Huimaa noustessa?!

Apuvaw

Eli minua vähän mietityttää onko normaalia, että esim. Jos nousen nopeasti ylös sängystä yms. tulee kauhea huimaus n. 1-3 minuutin ajaksi?? Aamuisin melkein joka päivä noustessani :( Auttakaas, onko se ihan normaalia!?

13

595

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apuvaw

      Ja samoin jos nousen nopeasti seisomaa jos olen istunut

    • Apu_löytyy

      Veri ei kierrä kunnolla aivoissa, eli vaikuttaa alkavalta aivoveritulpalta. Suosittelisin pikaista yhteydenottoa lääkäriin.

      • Anonyymi

        Terveys Huimaus on usein vaaratonta – lääkäri kertoo, milloin oire voi olla merkki sairaudesta Ketä tahansa voi huimata esimerkiksi silloin, kun nousee nopeasti ylös ja verenpaine laskee äkillisesti. Jos huimauskohtaus pitkittyy tai toistuu usein, syy on hyvä selvittää. Pahimmillaan huimaus voi olla vakavan sairauden oire. Siinä vastaus teille.


    • Moi! Ei oo pahaakaan. Kun mie oon ihan kohta seistsemänkymppinen ja aina on ollut tuo sama vaiva. Mutta viime kesänä alkoi vaivaamaan sen verran, että kävin lekurissa sen jälkeen että kun luin netistä -- se voi johtua kaliumin puuttesta. Ja kaliumia saa normaali tarpeen, kun syö perunoita viikolla. Ja huomasinkin, että ruokavalioni muuttui noin vuosi sitten - pastaa - riisiä ja hyvä jos söin kahteen viikkoon kerran perunaa. Ja tuohon sun vaivaasi saa kalium-pillereitä apteekista. Nyt tällä hetkellä otan kaksi kaliumpilleriä per päivä. Ja huimaus kohtaukset ovat hävinneet. Hieno juttu, että osaat kysyä ... koska vanha sananlasku onpi---kysyvä ei tieltä eksy. Lapinterveisin Ilmari

    • Aiempien vastausten lisäksi myös matala verenpaine voi olla syynä.

      • lääkärin.poika

        Joo, varsinkin pitkäkasvuisilla tuo on yleistä.

        Ennen aamiaista myös verensokeri on matalalla ja sekin voi vaikuttaa.


    • Jjuwiebegajö

      Mulla tulee sama joskus, näkökenttä sumenee muutamaksi sekunniksi ja tasapaino heikkenee hetkellisesti.

    • Ei ole vaarallista, älkää pelotelko.

      • Muutoinhan tuo on ihan tavallista, mutta 1-3 minuuttia on kyllä mielestäni aika pitkä aika.


    • ihanorm

      Siis ihan normaalii. Nouseppa hitaammin etkä vaa pinkase siit ylös ja ala kävelee ku ei veri ehi kiertää. Toivottavasti auttoi

    • sulla alhainen verenpaine, siitä se johtuu. Liikutko tarpeeksi? onko riittävän monipuolinen ruokavalio? Tupakoitko, jos niin kannattaa heti lopettaa

    • apuvaw

      En tupakoi, olen vasta 12 enkä ajatellut koskaan aloittaakaan tupakan polttoa, ja liikun 2-4 h päivässä 6-7 kertaa viikossa, ihan kunnolla joka tunnin. Myöskin lenkkeilen ja käyn kuntosalilla. Olen ruuan suhteen aika nirso, ja syön suhteellisen vähän :( mutta kiitos kaikille avusta! Verenpaine tosiaan alhainen, ihan kävin terkkarille ja sanoi sen olevan normaalia alhaisempi..

    • Eihuoltaa

      Myös pituuskasvu voi aiheuttaa sen et pyörryttää just aamusin jos ponkasee liian nopeeta ylös sängystä, jos oikein muistelisin mitö ala-asteen ope joskus puhui...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe