Onko muistoja 1970 luvun Ämmänsaaren "töpäriltä"?

töpärille

Töpäri oli meille"alaikäisille" ainoa tapaamis- ja tutustumispaikka Ämmässä.
Kertokaapa mukavia muistoja sieltä, kun Pekka Lämsä jamoni muu perus orkka tahditti tansseja.

65

2393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurjanuoruus

      Hullujussin ja Viktor Kalborekin vierailu jäi mieleeni. Silloin pändi oli pinnalla ja esitti paitsi musiikkia niin lavalla nähtiin jotain shown tapaistakin.
      Osuuskauppajuhlat kokosivat myös tuvan täyteen ja tietysti sunnuntaisin bingo.
      Pohjanvaaran vankat veljekset olivat portsareina ja ei toivotut tahi huonosti käyttäytyneet pääsivät ripeästi oven ulkopuolelle.
      Oi niitä aikoja joista on paljon muistoja.

    • oiskoolluvappuna

      Päivällä taisi olla Viktorin esitys. Minäkin olin katsomassa poikosena.

      • Oi-niitä-aikoja

        Tapani Kansa esiintyi -77 muistaakseni


    • lämmöllämuistan

      Vappupävänä oli myös nuorisoa.... kerran oli sunnuntai iltana Freeman ja tosi kova meno... joskus -77 tae -76....ensirakkautta pusattiin töpärin yläkerrassa ja Pohjavaaran pojat keskeytti ja piti mennäalakertan... ois ollu niin kivvaa....-77 -80 ☺ vuosina...Kirka oli kerran kans sunnuntai iltana .

    • EestaasTielläTaistojen

      Yksi tuttu kaveri (jonka nimeä en nyt ala tässä muistelmaan) heitti kerran vapun kunniaksi ja kommunistien iloksi armeijan tulenosoituspanoksen tökärillä vappua tanssivien joukkoon. Syntyi ihan kiitettävä hajaannus joukossa...

      • Joo..tökäriksi minähi oon aina työväentalloo sanonu enkä töpäriksi.


      • töpärille

        Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja kaikki sallitaan. En väitä etteikö tuotakin nimeä ole ihan hyväksyttävää käyttää.


      • Kyllä ne toiset sano sitä jo sillon töpäriksi...oikeessa oot sinäkin.


      • lenin2

        Sirppiliiterihän se oli


      • lenin3

        Niin se 70- 80- luvun vaihteessa oli, sirppiliiteri ja sen jälkeenkin..


    • ensisuudelmat

      Oiniitä aokoja, siellä sitä ihastusten perässä juostiin... uskottiin toivottiin ja joskus petyttiin..ei ollu nettiä ja puhelinta... ootettiin et tuleekohan hän..

    • On muistoja,, Danny kävi sen ison porukkansa kanssa ja sali oli täynnä...olikohan joksu -65-66, kuten kun Irwinkin kävi ja sillon suomussalamen syrjäkylien miehet munasivat ja häpäsivät ihtensä kun herjoja huutivat Irwinille ja jotaki hettelivät lavalle. Irwin oli juuri tehny Ryysyrannan joka oli listoilla kauan ykkösenä.

      • HELLUSTELIJAT

        Mukana oli myös Katri - Helena ja rakkaus oli Dannun kanssa paivä juttu !


      • Niimpä tais olla!! Oikein muistat Katri-Helunan! ei tainnu olla sitä käärmettä Dannylla silloin?


      • Surkua

        No kun Ryysyrannan esikuvatalous oli Suomussalmella. Se kuva meistä on vieläkin, varsinkin kun aina tv:ssä näytetään niitä rähjäisimpiä talouksia, joita on vähemmistö kuitenkin.


      • Anonyymi

        Potsi otti ryysyistä kiinni ja viinapullo piilotettiin joen rantaan


    • nurkkapoika

      Kävin tökärillä tosi usein mutta vahvan humalatilan vuoksi en muista reissuista yhtään mitään.

      • NELIVETOPÄÄLLÄ

        OLI "VINTTI " pimeänä ?


      • muistellen

        Mukava kuulla... aika kuulemma kultaa muistot...


    • humppaahanseollapiti

      70-luvun alussa oli neljät tanssit viikossa. Pe konkarit, la tavalliset orkesteritanssit, ja su ja ke levytanssit. Sunnuntai iltapäipäivällä Bingossa oli oli sali ja baarinpuoli täynnä.

    • Getto77

      -90 luvulla oli kyllä kovat tanssit nuorisolle.

      Rainbow ja fun diskoteekki...

    • kaksoiselämää

      Juice Leskinen kittasi viinaa keikkabussissaan töpärin pihalla. Ovi oli bussissa auki ja mentiin sisään pyytämään nimmareita. Juice karjui meidät pihalle. Illan keikalla Juice horjui pitkin lavaa ja keskittyi enemmän pystyssäpysymiseen kuin laulamiseen.

      • Anonyymi

        Tuo humalatila on kyllä hieman liioiteltu Juicen kunnosta, jos puhut talven 1975 keikasta? Heitän sinulle muistitestin: Millä kappaleella keikka alkoi🤔?


    • Mahtavatunne

      Oli kiva paikka kaikin puolin. Mieluisana muistona ovat jääneet mieleen perjantai illan konkarit. Siellä oli meidän nuorten tyttöjenkin ihana tanssahdella ja erityisen kivaa oli se, että siellä oli kaikenikäistä porukkaa; nuoret ja vanhat sekaisin. Mutta ihanaa oli ja kovasti tanssittiin ja perjantai-iltaa odotettiin.

    • niinseolipaskanlemu

      Muistan kerran kun olin kilijua juonu niin tuli kesken illan sontaa housuun, en sitten kännissä välittäny siitä ja vaan naursekelin kun muut ihmetteli mistä se paska haesoo.

    • Ikä ei riittäny sisällepääsyyn niin talavella ukot piilottelivat lumihankeen ja puupinojen välliin viinapulloja. me pojat kytättiin puitten takana pimmeessä ja vietiin pullot ja annettiin isälle tuliaisia tai vanhemmille kavereille.

    • mukanarattaella

      Kyllös Otun Linja-auto kuskasi syrjäkyläläesethi Töpärille ja yöllä toas takasin. Kerran kirkonkylän hurjat roekku linja-aoton takana pyörätelineissä Ämmästä kirkolle. Se oli sitä nuoruutta ja hurjuutta. Nykysin vaen huoruutta ja nurjuutta.

    • Otulla ei ollu onnikassa valoja eikä tainnu ne jarrutkaan toimia kunnolla.

    • Randsläm85

      Juice oli ainakin peltsin kaa syksyllä 85 töpärillä ihan hirveessä änkyrässä
      Ite oli selevinpäen

    • tekihyvväää

      Minä sain partapihviä ekan kerran siinä nurkilla. Vieläi polovia notkuttaa.

    • ent.kainuuntyttö

      YÖ -yhtye, Pelle Miljoona, Dingo jne. jokunen Punk -bändi...kaikki eksyivät töpärille ja kaikkia tuli käytyä katsomassa. Porukkaa oli aina muutenkin niin mahdottomasti ! Vapputanssit kaikelle kansalle, jolloin me lapset tanssittiin aikuisten joukossa ahkerasti. oli vilskettä ja vilinää. Ja tunnelmaa !!

    • Naapurisi1974

      Oma muistoni liittyy tökärin taakse 1970-luvulla. Otin pohjaksi yhden tähden jallua ja lähdin vähän tökärille panemaan jalalla koreasti. Sattuikin naapurin rouva olemaan samalla asialla. Siinä kun illan mittaan tutustuttiin ja otettiin muutama rapakalja buffetissa, päätettiin sitten lähteä naimaan. Menimme tökärin taakse ja aloitimme samantien siinä hommat. Juuri, kun oltiin paraillaan menossa, huomasin, että rouvan mies seisoo selän takana. Oli vähän happamen näköinen. No, lennätin mällin loppuun ja pyysin anteeksi, että näin vaivasin rouvaa. Eihän se ukko siitä yhtään leppynyt vaan alkoi punoa nyrkkejään minun naamaa kohti. EI muu auttanut kun kellistää se kenttään ja mätkiä turpa verelle. Sitten äkkiä kotio. Sen pituinen se (17 cm)

      • Kuka siellä paskahuusin takana alakaa naimaan...oisit ees sanonu että menitte vanhalle luistinraalle ja siellä oisit tökkiny sitä lihavaa akkaa.


      • lumperinmuori

        Jokohan poeka on unta nähny, tae sitte on helevetin hyvä mielikuvitus.


      • lumperinmuori kirjoitti:

        Jokohan poeka on unta nähny, tae sitte on helevetin hyvä mielikuvitus.

        ollaanko sukua toisillemme kun oot muori ja vielä Lumperin?


    • Äitinioliraskaana

      Se oli hyvin pimeää aikaa. En muista siitä mitään.

      • Viekö se pimeys sen muistin?


    • Freiseeju

      Muista kun kerran Raimo Laamanen esiintyi, oli se kova !

      • seolisitäaikaase

        Kun katselin töpärin parvelta, niin sininen savu leijaili tanssijoitten yläpuolella kuin seppien pajassa.

        Siihen aikaan tupakoitiin baarissa ja savu levisi tanssisalin puolelle.


    • yli2metriä

      Kerran tanssittiin rokkia silloisen tyttöystävän, nykyisen vaimon kanssa sirppiliiterissä ja ämmän kovanaamat tanssi vieressä, niin kuinka ollakkaan Arska tönäisi minua ja käännyin ja tönäisin takaisin, jolloin hän lensi isoa vaaleata päin ja molemmat kaatuivat, katsoivat päin, mutta eivät puhuneet mitään silloin, eikä edes torin grillillä yöllä, että sellaisia muistoja..

    • Witsikäs

      Torin grillillä etuilin koko porukasta. Joku juippi sanoi, että menepäs jonon päähän. Minä siihen, että ei sinne voi mennä, siellä on jo joku.
      Muutaman kuukauden kuluttua sain uuden yläproteesin.

    • Össivaal

      Iso vaaleekin jo pitkään ollunna hauvassa
      ..

      • Anonyymi

        Sekö Hoikalta oleva viettelys?


    • Anonyymi

      Älyttömiä penskoja suurin osa ja umpikännissä.

    • Anonyymi

      Lehmänpaska haisi kengissä ja nosti tunnelmaa.

    • Anonyymi

      Kerran saatiin tökärin vessassa rassattua kortsuautomaatti auki. Otettiin kortsut ja pistettiin jokaikiseen neulalla reikä ja kortongit takaisin automaattiin. Halusimme näin omalta osaltamme vahvistaa suomussalmen väestönkasvua.
      Moni poika tai tyttö saa tänään kiittää aktiivisuuttamme siitä, että edes elää tässä maailmassa. Ja onnittelut myös yllättyneille vanhemmilleen.

      • (Huom!! kerrankin joku joka osas kirjottaa tökäri eikä töpäri)Oisitte ottanu itekkin ees yhet reikäkortsut niin ois tullu muutama viisas lissää tänne kylälle.


      • Anonyymi

        Töpäri ja sirppiliiteri se on, pulinat pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Töpäri ja sirppiliiteri se on, pulinat pois.

        Teille joilla on vielä märät korvantaukset se saapi olla vaikka mikä mutta meille joilla on parta kasvanu jo kauan se on aina ollu tökäri.


      • Anonyymi

        Voep olla vasemmistolaisille.


      • Anonyymi

        Janottiko, kun heräsit?


    • Anonyymi

      On ollut Kommunistien pesäpaikka.

    • Anonyymi

      Tökäri tarkoittaa työvoimatoimistoa. Töpäri työväentaloa.

    • Ei työvoimstoimistoa ollukkaan 60-70 luvulla. se oli työnvälitys ja työväentalo oli sillon tökäri. Kyllä te ymmärrätte kuhan korvantaukset kuivuu teiltä.

      • Juttelimpa tuossa kylillä Karin kanssa ja kysäsin miksi me sanottiin Työväentalloo. Sano että Töpikseski sanottiin ja joskus tökäriksi. Kyllä sitä mentiin töpikselle tai tökärille tanssaamaan ei koskaan töpärille.


      • Anonyymi

        Sama mikä se nimi oli,pääasia oli poikarakkaus,ainakin minulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama mikä se nimi oli,pääasia oli poikarakkaus,ainakin minulle.

        Kerroppa lissää meille tuosta rakkauvesta!


      • Anonyymi

        Ensimmäinen todellinen seksikokemus töpärillä näljänkäläisen komistuksen kanssa,ei unohdu ikinä.Kaveri meni myöhemmin avioon naisen kanssa,ei ilmeisesti uskaltanut tunnustaa väriä koska siihen aikaan se oli rangaistava teko.


    • Anonyymi

      Työväentalon takana yritin antaa paikalliselle rouvalle kielareita. Rouva esteli ja sanoi, että ei hää pysty kun on sekä ylä- että alatekarit saanut jo rippilahjaksi. Minä siihen että otetaan tekarit pois niin jopa onnistuu! Näin tehtiin ja jopa alkoi kielisuudelmat maistumaan paljailla ikenillä! Suihinottokin sujui supsikkaasti humpa kaikuesa seinä takaa.

      • Anonyymi

        Siellähän takana oli sillon paskahuussi.


      • Anonyymi

        Niillä nurkillahan sitä pussailtiin....


    • Anonyymi

      Kuka muistaa nämä Saabisit: Taisto, Jorma, Aarne, Ahti, Viljo, Onni?

    • Anonyymi

      Minä muistan, tuuppasivat kuhveikossa toisiaan pakoputkeen niin että savu vaan nousi.

      • Anonyymi

        Ja kumi kärysi !


    • Anonyymi

      Tökärin kumiautomaatin sai niin helposti auki, että sinne muodostui uusi kondomimerkki: Töpärin reikäpää!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe