Pienet purkkarit

Liianisoja

Hassua. Moottoriveneen volyymituote on avonaiset tai puolikannelliset 5 -metriset. Osalla on hyötykäyttöä mutta monet menevät ihan mökkiveneiksi.

Hassua että samassa kokoluokassa ei ole purjeveneitä. Ketään ei kiinnosta, ja jos täältä kysyy aloittelijalle sopivaa niin kymmenkertainen koska muuten perhe kyllästyy, ja mistä sen tietää vaikka haluaisi lähteä valtamerille seilaamaan. Pienet purkkarin on vaan kilpajollan, nuorille.

Onko muissa maissa sama? Ei ihme että purjehdus vähenee kun halvimmat varteenptettavat uudet maksaa sata tonnia. Eihän kellään ole sellaiseen varaa? Eihän niillä pääse edes rantaan, vain pursiseuran pilttuusta vierassatama pilttuuseen (jos ehtii)?

Käytettyjenkin markkinoilla veneet on lähinnä isoja. Pienet purjeveneet on jostain 70-8p-luvulta, ellei sitten kimpajollaa tai rantalelua halua.

53

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Painovirhepaholainen

      Pahoittelen runsaita painovirheitä ja kännykän tekemiä vääriä korjauksia. Kymmenmetrinen muuttuu näemmä kymmenkertaiseksi...😣

    • Joakim1

      Onhan noita pilvin pimein, mutta uutena myyminen on varsin haasteellista, kun 80-luvun vastaavan saa parilla tonnilla ja samalla hinnalla saa jo 80-luvun kymmemmetrisen.

      Esimerkiksi Jeanneau Sun 2000, Skippit, Campukset, Elan, Seascape, Varianta, lukuiset puolalaiset jne.

      • Liiankalliita

        Niin on niitä muutama. Käytännössä niistä ei saa kiinnostavan hintaista ellei niitä tee a)itse tai b)Kiinassa. Farkun Rastilla taitaa olla joku pikkukippo tähän kokoluokkaan mutta en tiedä onko nekään halpoja tai saatavilla. Eikö noi ole kaikki jotain parinkymmenen veneitä?

        Kuitenkin joku halpa ja helppo mökkilelu toisi lisää harrastajia.


      • Joakim1
        Liiankalliita kirjoitti:

        Niin on niitä muutama. Käytännössä niistä ei saa kiinnostavan hintaista ellei niitä tee a)itse tai b)Kiinassa. Farkun Rastilla taitaa olla joku pikkukippo tähän kokoluokkaan mutta en tiedä onko nekään halpoja tai saatavilla. Eikö noi ole kaikki jotain parinkymmenen veneitä?

        Kuitenkin joku halpa ja helppo mökkilelu toisi lisää harrastajia.

        Miten paljon ne sitten saisi maksaa. EIkös tuollainen 5 m moottorivene koneineen maksa alkaen 20 tonnia. Kone on todennäköisesti halvempi kuin riki ja purjeet.

        Samassa hintaluokassa on sitten vaikkapa uusi 606: https://www.balticprodukter.ax/kategori/Segelbåten-606
        Katso hinnastoa, niin näet miten hinta muodostuu. Aika harva noita ostaa uutena, kun hyvän käytetyn saa 5 tonnilla.

        Varianta 18 on halvempi: http://www.varianta-18.de/index.cfm/nav/219/action/config.html

        Tässä on pari muuta vaihtoehtoa: http://en.deltania.eu/system/yacht_files/24/Kleinkreuzerstest 2010_original.pdf?1322495438

        Suomessa noita ei myydä, kun ei ole ostajia. Skippejä saatiin kyllä muutama myytyä.

        Jostain syystä uusia pieniä moottoriveneitä ostetaan, muttei purjeveneitä. Ehkä moottoriveneet ovat kehittyneet enemmän 80-luvulta tai sitten niiden kunto on huonompi?


    • Ei kai tuossa mitään hassua ole. Kysyntää ei juuri ole sellaisille "daycruiser-purkkareille".

      • Onhansetavallaan

        Onhan se vähän hassua: huvijahdeissa on purjeet mutta mökkiveneet on moottoriveneitä. Miksi niin harvoin toisinpäin?


      • Onhansetavallaan kirjoitti:

        Onhan se vähän hassua: huvijahdeissa on purjeet mutta mökkiveneet on moottoriveneitä. Miksi niin harvoin toisinpäin?

        En oikein ymmärrä, miksi siinä olisi jotain niin ihmeellistä. Tietysti tuo yleistyksesi "huvijahdeissa on purjeet" on hassu, koska isoja matkamoottoriveneitä on paljon. Mutta jos nyt ajatellaan niitä mökkikäytössä tai muuten "day-cruisereina" olevia veneitä, niin moottorivene on siinä paljon monikäyttöisempi ja kätevämpi. Ajatellaan nyt vaikka kalareissua tai pistäytymistä kaupassa tai tuttavien mökillä tai mitä tahansa muuta kuin pelkkää pyörimistä. Ei purkkarilla sellaisessa ole sijaa, ellei ole nimenomaan innostunut siitä purjehdussuorituksesta sinänsä "yleisveneilyn" asemesta. Ja jos on, niin ne purjejollat, purjelaudat yms. ovat vahva (ja halvempi) kilpailija pienemmällekään köliveneelle.


      • Anonyymi

        Itse purjehdin sisävesillä 7.5m purrella. Tila riittää kivasti itselle ja vaimolle, tilapäisesti parille kyytiin tulijalle. Mukana on WC ja riittävät keittomahdollisuudet. Hintaa ei paljoa ollut, kun vene on vuodelta -87. Tietysti pientä laittoa on mutta se on osa harrastusta. Ainakin omassa satamassa kun laittelee venettä saa hyviä neuvoja, jos ei itse osaa tai tiedä. Samat kaverit utlee vastaan vesillä ja mikäs sen mukavampaa. Mukavaa porukkaa. Mikä sitten on erona? En halua mökkiä ainakaan vielä. Vesillä on tilaa ja vaihtoehtoja ja naapurin voi valita lähes aina. Lisäksi löytyy saaria, missä saa olla ihan omassa rauhassa. Koska purkkarit on varsin kestävää tekoa niin, porukan varttuessa käytettyjä tulee koko ajan myyntiin. Itse en osta uutta. Käytetyistä tietää mm. valmistusviat ja korjauspaikat ja monta vikaa on jo valmiiksi laitettu parempaan kuosiin. Kausi ei ole niin pitkä, että laittaisin puolikkaan talon hinnan veneeseen.


    • Tunari1

      Purjeveneen hitaus aiheuttaa sen että kun lähdetään purjehtimaan, niin aina jossain vaiheessa päivän mittaan tulee tarvetta käyttää WC:tä ja on kätevää kun veneessä on kajuutta ja siellä WC. Illan tyyntyessä ei aina ole kivaa ajaa moottorilla takaisin kotisatamaan, jolloin tulee tarve yöpyä veneessä, jolloin jälleen tarvitaan kajuuttaa. Moottoriveneellä ajaa purjeveneen päivämatkan muutamassa tunnissa jolloin ei asuttavuudella ole välttämättä samaa merkitystä.

      • ei.päde

        Mikä ihmeen moottoriveneen "päivämatka"? Ei niillä moottoriveneillä, joista tässä puhutaan, tehdä mitään päivämatkoja. Niillä ajetaan ehkä puoi tuntia tai tunti johonkin ja tullaan sitten takaisin. Matkaveneet on sitten erikseen, joilla tehdään päivämatkoja.


      • Jotenkinjärkeväkin
        ei.päde kirjoitti:

        Mikä ihmeen moottoriveneen "päivämatka"? Ei niillä moottoriveneillä, joista tässä puhutaan, tehdä mitään päivämatkoja. Niillä ajetaan ehkä puoi tuntia tai tunti johonkin ja tullaan sitten takaisin. Matkaveneet on sitten erikseen, joilla tehdään päivämatkoja.

        Tavallaan kyllä järjellinen perustelu. Purkkarin "päivämatka" on aika lyhyt verrattuna siihen, mitä vaikka seiskutheppaisella päästelee.


    • OnNiitäPienokaisia

      Esim USA:ssa harrastetaan päivä pursia ihan eri volyymillä suhteutettuna, kuin täällä. Kauniita, sulavalinjaisia...

      Googlettele vaikka alkuun daysailer day sail boat etc.
      Tuossa jos liian vaikiaa :)
      http://www.sailmagazine.com/boats/design-and-technology/the-six-categories-of-daysailers-and-why-we-love-them/

      http://www.sailmagazine.com/boat-reviews/boat-types/daysailers/

      Ja täällä foorumi onanoitiin, jos vielä tarvetta...
      https://www.daysailer.org/


      Tilaa puusepältä silmäterä ittelles, tai osta ulkomailta!

    • Dayovercruiser

      Mä lisäisin tähän vielä sen että päiväpurrella purjehdus on huomattavan paljon nautinnollisenpaa kuin isolla veneellä. Töiden jälkeen vesille. Yöksi kotiin

      • DayAndNightCruiser

        Tämä taitaa olla pitkälti makuasia, minäkin lähden usein 37-jalkaisellani töiden jälkeen vesille ja yöksi kotiin. Silloin tulee myös keiteltyä ja nautittuna merellä ilteteet ja katseltua merielämää.


    • Zen-K

      Päiväpursi on toki kiva, mutta sitten täytyy olla jotenkin poikkeuksellisen kiinnostava ja monipuolinen vesistö jossa liikkua. Että kotilaiturista pääsee moneen eri suuntaan, ettei aina tarvitse kiertää samaa lenkkiä, tai vielä tylsempää, ajaa joku sama väylä ulos satamasta ja kun on päässyt väylän päähän niin onkin jo aika kääntyä takaisin. Tuollaiseen käyttöön moottorivene on paljon kätevämpi.

      Purjevene on parhaimmillaan silloin, kun siinä voi nukkua yön ja jatkaa aamulla matkaa. Itse ollaan huomattu, että vähitellen ne lyhyet viikonloppupyrähdykset ovat jääneet melkein kokonaan pois, kun sen sijaan pitkiin kesälomareissuihin panostamme vuosi vuodelta enemmän.

      • Mulla on mennyt toiseen suuntaan, usein käydään lasten kanssa lähisaarissa retkillä matkaveneellä. Me kyllä asutaan saaristomeren rannalla. Varmaan Hesan ja Turun lähellä voisi myös retkeillä, onhan siellä laitureita, mihin pysähtyä. Myös kalaretkillä voisi tuollaisilla käydä.


      • TS36

        Kuka tykkää mistäkin. Kun käyn purjehtimassa, usein vaan muutaman tunnin ja palaan takaisin samaan paikkaan, mistä lähdin. Vesialue toistuvasti sama, enkä rantaudu välissä.

        Usein hiihtäjäkin kiertää sitä samaa tuttua lähilatua. Reissussa harvemmin.


    • Sfäärinkuriiri

      Tähän tarpeseen - niinkuin useimpiin muihinkin purjehdustarpeisiin - vastaa oikein hyvin käytetty H-vene.

      Päiväpurjehdi sydämesi kyllyydestä. Ei ole kallista.

    • Sellainen, mikä itseä kiinnostaisi, olisi puinen perinnevene. Niillähän on harrastettu daycruiser-meininkiä jo vuosisatoja meidän rannikoilla. Käytettyinä niitä saa edullisesti, mutta uusina nekin taitaa käsityövehkeinä olla tyyriinpuoleisia.

      • Sfäärinkuriiri

        Venemessuilla oli asiallisia perinneveneitä pari: toinen rumempi 5800, toinen hienompi kymppitonnin. Ei minusta mitenkään pahanhintaisia. Jos ei jo olisi kuttaperkavenettä, vousin kuvitella ostavani.

        Pitäisi myös päästä testaamaan, purjehtivatko kelvollisesti.


      • Ai niin halpoja... Minua sellainen kiinnostaisi siten, että sen kanssa pääsisi helposti saariin, siitä voisi verkot laskea, jne. vähän niin kuin yleisvene pulpettiveneen tilalle.


    • Puuonsiisti

      Puuvene olis hieno. Juttelinkin vähän siitä joka oli laitettu piskuisen "trailerin" päälle mutta hinta ei otteluihin asti ei edetty. Hienoa kädenjälkeä ne oli kaikki. Toisaalta vanha folkkari on halpa daysailer, lienevät muutaman tonnin hinnoissa.

      • Ekotekovene

        Puuvene on ekoteko. kun siihen kyllästyy, siitä voi tehdä kukkapenkin, tai sen voi raahata jonnekin mätänemään. Tosin alumiinipaattikin kierrätetään.


      • Puuveneetpolttelee
        Ekotekovene kirjoitti:

        Puuvene on ekoteko. kun siihen kyllästyy, siitä voi tehdä kukkapenkin, tai sen voi raahata jonnekin mätänemään. Tosin alumiinipaattikin kierrätetään.

        Itse asiassa puista purjevenettä tekisi nyt kaikkein eniten mieli ostella. Kotimaista käsityötä luonnontuotteesta kuttaperkan tai alumiinin sijaan. Omat ongelmansa siinä on, lähinnä se että se ei anna anteeksi väärinkohtelua, ja se ettei limisauma ehkä.suorituskyvyltään ole nykyaikaa....Mutta onko purjevene noin yleensäkään, Jos nopeesti haluaa edetä niin ei.


      • win_win
        Puuveneetpolttelee kirjoitti:

        Itse asiassa puista purjevenettä tekisi nyt kaikkein eniten mieli ostella. Kotimaista käsityötä luonnontuotteesta kuttaperkan tai alumiinin sijaan. Omat ongelmansa siinä on, lähinnä se että se ei anna anteeksi väärinkohtelua, ja se ettei limisauma ehkä.suorituskyvyltään ole nykyaikaa....Mutta onko purjevene noin yleensäkään, Jos nopeesti haluaa edetä niin ei.

        Selvästi pienempi osa puuveneistä limisaumaisia on, melkein ainoastaan folkkarit. Mutta jos haluat mennä puolivälistä hyödyntäen suurimmalta osin molempien maailmojen edut, etsi ristiinlaminoitu. Se on edelleen puuvene ja sellaiselta tuntuu, mutta sietää jopa väärinkohtelua.


    • onhannäitävanhoja

      Jos H-vene on liian iso, niin onhan Joe17 ja vaikka Ohson 20. Eikä kumpikaan ole kallis.

    • eroja

      Purjeveneestä ei oikein saa yhtä kompaktia kuin pieni moottorivene, ellei sitten halua kevyttä herkkää sporttista jollaa jonka purjehtiminen on märkää ja vaatii välillä uimistakin. Painokölisessä purjeveneessähän tarvitaan pidempi vesilinja kuin plaanavassa viisimetrisessä moottoriveneessä, koska vesilinjan lyhyys ei haittaa moottoriveneen plaanausta, mutta niin lyhyen köliveneen runkonopeus olisi jo turhan pieni.

      • Joakim1

        Ei köliveneet niin tolkuttomasti hidastu koon pienentyessä. 2.4mr on ehkä pienin Suomessa: http://www.fin24metre.org/2-4-mr-vene/
        Pituus hiukan yli 4 m, vesilinja varmaankin 3 m paikkeilla. LYS 0,85 ilman spinnua.


    • harminpaikkaa

      Myös minä kaipaisin noin 5 m avonaista pikkupurkkaria yleisveneeksi mökille. Askeladden tai Still ovat kiinnostavia veneitä, mutta uutena vastaavanlaisten tarjontaa ei ole lainkaan.

    • optimisti-olli

      eikös optari ole sitten hyvä valinta

    • määh
    • Jaakko-.Kulta

      Kukin veneilee tyylillään. Aikaisemmin olin reissussa 4-5 viikkoa yhtäjaksoisesti isommalla matkaveneellä. Nyt minulla on päiväpursi ja teen sillä nimensä mukaan päiväretkiä. Veneessä on sen verran sisätilaa että sillä voi tehdä myös kahden-kolmen yön mittaisia retkiä. Pidemmille reissuille ei tee enää mieli.

      Kuvahaulla on hyvä katsella minkälaisia päiväpursia on tarjolla. (Siis muualla kun täällä suomessa) Kotimaisia päiväpursia on Göteborgs Eka ja Sulka ja sitten löytyy tietenkin uudempia vaihtoehtoja joita tässä onkin jo edelliset kirjoittajat luetelleet. Olisi mielenkiintoista tietää hieman tarkemmin minkälaista päiväpurtta aloittaja kaipailee!

      • Liianisoja

        Oikeastaan aloitusviestissäni en niinkään etsi sopivaa vaan ihmettelen sitä, miten vähän noita näkee. Monilla on rannassaan isoja moottoriveneitä siihen käyttöön johon pikku purkkarin olisi omiaan - ja arvelin että joku "purjeveneiden rättisitikka" voisi hyvinkin nostaa purjehduksen suosiota.

        Itselleni sopisi monikin noista edelläluetelluista.


      • Eitarvitseihmetellä
        Liianisoja kirjoitti:

        Oikeastaan aloitusviestissäni en niinkään etsi sopivaa vaan ihmettelen sitä, miten vähän noita näkee. Monilla on rannassaan isoja moottoriveneitä siihen käyttöön johon pikku purkkarin olisi omiaan - ja arvelin että joku "purjeveneiden rättisitikka" voisi hyvinkin nostaa purjehduksen suosiota.

        Itselleni sopisi monikin noista edelläluetelluista.

        Eiköhän syy tullut jo selväksi aiemmista postauksista: pienet moottoriveneet hankitaan kalastukseen, kauppareissuihin, tavaroiden kuljetukseen jne... Purjeveneestä ei tuohon ole. Pieni purjevene on purjelaudan kaltainen huvitteluväline. Tuohon hommaan purjelauta tai optari sopii ihan yhtä hyvin, ja on paljon halvempi.


      • Eitarvitseihmetellä kirjoitti:

        Eiköhän syy tullut jo selväksi aiemmista postauksista: pienet moottoriveneet hankitaan kalastukseen, kauppareissuihin, tavaroiden kuljetukseen jne... Purjeveneestä ei tuohon ole. Pieni purjevene on purjelaudan kaltainen huvitteluväline. Tuohon hommaan purjelauta tai optari sopii ihan yhtä hyvin, ja on paljon halvempi.

        Kyllä noita perinteisiä avoveneitä, nuottaveneitä ja suurveneitä on käytetty kaikenlaiseen tavarankuljetukseen, kalastamiseen jne. Niissä ei ole painoköliä ja riki on bermudarikiä tehottomampi kahveliriki, mutta kyllä nekin eteenpäin liikkuvat.


      • Bossu kirjoitti:

        Kyllä noita perinteisiä avoveneitä, nuottaveneitä ja suurveneitä on käytetty kaikenlaiseen tavarankuljetukseen, kalastamiseen jne. Niissä ei ole painoköliä ja riki on bermudarikiä tehottomampi kahveliriki, mutta kyllä nekin eteenpäin liikkuvat.

        On, mutta aikana, jolloin parempia vaihtoehtoja ei joko ollut edes olemassa tai ulottuvilla.



      • Eitarvitseihmetellä

        Joo, kiinnostaa huvittelumielessä. Mutta jos rakentaisit kesämökkiä ulkosaaristoon, et varmaan kuljettaisi rakennustarvikkeita sinne perinneveneellä, vaan Busterilla. Kyllähän ennen kuskattiin tavaraa hevoskärryillä, mutta nykyisin niitä näkee vain raviradalla.


      • Bossu kirjoitti:

        Kyllä minua tällainen meno kiinnostaisi (Albert Edelfelt, "Merellä". Minulla on tästä kopio seinällä ja tyttäriäkin on kaksi, joten saisin hyvin rekonstruoitua tilanteen)

        https://artoftherussias.files.wordpress.com/2012/02/merellc3a4-at-sea-18831.jpg?w=560

        Sinua ehkä. Valtaosaa ei. Siitähän tässä koko jutussa on kysymys: pikkupurkkareita ei juuri ole myynnissä, koska niille ei ole kysyntää kovin paljoa.


      • Eitarvitseihmetellä kirjoitti:

        Joo, kiinnostaa huvittelumielessä. Mutta jos rakentaisit kesämökkiä ulkosaaristoon, et varmaan kuljettaisi rakennustarvikkeita sinne perinneveneellä, vaan Busterilla. Kyllähän ennen kuskattiin tavaraa hevoskärryillä, mutta nykyisin niitä näkee vain raviradalla.

        Olen kyllä kuljetellut rakennustavaraa mökille Busterin kaltaisella avoveneellä, ja se on siihen erittäin huono. Nopea kevyt vene käy mahdottomaksi ajaa aallokossa, jopa vaaralliseksi, kun siihen lyödään muutama sata kilo tavaraa ja pari miestä, eikä sillä voi edes ajaa plaanissa, joten se ei ole hidasta uppoumavenettä nopeampi. Paljon ennemmin vie ne tavarat isommalla ja hitaammalla veneellä. Parin tonnin painoinen hytillinen plaanaava moottorivenekin kävi yllättävän epävakaaksi, kun siihen lastasin 500-600 kiloa tavaraa. Jos olisi saanut kaikki laitettua pohjalle, se olisi ollut vakaampi, mutta se ei normaalinykyveneessä onnistu kohtuullisella vaivalla. Nyt kun osa tavarasta oli ylempänä, en olisi sillä uskaltanut aallokkoon lähteä. Nopeat veneet on erittäin huonoja tavaran kuljetukseen, mutta useimmilla ei ole hitaampia ja painavampia avoveneitä, joten Bustereita käytetään.


      • Kuorma-auto-kauppakassi

        Käytimme kyllä kymmenisen vuotta sitten H-venettä myös yhteysaluksena mökkisaareen. Nykyisin samaa tarvetta ajaa Busteri.

        Rakennustarvikkeet, polttopuut ym. suurempikikokoinen materiaali tilataan paikalle paikalliselta yrittäjältä, jolloin ne kulkevat hinaajalla tai proomulla.


    • rivinvälienlukija

      Kommenttisi olikin ennustettava koska avauksessa oli niin paljon yleistä pohdintaa venemarkkinoista.

    • kiitosvaan

      Mielenkiintoinen ketju ja hyviä linkkejä

    • 25-jalkaa
      • VikojenKoko

        Juu. Vikoja, onko tämä nyt vanhaa mallistoa vai Simons&Voogdin suunnittelemaa uudempaa? Muistaisin että viikolla oli joku pienempikin.


      • tgrfb

        Sama ongelma tuossakin on. Tuo uusi 13000€ (saksassa!).
        Nettiveneessä on lukuisia purkkareita 9000-10000€, joissa saa paljon enemmän venettä ja jää vielä 3-4 tonnia uusiin varusteisiin.

        On muuten valmistajalla älytttömän huonot nettisivut, ei juuri mitään tietoa veneestä.


      • HinnatKohdilleen

      • alhaalta.lähtee

        Videolla kerrottiin, että 21 perusvene 13000€. Siihen runkoikkunat, mahonkirakenteet, patjat, hella ja wc, niin hinta 24000€. Testivene (videolla käytetty) trailerin kanssa 35000€.


      • Joakim1
        HinnatKohdilleen kirjoitti:

        Vikon sivuilla sanotaan että S 21 olisi vuodelta 2015, suunnittelijasta ei sanota mitään tai en ainakaan huomannut. Luulisi että uutta suunnittelijaa rummutettaisiin.

        Hinnat ovat ainakin agressiivisia http://www.vikoyachts.com/index_en.php?id=9 tollasta soisi olevan muillakin.

        Yachtin testissä suunnittelijaksi kerrottiin Andre Koschel. Purjehdusvalmiin veneen hinta Saksassa 24 100.


      • Kaukomailtahakemaan
        alhaalta.lähtee kirjoitti:

        Videolla kerrottiin, että 21 perusvene 13000€. Siihen runkoikkunat, mahonkirakenteet, patjat, hella ja wc, niin hinta 24000€. Testivene (videolla käytetty) trailerin kanssa 35000€.

        Just tollanen kelpaisi, mutta vasta käytettynä. Niitä ei Suomessa ole, joten varmaan pitää lähteä peräkoukkuauton kanssa hakemaan sivistysmaista. Yleensähän pikkuveneitä ei pääse hakemaan ulkomailta kun jo Pohjanlahti on niille iso, Itämerestä puhumattakaan. Mutta näitä nostokölisen pikkunäppäriä saa tuoda trailerilla.


    • Anonyymi

      Extreme sailing Viko 21 juutuubivideossa näkyy hyvin veneen ominaisuudet. Niitä ei ole. Joku Oslojollakin purjehtii paljon paremmin, mutta toki siinä ei ole lasikuidun tuoksua eikä muovilaatikossa makaamisen tunnelmaa...

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen keskustelu. Päädyin itse 10 vuoden tauon (lapset) jälkeen 7,5m ranskalaiseen purkkariin.
      Aiemmin on ollut pienempi First 21.7 ja vähän isompi Finn 26, sekä joskus Rock 24.
      Ihan ok paatteja retkeilyyn tai iltapurjehduksille.

      Moottoriveneilyäkin tuli kokeiltua, mutta alituinen tankkaaminen ja meteli alkoivat ottaa aivoon.
      Syöksyä voi Saksan autolomalla, mutta vesillä henkilökohtaisesti arvostan rauhaa ja kiireettömyyttä.

      Kuka mistäkin tykkää. Puupurkkarin hankkiminen loppuelämäksi kiinnostaisi joskus, mutta satatonnia sellaisen teettämisestä on kyllä aika kasa rahaa. Vaikka mitäs sen olisi väliä, perikunta polttaa vaikka juhannuskokossa.

      Yhden pienen mieleenjääneen puupurjeveneen muistan, se on aina kesäisin Kaivopuiston edustalla sen pienen kahvilakioskin paikkeilla, Uunisaaren yhteysvenelaiturista vähän Ursulalle päin. Siinä on pienet puiset kajuutan ovet, hieno lakkaus ja punaiset purjeet (pellavaako?).

      Se on joka kesä ollut samassa paikassa, siinä oikeastaan kiteytyy koko purjeveneen syvin olemus.

      Muistaako kukaan palstalaisista ko. paatin?

      • Anonyymi

        Tuta miksi se pitäisi teettää ja miksi ainakaan niin kalliilla? Pienen saisi varmaan parillakympillä ja käytetyn viidellä tonnilla - siinä jäisi sitten vielä 95t rahaa teettää isommat rempat.

        Miten muuten tuollaisen otsinonmukaisem Hain tai Folkkarin kokoisen puupurkkarin huollot ja korjaukset vois kustantaa jos itse tekisi vain normi kevätlakkauksen?

        Eli paljonko vois budjetoida jos kaari napsahtaa? Entä laudan vaihto? Steevin, kölipuun, kölipulttien? Missä hintaluokissa karkeasti pyöritään?

        Ihan sillä että kyllähän nuo joskus on edessä. Ja myöskin että tietää käytettyä ostaessa arvioida.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe