täysin pimeä päätös

pep-pis

No niin, aikaisemmin ehdin jo iloita kun ei ole tullut uhkauksia mutta nyt losahti. Kertokaa mulle hyvät ihmiset mitä tämä päätös tarkoittaa?? Tämähän on täysin mieletön, en ole kuullut samanlaisesta. Ihan kuin olisin hakemassa eläkettä tai vastaavaa(monta kertaa yritin,aina hylkäys) kyseessä on kuitenkin toimeentulotuki,munhan pitää elää jollakin silläaikaa kun muita etuuksia käsiteltäis joten jokainen varmaan saisi toimeentulotuen sille ajalle,eikö? Joten mitä hittoa..yleensä sanotaan että voidaan alentaa sitä tukea,se 20% 40% mutta kuitenkin voit hakea sitä,mullahan suoraan evätään hakeminen?
Mä olen niitä oikeita kulahtaneita sairaita tapauksia jolle toimeentulotuki on pakollinen ja ainut tuki. Mulla on sairauksia joiden takia olen täysin ulkona kaikesta,sanotaan että vaikkapa vaikea suolistosairaus,tähän ei ole parantavaa lääkettä. Mikään näistä mun vioista ei oikeuta sairauseläkkeeseen,sossu teki diilin mun kanssa vuosia sitten,mun piti käydä muutamissa lekuritesteissä ja keskustelemassa,ne sano että mua ei pakoteta enää työ ja muihin juttuihin,ei ole järkeä ja eläkettä ei saa,joten "ikuinen" toimeentulotuki. Mä joudun ostamaan pussillisen lisä "supplementteja" joka kuukausi että pysyn jotenkin toimintakykyisenä,maksan itse,ei siinä mitään mutta nyt jos en saa kelan toimeentulotukea,olen kusessa,apua..Kertokaa mulle,mitä mä teen,minne mun pitää soittaa ja sanoa?? Päätösessä luki:
"Perustoimeentulotukea ei ole voitu ratkaista 1.4.2017 alkaen, koska sinun tulee ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon.
Voit hakea perustoimeentulotukea uudella hakemuksella, KUN TULOTIEDOT KYSEISELTÄ AJALTA OVAT TIEDOSSA" eihän tossa ole järjen häivääkään..

43

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainouv

      Kirjoita Kelaan viestinä mielestäsi oikea päätös.
      Liitä siihen soppari jonka teit sossun kanssa.

    • ainouv

      Itse olen lähettänyt kelaan helmikuussa kaksi kertaa viestiä. Sain vastaukset kahdessa ja neljässä arkipäivässä ja kaikki meni kuten toivoin.

      Toisaalta voisit soittaakin kelaan heti aamusta ja sano että häätö uhkaa tms ja sano laittavasi tarkempaa infoa kelan sivuilta.

    • Menettelenäin

      Jossain toisaalla kirjoitettiin, että toimeentulotuen hakijoiden entiset tiedot ja historia tiedot eivät ole siirtyneet kunnilta Kelalle sellaisinaan, joten sinuna ottaisin kunnan harkinnanvaraiseen yhteyttä, tai ainakin pyytäisin tietosi sieltä Kelalle, jotta katsovat päätöstä kohdallasi uudestaan.

      • dsföajfd

        Juuri näin. Lisäksi oliko viimeisimmässä kunnan päätöksessäsi tietoa tuosta että ei velvoiteta työnhakijaksi työkkäriin noiden sairauksien johdosta. Ohjeena oli, että hakijat liittäisivät siihen ekaan kelan hakemukseen sen viimeisen kunnan päätöksen juuri siitä syystä, että nuo seikat selviäisivät kelalle siitä päätöksestä suoraan.

        Ohje: ota yhteyttä puhelimitse kunnan sosiaalityöntekijään ja varaa tarpeen vaatiessa sossutyöntekijälle aika. Tarvittaessa saat sieltä täydentävää tai harkinnanvaraista toimeentulotukea jos olet kovin heikoilla tällä hetkellä.


    • Treppola

      Eihän tässä mitään pimeää ole. Kyseessähän on aika 1.4 alkaen. Eli jos nyt ilmoittautuu työnhakijaksi niin työkkäriraha takautuvan pyörisi tuolloin huhtikuussa.

      Ja joo toimeentulotuen ehtona on pääsäntöisesti työnhaun voimassaolo. ja sinne työkkäriin voi ja pitää ilmoittautua myös vaikka olisi mielestään "työkyvytön". jos et ole oikeutettu sairasperusteisiin etuisuuksiin niin olet työkkärissä ns "vaajakuntoinen työnhakija"

      Nähtävästi sulla ei ole myöskään ole ikikarenssiakaan enää päällä ja siksi siis näin. Päätös oli oikea. huonosti vain ehkä selitetty.

      • joopaJooooh

        Muttakun ei ole. Toimeentulotukilaissa on määritelty, että se on viimesijainen etuus muihin etuuksiin nähden, mutta sen jälkeen on täsmennetty, mitkä ovat sanktiot erikseen, mikäli toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Ja ne ovat -20% tai -40%. Eväämistä ei ole kirjattu lakiin sanktioksi. Eli mielestäni päätös evätä tuki, jos ei suostu ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi on väärä, ja silloin tulee harkita toimeentulotuen alentamista (max -40%). En tiedä miksei KELA noudata lähtökohtaisesti asiassa lakia:

        "1 § Toimeentulotuen tarkoitus

        Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo."

        K.o. lain myöhemmässä kappaleessa on kuitenkin täsmennetysti ja tarkennetusti määritelty ja säädetty nimenomaan tilanteesta, jossa toimeentulotuen hakijan TYÖNHAKU EI OLE VOIMASSA eikä toimeentulotuen hakija ole ilmoittautunut ollenkaan työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi (jonka pitäisi olla näin ollen k.o. tilanteen täsmällisesti määrittelevänä olla laissa se ensisijainen pykälä, joka nimenomaan säätää käytännön ja menettelytavan k.o. tilanteessa hakiessa toimeentulotukea);

        "2 a § (30.12.2002/1294)
        Velvollisuus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi

        Toimeentulotukea hakeva 17–64-vuotias henkilö on velvollinen ilmoittautumaan työttömänä työnhakijana työvoimatoimistoon, ellei hän:

        1) ole työssä palkansaajana tai yrittäjänä;

        2) opiskele päätoimisesti;

        3) ole työttömyysturvalain (1290/2002) 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tai 4 §:n 1–5 kohdassa tarkoitettu henkilö;

        4) ole laitoshoidon tai lääkärin toteaman sairauden vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä; tai

        5) ole muun edellä mainittuihin verrattavan hyväksyttävän syyn vuoksi esteellinen vastaanottamaan työtä.

        Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin tämän lain 10 §:ssä säädetään."

        Alla vielä ne tärkeimmät kohdat, eli sanktiot, miten tukea voidaan alentaa tämän mainitun 10 § mukaisesti, jos työnhaku ei ole toimeentulotuen hakijalla voimassa:

        "10 § Alennettu perusosa

        Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

        1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta julkisesta työvoimapalvelusta, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai julkista työvoimapalvelua ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 2 luvun 13 tai 14 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen; (28.12.2012/1004)

        "3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitetun aktivointisuunnitelman tai työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetussa laissa (1369/2014) tarkoitetun monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen; (30.12.2014/1373)

        4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 2 a luvun 13 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan. (8.6.2012/291)

        Perusosan suuruutta voidaan alentaa 1 momentissa säädettyä enemmän, kuitenkin yhteensä enintään 40 prosenttia:

        1) jos henkilön toistuvasta 1 momentissa tarkoitetusta menettelystä on pääteltävissä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä tai osallistua julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012), kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tai kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin; tai (28.12.2012/939)

        2) jos henkilö sen jälkeen, kun hänen toimeentulotuen perusosaansa on alennettu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, kieltäytyy ilman perusteltua syytä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai jos hän toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työvoimapoliittista toimenpidettä voida tarjota ja hän tämän lisäksi kieltäytyy ilman perusteltua syytä 2 momentissa tarkoitetusta suunnitelman mukaisesta toimintakykyä edistävästä toiminnasta. "

        http://voipaskalehti.blogspot.fi/2016/09/kunnat-rikkovat-surutta-lakia.html


      • näin.se.vaan.on

        Jos kunnassa on tehty ohjeistus hakijan kohdalla ettei tarvitse ilmoittautua työnhakijaksi niin silloin ei tarvitse ilmoittautua saadakseen toimeentulotukea. Nämä koskee nimenomaan sellaisia jotka ei kykene töihin minkä tahansa vakavan sairauden takia.


    • LiianSuuretLumityöKulut

      Naama norsunvitulla vaahto suusta valuen nuo Ellin kanat varastavat asiakkaille lain mukaan kuuluvia toimeentulotukia. Varastetut rahat käytetään Ellin vitun pinennysleikkaukseen joka on nyt niin suuri että sen lumityötkin ovat kohtuuttomat.

    • nöinonnäreet

      Muistakaa äänestää kokoomusta.

      • lepakkomies_Putkonen

        Jep, ketähän pösilö on tällä hetkellä Suomen työ- ja oikeusministeri?

        Kokkari politiikkaa nämä PS takinkääntäjätkin nykyään vääntää. Kannattaa ensi vaalleissa muistaa myös se.


      • lepakkomies_Putkonen
        lepakkomies_Putkonen kirjoitti:

        Jep, ketähän pösilö on tällä hetkellä Suomen työ- ja oikeusministeri?

        Kokkari politiikkaa nämä PS takinkääntäjätkin nykyään vääntää. Kannattaa ensi vaalleissa muistaa myös se.

        ...Korjaan, "seuraavissa vaaleissa".


    • ilmoittaudutyökkäriin

      Päätös kuulostaa täysin oikealta. Saadaksesi toimeentulotukea sinun pitää kirjautua työttömäksi työnhakijaksi, koska et ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.

      Kunnan päätökset eivät automaattisesti siirry Kelan tietoon, eivätkä tuollaiset "sopimukset" edes sido Kelaa millään tavalla. Kela tekee omat päätöksensä. Kirjaudu te-toimiston nettisivuilla työnhakijaksi, ja toimita työkkäriin lääkärinlausunnot. Elleivät paperisi oikeuta sinulle työkyvyttömyyseläkettä, sinut todetaan vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Voit jopa saada työmarkkinatukea. Ellet saa, niin sitten Kela maksaa sinulle toimeentulotukea.

      • valehtelua

        "Päätös kuulostaa täysin oikealta. Saadaksesi toimeentulotukea sinun pitää kirjautua työttömäksi työnhakijaksi, koska et ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen."

        Ei tuo päätös ole lainmukainen. TT-tukea ei voi evätä pelkästään sillä perusteella että ei ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi. TT-tuen perusosaa voidaan alentaa korkeintaan 20% ensin ja sitten 40% jos syyt eivät ole pätevät ja silloinkin se on hyvin kyseenalaista jos asianomainen on sairas jolta on työkyvyttömyyseläke hylätty.


      • noinontoi

        Ihan laillinen päätös. Eli toimeentulotuki myönnetty maaliskuun loppuun asti ja huhtikuun osalta annettiin aikaa laittaa työnhaku voimaan ennen kuin määrätään muutoin tulevaa 20% tai 40% leikkausta tukeen. Eli annettiin mahdollisuus etukäteen järjestää asiansa niin ettei huhtikuussakaan karenssia saa. Ja määrättiin hakemaan huhtikuusta alkaen tuki tiedolla, että onko ilmoittautunuttyönhakijaksi vai ei.


      • onko.vielä.noin
        valehtelua kirjoitti:

        "Päätös kuulostaa täysin oikealta. Saadaksesi toimeentulotukea sinun pitää kirjautua työttömäksi työnhakijaksi, koska et ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen."

        Ei tuo päätös ole lainmukainen. TT-tukea ei voi evätä pelkästään sillä perusteella että ei ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi. TT-tuen perusosaa voidaan alentaa korkeintaan 20% ensin ja sitten 40% jos syyt eivät ole pätevät ja silloinkin se on hyvin kyseenalaista jos asianomainen on sairas jolta on työkyvyttömyyseläke hylätty.

        Jos ei ole työkykyinen mutta ei saa esim. kelan sairauspäivärahaa tai sairaseläkettä niin tällöin ei voi hakea töitä mutta voi silti saada työttömyyspäivärahaa. Ainakin ennen työkkärissä saattoi olla hakijana eikä töitä tarjottu juuri syystä ettei kyennyt terveystilanteesta johtuen töihin mutta sai silti työttömyyspäivärahaa. Tämä pitää selvittää työkkärin kanssa pitääkö olla hakijana työkkärissä vaikkei terveydellisistä syistä kykene töitä vastaanottamaan.


    • Steinbec

      Tuo päätös on kuolemantuomio hänelle. Ei hänellä ole varaa odottaa enää toista kolmea viikkoa tai kuukautta, että saa rahaa. Ne rahat täytyvät tulla NYT.
      Olen täsmälleen samassa tilanteessa kuin hän, aikomus jättää hakemus ensi viikolla eikä totisesti hyvältä näytä. Se ilmoittautuminen työkkäriin on ihan sivuasia tuossa, pääasia on se että hän ei voi enää odottaa rahoja yhtään tuon hylsyn jälkeen.
      Tuollainen toiminta Kelalta on täysin törkeää.

      • vinkkiä_veteraanilta

        Kelan,työkkärin, kunnan sossun ja terveystoimen monihenkinen inkvisitio päätti minun tapauksessani jo vuosia (8v) sitten virallisessa kokouksessa ollessani (ja olen edelleen) vastaavassa tilanteessa että ainoa mahdollisuus minulle on toimeentulotuen hakeminen. En edes ollut paikalla kokouksessa vaan ilmoitin vaan että haluan sen päätöksen nopeasti.

        Päätöksen mukaan voin koska ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos ja kun kirjallisesti ilmoitan että olen valmis olemaan työmarkkinoiden käytettävissä ja osallistumaan siihen kuuluviin palveluihin. Minulla on tuo päätös ja pöytäkirja kirjallisena tallessa ja olen sen jo Kelalle lähettänyt kun kehoittivat selvittämään oikeuteni työttömyysturvaan. Toistaiseksi se on kelvannut vaikka edelleen myöntävät vain 1kk kerrrallaan toimeentulotukea. Koska en kykene olemaan työmarkkinoiden käytetävissä edelleenkään tilanne pysynee samalla vanhuuseläkeikääni asti eli pari vuotta vielä. Elähylsyn valitus on vireillä vakuutusoikeudessa ja arvio sille ratkaisulle on ainakin 10 kk. Terv. keskuksen hoitava lekuri lupasi tarvittaessa kirjoittaa minulle lääkärintodistuksen mutta Kelan tai kunnan sos.toimen pitää sitä virallisesti pyytää ja maksaa sitten se mahdollinen lääkärintutkimus.


        Hain osittaista varhennettua vanhuuseläkettä tässä kuussa ja sain siitä jo myöntävän päätöksen mutta se 50%:n eläke on niin pieni että saan täyttä asumistukea joten pystyn maksamaan ainakin vuokran jatkossa mutta ilman tt-tukea elämiseen jäisi vain n. 0e.


        Kela lupaili uusimassa päätöksessä ensi kerraksi pidempiaikaista päätöstä tt-tuesta kun väittivät etteivät vasta myöhemmin selviää eläkkeen suuruus vaikka se on nyt jo selvillä. Työttömäksi ilmoittautumisesta ei ole sanottu mitään ensimmäisen Kelan päätöksen jälkeen kahdessa uusimmassa päätöksessä.

        Ehkä tästä minun kokemuksestani voi olla vinkkiä jollekin....


    • Steinbec

      Miten Kelan kuuluisi toimia tuossa tapauksessa olisi myöntää nyt ensin tuki, ja sitten vaatia että täytyy tehdä niin ja näin seuraavan tuen saamiseksi, ettei ihminen joudu kadulle. Jos suoraan evätään ensimmäinen tukihakemus, niin ihminen jää 100% ilman tuloja.

      • tuutatuuta

        Noinhan päätöksessä juuri oli tehty. Eli myönnetty tuki vain maaliskuun loppuun, ja vaadittu, että ennen huhtikuun toimeentulotuen päätöstä pitää ilmoittautua työnhakijaksi. Nyt on helmikuu. Huhtikuuhun on aikaa vielä yli kuukausi. Työnhakijaksi ilmoittautumiseen on siis annettu reilusti aikaa.


      • Kelan_ansa
        tuutatuuta kirjoitti:

        Noinhan päätöksessä juuri oli tehty. Eli myönnetty tuki vain maaliskuun loppuun, ja vaadittu, että ennen huhtikuun toimeentulotuen päätöstä pitää ilmoittautua työnhakijaksi. Nyt on helmikuu. Huhtikuuhun on aikaa vielä yli kuukausi. Työnhakijaksi ilmoittautumiseen on siis annettu reilusti aikaa.

        "Eli myönnetty tuki vain maaliskuun loppuun, ja vaadittu, että ennen huhtikuun toimeentulotuen päätöstä pitää ilmoittautua työnhakijaksi."


        Se on turhan raskas prosessi ja aivan ilmiselvää kidutusta sairaalle ihmiselle varsinkin jos lopputuloksena on joka tapauksessa karenssi ja sitten automaattisesti tt-tuen alennus.

        Jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi ja hakee kokopäivätyötä niin oikeastaan myöntää kirjallisesti että kykenee työhön ja Kelan on silloin helpompaa lätkäistä se tt-tuen alennus ja valittaminen on paljon hankalampaa.

        Se on selkeä ansa.

        Kannattaa ennemmin varata aika lääkärille ja pyytää todistus työkyvyttömyydestä. Kela yrittää bluffata ja näin saada tilastoja paremman näköisiksi mutta sairas yksilö siinä eniten tulee kärsimään.


      • Kelaperseilee9992

        Päätöksessä ei saa väittää tai antaa ymmärtää, että seuraavan haetun tukikuukauden toimeentulotuki voitaisi evätä lakiperusteisesti kokonaan, jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, sillä näin ei voida lakisääteisesti toimia, koska maksimisanktio työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumatta jättämisestä ei ole toimeentulotuen evääminen, vaan -40% leikkaus perustoimeentulotuen perusosaan.

        Minusta tuossa päätöksessä annetaan ymmärtää, että toimeentulotukiasiaa 1.4-> voida käsitellä ennen hjan ilmoittautumista työttömäksi työnhakijaksi, eikä tukea myöntää, mikä ei voi pitää paikkansa, koska evääminen ei ole laillinen vaihtoehto.

        On mahdollista, että tuo KELA:n teksti ei tarkoita eväämistä, vaan sitä, että hakemus 1.4 alk. pitää tehdä erikseen, ja siinä pitää kertoa onko ilmoittautunut työnhakijaksi, ja todistaa jos on, ja jos ei, niin sitten tuki myönnettäisi leikattuna.

        Se on kuitenkin muotoiltu antamaan hyvin epäselvä kuva siitä, myönnetäänkö tukea ilman ilmoittautumista työttömäksi työnhakijaksi, joka on mielestäni perseilyä. Siinä pitäisi mielummin selkeästi lukea, että maksimisanktio on ensimmäisestä kerrasta -20% ja seuraavasta -40%, jos ei ilmoittaudu. Nyt se antaa yhvä lailla kuvan, ettei tukea myönnetä jos ei ole työnhakijana TE-toimiston listoilla.


      • fasdflkj
        Kelan_ansa kirjoitti:

        "Eli myönnetty tuki vain maaliskuun loppuun, ja vaadittu, että ennen huhtikuun toimeentulotuen päätöstä pitää ilmoittautua työnhakijaksi."


        Se on turhan raskas prosessi ja aivan ilmiselvää kidutusta sairaalle ihmiselle varsinkin jos lopputuloksena on joka tapauksessa karenssi ja sitten automaattisesti tt-tuen alennus.

        Jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi ja hakee kokopäivätyötä niin oikeastaan myöntää kirjallisesti että kykenee työhön ja Kelan on silloin helpompaa lätkäistä se tt-tuen alennus ja valittaminen on paljon hankalampaa.

        Se on selkeä ansa.

        Kannattaa ennemmin varata aika lääkärille ja pyytää todistus työkyvyttömyydestä. Kela yrittää bluffata ja näin saada tilastoja paremman näköisiksi mutta sairas yksilö siinä eniten tulee kärsimään.

        Jos kelalla ei ole mitään tietoa hakijan terveystilanteesta niin ymmärrän, että haluavat jonkun päätöksen asiasta ennen kuin voivat tehdä jatkopäätöstä. Ei sillä perusteella ruveta alentamaan 20-40% tt-tukea jos on sairas eikä voi olla työnhakijana. Se on vain sellaisia tapauksia varten jotka ei halua olla työnhakijoina vaikka ovat täysin terveitä ja työkykyisiä.


    • taikyseenalaistakaa

      Velvo ite.

    • Steinbec

      Kyllä tästä helvetinmoinen farssi on tulossa. Ketjun avaaja, kuten minäkin olemme siis ihmisiä jotka kauan sitten olivat työkkärissä vajaakuntoisena työttömänä. Kymmenen vuotta sitten työkkäri, huom!, työkkäri itse siirsi meidät pois kirjoiltaan pelkän sossun varaan. Mitään karensseja meillä ei ole koskaan ollut. Nyt Kela sitten näyttää vaativan, että rekisteröidymme takaisin vajaakuntoisiksi työttömiksi SAMAAN Typpiin, joka meidät kymmenen vuotta sitten kirjoitti ulos tulottomiksi yhteisymmärryksessä. Ilmeisesti käy niin, että he ottavat meidät takaisin kun pakko on mutta eivät halua enää kuulla meistä mitään, kun ovat jo kerran hylänneet.

      • busybodies

        "Ilmeisesti käy niin, että he ottavat meidät takaisin kun pakko on mutta eivät halua enää kuulla meistä mitään, kun ovat jo kerran hylänneet."

        Typissä en ole ollut vaikka sitä on tyrkytetty. Kyllä varmaan löytyy useampiakin nuoria virkaintoisia väkisin kuntouttajia MOPAS:ta (whatever) mutta jos ei itse jaksa niin se ei auta yhtään (päinvastoin) että siinä ympärillä pörrää vaikka miljoona innokasta työhön valmentajaa, kuntouttajaa ja ilmaistyön teettäjää.


        Kyse on selkeästi kunnan ja Kelan harjoittamasta orjakaupasta jossa ilmaistyön teettäjä laskuttaa sievoisen summan ja saa lisäksi asianomaisen kuntoutettavan työpanoksen. Noinhan se mulk... eiku mölkkybusynesskin alkoi ja on kuulema hyvin menestyvää busyness mielessä sille loispummiyrittäjälle.


      • 9889089889

        kela ei näe mistään 10v sitten annettuja typin päätöksiä, joten kannattaa laittaa se liitteeksi seuraavaan hakemukseen niin ei pitäisi tulla perusosan alennusta


      • ei.mitään.järkeä

        Ilmeisesti mitään lausuntoja ei löydy noin vanhoista asioista sen enempää työkkärissä kuin kelan järjestelmissäkään ja siksi haluavat uudelleen jonkun lausunnon asiasta. En usko, että uudestaan passittaisivat työnhakijoiksi kun kerran se terveystilanne on aivan yhtä huono kuin silloin tai jopa huonompi.


    • Steinbec

      Meillä ei siis ole mitään sopimuksia sossun kanssa, vaan ainakin itselläni on sopimus työvoimatoimiston kanssa, että mun ei tartte siellä enää käydä koskaan. Kirjallisena.
      Saas nähdä mitä Kela tuumaa...

      • vinkkiä_veteraanilta

        "Meillä ei siis ole mitään sopimuksia sossun kanssa,"

        Mulla oli edellinen työkyvyttömyysvalitus juuri hylätty ja työkkäri alkoi painostaa välittömästi puhelinsoitoin sekä minulle että silloin hoitavalle lekurille. Haistatin sitten pitkät niille ja lähetin tulikivenkatkuisen s-postin suoraan sen työkkärin päällikölle jossa sanoin että pitäkööt tunkkinsa. Sen jälkeen olinkin jo niin suuri rikollinen niiden silmissä että minua varten kasattiin oikein tiimi eri virastoista. Olen ollut aina myös hyvin ahkera valitusten teossa. Jos on tarpeeksi vihainen niin en pelkää ketään enkä mitään - en edes kuolemaa enkä vankilaa. Kunnan sossu antoi olla rauhassa tässä välissä jopa vuosia kun osoittauduin niin työlääksi ja hankalaksi tapaukseksi. Kelan kanssa pitäs jaksaa taistella vielä pari vuotta juuri ja juuri hengissäpysymiseen riittävistä rahoista.

        Jos Kela haluaa sotia kanssani niin se myös sen sodan saa tarvittaessa....


      • kylmä.totuus
        vinkkiä_veteraanilta kirjoitti:

        "Meillä ei siis ole mitään sopimuksia sossun kanssa,"

        Mulla oli edellinen työkyvyttömyysvalitus juuri hylätty ja työkkäri alkoi painostaa välittömästi puhelinsoitoin sekä minulle että silloin hoitavalle lekurille. Haistatin sitten pitkät niille ja lähetin tulikivenkatkuisen s-postin suoraan sen työkkärin päällikölle jossa sanoin että pitäkööt tunkkinsa. Sen jälkeen olinkin jo niin suuri rikollinen niiden silmissä että minua varten kasattiin oikein tiimi eri virastoista. Olen ollut aina myös hyvin ahkera valitusten teossa. Jos on tarpeeksi vihainen niin en pelkää ketään enkä mitään - en edes kuolemaa enkä vankilaa. Kunnan sossu antoi olla rauhassa tässä välissä jopa vuosia kun osoittauduin niin työlääksi ja hankalaksi tapaukseksi. Kelan kanssa pitäs jaksaa taistella vielä pari vuotta juuri ja juuri hengissäpysymiseen riittävistä rahoista.

        Jos Kela haluaa sotia kanssani niin se myös sen sodan saa tarvittaessa....

        Hyvä! Itsekin olen hankala tapaus, siitä on jopa maininta kaikissa papereissani. Liekö syynä nämä valituskierrokset vai naamavärkki, ken tietää. Mielestäni olen vain oikeuksiani puolustanut ja vaatinut samat oikeudet kuin muillekin vähäosaisille. Muutaman kuukauden jouduin olemaan ilman mitään tukea, koska TE teki harkitun mokan. No, muutoksenhakulautakunta asiaa käsittelee vielä.

        Jos työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä, ei vaikka mitä lausuntoa antaa, ja työhön ei enää kykene, ikää on jo 60v ja sitä rataa, miksi kiusaajalle ei vastaisi vastaan. Ei tässä ole enää mitään hävettävää saati hävittävää.
        Yhteiskunnalla on!
        Nyt lähtee taas valitusta eteenpäin eläkehakemuksesta. Käänsivät taas todistukset nurin ja hakija pudotettiin tahallaan alle köyhyysrajan. Viisi vuotta nälkäkuuria on hyvä opettaja. Anarkismiin.


      • valinta_kesken
        kylmä.totuus kirjoitti:

        Hyvä! Itsekin olen hankala tapaus, siitä on jopa maininta kaikissa papereissani. Liekö syynä nämä valituskierrokset vai naamavärkki, ken tietää. Mielestäni olen vain oikeuksiani puolustanut ja vaatinut samat oikeudet kuin muillekin vähäosaisille. Muutaman kuukauden jouduin olemaan ilman mitään tukea, koska TE teki harkitun mokan. No, muutoksenhakulautakunta asiaa käsittelee vielä.

        Jos työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä, ei vaikka mitä lausuntoa antaa, ja työhön ei enää kykene, ikää on jo 60v ja sitä rataa, miksi kiusaajalle ei vastaisi vastaan. Ei tässä ole enää mitään hävettävää saati hävittävää.
        Yhteiskunnalla on!
        Nyt lähtee taas valitusta eteenpäin eläkehakemuksesta. Käänsivät taas todistukset nurin ja hakija pudotettiin tahallaan alle köyhyysrajan. Viisi vuotta nälkäkuuria on hyvä opettaja. Anarkismiin.

        "Viisi vuotta nälkäkuuria on hyvä opettaja. Anarkismiin."

        Joo kyllä siinä väkisinkin radikalisoituu ja aktivoituu lähinnä vain aktivistiksi vastustamaan vallitsevaa systeemiä. Kyllä tuolla tavalla syntyy terrorismia kun ihmiset ahdistetaan nurkkaan.

        Kun ei ole enää mitään menetettävää niin alkaa tapahtua kaikenlaista ikävää ja epähygieenistä päättäjien kannalta. Joku jossain kirjoitti aikoinaan että pitkäaikaistyöttömän kannattaa tehdä murha. Alan olla samaa mieltä mutta kannattaa valita se kohde huolella. Olo on kuin karkkikaupassa kun tekee listaa niistä potentiaalisista kohteista aloittaen nykyisen hallituksen jäsenistä.

        Tämä on tosiaankin vihapuhetta!


    • TässähänTämäOn

      Teeppä näin:

      1. käy sieltä kunnan sossuta hakemassa kopio omasta sosiaalityön suunnitelmastasi ja vaikka lausunto tutulta sosiaalityöntekijältä siihen päälle
      2. sen jälkeen käy työkkärissä ja laita työnhaku voimaan, mutta sano ettet voi sairautesi takia ottaa vastaan kokopäivä töitä ja pyydä siitä lappu mukaasi
      3. ota kopiot parista isoimpaa sairauttasi koskevasta lääkärinlausunnosta
      4. jätä nuo kaikki paperit huhtikuun toimeentulotukihakemuksen liitteenä 1.3 kelaan ja jää odottamaan päätöstä

      • mikä_työkkäri

        "1. käy sieltä kunnan sossuta hakemassa kopio omasta sosiaalityön suunnitelmastasi ja vaikka lausunto tutulta sosiaalityöntekijältä siihen päälle."

        Ei noita tuttuja sos. työntekijöitä ole enää kellään kuin pikkukunnissa. Etuuskäsittelijät ovat käsitelleet nettihakemuksia suurissa kaupungeissa jo vuosia ja sos. työntekijää ei välttämättä ole edes tavattu vuosiin ja vaikka oliskin niin työntekijä on vaihtunut monta kertaa.


        "2. sen jälkeen käy työkkärissä ja laita työnhaku voimaan, mutta sano ettet voi sairautesi takia ottaa vastaan kokopäivä töitä ja pyydä siitä lappu mukaasi."

        Ei juuri missään ole enää työkkärin toimistoja joten tuo ei toimi. Joskus 10 v sitten ehkä vielä toimi.

        "3. ota kopiot parista isoimpaa sairauttasi koskevasta lääkärinlausunnosta"

        Monella nuo lääkärinlausunnot ovat jo lähes 10 v vuotta vanhoja ja jos ei ole varaa yksityislääkäriin niin uusia ei tulekaan ja kellään pitkäaikaisella tt-tuen hakijalla ei ole.


        Älä anna vääriä ohjeita! Työkkäristä kannattaa pysyä kaukana jos on työkyvytön ja tuloton.


      • faktatkuntoon9992

        Itsenäisen suoriutumisen edistämisen suunnitelma ei ole vaatimus toimeentulotuen myöntämiselle, vaan siihen osallistumatta jättäminen (kuin myös työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumatta jättäminen) on vain alennusperuste toimeentulotuen perusosaan harkinnan mukaan. Tämä lukee jopa uusimmassa KELA:n omassa tt-tuen myöntämisohjeessa esimerkkitapauksena, jossa hja ei ole ollut kehoituksesta huolimatta suunnitelman laatimisessa yhteydessä kuntaan.


    • tietämätön123

      Jos hakija
      laiminlyö henkilökohtaisen asioinnin, ei hänen toimeentulotuen perusosaansa voida kuitenkaan
      alentaa yksinomaan tällä perusteella. Sen sijaan jos tarpeellista selvitystä asiassa ei
      voi saada kirjallisesta hakemuksesta, voi henkilökohtaisen asioinnin laiminlyönti johtaa toimeentulotukihakemuksen
      hylkäämiseen.

      työstä kieltäytyminen tai vastaava
      muu menettely ei voi johtaa toimeentulotuen kokonaan hylkäämiseen, vaan seurauksena
      voi olla vain perusosan alentaminen. Kuitenkin vielä vuonna 2004 erään kantelijan toimeentulotuki
      oli hylätty kokonaan sillä perusteella, että hänelle oli tarjottu harjoittelupaikka kunnan
      monitoimikeskuksessa, jossa hän olisi voinut hankkia elantonsa omalla työllään työskentelemällä
      harjoittelijana työmarkkinatuella tai osallistumalla kuntouttavaan työtoimintaan ja siihen
      liittyviin tukitoimiin. Oikeusasiamies totesi, että toimeentulotuen perusosaa olisi voitu tällä
      perusteella alentaa, mutta tuen kokonaan hylkääminen oli toimeentulotukilain vastaista.

    • pimeä_Kela

      Aloittajan kannattaa laittaa valitusta oikeusasiamiehelle sekä varata aika lääkärille lausuntoa varten. Jos hän ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi niin hän samalla myös joutuu valehtelemaan hakevansa kokoaikatyötä ja olevansa työmarkkinoiden käytettävissä. Kela kokeilee tulottomien ja sairaiden kohdalla meniskö bluffi läpi jolloin myös tilastot kaunistuisivat. Ei kannata mennä lankaan ja ojasta allikkoon.

    • pep-pis

      Hei,kiitoksia kaikille avusta! Sain vähän ideaa mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Niin,mullehan tehtiin päätös ensi kuulle(hurrah) antoivat sentään kuukauden armonaikaa ostaa kaikki supplementit ja vähän ruokaa varastoon..mä tosiaan menin sekaisin tuosta ihan oudosta päätösestä niinkuin moni huomasi,ehkä yrittävät huijata väsyneitä ihmisiä tuolleen. Ongelmana on sossunpäätöksen kanssa se,että se tehtiin vuosia sitten,hyvässä hengessä..en ole varma onko siitä edes kirjallista sopimusta ja onko tallessa,vuosien aikana ainakin mun sossu on hmm hävittänyt paljon papereita,sopimuksia kaikki työntekijät ovat vaihtuneet moneen kertaan,en usko että tuo vanha soppari kävisi kelaan..Mun täytyy varmaan soittaa sossulle mutta onkohan enää "oma" siellä..Näinhän siinä kävi että suolisto meni stressistä ihan sekaisin joten vietetty vessassa suurin osa ajasta,vähän aikaa sitten oli pari viikkoa kestävä migreeni vaikka lääkkeitä syön,tälläsiä vaivoja mulla. Sanomattakin selvää että olisin erittäin huono työntekijä ja poissa paljon,sen takia en halua ilmottautua työnhakijaksi,olisi hullua. Kun voin paremmin,palaan palstalle ja vastaan lisää,kiitos teille viisaille ja hyvää viikonloppua.

      • hfghfghfgh

        sossun koneelta löytyy kaikki vanhat päätökset, hae se sieltä ja kopioi ja lähetä kelaan.


    • Aloittaja, olet siis hakenut pidempää kuin yhden kuukauden päätöstä. Pitkän päätöksen edellytys on, että tulot ovat todennäköisesti samansuuruiset koko myöntöajalla. Päätöstä tehtäessä Kela arvioi tulojen pysyvyyttä.

      Kelan ei ole mikään pakko tehdä pidempää päätöstä. Jos asiakas hakee toimeentulotukea pidemmälle ajalle, eikä sitä myönnetä, niin Kelan täytyy perustella miksi ei. Ja juuri niin sinulle on tehtykin. Kelalla ei ilmeisesti ole tietoa tilanteestasi ja siksi sinua on pyydetty ilmoittautumaan työnhakijaksi te-toimistoon. Ei tällaisessa tilanteessa luonnollisesti tehdä pitkää päätöstä.

      Joudut tekemään ensi kuussa uuden hakemuksen. Saat kyllä silloinkin toimeentulotukea.

      • häpeä_Kela

        "Kelan ei ole mikään pakko tehdä pidempää päätöstä."


        Kela on itse aiheuttanut ruuhkansa. Tekemällä pitkiä päätöksiä ruuhkat olisi voitu välttää helposti. Kunnilla oli asiantuntemusta ja kokemusta pitkäaikaisten asiakkaidensa suhteen. Kelalla ei ole vaan päätökset tehdään tehdasmaisesti liukuhihnalla ja sitten tulee koko ajan sutta ja sekundaa ja kukaan ei saa enää asiallista palvelua Kelasta missään asiassa.

        Taitaa olla Kelan pääjohtajan linjaus tämä asia. Kepuli Kela pettää aina!


        Näin siinä käy uusi keskustalainen dementikko valitaan entisen yhtä hölmön tilalle. Hallitusammattilaiseksi tuo Hyssäläkin hakeutui ihan kuin siellä ei olisi jo idiootteja ihan tarpeeksi mokailemassa Suomen taloutta.


    • vt-prof.Tre

      Lyhyesti sanottuna, vaihtoehtojasi elämäntilanteessasi ovat työtön työnhakija tai työkyvyttömyyseläke. Jos et täytä työkyvyttömyyseläkkeen tiukkoja kriteerejä, joudut Suomen byrokraattisten linjausten mukaan olemaan työmarkkinoiden käytettävissä, pääasiassa kuitenkin veronmaksajana tavalla tai toisella, työkyvyttömyydestäsi huolimatta. Joudut hakemaan töitä jatkuvasti, osallistumaan aktivointisuunnitelmiin, koulutuksiin yms., että statuksesi pysyy ja siten oikeutesi perustuslain 19. pykälän mukaiseen sosiaaliseen tukemiseen. Valtio on luonut synteettisesti "tiettyjä elämäntilanteita" säästöt ja leikkaukset fokuksena, eli käytännössä keinoja, millä perustulakia voidaan kiertää ja siten supistettua suurinumeroisia sosiaalimenoja.

      • akateeminen_hölmö

        "Joudut hakemaan töitä jatkuvasti, osallistumaan aktivointisuunnitelmiin, koulutuksiin yms., että statuksesi pysyy ja siten oikeutesi perustuslain 19. pykälän mukaiseen sosiaaliseen tukemiseen."

        Millä perusteella tuo oikeus perustuslain 19. pykälän mukaiseen tukemiseen voidaan hylätä kokonaan?

        Eihän sitä voi edes hylätä paperittomilta maahanmuuttajilta. Toimeentulotukea ei voi alentaa kuin korkeintaan 20% ensin ja sitten myöhemmin 40% perusosasta ja silloinkin se on selkeästi täysin kohtuutonta ottaen huomioon ko. henkilön tosiasiallisen työkyvyttömyyden.

        Hyvätuloisella proffalla Tampereelta voi tietysti jopa omiakin mielipiteitä mutta ihan potaskaa taitaa kirjoittaa koska ajaa tietysti vain omaa ja vertaisryhmsä (hyvätuloiset) etuja.


    • grtertertertte

      omalta kannaltasi kyllä ttt tuelle jääminen on huonoin mahdollinen vaihtoehto, miksi muka et saisi sairaslomaa? Jos sulla on paha sairaus niin kai sinä nyt saat sitä tai sitten toisaan joku osa-aikaeläke, varhaiseläke, kuntoutustuki. Mielestäni ota nyt sinne lääkäriiin yhteyttä että pääset pois ttt tuelta.
      Tai sit tosiaan mene työkkäriin mutta kerrot tilanteesi, kai niiden on sut otettava sinne, mut käytännössä kerrot työnantajille tilanteesi, niin eihän sinua kukaan palkkaa, jos kokoajan haet sairalomaa. jos joudut kursseille, niin sitten toimitat sairauslomapaperit, kyl ne jossain vaiheessa tajuaa etei tuosta mitään tule.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe