipuhallinta/siimaleikkuria. Ainut miinus on, että tulee todellakin huomattua kuinka laiskoja itse kaupungin vakkarityöntekijät ovat. Varsinkin naispuoliset eivät käytännössä tee mitään raskasta ja nauttivat lähes kolme kertaa enemmän palkkaa kuin nämä tukityöllistetyt jotka raataa niskalimassa. Nykyään nuorena työttömänä kärsit työtyömyydestä mutta jos olet jo lähes 60 niin kunnalla on joku helvetin velvoite tukityöllistää (eikä koske enää tulevia vanhuksia). Helppoahan se on kun on näköpiirissä aina liiton päivärahojen nollaus. Kuten äitinikin oli juuri elämänsä viimeisessä velvoite tukityössä ja nyt ansiosidonnaisella eläkkerlle asti ja taitaa hieman yli eläkeiänkin ansiosidonnainen juosta jos oikein ymmärsin puheista.

      • niin_tai_näin

        65 vuotiaaksi saakka voi saada ansiosidonnaista. Jos eläke on isompi kuin ansiosidonnainen, niin sitten heti lomps eläkkeelle kun mahdollista. Muutoin kannattaa olla 65 v asti ansiosidonnaisella.Maailma on täynnä monenlaista "epäoikeudenmukaisuutta". Se epäoikeudenmukaisuus, kun riippuu täysin siitä kuka katsoo ja mistä suunnasta asioita katsoo. Minusta on hyvä että 60v voi saada sen velvoitetyön putoamatta peruspäivärahalle.


      • vanhaerik

        "Mikä on ihan helvetin epäoikeudenmukaista." Sekö et kuusikymppinen pääsee kunniallisesti eläkkeelle.Jotka on raataneet kymmeniä vuosia,ja vähän ennen eläke ikää saa loparit. Onneksi on velvoitetyö.
        Nimimerk.Huh80 lienee nuori rämäpää. Mut sinun ei kannata kantaa huolta eläkkeelle pääsystä. Et varmasti elä niin vanhaksi. Eläkeikää nousee koko ajan, nousee,nousee,,,,
        Lopettasit narinan,ja alkasit etsimään töitä,tosin on harvoja työnantajia jotka tommosta valittajaa ottaa.


    • Moretta

      Pääsin viime vuonna kunnan velvoitetyöhön 58-vuotiaana heti kun minun 500 ansiosidonnaista työttömyyspäivää tulivat täyteen. Työ oli oikein mukavaa ja minua kohdeltiin samoin kuin vakituisia työntekijöitäkin. Se työ tuntui kerrassaan lottovoitolta. Nyt olen taas ansiosidonnaisella ja matkalla kohti eläkeputkea. Työllistämistyöt voivat siis olla joskus mukaviakin.

      • alkuperäinen1

        Hei! Kiitokset vastauksesta!
        Tuo oli mielestäni oikein hienoa, että viihdyit työssäsi, ja sinua kohdeltiin hyvin työpaikassasi.
        Onhan se aina arveluttavaa mennä, uuteen paikkaan, josta ei tiedä ennalta mitään. Mutta, eihän sinne mennä heti ylennysmielessä. ;) Koska, se kestää vain sen puoli vuotta. Ja taas alkaa se työtön elämä, sen jälkeen...
        Minä pidän tositarkoituksena sitä, että pääsee yleensä töihin. On tämä työttömän elämä niin raskasta, jos on työhaluja vielä.

        Uskoakseni se koittelee hyvin paljon kaikkia, kun YT-neuvotteluiden jälkeen potkitaan pihalle.
        Tulee vaan heti mieleen, että mitä tein väärin? Kun kirjoitetaan lopputili papereita. Silloin ei työnantaja muista yhtään mitään, vaikka ylitöitä sai painaa. Eikä moitteita tullut mistään.
        No, niin... Ei tämä valitus ollut katkeruutta. :) Vaan totuutta, jonka tuhannet ihmiset ovat saaneet kokea. Ja varmasti kaikilla olisi työhalut olleet vielä tallessa.

        Minulla on ikää 57v ja liiton päivärahoja vielä 30 päivää jäljellä. Eli tämä mahdollisuus on onnenpotku tähän arkiseen harmauteen. Seinät ovat vielä pystyssä, ei päälle kaatuneet.

        Mutta, Anteeksi vain, kysyisin Sinulta, että minkälaiseen työhön pääsit? Ja oliko se tuttua hommaa? Palkasta en kysele, verot ovat pienemmät kuin Liiton korvauksista se 25%
        Minulla ei ole Kunnan töistä mitään tietoa, koska olen ollut jo 16v pojusta asti erilaisten teollisuuden hommissa. Välin mahtuu joitakin työttömyys vuosia...
        No, juu kirjoittelen myöhemmin lisää. Ja kommentoin myös aikaisempia hienoja vastauksia. Mutta, olit ensimmäinen joka kirjoitit omasta kokemuksestasi. Oli hienoa lukea... :)


      • hitsarihessu

        Ei velvoitetyön saaminen ole varmaa. Saa,jos valtiolla on rahaa. Asun pienellä paikkakunnalla,sain muutama vuosi sitten velvoitetyön kesällä,sanoivat et olin viimmeinen sinä vuonna. Rahat oli loppu. Oli kyllä ihan mukava työpaikka.Etenkin kun tiesi sen jälkeen pääsevän eläkeputkeen. Vai voiko risusavotta olla mukavaa,erillaista ainakin,konepajojen jälkeen.


      • hitsarihessu

        Lisään vielä,et se oli tämä vuosi,kun olin töissä,miten lie tänä vuonna.?

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/te-toimistoissa-rahat-loppu-koskaan-aiemmin-ei-nain-tukalaa-katso-alueesi-tilanne/5218848

        Oli kaksi vaihtoehtoa,mennä vanhustentalolle "yleismieheksi"olisi joutunut tekemään monenlaista,keittiöapulaisesta,mummojen kävelyttämiseen.Toinen oli risusavotta,valitsin jälkimmäisen,eikä ollut huono valinta. Ei ollut kellokorttia. Työajat jousti.Työtahdin sai itse päättää.
        Ei kannata olla liian nirso,jos meinaa päästä töihin . Oman alan töitä tuskin saa.


      • hitsarihessu

        Vieläkin jatkan. Naisilla,ja hoitajilla on varmaan helpompi saada oman alan töitä.
        Mut onhan se ihan mukava tehdä viimmeiseksi työksi ihan erillaista,mitä aiemmin.


    • Moretta

      Hei! Velvoitetyöni kunnalla oli toimistotyötä ja asiakaspalvelua. Sain käyttää ammattitaitoani työssä, mutta piti opetella aivan uusiakin asioita. Työ vastasi myös osittain koulutustani. Luulisin, että velvoitetyössä otetaan huomioon työntekijän ammattitaito ja yritetään löytää mahdollisimman sopiva työ. Aina se ei tietenkään ole mahdollista, mutta onhan se kunnallekin etu, jos saa ammattitaitoista työvoimaa.

      Työttömäksi kun jää alkaa miettimään, mikä minussa on vikana. Ei välttämättä mitään, muutakuin se, että on yli 50-vuotias ja työnantajat haluaa päästä eroon tämän ikäisistä kun tulee sopiva tilaisuus. Itse olen tällä hetkellä muutamien työttömyysvuosien jälkeen tyytyväinen tilanteeseeni. Voisin vielä tehdä töitäkin, jos jotakin järkevää löytyisi, mutta toisaalta haluan tehdä tilaa nuoremmille, koska työpaikoista on niin kova pula.

      • uusi12

        Hei! Ja Kiitos vastauksesta!
        Eli sinulla oli tuttua työtä. Ainahan tulee uusia asioita ja ne oppii nopeasti.
        Jos tuonne Kaupungin töihin pääsee ilman koulutusta, niin kyllä siellä varmasti jotakin pääsee tekemään. Sen puoli vuotta. Se on pääasia, että on työpaikka johon mennä.
        Ja, ehkä minäkin pääsen sinne eläkeputkeen? En olisi ikinä uskonut, että näin voisi käydä? Työt loppuvat yllättäen.
        Täällä J-kylässä on työpaikat aika vähissä.

        Mutta, olet oikeassa, että pitää antaa nuoremmille tilaa.
        Saas nähdä, miten minulle käy? Vähän jännittää, mutta se kuoppaan pudotus pelotti! Tämä kyseessä oleva mahdollisuus pelasti sen.
        Palaan vielä myöhemmin. Nyt on unihiekkaa silmissä...


      • Harrastelua
        uusi12 kirjoitti:

        Hei! Ja Kiitos vastauksesta!
        Eli sinulla oli tuttua työtä. Ainahan tulee uusia asioita ja ne oppii nopeasti.
        Jos tuonne Kaupungin töihin pääsee ilman koulutusta, niin kyllä siellä varmasti jotakin pääsee tekemään. Sen puoli vuotta. Se on pääasia, että on työpaikka johon mennä.
        Ja, ehkä minäkin pääsen sinne eläkeputkeen? En olisi ikinä uskonut, että näin voisi käydä? Työt loppuvat yllättäen.
        Täällä J-kylässä on työpaikat aika vähissä.

        Mutta, olet oikeassa, että pitää antaa nuoremmille tilaa.
        Saas nähdä, miten minulle käy? Vähän jännittää, mutta se kuoppaan pudotus pelotti! Tämä kyseessä oleva mahdollisuus pelasti sen.
        Palaan vielä myöhemmin. Nyt on unihiekkaa silmissä...

        Olin samassa kaupungissa velvoitetyöllistettynä jonkin aikaa sitten. Paikan löytyminen omalta entiseltä alalta (moneltakin, kun on akateemisia koulutuksia ja ammatteja useampia) teki vähän tiukkaa, mutta sitten otin itse yhteyttä sellaiseen kaupungin työpaikkaan, joka liippasi läheltä omia harrastuksia. Siellä olin puoli vuotta ja nautin joka hetkestä.

        Minua kohdeltiin erinomaisen hienosti, kuin kaikkia muitakin työntekijöitä. Opin alan konkareilta paljon harrastukseeni liittyen. Bonuksena työnantajan kannalta vein mukanani työpaikkaan uusia näkemyksiä ja tietoa aikaisemmilta aloilta. Sellainen kaikki voittaa -tilanne siis.

        Kannattaa siis siellä kaupungin työllistämispalvelussa kertoa myös harrastuksistaan tai muista kiinnostuksen kohteista, niin voi saada mieleisen työpaikan.


    • HerraAurinkoinen

      Minä olen ihan normaali. Äiti on minusta ylpeä.

    • uusi0106

      Niinpä!
      Erehdyit palstasta! Äiti jutut on ihan muualla. :))

      • Anonyymi

        Syyskuussa paikka velvoon kaupungin varastolle. Täytän kesäkuussa 57 . Onneksi on tämä järjestelmä vanhoille työttömille. Muistakaa, että kyseessä on lakisääteinen oikeus.Kaikki kunnat ovat velvollisia sen järjestämään 57-vuotiaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyskuussa paikka velvoon kaupungin varastolle. Täytän kesäkuussa 57 . Onneksi on tämä järjestelmä vanhoille työttömille. Muistakaa, että kyseessä on lakisääteinen oikeus.Kaikki kunnat ovat velvollisia sen järjestämään 57-vuotiaille.

        Niin ja työhistoriaa pitää olla vähintään 5 v. ja työttömyskassan jäsen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe