Metsän hakkuut

BNCSDTUA

Muistaakseni tuossa 50-luvulla metsää "hakattiin" metsurien moottorisahoilla ja puita
kaadettiin vain täysimittaisia ja pienemmät puut jätettiin kasvamaan täyteen mittaan.

Nykyisinhän "metsätyökoneilla" kaadetaan kaikki alueella olevat puut ja metsäalue jää tyhjäksi.

Onko tässä nykyisessä työssä mitään järkeä?

30

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haistavittujoppa

      Osta mettää ja ryhdy hoitamaan sitä tuohon vanhanajan malliin, jos se kerran niiiin ylivoimainen malli on. Raportoi sitten vaikka tänne että kannattiko, nämä mutualoitukset voit jatkossa jättää kokonaan tekemättä.

      PS. Parhaita puita ei metsästä ole mitään järkeä viedä pois jatkuvassakaan kasvatuksessa, vaan ne jätetään tietenkin siementämään.

      • joppaoletitse

        "Parhaita puita ei metsästä ole mitään järkeä viedä pois jatkuvassakaan kasvatuksessa, vaan ne jätetään tietenkin siementämään."

        Miksi ne sitten viedään pois jatkuvassa kasvatuksessa. Emeritusprofessorit ainakin käskevät näin tekemään. Mitään kuluja ei metsästä näin toimittaessa tule vaan pelkästään puhdasta tuottoa verrattuna jaksolliseen kasvatukseen. Kyseenalaistako professorien opit ja millä lihaksilla?


      • painujovittuunjoppa
        joppaoletitse kirjoitti:

        "Parhaita puita ei metsästä ole mitään järkeä viedä pois jatkuvassakaan kasvatuksessa, vaan ne jätetään tietenkin siementämään."

        Miksi ne sitten viedään pois jatkuvassa kasvatuksessa. Emeritusprofessorit ainakin käskevät näin tekemään. Mitään kuluja ei metsästä näin toimittaessa tule vaan pelkästään puhdasta tuottoa verrattuna jaksolliseen kasvatukseen. Kyseenalaistako professorien opit ja millä lihaksilla?

        "Emeritusprofessoreilla", jotka noin väittävät, ei ole aariakaan omaa metsää. Parhaat puut jätetään siementämään. Piste. Sunkaltaselle jopalle pitää toki vielä lisätä, että tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että niitä parhaita puita ei koskaan hakattaisi.

        "Mitään kuluja ei tule." Osta nyt ensin edes pieni pala metsää ja kokeile itse kannattaako kokonaisuutena, ennen kuin tulet tänne nolaamaan itsesi. Useimmissa tapauksissa ei kannata. Emme enää elä 50-lukua, jos et ole sattunut huomaamaan.


    • jfjfhjfhhjfdg

      Hakkuut myös 1966 tukkipuuta ja ei kyllä mitään mullistavaa uudistumista tapahtunut kun kuivaa kangas savikkoa ojitusten jälkeen.Päätehakkuun jälkeen jotain tapahtuikin kun maa sitten mätästettiin.

    • korpier

      Niin,50 -luku. Silloin ei ollut viljelymetsiä, nyt on.

      Raivaa ja lannoittaa.

    • Varia

      Muistan minäkin ne ajat jolloin hevosella ajettiin rahtia. Ajat ovat muuttuneet, ei ole enää työhevosiakaan.
      Nämä nykyiset työkoneet kolhivat puustoa eri-ikäiskasvatuksessa, pieniin aukkoihin lienee vaikea saada valoa vaativia männyntaimia ja koivuntaimia kasvamaan, ja metsä kuusikoituu. Tuotto vähenee, hinta on harvennusleimikoista huonompi sillä poimimiseen ja huolelliseen kolhujen välttämiseen kuluu aikaa - ja aika on rahaa.
      Minulla ei ole eri-ikäisiä vaan tasakokoisia puita kasvamassa.

    • ääniaukonpuolesta

      Kyllä meidän metsissä tehtiin 50-luvulla justeerilla ja pokasahallakin aukkohakkuita ja hevosella ajettiin puut. Eipä ole systeemit siitä muuttuneet muuten, kuin koneet ovat tulleet tilalle. Aluksi tuli 50-luvun lopulla moottorisahat ja traktorilla ajettiin helpompia kohteita, hevonen vielä ajoissa mukana. Sitten 60-luvulla tuli traktoriin juontovinssit ja hevonen jäi pois kokonaan tukkisavotoista ainakin meillä. Ensimmäisiä isompia metsäkoneita tuli sitten 70-luvulla, mutta aukkohakkuut pysyivät edelleen samoissa mitoissa, mitä oli tehty 50-luvullakin.
      Isoisä myi 50-luvulla kaivospöllejä Englantiin ja veistettyä parrua Egyptiin, jonkun verran meni tuppeensahattua tyvikoivua huonekalutehtaalle. Siinä ollaaan tultu rajusti takapakkia, että nykyään meiltä lähtee suurelta osin puut suoraan tehtaille, pienen osan vaan jatkojalostan hirsisorvilla ja kenttäsirkkelillä.

      Kyllä sitä tehtiin isoja aukkohakkuita Suomessa ihan pokasahalla ja justeerilla. Suurimmat aukkohakkuut olivat 20000ha, jotka olivat ns. Osaran aukeita http://yle.fi/uutiset/3-6489272
      Minulla oli jopa kunnia olla metsäopissa aikoinaan näiden Osaran aukeiden toteuttajien kanssa. Oli mielenkiintoista saada kuulla aikalaisten kertomuksia luennoilla, kuinka noin suuria hakkuita toteutettiin ja niiden uudistamista.

      Vaan vielä omistamiini metsiin, meillä on eri-ikäisiä metsälöitä ja jatkuvasti puu kasvaa. Jostain aina tehdään uusi aukkohakkuu ja se sitten uudistetaan. Kierto puunkasvussa on yllättävän lyhyt ja osa minunkin raivaamistani taimikoista on jo varttunut tukkipuuksi. Viime kesänä uudistettiin lähes 10ha aukko, siitäkin seuraava sukupolvi hakkaa tukkia kummakseen.

    • oksatpois22

      Jep,pääasia ettei päästä motoa harventamaan!

      Maahanmättö, se siinä.

    • maamikrobi

      Ovatko metsän hakkuut vapaaehtoisia vai onko pakko toteuttaa metsätaloussuunnitelma ryöstää ja raiskata kulut maksaen? Saako puuta myydä silloin, kun omaan elämäntilanteeseen sopii vai silloin, kun pakotetaan? Onko parempi myydä silloin, kun jälkeläiset perivät vai eläkeläisenä uhkailtuna? - Metsä on esivanhempieni 1600-luvulta alkaen, varmaan paljon vanhempikin.

      • Kummallista--

        Ettet noita asioita tiedä jos kerran noin kauan metsää on vahempasikikin omistanut ?

        Vai oletko sen joltain kaukaisemmalta sukulaiselta perinyt ja tietosi perustuu urbaani legendoihin :)


      • mistänäitdillejä

        Huhhuh, kaikilla sitä onkin äänioikeus! Jos sukusi on TODELLA omistanut metsää 1600-luvulta, niin kyllä tietoa pitää olla, että miten metsää myydään.


      • jopatvittuunsuomesta

        Kaikenlaiset kotivalot tänne kirjoittelevatkin. Joo pakko on myydä ja raiskata kaikki jos joku käskee tai vaikkei käskisikään. Nyt vittu niitä valoja päälle...


      • motovaanlaulamaan
        jopatvittuunsuomesta kirjoitti:

        Kaikenlaiset kotivalot tänne kirjoittelevatkin. Joo pakko on myydä ja raiskata kaikki jos joku käskee tai vaikkei käskisikään. Nyt vittu niitä valoja päälle...

        Kyllä se on kansantaloudellisesti kannattavaa, että puuta myydään säännöllisesti. Saadaan vientituloja, jolla sitten maksetaan ne ulkomailta ostetut tavarat. Ja mitä täällä mukamas tehtäisiin, ellei puuta jalostettaisi? Puuta voitaisiin jalostaa Suomessa enempikin, ei me millään suojelumetsillä ja ryteiköillä eletä!


      • jopaltamenipointtiohi
        motovaanlaulamaan kirjoitti:

        Kyllä se on kansantaloudellisesti kannattavaa, että puuta myydään säännöllisesti. Saadaan vientituloja, jolla sitten maksetaan ne ulkomailta ostetut tavarat. Ja mitä täällä mukamas tehtäisiin, ellei puuta jalostettaisi? Puuta voitaisiin jalostaa Suomessa enempikin, ei me millään suojelumetsillä ja ryteiköillä eletä!

        Siinä meillä toinen kotivalo. Sä varmaan myyt taloskin, kun mä tuun sanoon että ostan ton rötiskös ja sun on nyt pakko myydä koska mä sanon niin. Että laita jo nimi paperiin, maksan sitten joskus jotain jos jaksan.


      • esterinuukatipsu
        jopatvittuunsuomesta kirjoitti:

        Kaikenlaiset kotivalot tänne kirjoittelevatkin. Joo pakko on myydä ja raiskata kaikki jos joku käskee tai vaikkei käskisikään. Nyt vittu niitä valoja päälle...

        Puuta on ruukannut kasvaa aukolle vaikka hakkaisi aukeaksi.
        Laatukkaita puuntaimia kasvaa aukolle kun tekee oikein uudistustyöt.


      • uskotkokerrall
        jopatvittuunsuomesta kirjoitti:

        Kaikenlaiset kotivalot tänne kirjoittelevatkin. Joo pakko on myydä ja raiskata kaikki jos joku käskee tai vaikkei käskisikään. Nyt vittu niitä valoja päälle...

        Puuta on ruukannut kasvaa aukolle vaikka hakkaisi aukeaksi.
        Laatukkaita puuntaimia kasvaa aukolle kun tekee oikein uudistustyöt


      • motovaanlaulamaan
        jopaltamenipointtiohi kirjoitti:

        Siinä meillä toinen kotivalo. Sä varmaan myyt taloskin, kun mä tuun sanoon että ostan ton rötiskös ja sun on nyt pakko myydä koska mä sanon niin. Että laita jo nimi paperiin, maksan sitten joskus jotain jos jaksan.

        Tottakai myyn talon ja olen myynnyt niitä melkoisen monta tähän (59v.) ikään. Taloissakin pelaa ihan markkinatalous, eli jos rakentaa "pitkäksi" ei saa millään omiaan pois. Aina olen saannut omani pois! Sama pätee metsässäkin, kun ostaa metsän oikeaan hintaan, voi myydä puuta asiallisesti. Ja puukauppa on myös kauppaa, eikä mitään sosiaaliapua! Kyllä ostajat maksaa sovitusti, ellet tee huijarifirman kanssa kauppoja.


      • kotivalodestroyerXXX
        motovaanlaulamaan kirjoitti:

        Tottakai myyn talon ja olen myynnyt niitä melkoisen monta tähän (59v.) ikään. Taloissakin pelaa ihan markkinatalous, eli jos rakentaa "pitkäksi" ei saa millään omiaan pois. Aina olen saannut omani pois! Sama pätee metsässäkin, kun ostaa metsän oikeaan hintaan, voi myydä puuta asiallisesti. Ja puukauppa on myös kauppaa, eikä mitään sosiaaliapua! Kyllä ostajat maksaa sovitusti, ellet tee huijarifirman kanssa kauppoja.

        Hyvä, tehdään kaupat. Maksan kaksataa (200) euroa, käteisellä. Muista, että sun on pakko myydä, koska mä sanon niin.

        Voi helvetti kun teitä Kotivaloja on helppo huijata. Kunhan vaan sanoo että näin on, niin te uskotte.


      • motovaanlaulamaan
        kotivalodestroyerXXX kirjoitti:

        Hyvä, tehdään kaupat. Maksan kaksataa (200) euroa, käteisellä. Muista, että sun on pakko myydä, koska mä sanon niin.

        Voi helvetti kun teitä Kotivaloja on helppo huijata. Kunhan vaan sanoo että näin on, niin te uskotte.

        Oletko noin yksinkertainen, että taloja ja metsää myydään esittämälläsi tavalla.
        Kukaan ei pakota metsänomistajaa myymään puuta metsästä ja taloakaan et voi pakottaa ketään myymään, ellet ole pantinhaltija. Joten suksi v#ttuun täältä kirjoittamasa aivottomuuksiasi!


      • kotivalodestroyerXXX
        motovaanlaulamaan kirjoitti:

        Oletko noin yksinkertainen, että taloja ja metsää myydään esittämälläsi tavalla.
        Kukaan ei pakota metsänomistajaa myymään puuta metsästä ja taloakaan et voi pakottaa ketään myymään, ellet ole pantinhaltija. Joten suksi v#ttuun täältä kirjoittamasa aivottomuuksiasi!

        Luitko sä saatanan kotivalo tätä viestiketjuta, mihin oot vastaamassa? Et lukenut. Pakko sun on nyt kuitenkin myydä talos mulle kahdellasadalla (200) eurolla, kun kerran mä sanon niin. Sulla kävi nyt vähän paska mäihä, mutta lupaus on lupaus.


      • kotivalodestroyerXXX
        kotivalodestroyerXXX kirjoitti:

        Luitko sä saatanan kotivalo tätä viestiketjuta, mihin oot vastaamassa? Et lukenut. Pakko sun on nyt kuitenkin myydä talos mulle kahdellasadalla (200) eurolla, kun kerran mä sanon niin. Sulla kävi nyt vähän paska mäihä, mutta lupaus on lupaus.

        Viddu mikä idiootti tommosilla tarjouksilla sulle taloa kukaan myy!


      • kotivalodestroyerXXX
        kotivalodestroyerXXX kirjoitti:

        Viddu mikä idiootti tommosilla tarjouksilla sulle taloa kukaan myy!

        Lopeta nyt saatanan kotivalo jo tuo mussutus ja ota silmä käteen:

        "Ovatko metsän hakkuut vapaaehtoisia vai onko pakko toteuttaa metsätaloussuunnitelma ryöstää ja raiskata kulut maksaen? Saako puuta myydä silloin, kun omaan elämäntilanteeseen sopii vai silloin, kun pakotetaan? Onko parempi myydä silloin, kun jälkeläiset perivät vai eläkeläisenä uhkailtuna?"

        On pakko myydä mulle, koska mä sanon niin, vitun kotivalo.


    • Metsällinen

      20-200 ha hoitotapa ei voi olla sama molemmissa, 20ha jatkumo toimii 0,5ha "vuosihakkuulla", 200ha jatkumo toimii 5ha "vuosihakkuulla", tästäkö on kyse, vai onko vaikutteita?

      • helvetinnuukiahakkaajia

        Ei voi olla välttämättä niin että jatkumo toimisi jollakin tiedyllä kaavamaisella hehtaari määrään perustuvalla vuosittaiseen hakkuuseen.
        Jos on vain taimikoita ei voi päätehakkuuta.
        Jos kaikki on uudistusikäisiä vanhoja kuusikoita niin kaikki on uudistettava, ennen ei pääse taimikonhoitoon.


    • MetsänHoitoammattilainen

      Aika tasotonta jutustelua. Johtuen osaksi siitä, että muutamat hölmöt, jotka eivät ymmärrä mistään mitään, ovat eksyneet väärälle palstalle.

      • Ettäväärälläpalstalla

        Hyvä että haet valoa pimeyteesi.


      • metsätalouskunniaan

        Näin se valitettavasti on, että tänne on pesiytynyt joitakin pökkelötrollaajia, joiden mielestä metsiä ei saisi lainkaan hoitaa ja puuta hakata. Ei varmaan aariakaan ole omaa metsää edes omistuksessa, mutta omaa pökkelöideologiaa pitää tuoda esille.

        Suomi elää metsästä ja kansantaloutemme perusta on hyvinja tehokkaasti hoidetut metsät ja metsäteollisuuden vientitulot.


      • Ettäväärälläpalstalla

        Suomen, puufirmat ja hakkuuyrittäjät tosiaan ELÄÄ metsästä, ei Suomi eikä puuaineksen myyjä, hei herätkää ny ju,,,,,,a tähän päivään ja miettikää käteen jäävää myyntituloa nyt ja 20 vuotta sitten, olkaa rehellisiä!


      • metsätalouskunniaan
        Ettäväärälläpalstalla kirjoitti:

        Suomen, puufirmat ja hakkuuyrittäjät tosiaan ELÄÄ metsästä, ei Suomi eikä puuaineksen myyjä, hei herätkää ny ju,,,,,,a tähän päivään ja miettikää käteen jäävää myyntituloa nyt ja 20 vuotta sitten, olkaa rehellisiä!

        Vielä huonommin elää muualla metsänomistaja. En kiellä sitä, etteikö puun hinta ole pitänyt hyvin arvoaan, sillä v. 1977 sai kuitupuulla 77mk kiintokuutio ja ja nytkin sillä saa markoiksi muutettuna tuon saman euroissa... Eli kyllä jossain olisi tarkistamisen varaa!
        Vaan silti puukauppa kannattaa, kun hankkii metsänsä niin, että puunmyynnillä tulee riittävä tuotto. Siihenhän tämä homma perustuu. Puuhapalstojen ostajilla on muut kriteerit, kuin tuotto ylihintaisilla palstoillaan.
        Elikkä katelaskelmat on tehtävä sen mukaan mitä puusta saadaan myyden näillä hinnoilla ja sillä katetaan kustannukset, sekä tehdään hieman voittoa. Olen ainakin omassa metsätaloudessani pystynyt myymään puuta, uudistamaan metsät ja jopa hankkimaan lisää jatkuvasti uusia metsätiloja, siinä sivussa on vielä saatu elantoakin.


    • Ettäväärälläpalstalla

      Myönnän että "tili" tehdään metsää tai ryneikköä ostaessa, ei myyntihintaan isoja voi vaikuttaa, mitä metsästä saa muualla meidän on siitä täällä turha elvistellä, siellä muualla kaikki muukin on toisin! Sinne, niinkuin aikoinaan ison ja suuren naapurin elinoloja ihannoivat uhosivat, hyvin vähän oli muuttoliikettä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe