Lehdet tänään: Toivoa sote-valinnanvapaudesta

Minnileena

Jos omaishoitajat luopuvat, sote-valinnanvapaudesta tulee miljoonien lisäkulut,
maakuntien tulisi järjestää hoito toisella tavalla. Yleensä tämä toinen tapa on ympärivuorokautinen hoito maakunnan liikelaitoksessa (hoivakodissa, palvelutalossa)
Valinnanvapaus edellyttää henkilökohtaisen budjetin velvoitetta, se on tarkoitettu paljon sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitseville esim. iäkkäille ja vammaisille.
Sote-valinnanvapautta koskeva luonnos on parhaillaan lausuntokierroksella.
Lukekaa lehtiä ! Mm. Demokraatti-lehteä !
Lausuntokierros kestää ja koska sote astuisi voimaan, se on toinen juttu, mutta pitäkää itsenne ajan tasalla seuraamalla lehtiä.
Mitäköhän tämä tarkoittaa ? Ei vielä saa kunnolla selkoa.
Siis, että omaishoitajille/hoidettavalle tulisi valinnanvapaus?/omasihoitajapalkkio arvioitaisiin uusin perustein ?
Olen kysymysmerkkinä, tietoa ei ole tarpeeksi vielä.
Joku asiaa paremmin ymmärtävä voinee valaista ?!

20

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omh-

      Ja demokraatti-lehtikö kertoo totuuden siihen mitää poliittisia tarkoitusperiä lisäämättä?

      Älä viitti vedättää jo muutenkin raskasta työtä tekeviä omaishoitajia.

      • Minnileena

        Demokraatti-lehti ei kertonut omia mielipiteitään, vaan vain sen faktan, että asia lähtee lausuntokierrokselle, saman minkä hallitus on ilmoittanut jo tammikuun lopussa.
        Jos olisit lukenut artikkelin, tietäisit.


      • Minnileena

        Lisäys: Sana "toivoa" oli oma otsikointini, ns. retorinen kysymys.


      • omh-
        Minnileena kirjoitti:

        Demokraatti-lehti ei kertonut omia mielipiteitään, vaan vain sen faktan, että asia lähtee lausuntokierrokselle, saman minkä hallitus on ilmoittanut jo tammikuun lopussa.
        Jos olisit lukenut artikkelin, tietäisit.

        Demokraatti on SDP:n lehti, vai ei muka kerro omia mielipiteitään.
        Vaaliprokandaa parhaimmillaan, uskokoon ken haluaa mutta puolueetonta totuutta et ikinä puoluelehdistä löydä.


      • Minnileena

        Kaikissa muissakin lehdissä kerrotaan asioita "puoluevärityksellä".
        Siksihän meillä on aivot, että suodatamme sen "värityksen" pois ja luemme, tässä tapauksessa vain hallituksen ilmoituksen, oli lehti mikä hyvänsä.
        Käyn laidasta laitaan useita päivälehtiä (mukaanlukien Kauppalehti ja Talousuutiset) läpi päivittäin, uutinen s a t t u i silmiini ensimmäisenä Demokraatti-lehdestä.
        Minua kiinnostaa tulevaisuus myös vanhustenhoidon osalta.
        En aio silmiäni sulkea miltään uutisilta.


    • Minnileena

      Itsekin (yli 10 vuotta) omaishoitajana odotan kiinnostuksella mitä joskus tuleman pitää. Jaksan ja haluan vielä asioita seurata. En ihan umpiossa halua elää.
      (Demarit eivät ole hallituksessakaan, että heidän mahdolliset aivopesuyrityksensä oppositiosta ovat aivan sama minulle, kuten kaikkien muittenkin puolueitten itsekehut.
      En ole aivan pölhööntynyt vielä, ja pyrin pysymäänkin avoimena tiedolle, luen ensin, sitten suodatan tietoa ja teen johtopäätökseni.
      En sen kummemmin hyväksy kuin tyrmää kaikkea heti.)
      Tuskin valinnanvapaus minua koskee eikä omaistani. Laajennetulla tasolla sote tulisi voimaan 2021. Perustasolla 2018.
      Valinnanvapaudesta ei tahdo tietoa saada, mitä se käytännössä konkreettisesti tarkoittaa, vaikka kuinka tutkisi asioita.
      alueuudistus.fi -sivuilla kerrotaan asioista melko paljon ja sieltä löytyy myös vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin koskien valinnanvapautta.
      Tämä ensimmäinen lausuntokierros päättyy 28.3.2017

      Kaikkea hyvää sinulle "omh-" ja kaikille muille omaishoitajille !

    • sotesoppa

      Paljon oli tietoa alueuudistus.fi:ssä, omaishoitajillekin jotain.
      Perustaso tullee voimaan vasta 2019.
      "Asiakkaalle tehdään henkilökohtainen budjetti. Maakunnallinen tuottaja arvioi tilanteen ja asiakkaalle tehdään asiakassuunnitelma.
      Asiakas voi itse päättää, mistä hankkii asiakassuunnitelman mukaiset palvelut ja hän voi myös vaikuttaa palvelujen sisältöön".
      Koskee myös vanhuksia ja vammaisia.
      Voi esimerkiksi saada maksuseteleitä/asiakasseteleitä, joilla voi hankkia kotiin tarvitsemaansa apua tai vaikka kuljetuspalveluja.
      En löytänyt selkeää vastausta, voiko valita laitoshoidon.
      On ennenaikaista arvioida, miten tulee menemään, koska asiat ovat kesken.

      • niin.törkeetä

        Tämä on just tätä. Nytkin osalla paikkakunnista puhutaan palveluseteleistä. Samassa sairaanhoitopiirissä osa omaishoitajista saa palveluseteleitä, osalle ei ole edes tiedotettu niistä.
        Onkohan monikaan tietoinen siitä, että inttervallihoitopaikkaankin voi pienituloinen hoidettava saada maksusitoomuksen...missään ei kyllä ole kukaan neuvonut mistä ja miten sitä haetaan. Kysy kunnasta...eivät ole ikinä kuulleetkaan.

        Saisivat rakentaa palvelutaloja sen verran, että omaishoidon voisi lopettaa. Omaishoitajat ovat väliinputoajia koska omaishoidontuki ei paljoakaan kerrytä työeläkekertymää.

        Yhteiskunta hyväksikäyttää omaishoitajia.


    • rakkausonkaikki

      Paljonko ne meistä välittää,ei mitään.

      Minulle rakkaus on tärkein asia!

    • deidu434

      2,8 mrd kustannussäästöt tekee omaishoitajat!

      • Omaistahoitava

        Ja yhteiskunta tienaa lisää, kun omaishoitajakin sairastuu siinä sivussa. Monia omaishoitajia vaivaa masennus ja jos omaishoitajuus kestää pitkään, burnoutin riski kasvaa. Kun hoitaa toista, ei välttämättä jaksa huolehtia itsestään. Nykyään on laissakin merkitty, ett omaishoitajille pitäis järjestää terveystarkastuksia. Taitaa olla monessa kaupungissa, niin ettei kaupungin puolelta tuotakaan järjestetä vaan omaishoitajan tehtävä on itse huolehtia omasta terveydestään. Päättäjät luulevat ett jatkossakin omaiset hoitavat itse vanhuksensa, voipi käydä niin ett monet ei rupea omaishoitajiksi, koska eivät halua luopua omasta elämästään ja vapaudesta. Eli vanhustenhoitokustannukset tulevat jatkossa nousemaan rutkasti, kun pitää järjestää kotihoito kotiin tai laitoshoitopaikka hoivakodista.


      • herätkää-
        Omaistahoitava kirjoitti:

        Ja yhteiskunta tienaa lisää, kun omaishoitajakin sairastuu siinä sivussa. Monia omaishoitajia vaivaa masennus ja jos omaishoitajuus kestää pitkään, burnoutin riski kasvaa. Kun hoitaa toista, ei välttämättä jaksa huolehtia itsestään. Nykyään on laissakin merkitty, ett omaishoitajille pitäis järjestää terveystarkastuksia. Taitaa olla monessa kaupungissa, niin ettei kaupungin puolelta tuotakaan järjestetä vaan omaishoitajan tehtävä on itse huolehtia omasta terveydestään. Päättäjät luulevat ett jatkossakin omaiset hoitavat itse vanhuksensa, voipi käydä niin ett monet ei rupea omaishoitajiksi, koska eivät halua luopua omasta elämästään ja vapaudesta. Eli vanhustenhoitokustannukset tulevat jatkossa nousemaan rutkasti, kun pitää järjestää kotihoito kotiin tai laitoshoitopaikka hoivakodista.

        Tosi hyvä ja ajankohtainen kommentti. Tälläkin palstalla on luettavissa, miten loppuunpalaneita omaishoitajat ovat. Omaishoitajan terveystarkastukset ovat retuperällä.

        Myös lakimääräisten omaishoitajien vapaiden pitäminen takkuaa, koska a) ei ole tarpeeksi inttervallihoitopaikkoja omaishoitajien vapaiden järjestämiseksi. b) hoidettavalla on niin suuri itsemääräämisvalta, että omaishoitaja ei pysty pitämään vapaitaan, jos hoidettava ei halua inttervallihoitoa tai sijaista. c) omaishoitajalla ei välttämättä ole varaa lähteä kylpylään lekottelemaan vapaiden ajaksi tai paikkaa missä viettää vapaansa, jos hoidettava ei suostu järjestettyyn hoitoon.
        d) inttervallihoitopaikka maksaa hoidettavalle ja yleensä se on omaishoitaja joka maksaa vapaistaan aiheutuvat kulut omaishoidon palkkiostaan. Moniko työntekijä maksaa palkkastaan vapaapäivänsä?
        Omaishoitajien kuntoutus takkuaa saman asia takia, koska hoidettavaa ei saada hoitopaikkaan. Jos omaishoitaja sairastuu äkillisesti, monessa kunnassa ei pystytä järjestämään edes kotiapua tai hoitopaikkaa hoidettavalle. (Ja tästä on ihan omakohtaista kokemusta).
        Milloin omaishoitajille saadaan oikea kesä/talviloma, jonka olisi pakko pitää ja hoidettavan pakko mennä laitoshoitoon?

        Ei omaishoitajalla ole varaa tai mahdollisuutta hoitaa itseään. Monelle se tunti päivässä omaa aikaa on ihan mahdoton ajatus. Monikaan, ei ymmärrä, että hoitotyön lisäksi omaishoitaja joutuu hoitamaan muut kotitalouteen kuuluvat askareet. Lämmityksen, lumenaurauksen, asioinnin kodin ulkopuolella ym.

        Entäpä tämä palkkio sitten, jos sitä saa. Paljonko on tuntipalkka 24/7, eiköhän meillä keskiverto omaishoitajilla päiväpalkkio jää alle 15 euroon ja taitaa se tuntiansio jäädä meillä monellakin sinne 0,50 - 1,00 euroon tunnilta.
        Sitten kun tämän palkkion saa, maksamme työeläkemaksun, työttömyysvakuutusmaksut, sairasvakuutusmaksun ym. ja ne verot. Eli yhtä tyhjän kanssa.
        Monen pienituloisen eläkeläisen omaishoidontuki menee suoraan hoidettavan elättämiseen! Tämä on synkkä tosiasia meille monelle.

        Verrataanpa omaishoitoa näihin perhekoteihin. Niissä peritään hoidettavalta vuokra sekä muista palveluista erikseen.
        Miksi omaishoitajat, jotka hoitavat omaistaan kotonaan, eivät saa mitään asumislisää omaishoidontuen lisäksi, sillä eihän missään saa ilmaiseksi asua, nykypäivänä...niin paitsi omaishoitajan luona, joka antaa huoneen, lämmön ja ruuan hoitopalkkiostaan.
        Eikö tässäkin olisi jo korjaamisen varaa?

        Ja Minnileenalle kertoisin, että on jo kauan puhuttu siitä, että myös omaishoidontuki siirrettäisiin kelan maksettavaksi soten myötä. Eli se tietää sitä, että osa omaishoidon tukea saavista putoaa tyhjänpäälle, koska nyt tukea saa eri kriteereillä.
        On myös puhuttu siitä, että tulevaisuudessa omaishoitajien pitäisi käydä pienimuotoinen "valmennus"kurssi, ennen kuin saavat edes tukea. Näitä kursseja on jo nyt järjestetty muistaakseni SPR:n toimesta.


    • rahamäärääkaiken

      Työelämässä ollessa oli sentään lakisääteiset vapaat ja palkka, jolla tuli toimeen vaatimattomasti eläen. Olen ollut kolme vuotta eläkkeellä ja jo sitä ennen hoitanut omaistani kotihoito apunani.
      En ole tehnyt sopimusta, etten tee mahdollisesti jotain karhunpalvelusta itselleni, kun korvaus on kuitenkin niin pieni. Olen omaishoitaja joka tapauksessa ja nyt eläkkeellä ollessani ei ole ollut päivääkään vapaata.
      Omat pienet toiveet eläkkeellä harrastamisista oli pakko unohtaa heti alkuunsa.
      Jatkuvasti elän henkisessä ristiriidassa.
      Odotin eläkkellepääsyä 40 vuoden puurtamisen jälkeen. Ettei olisi enää "pakkoja".
      Nyt vasta "pakkoja" onkin !
      Minusta vanhustenhoito pitäisi palata entisen mallin suuntaan.
      Aikoinaan 80-vuotiailla oli subjektiivinen oikeus päästä vanhainkotiin.
      Siis jos halusi, pääsi. Jos oli kunnossa eikä halunnut sai olla kotona.
      Oma tilanteeni on vielä kohtuullinen, vaikka uupunut olen jo nyt ja surullinen
      omien eläkehaaveiden kariutumisesta.
      Onko ihanoikeudenmukaista repiä ne säästöt, 28 miljardia, jo työnsä tehneiden eläkkeellä olevien selkänahasta, jotka hoitavat iäkkäitä eri tavoin eri asteisia sairaita vanhempiaan
      Eläkeläiset hoitavat eläkeläisiä, eikö kannattaisi antaa nuoremmille töitä ?
      Tulisihan siitä verorahoja valtion kassaan.
      Asia ei ole tietenkään ihan niin yksinkertainen, laitosten ylläpito ym. maksaa, mutta maksaa kotihoidon juoksuttaminenkin viisi kertaa vuorokaudessa asiakkaan luona, jonka olisi parempi olla ympärivuorokautisessa huolenpidossa.
      Raha määrää kaiken. Se on fakta. Verorahat eivät riitä, vanhukset on priorisoitu alimpaan paariaan. Ne, jotka toden totta sodan jälkeen tämän maan rakensivat.
      Maksaisin omasta pienestä eläkkeestäni hieman lisää veroja, jos vanhukset tulisi hoidettua asianmukaisesti.

      • ex-omhoit

        Ja ne nuoremmat omaishoitajat, jotka olosuhteiden pakosta ja yhteiskunnan painostuksesta velvoitetaan hoitamaan puolisoaan tai vanhempiaan, vedotaan velvollisuuteen ja tunteisiin, ovat myös tulevaisuudessa heikoilla, koska työeläke ei juurikaan kartu omaishoitotyöstä, jos nyt virallisesti on omaishoitosopimuksen tehnyt.
        Puolisoa hoidettaessa avioliitto muuttuu hoitosuhteeksi. Eikä vanhempiaan hoidettaessakaan se isä/äiti - lapsi suhde pysy sellaisena kuin se on ollut ennen hoitosuhdetta.
        Omaishoitaja ottaa vastuulleen toisen ihmisen hoiton ja hyvinvoinnin, ilman minkäänlaista koulutusta. Tekee pahimmassa tapauksessa yksin sen, mitä kolme koulunkäynyttä hoitajaa laitoksessa...velvollisuudesta.

        Jos perhe alkaa kumman kumman vanhemman omaishoitajaksi, parisuhde kärsii. Yhteiseen elämään ei hoitotyöltä ja hoidettavan tarpeilta ei löydy tarpeeksi aikaa. Lapset kärsii. Enään ei lähdetä perheenä yhteisiin harrastuksiin tai matkoille. Hoidettavan terveys määrää perheen tahdin.
        Omaishoidosta annetaan julkisuudessa todella ruusuinen kuva, mitä se todellisuudessa ei ole.


      • VihtoriT

        Juuri noin se menee käytännössä ! Kirjoitat hyvin !
        Omituista on minusta se, että useimmiten täysin ammattitaidottomille ihmisille
        annetaan vastuu jollakin sairauden asteella olevasta omaisesta !
        Se kuulostaa perustuslain vastaiselta, yhteiskunnan osaajat jättävät omaishoitajan sekä hoidettavan heitteille.
        Joskus voi saada kotihoidosta sairaanhoitajan käymään.
        Kotihoidon lääkärin piiriin on hyvin vaikea päästä. Viime keväänä sen lääkärin piti tulla hoidettavani luo. Lääkärin tulo peruttiin kolme kertaa. Jouduimme lopulta lähtemään sairaalaan, kun tilanne huononi niin paljon.


      • Loppuunpalanu
        VihtoriT kirjoitti:

        Juuri noin se menee käytännössä ! Kirjoitat hyvin !
        Omituista on minusta se, että useimmiten täysin ammattitaidottomille ihmisille
        annetaan vastuu jollakin sairauden asteella olevasta omaisesta !
        Se kuulostaa perustuslain vastaiselta, yhteiskunnan osaajat jättävät omaishoitajan sekä hoidettavan heitteille.
        Joskus voi saada kotihoidosta sairaanhoitajan käymään.
        Kotihoidon lääkärin piiriin on hyvin vaikea päästä. Viime keväänä sen lääkärin piti tulla hoidettavani luo. Lääkärin tulo peruttiin kolme kertaa. Jouduimme lopulta lähtemään sairaalaan, kun tilanne huononi niin paljon.

        Se ihmetyttää just, ett henkilö jolla ei ole minkäänlaista terveydenhoitoalalle tuntemusta joutuu yksin huolehtimaan omaishoitajana ollessaan hoidettavansa lääkityksestä ja terveydentilasta. Itse olen omaishoitajan ominaisuudessa huolehtinut molempien vanhempien lääkityksestä, ei ole ollut kotihoidon puolelta mitään apua saatavilla. Eli mun pitää tietää esim.sopiiko joku lääke hoidettavalle vai ei, pitää tietää myös milloin on hyvä tai huono verenpaine jne... Jos kerran pystyn ilman mitään terveydenhoitoalan koulutusta toimimaan kokopäiväisenä sairaanhoitajana kotioloissa, niin munhan pitäis kelvata myös tekemään samaa työtä esim.vanhustenhoivakotiin, samat lääkkeethän sielläkin on käytössä ja olen vaihtanut hoidettavalle kotonakin vaippoja, suihkuttanut, nostellut ylös sängystä ja välillä melkein kantanutkin häntä, pukenut, syöttänyt ja juottanut eli tehnyt just samaa työtä kuin hoitajat hoivakodeissa tekevät. Ainoa erotus tuohon on se, ett olen tehnyt nuo työt yksin kotona, ei ole ollut muita apuna kuten hoivakodeissa on. Yksin olen myös kantanut vastuun toisen hyvinvoinnista, mikä on muuten tosi stressaavaa. Mulla on alkanut jo seitsemäs vuosi putkeen omaishoitajana ja olen toista kertaa tässä työssä ja voin sanoa, ett alan olla jo väsynyt. Masennusta olen potenut koko tuon ajan, välillä tuntuu etten jaksais enää sängystä nousta, mutt pakkohan se on jonkun tuo hoidettava hoitaa, ei hän itse pysty itsestään huolehtimaan. Välillä en ole jaksanut pitää itsestäni huolta, hyvä ett kerran viikossa jaksoin suihkussa käydä, nykyään patistan itseäni huolehtimaan myös itsestäni. Kun on laitettava toisen hyvinvointi etusijalle, niin silloin tuppaa pistämään itsensä sivuosaan. Eikä yhteiskuntaa todellakaan kiinnosta mun jaksaminen ja vointi. Jonkun aikaa sitten eräs palveluohjaaja kyseenalaisti mun oikeutta saada harkinnanvaraisia vapaapäiviä lakisääteisten vapaapäivien lisäksi. Vuorohoitopäivistä vastaava palveluohjaaja oli jo ne mulle antanut vuos sitten ja ne on ollut tarpeeseen, koska hoidettavalla on ollut haastavaa käyttäytymistä alzheimerin takia ja en todellakaan pärjää niillä kolmella päivällä. Suutuin tuolle, joka rupes urputtamaan noista lisäpäivistä ja sanoin ett mä oon seitsemän vuoden aikana säästänyt helvetisti yhteiskunnan varoja ja nuo vapaapäivät on oikeastikin ainoa apu mitä olen kaupungilta saanut. Tuossa sivussa paljastui sekin ettei aikaisemmat asuinalueemme palveluohjaajat olleet tehneet työtään loppuun asti, kaikkia asioita ei oltu asianmukaisesti edes kirjattu ylös. Jopa yks hoidonarviointikäyntikin oli jäänyt kirjaamatta tietoihin. Koskaan palveluohjauspuolelta ei olla edes ilmoitettu sitäkään, ett palveluohjaaja on vaihtunut eli joo, yhteiskunta arvostaa meikäläistä ja mun tekemää työtä. Omaishoitaja on pelkkä nolla, arvoton henkilö yhteiskunnan silmissä. Yhtä heitteillä ollaan molemmat, minä ja sekä mun hoidettava, yhteiskuntaan kuulumattomia, merkityksettömiä, outsidereita.


    • Kkaa22

      Niille riittää että ollaan poissa silmistä. Pääasia ettei itse ole "muka"sitoutunut.Mitä siellä "maailmassa" muka on, viihdettä ja valheita. Pahuus vallitsee maan päällä.Minulle tärkeintä on hoidettavan hellä katse ja rakkaus hoidettavaan.Ja ne tuhannet muistot, valokuvat.

    • kenpätietäissen

      Omaishoitajien tilanteet vaihtelevat laidasta laitaan.
      Jos on jo itsekin jonkun verran iäkäs, mutta elämää olisi jäljellä ja on kiinni iäkkäässä omaisessa (vanhemmissaan) ilman mahdollisuutta mihinkään henkilökohtaiseen
      alkaa vuosien varrella vaipua epätoivoon, vaikka kuinka rakastaisi hoidettavaansa.
      Meillä jokaisella kun on vain yksi elämä.
      En tiedä kumpi lähtee tästä elämästä ensin, minä vai hoidettavani.
      Minulle ei tullut omaa eläkeikäistä elämää ollenkaan luulen, tai se on jo ohi, koska
      24/7 läsnäolo/huolehtiminen on vienyt voimani. Itse hoitaminen ei ole niin raskasta, ensin menikin henkiset voimat. Elämässä ei ole tarpeeksi sisältöä. Sairaanhoitajienkin vuorot kestää vain 8 tuntia ja on lakisääteiset vapaat ja lomat virkistykseen, harrastuksiin, ystäviin.
      Yritän hyväksyä tilanteeni.
      Muuta vaihtoehtoa ei ole.
      Hyvää kevääntuloa kaikille !
      Aurinko sentään paistaa risukasaankin !

      • JK-64

        Hyvää kevätä myös sinulle.


      • Poweriakaikille

        Täällä on toinen vastaavassa tilanteessa. Sitä on tosi yksin ja ulkopuolella muusta maailmasta, kun hoitaa omaistaan kotona. Oma elämä on pitänyt pistää narikkaan. Mä tunnen olevani yhtä vanha kuin hoidettavani vaikka olen hänen lapsensa. Tuntuu ett elämä on jo ohi mun kohdalta, ei ole oikeasti enää mahdollisuuksia mihinkään ja olen liian vanha jo kaikkeen. Joskus katson ikkunasta ulos ja ajattelen ett tuolla on oikea elämä ja mä olen täällä neljän seinän sisällä seuraamassa ikkunasta miten elämä kulkee ohi. Joinakin päivinä ajattelen, ett olisin jo valmis lähtemään tästä maailmasta, olen niin väsynyt tähän kaikkeen. Jos selviän hengissä tästä urakasta, taidan mennä lääkäriin ja pyytää sairauslomaa burnoutin takia, ei musta tässä kunnossa ole yhteiskuntaan palaajaksi, tiedä vaikka ei olis muuhun kuin työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka en vielä vanhus olekaan. Musta on viety kaikki voima, muistikin pätkii välillä monen vuoden hoitotyöstä johtuvan stressin takia. Kun on pitänyt muistaa kaikki hoidettavan asiat hoitaa ja lääkitsemisestä huolehtia niin ei ihme jos kopassa heittää ja lyö tyhjääkin välillä. Kumma, ett näinkin tampio on omaishoitajaksi kelpuutettu, kun en ole mikään järjen jättiläinen ikinä ollut. Mutt kai se riittää ett omaishoitajaksi valittu pystyy oman nimensä raapustaa omaishoitajuussopimuspaperiin muulla ei ole niin nökönuukaa, riittää ett henkilö liikkuu omin jaloin ja hengittää. Ei ne testaa millään tavalla onko henkilöstä omaishoitajaksi, ihan kuka tahansa kelpaa siihen duuniin.
        Ei muuta kuin tsemppiä ja jaksamisia ja poweria kaikille omaisiaan hoitaville. Päivä kerrallaan mennään sisulla eteenpäin ja pitäkää puolianne ettei kukaan teitä jalkoihinsa tallo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe