miten muut säästää ja miten paljon

rahaamenoihin

Millaista säästämistä ihmiset yleensä kannattavat ja mikä pankki lienee paras itse kenenkin mielestä. Minun pankkini oli ensin postipankki, sitten sampopankki ja sitten danskebankki. Koska olen tuhlari, rahat ei pysy tilillä koskaan, enkä saa säästettyä, joten avasin ilmaisen tilin osuuspankissa. Sain kuin sainkin säästöön 330,00 euroa, jota sästin kolme kuukautta. Sitten piti hankkia henkkarit ja passi sekä rahaa ruokaan ja harrastuksiin. Tilille jäi vielä rahaa ja tänään laitoin lisää. Nyt taas on vararahasto ja ensi kuun alusta menee lisää tilille ja vähän kotiinkin possuun. Kun joudun pihistämään ruokamenoissa ja käymään vitosella ja kympillä marketissa viikon alussa ja toisen kerran lopussa, niin itse paistettu leipä on herkkua ja sitä katsoo, mihin rahat riittää. Harrastukset on sen mukaiset, mutta nälkää en ole koskaan nähnyt, sen voin sanoa, kun makarooni ja hernepussi ovat halpoja, vaikka niistä ei pitäisikään. Minun iloni säästämisessä on ollut osuuspankin tili ja oma piiloni parvekkeella, jonne kerran unohdin rahat talven ajaksi. Nyt on taas pieni purkki parvekkeella ja pullossa rahaa kotona ja possussa. Pieniin tarpeisiin mainio piilo lapsilta on pikku purkki tai pussikin käy. Olen kuullut kenkään, aamutossuun toisin sanoen ja kai jotkut kirnuunkin ja mitä erilaisimpiin purkkeihin säästävät, minulla oli kasettisoittimen patterikotelossa filmipurkissa kolikoita ja kerran keksin kokeilla kelloa. Jos onnistuu unohtamaan pieniä seteleitä ja hiluja omiin kätköihin, on mukava joskus löytää ja silloin on ilo omasta pikkukätköstä.
Tilisäästäminen on nyt muotia, mutta kotona minä pidän rahaa jonkin verran aina kun mahdollista. Minun säästöilleni ei kukaan vielä ole mennyt ja sen on taannut tarkka huomiokyky ja etukäteen suunnittelu. Miten muilla menee.

12

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vipitön

      Säästän noin 50-100e kuussa säästötilille joka on nyt noin 1700e kokoinen.Sieltä on mukava lainata käyttötilille vailla korkoja, joita tulee pikavipeistä mahdottomasti.Nyt kun kevät tulee niin ajattelin hankkia uuden polkupyörän.
      Opin säästämisen taidon jo pienenä koska olimme köyhiä koko lapsikatras.
      Tilipäivänä heti summa säästötilille niin pysyypi tallessa tarpeeseen saakka ja on kiva tietää että hädän tullen apu on lähellä.

    • E220_CDI

      Asuntolainan lyhennyksen verran kuukaudessa osingot takaisin. Tavoitteena on maksaa eläkesalkun lisäeläkkeen turvin kestävällä tavalla sama nettotulo kuin työvuosina.

      Asunnon koosta riippumatta, jos asuntolainan pystyy maksamaan pois 10 vuodessa, ehtii seuraavien 20 vuoden aikana säästää todennäköisesti noin kolmen samanlaisen asunnon hinnan. Korkoa korolle.

    • euronverrankuussa

      Minä säästän 230,00 euroa tulevassa kuussa, jos ei tule laskuja ja joka kuukausi, jos rahaa jää, 150,00 euroa. Siitä lyhenee elämiseen joskus 50,00 euroa, mutta loppu jää tilille, ellei tule suurempia menoja.

    • Säästän_näin

      Ostin 4 uutta sjoituskohdetta.
      Kaikki 100% velaksi.
      Vuokralaiset maksavat sen verran että saan kaikki kulut peitettyä, myös verot.
      joten 20v päästä vuokralaiset ovat maksaneet minulle 4kpl yli 150 000€ asuntoja, eli 600 000€

      • kannustaja

        perilliset kiittää. hyvä näin. Toivottavasti eivät heti ryyppää koko omaisuutta


      • säästän_näin
        kannustaja kirjoitti:

        perilliset kiittää. hyvä näin. Toivottavasti eivät heti ryyppää koko omaisuutta

        Niin tai voinhan minä myydä noita asuntoja sitten eläkkeellä ja vaikka itse ryypätä ne.
        En vain ymmärrä mikä pakottava tarve ne on hävittää jos velattoman asunnon tuotto on n. 500€/kk.
        2000€ lisätulo eläkkeisiin tekisi kokonaiseläkkeeni sinne 3500 -4000e korville, kai tuolla jo muutaman paukun saa viikossa?


    • omaarahaa

      Kun säästää, minkä pystyy joka kuukausi, enempää ei voi odottaa keneltäkään, eikä kukaan laadi sääntöjä, paljonko minun on säästettävä kuukaudessa. Nyt aloitan tonnin säästämisen ja onnistunkin, uskoisin.

    • Jörö-paska

      Eikös Suomessa ole menossa Rakenne-muutos?
      Eläkket voidaan Tasa-arvon nimissä heti korjata,kaikille saman suuruiseksi.
      Nyt on elettävä tilanteen mukaan,säästöt pitää laittaa kiertoon
      Jotenkin tuntuu että Eduskunta Rakentaa-muutosta.....................................
      Kannattaa 100% ottaa eläkkeet suur-eläkeläisiltä alas ja jakaa tasapuolisesti,
      muiden eläkeläisten kanssa.

      • Oletkotosissaan

        Olen jo 26v maksanut kohtalaisen hyvää yelliä ja ennen sitä ollut hyväpalkkaisessa työssä.
        Meinaatko nyt että sellainen joka ei ole maksanut mitään eikä ole tehnyt koskaan töitä saisi minun eläkertymästä ison osan?

        Tuo on sitä sosialismin ajattelua parhaimmillaan, tehkää te muut työt minä kuittaan hyödyn.
        Tuon takia hieno sosialimin malli ei koskaan toimi, pari pummia joukossa jotka syövät kuormasta.

        Seuraava ehdotus olisi tietenkin että varallisuuskin tulisi jakaa kaikille tasan, jaetaanko velatkin?

        Ei lähdetä uudelleen utopioimaan sosialismista, siitä on aivan tarpeeksi kokemusta.


      • fdsk

        Sosialismi toimii hienosti niin kauan kuin muilla riittää rahaa. YELissä ja eläkkeissä yleensä sosialismi toimii sikäli, että jos satut kuolemaan, muut kuittaa raatamisesi hedelmät 100%. Tarkkaan ottaenhan et edes maksa eläkettä itsellesi, vaan ainostaan keräät optiot, joiden perusteella nostat aikanaan eläkettä mm. minun maksamista (pakollisista) eläkemenoista.


      • Einytliioitella
        fdsk kirjoitti:

        Sosialismi toimii hienosti niin kauan kuin muilla riittää rahaa. YELissä ja eläkkeissä yleensä sosialismi toimii sikäli, että jos satut kuolemaan, muut kuittaa raatamisesi hedelmät 100%. Tarkkaan ottaenhan et edes maksa eläkettä itsellesi, vaan ainostaan keräät optiot, joiden perusteella nostat aikanaan eläkettä mm. minun maksamista (pakollisista) eläkemenoista.

        Kyllä siitä eläkkeestä on nauttimassa leski sekä alaikäiset lapset.
        Ja jos aletaan spekuloimaan tuota jossittelua että rahat palautettaisiin perillisille niin paljonko eläkemaksut pitäisi olla jotta ne kattaisivat kuoleman aiheuttamat takaisinmaksut sekä eläkkeet.
        Sitten jos laskettaisiin varmuuden vuoksi vielä että kaikki eläisi 110vuotiaiksi (ihan varmuudella) ja jos kuolet 95 vuotiaana niin hyvitetään tuo vajaaksi jäänyt 15v.

        Mites palovakuutuksissa, saako niistä rahat pois jos ei satukkaan palamaan?
        Liikennevakuutus, sairasvakuutus, työttömyysvakuutus, tapaturmavakuutus sekä eläkevakuutus ovat lakiin määriteltyjä vakuutuksia.


      • fdsk

        Vakuutukset ovat vedonlyöntiä itseään vastaan. Vakuutuksista voittaa jos käy huono tuuri, mutta eläkkeiden maksussa häviää. Siinä on vissi ero.

        Vakuutukset tasaavat kustannuksia epätodennäköisyyden varalle, mutta eläkeikään eläminen ei ole enää nykyisin epätodennäköistä. Jos elän eläkeikään asti, ihan hyvä, laitan eläkesijoitukseni haisemaan viimeistä penniä myöten. Jos en, perilliset voittavat.

        Mitä lakisääteisyyteen tulee, lakiin se sosialismi perustui neukkulassakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe