Arkipäivää ilman retoriikkaa

elikkä siis miten ratkaisette keskitalven vihannes-ja hedelmäongelman, kun kaupan valikoimat ovat heikot, tomaatit maksavat painonsa kullassa eivätkä sittenkään maistu edes tomaatilta, kaikki salaatit ovat kolminkertaisissa hinnoissa jne, talvi on ollut huono Espanjassa ja se on nostanut tuoreiden vihannesten ja hedelmienhinnat pilviinja tilanne ei kuulemma parene ennen kevättä.
Keittiöstäni ei saisi koskaan puuttua tuoreita hedelmiä, lehtipersiljaa, limettejä ja avokadoja. Tomaatteja eikä sipuleja. Valkosipulia.

79

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohta-puoliin lähden käymään K-Marketin jonossa.
      Hertta on jono nimeltään.
      Siellä on kansain-välisiä Juustoja jonossa silmin pimein.
      Eiväthän ne halvaksi tule, mutta luusereitten ruoka-jonot on joidenkin maksettava.
      .
      "Parenpi ruoka, hyvenpi mieli"

      H.

      • samaan.kauppaan

        Kolmatta kertaa ?? Sulla on dementia.


      • samaan.kauppaan kirjoitti:

        Kolmatta kertaa ?? Sulla on dementia.

        "samaan.kauppaan"

        Eikä oo.
        Arvaa itse kuinka monta ruoka-jankutusta on ollut sitten viime kesän.
        Kyllä minäkin saan jankuttaa.

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "samaan.kauppaan"

        Eikä oo.
        Arvaa itse kuinka monta ruoka-jankutusta on ollut sitten viime kesän.
        Kyllä minäkin saan jankuttaa.

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"

        H.

        Minä poikkesin kaupassa.
        -
        Nonni.
        22,30 oli taksin taksa.
        Sis.mennen-tullen.
        Maksoin 25.
        Sis.Tip.
        -
        Ihan turhaa on riisua autoaan piuhoistaan pikku-asian vuoksi.
        Luoda lumia, raastaa ja raapia.

        H.


      • herttaistapaskaajauhat

        ralli-auto puhdistuu itsestään kun ajaa tarpeeksi lujaa itä-väylällä ja painaa äkki-jarrua hertto-niemen kohdalla.
        myykö hertta jauhepaskaa millaiseen kilo-hintaan?


      • herttaistapaskaajauhat kirjoitti:

        ralli-auto puhdistuu itsestään kun ajaa tarpeeksi lujaa itä-väylällä ja painaa äkki-jarrua hertto-niemen kohdalla.
        myykö hertta jauhepaskaa millaiseen kilo-hintaan?

        "herttaistapaskaajauhat"

        Kuten aina ennenkin.
        Tapaus on totta.
        Niin tapahtui tänäkin päivänä.
        -
        Ostamani Juustot (3kpl.) eivät ole koskaan vanhuuttaan jauhoutuneet.

        H.


    • heheheheeeeeee

      Älä ny fiineytees tukehu. Ei meillä täällä ole ongelmia. Ei ole mitään ratkaistavaa. Hyvät banaanit 95 senttiä/kilo. Hyvät porkkanat 85 senttiä/kilo, pestyt tai multaporkkanat. Hyvä keräkaali 49 sennttiä/kilo. Jne.

      • Samoilla eväillä mennään peruna, kaali,porkkana ja omena ei saa puuttua keittiöstä.


    • Hyviä ja maukkaita suomalaisia tomaatteja sekä kurkkuja on syöty kaiken talvea, eivätkä ole edes kalliita.
      Kaali on todella edullista, eivätkä sipulitkaan maksa kuin jotain reilun euron kilo.

      Eiköhän viinit ja muut iloliemet maksa paljon enemmän, ei niiden hinnoista juurikaan valiteta.

      • "Ancelina"

        Saako tilaltanne kuivattua Tomaattia?
        -
        Noh, ei se välttämätöntä ole.
        Kuhan mielessäni makustelen.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Saako tilaltanne kuivattua Tomaattia?
        -
        Noh, ei se välttämätöntä ole.
        Kuhan mielessäni makustelen.

        H.

        hunksz

        Kuivattua tomaattia ei ole tällä kertaa saatavana ja kuivatut tillitkin loppuivat.
        Persiljaa on vielä.
        Perunaa kyllä löytyy kellarista ja erilaisia marjoja pakkasesta.
        Laitetaanko tulemaan?


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Kuivattua tomaattia ei ole tällä kertaa saatavana ja kuivatut tillitkin loppuivat.
        Persiljaa on vielä.
        Perunaa kyllä löytyy kellarista ja erilaisia marjoja pakkasesta.
        Laitetaanko tulemaan?

        "Ancelina"

        Emmehän me nyt alku-kesästä.
        Jospa katsomme sitten loppu-puolella kesää.
        Herkullinen tarjous kuitenkin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Emmehän me nyt alku-kesästä.
        Jospa katsomme sitten loppu-puolella kesää.
        Herkullinen tarjous kuitenkin.

        H.

        hunksz

        Odottelemme siis uutta satoa, palataan asiaan ja täytetään silloin pärekorisi herkuilla.
        Omppuja omista puista, herukat ja karviaiset pensaista.


    • purkki-vitskut

      Idätän siemeniä, joista saan ituja, raastan porkkanaa ja niistä saan leivälleni kurkun ja tomaatin korvikkeen. Banskuja ja omppuja ostan joskus ja onnellisia he, joilla on pakastin täynnä marjoja. Sipulit jouduin laittamaan jo multaan, koska pääsivät itämään, mutta saanhan nyt lisukkeen siitäkin itujen kanssa leivälleni.

      Kaikkea ei aina tarvitse ollakaan ja yksineläjän on hankala ostaa pieniä määriä. Limenkin, jos sitä yleensä mihinkään tarvitsen, voin korvata pisaralla etikkaa, joita on eri laatuja. Vesi ja omenaviinietikasta saa raikkaan juoman, jonka pitäisi muka laihduttaa! DD Ilmeisesti en juo sitä tarpeeksi, vaan korvaan se ruoalla!DD

    • eppu2

      Kyllä ainakin viimeksi, kun kaupassa kävin, paikat notkuivat vihanneksia ja hedelmiä ihan niinkuin tavallisestikin.
      Eipä nuo hinnatkaan minua ole hirvittänyt.
      Luomua ostan aina, kun on saatavilla ja kotimaista. Harvemmin ulkomaista.

    • EsimerkiksiNäin

      Minä ratkaisen niin, että etsin hedelmällisen naisen, joka tuottaa jälkikasvua mahdollisimman runsaasti ja lapsilisillä lennämme Espanjaan hakemaan tuorevihanneksia.

    • eeipaha

      Tomaatti 0,99 500g, punasipuli 0,95 500g, avogado 700g 2,69, suippopaprika kallein 3,49e 500g.

    • EiKöyhäEiRikas

      Palstalla on perkeleesti köyhiä kun tiputtelevat hinnastoja lonkalta, turhan edullisia hinnastoja. Niitä saiturin satiaismenuja. Kukaan ole kuullutkaan sanaa Stockkan Herkku. No ehkä supermiljadööri Hunkszi on asioinut ko. kohteessa.
      Minä kuolisin nälkään pihistellessä kun / jos pitäisi tiirata jokavitun hinta ja verrata muihin kauppoihin ja miettiä varoilta, saakohan tuonkin näivettyneen porkkanan tarpeeksi halvalla vai onko siinä ylihintaa.
      En katso edes mainoksia.
      Nimim. Jokainen lati poistoon.

      • Minä ole ahkera tarjousmainosten lukija. Ostan aina vähän enemmän kerrallaan kaikenlaista tarjouksessa olevaa, siis sellaista mikä kestää säilytystä pikkusen kauemmin.
        Nytkin näkyy olevan pakastettua kanan sisäfilettä vajaat 30kr/kg. Pitää käydä hakemassa muutama kilo pakasteeseen. Kahvia en ole aikoihin ostanut muuten kuin tarjoushintaan, enkä vessapaperia ja sellaista ...

        Saan minä loput rahani hyvin menemään kaikkeen sellaiseen mikä ei muutu kakaksi. Enkä ole hajun tulevan sen kummempi täyshintasesta kuin tarjoushintaisesta ruuasta.

        Teatterin ja sellaiseen minulla menee vähän luvattoman paljonkin.


      • Tuli-vaan-mieleen

        Teatteri ja sellainen ei ole turhuutta vaan sisäisen janon sammuttamista.


      • Minä olen yksi niistä köyhistä :)
        Tykkään vertailla hintoja, tiedän tarkkaan mistä kannattaa ostaa milloinkin.
        Tämä on jäänyt ajoilta kun piti olla tarkkana joka pennistä, lasten koulutus ja harrastukset ym.. vaativat paljon rahaa.
        Nyt hintojen seuraamisesta on tullut melkein harrastus. Minulla on pienet ruokamenot, varmaan voisin ostaa ne vähät mitä tarvitsen millä hinnalla hyvänsä.
        En oikein välitä muista hedelmistä kuin eräästä määrätystä omenalajikkeesta ja Persimonista. Banaania ostan myös smoothieta varten. Salaatteihin kyllästyn nopeasti, yritän vaihdella erilaisiin niin maistuvat paremmin. Teen itse salaattikastikkeet, ihan hyviä ovat.
        Syön mielitekojeni mukaan, en juuri ajattele terveellisyyttä. Silti kaikki arvot ovat ikäisekseni hyvät. Ei ole diabetesta, ei kolestrolia, panokin on ok. lievää ylipainoa mutta kuuntelin juuri eilen illalla telkkarista että lievä ylipaino on vanhemmiten vain etu.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Minä olen yksi niistä köyhistä :)
        Tykkään vertailla hintoja, tiedän tarkkaan mistä kannattaa ostaa milloinkin.
        Tämä on jäänyt ajoilta kun piti olla tarkkana joka pennistä, lasten koulutus ja harrastukset ym.. vaativat paljon rahaa.
        Nyt hintojen seuraamisesta on tullut melkein harrastus. Minulla on pienet ruokamenot, varmaan voisin ostaa ne vähät mitä tarvitsen millä hinnalla hyvänsä.
        En oikein välitä muista hedelmistä kuin eräästä määrätystä omenalajikkeesta ja Persimonista. Banaania ostan myös smoothieta varten. Salaatteihin kyllästyn nopeasti, yritän vaihdella erilaisiin niin maistuvat paremmin. Teen itse salaattikastikkeet, ihan hyviä ovat.
        Syön mielitekojeni mukaan, en juuri ajattele terveellisyyttä. Silti kaikki arvot ovat ikäisekseni hyvät. Ei ole diabetesta, ei kolestrolia, panokin on ok. lievää ylipainoa mutta kuuntelin juuri eilen illalla telkkarista että lievä ylipaino on vanhemmiten vain etu.

        Voi sentään kun nauratti kirjoitusvirhe kommentissani :) Olin kirjoittanut panokin ok. painoa tarkoitin, siitä toisesta en virka mitään, kertokoon tuo virhe asian :)


    • Onneksi minulla ei ole tuollaista surullista pakkomiellettä, että keittiössäni pitäisi välttämättä olla jotain tietyn lajisia hedelmiä ja vihanneksia.
      Olen hyvä sopeutumaan siihen mitä on.

      Kirjoitat espanjalaiseten vihannesten ja hedelmien hinnoista.
      Niitähän en osta koskaan, kun mualtakin tulee halvempia ja parempia.

      Alankomaalaiset tomatit ovat parempia kuin espanjalaiset. Ei tosin yhtä hyviä kuin kotimaiset.

      Ostin äskettäin pakasteeseen hirmu hyviä, maailman parhaita (millä lie myrkytetty, kun ovat niin hyviä ja meheviä) belgialaisia harricots vertsejä 8kr/ 750gr. Ostin viisi pussillista kerrallaan.

      Katseli tuossa just meidän kauppojen mainoksia:
      clementiinit 15kr/kg (Israel)
      appelsiinit 9.95/kg (Egypti)
      omenoita 10kr/kg (Italia)
      ekologiset banaanit 19.95kr/ kg (Ecuador)
      kukkakaali 19.90kr/kg (Ranska)
      hunajameloni 12.90kr/kg (Brasilia)
      broccoli 10kr/2st

      Ei nuo hinnat minua konkurssiin vie.

      Sipuleista minulla on jäänyt sellainen olo, että eikö siitä oikein makseta asiakkaalle, että ne viedään pois kaupasta?

      • "Tellukka"

        Ja mikä on valuutta?
        Mikä maa?
        Suomi24?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Tellukka"

        Ja mikä on valuutta?
        Mikä maa?
        Suomi24?

        H.

        No joo,tosiaan. Jäi se iso S kruunujen edestä pois.
        Ruotsissa kun tuppaa nuo hinnat olemaan kruunuissa meille suomalaisillekin.


    • suvenelli1

      Söin just äsken kuorineen keitettyjä perunoita, porkkaraastetta puolukoilla höystettynä, Puruveden muikkuja paistettuna, parsakaalia höystettynä. Kaikki muut suomalaisia, parsakaali hollantilaista. Viimeksi, kun piti jostain syystä tomaattia ostaa, ostin hollantilaisia terttutomaatteja. Niistä tomaatin lehdistä ja varsista tulee sellainen hyvä tuoksu.

      Syön paljon suomalaisia juureksia, keräkaalia ja marjoja.

      • Marjoja minullakin on joka lähtöön. Nyt eivät viime aikoina ole oikein maistuneet jostain syystä. Tein syksyllä kurpitsasalaattia ja kurpitsaa puolukan kanssa, ne ovat hyviä lisukkeita.


    • No täällä on ollut uutisissa jo useamman kerran puhetta miten kylmä ja sateinen talvi Espanjassa on nostanut tuontivihannesten ja hedelmien hinnat pilviin Tämä on vaikuttanut etenkin salaattien ja tomaattien hintoihin, laatuun ja määrään kaupassa. Ei ollut minun keksimäni juttu. Kotimaisia vihanneksia ei täällä kyllä enää saa tähän aikaan vuodesta, mitä nyt jotain kaalisortteja, mutta en ole erityisesti kaalin ystävä. Porkkanaa ja muita juureksia on kyllä normaalihintoihin. Paikallisessa Coopissa olivat terttutomaatit melkein 60 kr. kilo ja kurkkuja en talvella yleensäkään osta kun ne maistuvat kummalliselle ja pahalle. Avokadot (keskikokoiset) olivat17 kr kappale ja niistä oli jo kuori irronnut eli todennäköisesti käyttäkelvottomia.
      En pidä kasvihuonevihanneksista mutta tulee tietysti ostettua, kun on pakko saada jotain tuoretta pöytään. Paprikat ovat myös hinnoissaan, mutta laatu on pysynyt hyvänä.
      Myönnän olevani ronkeli vihannesteni suhteen. Tarvii yrittää kasvattaa enemmän omassa maassa.

      • Omat puolukat,, mustikat ja omenahillot ovat tuoneet hieman lisäväriä ruokapöytään, mutta eivät korvaa vitamiinipitoisuudessa eikä armeissa tuoreita hedelmiä.


      • Pulp-fictio
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Omat puolukat,, mustikat ja omenahillot ovat tuoneet hieman lisäväriä ruokapöytään, mutta eivät korvaa vitamiinipitoisuudessa eikä armeissa tuoreita hedelmiä.

        Ostan kaupasta tarpeisiin tarpeeksi. En juoksentele hervottomasti tarjousten perässä.
        Liiterin kotimaiset 1. lkn:n tomaatit eivät ole kyllä 1. luokkaa nähneetkään. Hadmittaa. Hadmittaa. Kotimaista ensisijaisesti.


      • suosikotimaista

        Kotimaiset marjat ovat terveellisempiä kuin ulkomaiset hedelmät.


      • heheheheeeeeee

        Ulkomaisten vihannesten hinnat nousivat – kurjat säät aiheuttivat suuria satotappioita Etelä-Euroopassa
        Ruokakeskon osto- ja myyntipäällikkö arvioi, että vihannesten jonkin verran korkeampi hintataso jatkuu vielä pidemmän aikaa.
        Vihannekset1.2.2017 klo 11:05

        "Ruotsissa vielä heikompi tilanne
        Oksa kertoo, että korvaavia vihannestuotteita on tulossa muista maista. S-ryhmä on korvannut esimerkiksi espanjalaista kukkakaalia ranskalaisella kukkakaalilla.
        Erosen mukaan naapurimaassamme Ruotsissa vihannespula on vielä pahempi, koska siellä ei ole niin paljon omaa ympärivuotista kasvihuonetuotantoa kuin Suomessa.
        Oksan mukaan saatavuusongelmat koskevat vain vihanneksia. Hedelmien tarjonta on pysynyt normaalina, koska vaihtelevien satokausien takia hedelmiä tulee Suomeen useilta eri alueilta."


      • Nuo korkeat hinnat teillä voi johtua ruokakauppojen vähyydestä.

        Meillä tässä on kilpailevia kauppoja rinta rinnan ja olen huomannut Coopin joutuneen laskemaan hintojaan aika tavalla sen jälkeen, kun viereen tuli CityCross.

        Aikaisemmin Kooperatiivin ketjuun kuuluvat kaupat hallitsivat koko tämän kylän ruokien hintoja yksinään ja silloin oli sitä vaille, ettei ollut sisäänpääsymaksu vaikka ei mitään olisi ostanutkaan.
        Sitten tähän on tullut Hemköp, ICA Max, Willys, Lidl ja tuo CityCross kilpailijoiksi ja sen mukana monet hinnat ovat laskeneet pysyvästi.
        Jokaisella on hyviä tarjouksia, jotain hullun halpaa, joka viikko houkutellakseen asiakkaita ja toivoen, että asiakas sitten ostaa samalla kertaa kaiken muunkin tarvitsemansa siitä kaupasta täydellä hinnalla tai ehkä kalliimmallakin kuin viereisessä kaupassa.

        Noin kalliita tomaatteja ei ole minun silmiini osunut meidän kaupoissa varmaan koskaan.


      • heheheheeeeeee
        heheheheeeeeee kirjoitti:

        Ulkomaisten vihannesten hinnat nousivat – kurjat säät aiheuttivat suuria satotappioita Etelä-Euroopassa
        Ruokakeskon osto- ja myyntipäällikkö arvioi, että vihannesten jonkin verran korkeampi hintataso jatkuu vielä pidemmän aikaa.
        Vihannekset1.2.2017 klo 11:05

        "Ruotsissa vielä heikompi tilanne
        Oksa kertoo, että korvaavia vihannestuotteita on tulossa muista maista. S-ryhmä on korvannut esimerkiksi espanjalaista kukkakaalia ranskalaisella kukkakaalilla.
        Erosen mukaan naapurimaassamme Ruotsissa vihannespula on vielä pahempi, koska siellä ei ole niin paljon omaa ympärivuotista kasvihuonetuotantoa kuin Suomessa.
        Oksan mukaan saatavuusongelmat koskevat vain vihanneksia. Hedelmien tarjonta on pysynyt normaalina, koska vaihtelevien satokausien takia hedelmiä tulee Suomeen useilta eri alueilta."

        Linkki YLEn juttuun
        http://yle.fi/uutiset/3-9435228


      • heheheheeeeeee kirjoitti:

        Linkki YLEn juttuun
        http://yle.fi/uutiset/3-9435228

        En vielä ainakaan ole nähnyt tuorevihannespulaa meidän kaupoissa. En missään niistä.


      • Tellukka kirjoitti:

        En vielä ainakaan ole nähnyt tuorevihannespulaa meidän kaupoissa. En missään niistä.

        Tarjouksen vähyys näkyy vielä toistaiseksi paremmin hintatasossa. Willysissä ja Lidlissä ovat yleensä runsaat valikoimat, vaikka laatu ei aina ole kummoinen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tarjouksen vähyys näkyy vielä toistaiseksi paremmin hintatasossa. Willysissä ja Lidlissä ovat yleensä runsaat valikoimat, vaikka laatu ei aina ole kummoinen.

        Ne eivät oikein minun kauppojani ole muutenkaan.
        En ole kummankaan niitten jäsen. Muitten lähellä olevien ketjujen kyllä.

        Lidlissä en ole monta kertaa edes käynyt ja melkein tyhjin käsin silloinkin sieltä ulos kävellyt. En tiedä, mikä siinä vastustaa vaikka halvaksi kehuvat. Ainakin meidän Lidlissä minusta on pienen ja kurjan näköinen vihannesosasto. Ei oikein osasto ollenkaan, vaan siinä leipä- ja pöksyhyllyjen välissä oleva tiski.

        Willysillä on sitä parempaa hapankaalia, mistä minä tykkään. Silloin sieltä tarttuu mukaan jotain muutakin, sellaista mikä on hullun halvalla ja mitä muutenkin bruukaan ostaa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ne eivät oikein minun kauppojani ole muutenkaan.
        En ole kummankaan niitten jäsen. Muitten lähellä olevien ketjujen kyllä.

        Lidlissä en ole monta kertaa edes käynyt ja melkein tyhjin käsin silloinkin sieltä ulos kävellyt. En tiedä, mikä siinä vastustaa vaikka halvaksi kehuvat. Ainakin meidän Lidlissä minusta on pienen ja kurjan näköinen vihannesosasto. Ei oikein osasto ollenkaan, vaan siinä leipä- ja pöksyhyllyjen välissä oleva tiski.

        Willysillä on sitä parempaa hapankaalia, mistä minä tykkään. Silloin sieltä tarttuu mukaan jotain muutakin, sellaista mikä on hullun halvalla ja mitä muutenkin bruukaan ostaa.

        Meillä on Coopin, Ican, Hemköpin ja Willyksen etukortit (Willyksellä ei ole erillistä korttia, vaan alennukset menee automaatisesti jos olet rekisteröitynyt heidän kanta-asiakkaakseen).
        Mä luulen että noi Lidlin vihannes ja hedelmätiskit ja niiden koko ja laatu riippuu kauppiaasta: lähitaajamassa on erinomainen valikoima ja sieltä saa hedelmiä mitä ei juuri paljon missään muualla myydä kuten esim. litchejä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Meillä on Coopin, Ican, Hemköpin ja Willyksen etukortit (Willyksellä ei ole erillistä korttia, vaan alennukset menee automaatisesti jos olet rekisteröitynyt heidän kanta-asiakkaakseen).
        Mä luulen että noi Lidlin vihannes ja hedelmätiskit ja niiden koko ja laatu riippuu kauppiaasta: lähitaajamassa on erinomainen valikoima ja sieltä saa hedelmiä mitä ei juuri paljon missään muualla myydä kuten esim. litchejä.

        Voi olla sitten, että meidän Lidl on jotain sellaista pienempää laatua sitä ketju.

        Jotenkin sellainen törkyisen sekainen tunne, kun sinne menee. On siinä kaksikin tosi leveää käytävää, mutta sitten kaikenlaisia vaate- ja kenkäkaukaloita keskellä elintarviketiskejä.


      • No nyt vilkaisin suotte tomaatin hintaa meidän StoraCoopilla samalla kun olin siellä muutenkin (ostamassa tupakkaa 63kr/ aski).
        39.90 Skr oli espanjalaiset "kvist"tomatit. Ihan hyvän näköisiä ja tuntuisiakin, kun muutamaa kopasin. En silti ostanut ...

        Tuskin kuitenkaan kannattaa Dalajoen varresta ajella VärmdöMarknadille pelkästään tomaatinostoon, ellei sitten osta enemmän ja langaa naapureille 50kr/kg


    • Meillä ei omassa kylässä ole kauppaa ollenkaan ja ostan kaikki ruuat joko lähinnä vain kahden taajaman kaupoista, tarjolla on Coopin lisäksi Ica, Willys, Hemköp ja Lidl. Kahdenkymmenen minuutin päässä ostoskeskuksessa on myös IcaMaxi jossa on paremmat valikoimat.
      Hedelmien suhteen tilanne on parempi etenkin kun on tuotantoa maista jossa on satokausi juuri nyt, Euroopan ulkopuolella.
      ***
      Meillä syödään pääsääntöisesti vihanneksia ja hedelmiä joka aterialla plus että hedelmiä syömme välipalana. Olen joutunut ostamaan paljon pakastevihanneksia korvaamaan tuoreita ja vaikka nekin menettelevät laatu ei tietenkään ole sama.

      • heheheheeeeeee

        Kiviäkin kiinnostaa, mitä teillä syödään pääsääntöisesti .


      • "Paloma.se.co"

        Suomessako?
        Korppis! Auta.

        H.


      • Kuolettekohan te nyt nälkään?


      • korppis
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Suomessako?
        Korppis! Auta.

        H.

        Iltaa@ Tulin savenpyörityksestä. Päivä on ollut muutoinkin kiiruinen. Tein pienen työkeikan ja paperihommiakin aamupäivästä.

        Kaupassa kävin, en minä itselleni mitään ostanut vain ystävättäreni toimistolle kahvileipää.

        Yhden hengen ruokatalous ei tuota juurikaan ongelmia.

        Espanjassa kasvatetut tomaatit myydään myös hollantilaisina tomaatteina sillä hollantilaiset kasvihuoneet kasvattavat tomaatteja Espanjassa.🍎

        Ei tänä päivänä voi olla kovinkaan varma mistä elintarvikkeet tulevat.


      • korppis kirjoitti:

        Iltaa@ Tulin savenpyörityksestä. Päivä on ollut muutoinkin kiiruinen. Tein pienen työkeikan ja paperihommiakin aamupäivästä.

        Kaupassa kävin, en minä itselleni mitään ostanut vain ystävättäreni toimistolle kahvileipää.

        Yhden hengen ruokatalous ei tuota juurikaan ongelmia.

        Espanjassa kasvatetut tomaatit myydään myös hollantilaisina tomaatteina sillä hollantilaiset kasvihuoneet kasvattavat tomaatteja Espanjassa.🍎

        Ei tänä päivänä voi olla kovinkaan varma mistä elintarvikkeet tulevat.

        Noinhan se on.
        Kesällä katsoin, mistä mansikat on tuotu, mitkä ei olleet ruotsalaisia.
        Töpsän kyljessä luki, että ne on viljelty EU:ssa. Ei mitään, missä maassa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Noinhan se on.
        Kesällä katsoin, mistä mansikat on tuotu, mitkä ei olleet ruotsalaisia.
        Töpsän kyljessä luki, että ne on viljelty EU:ssa. Ei mitään, missä maassa.

        Lehmää myydään teurastuksen jälkeen märkänä. HEN- merkeistä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Noinhan se on.
        Kesällä katsoin, mistä mansikat on tuotu, mitkä ei olleet ruotsalaisia.
        Töpsän kyljessä luki, että ne on viljelty EU:ssa. Ei mitään, missä maassa.

        Ostin espanjalaisia mansikoita ystävänpäivänä Coopista., 36.60 kr per paketti. Oliskohan ollut 250 gr? Isoja ja kantaosa valkoinen. pari niistä maistui mansikalle.
        Etelä-afrikkalaiset viinirypäleet on nyt hyviä :)


      • korppis kirjoitti:

        Lehmää myydään teurastuksen jälkeen märkänä. HEN- merkeistä.

        Härkänä ja merkkistä, pitäisi lukea, pitänee poistaa tabletista oikolukuohjelma, tästä kännystä poistin jo.


      • korppis kirjoitti:

        Härkänä ja merkkistä, pitäisi lukea, pitänee poistaa tabletista oikolukuohjelma, tästä kännystä poistin jo.

        Minä jo ihmettelin sitä märkänä elikkä ajattelin että eikö sitä ole riiputettu tai veret on vielä ruhossa...


      • korppis kirjoitti:

        Härkänä ja merkkistä, pitäisi lukea, pitänee poistaa tabletista oikolukuohjelma, tästä kännystä poistin jo.

        Kyllä minä sen silti häräksi mielsin.
        Vaan on se niinkin, että varmasti lihaa myydään märkänäkin, että saadaan lisää painoa.
        Ainakin pakattu kuumasavustettu lohi on joskus tosi märkää.

        Tuskin siihenkään voi täysin luottaa, etteikö kotimainen liha olisi tuontilihaa, jos ei ole ollut itse nutjauttamassa sen elukan.
        Ruotsissahan myytiin pari vuotta sitten tarjouksessa ruotsalaista häränfilettä, mikä osoittautuikin olemaan puhvelia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä minä sen silti häräksi mielsin.
        Vaan on se niinkin, että varmasti lihaa myydään märkänäkin, että saadaan lisää painoa.
        Ainakin pakattu kuumasavustettu lohi on joskus tosi märkää.

        Tuskin siihenkään voi täysin luottaa, etteikö kotimainen liha olisi tuontilihaa, jos ei ole ollut itse nutjauttamassa sen elukan.
        Ruotsissahan myytiin pari vuotta sitten tarjouksessa ruotsalaista häränfilettä, mikä osoittautuikin olemaan puhvelia.

        Hen, eikö se ole ruotsalainen nyky sana se olisi pitänyt olla se johdatus lehmästä - härkään.


    • bessie-

      Veriappelsiinisesonki menossa parhaimmillaan! Yleensä syön aika vähän hedelmiä, mutta nyt menee jopa pari päivässä, pidän veriappelsiineista.

      Punaista ja keltaista paprikaa, kesäkurpitsaa, lehtikaalia, ruohosipulia, punasipulia ja porkkanaa tuoretavarana on aina kotona, tomaattia, kurkkua, inkivääriä ja valkosipulia aika usein, pakasteessa taas parsakaalia ja mustaherukkaa ja mustikkaa ja useimmiten myös karpaloa ja puolukkaa. Salaatteja tekee harvemmin mieli, niitä en juurikaan ostele vain itselleni.
      Kaikkea saa hyvälaatuisena ympäri vuoden, vain suomalaiset pakastemarjat ovat joskus olleet hakusessa.

    • just kuorin kolme porkkanaa
      ja oon niitä tässä napostellu sellaisenaan
      jääkaapista lehtikaalia leivän päälle pöydältä tuoretta kotimaista kurkkua
      tavallista kaalia bataattia punajuurta lanttua sipulia
      ja tietty perunaa
      egyptiläisiä appelsiineja oon syöny viime viikkoina
      monta kiloa ne on ollu tosi hyviä ja jotain seitkytsenttii kilo
      muita hedelmiä en oo nyt oikeen syöny
      juurekset on nyt halpoja ja ah niin terveellisiä
      ja purkista pillereitä päälle
      juu ja puolikkaan sitruunan mehu litraan vettä.

    • Juurekset ja kaalit ovat normaalihinnoissa täälläkin.
      Mitä on lehtikaali?
      Salaattikaalia?
      Ostin yhden suippokaalin ja tein cole slaw:ta porkkanan ja punasipulin kaa.
      Ja ei taatusti ole ylivuotisten pakastemustikoiden ja pakastepuolukoiden vitamiiniarvot tuoreiden hedelmien ja vihannesten tasolla. Minä säilönja pakastan marjoja koska tykkään niistä ja niiden mausta mutta ei ne takaa päivän vitamiinikiintiötä.
      Bessien mainitsemat veriappelsiinit ovat minunkin suosikkeja ja vähän keväämmällä tulevat mineolat joissa on raikas aromi.

      • bessie-

        Lehtikaali menee enempi tuonne 'terveysruoan' puolelle, ei se oikein salaattikaalina toimi. Voimakkaan makuinen ja 'kova'. Itse käytän enimmäkseen vokkeihin, aika pieneksi pilputtuna.

        Mustikkaa on vaikea millään tuontihedelmällä korvata, ei ole mitään vastaavaa. Vähän luulen, etteivät ihmiset yleensä syö mustikkaa ja puolukkaa nimenomaan vitamiinien takia. Mustaherukoissa taasen on niin paljon c-vitamiinia, että se päihittää lähes kaikki tavallisimmat tuontihedelmät mennen tullen, pakastettunakin. 50 grammasta saat päivän tarpeen. Ylivuotisia marjoja taitaa löytyä enemmänkin kotipakastimista? Täällä tosiaan rupeaa kaupoista suomalaiset pakastemarjat - mustaherukka varsinkin - olemaan aika vähissä tai kokonaan lopussa jo kesällä paljon ennen uutta satokautta.


      • se on sellasta pussissa myytävää
        tummanvihreetä se on niinkun sellasen lehden muotoinen
        siitä voi mm tehdä lehtikaalisipsejä uunissa
        voimakkaan makuinen mutta super foodia parhaimmillaan
        mulla oli kesällä kasvihuoneessa kaksi tainta
        ja söin joka päivä ihan syksyyn asti omia
        tosi kiitollinen kasvatettava en edes mää epäonnistu.


      • bessie- kirjoitti:

        Lehtikaali menee enempi tuonne 'terveysruoan' puolelle, ei se oikein salaattikaalina toimi. Voimakkaan makuinen ja 'kova'. Itse käytän enimmäkseen vokkeihin, aika pieneksi pilputtuna.

        Mustikkaa on vaikea millään tuontihedelmällä korvata, ei ole mitään vastaavaa. Vähän luulen, etteivät ihmiset yleensä syö mustikkaa ja puolukkaa nimenomaan vitamiinien takia. Mustaherukoissa taasen on niin paljon c-vitamiinia, että se päihittää lähes kaikki tavallisimmat tuontihedelmät mennen tullen, pakastettunakin. 50 grammasta saat päivän tarpeen. Ylivuotisia marjoja taitaa löytyä enemmänkin kotipakastimista? Täällä tosiaan rupeaa kaupoista suomalaiset pakastemarjat - mustaherukka varsinkin - olemaan aika vähissä tai kokonaan lopussa jo kesällä paljon ennen uutta satokautta.

        mää laitan sellasen lehden leivän päälle
        ja syön sellaisenaan tykkään muutenkin
        voimakkaan makuisesta enemmän kun jostain normi salaatista
        toimii hyvin salaattikaalina meillä :)


      • aina.i.ankeinen kirjoitti:

        se on sellasta pussissa myytävää
        tummanvihreetä se on niinkun sellasen lehden muotoinen
        siitä voi mm tehdä lehtikaalisipsejä uunissa
        voimakkaan makuinen mutta super foodia parhaimmillaan
        mulla oli kesällä kasvihuoneessa kaksi tainta
        ja söin joka päivä ihan syksyyn asti omia
        tosi kiitollinen kasvatettava en edes mää epäonnistu.

        Tuo viittaa nyt siihen kaalisorttiin mitä täällä sanotaan viherkaaliksi (grönkål) jota kehutaan superfoodiksi ja siitä tehdään chipsejä uunissa..pikkusen liikaa kaalinmakua...mun mielestä :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuo viittaa nyt siihen kaalisorttiin mitä täällä sanotaan viherkaaliksi (grönkål) jota kehutaan superfoodiksi ja siitä tehdään chipsejä uunissa..pikkusen liikaa kaalinmakua...mun mielestä :)

        varmasti just se
        ja pitää tykätä kaalin mausta jos siitä tykkää.



      • bessie-
        aina.i.ankeinen kirjoitti:

        mää laitan sellasen lehden leivän päälle
        ja syön sellaisenaan tykkään muutenkin
        voimakkaan makuisesta enemmän kun jostain normi salaatista
        toimii hyvin salaattikaalina meillä :)

        Syömme ilmeisesti ihan erilaisia leipiä, ja ehkä minulle on aina sattunut vähän 'sitkeämpää' lajiketta lehtikaaliakin, ei sitten ollenkaan toimisi lehtikaali leivänpäällysteenä minulla.
        Hampaista tai purennasta ei kiikasta, mutta en silti saisi yhdellä ja samalla haukkauksella leikattua sekä leipä- että lehtikaalipalaa suuhuni.
        Syömäni leipä on yleensä vaaleaa täysjyväpaahtoleipää aamukahvilounaallani. Tämä aamiaislounaani on minulle sillä tavalla tärkeä ateria, että haluaan sen olevan paitsi täysipainoinen ateria, myös kaikin puolin nautinnollinen alku päivälle. Lehtikaalin riekale leivänpäällysteenä oi sovi kuvioon.
        Sen harvan kerran kun tulen jotain salaattia ostaneeksi itselleni, ostan sen juuri näiden paahtoleipieni päälle laitettavaksi. Salaattien rapea rakenne ja jotenkin kesäinen maku, se taas sopii kuvioon tosi hyvin.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Syömme ilmeisesti ihan erilaisia leipiä, ja ehkä minulle on aina sattunut vähän 'sitkeämpää' lajiketta lehtikaaliakin, ei sitten ollenkaan toimisi lehtikaali leivänpäällysteenä minulla.
        Hampaista tai purennasta ei kiikasta, mutta en silti saisi yhdellä ja samalla haukkauksella leikattua sekä leipä- että lehtikaalipalaa suuhuni.
        Syömäni leipä on yleensä vaaleaa täysjyväpaahtoleipää aamukahvilounaallani. Tämä aamiaislounaani on minulle sillä tavalla tärkeä ateria, että haluaan sen olevan paitsi täysipainoinen ateria, myös kaikin puolin nautinnollinen alku päivälle. Lehtikaalin riekale leivänpäällysteenä oi sovi kuvioon.
        Sen harvan kerran kun tulen jotain salaattia ostaneeksi itselleni, ostan sen juuri näiden paahtoleipieni päälle laitettavaksi. Salaattien rapea rakenne ja jotenkin kesäinen maku, se taas sopii kuvioon tosi hyvin.

        Frisee-salaatti on minun mielisalaattini.


      • bessie- kirjoitti:

        Syömme ilmeisesti ihan erilaisia leipiä, ja ehkä minulle on aina sattunut vähän 'sitkeämpää' lajiketta lehtikaaliakin, ei sitten ollenkaan toimisi lehtikaali leivänpäällysteenä minulla.
        Hampaista tai purennasta ei kiikasta, mutta en silti saisi yhdellä ja samalla haukkauksella leikattua sekä leipä- että lehtikaalipalaa suuhuni.
        Syömäni leipä on yleensä vaaleaa täysjyväpaahtoleipää aamukahvilounaallani. Tämä aamiaislounaani on minulle sillä tavalla tärkeä ateria, että haluaan sen olevan paitsi täysipainoinen ateria, myös kaikin puolin nautinnollinen alku päivälle. Lehtikaalin riekale leivänpäällysteenä oi sovi kuvioon.
        Sen harvan kerran kun tulen jotain salaattia ostaneeksi itselleni, ostan sen juuri näiden paahtoleipieni päälle laitettavaksi. Salaattien rapea rakenne ja jotenkin kesäinen maku, se taas sopii kuvioon tosi hyvin.

        jep jep
        mää en syö ollenkaan vaaleeta leipää
        täysrukiista paahtimen kautta käytettyä
        ja mun mielestä ne lehtikaalin lehdet on kauniita
        kieltämättä se ruoto on vähän kovahko
        mutta hyvin menee mun hamapaissa hajalle
        ja se on makuasia se maistuu mun suussa
        esim mun mies ei syö sitä
        se syö kurkkua leivän päällä
        joskus kun raaskin laitan sen vokkiin sitä
        mutta tuore on aina tuore :)


    • mimmimum-..mi

      Sen huomasi hyvin kun Suomeen tuli kilpailua....esim. Lidl.. niin kaksi suurinta ketjua joutui pudottamaan hintojaan...sekä valikoiman monipuolisuutta...Jos ajattelee tätä vuodenaikaa ennen....vaikka -70 luvulle vihannesten ja hedelmien valikoima oli melkein olemattoman pieni....nyt on mistä valkata..
      Kotimaisen tomaatin hintaharppausta minäkin ihmettelin....5.50 kilo...

      • mimmimum-..mi

        siis lisäämään valikoiman monipuolisuutta myös....
        Omenia sai 2kg eurolla.....olivat Puolasta.


      • eppu2
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        siis lisäämään valikoiman monipuolisuutta myös....
        Omenia sai 2kg eurolla.....olivat Puolasta.

        Ihan näihin päiviin asti on saanut Ahvenanmaalaisia omenoita, ne on tosi hyviä.


      • mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

        Ihan näihin päiviin asti on saanut Ahvenanmaalaisia omenoita, ne on tosi hyviä.

        Kerran onnistuin löytämään ....tuosta lähinnä olevasta kaupasta....ennakkoluulo oli Puolalaisiin....mutta aika hyvältä maistuu nekin...."Syö omena päivässä"....huvitti kun yksi ihminen noudatti niin sitä sanontaa...ettei syönyt kuin yhden...vaikka mieli teki.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Kerran onnistuin löytämään ....tuosta lähinnä olevasta kaupasta....ennakkoluulo oli Puolalaisiin....mutta aika hyvältä maistuu nekin...."Syö omena päivässä"....huvitti kun yksi ihminen noudatti niin sitä sanontaa...ettei syönyt kuin yhden...vaikka mieli teki.

        Minulla on myös hieman ennakkoluuloja itäblokin tuotteita kohtaan kun ajattelen että onkohan niillä nyt sitten tarkkaa valvontaa laadusta ja etenkin puhtaudesta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ihan näihin päiviin asti on saanut Ahvenanmaalaisia omenoita, ne on tosi hyviä.

        Mitä sorttia ne on? Mä tykkään ruotsalaisista Ingrid Marie-omenoista ja Aromasta kans.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mitä sorttia ne on? Mä tykkään ruotsalaisista Ingrid Marie-omenoista ja Aromasta kans.

        Punakeltaisia, ei kovin isoja, laatikon kyljessä lukee Ahvenanmaa.
        Minä tykkään niitten mausta, suuhun sopivia.


      • oskariomenaton
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minulla on myös hieman ennakkoluuloja itäblokin tuotteita kohtaan kun ajattelen että onkohan niillä nyt sitten tarkkaa valvontaa laadusta ja etenkin puhtaudesta.

        Kaikkialla käytetään omenien kuin muidenkin hedelmien ym. viljelyssä "myrkkyjä" ja myrkyt myrkyn myyjät on samoja suuria firmoja.
        Luomuna ei tahdo onnistua edes omassa ryytimaassa, on niin paljon ötökät lisääntyneet.


      • Pulp-fictio
        oskariomenaton kirjoitti:

        Kaikkialla käytetään omenien kuin muidenkin hedelmien ym. viljelyssä "myrkkyjä" ja myrkyt myrkyn myyjät on samoja suuria firmoja.
        Luomuna ei tahdo onnistua edes omassa ryytimaassa, on niin paljon ötökät lisääntyneet.

        Leipä se on, mikä miehen/naisen tiellä pitää.
        Olen addiktoitunut varrasleipään, siihen Pirkan kuminalliseen. Nam.
        Eipä ole enää ruutunäkkiä.
        Kumina ei kaikkia miellytä,
        Kuten karvasmanteli Runerbergin tortussa. Pitää olla. Nam.
        Kuten mantelimassa laskiaispullassa. Pitää olla. Nam.
        Tällaisia "vihanneksia" mielin.


    • Taidankin lähteä siivoamaan jääkaappia ja tekemään kauppalistaa. Tänään olisi sellainen päivä. Yöllä on tupsahtanut vähän lunta ja pyykkejä kuivaajassa. Aamuaskareet vielä pahasti kesken. Ootte te sellaisia veitikoita kun viette mun ajan täällä ;)

    • Meilläkin tomaatit ja kurkut ovat yli kolmen euron kilohinnoilla, jotain kotimaisia vaihtoehtoja näyttää olevan, jotka vähän pinnistää kuitenkin ostamaan. Avokaadoakin saa välillä halvemmalla. Tomaatteja saa tosin purkitettuinakin.

      Juureksia popsimme, minusta perunakaan ei ole huono vaihtoehto vaikka sitä on kautta vuosien parjattu ja laitettu samalle linjalle makaroonien kanssa. Mä en usko noihin!

      Mutta kaikenkaikkiaan en halua tinkiä mun ruokavaliosta, tingitään sitten jostain muusta.

    • Meillä on nurkan takana halpahalli ja k-market ja lidl,
      aina on kaikki tarpeellinen herkku niistä löytynyt.
      Pakkasessakin on aika paljon marjoja vielä ja juureksia suosin,
      kaaleista tykkään.
      Banaania ja sitrushedeslmiä ostelen, omeniin saan syksyisin semmoisen kyllästyksen, että tartun vain tarpeeseen omenoihin, en koskaan huvikseni.

      Kotimainen tomaatti ja kurkku maksavat tällä hetkellä kyllä 'maltaita' varsinkin kun teen kastikkeetkin ilman jauhoja tomaattipohjaisina ja syksyllä pakastetut erät on jo käytetty loppuun.

    • Siilimuorikka3

      Ei ongelmaa. Tomaattia, kurkkua, jääsalaattia, paprikaa, appelsiineja ja banaania löytyy kaupasta läpi vuoden. Appesliinit olleet nyt ainakin pari viimeistä vuotta tosi hyviä vuoden läpeensä.

    • Korven Lidlistä löytyy edullisimmat vihannekset ja juurekset.

      Tosin herkkuni parsa on vielä hinnoissa.

      Vuotellaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe