Mitä kognitiiviseti taidot ovat?

pele

Mitä ovat kognitiiviset testit ja mitä ovat kognitiiviset taidot? Onko ne älykkyyttä ja voiko niitä kehittää? Voiko älykkyyttä kehittää?

21

21448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konnari

      Kognitiivinen tarkoittaa tiedollista, tietoon perustuvaa. Kognitiivisia toimintoja ovat mm. havaitseminen, ajattelu, kieli, muisti, oppiminen. Eri testit mittaavat eri osa-alueita. Ainakin nykyisiin älykkyystestituloksiin voi harjoituksella vaikuttaa.

      • jokuuu

        kiva mulla just jotain kongnitiivisiä vaikeuksia opiskelus ..:/ :(


      • pele

        Kiitos tiedoista. Kuitenkin vielä, onko äly ja kognitiiviset taidot sama asia?


      • yksi mielipide
        pele kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Kuitenkin vielä, onko äly ja kognitiiviset taidot sama asia?

        Se on vähän niin kuin määrittelykysymys molemmille.

        Suomentaisin kognitiivisuuden tajunnaksi. Mikä on tajuntasi taso, kuinka helposti käsittelet tietoa, huomaat yhtäläisyyksiä, teet johtopäätöksiä, luot omia ajatuksia; ymmärrät uusia asioita, kokemuksiasi, oppimaasi.

        Pää kehittyy käyttämällä sitä. Kysy itseksesi asioista mitä, missä, miksi.

        Myös sanavaraston laajentaminen on tärkeää, saattaisit hyötyä sivistyssanakirjasta.

        Oletko mahdollisesti sama ihminen joka alempana kysyi "mitä tarkottaa", ilmeisesti psykologin lausunnosta?


      • s.freud

        mitä on sanonta. tieto on tuskaa. määritelkää ensin mitä on tieto ja sen jälkeen määritelkää miksi se jos olette pystyneet kyseisen määritelmän määrittelemään. on teille tuskaa. tuska on hallitsematon alitajuinen tila. kongnitiivinen psykolokia korostaa tietoa. mitä on tieto.


      • kognitiiviset
        pele kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Kuitenkin vielä, onko äly ja kognitiiviset taidot sama asia?

        taidot eivät ole yksi yhteen, kuitenkin ns. yleinen älykkyys koostuu/lasketaan sarjasta kognitiivisia taitoja. Nykyään vain ei käytetä enää yleien älykkyyden käsitettä kovin usein, kognitiiviset taidot ovat vain yksi osa älykkyyttä, siinä mielessä kuin se yleisimmin määritellään.


      • Testissä käynyt
        s.freud kirjoitti:

        mitä on sanonta. tieto on tuskaa. määritelkää ensin mitä on tieto ja sen jälkeen määritelkää miksi se jos olette pystyneet kyseisen määritelmän määrittelemään. on teille tuskaa. tuska on hallitsematon alitajuinen tila. kongnitiivinen psykolokia korostaa tietoa. mitä on tieto.

        Kun määritellään tietoa niin otetaan huomioon mistä/miten sitä saa

        1. lukemalla
        2. kuulemalla
        3. näkemällä
        4. tuntemalla (esim. sormenpäillä esinettä)

        Itse päädyin siihen, että tieto on ympäristöstä saadun informaation käsittelyä.
        Eli käytät kognitiivisia taitoja käsitellessäsi tietoa.

        Mutta tästä päästäänkin älyyn, mikä taas on eri asia.
        Aiheesta kiinnostuneet voivat lukea kirjoitteluni siitä nimimerkillä "testissä käynyt":

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826288

        Älyä voidaan kehittää, mutta lopullisen älykkyyden (mistä se ei enää juuri nouse) on ollut eriäviä mielipiteitä, osassa se on 16 vuodessa, toisessa n. 25 vuotiaana saavutetaan se maksimi älykkyys. Älykkyyttä voidaan kehittää mm. pulmapeleillä (avaruudellinen ajattelu ja jäsentely), muistipeleillä (vaikuttaa siihen kuinka nopeaa saat tiedon käsiisi). Tutkimusten mukaan älykkyys nousee n. 5-15%(ehkä jopa 20%) alkuperäisestä (esim. jos sinulla olisi aluksi 100äo ja se nousisi 15% niin äo olisi 115).

        Eli kehoittaisin puhumaan vauvalle niin kuin puhuisitte aikuiselle jos haluatte hänestä älykkään, sillä vauva kun yrittää kaikkea sitä tietoa jäsentää toisiinsa ja ymmärtää, niin puhetyyli "plääplööploo" ei anna oikeaa maailmankuvaa. Esineiden tunnustelu ja maistaminen on myös tärkeää kehityksen kannalta.


      • Testissä käynyt kirjoitti:

        Kun määritellään tietoa niin otetaan huomioon mistä/miten sitä saa

        1. lukemalla
        2. kuulemalla
        3. näkemällä
        4. tuntemalla (esim. sormenpäillä esinettä)

        Itse päädyin siihen, että tieto on ympäristöstä saadun informaation käsittelyä.
        Eli käytät kognitiivisia taitoja käsitellessäsi tietoa.

        Mutta tästä päästäänkin älyyn, mikä taas on eri asia.
        Aiheesta kiinnostuneet voivat lukea kirjoitteluni siitä nimimerkillä "testissä käynyt":

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826288

        Älyä voidaan kehittää, mutta lopullisen älykkyyden (mistä se ei enää juuri nouse) on ollut eriäviä mielipiteitä, osassa se on 16 vuodessa, toisessa n. 25 vuotiaana saavutetaan se maksimi älykkyys. Älykkyyttä voidaan kehittää mm. pulmapeleillä (avaruudellinen ajattelu ja jäsentely), muistipeleillä (vaikuttaa siihen kuinka nopeaa saat tiedon käsiisi). Tutkimusten mukaan älykkyys nousee n. 5-15%(ehkä jopa 20%) alkuperäisestä (esim. jos sinulla olisi aluksi 100äo ja se nousisi 15% niin äo olisi 115).

        Eli kehoittaisin puhumaan vauvalle niin kuin puhuisitte aikuiselle jos haluatte hänestä älykkään, sillä vauva kun yrittää kaikkea sitä tietoa jäsentää toisiinsa ja ymmärtää, niin puhetyyli "plääplööploo" ei anna oikeaa maailmankuvaa. Esineiden tunnustelu ja maistaminen on myös tärkeää kehityksen kannalta.

        Tahtoisin kehittää kongitiivisia kykyjä mutta miten pystyn havaitsemaan tämän kun esim testejä en saanut neurospykologilta enkä kuntoutusta ja tarvitsisin harjoittaa näitä heikkouksia.

        Sekin on ihan vain lukenut mitta soveltaminen käytäntöön epäluotettavaa.
        Sanoo että aivot ei kasva mutta siihen syyn siihen "miksi en saa kuntoutusta?"

        Tiedän ettei kasva mutta en minä jää oppimatta asioita.


      • Testissä käynyt kirjoitti:

        Kun määritellään tietoa niin otetaan huomioon mistä/miten sitä saa

        1. lukemalla
        2. kuulemalla
        3. näkemällä
        4. tuntemalla (esim. sormenpäillä esinettä)

        Itse päädyin siihen, että tieto on ympäristöstä saadun informaation käsittelyä.
        Eli käytät kognitiivisia taitoja käsitellessäsi tietoa.

        Mutta tästä päästäänkin älyyn, mikä taas on eri asia.
        Aiheesta kiinnostuneet voivat lukea kirjoitteluni siitä nimimerkillä "testissä käynyt":

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826288

        Älyä voidaan kehittää, mutta lopullisen älykkyyden (mistä se ei enää juuri nouse) on ollut eriäviä mielipiteitä, osassa se on 16 vuodessa, toisessa n. 25 vuotiaana saavutetaan se maksimi älykkyys. Älykkyyttä voidaan kehittää mm. pulmapeleillä (avaruudellinen ajattelu ja jäsentely), muistipeleillä (vaikuttaa siihen kuinka nopeaa saat tiedon käsiisi). Tutkimusten mukaan älykkyys nousee n. 5-15%(ehkä jopa 20%) alkuperäisestä (esim. jos sinulla olisi aluksi 100äo ja se nousisi 15% niin äo olisi 115).

        Eli kehoittaisin puhumaan vauvalle niin kuin puhuisitte aikuiselle jos haluatte hänestä älykkään, sillä vauva kun yrittää kaikkea sitä tietoa jäsentää toisiinsa ja ymmärtää, niin puhetyyli "plääplööploo" ei anna oikeaa maailmankuvaa. Esineiden tunnustelu ja maistaminen on myös tärkeää kehityksen kannalta.

        Tarvitsisin tietoa nopeasti elämäni kuntoon saamiseksi . Olen käymässä läpitte potilashistoriani tilasin kaikki kopiot ,niin näkee mitä siellä on keksitty omaa kun ei ole aina ymmärretty mitä tarkoitan

        . Menneisyydessä sain jo vähän päältä 20v harhaluuloisuushäiriön mutta minulla on kiellellinen erityisvaikeus(dysfasia) ja minulla oli parisuhderiitoja kun mies käyttäytyi epäloogisesti.

        Niin taas minun puheeni oli lääkärin päätettävissä puhunko totta ja sekään lääkäri ei osannut asiaansa, mikä on leimannut minut.

        Wikipedian mukaan minulle ei olisi pitänyt tätä diagnoosia antaa koska se on neurologinen sairaus koska on synnynnäinen.

        Ongelma on tässä että minulle tämän ajatuksen lykkäsi sanoi "ettei usko että minulla on tätä ja pitäisi tutkija" kun kävimme mielisairaalan perheterapiassa selvittelemässä asiaa.

        Epäilen miehellä olevan lievää autismiaa lahjakas kirjallisesti,kasvosokea ,kipukynnyskorkea ja heikot sosiaalisettaidot

        Olisin tiedon tarpeessa ja haluisin kovasti opiskella huoletta omien lapsien takia.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tarvitsisin tietoa nopeasti elämäni kuntoon saamiseksi . Olen käymässä läpitte potilashistoriani tilasin kaikki kopiot ,niin näkee mitä siellä on keksitty omaa kun ei ole aina ymmärretty mitä tarkoitan

        . Menneisyydessä sain jo vähän päältä 20v harhaluuloisuushäiriön mutta minulla on kiellellinen erityisvaikeus(dysfasia) ja minulla oli parisuhderiitoja kun mies käyttäytyi epäloogisesti.

        Niin taas minun puheeni oli lääkärin päätettävissä puhunko totta ja sekään lääkäri ei osannut asiaansa, mikä on leimannut minut.

        Wikipedian mukaan minulle ei olisi pitänyt tätä diagnoosia antaa koska se on neurologinen sairaus koska on synnynnäinen.

        Ongelma on tässä että minulle tämän ajatuksen lykkäsi sanoi "ettei usko että minulla on tätä ja pitäisi tutkija" kun kävimme mielisairaalan perheterapiassa selvittelemässä asiaa.

        Epäilen miehellä olevan lievää autismiaa lahjakas kirjallisesti,kasvosokea ,kipukynnyskorkea ja heikot sosiaalisettaidot

        Olisin tiedon tarpeessa ja haluisin kovasti opiskella huoletta omien lapsien takia.

        Wikipediasta pätkä oireet lopusta.

        "harhaluuloisuushäiriössä ne saattaisivat sinänsä olla jotenkin mahdollisia mutta luultavasti epätodennäköisiä. Ongelmana on etenkin se, ettei aina voida olla varmoja siitä, onko harhaluulossa perää vai ei."

        Ja diagnoosi ehoissa kohta
        "
        F. Ei ole näyttöä F00-F09:ssä luetellusta ensisijaisesta tai toissijaisesta elimellisestä mielenterveyshäiriöstä tai psykoaktiivisten aineiden käytöstä aiheutuvasta psykoottisesta häiriöstä (F1x.5)."

        Mihin taas lähetään purkaan.
        Aivovaurio f07
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ICD-10-pääluokka_F
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aivosairaus
        Oireet neurologinen yms.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neurologia

        Siellä ei erikseen mainita mutta täältä saa tietoa kielisestä erityisvaikeudesta.
        http://personal.inet.fi/yhdistys/k_udysfasia/dysfasia.htm


      • valtakunta kirjoitti:

        Wikipediasta pätkä oireet lopusta.

        "harhaluuloisuushäiriössä ne saattaisivat sinänsä olla jotenkin mahdollisia mutta luultavasti epätodennäköisiä. Ongelmana on etenkin se, ettei aina voida olla varmoja siitä, onko harhaluulossa perää vai ei."

        Ja diagnoosi ehoissa kohta
        "
        F. Ei ole näyttöä F00-F09:ssä luetellusta ensisijaisesta tai toissijaisesta elimellisestä mielenterveyshäiriöstä tai psykoaktiivisten aineiden käytöstä aiheutuvasta psykoottisesta häiriöstä (F1x.5)."

        Mihin taas lähetään purkaan.
        Aivovaurio f07
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ICD-10-pääluokka_F
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aivosairaus
        Oireet neurologinen yms.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neurologia

        Siellä ei erikseen mainita mutta täältä saa tietoa kielisestä erityisvaikeudesta.
        http://personal.inet.fi/yhdistys/k_udysfasia/dysfasia.htm

        Voisiko joku selittää miksi minua ei oteta tosissaa ja minulla toi ukkokin vielä joka todistaa tehneen näin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Wikipediasta pätkä oireet lopusta.

        "harhaluuloisuushäiriössä ne saattaisivat sinänsä olla jotenkin mahdollisia mutta luultavasti epätodennäköisiä. Ongelmana on etenkin se, ettei aina voida olla varmoja siitä, onko harhaluulossa perää vai ei."

        Ja diagnoosi ehoissa kohta
        "
        F. Ei ole näyttöä F00-F09:ssä luetellusta ensisijaisesta tai toissijaisesta elimellisestä mielenterveyshäiriöstä tai psykoaktiivisten aineiden käytöstä aiheutuvasta psykoottisesta häiriöstä (F1x.5)."

        Mihin taas lähetään purkaan.
        Aivovaurio f07
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ICD-10-pääluokka_F
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aivosairaus
        Oireet neurologinen yms.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neurologia

        Siellä ei erikseen mainita mutta täältä saa tietoa kielisestä erityisvaikeudesta.
        http://personal.inet.fi/yhdistys/k_udysfasia/dysfasia.htm

        Laittoivat sairaalaan koska olin viihteellä ja en juonut mitään olin muka vahingollinen itselleni ja vaarallinen.

        Tein ukolle koston kun se aina painu ojasta ja lähdin itse ja tulin myöhään ja ukko meni mun ajalla spykologille ja sieltä soitettiin että potäisi käydä päivystyksellisissä ja lopulta suutuin ukolleni vielä ja en tiennyt ajan olevan rajoitettu. Poliisit tuli ovelta hakemaan ja kiukkuisena puhuin pistävänä ne oikeuteen tämä lääkäri pistä minut mielisairaalaan.

        Eli minulta on viety kaikki oikeudet itseeni ja vaikeuksia oli saada apua kasvo sairauteeni.
        Vielä 7v takaisesta asiasta minulta viety vapaus omaani hoitoni vaikuttaa. Se lääkäri ei mitään uskonut mutta lykkäs vain vaarallisia lääkkkeitä .


        Olen ollut vaikeuksissa ja pyysin potilasasiamiestä neuvoja ja pyysi hakemaan tietoni potilasrekistäristä. Nyt tiedä että niitä arkistoreja on kaksi aiemmin hain vain yhdestä kun en tiennyt olevan tietoa olevan kaksi erillistä.

        koen tämän erittäin stressaavaksi


      • valtakunta kirjoitti:

        Laittoivat sairaalaan koska olin viihteellä ja en juonut mitään olin muka vahingollinen itselleni ja vaarallinen.

        Tein ukolle koston kun se aina painu ojasta ja lähdin itse ja tulin myöhään ja ukko meni mun ajalla spykologille ja sieltä soitettiin että potäisi käydä päivystyksellisissä ja lopulta suutuin ukolleni vielä ja en tiennyt ajan olevan rajoitettu. Poliisit tuli ovelta hakemaan ja kiukkuisena puhuin pistävänä ne oikeuteen tämä lääkäri pistä minut mielisairaalaan.

        Eli minulta on viety kaikki oikeudet itseeni ja vaikeuksia oli saada apua kasvo sairauteeni.
        Vielä 7v takaisesta asiasta minulta viety vapaus omaani hoitoni vaikuttaa. Se lääkäri ei mitään uskonut mutta lykkäs vain vaarallisia lääkkkeitä .


        Olen ollut vaikeuksissa ja pyysin potilasasiamiestä neuvoja ja pyysi hakemaan tietoni potilasrekistäristä. Nyt tiedä että niitä arkistoreja on kaksi aiemmin hain vain yhdestä kun en tiennyt olevan tietoa olevan kaksi erillistä.

        koen tämän erittäin stressaavaksi

        Ojasta on ovesta


      • valtakunta kirjoitti:

        Laittoivat sairaalaan koska olin viihteellä ja en juonut mitään olin muka vahingollinen itselleni ja vaarallinen.

        Tein ukolle koston kun se aina painu ojasta ja lähdin itse ja tulin myöhään ja ukko meni mun ajalla spykologille ja sieltä soitettiin että potäisi käydä päivystyksellisissä ja lopulta suutuin ukolleni vielä ja en tiennyt ajan olevan rajoitettu. Poliisit tuli ovelta hakemaan ja kiukkuisena puhuin pistävänä ne oikeuteen tämä lääkäri pistä minut mielisairaalaan.

        Eli minulta on viety kaikki oikeudet itseeni ja vaikeuksia oli saada apua kasvo sairauteeni.
        Vielä 7v takaisesta asiasta minulta viety vapaus omaani hoitoni vaikuttaa. Se lääkäri ei mitään uskonut mutta lykkäs vain vaarallisia lääkkkeitä .


        Olen ollut vaikeuksissa ja pyysin potilasasiamiestä neuvoja ja pyysi hakemaan tietoni potilasrekistäristä. Nyt tiedä että niitä arkistoreja on kaksi aiemmin hain vain yhdestä kun en tiennyt olevan tietoa olevan kaksi erillistä.

        koen tämän erittäin stressaavaksi

        Ja tosiaan ne ei tullut kiukkunitakai poliisit hakemaan vaan psykologi oli laittanut jonkin ajan mistä en tiennyt.


      • brainiton
        Testissä käynyt kirjoitti:

        Kun määritellään tietoa niin otetaan huomioon mistä/miten sitä saa

        1. lukemalla
        2. kuulemalla
        3. näkemällä
        4. tuntemalla (esim. sormenpäillä esinettä)

        Itse päädyin siihen, että tieto on ympäristöstä saadun informaation käsittelyä.
        Eli käytät kognitiivisia taitoja käsitellessäsi tietoa.

        Mutta tästä päästäänkin älyyn, mikä taas on eri asia.
        Aiheesta kiinnostuneet voivat lukea kirjoitteluni siitä nimimerkillä "testissä käynyt":

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826288

        Älyä voidaan kehittää, mutta lopullisen älykkyyden (mistä se ei enää juuri nouse) on ollut eriäviä mielipiteitä, osassa se on 16 vuodessa, toisessa n. 25 vuotiaana saavutetaan se maksimi älykkyys. Älykkyyttä voidaan kehittää mm. pulmapeleillä (avaruudellinen ajattelu ja jäsentely), muistipeleillä (vaikuttaa siihen kuinka nopeaa saat tiedon käsiisi). Tutkimusten mukaan älykkyys nousee n. 5-15%(ehkä jopa 20%) alkuperäisestä (esim. jos sinulla olisi aluksi 100äo ja se nousisi 15% niin äo olisi 115).

        Eli kehoittaisin puhumaan vauvalle niin kuin puhuisitte aikuiselle jos haluatte hänestä älykkään, sillä vauva kun yrittää kaikkea sitä tietoa jäsentää toisiinsa ja ymmärtää, niin puhetyyli "plääplööploo" ei anna oikeaa maailmankuvaa. Esineiden tunnustelu ja maistaminen on myös tärkeää kehityksen kannalta.

        Aivotutkimus on vaikea ala. Oletan, ettei tutkimuksissa saada selville aivojen syvintä olemusta, vain lääketieteellisiä asioita, Vain pientä pintaraapaisua.


    • volvo 850

      Hei !

      Olin työkykyarviossa joskus 90 -luvun alussa ja siinä todettiin, että kognitiivinen suorituskykyni on hyvää keskitasoa . Olen ollut myös psykologisessa testissä vuonna 1980, jossa ÄO:ksi sain 121 eli keskitasoa parempi tulos .

      Testitulokseen vaikuttaa monet seikat ja samastakin testistä voi saada eri tuloksen toisella kerralla .

    • Annukka Tytti

      Mutta toisaalta psykologisilla testeillä mitataan vain niitä osa-alueita, mitä niissä on, vaikka älykkyyden voi käsittää monella eri tavalla. Esimerkiksi kielellisiä ja matemaattisia taitoja on helppo mitata testeillä, mutta kuinka moni ajattelee tällaisen ihmisen toimintaa tutkivan tieteen pohjalta älykkyyden olevan myös sitä että osaa laittaa ruokaa, pyykätä ja huolehtia muutenkin itsestään ja ihmisistä ympärillään? Kognitiiviset taidot (havaitseminen, muisti, oppiminen, ajattelu, kieli) ovat käsitteenä niin laaja-alaisia, että niiden mittaamiseen tarvittaisiin useampi koe ja testi, mieluiten luotettavien erikoislääkärien tai asiantuntijoiden tekeminä.
      Niinpä en voi sanoa edelleenkään olevani ketään toista älykkäämpi, vaikka kognitiiviset taitoni onkin todettu tutkimuksissa tavallista paremmiksi minulla olevasta tarkkaavaisuushäiriöstä huolimatta.

      PS.Netistä tällaisia testejä on sitten turha etsiä, sillä ne eivät yleensä ole luotettavia.

    • Annukka Tytti

      Ai niin... Ja toki älykkyyttä voi kehittää shakin ja muistipelien pelaamisesta koulutehtävien tekemiseen, sosioemotionaalisiin taitoihin, työssäoppiseen tai oikeastaan kaikessa mitä teemme arjessa. Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee jatkuvasti.

    • Haldura

      Kiitos, koska nuori olla minä ei tietä kaikki juttu

    • epäressource

      Sairas ja väsynyt saa huonot testitulokset vaikka oikea taso olisi huomattavasti korkempi. Olin työhvoimaviranomaisten jollakin ihme kuntoutuskursilla missä minua ensin valvotettiin kivikovassa vuoteessa kolme yötä ja laitettiin sitten psykologisiin testeihin. Piirrokset ja kysymykset olivat niin hullunkurisia että en voinut ottaa niitä vakavasti. En ollut koskaan ennen ollut ns.älykkyys tms testeissä. Mensan jututtuja tein huvikseni läpi mutta en pitänyt niitä älykyystesteinä. Olin siihen aikaan todella monen pitkäaikaissairauden runtelema ja erittäin kivulias. Pakote, pakote työvoimavirasto simputti milloin mihinkin puolenvuoden työrupeamisien välissä. Karensiuhan alla oli pakko hyppiä kuin hyppyrotta eikä kukaan koskaan kysynyt miten lapseni tulivat toimeen kun minua hypyytettiin eri kursseilla. Olin yksinhuoltaja ja vastuussa kaikesta. Työvoimahalintoviranomaiset alimmasta virkilijasta lähtien ovat täysin pihalla ihmisen oikeasta elämästä; vai onko määräysvalta noussut hattuun? Nykynuorissa on nuoria poikia jotka menevät junan alle tämän raakalaismaisen hypyyttämisen vuoksi. Ei ole mitään järkeä pitää yllä ihmisenrankaisulaitosta mikä työvoimatoimisto on. Kukaan ei koskaan kysy eikä ketään edes kiinosta yksilön pahoinvointi nyky-yhteiskunnassa. Koska tässä maassa ei ymmärretä mitään, ei ole koskaan ymmärretty eikä ymmärretä vieläkään, ottakaa oppia Tanskasta missä on jo vuosikymmeniä ollut perusturva jokaisella ihmisellä. Suomesta tulee mieleen hölmäläistarina missä lyhyttä peittoa pidennettiin ottamalla kappale alapäästä peiton yläpäähän. Mikään ei muutu, kaikki on köyhien, kipeitten, vähäosaisten ja ylitunnollisten ihmisten kanssa samalla tavalla. Jos he eivät jaksa omapa on ainasa, ei se virkilijoille kuulu. Ei kuulukaan mutta yhteikunnan kelvollisuuden mitta on se miten se huolehtii omista sairaista ja huonokuntoisista yksilöistä. Älykkyys ei paljon vaa'assa paina jos ei ole edes kortteja joilla pelata.

    • gyi

      miten voi olla mahdollista että suurennellaan juttua ja laitetaan kongitiiviseen taitojen alentumisesta tutkimuksiin kun ei asia MILLÄÄN TAVALLA OLE NÄIN JA EIKÄ MILLÄÄN OLETUKSELLAKAAN VOISI SANOA ETTÄ EI YMMÄRRÄ MITÄÄN. SE ON MIELESTÄNI LIIKAA ,EIHÄN IHMISTÄ VOI NÄIN TUOMITA MIKÄÄN TAKIA KOSKA DIEBETES EI VAIKUTA MILLÄÄN LAILLA TOIMINTAKYKYYN (SE ON P....PUHETTA) JOS JOKU VÄITTÄÄ ETTÄ DIABETES ON TOIMINKYVYTÖN NIIHÄN TÄÄLLÄ ON MONI MUUKIN JOLLA EI OLE DIABETESTÄ, NIIN MINÄ OLEN TAJUNUT HOMMAN JA EIKÄ MINUSSA OLE MITÄÄN MUUTA VIKAA JA HOMMA EI OLE NIIN MITEN SITÄ KATSOTAAN MUISTAKAA TÄMÄ!
      Tämä on saanut muista syistä alkunsa EI TÄSTÄ VAAN PAINOTAN SANAA MUISTA !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe