Eläkkeelle

keväälläkin

Olen lisäpäivillä ja täytän ensi kuussa 63. Synt -54. Voinko vielä päästä varhentamattomalle eläkkeelle?

10

928

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläkepuolella vuonna 1954 syntyneen alin vanhuuseläkeikä on pääsääntöisesti 63 vuotta, eli voit hakea karttuneen vanhuuseläkkeen maksuun jo 1.4. alkaen ilman lisäpäivätodistusta.

      Halutessasi voit hakea lisäpäivien perusteella vähentämättömän eläkkeen makuun jo 1.3. alkaen edellyttäen, että hakemus on jätetty käsiteltäväksi helmikuun aikana.

      Jos sinulla on lisäksi oikeus kansaneläkkeeseen jonka vanhuuseläkeikä on 65 vuotta, saat lisäpäivien perusteella myös kansaneläkkeen ilman varhennusvähennystä ennen 65 vuoden ikää.

      • Syrjintää

        Miksi toiset saa kansaeläkeosan varhentamattomana ja toiset ei , olen 63 ja täytän 64 loppuvuodesta ja minulle tulee varhennus ,kun en ole ollut työttömänä ,vaan yrittäjä ja lopetin yritykseni, kun se ei kannattanut.


    • keväälläkin

      Tarkoitatko vanhuuseläkkeellä työeläkettä?. Jos haen molemmat eli työeläkkeen ja kansaneläkkeen maksuun 1.3 ja lähetän maksajalle viimeisimmän lisäpäivätodistuksen heti kun sen saan. Vai onko viisainta hakea maksuun vasta 1.4? Onko varmaa että saan varhentamattomana molemmat eläkkeet?

    • Lisäpäivillä ollessasi voit itse valita, haetko sekä työeläkkeen että kansaneläkkeen maksuun vanhuuseläkkeenä jo 1.3. alkaen vai siirrätkö eläkkeen hakemista. Kummassakaan tapauksessa eläkkeisiin ei tehdä varhennusvähennystä. Eläkkeen saamisen ehtona lisäpäivien perusteella on, että hakija on saanut vähintään yhden lisäpäivän eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana. Lisäpäivien perusteella eläkettä hakevan pitää pyytää päivärahan maksajalta eläkkeen hakemista varten tarkoitettu lisäpäivätodistus. Jos todistus ei ehdi hakemuksen liitteeksi, sen voi toimittaa jälkikäteen.

    • Nimimerkille ”Syrjintää”
      Tämän viestiketjun keskusteltu oikeudesta vähentämättömään vanhuuseläkkeeseen koskee lisäpäivillä olevia 62 vuotta täyttäneitä. Yrittäjällä ei ole oikeutta lisäpäiviin.

      Sinulla on ikäsi perusteella jo oikeus työeläkkeeseen ilman vähennystä. Sen sijaan kansaneläkkeen saat ilman varhennusvähennystä vasta 65 vuoden iässä.

      • Syrjintää

        Onko pakko ottaa sitä kansaneläkettä vielä, pärjään työeläkkeellä kyllä tuon vajaa 2 vuotta ja ottaisin kansaneläkettä vasta 65v voinko näin toimia.


      • jupikas
        Syrjintää kirjoitti:

        Onko pakko ottaa sitä kansaneläkettä vielä, pärjään työeläkkeellä kyllä tuon vajaa 2 vuotta ja ottaisin kansaneläkettä vasta 65v voinko näin toimia.

        siis, työeläke ei saa olla yli ,oliko se jotain 700 /kk (korjatkaa) jotta saa kansaneläkettä? oonko ymmärtänyt asian oikein. ja onko tuokin bruttoa, täytyy olla rahaa jemmassa jos tuolla esim, vuokralla pärjää, itte kituutan hiukan rajan ylittävällä työeläkkeellä, ei mee oikein mun mielestä nää eläkkeet. 62 vee


    • Kansaneläkettä ei ole pakko ottaa samanaikaisesti työeläkkeen kanssa eli voit mainiosti siirtää sen hakemista myöhemmäksi.

      • Syrjintää

        Kiitos.


    • omakohtainen

      Jos työeläke on 1400€/kk en tule koskaan saamaan Kansaneläkettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe