mikä idea mersujen omistajilla on

kylläpitääihmetellä

Kun vanhempaa autoa kysytään puhelimella joka on myytävänä,niin jokakerta saa miltei vastauksen ei ole kuitteja ja huoltokirjaa jostä näkyisi öljynvaihdot sekä myös osien uusinnat.

Muilla merkeillä näitä on jonkin verran nähtävillä,missä on vika?

Ei minusta ole mieltä siinä että vaikka olisi tuonti auto ja auto olisi tuotu yli kymmenen vuotta sitten suomeen niin edelleenkään tältä ajalta ei ole tietoja.

Kukapa haluaa maksaa sitten noista? arpapeliä ja miettiä mikä osa tai mitkä osat nyt kohta menee.

Veikaanpa että ovat ikimyytäviä ja lahoavat silmissä,koska noissa c ja e malleissa on paljon ruostetta jo etukäteen, niin kuka uskaltaa ostaa liki kahden kolmen tonnin autoa jossa historia on täysin epäselvä ja rattikin voi olla pikkuisen jo kulunut ym.

Missä lie vika kun historia on epäselvä osien ym suhteen,yleensähän mersujen omistajat miltei palvovat noita, niin silti ei mitään merkintojä useimmilla.

26

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla_lankapuhelinkin

      Ehkäpä vanhempaa autoa kannattaa kysyä sellaisella puhelimella, joka ei ole myytävänä.

    • katteleuudempia

      Siis mitä? :D

      Katselet 2 tonnin autoja ja mietit, että mikähän osa seuraavaksi hajoaa..rattikin on kulunut ja ruostetta voi olla...

      Mitä muuta voit odottaa 15-20 vuotiaalta 2000€ autolta? Liikkeet on täynnä uusia ja vähän käytettyjä autoja. Niissä ei tarvitse heti huolta kantaa noista asioiosta.

      • mikähänmättääomistajilla

        Huomaa aloituksessa kahden -kolmen tonnin luokkaa olevia autoja,esim:muilla merkeillä ja sitten mersulta.

        Eli kun mersussa tiedetään tuo ruoste epidemia,niin sen päälle sitten osan laittoa,mutta että tietäisi vielä mitä osaa on äskettäin voitu asentaa uutta tai sen kymmene vuoden aikana vaikkapa.

        Edelleen jos mersussa mennään 2005 E mallisiin ja tuonne hintaluokaan 4000-5000 euroa on tilanne ihan sama milteinpä.


      • katteleuudempia
        mikähänmättääomistajilla kirjoitti:

        Huomaa aloituksessa kahden -kolmen tonnin luokkaa olevia autoja,esim:muilla merkeillä ja sitten mersulta.

        Eli kun mersussa tiedetään tuo ruoste epidemia,niin sen päälle sitten osan laittoa,mutta että tietäisi vielä mitä osaa on äskettäin voitu asentaa uutta tai sen kymmene vuoden aikana vaikkapa.

        Edelleen jos mersussa mennään 2005 E mallisiin ja tuonne hintaluokaan 4000-5000 euroa on tilanne ihan sama milteinpä.

        En nyt ymmärrä sun ongelmaa. Katselet 15 kesäisiä autoja, ja ihmettelet kun jokainen kuitti ei ole tallessa tai huoltokirja ei ole täydellinen.

        Jos täydellinen huoltohistoria on sinulle niin tärkeä, niin etsi sellainen auto josta sellainen löytyy.


      • eipidäollatyhmä

        Ei vaan ,ei ole juuri yhtään kuittia eikä huoltokirjassa viimeaikaisia merkintöjä,sekä historian kirjat on retuperällä ,koska auto on kierellyt omistajalta omistalle usein miten,huoltoja ei ole merkitty.

        Monilla merkeillä on paljon tarkemmat ns:huoltovihkot tai kirjat.

        Onhan minullakin pihassa sellainen auto jossa näkyy osat ja öljynvaihdot.

        2000 luvun auto kilometrien olessa 350000km,ei syö öljyjä eikä nesteitä ja on ketjukone.Oman autoni hinta on noin 850e.Tämän hintaluokan autoissa on kaikki huolot tiedoissa ja osien vaihdot.

        Outoa kun mersuissa ei ole ,luulisi olevan kun te palvotte mersua.

        Kuka tyhmä tai onhan ne jotkut ja joidenkinhan se pitää tukku kantaa tiskiin mieli muiden ostaa järkihintaan sitten vuosien päästä.


      • katteleuudempia
        eipidäollatyhmä kirjoitti:

        Ei vaan ,ei ole juuri yhtään kuittia eikä huoltokirjassa viimeaikaisia merkintöjä,sekä historian kirjat on retuperällä ,koska auto on kierellyt omistajalta omistalle usein miten,huoltoja ei ole merkitty.

        Monilla merkeillä on paljon tarkemmat ns:huoltovihkot tai kirjat.

        Onhan minullakin pihassa sellainen auto jossa näkyy osat ja öljynvaihdot.

        2000 luvun auto kilometrien olessa 350000km,ei syö öljyjä eikä nesteitä ja on ketjukone.Oman autoni hinta on noin 850e.Tämän hintaluokan autoissa on kaikki huolot tiedoissa ja osien vaihdot.

        Outoa kun mersuissa ei ole ,luulisi olevan kun te palvotte mersua.

        Kuka tyhmä tai onhan ne jotkut ja joidenkinhan se pitää tukku kantaa tiskiin mieli muiden ostaa järkihintaan sitten vuosien päästä.

        No en kyllä itse ole vanhempiin autohini huoltokirjaa päivittänyt tai korjauksia merkannut. Kun autolla on ikää yli 10 vuotta ja kilometrejä reilusti, niin huoltokirjalla ei ole auton vaihtoarvoon enään mitään vaikutusta. Eikä tuota huoltokirjaa ole autoa vaihtaessa edes kysytty.

        Mutta hyvähän se on jos joku niitä huoltokirjoja jaksaa päivittää. Itse en kuitenkaan sitä juurikaan harrasta.

        Tässä "melkein" uudenkarheassa mersussa on sähköinen huoltokirja ja se päivitetään huollon yhteydessä, jos huoltajalla on oikeudet järjestelmään.


      • OletTolellaTyhmä
        eipidäollatyhmä kirjoitti:

        Ei vaan ,ei ole juuri yhtään kuittia eikä huoltokirjassa viimeaikaisia merkintöjä,sekä historian kirjat on retuperällä ,koska auto on kierellyt omistajalta omistalle usein miten,huoltoja ei ole merkitty.

        Monilla merkeillä on paljon tarkemmat ns:huoltovihkot tai kirjat.

        Onhan minullakin pihassa sellainen auto jossa näkyy osat ja öljynvaihdot.

        2000 luvun auto kilometrien olessa 350000km,ei syö öljyjä eikä nesteitä ja on ketjukone.Oman autoni hinta on noin 850e.Tämän hintaluokan autoissa on kaikki huolot tiedoissa ja osien vaihdot.

        Outoa kun mersuissa ei ole ,luulisi olevan kun te palvotte mersua.

        Kuka tyhmä tai onhan ne jotkut ja joidenkinhan se pitää tukku kantaa tiskiin mieli muiden ostaa järkihintaan sitten vuosien päästä.

        Kyllä olet perkeleen tyhmä. Selvästikin tyhmin idiootti mitä suomi24 ikinä nähnyt.
        Mitä vittua jollain kuiteilla tekee, kristus.


    • E220_CDI

      Ellei auton historiaa ole tiedossa, on vika omistajassa. En minäkään ostaisi tällaiselta omistajalta.

      1980-luvun autoni (Ei Mersu) on nyt ajettu noin 415.000 km. Autolla on täydellinen aukoton huoltohistoria, eikä öljyä tarvi lisäillä huoltovälillä. Kone on hihnalla kuten pitääkin, ja hihna kiristimineen maksaa nelisenkymmentä euroa ja vaihtotyössä eniten aikaa kuluu käydä kaupungin toiselta laidalta osien ostoon.

      Perheessä on myös 1990-luvun Mersu, jolla on ajettu vielä enemmän. Silläkin on aukoton täydellinen huoltohistoria, eikä siihenkään tietenkään tarvi lisätä öljyä huoltovälillä.

      Lienet kysynyt halvimpia Nettiautosta löytyviä? Ei niiden pidä kuvitellakaan olevan parhaita...

      • kylläpitääihmetellä

        Kiitos ja nyt tuli se vastaus,pitkään meni mutta nyt sain sen.Kiitos sinulle E220_CDI kirjoittaja.

        "Ellei auton historiaa ole tiedossa, on vika omistajassa."
        Ja noissa ikäautoissa kun on useampi omistaja niin vika on noissa kaikissa omistajissa,kukaan ei pitänyt kirjaa missään vaiheessa.

        Ei mitään järkeä noissa ottaa riesakseen.


    • Natsiromu

      Väyrysmallin mersu on helmi,meinaan ruostehelmi se kun ruostuu niin hyvin.

      • tosi.ruosteessa

        Sinulla on aina kalsarit ja paidan helmakin takaa ruosteessa, kun ajelet vanhalla Mersulla.


      • CRC_japillu_laulaa

        Mulla on kyrpäkin ruosteessa Kun oon ajellut mersulla!
        Mutta ei se mitään onhan ruosteen iroittaja keksitty!


    • R170

      Mikä raamattu siitä huoltokirjasta on oikein tullut? Mulle ainakin on ihan sama löytyykö sitä vai ei johonkin vanhaan autonreuhkaan. Ei nimittäin kiinnosta paskan vertaa, että autoon on kymmenen vuotta sitten vaihdettu jarrupalat tai 14 vuotta sitten polttoainesuodatin.
      Ainoat mielenkiintoiset asiat ovat: Milloin on jakoremmi on vaihdettu (niissä joista sellainen löytyy) ja onko automaattilaatikkoon vaihdettu öljyjä.
      Jos näistä ei löydy tietoa, remmin voi vaihtaa ja remminvaihto tulee ennemmin tai myöhemmin eteen kuitenkin, laatikkoöljyn kunnosta ja laatikon toiminnasta voi päätellä askin kuntoa aika pitkälle. Eikä olemassa oleva huoltokirja sitä laatikon kuntoa miksikään muuta.

      • SamaaMieltäNuijasta

        Kyllä. Aiheen aloittaja on selvästikin huumenarkomaani joka ei ymmärrä mitään mersuista. Haluaa tietää onko 15 vuotta sitten vaihdettu jarrupalat... todella nuija.


    • AikaonSuhteellista

      Epäilyttää moiset huoltokirjat, varsinkin sähköiset.
      En saanut paperista! Nyt on vaikea suunnitella huoltoja, kun ei tiedä mitä pitää milloinkin tehdä.
      Sen tietää, että vuosihuolto kerran vuodessa vaikka olisi 5 kk ajamatta ja kärry pois liikennekäytöstä.

      Kai öljyt ja suodattimet ja säädöt hapertuu käyttämättöminäkin. Joo, ja sitten vaihdatin moottoriöljyn pikkukorjaamolla. Enää ei kelpaa vanhempi ajanlasku JKS vaan juokseva luku "Huolto on myöhässä xxx päivää."
      Hokeeko se tuota ikuisuuden?

      • E220_CDI

        Uuden Mersun mukana ei ole pian 10 vuoteen toimitettu paperista huoltokirjaa. DSB on nykypäivää.

        Autohan kertoo tarvitsemansa huollot, tarvitaan tosin oikeat vehkeet, jotka tässä tapauksessa valitettavasti maksavat jonkin verran.


    • näintääon

      Harmittaa ihan ns:nykyautot,ei vihkoja tai tietoa kuluttajalle tai kuitteja milloin esim:taakse vaihdettu farkku vaikka jokun pusi tai kompura tai konehuoneenpuolelle korkeapainepumppu tai suuttimet tai korjattu tai hehkuja laiteltu ym : sbc yksikköä vanhempiin yksilöihin jne.

      Onhan noita liuta joka olisi hyvä tietää vaikka kuiteista mitä osaa on historian aikana tai sanotaan viimeisinä vuosina vaihdettu,jos ei ole vaihdeltuja osia niin on se kyllä ostamatonta kamaa minulle jos hinta alkaa olla 3000e-4000e tienoilla ja mittarissa 500000km ja malli 2003 tai jokin vastaava.

      Puhumattakaan 5000e ja ylikin ja auto olisi E mersu farkku 2003-2005 ,ei nappaisi yhtään enään jos ei tietoa ole tarkemmin.

      Ennen hankkii vähemmän ajetun jonkun muun .

      • E220_CDI

        Käytettyä ostaessani en odota Vehon huoltohistoriaa, ei omassakaan autossani ole. Mutta koko huoltohistoria on täysin katkeamaton ketju Mersuun tarvittavat työvälineet ja koulutuksen investoineiden korjaamojen huoltolokia, joka on tallessa tehtaan tietokoneella, eikä sitä sieltä saa pois nokkelakaan auton kontrollerien bitin taluttaja.

        Sinä voit uskaltaa jättää yli 200 kontrollerin pyörillä rullaavan paikallisverkon jakoavaimella ja vasaralla varustautuneelle Takomo & Pänttäämölle, mutta moni muu ei uskalla, koska nyky-Mersun oikea huolto vaatii testerit. Ilman Staria et edes tiedä, mitä autolle kuuluu huollossa tehdä! Itse se auto tarvitsemansa työt kertoo huoltomiehelle.

        Kaikista töistä jää jälki huoltohistoriaan, ja silloin kun homma on tehty oikein, näkyy huoltojen lisäksi vaihdetut muut osat niitä ilmajousia myöten auton huoltolokissa kuten halusitkin. Paljon varmempi ja väärentäjältä tarkemmin turvassa tuo tehtaan tietokanta on kuin puolalaisilla leimasimilla täytetty paperinen huoltokirja. Huoltokirjoja on tehtailtu hämärän turvin maailman sivu, mutta nyt sinua auttaa 175.000 km mittarilukeman ja kuvitteellisen ulkomaisen korjaamon kuittipinon arvioinnissa Daimlerin tietokannan merkintä 350.000 km huollosta 2 vuotta sitten.

        Kuittien puuttumista en ymmärrä auton vaan omistajan syyksi. Oman DSB autoni huoltoloki tulee seuraamaan autoni mukana seuraavalle omistajalle. DSB:n vuoksi hän voi myös tarkistaa väittämäni historian aitouden Veholta ennen ostopäätöstään.

        Ellei autolla ole selkeästi uskottavaa huoltohistoriaa jonka tehdas myös DSB auton osalta vahvistaa, on kohtuullista olettaa etenkin Mersun olevan varmasti väärennös. Voi sen silti ostaa, mutta hintatarjous tehdään oletuksella ainakin miljoonasta ajokilometristä. Ellei se kelpaa myyjälle, sitten jatketaan rehellisen yksilön etsintää. Niitäkin on, jopa yllättävän vanhoissakin yksilöissä.


      • E220_CDI kirjoitti:

        Käytettyä ostaessani en odota Vehon huoltohistoriaa, ei omassakaan autossani ole. Mutta koko huoltohistoria on täysin katkeamaton ketju Mersuun tarvittavat työvälineet ja koulutuksen investoineiden korjaamojen huoltolokia, joka on tallessa tehtaan tietokoneella, eikä sitä sieltä saa pois nokkelakaan auton kontrollerien bitin taluttaja.

        Sinä voit uskaltaa jättää yli 200 kontrollerin pyörillä rullaavan paikallisverkon jakoavaimella ja vasaralla varustautuneelle Takomo & Pänttäämölle, mutta moni muu ei uskalla, koska nyky-Mersun oikea huolto vaatii testerit. Ilman Staria et edes tiedä, mitä autolle kuuluu huollossa tehdä! Itse se auto tarvitsemansa työt kertoo huoltomiehelle.

        Kaikista töistä jää jälki huoltohistoriaan, ja silloin kun homma on tehty oikein, näkyy huoltojen lisäksi vaihdetut muut osat niitä ilmajousia myöten auton huoltolokissa kuten halusitkin. Paljon varmempi ja väärentäjältä tarkemmin turvassa tuo tehtaan tietokanta on kuin puolalaisilla leimasimilla täytetty paperinen huoltokirja. Huoltokirjoja on tehtailtu hämärän turvin maailman sivu, mutta nyt sinua auttaa 175.000 km mittarilukeman ja kuvitteellisen ulkomaisen korjaamon kuittipinon arvioinnissa Daimlerin tietokannan merkintä 350.000 km huollosta 2 vuotta sitten.

        Kuittien puuttumista en ymmärrä auton vaan omistajan syyksi. Oman DSB autoni huoltoloki tulee seuraamaan autoni mukana seuraavalle omistajalle. DSB:n vuoksi hän voi myös tarkistaa väittämäni historian aitouden Veholta ennen ostopäätöstään.

        Ellei autolla ole selkeästi uskottavaa huoltohistoriaa jonka tehdas myös DSB auton osalta vahvistaa, on kohtuullista olettaa etenkin Mersun olevan varmasti väärennös. Voi sen silti ostaa, mutta hintatarjous tehdään oletuksella ainakin miljoonasta ajokilometristä. Ellei se kelpaa myyjälle, sitten jatketaan rehellisen yksilön etsintää. Niitäkin on, jopa yllättävän vanhoissakin yksilöissä.

        > Sinä voit uskaltaa jättää yli 200 kontrollerin pyörillä rullaavan paikallisverkon
        > jakoavaimella ja vasaralla varustautuneelle Takomo & Pänttäämölle, mutta moni
        > muu ei uskalla, koska nyky-Mersun oikea huolto vaatii testerit.

        Jokaisella takomolla alkaa nykyään olla testerit, joiden avulla saa jonkinnäköisen arvauksen siitä, missä mahdollinen vika luuraa. Huoltoa varten niitä nyt ei tarvita, vaan huoltokohteet ovat pitkälti ne samat kuin kaikissa muissakin autoissa: öljyt, suodattimet, ilmastointi ja jarrut.

        Jos taas haluaa seurata mesen huolto-ohjelmaa (joka on aika turhaa), niin taitaa se auto kertoa, mikä huolto on vuorossa ja netistä on helppo katsoa, kuuluiko siihen nyt pelkääjänpuolen oven saranoiden voitelu vai ei...

        Mesen parhaita puolia on se, että huolto on halpaa ja korjauskulutkin pysyvät suhteellisen matalalla tasolla, moneen muuhun verrattuna. Lisäksi tulee mukavuus ja varsin hyvä ajettavuus (ainakin omissa yksilöissä), joten...


    • Bittpaljouskuriin

      Vuosittain vähän ajettua autoa ei tarvitse merkkikorjaamolla kierrellä ja tutkia onko jokainen valo kunnossa ulkona ja sisällä tai peräkontissa renkaanpaikkaussysteemi vanhentumatta. Varsinkaan ei, jos auto on edellisellä viikolla läpäissyt katsastuksen ja kyseessä on pienempi huolto.

      Auton elektroniikka on valjastettu tuomaan auto merkkihuoltoon. Huoltovälihuomautuksen poisto on kotokonstein joskus mahdotonta vaikka se 29- rivinen ohjekin olisi käytettävissä.
      Yksi napinpainallus pitää riittää, muuten asiakasta ärsyttää.
      Ohjekirja vielä viittaa mahdollisuuteen auton toimintojen vähenemisestä ellei huoltovälihuomautusta nollata - ja sen osaa vain merkkikorjaamo kumppaneineen.
      En tykkää olla moisen orjuuttajan omistaja.

    • ainanenharmiköyhistä

      Mikähän idea näillä perseaukisilla uuvateilla on soitella, itse kun myin 300tkm ajetun eemelin, jossa oli merkkiliikkeen täydellinen huoltohistoria huoltokuitteineen, niin perseaukiset soitteli ja kyseli ummet ja lammet ja sit ku tuli puhe rahasta, sitä ei ollutkaan... "no kun tuolta ja sieltä saa tonnin-pari halvemmalla" (700tkm ajetun, huoltohistoriattoman vuoden vanhemman).

      Viimein idioottien seasta seuloitui yksi täysipäinen, jonka kanssa kaupat tehtiin ja matkaa jatkuu 160tkm ajetulla ässällä.

    • RKivinen

      "Mersun oikea huolto vaatii testerit. Ilman Staria et edes tiedä, mitä autolle kuuluu huollossa tehdä! Itse se auto tarvitsemansa työt kertoo huoltomiehelle."

      Nykypäivää olisi kytkeä auto nettiin, josta valikoituisi oikea testeri toimimaan automaattisesti ja kohta tulisi valmis printti tietoineen.
      Nyt kuitenkin joka pajalla on omat käsikäyttöiset testerit, joiden näpelöinti on hidasta.

      Miten auto tutkii öljynsä laadun? Ei mitenkään.

      • näinhänSeMenee

        Öljyn se "tutkii" laskemalla kokoajan dataa monista öljyyn vaikuttavista asioista ja koko homma perustuu kokemukseen ja tutkimukseen öljystä. Koko paketti hajoaa siinä vaiheessa kun kuski alkaa säästämään öljyn laadussa.


      • VaihtoOn

        Mihin se "kerran vuodessa" perustuu? kilometrejähän voi tulla vähän ja auto olla enimmäkseen sisätiloissa.


    • Eskojuhani

      Vanhoista autoista uupuu usemmiten huoltohistoria siitä yksinkertaista syystä että niiden määräaikaishuollot on lopetettu kun joku esim.175tkm on täynnä. Siitä eteenpäin niitä ei huolleta vaan korjataan mikä on ihan eriasia. Tilannetta sotketaan vielä sillä typeryydellä että piheimmät autoilijat tekee itse kynällä huoltovihkoon merkintöjä näistä korjaustöistä. Joidenki Suomalaisten on vaikea tajuta sitä että määräaikaishuolto on auton ennaltaehkäisevää kunnossapitoa. Auto jossa on aukoton huoltohistoria kyllä ostetaan mieluusti mutta sitten sitä huoltamista ei autovanhusten kohdalla jatketa.

      • Huollan_itse_kalliin

        ja hienon autoni. Pystyn myös korjaamaan sellaisia osia jotka merkkihuollossa vaihdettaisiin uusiin. Väitän vielä oman kokemukseni perusteella että joku merkkikorjaamon "amispelle" ei yksinkertaisesti osaa juuri mitään koulutuksensa perusteella kun siellä opetetaan pelkkää osien vaihtoa eivätkä opettajatkaan välttämättä itse osaa juuri muuta. Taito tulee tekemällä, ei kirjasta lukemalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3087
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2942
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2135
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1962
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1771
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1522
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1257
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe