Ristiriitaisia mietteitä

Sekasin14

Moi. Olen 14-vuotias ja mulla on ollut syömishäiriötä ainaikin syyskuusta lähtien(aloin kirjaa kaloreita) mutta sitä aikaisemminkin olen muistaakseeni saattanut ahdistua joskus syömisestä. Viime keväänä olin 157cm pitkä ja painoin 66kg. Aluksi laihduin aika nopeaan ihan vain ruokavaliota muuttamalla terveellisemmäksi, mutta myöhemmin aloin raja kaloreita. Yhdessä vaiheessa söin varmaan 300-500cal per päivä ainakin kuukauden ajan. Joululomalla lihosin 51 kilosta 53 kiloon. Sen jälkeen oon syönyt lähinnä 600-800 cal per päivä ja laihtunut 50 kiloon. Haluaisin päästä 46kiloon niin olisin tyytyväinen. Samaan aikaan haluaisisn kuitenkin, että mun mieli olis terve. Mulla on ruoka mielessä tosi usein ja saatan suunnitella mitä saan syödä ja milloin koko loppupäiväksi. Mulla on kanssa tapana punnita ruokia esim. omenia, että tiedän paljon on kaloreita. Oon nyt hieman alkanut sisäistää sitä, että se mitä haluan on pikemminkin timmi vartalo, eikä lihakseton luuranko. Ja sitä en voisi saada jos syön liian vähän... Mä nyt hiihtolomalla oon koittanut syödä enemmän eli 1200-1400 kaloria päivässä, mutta lihoon siitä parisataa grammaa päivässä ja pää ei meinaa kestää sitä. 😔Oon antanut itelleni luvan lihota kilon jos se keho siinä ajassa tottuisi uuteen kalorimäärään, mutta ei näytä siltä. Ja sen luvan lihotakin mä annoin, koska tavallaan tiedän, että saisisin sen kuitenkin laihdutettua ennen seuraavaa terkkakäyntiä, jossa haluaisisin näyttää, että mä onnistuin laihduttaa. Mä inhoan itteäni, koska mulla on sh ja samaan aikaan siksi koska en laihdu.
Sori tää oli aika pitkä ja sekava. Onko se edes mahdollista parantua ilman, että lihoaa? Mä oon niin väsynyt siihen että mun elämä on ruuan ympärillä, mutta en kestä lihoamista.

3

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöhyvin

      Mitä sinun elämääsi kuuluu? Onko sinulla ystäviä? Mitä teet heidän kanssaan? Entä sisaruksia? Mitä harrastat? Millaista on koulussa?
      Sinun on hyvä ajatella ihan muita asioita kuin ruokaa ja kiloja. Ruokaa kannattaa syödä itsensä kylläiseksi 5-6 kertaa päivässä: aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
      Elimistösi varmasti kaipaa vähän enemmän kiloja voidakseen hyvin, koska pituuskasvusi on ehkä syyttä hidastunut, kun aloitit laihduttamisen. Ehkä se olisi vielä kurottavissa kiinni, jos nyt söisit riittävästi. Arvelen, että tarvitset liki 2000 kaloria päivässä, mutta kaloreita ei nyt lasketa.
      Sinusta tuntuu, että lihot, vaikka söisit vain 1400 kaloria päivässä. Kalorit eivät ole ruokaa. Kala, juurekset, hedelmät, jugurtti ja kokojyväleipä ovat ruokaa, jota voi nauttia ja joista tulee kylläiseksi, vain muutama hyvä elintarvike mainitakseni.
      Sinusta tuntuu, että lihot pienellä kalorimäärällä. Todennäköisesti et, mutta elimistösi yrittää saada korjattua niitä vaurioita, joita ihan minimaalinen syöminen on aiheuttanut kehossasi.
      Terveydenhoitajalle kannattaa olla rehellinen. Hän auttaa sinua oikealle tielle, kun annat hänelle mahdollisuuden.

      • Aloitttaja

        Mulla on aika vähän ystäviä etenkään sellaisia joita näen vapaa-ajalla. Muuten mulla on asiat ihan semi hyvin. Mulla on yksi isosisko ja paljon harrastuksia. En välttämättä kasvaisi enään muutenkaan sillä olen jo siskoani pidempi muutaman sentin. Oon nyt hiihtolomalla mökillä niin ei oo mittanauhaa niin en tiedä paljonko oon käytännössä levennyt, mutta mielestäni olen ja painoni on noussut kilon niin eikö se silloin juuri ole lihoamista? Kotona meillä on kaksi vaakaa ja mittanauhoja, mutta tänne sain raahatuksi vain yhden vaa'an. Mä syön ton 1200-1400 tällä hetkellä tosi terveellisesti. Ei tuu niin huono omatunto jos ei oo syönyt herkkuja. Tänään mä oon syönyt jo:
        Aamulla (13.00)
        -Elovena pikapuuro
        -2dl maitoa
        -25g marjoja
        Välissä
        -2pientä omenaa 120g
        Lounas 16.00
        -kanapihvi 100g
        -keitettyjä vihanneksia
        Ja sen lisäksi kaksi proteiinivanukasta joissa yhteensä 200cal ja alle 1,5g rasvaa.
        Suunnilleen tälläisillä ruuilla mä oon syönnyt muinakin päivinä ja silti lihoan. 😔


      • Aloittajaa

        Noiden lisäksi mä sorruin yhdessä vaiheessa ja otin jääkaapista toisen kanapihvin. Mä aattelin vielä syödä proteiinijugurtin (120cal) ja omenan sekä ehkä toisen puuron tosin ilman maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe