Keskivaikea masennus lieväksi 10 minuutissa ?

lääkäriinpettynyt

Kävinpä eilen psykiatrilla, koska tarvitsin lausunnon kuntoutustuen hakua varten. Tilanne on se, että sairauspäivaraha päättyy ja minulle ei ole löytynyt vielä työkokeilupaikkaa. Entiseen työhöni en jaksa enkä kertakaikkiaan pysty enään palaamaan. Diagnoosini on ollut keskivaikea masennus ( ja työuupumus). Edellisellä käyntikerralla lääkäri lisäsi yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosin. Olen käynyt kyseisellä psykiatrian ylilääkärillä 3 kertaa, viimeksi runsas kuukausi sitten. Mielestäni erittäin asiallinen, fiksu ja potilasta arvostava.Eilen hänen lomasijaisenaan oli toinen lääkäri. Esitin hälle asiani ja hän tokaisi, että ymmärränkö kuntoutustuen olevan määräaikainen eläke. Tottakai ymmärrän, järjessäni ei ole vikaa! Tietenkään en vastannut hänelle näin. Sanoi, että näytän siltä, että pystyisin kyllä jotain työtä tekemään . Vastasin, että ei ole vielä sopivaa löytynyt ja entisen työhöni en enää voi palata. Kirjoitti lausunnon, jossa suosittelee kuntoutustukea enintään 3 kuukaudeksi. Mainitsi tietenkin, ettei eläkelaitos sitä välttämättä hyväksy. Sain jo tänään postitse kopion lausunnosta.Sen mukaan työkyvyttömyys pitkittynyt osin siksi, että olen jumittunut ajatukseen, etten enää entiseen työhöni kykene palaamaan. Tottakai olen jumittunut ja hyvin vahvasti. Minulle 30 vuotta kuolemaa, kärsimystä, riittämätömyyden tunnetta ja koko ajan kiristyvääå työtahtia on riittänyt. En jaksa olla enää vastuussa yhdenkään ihmisen elämästä tai terveydestä. Vastaanotolla tuli tunne, että istun siinä vain huvikseni ja tahallani yritän pitkittää sairauslomaa, koska työnteko ei enää huvita. Vastaanotolta tultuani olin aivan lyöty ja menin vessaan poraamaan ennen polilta lähtöäni. Niin kuin en ymmärtäisi missä ku....a olen ja tahallani, laiskuuttani olisin siihen hakeutunut. Loppuhuipennukseksi hän oli 10 minuutin tapaamisen perusteella muuttanut diagnoosini lieväksi masennukseksi. Itse en ihme kyllä ole ätä kohentumista voinnissani huomannut. Ennen vastaanottoa myönsi, ettei ollut ehtinyt tietoihini perehtyä. Aiemmilla kerroilla olen keskustellut pitkään lääkärin kanssa ja täyttänyt joka kerta masennuskyselyn ja hän on tehnyt diagnoosinsa sen perusteella. Oli pakko kirjoittaa pahaa mieltä ulos!

15

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea-matkaan

      Herra se on herrallakin. Joku lääkärin takana on sanellut hänelle ehdot.
      Minulle lääkäri kirjoitti papereihinsa: "Ei halua tehdä työtä."
      Sinä sentään vain "jumituit". ;-D
      Näin se on, että ihmiset nyljetään fyysiseti ja psyykksisesti.
      Uutta työvoimaa virtaa tilalle kaikista maanosista, joten...
      Kuudennen leikkauksen jälkeen - kymmenen vuoden sisällä -
      lääkärit tajusivat, että heille tulee havemmaksi jättää minut
      varhaiseläkkeelle, kun "en nyt halunnut tehdä töitä". :-D

    • Ikävä kyllä noin voi käydä. Itselläni muuttui viime syksynä sormia napsauttamalla vaikea masennus vain masennuksen esi-oireiksi. Kyseessä oli yksityisen tekemä työkyvyn arviointi. Kenties hän oli niin pätevä että pystyi pitkän liudan diagnoosejani heittämään "roskiin" ja toteamaan minut terveeksi. Itse en ole tervehtymistä havainnut ja ihmetys olikin suuri kun olen luokiteltu työkyvyttömäksi mutta sairaslomaa tai kuntoutustukea ei ole myönnetty. Liekkö sitten olen vaan laiska mutta tätä viimeistä lääkäriä en ymmärtänyt ja onnekseni en joudu häntä enään tapaamaan

      • Lisään vielä että roikun työkkärin kirjoilla vaikken sinne kuulu. Kauhulla olen odottanut koska sieltä käsky käy haastatteluun ja kuntouttavaan työhön


      • Onnea-matkaan
        Fannukka kirjoitti:

        Lisään vielä että roikun työkkärin kirjoilla vaikken sinne kuulu. Kauhulla olen odottanut koska sieltä käsky käy haastatteluun ja kuntouttavaan työhön

        En halua pelotella sinua, mutta vuosia sitten
        uutisista kuulin tavan kokeilla työkykyä.
        Terapeutti antoi kulhollisen hedelmiä, joista sai
        valita muutaman mieleisensä ja tehdä siitä hedelmäsalaatin.
        Useimmat onnistuivat ja todettiin työkykyisiksi :-D
        Tuskin saivat syödä hedelmäsalaattinsa.
        Eivätkö ne päättävät henkilöt jossain voi kumota lääkärin todisteet?
        Heillä on kai kristallikuula, josta katsovat potilasta näkemättä
        hänen vointinsa ja pistavät henkilön haluamaansa lokeroon.
        Siinä tilanteessa en kyennyt muuta kuin valitsemaan mieleistäni -
        minä aloin lukea kieliä, koska se pakottaa ajatukset muuhun.
        Siis vastapainona ahdistukselle, pelolle...
        Sitten aaloin tehdä kävelylenkkejä fysiikkaa vahvistaakseni.
        Kun lopulta sain varhaiseläkkeeni, aloin opiskella mieleisiäni.
        Siten olen jatkanut tuloja venytellen ja kirjastoa, luontoa käyttäen.
        En tiedä sinun perhevastuitasi, mutta tärkeää on pitää fysiikka kunnossa.


      • 898989899898
        Onnea-matkaan kirjoitti:

        En halua pelotella sinua, mutta vuosia sitten
        uutisista kuulin tavan kokeilla työkykyä.
        Terapeutti antoi kulhollisen hedelmiä, joista sai
        valita muutaman mieleisensä ja tehdä siitä hedelmäsalaatin.
        Useimmat onnistuivat ja todettiin työkykyisiksi :-D
        Tuskin saivat syödä hedelmäsalaattinsa.
        Eivätkö ne päättävät henkilöt jossain voi kumota lääkärin todisteet?
        Heillä on kai kristallikuula, josta katsovat potilasta näkemättä
        hänen vointinsa ja pistavät henkilön haluamaansa lokeroon.
        Siinä tilanteessa en kyennyt muuta kuin valitsemaan mieleistäni -
        minä aloin lukea kieliä, koska se pakottaa ajatukset muuhun.
        Siis vastapainona ahdistukselle, pelolle...
        Sitten aaloin tehdä kävelylenkkejä fysiikkaa vahvistaakseni.
        Kun lopulta sain varhaiseläkkeeni, aloin opiskella mieleisiäni.
        Siten olen jatkanut tuloja venytellen ja kirjastoa, luontoa käyttäen.
        En tiedä sinun perhevastuitasi, mutta tärkeää on pitää fysiikka kunnossa.

        Kommentti liittyen hedelmäsalaatti-asiaan; työkyvyn arviointiin käytetään erilaisia menetelmiä, yksi niistä juurikin toimintaterapeutin arviointi arjessa selviytymisestä, johon ruoanvalmistuskoe liittyy. On ihan tätä päivää ja olen itsekin ollut ruokaa laittamassa ja siinä onnistuinkin. Tosin sillä ei ollut mitään tekemistä masennuksen ja myöhemmässä vaiheessa myönnetyn tk-eläkkeen kanssa.


      • Onnea-matkaan
        898989899898 kirjoitti:

        Kommentti liittyen hedelmäsalaatti-asiaan; työkyvyn arviointiin käytetään erilaisia menetelmiä, yksi niistä juurikin toimintaterapeutin arviointi arjessa selviytymisestä, johon ruoanvalmistuskoe liittyy. On ihan tätä päivää ja olen itsekin ollut ruokaa laittamassa ja siinä onnistuinkin. Tosin sillä ei ollut mitään tekemistä masennuksen ja myöhemmässä vaiheessa myönnetyn tk-eläkkeen kanssa.

        Anteeksi, että rohkenin sekoittautua keskusteluun!
        Onneksi sinä riensit oikaisemaan virheeni.


      • 8988i98989889898989
        Onnea-matkaan kirjoitti:

        Anteeksi, että rohkenin sekoittautua keskusteluun!
        Onneksi sinä riensit oikaisemaan virheeni.

        Ei mitään - anytime.


      • Onnea-matkaan kirjoitti:

        En halua pelotella sinua, mutta vuosia sitten
        uutisista kuulin tavan kokeilla työkykyä.
        Terapeutti antoi kulhollisen hedelmiä, joista sai
        valita muutaman mieleisensä ja tehdä siitä hedelmäsalaatin.
        Useimmat onnistuivat ja todettiin työkykyisiksi :-D
        Tuskin saivat syödä hedelmäsalaattinsa.
        Eivätkö ne päättävät henkilöt jossain voi kumota lääkärin todisteet?
        Heillä on kai kristallikuula, josta katsovat potilasta näkemättä
        hänen vointinsa ja pistavät henkilön haluamaansa lokeroon.
        Siinä tilanteessa en kyennyt muuta kuin valitsemaan mieleistäni -
        minä aloin lukea kieliä, koska se pakottaa ajatukset muuhun.
        Siis vastapainona ahdistukselle, pelolle...
        Sitten aaloin tehdä kävelylenkkejä fysiikkaa vahvistaakseni.
        Kun lopulta sain varhaiseläkkeeni, aloin opiskella mieleisiäni.
        Siten olen jatkanut tuloja venytellen ja kirjastoa, luontoa käyttäen.
        En tiedä sinun perhevastuitasi, mutta tärkeää on pitää fysiikka kunnossa.

        Itselläni työkyvyn arvioinnissa ei ollut toimintaterapeuttia. Kahtena päivänä oli muutama käynti jonka tuloksena oli työkyvytön (ainakin tällä hetkellä) ja asia jäi siihen eikä mitään uusia tutkimuksia näillä näkymin ole tulossa. Tarkoititko perhevastuulla lapsia? Minulla on useampi lapsi enkä ole ihan nuori enään.


    • omamielipide

      Kirjoituksestasi välittyy tunne siitä, että koet ensisijaisesti itsesi kykenemättömäksi siihen työhön, jota nyt teet. Sanot, ettet jaksa tehdä sitä tai tätä enää 30 vuoden jälkeen. Tästä ei tule kuvaa siitä, että puhutaan masennuksesta. Ehkä ahdistus näin sivullisen silmään on osuvampi nimitys kuvaamasi kaltaiselle tilanteelle.
      Mitä tämän nimimerkki Fannikan kirjoitukseen tulee, ei siitäkään välity kuva masennuksesta. Masennus-diagnooseja on kirjoitettu liian hövelein perustein ja siihen on nyt alettu kiinnittää huomiota. Alakuloisuus, surullisuus ja pettymys työhön tai siihen väsyminen eivät indikoi masennusta.

      • omamielipide

      • Masennus ei ole vienyt järkeäni joten kyllä pystyn järkeviä kirjoittamaan. Työkyvyttömäksi ei olla todettu pelkän masennuksen takia vaan on muitakin syitä. Millainen masentunut mielestäsi on? Ei pysty järkeviä kirjoittamaan niinkö? Järjen käyttö sallittu


    • Pakko_on_paras

      OPETTAJA !!

    • 890032

      Voitko keskustella asiasta vielä sen lääkärin kanssa, jota olet tavannut aiemmin?

      Kuntoutustukea on joka tapauksessa vaikeampi saada kuin sairaspäivärahaa. Sairaspäivärahassa verrataan työkykyä oman työn vaatimuksiin ja kuntoutustuessa yleensä laajemmin. Se ettei uutta työtä ole vielä löytynyt, ei aina ole kuntoutustuen peruste.

    • MIKÄ-ON-HELPOMPAA

      kuin loisia toisten maksamilla rahoilla, voi prkele.

      • olenpafiksu

        Aina löytyy näitä säälittäviä kommentoijia! Kyllä se loisijakin on terveenä ja työkykyisenä siihen maksamiseen osallistunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe