Kuntataloudesta ja kouluista

yksinkertaisuutta

Uusimman suunnitelman mukaan Ritamäelle rakennetaan 2-sarjainen alakoulu ja Liuhtariin 1,5 -sarjainen alakoulu sekä Keskuskoulusta, Hautasen koulusta ja Yläkoulusta ollaan tekemässä yhtenäiskoulua. Selittäkää nyt yksinkertaiselle kuntalaiselle tämän suunnitelman taloudellisuus. Meikä kun ei ymmärrä, mitä järkeä on 1. tehdä lukion lisäksi kalliilla rahalla kaksi uutta alakoulua, 2. yhdistää kaksi, pian käyttöikänsä päässä olevaa, erilaisista sisäilmaongelmista kärsivää isoa koulua yhteen ja perustella tätä säästösyillä. Tilanne on näet se, että 10-20 vuoden kuluttua Keskuskoulun ja Yläkoulun rakennukset ovat siinä kunnossa, että niiden tilalle pitää rakentaa uutta - ei riitä silloin nyt kaavailtu 600 neliön uudisrakennus (johon tuodaan myös Hautasen koulu) yhtenäiskoulun 700 -900 oppilaalle Ts. Lapuan taloustilanne kurjistuu entisestään, kun rakennetaan nyt ensin kaksi alakoulua ja sitten pian joudutaan rakentamaan uusia tiloja Keskuskoulun ja Yläkoulun väelle. Ja kun näille kahdelle viimeiselle joudutaan alkaa rakentaa tiloja, niin voi pojat, se vasta maksaakin väistötilat mukaan ottaen. Mutta mitäpä näistä, koska nyt suunnitellulla tavalla a. nämä päättäjinä toimivat rakentajat saavat firmoileen töitä, b. Ritakallion paremmin tienaava väki lsaa apsilleen hienon koulun -etteivät vain olisi nämä yhdessä keksineet kaataa Alangon kouluhankkeen, jotta a. saataisiin rakennusprojekteja näille firmoille ja b. Ritakallion lasten ei tarvitse kulkea kauas Alangon kouluun. Ja Haapakosken ja Poutun koulun lakkauttamista pelänneet: oletteko varmoja, että tällä nykyisellä suunnitelmialla koulunne säilyvät paremmin? Kyllä teidän koulut voidaan lakkauttaa ja oppilaat siirtää uusiin Liuhtarin ja Ritamäen kouluihin ihan samalla lailla kuin mitä pelkäsitte tapahtuvan Alangon koulun yhteydessä. Lapualaiset, annatteko oikeasti näiden satraappien jatkaa edelleen valtuustossa ja käyttää meidän kaikkien maksamat verorahat omiin tarkoitusperiinsä? Nyt on aika ajatella sitä, mikä on kaikkien lapualasten hyväksi ja eduksi, ei vain pienen ryhmän!!

53

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusilukioko

      Siinä tuli ajattelemisen aihetta meille kaikille. Asiaa koko juttu! Uusi lukio rakennetaan "Sedun yhteyteen", näin rakentamista markkinoidaan kuntalaisille. Todellisuudessa se tarkoittaa, että vanhan kauppaopiston tiloja saneerataan ja kylkeen rakennetaan vain luokkatilaa. Kuntalaisia johdetaan harhaan myös siinä, että puhutaan uuden lukion rakentamisesta. Ei tule uutta lukiota. Lukio siirretään saman ikäiseen rakennukseen kuin vanha lukiokin on ja viereen rakennetaan uutena vain luokkatilaa. Minusta se ei ole viisasta touhua, eikä rehellistä markkinointia. Mitä sitten tehdään, kun vanha kauppaopisto on käyttöikänsä lopussa. Se aika tulee jo pian, ehkäpä se on sitä jo nytkin.

    • viikonvarrelta

      Tämän kannattaisi lukea kaikki en joila on lapsia ja niitten jotka aikovat äänestää. Tässä oli lyhykäisyydessän kaikki se mikä on L A P U A N olemassaolon perustana. Vai maksetaanko me verot S.jokeen ja heikennetää palvelutasoa kauttaaltaan. Mikä on silloin, meidän osuus siinä valtuustossa, missä näistä asioista päätetään.????? Kannattais kerrankin otta myös veronmaksajan ja koululaisten kokonaisetu huomioon.

    • ItkijöihinKyllästynyt

      Nykyinen suunnitelma kouluista on ainut mahdollinen ja järkevä ja moneen kertaan perusteltu. Nyt voisi loettaa tuon itkemisen varsinkin kun asia on päätetty ja kurapellolle on jo rakenteilla kaupakeskus, mikä sinne sopii paremman paikan puutteessa.

    • ÄlkääHajauttako

      Hyvä kirjoitus. En kuitenkaan usko että Ritakallion "paremmin tienaava väki" on vastustanut Alangon koulua matkaperusteella. Ritakallion asuinalueelta on keskimäärin 1,2km matka nykyiseen Ritamäen kouluun. Alangon kouluun matkaa tulisi keskimäärin noin 2km, mikä nyt on varsin lyhyt koulumatka.

      Mutta joo, nyt on valittu pikkukoppien tie. Pieniä koppeja tulee sinne tänne ympäri Lapuaa, ja koko ajan saa olla vaihtamassa kouluympäristöä. Ei missään muussa kunnassa ole valittu näin hölmöä tapaa toteuttaa peruskoulu.

      Varmaan suurin osa lapualaisista olisi tyytyväisiä, jos näitä asioita ei pitkitettäisi, ja tehtäisiin kerralla tarpeeksi suuri jättikoulu, että vältyttäisiin tältä pikkukoppi-ongelmalta. Koppi siellä, toinen täällä, voi härreguud. Hajauttamisessa ei ole pitkän päälle mitään järkeä, turhaa kustannusta vain ravata koko aika paikasta toiseen.

      Lapuan keskustaajaman alueella on tällä hetkellä 5 alakoulua. Se on aivan liikaa tämän kokoiselle taajamalle. Kolmella pärjättäisiin aivan hyvin, kunhan olisivat tarpeeksi suuria ja nykyaikaisia. Turha hajauttaa toimintoja pikkukoppeihin ympäri ämpäri Lapuaa.

    • SATRAAPP1

      Satraapit jatkakoon valtuustossa. Viimeisin koulupäätös on perhekoon kaupungin strategiaan sopiva päätös.

      Hienoa päätöksentekokykyä edustaa myös kauppaopiston rungon hyödyntäminen luion osana. Kauppishan olisi ollut puolityhjä ja onhan se kaupungin omistama rakennus. Kiitos satraapeille järjen käytöstä ha kiitos myös kepun ryhmälle äkillisen järkiintymisen johdosta.

      • Nyloppuu

        Kauppaopiston kellaris on monesti viemärit tulvinu silkkaa ihmispaskaa ja tälläiseen mätäpaskaan ollaan liittämäs lukiota! Muistakaa että Lapuan kokoomus puliveivas niin, ettei kokonaistaloudellista Alangon koulua pystytty toteuttamaan vaikka rakentamisesta valtuusto teki jo päätöksen. Nämä taliaivot piti vielä Alangon koulua liian kalliina kustannusarvioltaan, mutta nyt palaa rahaa ja aikaa vähintään kaksinkertainen määrä. Vanhan paukun teollisuustiloihin rakennettuihin koulutiloihin hukattiin miljoona euroa kunnes huomattiin, että tilat oli terveyssyistä käyttökelvottomat. Virheitä voi tehdä, mutta se on tyhmyyttä, kun niistä ei opita mitään. Potkut perseelle koko kykypuolueelle! Lapualaisilla ei ole enää varaa tälläisiin idiootteihin.


      • hävetkää.vähä

        Totta joka sana!!!! Nyt vielä tuo maakauppa Antilan kanssa. Sekin on poissa koulurakentamisesta.


      • Kepulaane

        Lapualla on jossain vaiheessa keksitty slogan: "perheekoon kaupunki", Hyvä ja osuva slogani onkin. Miten perhekoon ajatteluun olisi sopinut Alangon suurkoulu? Keskustan ryhmä oli pitkään Alangon suurkoulun kannalla vaikka Keskustan aatemaailmaan kuuluu pienet hajasijoitetut asiat eikä keskittäminen missään tapauksessa.

        Vaalien läheisyys pakotti lähes kaikkien Keskustankin valtuutettujen muistelemaan alkuperäisiä aatteitaan. Todennäköisesti neljä härkäpäisesti Alangon suurkoulua ajavaa kepulaista jääkin valitsematta uuteen valtuustoon.


      • perhekoonkaupunki

        Eiköhän se perhekoon kaupunki slogan sopisi paremmin Alankoon, jos kaikilla lapsilla olisi asianmukaiset kouluolot. Hajautettu malli sulkee pois liian monet oppilaat odottelemaan kymmeniksi vuosiksi koulua. Kokoomuspoikien esittelemä malli hajautetusta rakentamisesta on pelkkää herjausta aikataulullisesti. He tietävät itsekin, ettei se ole mahdollista. Puheet uudesta lukiostakin ovat harhaanjohtavia, sillä lukio tulee vanhan kauppaopiston yhteyteen. On iso riski tehdä niin. Eikö Paukun varastokoulusta opittu mitään.


    • ylihintaa

      Meinaatte rakentaa rakennuskielossa olevalle alueelle ja maksaa 800000 € ylihintaa Antilalle lojaalisuudesta. Nyt kun tiedetään sen alueen olevan rakentamiskielossa, niin hinta laskee entisestään.

      • tarviistietoa

        Onko Lapuan yläasteen rakennus kunnossa?


      • kelkasta.pudotetut

        Ei ole kunnossa yläkoulukaan. Eikä ne tilat vastaa enää nykyaikaisen opetuksen vaatimuksia. Lapua on pudonnut kelkasta siinäkin asiassa.


      • Gipsos
        tarviistietoa kirjoitti:

        Onko Lapuan yläasteen rakennus kunnossa?

        On se uusipuoli jossain kunnos, mutta vanhapuoli alkaa olla elinkaarensa päässä. Satavarmasti on sädesieniä ja muuta mielenkiintoista rakenteissa, nyt ei vain ole vielä oikea hetki sanoa sitä ääneen. Kävin itse kouluni siinä 90-luvulla, ja kyllä se sisäilma kurkkuun otti jo silloin. Sama juttu keskuskoululla, kurkkuun ottaa.

        Ennemmin tai myöhemmin siihenkin on pakko rakentaa nykyaikainen koulu. Siinä vaiheessa kannattaa oikeasti-oikeasti miettiä, että olisiko parempi tehdä ala- ja yläaste samaan rakennukseen. Eli yksi iso koulukompleksi siihen, eikä montaa eri rakennusta niin kuin nykyään. Näin vältytään kaksilta eri keittiöiltä ja ruokailutiloilta, sekä kaksilta eri liikuntatiloilta. Kuitenkin nämä ovat ison osaa päivästä vajaakäytöllä. Porrastamalla tämäkin toimisi saman katon alla. Kuten myös luokkatilat. Jokaisella oma kotiluokka jossa, ja sitten yhteiset muut oppimistilat, joissa voi välillä olla 4-luokkalaisia, ja välillä 8-luokkalaisia, eriaikaan tietysti.

        Kuitenkin yhteiskäyttömallilla ne suurimmaksi osaksi Suomessa tehdään, nämä uudet koulut siis. Muutenkin koulumaailmassa, luokattomuus tekee tuloaan, eikä luokilla ole tulevaisuudessa enää niin suurta merkitystä. Puhutaan enemmänkin oppimisympäristöistä, joissa osa ryhmätyöskentelystä voi tapahtua jopa aulatiloissa. Tällöin aulatilat täytyy olla avaria, sekä akustiikka sellainen, ettei koko aula kaiu.

        Esim Seinäjoen uusi kirjasto on juuri sellainen, että siellä voi jutella isokin ryhmä keskenään, ilman että koko laitos kaikuu. Hyvin suunnitelluissa aulatiloissa voi toimia useampikin ryhmä, häiritsemättä toisiaan. Koulujen nykysuunnittelussa on otettu monessa paikassa juurikin nämä aulatilat huomioon. Nehän ovat kuitenkin oppituntien aikana tyhjän panttina, joten ne kannattaa hyödyntää. Tällöin koko rakennuksen joka tila on mahdollisimman tehokkaasti käytössä. Aulatilat palvelee näin ollen sekä välitunteja, että opiskelua.

        Vanha systeemi on tehottomampi, kun oppilaat suljetaan luokkiin, ja käytävätilat kumisee tyhjyyttään suurimman osan päivästä. Uudessa suunnittelussa myös luokkatiloja tarvitaan vähemmän, koska aulatilat palvelee myös oppimista.

        Tehokas tilakäyttö perustuu toki tehokkaaseen organisointiin, mutta sekin on vain lähinnä tuntipalikoiden siirtelyä ja porrastamista. Lisäksi kun oppilaat pääsevät jollain tunnilla aulatiloihin esim ryhmätyöhön, se lisää mielekkyyttä kun ei tarvitse olla koko päivää suljetussa luokkahuoneessa, vaan pääsee istumaan pehmeille tuoleille sikin sokin. Siinä saa moni oppilas piristystä päivään, ja se tukee muutakin oppimista, kun väliin osuu hieman vapaamuotoisempi oppitunti aulassa. Esim ryhmätyöt sujuu tällaisessa vapaamuotoisessa tilassa jopa paremmin, kuin luokkahuoneessa. Aulatiloissa ryhmät voivat hajaantua paremmin, ja keskittyä tehtäviinsä mielekkäämmin.

        Että näitä asioita kannattaisi oikeasti ruveta miettimään. Koulu ei ole enää lähelläkään sellaista, mitä se on monen mielikuvissa, jotka perustuu 70- 80- ja 90-luvun koulumaailmaan. Oppimisympäristöt ovat nykypäivää, suljetut ja kiinteät tilat ovat historiaa. Tietoa ei enää nykypäivänä kaadeta ämpärillä oppilaan päähän, eikä oppilaille enää huudeta "OLKAA HILJAA, MINÄ PUHUN JA TE KUUNTELETTE". Nykyään oppiminen on vuorovaikutteista ja yksilöllisempää kuin ennen, oppilaat osallistuu oppimiseen aktiivisesti ja oppivat myös toisiltaan asioita.


      • olisko.jo.aika.ajatella

        Lukio vahoihin tiloihin ja vähän uutta lisäksi, ylä- ja alakoulu (keskuskoulu) ja Hautanen, vähän uutta tilaa lisäksi. Eikö se järki juokse yhtään. Tällaisella rakentamisella koululaisten tilanne ei korjaannu. Päin vastoin ongelmaa siirretään koko ajan tulevaisuuteen ja mikään ei muutu paremmaksi.


      • Pestalozzi
        Gipsos kirjoitti:

        On se uusipuoli jossain kunnos, mutta vanhapuoli alkaa olla elinkaarensa päässä. Satavarmasti on sädesieniä ja muuta mielenkiintoista rakenteissa, nyt ei vain ole vielä oikea hetki sanoa sitä ääneen. Kävin itse kouluni siinä 90-luvulla, ja kyllä se sisäilma kurkkuun otti jo silloin. Sama juttu keskuskoululla, kurkkuun ottaa.

        Ennemmin tai myöhemmin siihenkin on pakko rakentaa nykyaikainen koulu. Siinä vaiheessa kannattaa oikeasti-oikeasti miettiä, että olisiko parempi tehdä ala- ja yläaste samaan rakennukseen. Eli yksi iso koulukompleksi siihen, eikä montaa eri rakennusta niin kuin nykyään. Näin vältytään kaksilta eri keittiöiltä ja ruokailutiloilta, sekä kaksilta eri liikuntatiloilta. Kuitenkin nämä ovat ison osaa päivästä vajaakäytöllä. Porrastamalla tämäkin toimisi saman katon alla. Kuten myös luokkatilat. Jokaisella oma kotiluokka jossa, ja sitten yhteiset muut oppimistilat, joissa voi välillä olla 4-luokkalaisia, ja välillä 8-luokkalaisia, eriaikaan tietysti.

        Kuitenkin yhteiskäyttömallilla ne suurimmaksi osaksi Suomessa tehdään, nämä uudet koulut siis. Muutenkin koulumaailmassa, luokattomuus tekee tuloaan, eikä luokilla ole tulevaisuudessa enää niin suurta merkitystä. Puhutaan enemmänkin oppimisympäristöistä, joissa osa ryhmätyöskentelystä voi tapahtua jopa aulatiloissa. Tällöin aulatilat täytyy olla avaria, sekä akustiikka sellainen, ettei koko aula kaiu.

        Esim Seinäjoen uusi kirjasto on juuri sellainen, että siellä voi jutella isokin ryhmä keskenään, ilman että koko laitos kaikuu. Hyvin suunnitelluissa aulatiloissa voi toimia useampikin ryhmä, häiritsemättä toisiaan. Koulujen nykysuunnittelussa on otettu monessa paikassa juurikin nämä aulatilat huomioon. Nehän ovat kuitenkin oppituntien aikana tyhjän panttina, joten ne kannattaa hyödyntää. Tällöin koko rakennuksen joka tila on mahdollisimman tehokkaasti käytössä. Aulatilat palvelee näin ollen sekä välitunteja, että opiskelua.

        Vanha systeemi on tehottomampi, kun oppilaat suljetaan luokkiin, ja käytävätilat kumisee tyhjyyttään suurimman osan päivästä. Uudessa suunnittelussa myös luokkatiloja tarvitaan vähemmän, koska aulatilat palvelee myös oppimista.

        Tehokas tilakäyttö perustuu toki tehokkaaseen organisointiin, mutta sekin on vain lähinnä tuntipalikoiden siirtelyä ja porrastamista. Lisäksi kun oppilaat pääsevät jollain tunnilla aulatiloihin esim ryhmätyöhön, se lisää mielekkyyttä kun ei tarvitse olla koko päivää suljetussa luokkahuoneessa, vaan pääsee istumaan pehmeille tuoleille sikin sokin. Siinä saa moni oppilas piristystä päivään, ja se tukee muutakin oppimista, kun väliin osuu hieman vapaamuotoisempi oppitunti aulassa. Esim ryhmätyöt sujuu tällaisessa vapaamuotoisessa tilassa jopa paremmin, kuin luokkahuoneessa. Aulatiloissa ryhmät voivat hajaantua paremmin, ja keskittyä tehtäviinsä mielekkäämmin.

        Että näitä asioita kannattaisi oikeasti ruveta miettimään. Koulu ei ole enää lähelläkään sellaista, mitä se on monen mielikuvissa, jotka perustuu 70- 80- ja 90-luvun koulumaailmaan. Oppimisympäristöt ovat nykypäivää, suljetut ja kiinteät tilat ovat historiaa. Tietoa ei enää nykypäivänä kaadeta ämpärillä oppilaan päähän, eikä oppilaille enää huudeta "OLKAA HILJAA, MINÄ PUHUN JA TE KUUNTELETTE". Nykyään oppiminen on vuorovaikutteista ja yksilöllisempää kuin ennen, oppilaat osallistuu oppimiseen aktiivisesti ja oppivat myös toisiltaan asioita.

        Joillakin vain "ottaa kurkkuun" ja löytyy "sädesieniä" vähän joka käänteestä kun ei tohdi asettaa oikeita syitä itselleen näkyviksi. Sitäpaitsi niitä muodinmukaisia "oppimisympäristöjä" voi hyvällä mielikuvituksella toteuttaa lähes millaisissa ulkonaisissa kehyksissä tahansamutta nyt vain näyttää siltä, että jollain (opella?) on jämähtänyt päässä.


      • Gipsos
        Pestalozzi kirjoitti:

        Joillakin vain "ottaa kurkkuun" ja löytyy "sädesieniä" vähän joka käänteestä kun ei tohdi asettaa oikeita syitä itselleen näkyviksi. Sitäpaitsi niitä muodinmukaisia "oppimisympäristöjä" voi hyvällä mielikuvituksella toteuttaa lähes millaisissa ulkonaisissa kehyksissä tahansamutta nyt vain näyttää siltä, että jollain (opella?) on jämähtänyt päässä.

        Sulla on näemmä ainakin asennevamma.


      • NäinSenNäin
        Gipsos kirjoitti:

        On se uusipuoli jossain kunnos, mutta vanhapuoli alkaa olla elinkaarensa päässä. Satavarmasti on sädesieniä ja muuta mielenkiintoista rakenteissa, nyt ei vain ole vielä oikea hetki sanoa sitä ääneen. Kävin itse kouluni siinä 90-luvulla, ja kyllä se sisäilma kurkkuun otti jo silloin. Sama juttu keskuskoululla, kurkkuun ottaa.

        Ennemmin tai myöhemmin siihenkin on pakko rakentaa nykyaikainen koulu. Siinä vaiheessa kannattaa oikeasti-oikeasti miettiä, että olisiko parempi tehdä ala- ja yläaste samaan rakennukseen. Eli yksi iso koulukompleksi siihen, eikä montaa eri rakennusta niin kuin nykyään. Näin vältytään kaksilta eri keittiöiltä ja ruokailutiloilta, sekä kaksilta eri liikuntatiloilta. Kuitenkin nämä ovat ison osaa päivästä vajaakäytöllä. Porrastamalla tämäkin toimisi saman katon alla. Kuten myös luokkatilat. Jokaisella oma kotiluokka jossa, ja sitten yhteiset muut oppimistilat, joissa voi välillä olla 4-luokkalaisia, ja välillä 8-luokkalaisia, eriaikaan tietysti.

        Kuitenkin yhteiskäyttömallilla ne suurimmaksi osaksi Suomessa tehdään, nämä uudet koulut siis. Muutenkin koulumaailmassa, luokattomuus tekee tuloaan, eikä luokilla ole tulevaisuudessa enää niin suurta merkitystä. Puhutaan enemmänkin oppimisympäristöistä, joissa osa ryhmätyöskentelystä voi tapahtua jopa aulatiloissa. Tällöin aulatilat täytyy olla avaria, sekä akustiikka sellainen, ettei koko aula kaiu.

        Esim Seinäjoen uusi kirjasto on juuri sellainen, että siellä voi jutella isokin ryhmä keskenään, ilman että koko laitos kaikuu. Hyvin suunnitelluissa aulatiloissa voi toimia useampikin ryhmä, häiritsemättä toisiaan. Koulujen nykysuunnittelussa on otettu monessa paikassa juurikin nämä aulatilat huomioon. Nehän ovat kuitenkin oppituntien aikana tyhjän panttina, joten ne kannattaa hyödyntää. Tällöin koko rakennuksen joka tila on mahdollisimman tehokkaasti käytössä. Aulatilat palvelee näin ollen sekä välitunteja, että opiskelua.

        Vanha systeemi on tehottomampi, kun oppilaat suljetaan luokkiin, ja käytävätilat kumisee tyhjyyttään suurimman osan päivästä. Uudessa suunnittelussa myös luokkatiloja tarvitaan vähemmän, koska aulatilat palvelee myös oppimista.

        Tehokas tilakäyttö perustuu toki tehokkaaseen organisointiin, mutta sekin on vain lähinnä tuntipalikoiden siirtelyä ja porrastamista. Lisäksi kun oppilaat pääsevät jollain tunnilla aulatiloihin esim ryhmätyöhön, se lisää mielekkyyttä kun ei tarvitse olla koko päivää suljetussa luokkahuoneessa, vaan pääsee istumaan pehmeille tuoleille sikin sokin. Siinä saa moni oppilas piristystä päivään, ja se tukee muutakin oppimista, kun väliin osuu hieman vapaamuotoisempi oppitunti aulassa. Esim ryhmätyöt sujuu tällaisessa vapaamuotoisessa tilassa jopa paremmin, kuin luokkahuoneessa. Aulatiloissa ryhmät voivat hajaantua paremmin, ja keskittyä tehtäviinsä mielekkäämmin.

        Että näitä asioita kannattaisi oikeasti ruveta miettimään. Koulu ei ole enää lähelläkään sellaista, mitä se on monen mielikuvissa, jotka perustuu 70- 80- ja 90-luvun koulumaailmaan. Oppimisympäristöt ovat nykypäivää, suljetut ja kiinteät tilat ovat historiaa. Tietoa ei enää nykypäivänä kaadeta ämpärillä oppilaan päähän, eikä oppilaille enää huudeta "OLKAA HILJAA, MINÄ PUHUN JA TE KUUNTELETTE". Nykyään oppiminen on vuorovaikutteista ja yksilöllisempää kuin ennen, oppilaat osallistuu oppimiseen aktiivisesti ja oppivat myös toisiltaan asioita.

        En jaksanut lukea, kun lauseeseen..."Ja sitten yhteiset muut oppimistilat, joissa voi välillä olla 4-luokkaiset ja välillä 8-luokkalaiset, eriaikaan tietenkin".....miten ajattelit, pitäisikö joka välitunti vaihtaa oppilaille eri pulpetit meinaan, ovat vähän eri kokoisia oppilaita.


    • kyseenalaista.puuhaa

      Pestalozzi kirjoittaja on mitä ilmeisemmin yksi niistä puheenjohtajista, jotka kylvävät kyseenalaistettavalla tavalla verovaroja mieluummin omalle kokoomuksen jäsenelle kiitokseksi lojaalisuudesta, kuin miettisivät mihin kaupungilla on varaa. Kaupunkia ajetaan konkurssiin.

      • Pestalozzi

        Pestalozzi on kyseisenlainen henkilö vain tämän "puuhaa"-henkilön kyseenalaisessa ja tarkoitushakuisessa mielikuvituksessa.


    • helppistä

      mistä ihimeestä on tullut käsitys siitä että yläkoulu, keskustan alakoulu ja vielä kauppaoppilaitos olisivat huonossa kunnossa? isolla rahalla peruskorjattuja kouluja? Käyttöiän loppu on kummallinen laskennallinen huijaus: maailmassa on paljon käytössä olevia todella vanhoja rakennuksia, MUTTA NE ON PIDETTY KUNNOSSA ja hoidettu asiallisesti. Onko lapuankaupungilla muistettu hoitaa vai annetaanko rännien roikkua ?

    • ihme.ja.kumma

      Entäs nykyinen lukio. Kuinkas hyvin sitä on korjattu kun se määrättiin korjauskieltoon,koska se on niin huonokuntoinen.

    • KysynkinNyt

      Tässä ikuisesti jatkuvassa sekavassa koulujupakassa olisi kauungin edustajilla iso tilaus ja velvollisuus tulla julkisuuteen kaikkine siihen liittyvine tosiasioineen. Vaan onko heissä miestä ja naista tehdä se? Vaalitkin ovat kohta edessä. Missä piilee Lapuansanomien "tutkivat journalistit"? Onko heillä tiedonjulkistamisvelvollisuuksia tässä asiassa?

    • ahdasta

      Minä puolestaan kummastelen sitä, että kaikkein ahtaimpaan ja liikenteellisesti häijyyn paikkaan aiotaan laittaa todella erityisten erityislasten koulu. Kun tuo yläkoulun - alakoulun - urheilutalon muodostama alue on muutenkin sellainen sumppu, jossa yläkoulun oppilaat suhaa eestaas m-autoillaan, traktoreilllaan ja mopoillaan, niin kyllä hirvittäisi laittaa lapsia samaan pihapiiriin. Joka päivä kävelen ohi ja olen huomannut,,että yläkoulun pojat liikuttavat koneitansa tarpeettomasti UT:n toiselle puolelle. Siihen sitten erityistarpeet mukaan, juu.

    • onnim

      Eipä nyt yritetä muuttaa totuutta: kyllä Ritakallion väki vastusti Alangon koulua, koska koulumatkasta olisi tullut niin pitkä. Vanhempainyhdistys kirjelmöi asiasta.

      • häyhaä

        2km ko pitkä???


      • mietiskelijävaan

        On Ritakalliolla muutakin mieltä ilmassa kuin oma koulu sinne perälle. Nyt vain on niin, että Liuhtarin koululaisista on jo osa kulkenut koko alakouluaikansa väistötiloissa. He tarvitsevat akuutimmin koulun. Nyt Ritamäki riistää taas huomion ja Liuhtari nuolee näppejään. Keskuskeittiökin toimii sellaisissa tiloissa, että jos sinne tehtäisiin terveytarkastus, jossa katsottaisiin tilojen hygienisyyttä tarkemmin, eikä katsottaisi sormien läpi ongelmia, niin se paikka menisi käyttökieltoon. Keittiölle on varattu paikka Liuhtarin koulun yhteyteen, joten sekin puoltaa Liuhtarin koulun rakentamista ensin. Eikä tarvitse muistuttaa, että Ritavuoren - ja Liutarin koulut rakennetaan yhtäaikaa, se ei ole mahdollista, sillä huijataan ihmisiä. Tosin kaikki koulukohteet ovat samanlaisen hädän edessä, ei ole koulua joka joutaisi odottelemaan vuoroaan hamaan tulevaisuuteen. Priorisointia ei voi tehdä ilman, että joku koulu joutuisi kärsimään. SIKSI ALANKO ON PARAS VAIHTOEHTO. Kaikki saavat koulusnsa samassa aikataulussa ja nopeimmin.


      • K.kauppias
        mietiskelijävaan kirjoitti:

        On Ritakalliolla muutakin mieltä ilmassa kuin oma koulu sinne perälle. Nyt vain on niin, että Liuhtarin koululaisista on jo osa kulkenut koko alakouluaikansa väistötiloissa. He tarvitsevat akuutimmin koulun. Nyt Ritamäki riistää taas huomion ja Liuhtari nuolee näppejään. Keskuskeittiökin toimii sellaisissa tiloissa, että jos sinne tehtäisiin terveytarkastus, jossa katsottaisiin tilojen hygienisyyttä tarkemmin, eikä katsottaisi sormien läpi ongelmia, niin se paikka menisi käyttökieltoon. Keittiölle on varattu paikka Liuhtarin koulun yhteyteen, joten sekin puoltaa Liuhtarin koulun rakentamista ensin. Eikä tarvitse muistuttaa, että Ritavuoren - ja Liutarin koulut rakennetaan yhtäaikaa, se ei ole mahdollista, sillä huijataan ihmisiä. Tosin kaikki koulukohteet ovat samanlaisen hädän edessä, ei ole koulua joka joutaisi odottelemaan vuoroaan hamaan tulevaisuuteen. Priorisointia ei voi tehdä ilman, että joku koulu joutuisi kärsimään. SIKSI ALANKO ON PARAS VAIHTOEHTO. Kaikki saavat koulusnsa samassa aikataulussa ja nopeimmin.

        "Priorisointi" on tehty jo. Alankoon tulee kauppakeskus. Betonitolppia jo hakataan maahan.


      • kaapijat
        K.kauppias kirjoitti:

        "Priorisointi" on tehty jo. Alankoon tulee kauppakeskus. Betonitolppia jo hakataan maahan.

        Ei oo priorisoiru. Kauppakeskusta paalutetaan siihen, missä asemakaavassa sille on varaus. Täytyy kuitenkin muistaa, että asemakaavassa on myös edelleen sen kauppa-alueen takana varaus koululle sekä alangonpuistolle. Ei kauppakeskusta olla koulun tontille rakentamassakaan. Koulun varaus on siellä pellon perällä.


      • K.Kaupias
        kaapijat kirjoitti:

        Ei oo priorisoiru. Kauppakeskusta paalutetaan siihen, missä asemakaavassa sille on varaus. Täytyy kuitenkin muistaa, että asemakaavassa on myös edelleen sen kauppa-alueen takana varaus koululle sekä alangonpuistolle. Ei kauppakeskusta olla koulun tontille rakentamassakaan. Koulun varaus on siellä pellon perällä.

        Pellon perällä, peltihallien takana, piilossa maailmalta? Anna mun kaikki kestää!

        Kai typeryydelläkin joku raja on?


      • näin.se.menee

        Mikä koulu on tärkeintä rakentaa ensin, missä koulussa on suurin hätä Liuhtari ja keskuskeittiö, Ritamäki, Hautanen, lukio? Jos toisaalle kumarrat, pyllistät toisaalle, niin se vain on. Monet vaalit on vielä käyty ja moni ikäluokka ehtii käydä koulunsa parakeissa ja epäterveissä tiloissa ennen kuin viimeisetkin lapset saavat oman koulunsa, jos hajautetulla mallilla edetään. Vaikka näin vaalien alla politikot innostuvat ja kertovat satuja, että yhtä aikaakin rakennetaan Liuhtariin ja Ritamäelle ja lukio, mutta se ei ole totta. Muistakaa myös, että hallitus laittoi juuri äsken rahaa ja vaihtomaita kokonaisuudessaan puolentoista miljoonan edestä maan ostoon ja se on poissa koulurakentamisesta. Näin se vaan menee.


    • kärsiväveronmaksaja

      Muistakaa, että tämä miljoonapuhalus maakaupoissa on poissa koulurakentamisesta sekin ja vie kaupungin talouden yhä ahtaammalle. Koulurakentaminen kärsii aivan varmasti tällaisesta rahankäytöstä.

    • Aknas

      Noista mopoautoista ja traktoreista. Keskuskoulu-urheilutalo-yläaste välinen piha on vanhanaikainen. Se pitäisi tehdä uusiksi siten, ettei moottoriajoneuvoilla pääse huristelemaan alueen halki. Parkkipaikkojen ja ajoväylien muutoksella tämä onnistuisi. Ajoväylät ei saisi halkoa piha-aluetta.

      • kokemusta.on

        Ylä - ja alakoulujen alue aamulla on edelleenkin aikamoinen sumppu. Ei liikenne muutu sujuvammaksi millään uudella liikennejärjestelyllä. On suorastaan ihme, että lapset selviävät hengissä siinä mopoautojen ja autojen ruuhkassa. Jos alueelle tulee vielä Hautasen oppilaille koulu, niin uskallan sanoa, että liikenne on jumissa ja oppilaat kulkevat henkensä kaupalla kouluun. Hautasen koululaisista uskoakseni kaikki tarvitsevat kuljetusta, joten liikenne tulee lisääntymään todella paljon sillä alueella.


    • Mohikaanius

      Kuka alunperin keksi Alangon suurkoulun paikaksi, muistaako kukaan?
      Hajasijoittaminen sopii keskustaenemmistöiseen pieneen perhekoon kaupunkiin parhaiten. Keskittämien tuo mielee Neuvostoelämän suuruuden. Toki hienoa aikaa sekin. Ihmetyttääkin, että Keskustan ryhmässä on Alangon viimeiset mohokaanit.

    • viikonvarrelta

      Taitaa tulla kivet kuppiin täs kouluasias , kuin raveissa viimeisellä viidelläkymmenellä metrillä, eli puutuu. Nyt siirrettin maali liian kauvas, näillä maa kaupoilla. Olis pitänyt vähän tarkistaa mitä kauppa pitää sisällään. Ei muuta kun koulunteko Ritavuorelle venähtää harmaahan tulevaisuuteen. Liekkö joskus 2020 luvun loppupuolelle, voi lapsiparat.

    • yheksäntoista

      Ei kai se koulu sinne uudisalueelle ole tulossa, sinne tulee yli 200 asuntoa. Ritamäen koulun ja Sotatien välinen alue on kaupungin. Se ja nykyinen tontti varmaan riittää.

      • TehkääsSinne

        Eikö se koulu olisi hyvä sinne uudisalueelle tulla. Tarkemmin sanottuna reilu 100m Ritavuorentien nykyisestä päätepisteestä eteenpäin. Tuo piste on tulevaisuudessa Ritavuoren alueen keskipiste. Uudisalue tulee laajentumaan pitkälle kohti Kylkisaloa. Nyt jos koulu rakennettaisiin siihen, se olisi vuosien päästä alueen keskellä. Joku voisi vuosien päästä sanoa, että olipa joku viisas, kun ajatteli koulun alueen keskimmäiseen pisteeseen. Vaikka vielä sitä ei kartalta äkkiä hoksaakaan.

        Vanha Ritamäen koulu on alueen laidalla nyt ja tulevaisuudessa, koska asuinalue ei voi laajentua vanhan koulun ympärille ollenkaan, maasto ja muut esteet pitää siitä huolen.


    • valettako.taas

      Jos koulu ei tule juuri ostetulle alueelle, niin taas on valehdeltu sekä kuntalaisille ja muille päättäjille.

    • Näinseonvaan

      Jahka saadaan kaksi ihmistä jäämään pois kuntapäättäjistä, niin koulut rakentuu heti!

      • Lasteneduksi

        Olihan niitä neljä valtuutettua vastustamassa eli toivottavasti ei heitä enää valita.


      • omarahapuuttuu

        Ei uudelle alueelle Ritavuodelle tule koulua ainakaan kymmenen vuoteen? Tällä alueella on monta Liito-Oravan kohdetta, josta asiaa esittänyt Turja ei maininnut mitään ja kaupunki osti maat hurjalla hinnalla sokkona kuten tavallisesti???? Tästä seuraa ilman muuta valituskierre, joka ei heti lopu?? Kaupunki hankki omistukseensa luonnonsuojelualueen, johon ei heti rakenneta mitään???? hienosti menee


    • uskomatontamuttatotta

      Tästä alueesta on hierottu kauppoja kaupungin kanssa jo useasti aikaisemminkin, muistaakseni ensimmäisen kerran jo 80- luvulla ja useasti sen jälkeenkin, mutta neuvottelut ovat kaatunut aina siihen rauhoitusalueeseen. Nyt kauppa solmittiin mitä ilmeisemmin tietoisena rauhoitusalueesta, sillä ainakin Turja ja Antila ovat tienneet asiasta. Tämä ei voi jäädä tähän.

      • Pesäpuutriittävät

        Puheet rauhoitusalueesta ovat turhia. Puheenjohtajisto on oravien kanssa tehnyt asiasta esisopimuksen, oravat eivät valita kaavoituksesta, koska saavat vaihtomaata Kauhavan puolelta. Puheenjohtajisto osti salaisella lisäpöykirjalla tehdyn sopimuksensa mukaisesti kauhavalaisilta vanhan kydön, jossa on pesäpuita 110 kpl / ha. Tällä viiden hehtariin alueella on 550 pesäpuuta, määrä riittää reilusti ko. ostomaan kunnallispuistosta evakuoitaville oraville


      • HähjaHä
        Pesäpuutriittävät kirjoitti:

        Puheet rauhoitusalueesta ovat turhia. Puheenjohtajisto on oravien kanssa tehnyt asiasta esisopimuksen, oravat eivät valita kaavoituksesta, koska saavat vaihtomaata Kauhavan puolelta. Puheenjohtajisto osti salaisella lisäpöykirjalla tehdyn sopimuksensa mukaisesti kauhavalaisilta vanhan kydön, jossa on pesäpuita 110 kpl / ha. Tällä viiden hehtariin alueella on 550 pesäpuuta, määrä riittää reilusti ko. ostomaan kunnallispuistosta evakuoitaville oraville

        Onko Kauhavan puolen oravilta kysytty, huoliiko ne lapualaisoravia alueelleen. Onko kauhavalaisoraville myönnetty ylimääräinen pähkinäkuorma, rasitealueen hyvittämiseksi. Onko oravilta kysytty?


      • Asiatkunnossa

        Aviisis oli juttu, että nämä lapualaisoravat laitetaan VOK:n kautta, nämä kotoutetaan uuteen ympäritöön asiantuntevin menetelmin, meidän ei tarvitse olla huolissaan.


    • tietämätönnnn

      Mikä on 2-sarjainen ja mikä 1,5-sarjainen koulu ??????

      • luontokuuluukaikille

        Pesäpuutriittävät kirjoittajalle. Benga varmaan auttaa Kaitsua siinä oravien kotouttamisessa ja on muutenkin mukana auttamassa liito-oravien muuttopuuhissa.


    • ilkeilyä.tämäkin

      Satraapit ovat nyt aktivoituneet vaaleja varten, ahdistaa. Pikavauhdilla he yrittävät katkoa kaikki mahdollisuudet Alangon koulun rakentamiselta. Alangon rakennuspäätöksen kumoaminen on valtuuston esityslistalla ja virkamiehet on komennettu kaavojen kimppuun. Satraapit tekevät mahdollisimman paljon jäynää ja kiusaa uudelle valtuustolle, liekö pelkona etteivät he itse ole enää keväällä mukana päätöksenteossa. Kun mikään ei kuitenkaan käynnisty vielä tällä vaalikaudella, he olisivat herrasmiehiä, jos he jättäisivät suunnittelun suosiolla uudelle valtuustolle.

      • eijääräpää

        Mitä sitä enää rutistetaan kun Alankoon on jo kauppakeskus rakenteilla!


      • onnistuuvieläkin

        Kauppakeskus ei ole esteenä koululle, vaikkakin näin kansaa huijataan. Sinäkin uskot satraappien trolleja tai muita sanansaattajia.


      • oontuuminut
        onnistuuvieläkin kirjoitti:

        Kauppakeskus ei ole esteenä koululle, vaikkakin näin kansaa huijataan. Sinäkin uskot satraappien trolleja tai muita sanansaattajia.

        Eiks se ny oo vähän alentavaa koulutuksen kannalta panna koulu jonnekkin teollisuusalueelle ja vielä muilta ihmisiltä piiloon?


      • Naatana
        oontuuminut kirjoitti:

        Eiks se ny oo vähän alentavaa koulutuksen kannalta panna koulu jonnekkin teollisuusalueelle ja vielä muilta ihmisiltä piiloon?

        Alanko ei ole kyllä mitään varsinaista teollisuusaluetta. Siellä on lähinnä pieniä pajoja sekä varastoja. Esim kumi&kone on tyypillinen pienpaja, jossa on pienimuotoista yritystoimintaa. Suurin osa on kuitenkin pelkkiä varastoja, joiden pihoilla lojuu esim autonraatoja.

        Enemmänkin voisi kysyä, vaikka koulu ei alueelle tulisikaan. Että onko tämä pienpaja-alue tätäpäivää noin keskeisellä paikalla, jossa ei ole kovin tuottavaa toimintaa, vaan enemmänkin romunsäilytyspihoja. Jos siihen nyt kuitenkin kauppoja ruvetaan rakentamaan, niin onhan se todella ruman näköistä, kun kauppojen takana on romunsäilytyspihoja. Alangon alue on kuitenkin tulevaisuudessa (oli koulu tai ei) jokatapauksessa Lapuan keskeisintä paikkaa. Herää kysymys, voiko Lapuan keskeisimmällä paikalla olla tulevaisuudessa romunsäilytyspihoja, vailla todellista tuottavaa toimintaa. Kumi&kone on ainoa, jossa on ns tuottavaa toimintaa, mutta sekin piha pitäisi siistiä, koska näin keskeisellä paikalla.

        Kyllä niihin romunkaatopaikkoihin pitäisi saada jotain kunnon yritystoimintaa, esim jotain ihan oikeita yrityksiä, joissa muutakin kuin ruosteisia autonromuja.

        Se on sitten makuasia, voiko koulu olla ns "peltihallien" ja kauppojen takana. Kouluja nyt on rakennettu Suomen maassa vaikka minkälaisiin paikkoihin. Yhtäläisesti nämä siivottomat romupihat häiritsee näitä tulevia Tokmannilla ja K-supermarketissa asioivia, kun romuläjät on siinä kauppojen vieressä. Joten vaikkei siihen koulua tulisikaan, niin kyllä nuo romupihat pitäisi saada siistittyä, sekä jotain oikeaa yritystoimintaa siihen. Romunkaatopaikoille kyllä löytyy tonttia sivummaltakin, ja Lapuan kaupunki voisi sivummalta paikan osoittaa vaihtokauppana.

        Luulisi että Ritamäen asukkaitakin häiritsee, kun sieltä rinnetonteilta näkyy ainakin osasta nuo romupihat. Kyllä sielläkin asuintaloissa on varmaan monta kertaa mietitty, onko romunsäilytyspihojen oikea paikka näin keskeisellä paikalla. Kuitenkin varsinainen teollisuusalue on tätänykyä Honkimetsän puolella, jossa tonttia riittää ja on katseilta piilossa.

        Nykyiset pienpajojen ja romupihojen väkisin roikottaminen tuossa, on lähinnä kiusantekoa Alangon alueen kehittymiselle. Niin kauppojen kuin muidenkin rakenteiden osalta. Mitään kunnon toimintaa siinä ei juurikaan ole, romuja vain säilytetään kiusan vuoksi. Myös kumi&kone saisi paljon paremman paikan Honkimetsän suunnalta, jos vaihtokauppana tontin sieltä saisi.

        Peltihallien arvo ei ole yhtään mitään. Ainakaan noiden ruosteisten rötisköjen. Ne on vanhoja ja surkeita halleja, kiusanteon vuoksi siinä seisovat. Ei ole tätäpäivää.


    • OliskoRak

      Tietääköhän päättäjät mikä nostaa veroja?
      https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kansainvalinen-vertailu/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe