A-kirkon väärä tulkinta Jeesuksen vertauksesta

kerettiläinen-

Kauankohan kestää, että tämä viesti taas poistetaan?

Onko Adventtikirkko Äitikirkon tapaan "erehtymätön", eikä kestä väärien tulkintojensa oikaisemista?

https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-seurakunta
"Kautta vuosisatojen seurakunnan on täytynyt taistella sekä sisäistä että ulkoista vihollista vastaan (ks. Ap. t. 20:29,30; 1. Tim. 4:1). Se on edennyt ja saavuttanut huomattavia voittoja, mutta se ei ole vielä riemuitseva seurakunta. Seurakunta on valitettavasti vielä puutteellinen. Toista kielikuvaa käyttäen Jeesus selitti seurakunnan epätäydellisyyttä esittämällä tämän vertauksen taivasten valtakunnasta: "Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois" (Matt. 13:24,25). Kun palvelijat halusivat kitkeä rikkaviljan pois, isäntä kielsi ja sanoi: "Te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin. Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti" (Matt. 13:29,30)."

Jeesuksen vertaus vehnästä ja lusteesta ei siis kuvannut "seurakunnan epätäydellisyyttä", kuten Adventtikirkko virheellsesti tässä väittää, vaan kyse oli maailmasta.

Matt.13
36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta".
37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
38 PELTO ON MAAILMA; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.

Tämä väärä tulkinta on todennäköisesti Äitikirkolta peritty.

15

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hep-

      Eikö siinä nyt voi käyttää erilaisia näkökulmia vapaasti. Ei kai pirukaan noin tarkkaa rajaa vedä tulkinnassa.
      Tottakai "maailmasta" on kyse, mutta yhtä lailla sitä voi soveltaa ryhmään joka kuulee sanan eli miksikä ryhmää nyt sitten nimitetäänkään.

      t. jarinhotelli

      • kerettiläinen-

        Matt.13
        27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
        28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
        29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
        30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'

        Tarkoitatko siis, että Jeesus neuvoi opetuslapsia toisin kuin Paavali...että antaa lusteen vaan rauhassa rehottaa seurakunnassa?

        1. Kor. 5
        9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
        10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
        11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
        12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
        13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

        Ei Jeesus opettanut toisin kuin Paavali. Jeesus puhui maailmasta ja Paavali seurakunnasta, eivätkä heidän ohjeensa ole mitenkään ristiriidassa toistensa kanssa

        >>> 13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."


      • KartaHeitä

        Adventistit ovat eri hengessä ts. änkyräadventisteja. Änkyräadventisteilla on ihan omat raamatuntulkinnat ja ikioma profeetta.


      • Exap
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Matt.13
        27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
        28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
        29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
        30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'

        Tarkoitatko siis, että Jeesus neuvoi opetuslapsia toisin kuin Paavali...että antaa lusteen vaan rauhassa rehottaa seurakunnassa?

        1. Kor. 5
        9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
        10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
        11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
        12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
        13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

        Ei Jeesus opettanut toisin kuin Paavali. Jeesus puhui maailmasta ja Paavali seurakunnasta, eivätkä heidän ohjeensa ole mitenkään ristiriidassa toistensa kanssa

        >>> 13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

        Olen kanssasi ihan samalla linjoilla tässä. Erityisesti tämä kuitenkin nousi tuosta:
        "Ei Jeesus opettanut toisin kuin Paavali. Jeesus puhui maailmasta ja Paavali seurakunnasta, eivätkä heidän ohjeensa ole mitenkään ristiriidassa toistensa kanssa"

        Tässä niin monet menevät vipuun ja uskovat kun harhaoppeja tuputetaan pyrkimällä erottamaan Jeesuksen ja Paavalin sanomat toisistaan.

        Erityisesti pitäisi Jeesuksen sanoja pohtiessa ottaa huomioon Hänen kuulijakuntansa, jotka olivat siis lähes poikkeuksetta juutalaisia. Kun Jeesus puhui, Hän ei kohdistanut sanojaan kristitylle seurakunnalle, vaan juutalaisille. Uutta liittoa ei vielä ollut voimassa, sapatti oli heille jokaiselle pakollinen lepopäivä Mooseksen ajoista lähtien ja edelleen Jeesuksen kulkiessa maan päällä.

        Jeesus ei olisi voinut olla ympärileikkaamaton tai muutoin toimia koko pentateukin mukaisesti - vaikka Hän oli julistamassa uuden liiton alkamista. Hän oli itse nimenomaan kaikkien 613 käskyn ja kiellon alainen, ja noudatti niitä tarkalleen juuri siksi että voisi olla se täydellinen uhri, joka vapautti meidät lain alaisuudesta, orjasta lapseksi.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        Olen kanssasi ihan samalla linjoilla tässä. Erityisesti tämä kuitenkin nousi tuosta:
        "Ei Jeesus opettanut toisin kuin Paavali. Jeesus puhui maailmasta ja Paavali seurakunnasta, eivätkä heidän ohjeensa ole mitenkään ristiriidassa toistensa kanssa"

        Tässä niin monet menevät vipuun ja uskovat kun harhaoppeja tuputetaan pyrkimällä erottamaan Jeesuksen ja Paavalin sanomat toisistaan.

        Erityisesti pitäisi Jeesuksen sanoja pohtiessa ottaa huomioon Hänen kuulijakuntansa, jotka olivat siis lähes poikkeuksetta juutalaisia. Kun Jeesus puhui, Hän ei kohdistanut sanojaan kristitylle seurakunnalle, vaan juutalaisille. Uutta liittoa ei vielä ollut voimassa, sapatti oli heille jokaiselle pakollinen lepopäivä Mooseksen ajoista lähtien ja edelleen Jeesuksen kulkiessa maan päällä.

        Jeesus ei olisi voinut olla ympärileikkaamaton tai muutoin toimia koko pentateukin mukaisesti - vaikka Hän oli julistamassa uuden liiton alkamista. Hän oli itse nimenomaan kaikkien 613 käskyn ja kiellon alainen, ja noudatti niitä tarkalleen juuri siksi että voisi olla se täydellinen uhri, joka vapautti meidät lain alaisuudesta, orjasta lapseksi.

        Puhut taas potaskaa.


    • luste.ja.hyvä

      Pawson totesi juuri eräässä tv7 opetuksessa, että seurakunnassa kasvaa rinnakkain hyvä ja luste. Ja täytyy todeta, että näin on, kun katsoo pääjumala- luterilaisia. Oikein piispantasolla on molemmat luste ja hyvävilja sekasi.

    • pyhpyhjapyh

      Aloittaja on taas pihalla kuin lumiukko.

      • sivuhuomautus

        Sanoo ihminen jonka mielestä kaikkien napapiirin pohjoispuolella asuvien pitäisi muuttaa asumaan napapiirin eteläpuolelle jotta voisivat viettää sapattia oikein. Pyhpyh on esimerkki siitä kun serkukset kuksii.


    • ei_voi_olla_totta

      Onhan se ihan selkeästi tuossa kaikkien luettavana, miten adventtikirkko vääristelee Raamatun sanomaa. Turha sitä on kenenkää puolustella. Jari yrittää vähätellä adventtikirkon vääristelyä. Adventtikirkko on itse pilkuntarkka kaikesta, että mennään varmasti sanan mukaan. Adventtikirkko tulee tuomita saman mitan mukaan, millä sen jäsenet tuomitsevat toisia raamatuntulkinnoista.

      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ei hetkauta.


      • kerettiläinen-

        Totuuden nimissä ei se ole yksin Adventtikirkko, joka vääristelee, sillä ei tarvitse kuin katsoa eri seurakuntia, niin sama väärä tulkinta niissäkin on vallalla.

        Katolisessa ja luterilaisessa kirkossa on jo suorastaan kyse maailmasta kirkon sisällä eikä seurakunnasta, sillä siellä saavat rehottaa kyllä ihan kaikki lusteet rauhassa.

        Eikä taida muissakaan paljon kehumista olla...

        Jehovan todistajat puolestaan ovat tiukkoja ja noudattavat kirjaimellisesti Paavalin ohjetta, mutta heidän tulkintansa taas siitä, mikä on "lustetta" on vääristynyt.

        Lustetta ovat heidän mukaansa kaikki, jotka uskaltavat ajatella omilla aivoillaan ja kritisoida Jehovan todistajien oppia, mistä taas seuraa se, että seurakuntalaisten ei ole lupa "koetella kaikki ja pitää se, mikä hyvää on", millä taas kumotaan Raamatun opetus ja uskovan vapaus.


    • lusteista.ja

      Matt.13
      36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta".
      37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
      38 PELTO ON MAAILMA; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.


      Niin, Jeesus tuli maailmaan, ts. tähän aikaan. Katsotaan seurakuntaa.
      "Te olette maailmassa - mutta ei maailmasta. Siis ketkä "me"!
      Eikös jokainen, joka Kristuksessa Jeesuksessa ON!
      Muttei tässä "seurakunnassa" ole kaikki Kristuksessa, sillä jopa Herran pöydässä oli Juudas - eli kavaltaja.

      Luste kasvaa - seurakunnan keskellä ja SIKSI tuomio LÄHTEE - mistä? Jumalan huoneesta.

      senjälkeen tulee jumalattomat tuomiolle. Luste - se on väärä kylvö seurakunnan keskellä.
      Hyväntiedonpuu - oli Edenin kohdalla ja keskellä puutarhaa- Sen käyttötarkoitus ei ollut aadamille - ja eevalle. Mutta mitä tapahtui - ja sehän on tuttua. Siellä eedenissä SISÄLLÄ syötiin sitä väärää hedelmää. Siis oltiin EEDENISSÄ, ja mitä tapahtui.
      Langettiin - eli juuri tuo luste - jos sen ajatus siemenenä on , että onko Jumala sanonut oppi. Kun seurakunta vaeltaa harhassa- tai yksilöt - niin se on lustetta kaikenaikaa ja sen kitkeminen on sitä, että me niin herkästi nykästään herne nenään ja hyvänkin voi nykästä kasvusta. Siksi ei pitäisi tuomita - vaan antaa Sanan tuomita sydämemme - parannukseen.

      Sana - on kaksiteräinen miekka. Jos ihminen elää hyvästä siemenestä - eli Kristuksesta - Sana ja laki ei tuomitse. Hän on vapaa - synti ei ole tosi kun Henki kuljettaa.
      Armoistuin ja Henki on yhtälö, jossa hyväsiemen kasvaa.

      Mutta jos Herran huoneessa aletaan syömään vaikka sitä "hyvännäköistä ja makuista hedelmää" siis olemaan jumalina, mittaamaan ja arvostelemaan jopa Herrraa - nostetaan jakkaramme Jumalan valtaistuimelle olemme saastuneet lusteen "onko Jumala sanonut" siemenestä. Kuuliaisuus puuttuu sanalle - älkää syökö ja kasvu väärin syönnistä on sitä seurakunnista - tai yksilöuskovaisuuden lustetta - kun Kristus ei kirkastu "haavojensa kautta sanassa ja opetuksessa" . ts, armonsyvin olemus puuttuu - miksi on sovitus.

      Ristiä katsoen - näemme sen, miksi Mestarimme on voideltu tuohon tehtävään.
      Me teemme niitä virheitä - syömme ja levitämme siemenet - vääristä valinnoista.
      Pahatamme lähimmäisiämme ja pahatamme suhdetta Herraan, että Hän on murheellinen tekojemme tähden - jopa ristiinnaulistemme Herramme, teemme ne ristit - puina - ja naulat - joihin RAKKAUDEN Herra on pantu riippumaan, surmautumaan.
      Tapamme rakkauden - Jumalan lain päämäärä on rakkaus.

      Siksi ristin TYÖ ----näyttää ----- tekomme, että tekisimme teoistamme - eli hedelmistämme parannuksen - ettei luste ENÄÄ kasvaisi sydämissä.
      Siksi SANA on tuo kaksiteräinen miekka - joka käy läpi erottaa sielun ja mielen.
      Myös jaamme "Hänen ristinsä ja minun".... .lihamme kuuluu KUOLLA .... ja Hänen kirkastua.

      Luste on tosi - seurakunnissakin - ja se on harhautuneen muotomenoisen uskovaisuuden hedelmää ja se tulee Jumalan puolelta tuomituksi. En tunne teitä TE laittomuuden tekijät- siis ei Jumalan rakkauden päämäärät elä sydämessä. OMA minä ja valta-istuin on in ja sana out.

      Kruunu päässämme PITÄÄ olla heitetty ristinHerran valtaistuimen eteen ja kumartuneena ELÄMÄN antajan eteen, Herra, mihin menisimme tänään on todellista elämänsiementä elämänpuulta. Sinulla on Iankaikkisen elämän sanat.

    • Yksi-usko

      Tulkintakysymys. Ei pitäisi aiheuttaa riitoja.

      • kerettiläinen-

        Ei tietenkään pidä riidellä, mutta voidaanko asiasta edes keskustella, että mihin tällainen tulkinta johtaa, ilman, että asetutaan heti oman seurakunnan "poteroon" puolustamaan omaa näkemystä...?

        Minusta nimittäin näyttää siltä, että nykyajan seurakunnat ovat pikemminkin monen sukupolven babylonialaisia sukuseuroja, joissa pyritään pitämään nimikristityt sukulaisetkin "seurakunnan" jäseninä, vaikka nämä eivät uskoisi lainkaan...

        Ja hyvin helposti vedotaan juuri tähän Jeesuksen vertaukseen "seurakunnan" vehnästä ja lusteesta, jonka pitäisi mukamas antaa vapaasti kasvaa...

        Raamatullinen seurakuntahan on tarkoitettu vain uskoville.

        Jos siitä ei pidetä kiinni, niin onko mikään ihme, että seurakunnat ovat Laodikean tilassa...eivät ainoastaan penseitä, vaan myös hengellisesti sokeita...

        Ja mielestäni syypää tähän laodikealaiseen tilaan on se, kun raamatullisesta seurakunnasta tuli kirkko, jossa kaikki hengellisyys korvattiin muotomenoilla ja rituaaleilla.

        Tällaisen kirkkoseurakunnan pyörittäminen vaatii lähinnä vain rahaa.

        Mutta koska muodollinen ja penseä kirkkoseurakunta ei vetoa kaikkiin, niin on syntynyt myös hurmoksellinen karismaattinen liike korvaamaan tätä ilmeistä Hengen puutetta, mutta ei sekään pelasta tilannetta, koska karismaattisuuskin on perinyt Äitikirkon harhaopit ikuisine helvetinpiinoineen ym...

        Lopputulos onkin sitten se, mikä on kerrottu Ilm.18:2.


      • Yksi-usko
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä riidellä, mutta voidaanko asiasta edes keskustella, että mihin tällainen tulkinta johtaa, ilman, että asetutaan heti oman seurakunnan "poteroon" puolustamaan omaa näkemystä...?

        Minusta nimittäin näyttää siltä, että nykyajan seurakunnat ovat pikemminkin monen sukupolven babylonialaisia sukuseuroja, joissa pyritään pitämään nimikristityt sukulaisetkin "seurakunnan" jäseninä, vaikka nämä eivät uskoisi lainkaan...

        Ja hyvin helposti vedotaan juuri tähän Jeesuksen vertaukseen "seurakunnan" vehnästä ja lusteesta, jonka pitäisi mukamas antaa vapaasti kasvaa...

        Raamatullinen seurakuntahan on tarkoitettu vain uskoville.

        Jos siitä ei pidetä kiinni, niin onko mikään ihme, että seurakunnat ovat Laodikean tilassa...eivät ainoastaan penseitä, vaan myös hengellisesti sokeita...

        Ja mielestäni syypää tähän laodikealaiseen tilaan on se, kun raamatullisesta seurakunnasta tuli kirkko, jossa kaikki hengellisyys korvattiin muotomenoilla ja rituaaleilla.

        Tällaisen kirkkoseurakunnan pyörittäminen vaatii lähinnä vain rahaa.

        Mutta koska muodollinen ja penseä kirkkoseurakunta ei vetoa kaikkiin, niin on syntynyt myös hurmoksellinen karismaattinen liike korvaamaan tätä ilmeistä Hengen puutetta, mutta ei sekään pelasta tilannetta, koska karismaattisuuskin on perinyt Äitikirkon harhaopit ikuisine helvetinpiinoineen ym...

        Lopputulos onkin sitten se, mikä on kerrottu Ilm.18:2.

        Onhan se hyvä, että on seurakunta ja paikka, jossa käydä sapattina. Opetus on adventtikirkossa Raamatunmukaista, jota mielellään kuuntelee. Sapattikoulussa voi esittää myös omia näkemyksiään. Kyllä sitä rahaa laitetaan turhempaankin. Ajattelepas vaikka paavin kirkkoa kaikkine kultaesineineen ja loistoineen. Adventtikirkot ovat melko vaatimattomia.

        On totta, että jotkut suvuissa on paljon adventisteja, mutta kyllä niitä on muissakin seurakunnissa samalla tavalla. Eihän siinä mitään pahaa ole. Onhan niitä paljon sellaisiakin, jotka eivät kuulu adventistisukuun, kuten minä.

        Kyllä seurakunta on paikka, jossa voivat käydä kaikki halukkaat riippumatta siitä ovatko he vielä uudestisyntyneitä. Jumalalla on oma aikataulunsa itse kunkin hengelliseen herätykseen.

        Ilm. 18:2, jossa toinen enkeli julistaa Babylonin kukistuvan:
        "Hän huusi kovalla äänellä: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon! Siitä on tullut pahojen henkien tyyssija ja kaikkien saastaisten henkien ja kaikkien saastaisten ja inhottavien lintujen pesäpaikka. "

        Minä en näe adventtikirkon lähentyneen äitikirkkoon. Toivoisin kuitenkin, että adventtikirkossa alettaisiin uusien tutkimuksien myötä kunnioittamaan myös Raamatun juhlakalenteria. Nythän Rooman opit juhlien suhteen (esim. joulu) on useimmissa adventtiseurakunnissa vielä voimassa. Pitäisi ehdottomasti ottaa vielä enemmän etäisyyttä äitikirkkoon ja siirtyä viettämään Lehtimajanjuhlaa ja muitakin Raamatun juhlia Herramme Jeesuksen Kristuksen ja alkuseurakunnan tavoin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe